صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوالاتی در مورد پل صراط

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوالاتی در مورد پل صراط




    پل صراط چه پلی ست؟
    خقیقت صراط چیست؟
    فلسفه عبور از صراط چیست؟
    الهی گاهی نگاهی

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    صراط، پلي است بر دوزخ در مسير بهشت كه نيكان و بدان بر آن وارد مي شوند، نيكان به سرعت از آن مي گذرند و به نعمتهاي بي پايان حق مي رسند و بدان سقوط كرده، سرازير دوزخ مي شوند!، حتي از پاره اي از روايات استفاده مي شود كه سرعت عبور مردم از آن بستگي به ميزان ايمان و اخلاص و اعمال صالح آنها دارد..
    در حديثي از امام صادق(علیه السلام) ميخوانيم «منْهُمْ مَنْ يَمُرَُّ مثْلَ الْبَرْق، وَمنْهُمْ مَنْ يَمُرُّ مثْلَ عَدوْ الفَرَس، وَمنْهُمُ مَنْ يَمُرُّ حَبْواً، وَمنْهُمْ مَنْ يَمُُّ مَشْياً، وَمنْهُمْ مَنْ يَمُرُّ مُتَعَلَّقاً قَدْ تَاْخُذُ النَّارُ منْهُ شَيْئاً وَتَتْرُكُ شَيْئاً!» (امالي صدوق) [بعضي مانند برق از آن مي گذرند، و بعضي همچون اسب تيزرو، بعضي بادست و زانوها، بعضي همچون پيادگان، و بعضي به آن آويزان مي شوند(و مي گذرند) گاه آتش دوزخ از آنها چيزي را مي گيرد و چيزي را رها مي كند.]

    چرا بايد از روي جهنم به سوي بهشت رفت؟
    از يك سو بهشتيان با مشاهده دوزخ قدر عافيت بهشت را بهتر مي دانند، و از سوي ديگر وضع صراط در آنجا تجسمي است از وضع ما در اينجا، بايد از روي جهنم سوزان شهوات گذر كرد و به بهشت تقوا رسيد، و از سوي سوم تهديدي است جدّي براي همه مجرمان و آلودگان كه سر انجام گذرگاهشان از اين راه باريك خطرناك است.
    لذا در حديث«مفضل بن عمر» مي خوانيم كه مي گويد از امام صادق (علیه السلام) در باره «صراط» سؤال كردم فرمودند صراط همان طريق به سوي معرفت و شناخت خداوند متعال است.
    سپس افزود «هُما صراطان صراطٌ في الدُّنْيا، وَ صراطٌ في الاخرَه ، فَامَّا الصَّراطُ الَّذي في الدُّنيا فَهُوَ
    الامامُ الْمَفْروضُ الطّاعَه، مَنْ عَرَفَهُ في الدُّنْيا وَ اقْتَدَي بهُداهُ مَرَّ عَلَي الصَّراط الَّذي هُوَ جسْرَ جَهَنَّمَ في الاخرَه، وَمَنْ لَمْ يَعْرفَهُ في الدُُّنْيا زَلَّتْ قَدَمُهُ عَن الصَّراط في الاخرَه، فَتَرَدَّي في نار جَهَنَّمَ» (معاني الاخبار/32)

    [دو صراط است، صراطي در دنيا و صراطي در آخرت ، و اما صراط در دنيا همان امام واجب الاطاعه است، هر كس او را بشناسد و به هدايت او اقتدي كند از صراطي كه پلي است بر جهنم در آخرت مي گذرد، و هر كس او را در دنيا نشناسد قدمش بر صراط آخرت ميلرزد و در آتش جهنم سقوط ميكند.]


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,124
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    0



    کاش یه پلی هم بود که از روی بهشت رد می شد حداقل جهنمیان بهشت رو می دیدند و بعد به جهنم می رفتن
    خداوندا مرا آن ده که آن به

    Map showing the Muslim population of the world as a percentage of each country




    یا ابا صالح مددی مولا


  6. تشکرها 2


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,289
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حقیقت پل صراط چیست؟

    صراط در لغت به معنای راه است و منظور از پل صراط در آخرت، گذرگاهی بر فراز جهنم است که همگان یا غالب افراد باید از آن عبور کنند. منظور از صراط دنیا، مجموعه افکار، عقاید، صفات و اعمالی است که انسان با آن‏ها مرتبط است. همین افکار، صفات و اعمال است که در آخرت به صورت گذرگاهی وسیع و دلپذیر یا تنگ وحشتناک ظهور و تجلی میکند. هر انسانی به میزان نزدیکی و انسی که با دستورات الهی و فرامین ائمه اطهار: دارد، به صراط مستقیم نزدیک‏تر است و در آخرت به راحتی از صراط میگذرد، و به میزان بُعد و دوری از راه حق و روش و منش انبیا و اولیای الهی، از صراط مستقیم فاصله دارد و در آخرت از پل صراط در جهنم فرو میافتد. بنابراین میان پل صراط و راهی که انسان در دنیا آن را طی میکند، تناسب و هم‏خوانی دقیقی وجود دارد. به تعبیر روشن‏تر، راهی که انسان در دنیا آن را میپیماید، به صورت گذشتن از صراط و یا فرو افتادن از آن در جهنم تجلی و ظهور میکند و تندی و کندی سرعت حرکت بر پل صراط دقیقاً به میزان هم‏سویی با راه حق و فرامین حجت‏های خدا بستگی دارد. از این روی هر کس تعبد و تبعیت بیش‏تری در دنیا نسبت به فرامین الهی داشته است، مثل برق از صراط خواهد گذشت و به تناسب فاصله‏ای که از راه حق و حقیقت داشته است، بر روی صراط گرفتار و متزلزل خواهد بود. در روایتی در این‏باره آمده است: «از صراط برخی مثل برق جهنده، عده‏ای مثل دویدن اسب، بعضی چهار دست و پا، افرادی به صورت راه رفتن، عده‏ای دیگر در حالی که به آن چنگ زده و آتش قسمتی از آن‏ها را فرا گرفته است، عبور میکنند و دیگران نیز هرگز از آن عبور نکرده، به جهنم سقوط میکنند.ما مسلمانان که در اعصار بعد از ظهور اسلام و ولایت ائمه زندگانی میکنیم، برای در امان ماندن از خطرات صراط بایستی در دنیا با ولایت خاندان وحی هم آغوش باشیم و فرامینشان را گردن نهیم. رسول خدا9 به مولا علی(ع) میفرماید: «یا علی، وقتی روز قیامت شود، من و تو و جبرئیل بر سر صراط میایستیم و احدی از آن عبور نمیکند، مگر آن که با او گواهی به ولایت تو باشد»/ نسبت به دوستی و ولایت دیگر ائمه اطهار: نیز جریان از این همین قرار است. در دنیا تشخیص سره از ناسره و حق از باطل همواره آسان نیست و به فرض آسان بودن، عمل بر طبق آن با دشواریهای خاصیهمراه است. ظاهراً به همین جهت بوده است که در روایات، صراط را به راهی که از مو باریک‏تر و از شمشیر، تیزتر است، تعبیر کرده‏اند. علمای اهل سنت در کتب کلامی به مسأله صراط پرداخته‏اند. حکیم سمرقندی در سواد اعظم میگوید: «صراط حق است هم به قرآن و هم به اخبار». رسول خدا9 فرموده است: صراط هفت پل است باریک‏تر از موی و تیزتر از شمشیر، هر یکی سه هزار ساله راه، هزار ساله فراز و هزار ساله راه نشیب و هزار ساله راه هموار، به هر پلی که بنده برسد بازش دارند، و بپرسند، بر پل اول از ایمان پرسند. بر پل دوم از نماز پرسند، بر پل سوم از زکوْ پرسند، و بر پل چهارم از روزه پرسند، بر پل پنجم از حج پرسند، بر پل ششم از خیانت پرسند، بر پل هفتم از حق پدر و مادر پرسند. عبداله بن مسعود: روز قیامت که خلق بر صراط بگذرد. برخی چون برق برخی چون باد برخی چون مرغ تیز پر و قومی چون سوار تیزرو و بعضی دوان و بعضی میافتند و میخیزند و بر کرانه صراط فرشتگان عذاب با نیزه‏های آتشین ایستاده‏اند و خلق را میربایند و در دوزخ میاندازند. و ملائکه رحمت ایستاده و میگویند: یارب! سلم سلم: بار خدایا سلامت گذران.


    تا خدا بنده نواز است به خلقش چه نياز؟
    مي کشم ناز يکي تا به همه ناز کنم..


    ***


  8. تشکرها 2


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 15 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ﺍﺑﺎﻥ ﺑﻦ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﮔﻮﻳﺪ:

    ﻣﺮﺩﻱ ﻧﺰﺩ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻋﻠﻴﻪِ ﺍﻟﺴﱠﱠﻠﺎﻡ) ﺁﻣﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ: ﭘﺪﺭ ﻭ ﻣﺎﺩﺭﻡ ﻓﺪﺍﻳﺖ، ﻣﺮﺍ ﺍﻧﺪﺭﺯﻱ ﺩﻩ.
    «ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺗﺒﺎﺭﻙ ﻭ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺭﻭﺯﻱ ﺁﻓﺮﻳﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺗﻮ ﺑﺮﺍﻱ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﺍﮔﺮ
    ﺭﻭﺯﻱ ﺁﻓﺮﻳﺪﮔﺎﻥ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺯﻳﺎﺩﻩ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﺍﺯ ﺑﺮﺍﻱ ﭼﻴﺴﺖ؟ ﺍﮔﺮ ﺣﺴﺎﺑﺮﺳﻲ ﺧﺪﺍ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺩﺍﺭﺩ، ﭘﺲ ﮔﺮﺩ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻭ ﺍﻧﺒﺎﺷﺘﻦ ﻣﺎﻝ ﺍﺯ ﭼﻪ ﺭﻭﺳﺖ؟ ﺍﮔﺮ ﻋﻮﺽ ﺩﻫﻲ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ [ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻧﻴﻚ] ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺩﺍﺭﺩ، ﭘﺲ ﺑﺨﻞ ﻭﺭﺯﻱ ﺯ ﭼﻪ ﺭﻭﺳﺖ؟ ﺍﮔﺮ ﻛﻴﻔﺮ ﺩﻭﺯﺥ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ، ﭘﺲ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﺯ ﭼﻪ ﺭﻭﺳﺖ؟ ﺍﮔﺮ ﻣﺮﮒ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺩﺍﺭﺩ، ﭘﺲ ﺷﺎﺩﻣﺎﻧﻲ ﺯ ﭼﻪ ﺭﻭﺳﺖ؟ ﺍﮔﺮ ﻫﺮ ﻛﺮﺩﺍﺭﻱ ﺑﻪ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻱ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻧﻤﺎﻳﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﻧﻴﺮﻧﮓ ﻭ ﻓﺮﻳﺐ ﺯ ﭼﻪ ﺭﻭﺳﺖ؟ ﺍﮔﺮ ﮔﺬﺭ ﺍﺯ ﭘﻞ ﺻﺮﺍﻁ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺩﺍﺭﺩ، ﭘﺲ ﺧﻮﺩ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﻴﻨﻲ ﺯ ﭼﻪ ﺭﻭﺳﺖ؟ ﺍﮔﺮ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﺔ ﻗﻀﺎ ﻭ ﻗﺪﺭ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺯ ﭼﻪ ﺭﻭﺳﺖ؟ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﻧﻴﺎ ﻓﻨﺎ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺯ ﭼﻪ ﺭﻭﺳﺖ؟
    Using Tapatalk

  10. تشکرها 3


  11. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 15 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ﺭﺍﺑﻄﺔ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﺻﺮﺍﻁ ﺁﺧﺮﺕ

    ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺧﻤﻴﻨﻲ (ﻗﺪﺱ ﺳﺮﻩ) ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ «ﭼﻬﻞ ﺣﺪﻳﺚ» ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺭﺍﺑﻄﺔ ﺁﻥ ﺑﺎ ﺻﺮﺍﻁ ﺁﺧﺮﺕ ﻣﻲ‌ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «... ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺣﺴﺎﺏ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻛﺸﻴﺪﻱ، ﺩﺭ ﻣﻮﻗﻒ ﺣﺴﺎﺏ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻱ ﻧﺪﺍﺭﻱ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺎﻛﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﻫﻤﻴﻦ ﻃﻮﺭ ﺳﺎﻳﺮ ﻣﻬﺎﻟﻚ ﻭ ﻣﻮﺍﻗﻒ ﺁﻥ ﻋﺎﻟﻢ ﺗﺎﺑﻊ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻳﻦ ﻋﺎﻟﻢ ﺍﺳﺖ. ﻣﺜﻠﺎً ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻋﺎﻟﻢ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺭﺍﺳﺖ ﻧﺒﻮّﺕ ﻭ ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺴﺘﻴﻢ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻗﺪﻡ ﺯﺩﻩ ﺑﺎﺷﻲ ﻭ ﺍﺯ ﺟﺎﺩﺓ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻴﻄﺎﻟﺐ (ﻋﻠﻴﻪِ ﺍﻟﺴﱠﱠﻠﺎﻡ) ﺍﻋﻮﺟﺎﺝ ﭘﻴﺪﺍ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﻲ ﻭ ﻟﻐﺰﺵ ﭘﻴﺪﺍ ﻧﻜﻨﻲ، ﺧﻮﻓﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺗﻮ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻦ ﺍﺯ ﺻﺮﺍﻁ ﻧﻴﺴﺖ، ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺻﺮﺍﻁ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺎﻃﻦ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺍﺳﺖ، ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﻭﺍﺭﺩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﺻﺮﺍﻁ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ «ﻣﺎﻳﻴﻢ ﺻﺮﺍﻁ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ. » ﻭ ﺩﺭ ﺯﻳﺎﺭﺕ ﻣﺒﺎﺭﻛﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺃﻧﺘﻢ ﺍﻟﺴّﺒﻴﻞ ﺍﻟﺄﻋﻈﻢ ﻭ ﺍﻟﺼّﺮﺍﻁ ﺍﻟﺄﻗﻮﻡ. ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﺮﺍﻁ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﻨﺪ ﻭ
    ﭘﺎﻱ ﻗﻠﺒﺶ ﻧﻠﺮﺯﺩ، ﺩﺭ ﺁﻥ ﺻﺮﺍﻁ ﻧﻴﺰ ﭘﺎﻳﺶ ﻧﻤﻲ ﻟﻐﺰﺩ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﺮﻕ ﺧﺎﻃﻒ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﮕﺬﺭﺩ. ﻭ ﻫﻤﻴﻦ ﻃﻮﺭ ﺍﮔﺮ ﺍﺧﻠﺎﻕ ﻭ ﻣﻠﻜﺎﺗﺶ ﻋﺎﺩﻟﺎﻧﻪ ﻭ ﻧﻮﺭﺍﻧﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺯ ﻇﻠﻤﺖ‌ﻫﺎ ﻭ ﻭﺣﺸﺖ‌ﻫﺎﻱ ﻗﺒﺮ ﻭ ﺑﺮﺯﺥ ﻭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺃﻫﻮﺍﻝ ﺁﻥ ﻋﻮﺍﻟﻢ ﺩﺭ ﺍﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺧﻮﻓﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﺸﺂﺕ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ. ﭘﺲ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻡ ﺩﺭﺩ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻣﺎ ﺍﺳﻴﺖ ﻭ ﺩﻭﺍﻱ ﺁﻥ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ».
    Using Tapatalk

  12. تشکرها 2


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 15 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ﮔﺮﻳﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺻﺮﺍﻁ

    ﺳﻴﺮﻩ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ (ﻋَﻠﻴﻬِﻢ ﺍﻟﺴﱠﱠﻠﺎﻡ) ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﻧﺎﻟﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺟﺎﻧﺴﻮﺯ ﻭ ﮔﺮﻳﻪ‌ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻨﺰﻝ‌ﻫﺎﻱ ﺳﺨﺖ ﻭ ﺧﻄﺮﻧﺎﻙ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻣﻲ‌ﻧﻤﻮﺩﻧﺪ، ﻛﻪ ﺁﻥ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﻥ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﻲ‌ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺭﺍﻫﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﻴﺶ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﭼﻘﺪﺭ ﻣﺸﻜﻞ ﻭ ﺳﺨﺖ ﺍﺳﺖ. ﻣﻔﻀﻞ ﺑﻦ ﻋﻤﺮ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ (ﻋﻠﻴﻪِ ﺍﻟﺴﱠﱠﻠﺎﻡ) ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺣﻀﺮﺕ (ﻋﻠﻴﻪِ ﺍﻟﺴﱠﱠﻠﺎﻡ) ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﻴﺮﺓ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻣﺠﺘﺒﻲ (ﻋﻠﻴﻪِ ﺍﻟﺴﱠﱠﻠﺎﻡ) ﻓﺮﻣﻮﺩ:
    «ﺣﺴﻦ ﺑﻦ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻴﻄﺎﻟﺐ (ﻋﻠﻴﻪِ ﺍﻟﺴﱠﱠﻠﺎﻡ) ﻋﺎﺑﺪﺗﺮﻳﻦ ﻭ ﺯﺍﻫﺪﺗﺮﻳﻦ ﻭ ﺑﺎ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﺗﺮﻳﻦ ﺍﻫﻞ ﺯﻣﺎﻧﺶ ﺑﻮﺩ، ﻫﻤﻴﺸﻪ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﺑﻪ ﺝ ﻣﻲ‌ﺭﻓﺖ ﻭ ﺑﺴﺎ ﺑﺎ ﭘﺎﻫﺎﻱ ﺑﺮﻫﻨﻪ ﺑﻮﺩ. ﻫﻤﻴﺸﻪ ﭼﻮﻥ ﻳﺎﺩ ﻣﺮﮒ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩ ﻣﻲ‌ﮔﺮﻳﺴﺖ ﻭ ﭼﻮﻥ ﻳﺎﺩ ﻗﺒﺮ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩ ﻣﻲ‌ﮔﺮﻳﺴﺖ ﻭ ﭼﻮﻥ ﻳﺎﺩ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻭ ﻧﺸﻮﺭ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩ ﻣﻲ ﮔﺮﻳﺴﺖ ﻭ ﭼﻮﻥ ﻳﺎﺩ ﮔﺬﺷﺘﻦ ﺑﺮ ﺻﺮﺍﻁ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩ ﻣﻲ‌ﮔﺮﻳﺴﺖ ﻭ ﭼﻮﻥ ﻳﺎﺩ ﻣﻠﺎﻗﺎﺕ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻣﻲ‌ﻛﺮﺩ ﻧﺎﻟﻪ ﺍﻱ ﻣﻲ‌ﺯﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻴﻬﻮﺵ ﻣﻲ‌ﺷﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﻲ‌ﺍﻳﺴﺘﺎﺩ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﻟﺮﺯﻩ ﺑﺮ ﺍﻧﺪﺍﻣﺶ ﻣﻲ‌ﺍﻓﺘﺎﺩ ﻭ ﭼﻮﻥ ﻳﺎﺩ ﺑﻬﺸﺖ ﻭ ﺩﻭﺯﺥ ﻣﻲ‌ﺍﻓﺘﺎﺩ ﭼﻮﻥ ﻣﺎﺭ ﮔﺰﻳﺪﻩ ﭘﺮﻳﺸﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﻬﺸﺖ ﻣﻲ‌ﺧﻮﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺩﻭﺯﺥ ﭘﻨﺎﻩ ﻣﻲ‌ﺑﺮﺩ ﻭ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺁﻳﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻛﻪ
    «ﻳﺎ ﺃﻳﱡﱡﻬَﺎ ﺍﻟﱠﱠﺬﻳﻦَ ﺁﻣﻨُﻮﺍ ﺩﺍﺷﺖ ﺟﺰ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﻲ‌ﮔﻔﺖ: ﻟﺒﻴﻚ ﺍﻟﻠّﻬﻢ ﻟﺒّﻴﻚ. (1) ﻭ ﭼﻪ ﺧﻮﺏ ﺳﺮﻭﺩﻩ ﺷﺎﻋﺮ ﻛﻪ:
    ﺇﻟﻬﻲ ﻟﻴﺖ ﺷﻌﺮﻱ ﻛﻴﻒ ﺣﺎﻟﻲ *** ﻟﺪﻱ ﺍﻟﻤﻴﺰﺍﻥ ﺃﻭ ﻋﻨﺪ ﺍﻟﺼﺮﺍﻁ ﻭﺣﻮﻟﻲ ﻣﻦ ﺧﺼﻮﻣﻲ ﻛﻞ ﺷﺎﻙ *** ﺇﻟﻴﻚ ﺻﻨﻮﻑ ﻇﻠﻤﻲ ﻭ ﺍﺷﺘﻄﺎﻃﻲ «ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭا! ﻛﺎﺵ ﻣﻲ‌ﺩﺍﻧﺴﺘﻢ ﻛﻨﺎﺭ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻭ ﭘﻞ ﺻﺮﺍﻁ ﺣﺎﻝ ﻣﻦ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻛﻪ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻭ ﺷﺎﻛﻴﺎﻥ ﺍﻃﺮﺍﻑ ﻣﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺳﺘﻢ ﻭ ﻳﺎﻭﻩ ﮔﻮﻳﻲ‌ﻫﺎﻱ ﻣﻦ ﺑﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ».
    Using Tapatalk

  14. تشکرها 2


  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 15 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ﻧﻴﺎﻳﺶ‌ﻫﺎﻱ ﺍﻣﺎﻡ ﺳﺠّﺎﺩ (ﻋﻠﻴﻪِ ﺍﻟﺴﱠﱠﻠﺎﻡ)
    «ﺧﺪﺍﻳﺎ ﺍﮔﺮ ﻣﻬﺮ ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﺗﻮ ﺗﻨﻬﺎ ﺷﺎﻣﻞ ﻛﻮﺷﺎﻳﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻧﺒﺮﺩﺍﺭﻳﺖ ﮔﺮﺩﺩ ﭘﺲ ﺗﻘﺼﻴﺮ ﻛﺎﺭﺍﻥ ﺑﻪ ﻛﻪ ﭘﻨﺎﻩ ﺑﺮﻧﺪ؟ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺟﺰ ﻛﻮﺷﺶ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺭﺍ ﻧﭙﺬﻳﺮﻱ ﭘﺲ ﻛﻮﺗﺎﻫﻲ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﻪ ﻛﻪ ﺍﻟﺘﺠﺎ ﻛﻨﻨﺪ؟ ﻭ
    ﺍﮔﺮ ﺟﺰ ﺑﻪ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﺣﺴﺎﻥ ﻧﻔﺮﻣﺎﺋﻲ ﭘﺲ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭﺍﻥ ﺑﺪﻛﺎﺭ ﭼﻪ ﻛﻨﻨﺪ؟ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﺠﺰ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ، ﺷﺨﺺ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﺑﺮﺳﺘﮕﺎﺭﻱ ﻭ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻧﺮﺳﺪ ﭘﺲ ﺑﺰﻫﻜﺎﺭﺍﻥ ﻣﺠﺮﻡ ﺑﻪ ﻛﻪ ﺍﺳﺘﻐﺎﺛﻪ ﻛﻨﻨﺪ؟ ﻣﻌﺒﻮﺩا. ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﭘﻞ ﺻﺮﺍﻁ ﺟﺰ ﺁﻥ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﺕ ﻋﺒﻮﺭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻧﻴﻜﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻧﮕﺬﺭﺩ، ﭘﺲ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻣﺮﮒ ﺑﻪ ﺩﺭﮔﺎﻩ ﺗﻮ ﺗﻮﺑﻪ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻋﺒﻮﺭ ﻛﻨﺪ؟ ﺧﺪﺍﻳﺎ ﺍﮔﺮ ﺟﺰ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻮﺳﻴﻠﺔ ﺯﻫﺪ ﻭ ﭘﺎﺭﺳﺎﺋﻲ ﺍﻧﺪﺭﻭﻥ ﺩﻝ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﺁﺑﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺭﺍ ﻣﺸﻤﻮﻝ ﺟﻮﺩ ﻭ ﺑﺨﺸﺶ ﺧﻮﻳﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﻫﻲ، ﭘﺲ ﺁﻥ ﺑﻴﭽﺎﺭﺓ ﺩﺭﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﻱ ﻛﻪ ﻛﻮﺷﺶ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺴﻨﺪ ﻧﻜﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻛﺠﺎ ﺭﻭﺩ؟
    Using Tapatalk

  16. تشکرها 2


  17. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 15 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ﻋﻘﺒﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺻﺮﺍﻁ

    ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺳﺨﺘﻲ‌ﻫﺎﻱ ﺻﺮﺍﻁ، ﻭﺟﻮﺩ ﻋﻘﺒﻪ‌ﻫﺎ ﻭ ﺑﻪ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺩﻳﮕﺮ، ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻳﺴﺖ ﻭ ﺑﺎﺯﺭﺳﻲ‌ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ.

    ﻛﻠﺎﻡ ﺷﻴﺦ ﺻﺪﻭﻕ (ﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ)

    ﺷﻴﺦ ﺻﺪﻭﻕ (ﺭَﺣﻤَﺔ ُﺍﻟﻠﻪ) ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﻘﺒﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺻﺮﺍﻁ ﮔﻮﻳﺪ:
    «ﺍﻋﺘﻘﺎﺩ ﻣﺎ ﺩﺭ ﻋﻘﺒﺎﺗﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻣﺤﺸﺮ ﺍﺳﺖ، ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻋﻘﺒﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﻋﻘﺒﺎﺕ ﺻﺮﺍﻁ ﺍﺳﻢ ﻭﺍﺟﺐ ﻭ ﻓﺮﺿﻲ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺍﻭﺍﻣﺮ ﻭ ﻧﻮﺍﻫﻲ ﺍﻟﻬﻲ، ﭘﺲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻋﻘﺒﻪ ﺍﻱ ﺑﺮﺳﺪ ﻛﻪ ﻣﺴﻤّﻲ ﺑﻪ ﺍﺳﻢ ﺁﻥ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ ﺗﻘﺼﻴﺮ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻭﺍﺟﺐ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻋﻘﺒﻪ ﻫﺰﺍﺭ ﺳﺎﻝ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ‌ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻃﻠﺐ ﺣﻖّ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﺯ ﺍﻭ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ، ﺍﮔﺮ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻋﻬﺪﺓ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭘﻴﺶ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺘﻲ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭﻳﺎﺑﺪ، ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻲ‌ﻳﺎﺑﺪ، ﺍﺯ ﺁﻥ ﻭ ﻣﻲ‌ﺭﺳﺪ ﺑﻪ
    ﻋﻘﺒﻪ ﺩﻳﮕﺮ، ﭘﺲ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﻘﺒﻪ ﺍﻱ ﺑﻪ ﻋﻘﺒﺔ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻲ‌ﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﻧﺰﺩ ﻫﺮ ﻋﻘﺒﻪ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﺳﻢ ﺁﻥ ﻋﻘﺒﻪ ﺗﻘﺼﻴﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺳﻠﺎﻣﺖ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻓﺖ ﻣﻨﺘﻬﻲ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﺩﺍﺭ ﺑﻘﺎﺀ، ﭘﺲ ﺣﻴﺎﺗﻲ ﻣﻲ‌ﻳﺎﺑﺪ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺮﮒ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻤﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺳﺎﻛﻦ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺭ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﺣُﺠَﺞ ﻭ ﺻﺪّﻳﻘﻴﻦ ﻭ ﺷُﻔَﻌﺎ ﻭ ﺻﺎﻟﺤﺎﻥ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻋﻘﺒﻪ ﺍﻱ ﺣﺒﺲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻃﻠﺐ ﻛﻨﻨﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺣﻘّﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺗﻘﺼﻴﺮ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻧﺠﺎﺕ ﻧﺪﻫﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺤﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻴﺎﺑﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺭﺣﻤﺘﻲ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﻲ، ﻗﺪﻣﺶ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻋﻘﺒﻪ ﻣﻲ‌ﻟﻐﺰﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺟﻬﻨّﻢ ﻓﺮﻭ ﻣﻲ‌ﺭﻭﺩ.
    Using Tapatalk

  18. تشکر


  19. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    205
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 15 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ﭘﻨﺎﻩ ﻣﻲ‌ﺑﺮﻳﻢ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻋﻘﺒﺎﺕ ﻫﻤﻪ ﺑﺮ ﺻﺮﺍﻁ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺳﻢ ﻳﻚ ﻋﻘﺒﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ «ﻭﻟﺎﻳﺖ» ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﺔ ﺧﻠﺎﻳﻖ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﺁﻥ ﻋﻘﺒﻪ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ‌ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻭﻟﺎﻳﺖ ﺍﻣﻴﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ (ﻋﻠﻴﻪِ ﺍﻟﺴﱠﱠﻠﺎﻡ) ﻭ ﺍﺋﻤﺔ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﻭ
    (ﻋَﻠﻴﻬِﻢ ﺍﻟﺴﱠﱠﻠﺎﻡ) ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ. ﺍﮔﺮ ﺍﺗﻴﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻲ‌ﻳﺎﺑﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻧﻪ، ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺟﻬﻨّﻢ ﻓﺮﻭ ﻣﻲ‌ﺭﻭﺩ، ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ: «ﻭَﻗِﻔُﻬُﻢ ﺇِﻧﱠﱠﻬُﻢ ﻣَﺴﺆُﻟُﻮﻥَ؛ (1) ﻧﮕﺎﻫﺸﺎﻥ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺳﺆﺍﻝ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺸﻮﺩ». ﻭ ﺍﻫﻢّ ﻋﻘﺒﺎﺕ «ﻣﺮﺻﺎﺩ» ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻲ ﻛﻤﻴﻨﮕﺎﻩ، ﺍﻳﻨﺴﺖ ﻣﻌﻨﻲ ﻗﻮﻝ ﺍﻟﻬﻲ: «ﺇﻥﱠﱠ ﺭَﺑﱠﱠﻚَ ﻟَﺒِﺎﻟﻤِﺮﺻﺎﺩ؛ (2) ﺑﺪﺭﺳﺘﻲ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺗﻮ ﻫﺮ ﺁﻳﻨﻪ ﺩﺭ ﻛﻤﻴﻨﮕﺎﻩ ﺍﺳﺖ». ﻭ ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﻣﻲ‌ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﺑﻪ ﻋﺰِّﺕ ﻭ ﺟﻠﺎﻝ ﺧﻮﺩ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﻧﻤﻲ ﮔﺬﺭﺩ ﻇﻠﻢ ﻇﺎﻟﻤﻲ. ﻭ ﺍﺳﻢ ﻳﻚ ﻋﻘﺒﻪ، «ﺭﺣﻢ» ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﺳﻢ ﺩﻳﮕﺮﻱ، «ﺍﻣﺎﻧﺖ» ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺳﻢ ﺩﻳﮕﺮﻱ «ﻧﻤﺎﺯ»، ﻭ ﺑﻪ ﺍﺳﻢ ﻫﺮ ﻓﺮﺽ ﻳﺎ ﺍﻣﺮ ﻭ ﻧﻬﻲ،
    ﻋﻘﺒﻪ ﺍﻱ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻨﺪﻩ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﺁﻥ ﻋﻘﺒﻪ ﺑﺎﺯ ﻣﻲ‌ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻓﺮﺽ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ.
    Using Tapatalk

  20. تشکرها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود