جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: گوهر های ادبیات" کلام علی "

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    17,586
    تشکر:
    1
    حضور
    4 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    662
    آپلود
    397
    گالری
    32

    مطلب گوهر های ادبیات" کلام علی "




    از شیوه‏های مؤثری که می‏توان در تبلیغ معارف الهی از آن بهره جست، استفاده از شعرهای پرمحتواست. شعر اصیل گاهی آن چنان جذاب و تأثیرگذار است که روح و جان مخاطب را تسخیر کرده، در اعماق جان وی نفوذ می‏کند. به همین جهت، بزرگان ما برخی از مطالب دینی و علمی را در قالب شعر و با عبارات موزون و دلنشین بیان کرده‏اند تا ضمن تأثیرگذاری بیشتر در مخاطب، به ذهن‏سپاری آن سریع‏تر و آسان‏تر صورت پذیرد.
    اگر در یک سخنرانی تبلیغی و یا مناظره و گفتگوهای دینی و علمی و حتی ذکر مصیبت از یک بیت شعر استفاده شود، تأثیر آن بر مخاطب چندین برابر می‏شود.

    در همین خصوص، اشعاری که از ائمه معصومین علیهم‏السلام به ما رسیده و آن بزرگواران مضامین بلند معنوی را در قالب اشعار خویش و یا اشعار دیگر شعرا بیان کرده‏اند و یا حتی از شاعران متعهد تجلیل و تقدیر به عمل آورده‏اند، اهمیت مطلب را بیشتر نمایان می‏سازد که پرداختن به آن، مجال ویژه‏ای می‏طلبد.
    این نوشتار برخی از مضامین اخلاقی و موضوعات ارزشمند تبلیغی را با تلفیقی از اشعار معروف و ابیاتی از شعرای نامدار بر مخاطبان گرامی عرضه می‏دارد و امید است برای مبلغان ارجمند در جهت غنا بخشیدن به محتوای سخنرانیها و گفتگوها سودمند باشد و بر شیوایی و جذابیت کلام آنان برای مخاطبان بیفزاید.
    گفتنی است که در این بخش، موضوعات تبلیغی را در کلام امیرمؤمنان علی علیه‏السلام دنبال می‏کنیم؛ چرا که سخنان امیرمؤمنان علی علیه‏السلام بعد از قرآن و گفتارهای راهگشای رسول گرامی اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله عالی‏ترین منبع الهام‏بخش برای دانشمندان وامت اسلامی است.
    حقیقت‏جویان سعادتمند به شمار می‏رود؛ همچنان که گفته‏اند:
    کَلامُ عَلِیٍّ کَلامٌ عَلِیٌّ وَ ما قالَهُ الْمُرْتَضی مُرْتَضی
    یعنی سخنان علی علیه‏السلام عالی‏ترین کلمات است و آنچه را که مرتضی بگوید، سخنی پسندیده است.



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    58
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب از مهر علی دلم نخواهد بگسست !




    به نام خدایی که در همین نزدیکی است ...
    با سلام !
    این تایپیک جهت بررسی سیمای مولا علی (ع) در آثار شاعران و نویسندگان است
    از دوستان علاقمند خواهش دارم مطالب خود را در این باب در این تایپیک قرار دهند .
    با تشکر !

    ویرایش توسط مشکی پوش : ۱۳۸۸/۰۶/۲۶ در ساعت ۰۱:۲۳
    مشکی رنگ عشقه ...

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    58
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب




    سیمای علی (ع) در آثار نیما یوشیج


    گوهر های ادبیات" کلام علی "
    علی (ع) امام مهربانی ها و آموزگار عملی ایمان، یقین،

    حکمت، عبادت، عشق و عدالت است «جر جرداق

    مسیحی» از زبان همه ی مردم درباره اش نوشت، مادر

    دهر عقیم است از زادن فرزندی چون علی (ع)

    اولین نتیجه ی مقایسه ی تاریخ و اسطوره شاید این باشد

    که کاراکترها و حوادث اساطیری از تاریخ بزرگ تر و شگفت

    انگیز ترند، اساطیر عموماً حیران گاه عقل و عمل و اندیشه اند اما حضرت علی (ع)

    حقیقی است که در ورای اساطیر قرار دارد و هرگز هیچ کاراکتر اسطوره ای را به جهت

    عدم جامعیت توان سنجه و قیاس با حقیقی تاریخی به نام علی (ع) نیست و درست از

    همین نقطه است که آن بزرگ به کشف این عبارت زیبا نایل شد که «علی، حقیقی بر گونه ی اساطیر» (1)است.

    حضرت علی «مجسمه عدالت و دیانت» بود. «خار در چشم و استخوان در گلو» زندگی

    کرد. درد دین و درد همنوع او خداگونه بود، رفیع ترین بنای عدل را بنا نهاد. نازکانه ترین

    چشمه های احساسات مبتنی بر خرد را در حق مظلومین جاری ساخت، طولانی ترین

    سکوت را به مصلحت دین تحمل کرد. نغزترین حکمت و معرفت را با «کلکی شیرین

    سلک»(2)بر جای گذاشت، کوبنده ترین و کاری ترین ضربات شمشیر را بر گرده ی کفر

    فرود آورد و چشم تاریخ را محسور خود ساخت و هنوز که هنوز است عقل و عشق و

    عرفان در او به چشم تحیر می نگرند. به همین خاطر کم تر آزاده ایست که جذب حضرتش

    نشده باشد و به وسع خویش، به عظمت ابعاد وجودیش نیندیشیده و لب بر ستایش و

    منقبت او نگشوده باشد.

    نیما یوشیج هم، مانند اسلاف آزاده و حقیقت نگار خویش در چهار رباعی و یک قطعه،

    عشق و ارادت خویش را به محضر آن امام همام ابراز می دارد (می دانیم که عشق در آثار

    نیما مفهومی است و تنها و تنها در مورد حضرت علی (ع) است که به مصداق کشانده

    می شود. به اضافه ی این که در دفتر یادداشت های روزانه با یک نگرش رئالیته و فرا

    تاریخی، به قضاوت در مورد حضرت علی (ع) پرداخت که بسیار تأمل برانگیز است جهت

    اثبات ادعای خویش و ارادت نیما به حضرت علی (ع) ذکر چند نکته از دفتر یادداشت های

    روزانه را ضروری می دانم.

    اولاً این که احزاب چپ و راستی که در روزگار نیما و شکوفایی و عصیان ادبی او، سعی

    در جذب و منتسب ساختن نیما به نحله های موسمی خود را داشتند، به ذات اندیشه

    های او راهی نبرده و رفتارشان ریشه در نیما نشناسی داشت. با توجه به یادداشت های

    نیما، تحزب محدودیت و معذوریت آفرین است و قرار گرفتن در پوست گردو. نیما

    شاعریست که مشرب او نوعی کاربست تو امان روشنفکری و عقلانیت دینی است و

    انتسابش به کمونیسم، و انواع ایسم های لائیک به استناد آثارش مردود است.

    به عنوان مثال «من بزرگ تر و منزه تر از آنم که توده ای باشم، یعنی یک فرد

    متفکر محال است که تحت عنوان فلان جوانک که دلال و کارچاق کن دشمن

    شمالی ماست برود و فکرش را محدود به فکر او کند، این تهمت ها دارد مرا می کشد، من دارم دق می کنم از دست مردم» (3)
    گوهر های ادبیات" کلام علی "

    و یا «دلیل عقب ماندگی در زندگی پیشوایان حزب توده

    اند، می گویند کافر همه را به کیش خود پندارد، احمق
    ها، خیال می کنند من توده ای هستم» (4).

    ثانیاً مطالعه ی دقیق آثار نیما و مخصوصا‌ً یادداشت های

    روزانه اش، طرح توطئه ای را خنثی می سازد و آن نسبت

    ناروا به سیروس طاهباز ـ تدوین گر آثار نیما ـ در جهت

    ایدئولوژیک معرفی کردن اوست.

    عده ای به این شایعه و دسیسه دامن زده اند که سیروس طاهباز، جهت ماندگاری نیما

    در صحنه ی تاریخ و اجتماع، اشعارش را همسوی تفکر حاکم مصادره کرده است و با

    لطایف الحیل لباس شرعی و ایدئولوژیکی بر قامت آثار و اندیشه های نیما پوشانید در

    حالی که واقعیت چیز دیگریست و آثار شاعر گواه گویایی است که او هرگز به نقد و نفی

    دین و مذهب نپرداخته است. و تازه ریشه ی خانوادگی این ارادت را می توان از نامی که

    برای او انتخاب کرده اند دریافت. علی اسفندیاری.

    پس این که نیما هم در چندین جای آثارش به ذکر و ستایش مولا علی (ع) پرداخت،

    چندان جای شگفتی نیست لازمه ی آزاد اندیشی و عدالت خواهی جز این چه می تواند

    باشد؟ به عبارت دیگر اگر شاعر آزاده ای چون نیما، ارادت خود را به آن امام همام علنی و

    عملی نمی ساخت، جای خرده و شگفتی بود.

    مولا سروده های نیما بیانگر عکس العمل صریح و عالمانه ی او در برهه ای از زمان که

    دین و مذهب با شعارهای فریبنده و مدرن مآبانه مورد هدف و هجمه قرار گرفته و تغییر

    بنیادین الگوها در دستور کار قرار گرفته بود، نیز هست.

    نیما در یادداشتی می نویسد «از من می پرسند استالین انسان کبیر است یا

    حضرت علی (ع) هزار و چند سال گذشته است که بشریت به حضرت علی (ع)

    افتخار می کند. از استالین چند سال گذشته است، احمق ها نمی دانند تاریخ
    هم مثل انسان جوانی و پیری دارد، بگذار صد سال از استالین بگذرد» (5) و یا

    «وقتی هزار سال از کسی خوب گفته شد، هرگز آن آدم در یک سال و یک

    ساعت از بین نمی رود علی (ع) انسان کبیر است بعد از هزار سال باید دید آن

    که انسان کبیر اسم گرفته است بعد از دویست سال چه خواهد شد» (6) ناگفته

    پیداست این فرضیه و قضاوت تاریخی به بار ننشست و یکی از کسانی که گاه پوشیده ی

    این حزب را به باد داد و فروپاشی حتمی الوقوع آن را در اوج اقتدار پیش بینی کرد، نیما

    یوشیج بود.

    و اینک چهار رباعی و یک قطعه از مولا سروده های نیما را مرور می کنیم با این توضیح که

    نیما در این نمونه ها هم شاعری اندیشه گراست و چندان به دنبال گزینش وچیدمان

    امروزی واژه ها نیست و گاه از نظر نحو، ساخمان شعرو...آرکائیک ملال آوری را به نمایش

    می گذارد. به عبارت دیگر نیما یوشیج در بیشتر رباعیات خود ازنرمش و تجارب زبانی امروز

    بهره ای نمی گیرد و دقیقاً به همین دلیل در مقایسه با دیگر شاعران معاصر، شانس

    جذب مخاطب کمتری دارد و رباعیاتش هم ناخواند مانده است.

    اگر اثر هر کس را که آینه ی تفکر، اندیشه و جهان بینی او بدانیم این اندیشه های نیما

    بیانگر عمق اندیشه های مذهبی اوست و خط بطلانی است بر همه ی شایعاتی که تا

    کنون در مورد نیما مرتکب شده اند. نیما علاوه بر چهار رباعی قطعه ای در مورد حضرت

    علی(ع) دارد که در ص (579) دیوانش درج شده است.


    ویرایش توسط مشکی پوش : ۱۳۸۸/۰۶/۲۶ در ساعت ۰۱:۲۲
    مشکی رنگ عشقه ...


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    توسل به شاه لافتی
    بنام خداوند بالا و پست همو آفریننده هر چه هست
    بنام تو ای خالق جان وتن تو ای آفریننده ما و من
    بنام تو آغاز شد دفترم به حمد وثنای تو شد این دلم
    دلم شد زنور جمالت جلی زاعماق دل گفته ام یا علی
    علی ذکر هر لحظه عاشق است زلطفش به هر مشکلی فائق است
    علی نور قلب همه بندگان ضیای دو چشم همه عاشقان
    علی ابن عم رسول نبی که باشد برای نبی او وصی
    علی شوی زهرای اطهر بود
    قرار دل خیر کوثر بود
    علی شرح عشق ومناجات و شور که آورده برجان هر خسته نور
    علی شهر علم نبی را در است که او دین اسلام را چون سر است
    زنور علی دل مصفا کنم
    که با نور او خویش پیدا کنم
    توسل به دامان پاکش برم که باشد به احسان خدای کرم
    همو دستگیر به ره ماندگان نوازشگر جمله بیچارگان
    علی جان بین دردمندم، ببین
    تو ای جمله تصویر ایمان و دین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود