صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اخلاص در قرآن ندارم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اخلاص در قرآن ندارم




    با سلام . من قبلا قران را به خاطر خودش حفظ ميكردم، تفسيرش را ميخواندم، ولي الان به خاطر شركت در مسابقات و جايزه گرفتن از مسابقه دنبال حفظ و تفسير هستم و فكر ميكنم جايزه ممكن است معنوي يا به درد بخور باشد برايم . و يا ديگران مرا آدم مومني بدانند و روي من حساب كنند مرا آدم مثبت و با خدايي بدانند سوالم اين است كه آيا اين فكر، مانع اخلاصم نميشود؟ اشكالي دارد كه به خاطر جايزه اش و يا نظر ديگران درباره خودم به سراغ قرآن ميروم؟ چكار كنم؟

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,487
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    1164
    آپلود
    119
    گالری
    2



    salam
    نماز و روزه هاتون قبول.آقا من یه سوال دارم ما توی کدامین کارهامون اخلاص داریم که توی قرآن خوندن اخلاص داشته باشیم.همیشه مغرور در صورتی که اگه بدونم از کجا اومدیم و چی بودیم خودمون خجالت میکشیم.
    آفت دين سه چيز است، داناى بد كار و پيشواى ستم كار و مجتهد نادان‏
    حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاجی به دریا ندارد.این کشتی روی قطره اشکی مقدس که برای حسین بن علی ریخته می شود می گذرد.علامه جعفری

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    دوست گرامی:
    اولًا براى از بين بردن ريا لازم نيست انسان خود را در برابر مردم فردى گنهكار جلوه دهد بلكه اين كار برخلاف رضاى خدا و امرى ناپسند است زيرا خداوند دوست دارد آبروى بنده مؤمنش نزد مردم حفظ شود و اگر لغزش دارد نزد آنان رسوا نگردد ولى بنده بايد رابطه خود را با خدا نيكو گرداند و در خفا از گناهان خويش توبه كند و عهد كند كه از معاصى كناره خواهد گزيد و در اين راه از خداوند مدد جويد.
    ثانيا، نبايد از ترس ريا عبادات و انجام حسنات را ترك كرده اين يكى از وسوسه‏هاى شيطانى است كه به اين وسيله انسان را از خدا دور مى‏سازد. بنابراين بايد كارهاى نيك را با جديت انجام داد و در عين حال بر دورى از ريا نيز مواظبت نمود و از خداوند بزرگ در اين‏باره يارى جست.


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    183
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0



    حضرت محمد (ص) : بيشترين نگراني من برايشما شرک کوچک است .عرض کردند اي رسول خدا ! شرک کوچک چيست ؟ فرمود : ريا


    عده الداعي صفحه 214




    اخلاص در قرآن ندارم



    امام باقر (ع) : زراره ازامام باقر ع درباره شخصي که کار خوبي انجام ميدهد و انساني او را مي بيند و اوخوشحال ميشود پرسيد .حضرت فرمود : اشکالي ندارد همه دوست دارند کار نيکشان در ميانمردم نمايان شود.به شرط اينکه آن کار خوب را به اين منظور انجام نداده باشد.



    کافي جلد 2 صفحه 297


    اخلاص در قرآن ندارم


    امام باقر (ع) : از پيامبر خدا سوال شدکه فرداي قيامت نجات در چيست؟ رسول خدا فرمود : راه نجات فقط اين است که با خدا ازدر نيرنگ در نيايد که در اين صورت با شما از در نيرنگ درآيد زيرا هرکه بخواهد خدارا گول بزند خداوند نيز با او خدعه کند و ايمانش را بگيرد و اگر فهم داشته باشد خودرا گول زده است . عرض شد : چگونه انسان با خداوند خدعه مي کند ؟ فرمود : به فرمانخدا عمل مي کند اما نيتش غير خداست.



    امالي صدوق صفحه 466




    اخلاص در قرآن ندارم




    حضرت محمد (ص) : فرشته با خوشحالي عملبنده را بالا مي برد و چون کارهاي نيکش را بالا برد خدا عزوجل ميفرمايد : آنها رادر ديوان اعمال گنه کاران و کفار گذاريد اين کارها براي من انجام نشده است.

    کافي جلد 2 صفحه 295


    اخلاص در قرآن ندارم



    اميرالمومنين علي (ع) : رياکار سه نشانه دارد چون مردم را بيند ( در عبادت ) به نشاط آيد.و هرگاه تنها باشد کسل باشد ( در هنگام تنهايي کسل است و عبادت نمي کند ) و دوست دارد که در هرکاري از او تعريف کنند و او را بستايند.



    اصول کافي جلد 3 صفحه 403
    اخلاص در قرآن ندارم

    ویرایش توسط محب نور : ۱۳۸۸/۰۶/۲۴ در ساعت ۰۰:۴۳
    [SIGPIC][/SIGPIC]

    دلم تا دست بر دامان در زد/دو دستي سنگ شيون را به سر زد
    اميدم مشت نوميدي به در کوفت/نگاهم قفل در، ميخ قدر کوفت
    چه درد است اين که در فصل اقاقي؟/به روي عاشقان در بسته ساقي
    بر اين در،‌ واي من قفلي لجوج است/بجوش اي اشک هنگام خروج است
    در ميخانه را گيرم که بستند/کليدش را چرا يا رب شکستند؟!
    دلم تا چند يا رب خسته باشد؟/در لطف تو تا کي بسته باشد؟
    ==========================
    حبيبم قاصدي از پي فرستاد/پيامي بابلوري مي فرستاد
    که مي دانم تو را شرم حضور است/مشو نوميد، اين جا قصر نور است
    الا! اي عاشق اندوه گينم/نمي خواهم تو را غمگين ببينم
    اگر آه تو از جنس نياز است
    در باغ شهادت باز، باز است


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    110
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 3 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اگه كسي كاري براي جايزه انجام بده كه بد نيست مگه خود خدا بارها در قران پاداش نيكوران را مشخص نكرده حالا شما به خاطر جايزه گه كار خوبي انجامم بدي بد نيست ولي مورد ريا خوب فرق مي كنه.

  9. تشکر


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0



    هيچ وقت فكر نميكردم اين كارم ريا باشه واقعا از خودم بدم مياد
    حلا چكار كنم تا تغيير كنم؟
    ویرایش توسط فروزان تابنده : ۱۳۸۸/۰۶/۲۴ در ساعت ۰۸:۳۷

  11. تشکر


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    937
    تشکر:
    1
    حضور
    1 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط فروزان تابنده نمایش پست
    هيچ وقت فكر نميكردم اين كارم ريا باشه واقعا از خودم بدم مياد :ghamgin:
    حلا چكار كنم تا تغيير كنم؟

    به حفظ و قرائت ادامه بدهید اما در مسایقه ای شرکت نکنید .

    فقط برای خدا و در خلوت و بدون حضور دیگران قرآن بخوانید . البته شیطان فوری القا خواهد کرد که ببین تو چه آدم وارسته ای هستی که این گونه خالصانه قرآن می خوانی !! ، اگر چنین شد آیة الکرسی بخوانید و این اندیشه را از ذهن دور کنید .
    ویرایش توسط ceramic : ۱۳۸۸/۰۶/۲۴ در ساعت ۱۰:۰۷

  13. تشکر


  14. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    183
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ceramic نمایش پست
    به حفظ و قرائت ادامه بدهید اما در مسایقه ای شرکت نکنید .

    فقط برای خدا و در خلوت و بدون حضور دیگران قرآن بخوانید . البته شیطان فوری القا خواهد کرد که ببین تو چه آدم وارسته ای هستی که این گونه خالصانه قرآن می خوانی !! ، اگر چنین شد آیة الکرسی بخوانید و این اندیشه را از ذهن دور کنید .
    چرا راه حل غلط ارائه میدهید . چرا ؟!!!

    نه راهش این نیست . مگه آدم عاقل میاد برای حل یه مسئله صورت مسئله رو پاک میکنه ؟!!!

    نه دوست عزیز . اگر هم بنده حدیثی براتون قرار دادم منظورم این نبود که قطعا کار شما ریاست . بلکه میخواستم شما مصادیق ریا رو از توی این احادیث بیابید .

    به نظر بنده شما دوست عزیز ، هم به حفظ و قرائت و هم به شرکت در مسابقاتتون ادامه بدهید .

    ببینید شما خودتون بیش از هر کس دیگری به نیات خود آگاهید . اگر واقعا احساس میکنید که این کار رو برای دیگران انجام میدهید برگردید و ریشه ای نیت های خود را اصلاح کنید .

    ولی نکته ای رو هم بنده به شما عرض میکنم . از استاد خودم که خیلی مجرب هستند و ایشون هم استاد قرآن هستند همین سوال رو پرسیدم که من میترسم از اینکه اعمالم پیش بقیه ریا باشه . ایشون فرمودند یکی از مصادیق اینکه شما بفهمی عملت ریا نیست اینه که بترسی که ریا کنی .

    یعنی وقتی بترسی که نکنه ریا باشه این نشون میده که قلبا میخوای از ریا پرهیز کنی و سعی در این داری که ریا نکنی .

    یه مطلب دیگه هم خدمت شما عرض میکنم . برای اینکه ما به راه راست هدایت بشیم باید نیت هامون رو خالص کنیم . برای اینکه نیاتمون خالص بشه باید از خود خدا کمک بخواهیم که خدایا ما را به راه راست هدایت کن . و این در دعا تحقق میابد .

    اگر جایی از سخنانم برایتان مفهوم نبود بفرمایید و اگرباز هم سوالی هست در خدمتم .

    ببخشید من نمیخواستم جوابگوی سوال شما باشم تا کارشناس این بخش اقدام نمایند اما به خاطر جواب جناب سرامیک مجبور شدم که اقدام به پاسخ نمایم .

    در هر حال برایتان آرزوی موفقیت میکنم به خصوص اینکه در راه مقدسی گام نهاده اید .

    از شما می خواهم میدان را خالی ننموده به تلاشتان مستمر و پیگیرتر از قبل ادامه بدهید . شاید این دام شیطان باشد برای جداسازی شما از کلام نور .

    و من الله التوفیق .
    ویرایش توسط محب نور : ۱۳۸۸/۰۶/۲۴ در ساعت ۲۰:۳۸
    [SIGPIC][/SIGPIC]

    دلم تا دست بر دامان در زد/دو دستي سنگ شيون را به سر زد
    اميدم مشت نوميدي به در کوفت/نگاهم قفل در، ميخ قدر کوفت
    چه درد است اين که در فصل اقاقي؟/به روي عاشقان در بسته ساقي
    بر اين در،‌ واي من قفلي لجوج است/بجوش اي اشک هنگام خروج است
    در ميخانه را گيرم که بستند/کليدش را چرا يا رب شکستند؟!
    دلم تا چند يا رب خسته باشد؟/در لطف تو تا کي بسته باشد؟
    ==========================
    حبيبم قاصدي از پي فرستاد/پيامي بابلوري مي فرستاد
    که مي دانم تو را شرم حضور است/مشو نوميد، اين جا قصر نور است
    الا! اي عاشق اندوه گينم/نمي خواهم تو را غمگين ببينم
    اگر آه تو از جنس نياز است
    در باغ شهادت باز، باز است

  15. تشکرها 2


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    183
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نیت در اعمال تکلیی از جمله نماز، روزه، حج و از واجبات به شمار میآید. نیت امری قلبی است که قبل از عمل انجام میشود، مثلا اگر کسی نماز را به قصد قربت نخواند و یا اصلا نیتی در کارش نباشد، نمازش باطل خواهد بود. نیت از عمل برتر است. امام صادق(ع) فرمود: "نیت افضل از عمل است. اصلا نیّت همان عمل است". سپس آیه "قل کل یعمل علی شاکلته" را قرائت فرمود و اضافه کرد: "منظور از شاکله نیت است".(1) چرا نیت از عمل برتر است؟ چون نیت امری قلبی است. پس از درون اعتقادات افراد بر میخیزد و این اعتقاد است که به عمل او شکل میدهد. به همین جهت گاهی نیت به خود عمل نیز تفسیر میشود. البته این مسئله فراموش نشود که ملاک ثواب و عذاب، نیت و انگیزه جدی است که انسان را وادار به انجام عمل میکند: "هر کس آخرت را بخواهد و برای آن در حد توانش کوشش کند، البته به شرط ایمان (به خدا و روز قیامت) سعی و کوشش او پیش خداوند مقبول و مأجور خواهد بود".(2) در عین حال نیت چه به انجام عمل کشیده شود یا نشود، دارای ارزش و اعتبار خواهد بود و به همین جهت مولای متقیان فرمود: "خداوند سبحان کسانی از بندگانش را به خاطر صدق نیت و باطن پاک داخل بهشت میکند".(3) چگونه میتوان نیت را خالص کرد؟ امام خمینی در این باره جمله کوتاه اما پر معنایی دارند: "اخلاص نیت، اخراج غیر حق است از منزلگاه آن ذات مقدس".(4) اگر برای خدا نماز میخوانی، دیگران را با او شرک نکن، نماز را با ریا مخلوط نکن. نماز را از ترس آبرو برگزار نکن. نماز را به نیت شروع کن چون خدا مستحق عبودیت و پرستش میکنم، که ان که در عبادت دچار شرک شویم. "و تعریف جامع شرکت در عبادت که تمام مراتب آن را شامل گردد، ادخال رضای غیر حق است در آن، چه رضای خود باشد یا غیر خود، الا آن که اگر رضای غیر خود از سایر مردم باشد، شرک ظاهر و ریای فقهی است و اگر رضای خود باشد، آن شرک حقّی باطنی است، و در نظر اهل معارف باطل و ناچیز است و مقبل درگاه حق نیست، مثلا کسی که ماز شب بخواند برای وسعت روزی، یا صدقه دهد برای رف بلیات، یا زکات دهد برای تنمیه (رشد) مال، یعنی ان‏ها را برای حق تعالی بکند و از عنایت او این امور را بخواهد، این عبادت گر چه صحیح و مجزی و با ایثان به اجرا و شرایط شرعیه این آثار نیز بر او مترتب شود، لکن این عبادت حق تعالی نیست و دارای نیت صادقانه و اراده خالصانه نخواهد بود، بلکه این عبادت برای تعمیر دنیا و رسیدن به مطلوبات نفسانیه دنیویه است. چنان چه اگر عبادات برای ترس از جهنم و شوق بهشت باشد، نیز خالص برای حق نیست و نیت صادقانه در آن ندارد".(5) "از اینجا ظاهر شود که طریق تخلیص اعمال از جمیع مراتب شرک و ریا و غیر آن، منحصر به اصلاح نفس و ملکات آن است که آن سرچشمه تمام اصلاحات و منشأ جمیع مدارج و کمالات است، چنان چه اگر انسان حب دنیا را به ریاضات علمی وعملی از قلب خارج کند، غایت مقصد او دنیا نخوهد بود واعمال او از شرک اعظم خالص شود".(6) پس حب دنیا مانع انجام گرفتن نیت خالص میشود. البته حبی که موجب تعلق و وابستگی شود و به علاقه‏ای که انسان به زنده مانده خود و بهره‏مندی از دنیا دارد چون او موجودی مادی و معنوی است. پی نوشت‏ها: 1 - تفسیر نمونه، ج 12، ص 248. 2 - اسراء (17)، آیه 19. 3 - محمد رضا مهدوی کنی، اخلاق عملی، ص 407، به نقل از نهج البلاغه صبحی صالح، حکمت 42. 4 - امام خمینی، چهل حدیث، ص 327. 5 - همان، ص 326. 6 - همان، ص 332.
    ویرایش توسط محب نور : ۱۳۸۸/۰۶/۲۴ در ساعت ۲۰:۵۱
    [SIGPIC][/SIGPIC]

    دلم تا دست بر دامان در زد/دو دستي سنگ شيون را به سر زد
    اميدم مشت نوميدي به در کوفت/نگاهم قفل در، ميخ قدر کوفت
    چه درد است اين که در فصل اقاقي؟/به روي عاشقان در بسته ساقي
    بر اين در،‌ واي من قفلي لجوج است/بجوش اي اشک هنگام خروج است
    در ميخانه را گيرم که بستند/کليدش را چرا يا رب شکستند؟!
    دلم تا چند يا رب خسته باشد؟/در لطف تو تا کي بسته باشد؟
    ==========================
    حبيبم قاصدي از پي فرستاد/پيامي بابلوري مي فرستاد
    که مي دانم تو را شرم حضور است/مشو نوميد، اين جا قصر نور است
    الا! اي عاشق اندوه گينم/نمي خواهم تو را غمگين ببينم
    اگر آه تو از جنس نياز است
    در باغ شهادت باز، باز است

  17. تشکرها 3


  18. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    539
    تشکر:
    1
    حضور
    53 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    1



    نقل قول نوشته اصلی توسط فروزان تابنده نمایش پست
    با سلام . من قبلا قران را به خاطر خودش حفظ ميكردم، تفسيرش را ميخواندم، ولي الان به خاطر شركت در مسابقات و جايزه گرفتن از مسابقه دنبال حفظ و تفسير هستم و فكر ميكنم جايزه ممكن است معنوي يا به درد بخور باشد برايم . و يا ديگران مرا آدم مومني بدانند و روي من حساب كنند مرا آدم مثبت و با خدايي بدانند سوالم اين است كه آيا اين فكر، مانع اخلاصم نميشود؟ اشكالي دارد كه به خاطر جايزه اش و يا نظر ديگران درباره خودم به سراغ قرآن ميروم؟ چكار كنم؟
    دوست عزیز سلام
    من به شما بخاطر توفیق حفظ قرآن تبریک میگویم و توصیه میکنم این توفیق را از دست ندهید .
    در عین حال که قرآن حفظ می کنید سعی کنید با معارف آن هم آشنا شوید و با شرکت در همایشها و مسابقات قرآنی زمینه رشد و ترقی معنوی خود را هر روز بیشتر کنید .
    سعی کنید نیت خود را خالص کنید و از روی عشق و علاقه قرآن را حفظ کنید و سعی کنید به دستورات آن عمل کنید .در باره رذیله ریا و آثار ویران گر آن فکر کنید و به نتیجه شوم آن اندیشه کنید و با شناخت راهکارها سعی کنید آن را ترک کنید .
    به نکات خوب دوستان عزیز از جمله کلات عزیز و محب نور گرامی و.... نیز توجه کنید .

  19. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود