صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اعلام عيد فطر وظيفه حكومت يا مراجع؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    1,045
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    191
    آپلود
    52
    گالری
    45

    اعلام عيد فطر وظيفه حكومت يا مراجع؟




    پيشوايان و رهبران دينى در جامعه اسلامى وظيفه هدايت و رهبرى امّت اسلامى را برعهده دارند. هدايت مردم معمولاً با راهنمايى‏ها و اوامر و نواهى كه از سوى آنان صادر مى‏شود انجام مى‏گيرد. رهبران دينى گاهى از آن جهت كه كارشناس فن و متخصص امر هستند اظهار نظر مى‏كنند و گاهى به عنوان رهبر و پيشواى امت، فرمان هايى صادر مى‏كنند.


    پيامبر مكرم اسلام(ص) داراى هر دو بعد بودند، هم احكام شرعى الهى را بيان مى‏كردند هم دستورهاى اجتماعى سياسى، مانند فرمان جهاد و اعلام صلح صادر مى‏كردند. اين مسئله در مورد پيشوايان معصوم(ع) و نواب خاص آنان كه داراى هر دو جنبه (بيان احكام شرعى و صدور دستورهاى اجرائى، سياسى و اجتماعى) هستند نيز وجود دارد. يعنى همان طور كه بايد به دستورهاى شرعى آن بزرگواران عمل كرد، به فرامين اجتماعى و سياسى آنان نيز بايد گردن نهاد و از آنان متابعت كرد. اما اين امر در زمان غيبت كبرى كه فقهاى بزرگوار هدايت دينى و بيان احكام الهى را به عهده دارند، بعضاً با مشكلاتى همراه است. در اين عصر مردم در ابواب فقهى مختلف مثل نماز، روزه، حج، زكات، خمس و... وعموم عبادات و معاملات با مراجعه به فقها در جهت رفع تكليف و عمل به احكام شرعى اقدام مى‏كنند و در اين زمينه مشكل چندانى ندارند، مشكل مردم در پاره‏اى مسائل اجتماعى ـ سياسى مانند اقامه حدود الهى، اقامه نماز جمعه و عيد، اعلام جهاد و صلح، اخذ وجوهات شرعيه، تشكيل حكومت ودهها مسئله اجتماعى ـ سياسى ديگر است. برخى فكر مى‏كنند اين امور همچون احكام شرعى فقهى، با تقليد از يكى از مراجع تقليد حل مى‏شود. اما آيا مسائلى چون اعلام روز اول ماه مبارك رمضان و روز عيد فطر و روز عيد قربان و... همچون وجوب نماز و بيان احكام فقهى است؟ و اصولاً آيا مسائل سياسى ـ اجتماعى اسلام كه عمدتاً مربوط به تشكيل حكومت و از شئونات حاكم اسلامى است قابل تقليد است؟ اين جاست كه مسئله تفكيك ميان رهبرى سياسى مذهبى با مرجعيت تقليد مطرح مى‏شود.


    وظيفه مردم در قبال برخى مسائل دينى با ابهام روبروست! يكى از اين مسائل، مسئله اعلام رؤيت هلال در ابتداء ماه مبارك رمضان و يا اعلام عيد فطر است. مردم واقعاً نمى‏دانند در اين مسئله به مراجع تقليد مراجعه كنند يا از رهبر سياسى مذهبى و حاكم شرع اطاعت كنند.


    براى پاسخ به اين پرسش، بايد معيارها و شرح وظايف و حوزه كارى مرجعيت تقليد و حكومت اسلامى را بشناسيم، آنگاه ببينيم مسئله حكم به ثبوت رؤيت هلال و اعلام عيد با كداميك از اين ويژگى‏ها سازگارى دارد. در اين راستا، توجه به نكات ذيل ضرورى است:


    1. ادله وجوب تقليد از فقهاء از باب رجوع جاهل به عالم است كه فقط در محدوده بيان احكام شرعى فقهى اعتبار دارد و شامل موضوعات احكام نيست، زيرا تشخيص موضوع با خود مكلف است و تقليد در آن جايز نيست و چون ثبوت رؤيت هلال از موضوعات است قابل تقليد نيست.


    2. در علم فقه، نظر فقيه و مرجع تقليد، از موارد و معيارهاى اثبات رؤيت هلال ذكر نگرديده و آثار شرعى بر قول فقيه و مرجع تقليد (بما هو فقيه و مفتى) مترتب نشده است.


    3. صدور حكم حكومتى جزء اختيارات و وظايف حاكم شرع اسلامى است و صدور اين گونه احكام و اوامر در موضوعات، حجيت شرعى دارد و لازم الاتباع است. علاوه بر آنكه در اين خصوص، حكم حاكم از موارد اثبات كننده حكم شرعى و طريقه ثبوت رؤيت هلال نيز شمرده شده است. لذا اعلام ثبوت رؤيت هلال و اعلام عيد منحصراً از اختيارات حاكم شرع و رهبرى سياسى مذهبى است.


    4. صدور حكم حكومتى نمى‏تواند داراى تكثّر و اختلاف باشد، از اين رو از شؤون حاكم اسلامى است. بر خلاف احكام شرعى فقهى كه قابل تكثّر و محل ابراز آراء و نظرات مختلف است.


    5. مردد بودن اول ماه رمضان و عيد فطر در چند روز موجب هرج و مرج و سرگردانى مؤمنين و اختلال درنظام جامعه شيعه مى‏گردد.


    6. ممكن است بعضى ادعا كنند چون مورد ثبوت رؤيت هلال ماه شوال نظير موارد دوران امر بين المحذورين است يعنى يا رؤيت هلال و عيد ثابت است كه وجوب افطار را به دنبال دارد و از موارد امر به معروف (وجوب افطار) خواهد بود و يا رؤيت هلال و عيد ثابت نيست و حرمت افطار را به دنبال خواهد داشت و از مواردنهى از منكر (حرمت افطار) خواهد بود، در نتيجه بر مجتهدين و مراجع تقليد از باب امر به معروف و نهى از منكر لازم و واجب است كه در اين مسأله دخالت و اظهار نظر كنند. ولى اين شبهه با اندك دقتى بر طرف مى‏شود. چون امر به معروف و نهى از منكر در جايى است كه معروف و منكر قطعى و مسلم باشند، تا بتوان به آن امر يا از آن نهى كرد وادله وجوب امر به معروف و نهى از منكر شامل مورد بحث كه غالباً مقطوع الوجوب و الحرمة نيست و اصل وجوب و حرمت آن مشكوك است نمى‏شود. مضافاً بر اين كه در اين صورت بايد همه مردم در مسئله ثبوت رؤيت هلال دخالت كنند، چون امر به معروف بر همه مسلمانان واجب است. به علاوه همچنان كه گفتيم ثبوت هلال از موضوعات است و در موارد اشتباه در اين گونه موضوعات ـ در صورتى كه علم به حكم شرعى وجود داشته باشد ـ لازم نيست اشتباه و غفلت او را گوشزد كرد.


    7. از آنجا كه مردم گمان مى‏كنند اين مسئله تقليدى است، به مراجع عاليقدر مراجعه مى‏كنند، در حالى كه واقعاً اين گونه نيست لذا سكوت در برابر اين مسئله به دليل اغراء به جهل روا نيست و بايستى مردم را آگاه كرد.


    8. در اين مسئله بين فقيهانى كه قايل به اتحاد آفاق هستند و غير آنان، تفاوتى نيست زيرا بنابراين قول فقط محدوده رؤيت هلال گسترده‏تر مى‏گردد. خلاصه اين كه باتوجه به معيارها و ويژگيهايى كه در مسئله ثبوت رؤيت هلال و اعلام عيد وجود دارد، اين امر از اختيارات انحصارى حاكم شرع و رهبرى سياسى مذهبى است.
    محمدتقى حائري
    منبع : شیعه آنلاین
    Online + mp3




    انجمن گفتگوی دینی
    www.askdin.com


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۵
    نوشته
    742
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 6 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    119

    هلال ماه شوال چگونه و کجا رويت شد؟




    بر اساس نظريه گروه‌هاي کارشناسي ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري، هلال ماه شوال در روز شنبه در منطقه "سي سخت" کهکيلويه و بويراحمد و جهرم رويت شده است و مراجع بر شروع ماه شوال از روز يکشنبه تاکيد دارند.
    به گزارش ايرنا، "علي رضا مهراني" عضو ستاد استهلال ماه شوال اظهار داشت: بنا به دلايل جوي رويت هلال ماه شوال در روز شنبه 28 شهريور ماه با چشم غيرمسلح دشوار بود و از اين رو هلال اين ماه با استفاده از تلسکوپ رويت شد.
    عضو ستاد استهلال ماه شوال، گفت: مقام معظم رهبري، رويت ماه شوال را با استفاده از تلسکوپ و ابزارهاي پيشرفته قبول دارند.
    مهراني، ادامه داد: ستاد استهلال متشکل از 150 گروه رصدي کارشناس نجوم و کارشناس روحاني آموزش ديده و متخصص است که زير نظر مقام معظم رهبري فعاليت مي کنند و گزارش تهيه شده از سوي آنها به محضر تمامي مراجع ارسال مي شود.
    وي، گفت: تقويم رسمي کشور بر اساس فتاواي رهبر معظم انقلاب اسلامي تنظيم مي‌شود و بر اساس تقويم، روز يکشنبه اولين روز ماه شوال بود و هلال اول ماه شوال در منطقه "سي سخت" کهکيلويه و بويراحمد و جهرم رويت شده است.

    150 گروه کارشناسي هلال ماه شوال را رويت کردند
    حجت الاسلام و المسلمين "عليرضا موحد نژاد" عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبري نيز در اين زمينه گفت: 150 گروه کارشناسي در شرايط نامناسب جوي، بارش باران و غبارهاي محلي در اغلب نقاط کشور هلال ماه شوال را در بعدازظهر شنبه 28 شهريور ،رصد و رويت هلال ماه را تاييد کردند.
    موحد نژاد همچنين در خصوص امکان رويت هلال ماه پيش از غروب آفتاب، تصريح کرد: اين بحث، کاملا علمي و نوين بوده و مورد تاييد مراجع قرار دارد، اما در بسياري از کشورها همچنان از روش هاي سنتي براي رويت هلال ماه استفاده مي شود.
    وي يادآور شد که دفتر مقام معظم رهبري با دفتر ساير مراجع ديني کشور ارتباط داشته و براي اعلام روز عيد سعيد فطر با رويت هلال ماه شوال، بصورت کارشناسي و با استفاده از 70 دستگاه تلسکوپ اين امر اجرا شد.
    احراز رويت هلال ماه شوال براي رهبر معظم انقلاب اسلامي
    پايگاه اطلاع رساني دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز در شامگاه روز شنبه بر اساس گزارش هاي واصله راصدان مورد وثوق و خبره از چند نقطه‌ کشور، اعلام کرد رؤيت هلال ماه شوال‌المکرّم شنبه 28/شهريور/1388 مطابق با بيست و نهم رمضان‌المبارک 1430 هجري قمري براي رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت الله خامنه‌اي مد‌ظله‌العالي محرز گرديده و معظم له، حکم به عيد فطر بودن يکشنبه 29/شهريور/1388 فرمودند.

    تاکيد آيت الله جوادي آملي بر عيد بودن روز يکشنبه
    پايگاه اطلاع رساني آيت الله جوادي آملي طي پيامي در روز يکشنبه 29 شهريور اعلام کرد: به اطلاع کليه مومنين ومتدينين مي رساند حلول ماه شوال براي حضرت آيت الله جوادي آملي «مدظله العالي » ثابت و يکشنبه عيد سعيد فطر مي باشد.

    دفتر تهران آيت الله مکارم شيرازي هم روز يکشنبه را عيد دانست
    دفتر آيت الله مکارم شيرازي در تهران نيز روز يکشنبه 29 شهريور ماه را عيد اعلام کرد و گفت: يکي از راههاي اثبات اول شوال اعلام آن از طرف حاکم شرع است و از آنجا که رهبر معظم انقلاب اسلامي براساس گزارش گروه هاي کارشناسي استهلال ماه، روز يکشنبه را اول روز شوال اعلام کرده‌اند بنابراين 29 شهريور ماه اول روز شوال بوده است.
    http://sshams.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
    صفحه شخصی



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۵
    نوشته
    742
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 6 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    119

    اگر مرجع تقليدي به عيد بودن دوشنبه حكم داده، خلاف فتاواي خود اوست




    آیت الله علم الهدی در گفت‌وگو با رجانیوز
    اگر مرجع تقليدي به عيد بودن دوشنبه حكم داده، خلاف فتاواي خود اوست

    یک عضو مجلس خبرگان رهبری در رابطه با اعلام نظر برخی مراجع که روز گذشته(یکشنبه) به عنوان اول ماه شوال برایشان اثبات نشده بود اظهار داشت: همه مراجع عظام تقلید غیر از آیت الله سیستانی حکم حاکم شرع را در قضیه عید فطر و رویت هلال ماه نافذ می دانند لذا اگر مرجعی اعلام کرده قضای روزه یکشنبه باید گرفته شود مغایر با حکم همان مرجع است.
    آیت الله سید احمد علم الهدی در گفتگو با رجانیوز در خصوص اختلاف نظر در رابطه با رویت هلال ماه در بین برخی مراجع عظام با اشاره به اینکه برای برخی مراجع دیروز عید ثابت نشده بود، اظهار داشت: آقایان مراجع گفته بودند که برایشان عید بودن یکشنبه ثابت نشده است.
    عضو مجلس خبرگان رهبری اختلاف نظرها را مربوط به چگونگی رویت هلال ماه عنوان کرد و افزود: عید برای آقایان مراجع ثابت نشده بود بلکه برای مقام معظم رهبری ثابت شده است، علت ثبوتش هم این است که چون مراجع عظام دیدن ماه را تنها با چشم مسلح آن هم قبل از وقت شرعی و در روز را کافی نمی دانند، اما مقام معظم رهبری هم دیدن با تلسکوپ و چشم مسلح را کافی می دانند و هم اینکه اگر بعد از اذان ظهر کسی ماه را ببیند.
    امام جمعه مشهد مقدس، به رؤیت هلال ماه در چندین نقطه کشور اشاره کرد و تصریح کرد: ساعت 5:30 دقیقه بعد از ظهر شنبه ماه با تلسکوپ در چند نقطه مركزي کشور دیده شده است، البته یک جا هم با دوربین ماه رویت شده بود.
    وی در رابطه با اینکه برخی مراجع اعلام کرده اند که مقلدانشان بايد روز یکشنبه را امساک کرده و قضای آن را به‌جا آوردند، تأکید کرد: ممکن است روز یکشنبه به عنوان عید شرعاً برای برخی آقایان مراجع ثابت نشده باشد اما اگر چنین چیزی را اعلام کرده باشند که مقلدان باید قضای روزه یکشنبه را به‌جا آورند مطابق با فتوای خود آن‌ها نیست.
    علم الهدی در این خصوص توضیح داد و گفت: برای اینکه مردم دچار مشکل نشوند، رهبر انقلاب حکم کردند که دیروز(یکشنبه) عید است لذا وقتی بر اثر حکم حکومتی امر می شود که روز یکشنبه عید است، آقایان دیگر باید تبعیت کنند.
    وی علت این تبعیت از رهبری را حکم خود مراجع عنوان کرد و اظهار داشت: فقط آیت الله سیستانی در این قضیه عید فطر حکم حاکم شرع را نافذ نمی دانند لذا مقلدین ایشان دیروز را به عنوان روز سی‌ام ماه مبارک رمضان روزه گرفتند و یا به سفر رفتند اما امروز را کسی نمی تواند بگوید عید است.
    عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص اینکه دفتر آیت الله مکارم شیرازی اعلام کرده مقلدین ایشان باید قضای روزه یکشنبه را به‌جای آورند، گفت: آیت الله مکارم شیرازی هم از جمله مراجعی هستند که در قضیه رویت هلال ماه، حکم حاکم شرع را نافذ می دانند و اگر دفتر آقای مکارم اعلام کرده که مقلدین ایشان دیروز را بايد امساک مي‌کرده و اگر نكرده‌اند، روزه قضا بگیرند، مغایر حکم خود ایشان است چون ایشان در امر رؤیت هلال، حکم حاکم شرع را نافذ می دانند.
    http://sshams.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
    صفحه شخصی



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۵
    نوشته
    742
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 روز 6 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    119

    روز يكشنبه عيد بود




    کد PHP:
    همه مراجع عظام تقلید غیر از آیت الله سیستانی حکم حاکم شرع را در قضیه عید فطر و رویت هلال ماه نافذ می دانند لذا اگر مرجعی اعلام کرده قضای روزه یکشنبه باید گرفته شود مغایر با حکم همان مرجع است
    آنچه اشاره شده است موضوعي است كه نبايد ازآن غفلت كرد چرا كه اصلا موضوع تشخيص و اثبات عيد كار مرجعيت نيست و آن ها وظيفه اي در اين زمينه ندارند
    كار مرجع تنها بيان حكم شرعي است و اين موضوع چون مربوط به تعيين موضوع است كاري عرفي است
    لذا اگر عده اي تحقيق انجام داده و موفق شدند استهلال را انجام دهند مي تواند براي همگان(چه پيروان مرجعي خاص چه پيروان همه مراجع) حجت شرعي باشد
    اما درمورد حكومت اين موضوعي است كه مي تواند در ليست وظايف يك حكومت قرار بگيرد ازاين رو است كه مراجع عموما قائلند اگر هلال از سوي حاكم شرع رويت شود براي اثبات كافي است
    ویرایش توسط saeed623 : ۱۳۸۸/۰۶/۳۰ در ساعت ۱۷:۵۳
    http://sshams.andishvaran.ir/fa/scholarmainpage.html
    صفحه شخصی



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    به نام خدا و سلام
    عید همه مبارک و وقت همگی بخیر


    راه شرعي ثابت شدن اول ماه چند چيز هست:


    اول: آنكه خود انسان ماه را ببيند.

    دوم: عده‏اي كه از گفته آنان يقين پيدا مي‏شود بگويند ماه را ديده ‏ايم. و همچنين است هر چيزي كه به واسطه آن يقين پيدا شود.

    سوم: دو مرد عادل بگويند كه در شب ماه را ديده ‏ايم، ولي اگر صفت ماه را بر خلاف يكديگر بگويند، يا شهادتشان خلاف واقع باشد، مثل اين كه بگويند داخل دايره ماه طرف افق بود، اول ماه ثابت نمي‏شود.
    اما اگر در تشخيص بعضي خصوصيات اختلاف داشته باشند، مثل آن كه يكي بگويد ماه بلند بود و ديگري بگويد نبود، به گفته آنان اول ماه ثابت مي‏شود.

    چهارم: سي روز از اول ماه شعبان بگذرد كه بواسطه آن اول ماه رمضان ثابت مي‏شود، و سي روز از اول رمضان بگذرد كه بواسطه آن اول ماه شوال ثابت مي‏شود.

    پنجم: حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است.


    - اگر حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است، كسي هم كه تقليد او را نمي‏كند، بايد به حكم او عمل نمايد، ولي كسي كه مي‏داند حاكم شرع اشتباه كرده، نمي‏تواند به حكم او عمل نمايد.

    - اول ماه با پيشگويي منجمين ثابت نمي‏شود، ولي اگر انسان از گفته آنان يقين پيدا كند، بايد به آن عمل نمايد.

    --------------------------

    پس دقت کنیم که مساله ماه دیدن جزو احکام عبادی نیست که تقلیدی باشه، بلکه جزو موضوعات هست. گرچه اگر مراجع تقلید در مورد موضوعات نیز حکم صادر کنند، قضیه فرق میکنه، مگر اینکه باز هم مقلدین یقین صد در صد بر خلاف اون رو داشته باشند.

    البته، بحث حکم حکومتی و تبعیت از آن مساله دیگری هست.


    بذارید یه مثال عرض کنم تا این واضح تر بشه:


    فرض کنید قرار هست در نماز جماعت یک مرجع تقلید شرکت کنیم. من و شما می بینیم که امام جماعت که مرجع تقلید ما هست، رفت با آبی وضو گرفت که ما یقین داریم نجس هست. خب می دونید که اگر اون آب رو ما در اختیار او نگذاشته باشیم، واجب نیست بهشون بگیم نجسه.

    در اینجا نماز مرجع تقلید ما هیچ مشکلی نداره. چون ایشون نجاست آب وضو رو خبر نداشت و بنا بر طهارت گذاشته بود. ولی ما که یقین داریم ایشون با آب نجس وضو گرفته دیگه نمی تونیم بهشون در اون نماز اقتدا کنیم.

    آیا اینجا می تونیم بگیم: این مرجع تقلید ماست و حتما نمازش درسته؟
    مسلما خیر. چون ما یقین بر خلاف اون داریم.
    گرچه نماز خود اون مرجع هیچ اشکالی نداره و صحیح هست.

    ولی چرا... اگر همون اول کار، در نجس یا پاک بودن آب شک داشتیم، و ایشون یا اصلا هر فرد دیگه ای گفت: این آب پاک هست، هیچ مشکلی نیست.

    و در این حالت این تبعیت ما تقلید نام نداره. بلکه یکی از راه های رسیدن به یقین هست.

    (البته اینو فرض مثال گفتم. وگرنه در آب وضو یقین به طاهر بودنش لازم نیست. بلکه فقط باید یقین به نجاست اون نداشته باشیم.)

    ----------------------------------------

    حالا در مساله ماه دیدن هم همینطور هست.

    اگر مرجع تقلید ما از یکی از راه های شرعی به اول ماه شوال رسید، آیا تبعیت ما از او واجب هست؟
    همه مراجع می فرمایند: خیر. بلکه یقین شما مهم هست.

    مگر اینکه مرجع تقلید حکم صادر کنه که اون بحث دیگه ای هست و تبعیت از حکم لازم میشه و در این حالت این تبعیت از باب تقلید نیست.

    و البته در زمان حکومت ولی فقیه، احکام اینطوری را ایشان صادر می کنند.

    من که تا حالا سراغ ندارم هیچ کدام از مراجع تقلید در مورد اول ماه بودن حکمی بر خلاف ولی فقیه داده باشند.
    مساله اعلام کردن با حکم دادن فرق میکنه.

    بله، فرضا مرحوم آیت الله بهجت اعلام می کردند که برای من ماه ثابت نشده، ولی حکم نمی کردند.


    و البته همونطور که جناب سعید متذکر شدند، اگر مراجع تقلیدی باشند که در این مورد حکم حاکم رو نافذ ندونند، این هم بحث دیگه ای هست.

    ولی هیچ کدام مساله یقین رو رد نمی کنند.

    یعنی حتی مقلدین آنها هم اگر از حکم حاکم یقین پیدا کردند، حتی اگر بر خلاف نظر مرجعشان بود، لازم است به یقین خود عمل کنند نه نظر اعلامی مرجع تقلید.

    .



    ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۸/۰۶/۳۰ در ساعت ۱۸:۳۰
    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خیلی .... است! به بچه های توی چت هم گفتم! از طرف آیت الله بهجت و یکی دوتا دیگه از مراجع امروز توی نجف آباد نماز عید خوندند! من نمی فهمم اینها چی را میخوان با این کارهاشون ثابت کنند؟ از حکم آقا سر باز میزنند، اون دنیا جواب خدا را چی میخوان بدن؟ ... مردمی که زمامشون دست این ... افتاده.

    این هم مثل بقیه مشکلات فقط یه جور حل میشه:

    اللهم عجل لولیک الفرج

    ویرایش توسط مدیر سابق : ۱۳۸۸/۰۶/۳۰ در ساعت ۱۹:۴۷ دلیل: تغيير لحن تند محتوا
    ما را به جرم عشق مؤاخذه می کنند، گویا نمی دانند که عشق گناه نیست

       
    مرا اینجا بیابید: شهدای آینده


    دیگر نه هنگام صبوری و درنگ است
    تکلیف بر هر مستطیع شیعه جنگ است...


  8. تشکرها 4


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    21
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من واقعا متوجه نمیشوم...
    همین ماه رمضان دیدیم غیاث الدین کاشانی با علم نجوم قرن 8 کسوف و خسوف را پیش بینی کرد...با علم امروز نیز پیش بینی مکان دقیق اجرام تا سالهای سال (که معلوم نیست عمر بشریت به دیدن آن قد دهد) امکانپذیر است...
    حال باید بدین صورت اول ماه تعیین شود؟؟؟!!!
    من فکر میکنم این کارها میتواند بیشتر سیاسی باشد تا دینی...

  10. تشکرها 2


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    خیلی .... است! به بچه های توی چت هم گفتم! از طرف آیت الله بهجت و یکی دوتا دیگه از مراجع امروز توی نجف آباد نماز عید خوندند! من نمی فهمم اینها چی را میخوان با این کارهاشون ثابت کنند؟ از حکم آقا سر باز میزنند، اون دنیا جواب خدا را چی میخوان بدن؟ ... مردمی که زمامشون دست این ... افتاده.
    اول این که آیت الله بهجت فوت کردن ، چه شکلی از طرف آقای بهجت نماز خوندن ؟! این از طرفه ، اگه

    منظورتون آقای علی صافی هست ، دفتر آقای بهجت اعلام کرده که ایشون اعلم و اقدم و اتقی است .

    و آقای علی صافی هم دوشنبه ( 30 شهریور ) رو عید دونستن .

    این چیزی که دفتر اعلام کرده ، یعنی گفته آقای بهجت فلانی رو - اعلم - میدونسته ، یعنی این که

    نظرات ایشون صحیح تر از بغییه است حالا میخواد رهبر مرجع باشه یا نباشه ، آقای بهجت

    رهبر رو اعلم نمیدونسته .

    البته این جا گفتن که یکی از موارد حکم حاکم شرع هست ... به نظر من باید دید که منظور از حاکم

    شرع این جا چیه ، شاید دلیلی نشه که رهبر جامعه ، بشه حاکم شرع ، شاید همون مرجعی که ازش

    تقلید میکنیم ، حاکم شرع باشه ، چون نگفته حاکم جامعه ، گفته حاکم شرع . و از اون جایی که

    عده ای آقای خامنه ای رو ولایت فقیه میدونن ، و همچنین عده ای از مراجع ( طبق اطلاعاتی که

    بنده دارم ) ، ولایت فقیه رو قبول ندارن ( البته کلمه ی مطلقه هم شاید باید به ولایت فقیه اضافه شه )

    ، پس در نتیجه این جا یه اشکالی پیش میاد ؛ که بهتره در این مورد زیاد صحبت نکنم .

    پس قضیه ی حاکم شرع باید اول مشخص بشه که منظور کی هست .

    این هم بیانیه ی سایت آقای بهجت :

    بسمه تعالی
    ضمن آرزوی قبولی طاعات روزه داران عزیز در ماه مبارک رمضان
    به اطلاع می رساند :
    بنا به نظر حضرت آية الله العظمی شیخ علی صافی دامت برکاته ، روز دوشنبه ، مطابق با 30 ( سی ام ) شهریور 1388 عید فطر می باشد .


    دفتر آية الله العظمی شیخ علی صافی دامت برکاته
    و در ضمن ، این جا یه چیز دیگه هم میمونه . اون هم اینه که یکی دیگه از راه های ثابت

    شدن اول ماه ، یقین یا اطمینان پیدا کردن از گفته ی عده ایست .

    شاید این جا بستگی داره به خود مقلد . این که حرف مرجع خودش رو قبول داشته باشه

    یا حرف آقای خامنه ای رو . حالا چه برسه به این که عده ای از مراجع ( که تعدادشون کم هم نیست )

    با حرف آقای خامنه ای در این زمینه اختلاف پیدا کنن در ثابت شدن اول ماه .

    منظور اینه که از گفته ی کیا اطمینان یا یقین پیدا کنه .

    خوب اگه کسی براش یقین حاصل شده که آقای خامنه ای اعلمه ، پس هم از آقای خامنه ای

    تقلید میکنه و هم در این قضیه حرف ایشون رو ملاک قرار میده . منتها اگه کسی آقای خامنه

    ای رو اعلم نمیدونه ، قطعا نمیتونه از ایشون تقلید بکنه . در ثابت شدن اول ماه چون حرف

    آقای خامنه ای رو قبول نداره و حرف مرجع خودش ، یا چند تا از مراجع رو قبول داره ، به گفته ی

    اون ها عمل میکنه . چون از گفته ی مرجع خودش یا چند تا دیگه از مراجع که این بابا قبولشون

    داره ، براش اطمینان یا یقین حاصل میشه ؛ ولی از گفته ی رهبر نه - البته با فرض این که

    حاکم شرع منظور خود مرجع شخص باشه - .

    اگه من اصلا یکی از

    مراجع رو به هیچ وجه قبولش ندارم ، نه از لحاظ علمی و نه از لحاظ دیگه ، خوب برای

    من از گفته ی اون در مورد ثابت شدن اول ماه ، گمان هم حاصل نمیشه ، چه برسه

    به اطمینان ، پس باید ببینم از چه راهی برام اطمینان حاصل میشه .

    البته این ها همش احتمال و فرض و اینا بود ، در این زمینه نمیخوام حکم صادر کنم ،

    چون خودم باید برم بشینم صحبت کنم ببینم اولا این

    حاکم شرع منظور کیه ، دوما وظیفه ی اون بدبختایی که مرجع ( زنده ) الان ندارن چیه .

    نمیدونم که آیا امسال اولین سالیه که این جوری میشه یا نه ( که عده ای نسبتا زیاد از مراجع

    در این قضیه اختلاف داشته باشن ) ؛ تا اون جایی که من اطلاع دارم آقای منتظری

    و صانعی اعلام نکرده بودن ، آقای وحید هم زنگ زدم گفت ثابت نشده ، سایت آقای سیستانی

    هم رفتم نوشته بود الاحد 30 رمضان ، از دفتر آقای علی صافی هم پرسیدم گفت ثابت نشده .




    و در ضمن جناب fafa safa ، شما بهتره به فکر خودت باشی که چی میخوای جواب خدا رو بدی ،

    لازم نکرده برای آقای بهجت و بغییه ی مراجع ابراز نگرانی بکنی ...
    ویرایش توسط Hoaxes : ۱۳۸۸/۰۶/۳۱ در ساعت ۰۱:۲۴

  12. تشکر


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    267
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    17 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    67
    آپلود
    0
    گالری
    6

    اگر مرجع تقليدي به عيد بودن دوشنبه حكم داده، خلاف فتاواي خود اوست




    بسم الله

    مسئله روئیت هلال شیعی کاملن فقهی میباشد و به مسایل سیاسی مربوط نیست همه مراجع عظام تقلید غیر از آیت الله سیستانی حکم حاکم شرع را در قضیه عید فطر و رویت هلال ماه نافذ می دانند لذا اگر مرجعی اعلام کرده قضای روزه یکشنبه باید گرفته شود مغایر با حکم همان مرجع است. عید برای آقایان مراجع ثابت نشده بود بلکه برای مقام معظم رهبری ثابت شده است، علت ثبوتش هم این است که چون مراجع عظام دیدن ماه را تنها با چشم مسلح آن هم قبل از وقت شرعی و در روز را کافی نمی دانند، اما مقام معظم رهبری هم دیدن با تلسکوپ و چشم مسلح را کافی می دانند و هم اینکه اگر بعد از اذان ظهر کسی ماه را ببیند.

    دوستان لطفا تقوا را رعایت کنید و مراقب شایعات باشید
    ویرایش توسط Hamishak : ۱۳۸۸/۰۶/۳۱ در ساعت ۰۳:۳۳
    امام صادق علیه اسلام می فرمایند : «نحن حجه الله علی خلقه و جدتنا حجته علینا »‌ .... « ما حجت خداوند بر مخلوقات هستیم و جده ما ( حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ) حجت او بر ما »‌
    « اشهد ان فاطمه الزهراء بنت رسول الله عصمة الله الکبری و حجت الله علی الحجج »


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام به دوستان عزیز

    هرکسی را بهرکاری افریده اند وهرکس در این دنیا وظیفه ای دارد .
    تاوقتی که دیگران به وظایفشان عمل می کنند ودراین عمل کردن به وظایف اسیبی (مادی و معنوی )به ما نمیرسد و جرو بحث ما هم تفاوتی در اصل مو ضوع ندارد و وقت ما تلف میشود بهتر است به وظیفه خود بپردازیم و انهارا و نظراتشان را قبول کنیم وفقط من باب وظیفه عرض کنیم این مسائل شوخی بردار نیست موضوع دین چند میلیون روزه واجب است که حتما"اقایان خود توجه ذارند

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود