جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ایا به راستی اسلام است این ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    58
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب ایا به راستی اسلام است این ؟




    به نام خدایی که در همین نزدیکی است ...
    با سلام !
    برایم سوالاتی درباره ی دین اهل تسنن پیش امده
    ایا ...
    قبول نداشتن سه نفر (ابوبکر - عثمان - عمر )
    به عنوان امام در صورتی که پیامبر انها را معرفی نکرده
    خارج از محدوده ی اسلام نیست ؟
    ایا این یعنی قبول داشتن پیامبر ؟
    ایا به راستی اسلام است این ؟

    مشکی رنگ عشقه ...

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    نه دوست عزیز به هیچ وجه خارج از محدوده اسلام نیست زیرا شيعه معتقد است پيامبر (صلی الله علیه وآله) به امر الهى براى رهبرى دينى و اجتماعى امت افراد معصوم و شايسته اى رانصب و معرفى نموده اند كه اولين آنها حضرت على (علیه السلام) مى باشد. بنابراين رهبر و پيشواى حقيقى امت پس از پيامبر (صلی الله علیه واله)، امامان اهل بيت (علیهم السلام) مى باشند. تنها يكى از ده ها دليل متقن و معتبر شيعه در اين باره حادثه غديرخم در حجه الوداع است. در رابطه با مساله حجه الوداع و غدير خم لازم است بدانيد كه اين واقعه و خطبه پيامبر اكرم (صلی الله علیه واله) در آن، مورد اجماع واتفاق جميع مسلمانان شيعه و سنى است و جايگاه ويژه اى در نصوص دينى وادبيات و اشعار مسلمانان- اعم از عرب و غير عرب- دارد. در متون اسلامى هيچ روايتى به اندازه اين واقعه به حد فوق تواتر نرسيده است واحدى را ياراى ترديد در آن نيست. در ميان صحابه پيامبر (صلی الله علیه واله) 110 نفر و ازتابعين 89 نفر آن را نقل كرده اند و طبقات راوى آن، به 360 نفر رسيده است.
    اكنون اين سوال رخ مى نمايد كه اگر اين واقعه در ميان همه مسلمين، اجماعى و مورد اتفاق است، پس اختلاف در چيست؟ اساس اختلاف بر سرهمان ماهيت و دلالت اين واقعه است: 1- برادران اهل تسنن اظهارمى دارند كه اين حادثه عظيم تاريخى و سخنان و تاكيدات پيامبر اكرم (صلی الله علیه واله)، صرفا به معناى لزوم (محبت و دوستى) حضرت على (علیه السلام) است، و هيچ دلالتى بر امامت و زمامدارى و لزوم پيروى از ايشان ندارد. دليل آنان نيزآن است كه (ولايت) چند معنا دارد و يكى از معانى آن(دوستى) است. بنابراين تا زمانى كه به اين معنا قابل حمل است، نمى توان به معانى ديگر آن تمسك جست. 2- ديدگاه شيعه اين است كه ماهيت اين حادثه و سخنان پيامبر اكرم (صلی الله علیه وآله)، نصى صريح و قاطع بر امامت و پيشوايى حضرت على (علیه السلام) است و قراين و شواهد حالى، مقالى و مقامى به گونه اى است كه هرگز نمى توان آن را تنها به دوستى و محبت تفسير كرد. البته بايد توجه داشته باشيد كه شيعه ادله بى شمار ديگرى از قرآن و عقل وسنت بر امامت آن حضرت در دست دارد و اين مساله يكى از آن ادله مى باشد، نه تنها دليل. در عين حال اين رخداد، حجتى قاطع و خلل ناپذيراست و به هيچ روى نمى توان از آن دست برداشت.

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    دلايل و قراينى كه برصحت ديدگاه شيعه گواهى مى دهد، عبارت است:
    1- معناى ولايت: لغت شناسان و كتاب هاى برجسته و ممتاز لغت، كلمه ولايت را به معناى سرپرستى، عهده دارى امور، سلطه، استيلا، رهبرى و زمامدارى معنا كرده اند. در اين جا معناى اين كلمه را با برخى از مشتقاتش فقط از كتاب هاى لغت اهل سنت برايتان نقل مى كنيم:- راغب اصفهانى مى نويسد: (ولايت يعنى، يارى كردن. و ولايت يعنى، زمامدارى و سرپرستى امور و گفته شده است كه ولايت و ولايت مانند دلالت و دلالت است و حقيقت آن (سرپرستى) است. ولى و مولى نيز در همين معنا به كار مى رود)، (المفردات الراغب، ص 570 ).
    ابن اثير مى نويسد: (ولى يعنى، ياور و هر كس امرى را بر عهده گيرد، (مولى و ولى آن است). سپس خودش مى گويد: (و از همين قبيل است حديث (من كنت مولاه فعلى مولاه) وسخن عمر كه به على (علیه السلام) گفت: (تو مولاى هر مومنى شدى) يعنى، (ولى مومنان گشتى)، (النهايه، لابن اثير، ج 5، ص 227 ).
    صاحب صحاح اللغه مى نويسد: (هر كس سرپرستى امور كسى را به عهده گيرد ولى او است)، (الصحاح فى لغه العرب، ج 6، ص 2528 ).-
    صاحب مقاييس مى نويسد: (هر كس زمام امر ديگرى را به عهده گيرد (ولى او است)، (معجم مقاييس اللغه، ج 6، ص ص 141).
    اكنون با اين گفته هاى مصرح ارباب لغت، چگونه مى توان ((من كنت مولاه فعلى مولاه)) را به ((دوستى)) صرف معنا كرد وسرپرستى اجتماعى و زمامدارى را از آن جدا ساخت؟ مگر نه اين است كه ((ابن اثير)) لغت شناس معروف عرب و سنى، خودش تصريح مى كند كه كلمه ((مولى)) در روايت ((من كنت مولاه فعلى مولاه)) از زبان پيامبر (صلی الله علیه واله) و در گفتار عمر در همين معنا به كار رفته است؟
    اگر نیاز بود باز امر بفرمایید توضیح بدهم

  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    579
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    61
    آپلود
    0
    گالری
    10

    اسلام با ایمان متفاوت است




    سلام به همه دوستان گرامی
    جواب خوبی توسط همکارم داده شد، نکته ای را اضافه کنم:

    اسلام به معنای اقرار به توحید و نبوت است.
    با داشتن این دو تمام احکام فقهی مربوط به ازدواج معامله هم سفره شدن و ... مترتب میشود.
    و تا وقتی که از این دائره بیرون نشوند مسلمانند.

    اما ایمان یعنی اقرار به توحید و نبوت و امامت است.
    پس هم مؤمن داریم هم مسلم.
    در آیات و روایات بین این دو فرق گذاشته اند.
    حقوق مسلم گرچه بسیار زیاد است ولی حق مؤمن از آن بیشتر است.

    لذا اگر سؤال شما با توجه به فرق میان مسلم و مؤمن باشد بحث دیگری است.


  9. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود