جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چهار پايي بر او کتابي چند!!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    136
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    40
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مطلب چهار پايي بر او کتابي چند!!




    الاغی با بار کتاب

    سوره مبارکه جمعه(آیه5)
    مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
    ترجمه:
    مثل کسانی که تورات بر آنها تحميل گشته و بدان عمل نمی کنند مثل آن خراست که کتابهايی را حمل می کند بد داستانی است داستان مردمی که آيات خدا را دروغ می شمرده اند و خدا ستمکاران را هدايت نمی کند

    ترجمه منظوم
    هر آنکس که تورات خواند وعمل .....نکردی بر آن هست اندر مثل
    حماری که بر پشت گیرد کتاب.......... نجوید ولی بهره ای از صواب
    بلی آن گروهی که اندر حیات ..........چنین اند در راه و رسم و صفات
    دروغین بخواندند قول خدا .............بکردند انکار آن بر خطا
    هدایت نخواهد کند کردگار.............. گروهی بدین سان ستم پیشه کار
    امید مجد(قرآن منظوم)

    شرح مثل
    مشبه:
    کسانی که با وجود علم به تورات و مکلف بودن نسبت به آن ،برخلاف فرامین این کتاب عمل کردند.
    مشبه به:
    الاغی که بار کتابی حمل میکند.

    وجه شبه:
    دراز گوشی را تصور کنید که بار سنگینی از کتابهای ارزشمند و پرمحتوا را بر پشت خود حمل میکند و این بار سنگین، حیوان زبان بسته را به شدت خسته کرده است. الغ بیچاره با وجودی که مدتی زیاد و مسافتی طولانی این کتابها را حمل میکند،اما زمان و مکان تاثیری بر فهمش ندارد و اول و آخر راه برای او تغییری حاصل نشده است و حیوان از کتابها چیزی جز سنگینی آنها احساس نمیکند.این مثلی است گویا و روشن از برای کسانی که تنها به نام کتاب آسمانی خود(در اینجا تورات) یا تلاوت آن قناعت کرده اند بدون آنکه در محتوای آن بیندیشند و این گویاترین مثل برای عالم بی عمل است، که تنها سنگینی علم را بر دوش دارد اما از برکاتش بهره ای نمیبرد.

    نه محقق بود نه دانشمند .............چارپایی بر او کتابی چند
    آن تهی مغز را چه علم و خبر .......که بر او هیزمیست یا دفتر
    کلیات(صفحه288)

    مولوی:
    علمهای اهل دل حمالشان ..............علمهای اهل تن احمالشان
    علم چون بر دل زند یاری شود ........علم چون بر تن زند باری شود
    گفت ایزد یحمل اسفارها................. بار باشد علم کان نبود ز هو
    علم کان نبود ز هو بی واسطه ..........آن نپاید همچو رنگ ماشطه
    لیک چون این بار را نیکو کشی........ بار برگیرند و بخشندت خوشی
    هین مکش بهر هوا این بار علم......... تا ببینی در درون انبار علم
    تا که بر رهوار علم آیی سوار........... بعد از آن افتد تو را از دوش بار
    مثنوی(جلد1-صفحه212)


    مولوی:
    سالها گوید خدا آن نان خواه ........همچو خر مصحف کشد از بحر کاه
    مثنوی معنوی(جلد1،صفحه 274)
    ویرایش توسط maryam : ۱۳۸۸/۰۶/۳۱ در ساعت ۱۳:۵۵


    هرکس مرا بشناسد او را برای کارهای پسندیده برگزینم
    هرکس مرا دوست بدارد او را (به بلا) مبتلا کنم
    هر آنکه من دوستش بدارم او را میکشم
    هرکس را من بکشم بر من خونبهایی دارد
    وصال خود را خونبهایش قرار میدهم

    مستدرک الوسائل.ج 18،ص 419


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چارپايى بر او كتابى چند!


    در بعضى از روايات آمده است كه يهود مى‏گفتند: اگر محمد به رسالت مبعوث شده رسالتش شامل حال ما نيست، لذا این آيه به آنها گوشزد مى‏كند كه اگر كتاب آسمانى خود را دقيقا خوانده و عمل مى‏كرديد اين سخن را نمى‏گفتيد، چرا كه بشارت ظهور پيامبر اسلام (ص) در آن آمده است.

    مى‏فرمايد: "كسانى كه تورات بر آنها نازل شد و مكلف به آن گشتند ولى حق آن را اداء ننمودند و به آياتش عمل نكردند همانند درازگوشى هستند كه كتابهايى بر پشت خود حمل مى‏كند" «مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوها كَمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً»

    او از كتاب چيزى جز سنگينى احساس نمى‏كند، و برايش تفاوت ندارد كه سنگ و چوب بر پشت دارد يا كتابهايى كه دقيقترين اسرار آفرينش و مفيدترين برنامه‏هاى زندگى در آن است.

    اين قوم از خود راضى كه تنها به نام تورات يا تلاوت آن قناعت كردند، بى‏آنكه انديشه در محتواى آن داشته باشند و عمل كنند همانند همين حيوانى هستند كه در حماقت و نادانى ضرب المثل و مشهور خاص و عام است.

    اين گوياترين مثالى است كه براى عالم بى‏عمل مى‏توان بيان كرد كه سنگينى مسئوليت علم را بر دوش دارد بى‏آنكه از بركات آن بهره گيرد.

    افرادى كه با الفاظ قرآن سر و كار دارند ولى از محتوا و برنامه عملى آن بيخبرند (و چه بسيارند اين افراد در بين صفوف مسلمين) مشمول همين آيه‏اند.

    اين احتمال نيز وجود دارد كه يهود با شنيدن آيات نخستين اين سوره و مانند آن كه از موهبت بعثت پيامبر (ص) سخن مى‏گويد گفته باشند كه ما نيز اهل كتابيم، و مفتخر به بعثت حضرت موسى كليم هستيم، قرآن در پاسخ آنها مى‏گويد: چه فائده؟ كه دستورهاى تورات را زير پا نهاديد و آن را در زندگى خود هرگز پياده نكرديد.

    ولى به هر حال هشدارى است به همه مسلمانان كه مراقب باشند سرنوشتى همچون يهود پيدا نكنند، اين فضل عظيم الهى كه شامل حال آنها شده، و اين قرآن مجيد كه بر آنها نازل گرديده، براى اين نيست كه تنها در خانه‏ها خاك بخورد، يا به عنوان "تعويذ چشم زخم" حمايل كنند، يا براى حفظ از حوادث به هنگام سفر از زير آن رد شوند، يا براى ميمنت و شگون خانه جديد همراه "آئينه" و "جاروب"! به خانه تازه بفرستند، و تا اين حد آن را تنزل دهند، و يا آخرين همت آنها تلاش و كوشش براى تجويد و تلاوت زيبا و ترتيل و حفظ آن باشد، ولى در زندگى فردى و اجتماعى كمترين انعكاسى نداشته باشد و در عقيده و عمل از آن اثرى به چشم نخورد.

    _______________
    (تفسير نمونه، ج‏24، ص 114 و 115)

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 13 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از رسول خدا (ص) نقل شده كه فرمودند:

    "من ازداد علما و لم يزدد هدى لم يزدد من اللَّه الا بعدا"

    هر كس علمش افزوده شود ولى بر هدايتش نيفزايد، اين علم، جز دورى از خدا، براى او، حاصلى ندارد. (بحارالانوار، ج 2، ص 37)




    در حديثى از اميرمؤمنان على علیه السلام آمده:

    "ايها الناس! اذا علمتم فاعملوا بما علمتم لعلكم تهتدون، ان العالم العامل بغيره كالجاهل الحائر الذى لا يستفيق عن جهله بل قد رأيت ان الحجة عليه اعظم و الحسرة ادوم"

    اى مردم! هنگامى كه چيزى را دانستيد عمل كنيد تا هدايت يابيد، زيرا عالمى كه بر خلاف علمش عمل مى‏كند، مانند جاهل سرگردانى است كه هرگز از جهلش هشيار نمى‏شود، بلكه من حجت را بر چنين عالمى بزرگتر، و حسرت را پايدارتر مى‏بينم. (کافی، ج 1، ص 45، باب استعمال العلم، حدیث 6)





    ویرایش توسط میقات : ۱۳۹۰/۰۸/۰۳ در ساعت ۱۹:۲۳

    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    133
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّـهِ ۚ وَاللَّـهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ﴿5﴾

    شباهت كساني كه وادار به تحميل تورات ( كتاب الله) شده اند سپس، تورات را بر خود حمل نكرده اند. (بلکه) همچون مَثَلِ الاغي، که اسفاري (كتاب هاي غير الله مانند کتاب مقدس و تلمود با ابداع روايت و حديث) را حمل مي كنند. چه بد است شباهت (عمل) قوم كساني كه به آيات الله انكار كرده اند و الله قوم ظالم (به قرآن) را هدايت نمي كند.

    بر فرمان « كُونُواْ رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ ، آل عمران : 79 » و به قصد فهم و تفقه و عمل به کتاب الله {تورات حقيقي، (در زمانش) يا قرآن تا ابد « بينه : 2 »}اشخاصی متعهد شده ولي سامری و پولس وار و شيطان صفت با خروج از لباس تقوي و برهم زننده ميثاق « اعراف : 144، 157، 171 » و خائن به امانت کتاب الله « نساء : 58، احزاب : 70-72 »، « آل عمران : 81 و 187 » در زمرهء « أُوْتُواْ الْكِتَابَ وَ الأُمِّيِّينَ ، آل عمران : 20 » که هرگز در کتاب الله مطالعه و تفقهی ننموده بلکه بدون مجوزي از الله « شوري : 21، نور : 35 » مشمول آيات « حجر : 90-93 و اعراف : 37 و 175 و 176 » حامل اسفاری (كتب جعلی غير الله، از استراق سمع خطفه ای و نصيبی از کتاب الله با پيوند با احاديث و روايات و نظرات و منطق بشري) موصوف به « شَرُّ الْبَرِيَّةِ » و « شَرَّ الدَّوَابِّ » و اضل از انعام « اعراف : 179 » فراري از کلامِ الله شوند « مدثر : 50 »، « هود : 48، فرقان : 18، حديد : 16، مريم : 59 » آنگاه با شديدترين ظلمات و ضلالت به شرح آيات « فلقَ : 3، نور : 40، بقره :171، محمد : 12 و 16، انفال : 21 و 22، اعراف : 162، بقره : 75-79 و 101 و 145 و 159 و 174، آل عمران : 21-24 و 64-73 و 77-79 و 98-101 و 119 و 187 » دست در دست « الجبت » و شيطان موصوف در آيات « بقره : 14 و انعام : 71 »، « آل عمران : 82، واقعه : 82، اعراف : 169 و 177 » شوند. « سبحان الله »

    قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِن زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّـهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿6﴾ وَلَا يَتَمَنَّوْنَهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ۚ وَاللَّـهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ ﴿7﴾


    بگو ! اي كساني كه (اصطلاحًا) يهودي (نامگزار ی) شده ايد (مخاطبين آيه 5) اگر گمان مي كنيد كه شما به غير از مردم (پيامبر و حواريونش) دوستان الله هستيد، پس، مرگ را بخواهيد! اگر راست مي گوئيد و ابدًا مرگ را نمي خواهند به سبب آنچه دستانشان (در عكس العمل به آيات الله، تورات، انجيل يا قرآن) پيش فرستاده است و الله به ظالمان (به قرآن به طورمطلق) دانا است
    . « بقره : 94 و 95 و 111، مائده : 18 »
    ویرایش توسط عبد : ۱۳۹۲/۰۷/۱۸ در ساعت ۱۲:۲۰

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    133
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ﴿ سورة الجمعة ﴾

    بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

    يُسَبِّحُ لِلَّـهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ ﴿1﴾

    آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است (فقط) براي الله، پادشاه (به طور مطلق) پاك و منـزه از هر عيب و نقصِ غالب قدرتمندِ حكيم تسبيح مي كنند.

    « ص : 18 و 19، اعراف : 206، طه : 6، فاطر : 1، اسرا : 44، فصلت : 38 ، نحل : 49 و 50 و 79، انبياء : 19، رعد : 15، روم : 26، ملك :19، حج : 18، آل عمران : 83، نور : 41، تغابن : 1 »


    هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ ﴿2﴾

    الله كسي است كه در (بين) بي سوادان رسولي را از ايشان فرستاد كه آيات الله را بر ايشان (مخاطبين ، هُوَ اجْتَبَاكُمْ ، حج : 78، انفال : 63‍ که بلافاصله بعداز ابلاغ اولين آيات وحی توسط پيامبر،ايمان آوردند) تلاوت كند و ايشان را (از شرک) پاك گرداند و به ايشان كتاب (قرآن) و حكمت (شرح و بيان آيات) را (در متن قرآن) تعليم دهد و اگر چه از قبل در گمراهي آشكاري بودند.

    وَآخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿3﴾ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّـهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ ۚ وَاللَّـهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ ﴿4﴾

    و ديگراني از ايشان که هنوز به ايشان (پيامبر وحواريون) ملحق نشده اند و (فقط) الله (به طور مطلق) غالب قدرتمند و حكيم (بر تعليم و بيان قرآن به شايستگان) است. آن، فضل الله است. آن را به هركس بخواهد عطا می فرمايد و الله صاحب فضل عظيمي است.

    [ «محمد » امي و بي سوادي كه در هيچ آئين شركي وابسته به مذاهبِ برنظر اشخاصِ قومِ قريش مکه مطلقًا شركت نداشت (و طبق سوره كافرون و ضحي : 7بي خبر از كفر کافران و مشرکان و ايمان) و هرگز به هيچ کتاب پيشين الله آگاه نبود و نوشته اي را نخوانده و ننوشته و تا پايان عمر نيز به فرمان الله نخواند و ننوشت « عنكبوت : 48 » و از ابتداي تولد تا زمان بعثت به برنامه اي از الله، زندگی او براي همهء مردم مكه و حول آن روشن و در معرض ديد عموم و مورد شناسائي همگان بود. « بلد : 2، يونس : 16 » ناگاه فقط به منت عظيم وحی الله « آل عمران : 164 » که طبق آيه « نجم : 26 » منتخب و مورد پسند الله شد به نشاني اسم و صفات الله و خواست و بركات و طيبات و سلام و توجهات و اعلام الله (قرآن) زنده فکري و بيدار و هوشيار شده « انعام : 122، انفال : 42 » و بر مقرر شدن همراهاني شايستهء اجراي فرمان « مزمل : 1-8 » از مشمولان « السلامُ علي عباد الصالحين » حكيماني پيشتاز در ايمان و عامل به دستورات الله شدند. « رحمن : 1-4 و 79، واقعه : 13 و 14، مزمل : 20، هود : 116، قلم : 4، انفال : 63، آل عمران : 53، صف : 14، انعام : 53، ابراهيم : 11، بقره : 149 و 151، آل عمران : 164، حجرات : 17» و آيه 3 و 4 پيشگوئي برای پيوستن مشمولان آيه مريم : 60 تا ابد است که تا « يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ ، طارق : 9 » شناخته نشوند. « مؤمنون : 60، انبياء : 103، طور : 26 »« سبحان الله »

    مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّـهِ ۚ وَاللَّـهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ﴿5﴾

    شباهت كساني كه وادار به تحميل تورات ( اصل كتاب الله) شده اند سپس، تورات ( اصل كتاب الله) را بر خود حمل نكرده اند.(بلکه) همچون مَثَلِ الاغي، اسفاري (كتاب هاي غير الله، نمونه اش کتاب مقدس با اسفار خمسه يا تلمود و مشابه و به تقليد از آنها) را حمل مي كنند. چه بد است شباهت (عمل) قوم كساني كه به آيات الله انكار كرده اند و الله قوم ظالم (به قرآن) را هدايت نمي كند.

    [بر فرمان «
    كُونُواْ رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ ، آل عمران : 79 » و به قصد فهم و تفقه و عمل به کتاب الله {تورات حقيقي، (در زمانش) يا قرآن تا ابد « بينه : 2 »}اشخاصی متعهد شده ،ولي سامری و پولس وار و شيطان صفت با خروج از لباس تقوي و برهم زننده ميثاق « اعراف : 144، 157، 171 » و خائن به امانت کتاب الله « نساء : 58، احزاب : 70-72 »، « آل عمران : 81 و 187 » در زمرهء « أُوْتُواْ الْكِتَابَ وَ الأُمِّيِّينَ ، آل عمران : 20 » که هرگز در کتاب الله مطالعه و تفقهی ننموده بلکه بدون مجوزي از الله « شوري : 21، نور : 35 » مشمول آيات « حجر : 90-93 و اعراف : 37 و 175 و 176 » حامل اسفاری (كتب جعلی غير الله، از استراق سمع خطفه ای و نصيبی از کتاب الله با پيوند با نظرات و منطق بشري) موصوف به « شَرُّ الْبَرِيَّةِ » و « شَرَّ الدَّوَابِّ » و اضل از انعام « اعراف : 179 » فراري از کلامِ الله شوند « مدثر : 50 »، « هود : 48، فرقان : 18، حديد : 16، مريم : 59 » آنگاه با شديدترين ظلمات و ضلالت به شرح آيات « فلقَ : 3، نور : 40، بقره :171، محمد : 12 و 16، انفال : 21 و 22، اعراف : 162، بقره : 75-79 و 101 و 145 و 159 و 174، آل عمران : 21-24 و 64-73 و 77-79 و 98-101 و 119 و 187 » دست در دست « الجبت » مسمی به شيطان در آيات « بقره : 14 و انعام : 71 » شوند. « آل عمران : 82، واقعه : 82، اعراف : 169 و 177 » « سبحان الله »

    قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِن زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّـهِ مِن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿6﴾ وَلَا يَتَمَنَّوْنَهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ۚ وَاللَّـهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ ﴿7﴾

    بگو ! اي كساني كه (اصطلاحًا) يهودي (نامگزار ی) شده ايد (مخاطبين آيه 5) : اگر گمان مي كنيد كه شما به غير از مردم (پيامبر و حواريونش) دوستان الله هستيد، پس، مرگ را بخواهيد! اگر راست مي گوئيد و ابدًا مرگ را نمي خواهند به سبب آنچه دستانشان (در عكس العمل به آيات الله، نسبت به تورات، انجيل يا قرآن) پيش فرستاده است و الله به ظالمان (به قرآن به طورمطلق) دانا است.« بقره : 94 و 95 و 111، مائده : 18 »

    قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ۖ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿8﴾

    بگو! يقينًا مرگي كه از آن فرار مي كنيد، پس، روی آورنده به شما است. « نجم : 44، عبس : 21 و 22، اعراف : 37، واقعه : 60 و 83، انعام : 61، لقمان : 34، نحل : 28، انبياء : 35، رعد : 41، سجده : 11، عنكبوت :57، ملك : 2، آل عمران : 145، نساء : 97 »

    سپس (با نامه اعمال) به سوي (داوري) داناي (مطلق) به هر پنهان و آشكاري برگردانده مي شويد. پس، به آنچه (نسبت به آيات الله) عمل مي كرديد، شما را آگاه مي كند.

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّـهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿9﴾ فَإِذَا قُضِيَتِ الصَّلَاةُ فَانتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَابْتَغُوا مِن فَضْلِ اللَّـهِ وَاذْكُرُوا اللَّـهَ كَثِيرًا لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿10﴾

    اي كساني كه (در مدينه به قرآن) ايمان آورده ايد! هرگاه در روز جمعه براي نماز ندا داده شود، پس، به سوي ذكر الله بشتابيد! و خريد و فروش را رها كنيد! آن براي شما نيكوتر است به شرطی که بفهميد. پس، زماني كه نماز به جا آورده شد پس، در زمين منتشر شويد! و از فضل الله بجوئيد! و (آيات) الله را بسيار به ياد آوريد! تا اميدوار باشيد رستگار شويد.

    [عبارت « واذْكُرُواْ اللّهَ كَثِيراً » اجراي مطلق دستور الله در دين (نماز مقرر و به تعليم الله) و ملبس شدن به لباس تقوا و زينت « اعراف : 26-31 » با اجراي فرمان « مزمل : 1- 8 و20 » و متعهد به « إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ، انعام : 79 » است.]

    وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَةً أَوْ لَهْوًا انفَضُّوا إِلَيْهَا وَتَرَكُوكَ قَائِمًا ۚ قُلْ مَا عِندَ اللَّـهِ خَيْرٌ مِّنَ اللَّـهْوِ وَمِنَ التِّجَارَةِ ۚ وَاللَّـهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ ﴿11﴾

    و زماني كه تجارتي يا لهوي را ببينند به سوي آن دور شوند و تو را سرِپا ترك كنند. بگو! آنچه نزد الله است نيكوتر از هر لـهوي و از هر تجارتي است و الله نيكوترين روزي دهنده است.


    1. اصل نماز سبت در تورات مانند آيه 9 بوده ولی به «... قوم يهود از تمام اعمال خود دست كشيده استراحت مي نمايند » تبديل شده چنانچه در متي : 12 شماره 1-3 نشان داده شده كه نماز و كلام الله از سبت حذف شده و در عوض انجام هركاري و از جمله چيدن چند دانه گندم بر عيسي ايراد و حرام اعلام شده و مسيحيان نيز در قرن چهارم ميلادي « سنه 364 » شنبه را به يكشنبه تغير دادند. (قاموس كتاب مقدس، درلغت سبت) « سبأ : 27 »، « يوسف : 106 » «سبحان الله »
    2. و منطبق بر آيه نحل : 101 و 124 و بقره : 106 سبت به جمعه تغير داده شد و فرمان آيه بر ثبت نماز واجب جمعه سندي براي آيندگان كه پيش از نزول سوره جمعه، در بيت الحرام امن، و مسجد مدينه نماز جمعه به تعليم الله برپا مي شد.



    ویرایش توسط عبد : ۱۳۹۲/۰۷/۲۴ در ساعت ۰۵:۴۵

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 116
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۲۷, ۱۸:۳۱
  2. جن و فرشته چه تفاوتهايي دارند ؟
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآن
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۲۱, ۱۷:۰۶
  3. زيبايي و اصل و نصب بدون اخلاق ارزش ندارد!
    توسط غريب در انجمن عرفان ناب
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۲۰, ۲۰:۱۵
  4. گفتگوبين صدف وعروس دريايي
    توسط نجم الثاقب در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۰۶, ۰۸:۳۲
  5. بررسي روايي مساله فتنه و امتحان الهي
    توسط theological در انجمن سایر مباحث اعتقادی در قرآن
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۸, ۱۶:۴۲

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود