جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيه 55 مائده

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۶
    نوشته
    71
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيه 55 مائده




    بنا بربيان اهل سنت در آيه 55 مائده درصد د بيان يکي از وظايف مسلمين است وآن وظيفه عبارتند از اين که مسلمين بايد دست از ياري يهود و نصاري وکفار بردارند و منحصرا وخدا و رسول و مومنان را ياري کنند . البته مومناني که نماز بپا مي دارند و درحال رکوع زکات مي دهند، نه هر کس که درسلک اسلام در آمده است، پس منافقيني که در دل کافرند ،نيز نبايد ياري کرد.( اما علماي شيعه مانند آيت الله جوادي براين استدلالند که دليلي بر وحدت سياق اين آيات وجود ندارد که استدلال هاي ايشان در کتاب "شميم ولايت"ارائه شده است )که البته استدلال هاي اهل سنت برمبناي آيات قبل آيه محل بحث مي باشد.چيزي هم که ازسياق اين آيات نهايتا مي توان استفاده کرد، اين است که خداوند مي گويد دوستان حقيقي شما کافران ومنافقين نيستند بلکه دوستان حقيقيتان خدا ورسول ومومناني که در حال رکوع زکات مي دهند(که ممکن است بياني با مفهوم مجازي باشد يا معناي حقيقي، چنان که غير از علي (ع) نيز کسان ديگر مانندعمرنيز درحال رکوع صدقه دادند)بالاخص علي (ع) هستند وفقط در نهايت دربيان يک دوستي حقيقي براي خالص ترين مسلمانان است، نه بيشتر.

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط نگار نمایش پست
    بنا بربيان اهل سنت در آيه 55 مائده درصد د بيان يکي از وظايف مسلمين است وآن وظيفه عبارتند از اين که مسلمين بايد دست از ياري يهود و نصاري وکفار بردارند و منحصرا وخدا و رسول و مومنان را ياري کنند . البته مومناني که نماز بپا مي دارند و درحال رکوع زکات مي دهند، نه هر کس که درسلک اسلام در آمده است، پس منافقيني که در دل کافرند ،نيز نبايد ياري کرد.( اما علماي شيعه مانند آيت الله جوادي براين استدلالند که دليلي بر وحدت سياق اين آيات وجود ندارد که استدلال هاي ايشان در کتاب "شميم ولايت"ارائه شده است )که البته استدلال هاي اهل سنت برمبناي آيات قبل آيه محل بحث مي باشد.چيزي هم که ازسياق اين آيات نهايتا مي توان استفاده کرد، اين است که خداوند مي گويد دوستان حقيقي شما کافران ومنافقين نيستند بلکه دوستان حقيقيتان خدا ورسول ومومناني که در حال رکوع زکات مي دهند(که ممکن است بياني با مفهوم مجازي باشد يا معناي حقيقي، چنان که غير از علي (ع) نيز کسان ديگر مانندعمرنيز درحال رکوع صدقه دادند)بالاخص علي (ع) هستند وفقط در نهايت دربيان يک دوستي حقيقي براي خالص ترين مسلمانان است، نه بيشتر.
    بنام خدا
    شکي نيست که آيات قبل و بعد از آيات 55و 56 سوره مائده پيرامون نهي از ولايت اهل کتاب و کفار است . به همين جهت بسياري از مفسران اهل سنت اين دو آيه را هم در همان سياق شرکت داده و گفته اند منظور اين دو آيه هم اين است که بگويد مسلمانان وظيفه دارند دست از ياري يهود و نصارا و کفار بردارند و فقط خدا و رسول و مؤمنان را ياري کنند؛ البته مؤمناني که نماز به پا مي دارند و در حال رکوع زکات مي دهند؛ نه هر کس که در سلک اسلام درآمده و نامش مسلمان است.
    پس منافقان را که در دل کافرند ، نبايد ياري نمود.بنا بر اين از نظر آنان اين دو آيه ربطي به حکومت و ولايت خدا و پيامبر و معصوم ندارد . اين که در شان امام علي هم نازل شده باشد ، دليل بر امامت ايشان نيست، بلکه امام علي يکي از مصداق هاي آيه است و جمله "و هم راکعون " هم به معناي اصلي رکوع يعني خضوع است، يعني کساني که با خضوع و نيت خالصانه زکات مي دهند .

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    شيعه براي اثبات ادعاي خود مبني بر اين که اين دو آيه در صدد معرفي صاحبان ولايت و معرفي کساني است که حق تصرف در امور جامعه اسلامي را دارند و حکومت بايد به دست آنان باشد، دلايلي دارد که مهم ترين آن توجه به شان نزول آيه است . اهل سنت هم براي نفي ادعاي شيعه به سياق آيات قبل و بعد و خود اين آيات استناد جسته اند. اگر سياقي که اهل سنت مي گويند ثابت بود ، حرف آنان قابل قبول مي نمود ولي :
    اين دو آيه در سياق آيات قبل و بعد نيستند . بين اين دو آيه با آيات قبل و بعد وحدت سياقي وجود ندارد زيرا وحدت سياق زماني است که ثابت شود اين دو آيه در ضمن آيات قبل و بعد و همگي يک جا نازل شده اند ،در حالي که به شهادت مضمون خود آيات و به شهادت روايات فراوان، اين دو آيه جداگانه نازل شده اند و به دستور رسول خدا ، در بين آيات فوق قرار داده شده اند.

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    روايات حاکي از شان نزول جداگانه اين دو آيه در مورد صدقه دادن حضرت علي در حال رکوع، مشهور و متعدد و با سند هاي معتبر است و اگر به اين روايات اعتنا نکنيم ، سنت را کنار گذاشته ايم. بنا بر اين با توجه به اين روايات معتبر اين دو آيه در ضمن آيات قبل و بعد نازل نشده و با آنان در يک سياق نيست، گر چه مناسبت بين آنان وجود دارد و شايد هم به خاطر همين وجود مناسبت رسول خدا دستور داده اين دو آيه را اين جا قرار دهند.

  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    تشکر:
    1
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط نگار نمایش پست
    بنا بربيان اهل سنت در آيه 55 مائده درصد د بيان يکي از وظايف مسلمين است وآن وظيفه عبارتند از اين که مسلمين بايد دست از ياري يهود و نصاري وکفار بردارند و منحصرا وخدا و رسول و مومنان را ياري کنند . البته مومناني که نماز بپا مي دارند و درحال رکوع زکات مي دهند، نه هر کس که درسلک اسلام در آمده است، پس منافقيني که در دل کافرند ،نيز نبايد ياري کرد.( اما علماي شيعه مانند آيت الله جوادي براين استدلالند که دليلي بر وحدت سياق اين آيات وجود ندارد که استدلال هاي ايشان در کتاب "شميم ولايت"ارائه شده است )که البته استدلال هاي اهل سنت برمبناي آيات قبل آيه محل بحث مي باشد.چيزي هم که ازسياق اين آيات نهايتا مي توان استفاده کرد، اين است که خداوند مي گويد دوستان حقيقي شما کافران ومنافقين نيستند بلکه دوستان حقيقيتان خدا ورسول ومومناني که در حال رکوع زکات مي دهند(که ممکن است بياني با مفهوم مجازي باشد يا معناي حقيقي، چنان که غير از علي (ع) نيز کسان ديگر مانندعمرنيز درحال رکوع صدقه دادند)بالاخص علي (ع) هستند وفقط در نهايت دربيان يک دوستي حقيقي براي خالص ترين مسلمانان است، نه بيشتر.
    باسلام
    دوست عزیز، اگر کاری به مسئله سیاق هم نداشته باشیم وفقط یک مقدار در خود آیه دقت کنیم متوجه می شویم که كلمه" ولى" در اينجا نمى‏تواند به معنى دوست و يارى كننده بوده باشد، زيرا اين صفت براى همه مؤمنان ثابت است نه مؤمنان خاصى كه در آيه ذكر شده كه نماز را برپا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏دهند، و به عبارت ديگر دوستى و يارى كردن، يك حكم عمومى است، در حالى كه آيه ناظر به بيان يك حكم خصوصى مى‏باشد و لذا بعد از ذكر ايمان، صفات خاصى را بيان كرده است كه مخصوص به يك فرد مى‏شود.که البته با توجه به شأن نزول آیه هم متوجه این مهم خواهیم شد، که در شأن فردخاصی نازل شده است.
    التماس دعا

  10. تشکر


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    اما اين دو آيه خطاب به مومنان است و ولي و سرپرست آنان را معرفي مي کند و مي فرمايد: ولي و سزاوار به تصرف در امور شما و اولي از خود شما به شما، خدا است و رسول خدا و مؤمناني که نماز را به پا مي دارند و در حال رکوع زکات مي دهند .
    معلوم مي شود افرادي به محضر رسول خدا مشرف شده و از ايشان خواسته اند کساني که حق تصرف در امور آنان را دارند ، بدانان معرفي کند تا تکليف خود را بدانند و رسول خدا اين آيه را که در جواب آنان نازل شده ، تلاوت کرده است . روايات هم اين معنا را مي رساند . اين معرفي به وصف است و معلوم مي شود مؤمنان نماز گزاري که از جانب خدا و بعد از پيامبر ولايت دارند ، کساني اند که در حال رکوع زکات داده اند و پيامبر و مسلمانان بايد آنها را شناسايي کنند . به همين جهت بعد از نزول آيه رسول خدا پي جويي مي کند و متوجه مي شود فقط علي در آن روز در مسجد در حال رکوع نماز، خاتم خود را به نيازمند داده است . بدين صورت مصداق مشخص و معرفي مي گردد . تا زمان نزول آيه، جز علي هيچ کس ديگر براي رضاي خدا و خالصانه در رکوع صدقه نداده بود و صدقه دادن ديگران که بعد از نزول اين آيه واقع شده ، ربطي به اين آيه ندارد زيرا آن زمان که معرفي مصداق بوده ، آنان اين وصف را نداشتند و به وجود آمدن بعد هم براي اين موضوع اثري ندارد و به قول معروف "عطر بعد از عروسي است".

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود