صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا بهشت و جهنم الان موجود است يا خير ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    1,379
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    469
    آپلود
    263
    گالری
    97

    آيا بهشت و جهنم الان موجود است يا خير ؟




    به نام خدا

    قيامت(بخوانید بهشت و جهنم) هم اكنون موجود است . اين مدعا با براهين عقلى و شواهد نقلى قابل اثبات است كه به برخى از شواهد نقلى آن اشاره مى شود:

    يكم : قرآن كريم از بى توجهى تبهكاران نسبت به معاد، به غفلت تعبير مى كند: لقد كنت فى غفلة من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد (-سوره ق ، آيه 22).



    تبهكار را در محكمه عدل الهى حاضر كرده ، او را به قيامت و عذابش آگاه مى كنند و مى گويند: تو از اين حقيقت ، يعنى انقطاع اسباب و انساب و رجوع همه اشيا به مبداء قهار در قيامت ، غافل بودى . خود آنان مى گويند: يا ويلنا قد كنا فى غفلة من هذا (سوره انبياء، آيه 97) غفلت در جايى است كه چيزى موجود باشد، اما مورد التفات نباشد و گرنه درباره معدوم ، تعبير غفلت درست نيست .

    آيا بهشت و جهنم الان موجود است يا خير ؟

    در جاى ديگر نيز مى فرمايد: يعلمون ظاهرا من الحيوة الدنيا و هم عن الاخرة هم غافلون (سوره روم ، آيه 7)؛ دنياگرايان تنها به ظاهر كه حيات دنياست چشم دوخته اند و از باطن آن كه آخرت است غافلند .


    دوم : آيه كريمه كلا لو تعلمون علم اليقينَ لترون الجحيمَ ثم لترونها عين اليقين (سوره تكاثر، آيات 5 و 7) به صراحت بر مشاهده دوزخ براى صاحبان علم اليقين دلالت دارد و اين ناظر به شهود در دنياست و گرنه پس از مرگ ، همه مردم آن را مشاهده مى كنند؛ چه در دنيا علم اليقين دست يافته باشند يا نه .


    حجابى كه مانع رسيدن به علم اليقين و شهود بهشت و دوزخ است همان حجاب گناه است و اهل باطن كه از گناه مبرا هستند، جهنم و بهشت و نيز غوطه ور بودن تبهكاران در جهنم و تنعم بهشتيان در آغوش نعمتهاى بهشتى را هم اكنون مى بينند . همچنين آنان نجات جهنمى از جهنم بر اثر توبه و آتش خوارى غاصبان مال يتيم را هم اكنون مى بينند ان الذين ياءكلون اءموال اليتامى ظلما انما ياءكلون فى بطونهم نارا (سوره نساء، آيه 10)

    ادامه دارد.....
    ویرایش توسط [Kavir] : ۱۳۸۸/۰۹/۱۹ در ساعت ۰۶:۴۰ دلیل: تغییر عنوان

    در کوی نيک نامان، ما را گذر ندادند

    گر تو نمی پسندی، تغيير ده قضا را

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    1,379
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    469
    آپلود
    263
    گالری
    97



    ادامه....

    سوم : رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم در معراج بهشت و جهنم را از نزديك ديد و به خوردنيها و نوشيدنيهاى هر يك از پرهيزكاران و تبهكاران آگاه شد . اگر بهشت و جهنم پيش از برچپده شدن نظام دنيا موجود نباشد، آن حضرت در معراج اين حقايق را مشاهده نمى كرد . در برخى روايات عترت طاهرين (عليهم السلام ) نيز آمده است كه از ما نيست كسى كه منكر وجود فعلى بهشت و دوزخ باشد: ما اءولئك منا و لا نحن منهم ... (بحار، ج 4، ص 4 )


    چهارم : حارثة بن مالك در جواب پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم كه از او پرسيدند: كيف اءصبحت ، عرض كرد: اءصبحت موقنا . آنگاه حضرت پرسيدند: علامت يقين تو چيست ؟ عرض كرد: ... گويا اهل بهشت را مشاهده مى كنم كه از نعمتهاى الهى بهره مى برند ... و گويا اهل جهنم را مى نگرم كه در آن معذبند و فرياد بر مى آورند . گويا اكنون صداى نعره آتش در گوشهايم مى پيچيد ... پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم نيز با تعبير عبد نور الله قلبه سخنان او را تاءييد و وى را دعا كرد . (اصول كافى ، ج 2، ص 53)


    گرچه در تعبير حارثه كاءن آمده است ، نه اءن ، ولى بايد توجه داشت كه راجع به معدوم (كاءن ) نيز نمى توان گفت ؛ زيرا معدوم نه محققا مشهود است نه گويا مشهود .
    (در اين حديث شريف تعبير كاءن درباره ادراك (ديدن ) آمده است ، نه در مورد مدرك . كاءن اگر درباره مدرك گفته شود قابل انطباق بر معدوم نيز هست ، ولى در جايى كه به ادراك تعلق گيرد، مدرك مفروض و مسلم گرفته شده است . پس اين تشبيه در علم است ، نه در معلوم)


    پنجم : برزخ كه عالمى بين دنيا و قيامت است ، قطعا بين دو امر موجود قرار دارد و اگر جهان سوم (قيامت(بخوانید بهشت و جهنم) ) معدوم بود و تنها دو عالم (دنيا و برزخ ) وجود داشت در اين صورت برزخ حقيقتا برزخ نبود؛ زيرا بين دو عالم قرار نگرفته بود .
    برزخ سرپلى است كه دنيا را به قيامت كبرا پيوند مى زند و حقيقت آن يا اثرى است از امواج آتش جهنم و يا نسيمى از بوستانهاى بهشت . پس ‍ وجود فعلى برزخ بما هو برزخ ، خود نشانى از وجود بالفعل قيامت(بخوانید بهشت و جهنم) است و بر اين اساس در بسيارى از آيات قرآن كريم ، سخن از اعداد و آماده سازى بهشت و جهنم است ؛ مانند و سارعوا الى مغفرة من ربكم و جنة عرضها السموات و الاءرض اءعدت للمتقين (سوره آل عمران ، آيه 133فاتقوا النار التى وقودها الناس و الحجارة ، اعدت للكافرين (سوره بقره ، آيه 24)


    تعبير آماده سازى ، ظهور در موجود بودن دارد و چون اعداد در قالب فعل ماضى بيان شده است و حمل آن بر مضارع به صورت مجاز و با اين توجيه كه مستقبل محقق الوقوع در حكم ماضى است ، قرينه خارجى ندارد، از آن بر مى آيد كه بهشت و دوزخ هم اكنون موجود است .



    ویرایش توسط [Kavir] : ۱۳۸۸/۰۹/۱۹ در ساعت ۰۶:۴۹

    در کوی نيک نامان، ما را گذر ندادند

    گر تو نمی پسندی، تغيير ده قضا را

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    1,379
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    469
    آپلود
    263
    گالری
    97




    ششم : در حالات امام سجاد و امام صادق (عليهما السلام ) آمده است كه در حال تلاوت سوره حمد، بر اثر تكرار آيه كريمه (مالك يوم الدين ) بيهوش ‍ مى شدند . با انضمام اين مقدمه كه گاهى بعد از نماز مى فرمودند: آتش ‍ بزرگ مرا به خود مشغول كرده بود (بحار، ج 46، ص 80) و اين حاكى از مشاهده (يوم الدين ) و نار الله الموقدةَ التى تطلع على الاءفئدة (سوره همزه ، آيات 6 و7) است و گرنه لفظ و مفهوم (کسی) را بيهوش نمى كند و هنر همين است كه انسان جهنم را هم اكنون ببيند، نه اين كه بر وجود قيامت(بخوانید بهشت و جهنم)دليل عقلى اقامه كند:


    خود هنردان ديدن آتش عيان

    نى گپ دل على النار الدخان





    حاصل اين كه ، بهشت و دوزخ بالفعل موجود است ، ولى ما از نظر سير زمانى ، هنوز به آن نرسيده ايم و نرسيدن ما دليل بر نبودن آن نيست . آنان كه زمين و زمان و گذشته و آينده را در نورديده اند، پيش از برچيده شدن نظام دنيا نيز قيامت(بخوانید بهشت و جهنم) را به خوبى مشاهده مى كنند و ما نيز به تدريج به طرف آن در حركت هستيم . تعبيرات قرآنى و روايى نيز اگر ظهور در حدوث قيامت(بخوانید بهشت و جهنم) در آينده دارد، به اين معناست كه انسانها بعد به قيامت(بخوانید بهشت و جهنم) مى رسند، نه اين كه قيامت(بخوانید بهشت و جهنم) هم اكنون معدوم است و بعد يافت مى شود .


    توجه: این مقاله دارای اشکالاتی بود که با توجه به پرانتزها و توضیحات اساتید سایت، اشکالات آن رفع شد.

    ویرایش توسط [Kavir] : ۱۳۸۸/۰۹/۱۹ در ساعت ۰۶:۵۱

    در کوی نيک نامان، ما را گذر ندادند

    گر تو نمی پسندی، تغيير ده قضا را


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    در روایتي پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید:
    مَکْتُوبٌ عَلى بابِ الْجَنَّةِ، لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهِ، عَلىٌّ اَخُو رَسُولِ اللّهِ قَبْلَ اَنْ یَخْلُقَ اللّهُ السَّموتِ وَ الاَرْضَ بِاَلْفَىْ عام;
    بر در بهشت، دو هزار سال قبل از این که خداوند آسمان ها و زمین را بیافریند، نوشته شده، لااله الاّ اللّه محمد رسول اللّه، علىّ اخو رسول اللّه.(1)

    گرچه بهشت و جهنّم هم اکنون موجود است، ولى اعمال آدمیان در شکل دهى به برخى از خصوصیات و ویژگى هاى آنها نقش دارند.
    در روایتى مى خوانیم هر بار که مؤمن ذکر «لاحول و لاقوة الاّ باللّه» مى گوید، یک درخت در بهشت غرس مى شود.(2)

    1:بحار الانوار، ج 8، ص 131
    2:بحار الانوار، ج 8، ص 149



    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن

  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    937
    تشکر:
    1
    حضور
    1 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام علیکم

    جناب کویر

    قیامت ، با بهشت و دوزخ تفاوت دارد . مراد از قیامت ، حشر مردگان و پاسخگویی ایشان در قبال اعمال شان است که یقینا الان موجود نیست . خواهشمندم نام تاپیک را اصلاح بفرمایید .

  9. تشکرها 2


  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    21
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    (roze ghiamat be andaze hezar sal az salhaye shomast(ghoran

    be nazare man ma alan dar khode ghiamat hastim be in dalil ke
    neshanehaye omo mibinim
    va in neshaneha dar 1000 sal kamel mishe


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    300
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    5

    اين دليل نمي شود




    [QUOTE=kaavir;189244]
    به نام خدا



    قيامت هم اكنون موجود است . اين مدعا با براهين عقلى و شواهد نقلى قابل اثبات است كه به برخى از شواهد نقلى آن اشاره مى شود:

    يكم : قرآن كريم از بى توجهى تبهكاران نسبت به معاد، به غفلت تعبير مى كند: لقد كنت فى غفلة من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك اليوم حديد (-سوره ق ، آيه 22).


    تبهكار را در محكمه عدل الهى حاضر كرده ، او را به قيامت و عذابش آگاه مى كنند و مى گويند: تو از اين حقيقت ، يعنى انقطاع اسباب و انساب و رجوع همه اشيا به مبداء قهار در قيامت ، غافل بودى . خود آنان مى گويند: يا ويلنا قد كنا فى غفلة من هذا (سوره انبياء، آيه 97) غفلت در جايى است كه چيزى موجود باشد، اما مورد التفات نباشد و گرنه درباره معدوم ، تعبير غفلت درست نيست .

    كلمه يوم در آيه منظور آن روز است نه امروز و به اعتبار اين كه قرآن گفتگوي حال را بيان مي كند از كلمه اليوم استفاده كرده است.


    در جاى ديگر نيز مى فرمايد: يعلمون ظاهرا من الحيوة الدنيا و هم عن الاخرة هم غافلون (سوره روم ، آيه 7)؛ دنياگرايان تنها به ظاهر كه حيات دنياست چشم دوخته اند و از باطن آن كه آخرت است غافلند .
    معناي اين تعبير اين نيست كه آخرت باطن دنيا است بلكه آخرت هدف اصلي است و اين ظواهر امر است


    دوم : آيه كريمه كلا لو تعلمون علم اليقينَ لترون الجحيمَ ثم لترونها عين اليقين (سوره تكاثر، آيات 5 و 7) به صراحت بر مشاهده دوزخ براى صاحبان علم اليقين دلالت دارد و اين ناظر به شهود در دنياست و گرنه پس از مرگ ، همه مردم آن را مشاهده مى كنند؛ چه در دنيا علم اليقين دست يافته باشند يا نه .
    اين مطلب اشكال بزرگش اين است كه بايد جهان برزخ را ناديده گرفت مگر اين كه منظور شما از بهشت و جهنم برزخي باشد نه واقعي
    البته موجود بودن بهشت و جهنم امري ديگري غيرازموجودبودن قيامت است اين ها نبايد باهم خلط شود
    بزرگان بعضا معتقدند بهشت و جهنم همين الان موجود است و مهيا اما هنوزنه كسي بهشت رفته نه جهنم


  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    300
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    5

    بهشت و جهنم بله ولي قيامت خير




    نقل قول نوشته اصلی توسط مجیب نمایش پست
    در روایتي پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى فرماید:
    مَکْتُوبٌ عَلى بابِ الْجَنَّةِ، لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهِ، عَلىٌّ اَخُو رَسُولِ اللّهِ قَبْلَ اَنْ یَخْلُقَ اللّهُ السَّموتِ وَ الاَرْضَ بِاَلْفَىْ عام;
    بر در بهشت، دو هزار سال قبل از این که خداوند آسمان ها و زمین را بیافریند، نوشته شده، لااله الاّ اللّه محمد رسول اللّه، علىّ اخو رسول اللّه.(1)

    گرچه بهشت و جهنّم هم اکنون موجود است، ولى اعمال آدمیان در شکل دهى به برخى از خصوصیات و ویژگى هاى آنها نقش دارند.
    در روایتى مى خوانیم هر بار که مؤمن ذکر «لاحول و لاقوة الاّ باللّه» مى گوید، یک درخت در بهشت غرس مى شود.(2)

    1:بحار الانوار، ج 8، ص 131
    2:بحار الانوار، ج 8، ص 149
    بله بهشت و جهنم همين الان موجود و براي مامهيا است و ما بااعمالمان داريم براي خودمان نعمت بهشتي يا عذاب جهنم مي سازيم
    به بيان ديگر بهشت و جهنم احاطه دارد براين جهان واگر پرده جهان كنار رود
    و يوم نطوي السماء كطي السجل من الكتب وقتي همه چيزبرچيده شد تازه بهشت و جهنم هويدا مي شود اما اين غيراز موجود بودن قيامت است اين دوامر كاملا باهم متفاوت هستند
    بلكه بايد نفخه صور اتفاق بيفتد و بعث از قبوراتفاق بيفتد آنوقت تازه قيامت محقق مي شود

  14. تشکرها 2


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    300
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    5

    پرسش: آيا بهشت و جهنم وجود دارد







    پرسش: آيا بهشت و جهنم وجود دارد يا بعد از قيامت به وجود خواهد آمد؟ اگر وجود دارد در كجاست؟
    پاسخ: براى وجود «بهشت و دوزخ» در بين مفسران دونظريه است:
    1 . بهشت و دوزخ در باطن و درون اين جهانند و بعضى از پرهيزكاران كه درك و ديدى در اين جهان دارند ، (چشم برزخى دارند) بهشت و دوزخ را نيز مى توانند با چشم حقيقت خود ببينند; مثل اينكه به وسيله فرستنده اى بسيار قوى صداى صوت دلنشين قرآن را در همه جاى زمين پخش كنيم ، و در نقطه ديگر زمين ، از فرستنده ديگرى با همان قدرت ، صدايى فوق العاده دلخراش و ناراحت كننده ، به همه جاى زمين پراكنده شود .
    2 . عالم آخرت و بهشت و دوزخ بر اين عالم محيط است ، و به اصطلاح ، اين جهان در شكم و درون آن جهان قرار گرفته است; مثل عالم جنين كه در درون عالم دنيا است . اگر مى بينيم كه قرآن مى گويد: وسعت بهشت به اندازه وسعت آسمان ها و زمين است; بدين جهت است كه انسان چيزى وسيع تر از آسمان و زمين در اين عالم نمى شناسد تا مقياس سنجش قرار گيرد .
    حال پاسخ پرسش شما روشن شد كه طبق نظريه اوّل ، دوزخ نيز در درون همين جهان قرار گرفته و وجود آن در درون اين جهان منافاتى با وجود بهشت در درون آن ندارد ]همان طور كه در ارسال امواج صوتى ، صداى دلخراش و دلنشين ذكر شد[ .
    اين دو نظريه مطابق آيات و روايات است . «وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَة مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّة عَرْضُهَا السَّمَـوَ تُ وَالاَْرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ ;(آل عمران ،133) به سوى آمرزش خدا و بهشتى كه پهنا و فراخى آن به اندازه وسعت آسمان ها و زمين است سبقت بگيريد ، بهشتى كه براى پرهيزكاران فراهم شده است .»
    از اميرمؤمنان على(عليه السلام) پرسيدند: اگر بهشت به اندازه آسمان ها و زمين است ، پس جهنم كجاست؟ فرمود: «وقتى شب مى آيد ، روز كجاست؟ .»(1)
    و نيز پرسيدند: بهشت و جهنم كجاست؟ فرمود: «بهشت در آسمان ها و جهنم در زمين است .»(2)
    امّا طبق نظريه دوم كه بهشت و دوزخ محيط بر اين جهان باشند ، پاسخ باز هم روشن تر است ; زيرا دوزخ مى تواند محيط بر اين جهان و بهشت نيز محيط بر آن ، و از آن هم وسيع تر باشد . مراد از «عرض » نيز وسعت و گستردگى بهشت است . علاوه بر اينها ، آن جهان (قيامت ) كه مثل اين دنيا نيست ; لذا تصور جسمانى براى بهشت و برزخ صحيح نيست ; همچنين طبق روايات و آيات ، در روز قيامت همه آسمان ها و زمين از بين مى روند و متلاشى مى شوند و ديگر اين آسمان و زمين باقى نمى مانند تا مقياس قرار گيرند ; پس با همه اين قراين معلوم مى شود كه آنچه در آيه درباره وسعت بهشت آمده فقط از باب تشبيه و تقريب به ذهن است .
    شيخ ابوالفتوح رازى در تفسيرش روايتى را نقل مى كند كه با نظريه اوّل منطبق است . در روايت است كه ملكِ كشور روم به رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) نامه اى نوشت و گفت : تو ما را به بهشتى مى خوانى كه عرض آن چند آسمان و زمين است . پس دوزخ كجاست ؟ رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) فرمود :سبحان الله! چون روز درآيد شب كجا باشد .(3)
    پاورقي ها:
    1 . الفضائل ، شاذان بن جبرئيل ، ج 1 ، ص 149 ، انتشارات رضى ، قم .
    2 . الخصال ، صدوق(رحمه الله) ، ج 2 ، ص 597 ، انتشارات جامعه مدرسين .
    3 . ر .ك : الميزان علامه طباطبايى ، ج 18 ، ص 354 ، نشر اسلامى .


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    300
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    5

    تغيير عنوان تاپيك




       

    نقل قول نوشته اصلی توسط از قرآن بپرس نمایش پست


    پرسش: آيا بهشت و جهنم وجود دارد يا بعد از قيامت به وجود خواهد آمد؟ اگر وجود دارد در كجاست؟
    پاسخ: براى وجود «بهشت و دوزخ» در بين مفسران دونظريه است:
    1 . بهشت و دوزخ در باطن و درون اين جهانند و بعضى از پرهيزكاران كه درك و ديدى در اين جهان دارند ، (چشم برزخى دارند) بهشت و دوزخ را نيز مى توانند با چشم حقيقت خود ببينند; مثل اينكه به وسيله فرستنده اى بسيار قوى صداى صوت دلنشين قرآن را در همه جاى زمين پخش كنيم ، و در نقطه ديگر زمين ، از فرستنده ديگرى با همان قدرت ، صدايى فوق العاده دلخراش و ناراحت كننده ، به همه جاى زمين پراكنده شود .
    2 . عالم آخرت و بهشت و دوزخ بر اين عالم محيط است ، و به اصطلاح ، اين جهان در شكم و درون آن جهان قرار گرفته است; مثل عالم جنين كه در درون عالم دنيا است . اگر مى بينيم كه قرآن مى گويد: وسعت بهشت به اندازه وسعت آسمان ها و زمين است; بدين جهت است كه انسان چيزى وسيع تر از آسمان و زمين در اين عالم نمى شناسد تا مقياس سنجش قرار گيرد .
    حال پاسخ پرسش شما روشن شد كه طبق نظريه اوّل ، دوزخ نيز در درون همين جهان قرار گرفته و وجود آن در درون اين جهان منافاتى با وجود بهشت در درون آن ندارد ]همان طور كه در ارسال امواج صوتى ، صداى دلخراش و دلنشين ذكر شد[ .
    اين دو نظريه مطابق آيات و روايات است . «وَسَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَة مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّة عَرْضُهَا السَّمَـوَ تُ وَالاَْرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ ;(آل عمران ،133) به سوى آمرزش خدا و بهشتى كه پهنا و فراخى آن به اندازه وسعت آسمان ها و زمين است سبقت بگيريد ، بهشتى كه براى پرهيزكاران فراهم شده است .»
    از اميرمؤمنان على(عليه السلام) پرسيدند: اگر بهشت به اندازه آسمان ها و زمين است ، پس جهنم كجاست؟ فرمود: «وقتى شب مى آيد ، روز كجاست؟ .»(1)
    و نيز پرسيدند: بهشت و جهنم كجاست؟ فرمود: «بهشت در آسمان ها و جهنم در زمين است .»(2)
    امّا طبق نظريه دوم كه بهشت و دوزخ محيط بر اين جهان باشند ، پاسخ باز هم روشن تر است ; زيرا دوزخ مى تواند محيط بر اين جهان و بهشت نيز محيط بر آن ، و از آن هم وسيع تر باشد . مراد از «عرض » نيز وسعت و گستردگى بهشت است . علاوه بر اينها ، آن جهان (قيامت ) كه مثل اين دنيا نيست ; لذا تصور جسمانى براى بهشت و برزخ صحيح نيست ; همچنين طبق روايات و آيات ، در روز قيامت همه آسمان ها و زمين از بين مى روند و متلاشى مى شوند و ديگر اين آسمان و زمين باقى نمى مانند تا مقياس قرار گيرند ; پس با همه اين قراين معلوم مى شود كه آنچه در آيه درباره وسعت بهشت آمده فقط از باب تشبيه و تقريب به ذهن است .
    شيخ ابوالفتوح رازى در تفسيرش روايتى را نقل مى كند كه با نظريه اوّل منطبق است . در روايت است كه ملكِ كشور روم به رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) نامه اى نوشت و گفت : تو ما را به بهشتى مى خوانى كه عرض آن چند آسمان و زمين است . پس دوزخ كجاست ؟ رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) فرمود :سبحان الله! چون روز درآيد شب كجا باشد .(3)
    پاورقي ها:
    1 . الفضائل ، شاذان بن جبرئيل ، ج 1 ، ص 149 ، انتشارات رضى ، قم .
    2 . الخصال ، صدوق(رحمه الله) ، ج 2 ، ص 597 ، انتشارات جامعه مدرسين .
    3 . ر .ك : الميزان علامه طباطبايى ، ج 18 ، ص 354 ، نشر اسلامى .



    بااين توضيح پيشنهاد مي كنم عنوان تاپيك رو تغيير دهيد به اين عنوان
    آيا بهشت و جهنم الان موجود است يا خير


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود