صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زنان و عاشورا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    زنان و عاشورا




    حضور زنان در جریان کربلا و واقعه عاشورا گذشته از نقش پیام رسانی و افشاگری و پرده برداری از ماهیت حکومت جائر بنی امیه ، در تک به تک وقایع و اوضاع حادی - که در چنین شرایط بحرانی و از دست دادن عزیزان - برای یک زن رخ میدهد ، نمایش صبر ، اوج تبعیت از امام در سخت ترین شرایط ، درک صحیح از وضعیت سیاسی- اجتماعی زمان و به ظهور رساندن عالی ترین مراتب تبعیت و ایمان بود .
    حضور زنان در عاشورا جمع زیبای عاطفه و احساس لطیف یک زن با تمام ایمان و دینش بود .
    حضور زن در عاشورا یکی ازجلوه های زیبای توصیف زینب کبری (س) بود
    ما رایت الا جمیلا
    زنانى که در کربلا حضور داشتند،برخى از اولاد على(ع) بودند و برخى جز آنان، چه از بنى هاشم یا دیگران. زینب، امکلثوم، فاطمه، صفیه، رقیه و ام هانى، از اولاد(ع) بودند، فاطمه و سکینه، دختران سیدالشهدا (ع) بودند، رباب، عاتکه، مادر محسن بن حسن، دختر مسلم بن عقیل، فضه نوبیه،کنیز خاص امام حسین(ع) و مادر وهب بن عبد الله نیز از زنان حاضر در کربلا بودند (1)
    _____________________________________
    به نقل از سایت امام حسین




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10

    قمر ، همسر عبدالله بن عمير بي




    " قمر ، همسر عبدالله بن عمير بي "
    هنگامي که عبدالله در روز عاشورا، دست راست ويکي از پاهايش بوسيله دشمن قطع شد ، همسر عبدالله صحنه را از دور تماشا ميکرد، عمود خيمه را از جاي کند و ضمن گفتن اين جملات به لشکر حمله کرد " پدر ومادرم به فدايت ، د ر راه خاندان پاک پيامبر به نبرد ا دامه بده ." وامام فرمودند:" خداوند به شما جزاي خير دهد ، تو را رحمت کند به سوي زنان برگرد وبا آنان باش . " وقتي عبدالله به شهادت رسيد ، قمر بر سر جنازه اش حاضرشد ودر حالي که خونهاي چهره اش را پاک ميکرد ، گفت : بهشت گوارايت باد . از خداوند ميخواهم مرا باتو به بهشت ببرد . شمر که اين اوضاع را مشاهده کرد به غلامش دستور داد سر آن زن را با عمود بکوبد و بدين گونه بود که آن زن مجاهد در کنار همسرش به شهادت رسيد ودر بهشت به او پيوست .
    «رياحين الشريعه ج3 ص482
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10

    "همسر علي بن مظهر "




    "همسر علي بن مظهر "
    هنگامي که امام حسين (ع) به اصحاب خود اجازه برگشت داد و فرمود: هرکسي که خانواده اش همراه اوست ، امشب او را به محل امني برساند ،علي بن مظهر به خيمه خود رفت وسخنان امام را بازگو کرد ف همسرش از شنيدن سخنان امام گريست وگفت : اي علي ! درباره من انصاف نداري ،تو خود ميخواهي ورد بهشت شوي ومن از آن محروم بمانم ! علي به خدمت امام برگشت وسخنان همسرش را بازگو کرد و هنوز امام چيزي نفرموده بود که آن زن با صداي بلند گفت " آيا ما قابليت خدمت به دختران وخواهران تو را نداريم ! " اين جمله سبب شد حضرت اجازه دهند زناني که خودشان ميخواهند در غم خاندان اهل بيت شريک باشند ، در کاروان بمانند . «عيان الشيعه ج 3 ص 482»
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,251
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    10

    مادروهب




    مادر وهب "
    آن روز که آتش جنگ در کربلا شعله ور شده بود ، وهب پسر عبدالله بن حباب نيز به ميدان شتافت . مادرش به او گفت : " فرزندم ، پسر رسول خدا(ص)را درياب " . پس از حمله هاي متعدد وکشتن عده اي از دشمنان به سوي مادر برگشت و صدا زد " مادر آيا ز من راضي شدي ؟ " مادر وهب گفت : " آنگاه از تو راضي ميشوم که در برابر فرزند پيامبر کشته شوي و در خون خود دست وپا بزني ! " وهب بار ديگربه ميدان برگشت و بعد از چند لحظه به شهادت رسيد . همين که مادر سر فرزندش را ديد، آن را برداشت وبوسه زد . آنگاه ستون خيمه را برداشت و با جمله اي شگفت آور ، دو نفر را کشت در اين لحظه امام (ع) دستور بازگشت داد و به او فرمود : " مطمئن باش خدا با تو است و اميد تورا قطع نخواهد کرد . تو و فرزندت در بهشت با پيامبر و دودمان او خواهيد بود . « مقتل خوارزمي ، ج 2 ص 12 »
    زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نقش زنان در کربلا




    پيرامون نقش زنان در حادثه كربلا در دو محور سخن مى‏توان گفت:
    اول آن كه آنان چند نفر و چه كسانى بودند؟
    دوم آن كه چه نقشى داشتند. زنانى كه در كربلا حضور داشتند، برخى از اولاد على(ع) بودند و برخى جز آنان، چه از بنى هاشم يا ديگران. زينب، ام كلثوم، فاطمه، صفيه، رقيه و ام هانى، از اولاد(ع) بودند، فاطمه و سكينه، دختران سيد الشهدا (ع) بودند، رباب، عاتكه، مادر محسن بن حسن، دختر مسلم بن عقيل، فضه نوبيه، كنيز خاص امام حسين(ع) و مادر وهب بن عبد الله نيز از زنان حاضر در كربلا بودند. پنج زن كه از خيام حسينى به طرف دشمن بيرون آمدند، عبارت بودند از: كنيز مسلم بن عوسجه، ام وهب زن عبد الله كلبى، مادر عبد الله كلبى، مادر عمر بن جناده، زينب كبرى(ع). زنى كه در عاشورا شهيد شد، مادر وهب بود، بانوى نميريه قاسطيه، زن عبد الله بن عمير كلبى كه بر بالين شوهر آمد و از خدا آرزوى شهادت كرد و همان جا با عمود غلام شمر كه بر سرش فرود آورد، كشته شد.
    ضمن تقدیراز تحقیق جناب شهیدان در ادامه نقش بارز بعضی دیگراز این بانوان ذکر میشود...
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    زنان عاشورایی ، تکامل عبودیت - جمع عقل و احساس و ایمان –





    واقعه عظیم عاشورا ، شرح عبودیت و تبعیت محض یاران و اصحاب یک امام معصوم است که در جریان سخت ترین وقایعی که برایشان رخ داد دست از یاری امام خویش برنداشتند . جمعی از این یاران خالص را زنانی تشکیل می دادند که به همراه خانواده خود در این واقعه حضور داشتند .
    در تعریف عقل آمده است العقل ما یعبد به الرحمن و یکتسب به الجنان ) و انصافا زنان عاشورایی چه نیکو بر این تعریف جامه عمل پوشاندند و با تبعیت از امام زمان خویش عبودیت الهی را تکمیل نمودند و بهشت را کسب .
    اینجاست که وقتی پای حمایت از دین الهی و امام واجب الاطاعة به میان می آید ، تبعیت زنان مسلمان در عاشورا از ورای قرن ها خود می نمایاند ، زنان مسلمانی که با شجاعت تمام ، سر تسلیم و تبعیت و عشق در مقابل امام خویش برمی آورند جایی که حدود سیزده هزار مرد (؟) در مقابل آنان قدرت درک چنین مقوله ای از تبعیت و شناخت امام را نداشتند .
    سرنهادن و تبعیت از فرمان امام و به اسارت رفتن – اما تسلیم ظلم و ستم نشدن – و همدوشی با مردانی که تمام هستی خویش را به کف شهادت در مقابل امامشان سپردند ، گویای عالیترین مراتب عقل عملی است که در زن و مرد در عاشورا جلوه کرده است و این نمونه ای زنده و کامل از این تلقی است که زن و مرد هر دو از عقل عملی یکسانی برخوردارند و آنچه از تفاوت در این میان وجود دارد به مراتب عقل نظری باز می گردد .
    حضرت زینب کبری (س) در جریان واقعه عاشورا چنان جلوه زیبایی از عقل به تصویر کشید که تمام حیات دین ، پس از عاشورا مدیون جلوه زیبای عقل آن حضرت است . حائل شدن میان سپاه یزید و امام سجاد (ع) ، سرپرستی نمودن زنان و فرزندان به اسارت رفته – آ ن هم پس چندین و چند داغ عظیم که زنان اهل بیت را در میان سپاهی جفا پیشه رها ساخته است – ملامت نمودن کوفیان و متوجه نمودن آنان به ظلمی که در حق خاندان رسالت روا داشتند ، سخنرانی آن حضرت (س) و افشاگری ایشان در کاخ یزید همه و همه عالیترین جلوه عقل عملی یک انسان است که در چهره عاشورایی زینب (س) تجلی یافت .
    حوادث تکان دهنده ای که در جریان واقعه عاشورا به وقوع پیوست سبب نگردید که حتی یکی از زنان عاشورایی برای لحظه ای زبان به شکوه و شکایت بر امام خویش بگشاید و یا حتی ندامتی اندک و یا آرزوی بازگشت به روزگار سلامت گذشته اما بدون امام .
    در هیچ نقلی از تاریخ معتبر عاشورا کوچک ترین اعتراض ، شکوه ، اظهار پشیمانی و ندامت از سوی هیچ یک از یاران امام حسین (ع) دیده نمی شود نه زن و نه مرد . حتی در جریان شهادت طفل صغیر حضرت ابا عبدالله (ع)، حضرت علی اصغر(ع) و هنگام دفن آن دردانه امام ، زمانی که مادر داغدار او صحنه دفن او را مشاهده می کند هیچ اعتراضی به امام خویش ندارد و تنها آخرین دیدار با فرزند را از امام تقاضا می کند و این یعنی اوج تبعیت یک زن در مقابل امام خویش .
    و یا در جریان پیوستن زهیر بن قین به سپاه امام (ع) ، - که همسرش او را از تردید پیوستن به امام (ع) خارج نمود – آیا چنین زنی نقصان در عقل دارد ؟ این کمال فهم صحیح از دین و دینداری و تشخیص بموقع و جهت گیری بموقع یک زن مسلمان و تابع دین است که تردید همسرش را نیز برطرف می نماید .
    عاشورا محل تلاقی احساسات و عواطف سرشار یک زن – در مشاهده و برخورد مرگ عزیزان – و دین اوست و همگان در تمامی اعصار ملاحظه میکنند که دیانت و تبعیت و ایمان زنان عاشورایی کوچکترین تاثیری از سرشارترین عواطف او بر نمی گیرد .
    اینجاست که باید از کسانی که زن را تنها عاطفه و احساس معرفی میکنند اما تهی از عقل ، پرسید که چه توجیهی برای چنین صحنه های ماندگار تاریخ عاشورا- که یک زن آن را در برخورد عواطف و دینش ساخته – دارید ؟
    آری زن مسلمان متدین که به کمالات ایمان نائل شده است هر کجا لازم بداند عواطف و احساسات خویش را تحت امر ایمان در می آورد و با گریه ها و ناله های دلخراشی که تا خرابه های شام ادامه دارد جمع میان ایمان و احساس را به نمایش می گذارد .





    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تنها زنی که در عاشورا به شهادت رسید که بود؟
    ...
    ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۷/۱۰/۱۳ در ساعت ۱۳:۴۰ دلیل: حذف سوال بی ارتباط با عنوان تاپیک

  9. تشکرها 2


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    275
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    36



    نقل قول نوشته اصلی توسط ostad774 نمایش پست
    تنها زنی که در عاشورا به شهادت رسید که بود؟
    ...
    « امّ‌ وهب‌ » تنها زن‌ شهيد در كربلا بود.

    ام‌ّ وهب‌، همسر عبدالله بن‌ عمير كلبي‌ بود و در كوفه‌ مي‌زيست‌. وقتي‌ شوهرش‌تصميم‌ گرفت‌ براي‌ ياري‌ سيدالشهداء شبانه‌ از كوفه‌ به‌ كربلا برود، اصرار كرد تا او را نيزهمراه‌ خويش‌ ببرد. آنان‌ شبانه‌ به‌ ياران‌ امام‌ پيوستند.
    روز عاشورا وقتي‌ شوهرش‌ به‌ ميدان‌رفت‌، او نيز چوبي‌ به‌ دست‌ گرفت‌ و عازم‌ ميدان‌ شد، اما امام‌ جلو او را گرفت‌ و فرمود: « برزنان‌ جهاد نيست‌ ». پس‌ از آنكه‌ شوهرش‌ به‌ شهادت‌ رسيد، خود را به‌ معركه‌ رساند و به‌ ‌پاك‌ كردن‌ خون‌ از چهرة‌ او پرداخت‌، شمر، غلام‌ خود را فرستاد. آن‌ غلام‌، با گرزي‌ كه‌ برسر آن‌ بانوي‌ رشيد كوبيد، او را هم‌ شهيد كرد.

    فرزند ام‌ّ وهب‌ نيز در عاشورا به‌ شهادت‌ رسيد، مادرش‌ روز عاشورا از مشوقان‌ او بود تا به‌ جانبازي‌ و فداكاري‌ بپردازد. وقتي‌ وهب‌ ( پسر او ) پس‌ از مقداري‌ جنگيدن‌، نزد مادر برگشت‌ و گفت‌: آيا راضي‌ شدي‌؟ مادرش‌ گفت‌: وقتي‌ راضي‌ مي‌شوم‌ كه‌ در ركاب‌ حسين ‌به‌ شهادت‌ برسي‌. دوباره‌ رفت‌ و جنگيد تا شهيد شد.

    امام‌ حسين‌(ع) خطاب‌ به‌ ام‌ وهب‌ فرمودند: « جزيتم‌ من‌ اهل‌ بيتي‌ خيراً ارجعي ‌الي‌ النّساء رحمك‌ الله فقد وضع‌ عنك‌ الجهاد »
    «
    به‌ خاطر حمايت‌ از اهل‌ بيت‌ من‌، به‌ پاداش‌ نيك‌ نايل‌ مي‌شويد، به‌ سوي‌ زنان‌ بازگرد، رحمت‌ خداوند بر شما باد، بر تو جهاد نيست ‌».



    «پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به مملکت شما آسیبی نرسد.»


    ( امام خمینی رحمة الله علیه )


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,334
    تشکر:
    1
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    57



    نقش زنان در حادثه خونبار عاشورا از ابعاد گوناگونى برخوردار است كه به بعضى از آنها اشاره مى‏شود:
    1- مشاركت در جهاد 2- آموزش صبر 3- پیام رسانى 4- روحیه بخشى 5- پرستارى 6- مدیریت 7- حفظ ارزشها 8- تغییر ماهیت اسارت 9- عمق بخشیدن به بعد عاطفى و تراژدیك كربلا
    زنان و عاشورا

    پروردگارا به من بیاموز دوست بدارم کسانی را که دوستم ندارند...
    عشق بورزم به کسانی که عاشقم نیستند...
    بگریم برای کسانی که هرگز غمم را نخوردند...
    محبت کنم به کسانی که محبتی در حقم نکردند

  12. تشکرها 2


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,334
    تشکر:
    1
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    57



    نقش زن در قيام عاشورا
    پس از واقعه تلخ عاشورا، رسالت سنگين بانوان كاروان حسينى آغاز گرديد. آنان با وجود شرايط سخت جسمى و روحى، مى‏بايست از انديشه و كلام و احساس يارى گرفته و با خطبه‏هاى پرشور خويش، مردمى كه در عمق نادانى به سر مى‏بردند را از حقانيت راه امام حسين(عليه‏السلام) و مظلوميت ايشان آگاه سازند و به رهبرى زينب(عليهاالسلام)، به نشر معارف اسلام و رساندن پيام شهيدان بپردازند تا اسلام را از هدم و زوال نجات بخشند. اين جاست كه به هدف والاى امام حسين(عليه‏السلام) از همراه نمودن زنان و كودكان، با خويش پى مى‏بريم. شهيد مطهرى مى‏فرمايند: «... ابا عبدالله(عليه‏السلام) اهل بيت خودش را حركت مى‏دهد، براى اين كه در تاريخ رسالتى عظيم را انجام دهند. براى اين كه نقش مستقيمى در ساختن اين تاريخ عظيم داشته باشند، اما با قافله سالارى زينب، بدون آن كه از مدار خودشان خارج شوند، از عصر عاشورا زينب(عليهاالسلام) تجلى مى‏كند و از آن به بعد به او واگذار شده بود.»1

    پروردگارا به من بیاموز دوست بدارم کسانی را که دوستم ندارند...
    عشق بورزم به کسانی که عاشقم نیستند...
    بگریم برای کسانی که هرگز غمم را نخوردند...
    محبت کنم به کسانی که محبتی در حقم نکردند

  14. تشکرها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود