صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: /// *♥* بررسی علمی طب اسلامی *♥* /// *♥* حجامت از منظر علم *♥* ///

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    1,379
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    469
    آپلود
    263
    گالری
    97

    /// *♥* بررسی علمی طب اسلامی *♥* /// *♥* حجامت از منظر علم *♥* ///




    به نام خدا

    با شروع بررسی علمی طب اسلامی، بران شدیم تا یکی از عناصر طب اسلامی، به نام حجامت، را از منظر علم و پزشکی بررسی کنیم.

    این شما و این هم مصاحبه علمی با آقای حسین خیراندیش، رئیس انجمن تحقیقات حجامت ایران:




    1- چرا با وجودی كه می گویید "حجامت" فایده های بسیاری دارد، اما برخی از پزشكان مخالفند؟

    به نظر ما مخالفان هم حق دارند، چون از علم خودشان دفاع می كنند. هیچ پزشكی از ابتدا تا انتهای دوران تحصیل در دانشگاه، چه در دوره ی عمومی و چه در دوره ی تخصصی، حتی یك ساعت از یك واحد درسی درباره حجامت را نگذرانده است. پس علت اساسی مخالفت ها عدم آگاهی به موضوع می تواند باشد. همچنان كه بسیاری از پزشكانی كه اكنون حجامت می كنند، قبلاً از مخالفان این کار بودند.




    ویرایش توسط [Kavir] : ۱۳۸۸/۰۷/۰۱ در ساعت ۰۰:۴۴

    در کوی نيک نامان، ما را گذر ندادند

    گر تو نمی پسندی، تغيير ده قضا را


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    1,379
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    469
    آپلود
    263
    گالری
    97




    2- آیا پزشكان هم از "حجامت" استقبال كرده اند؟


    هم اكنون 1600 پزشك عمومی و متخصص آموزش دیده با پروانه ی حجامت كه توسط وزارت بهداشت تأیید شده است، در سراسر كشور فعالیت می كنند كه اگر هر كدام حداقل روزانه 10 نفر را حجامت كنند، در سال بیش از 4 میلیون نفر را حجامت می كنند.

    جالب این كه بسیاری از بیماران و مراجعه كنندگان قبل از حجامت، در بالاترین سطوح تخصصی ویزیت شده اند و سپس به حجامت روی آورده اند.

    فقط تعداد پزشكانی كه حجامت شدند و در مؤسسه پرونده دارند 5 هزار نفر هستند. به علاوه پزشكان بسیاری هم اهل حجامت شدن هستند كه تشكیل پرونده نداده اند.






    در کوی نيک نامان، ما را گذر ندادند

    گر تو نمی پسندی، تغيير ده قضا را


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    1,379
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    469
    آپلود
    263
    گالری
    97




    3- تفاوت "حجامت" با "فصد" در چیست؟

    حجامت یك تطهیر كلان است كه كل تركیبات بیوشیمی بدن را تنظیم می كند، ولی فصد (رگ زدن) بخشی از اندام را تحت درمان قرار می دهد.


    4- "حجامت" در دیگر كشورها چه جایگاهی دارد؟

    پس از این كه جرقه ی كارهای علمی حجامت در ایران در سال 1364 زده شد، اولین كشوری كه به شكل علمی این موضوع را دنبال كرد، كشور آمریكا بود و پزشكان زیادی در این خصوص به فعالیت پرداختند كه ثمره ی آن تألیفات ارزشمندی درباره ی حجامت است.

    دكتر" ایلكی چرالی" در آمریكا یك جلد و دكتر "یوهان آبله" در آلمان دو جلد (حجامت گرم و خشك و حجامت تر) كتاب وزین در این باره نوشته اند. در سوریه كتابی با عنوان "دواءالعجیب" كشف قرن بیستم، با امضای 33 متخصص طب كلاسیك به رشته ی تحریر در آمده و در كشورهای دیگری نیز كتاب های خوب و مقالات پرمحتوایی نوشته شده كه برخی از آنها در مؤسسه ی تحقیقات حجامت ایران در حال ترجمه است.

    در بسیاری از كشورها شیوع حجامت شتاب گرفته است. در دانشگاه "الازهر" مصر كارهای علمی خوبی انجام شده و در چین به شكل سیستماتیك این روش درمانی اجرا می شود.

    در بیمارستان های چین یك بخش درمان طب سوزنی ، یك بخش درمان از طریق حجامت، یك بخش داروهای گیاهی و یك بخش طب كلاسیك است.





    در کوی نيک نامان، ما را گذر ندادند

    گر تو نمی پسندی، تغيير ده قضا را


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    1,379
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    469
    آپلود
    263
    گالری
    97




    5- یعنی معتقدید حجامت به عنوان یك سیستم در بخش های درمان كشور ما وارد شود؟

    ما معتقدیم كار علمی درباره حجامت و سیستمی شدن این روش درمانی، كار درمان را بسیار كوتاه تر و هزینه ها را هم کمتر می کند. اگر یك صدم اعتبارات پژوهشی كشور در بخش درمان به تحقیقات حجامت و طب سنتی اختصاص یابد، معتقدیم نرخ درمان به یك صدم نرخ جاری كاهش پیدا می كند. این در حالی است كه 20 درصد اعتبارات ملی به صورت مستقیم و غیرمستقیم صرف هزینه های درمانی می شود كه رقم فاحشی است.

    الان 70 درصد سهام داران عمده ی شركت های دارویی دنیا، صهیونیست ها و اتفاقاً عمده ی مصرف كنندگان داروهای شیمیایی، مسلمانان هستند. 1.5 میلیارد، جمعیت مسلمانان است كه روزانه میلیون ها دلار از این شركت ها دارو خریداری می كنند و سیستم درمانی این كشورهای مسلمان از جمله ایران طوری طراحی شده كه حتی یك روز نمی تواند دارو خریداری نکند، چون جان بیماران به خطر می افتد و از طرفی سیستم به شدت وابسته است.

    اما ما می گوییم اگر حجامت جاری شود، هیچ دهی به ده دیگر وابسته نخواهد شد، چون درمان مستقل، با ابزار ساده و كارآیی فوق العاده ای است.




    در کوی نيک نامان، ما را گذر ندادند

    گر تو نمی پسندی، تغيير ده قضا را


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    1,379
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    469
    آپلود
    263
    گالری
    97





    6- سازمان انتقال خون از كسانی كه حجامت می كنند یك سال خونگیری نمی كند و علت آن را احتمال عفونت می داند، در این خصوص چه توضیحی دارید؟

    زخم حجامت بین 12 تا 24 ساعت ترمیم می شود. در 4 میلیون مورد حجامت تر در سال جاری و حتی سال های گذشته هنوز یك مورد عفونت گزارش نشده كه این را متخصص و پزشك می تواند تشخیص دهد.

    براساس تعریفی كه سازمان بهداشت جهانی از نقش خراش در بدن كرده، در بحث خون گیری شش ماه دوران پنجره را تعیین كرده است. سازمان انتقال خون، اهدا كننده ای كه حجامت كرده باشد را تا یك سال نمی پذیرد كه ما معتقدیم این تعریف از خراش، مشمول حجامت نمی شود.

    برای اثبات این قضیه حاضریم روی 500 نفر كار پژوهشی كنیم كه از طریق حجامت آسیبی به بدن وارد نمی شود و خون را آلوده نمی كند، بلكه حتی بر اساس پژوهش هایی كه انجام شده در كاهش فاكتورهای خونی كه سلامت را به خطر می اندازند، فوق العاده مؤثر است.







    در کوی نيک نامان، ما را گذر ندادند

    گر تو نمی پسندی، تغيير ده قضا را


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    1,379
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    469
    آپلود
    263
    گالری
    97




    7- آیا حجامت به بیماری های سخت نظیر مشكلات قلبی پاسخ می دهد؟

    به هر حال مخالفت بدون تحقیق و از روی جهل به موضوع، ناسپاسی است و ضررهای آن متوجه مردم و جامعه می شود.
    هم اكنون نرخ سكته ی قلبی در كشور را 43 درصد اعلام كرده اند، در حالی كه حدیث معتبر داریم كه می فرمایند: "حجامت كنید قبل از این كه قلیان خون، شما را بكشد".


    ابوعلی سینا در این باره می گوید:

    "هر كسی بر اثر سكته ی قلبی مرد تا 72 ساعت او را دفن نكنید، اگر درمانی داشته باشد "حجامت" است. حجامت قلب او را به كار می اندازد، لیكن مغز مرده است و عطسه آور بدهید، قلب و مغز به هم مرتبط و حیات به جان وی برمی گردد".


    ما در تجربیات خودمان هزاران مورد بیماری قلبی با شكایت عروق كرونری و انسداد عروق داشتیم كه با چند نوبت حجامت درمان كردیم.

    حالت اورژانسی هم وجود داشته كه با كم كردن فواصل حجامت درمان صورت گرفته است.

    نكته ی آخر این كه نمی توان اثرات مفید حجامت را انكار كرد و باید به دستورات رسول اكرم(ص) و ائمه اطهار(ع) توجه داشت.






    در کوی نيک نامان، ما را گذر ندادند

    گر تو نمی پسندی، تغيير ده قضا را


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    1,379
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    469
    آپلود
    263
    گالری
    97



    تحقیقات جدید حجامت در آلمان


    /// *♥* بررسی علمی طب اسلامی *♥* /// *♥* حجامت از منظر علم *♥* ///

    افراد زیادی در طی سالیان اخیر له یا علیه حجامت سخن گفته اند. عده ای گفته اند كه حجامت یك امر اعتقادی است و چون سنّتِِ درمانی اسلام است نیاز به تحقیق و بررسی علمی ندارد و از سوی دیگر عده ای مخالفت خود را به آنجا رسانیده اند كه می گویند، چون حجامت از آن طرف مرز نیامده و جایگاهی در طب رایج ندارد، اصلا نباید مورد دقت و بررسی قرار گیرد. بنابراین حجامت نیز مثل برخی مباحث دیگر گرفتار دین داران متحّجر و روشنفكران بی دین شده است. به نظر می رسد برای رسیدن به قضاوت صحیح چاره ای نداریم جز اینكه از سیر تاریخی حجامت و جایگاه آن در گذشته اطلاع پیدا كرده و در قدم بعد به بررسی اثرات درمانی آن بر اساس اصول علمی امروز بپردازیم.

    حجامت نام یك روش درمانی است كه بر اساس قدیمی ترین سند موجود، از 3300 سال قبل از میلاد مسیح در مقدونیه انجام می شده است و بعدها از مقدونیه به یونان باستان رخنه كرده و در آن زمان شاخص پزشك بودن، حجامت كردن و داشتن ابزار آن بوده است.

    برخی ذكر كرده‌اند كه اصول طب سوزنی و حجامت از آنجا گرفته شد كه در عصر ما قبل تاریخ، متفكران متوجه شدند كه وقتی سربازی در میدان جنگ مورد اصابت سنگ،‌ چاقو یا شمشیر قرار می گیرد و زخمی برمی دارد، به علت همین زخم،‌ بسیاری از بیماری های قبلی او بهبود می ‌یابد. این كشف بزرگ به ‌آنها آموخت كه با فرو بردن سوزن و تیغ زدن می توان برخی از امراض را شفا بخشید و به همین علت 2600 سال قبل از میلاد مسیح ،‌ سوزن های فلزی در چین و شاخ های حجامت در ایران وارد اصول درمان گردید و طب سوزنی و حجامت رواج پیدا كرد .

    چینی ها در بدن 600 نقطه ی اسرار آمیز پیدا كرده بودند و اطبای سنتی ایران نیز نقاط متعددی از بدن را برای حجامت پیدا كرده و هر ناحیه را برای معالجه ی یك مرض به خصوص حجامت می كردند.

    اوراق پاپیروس كه از عصر باستان به دست آمده نیز نشان می دهد كه حدود 2200 سال قبل از میلاد مسیح ، حجامت امری رایج بوده است. هم چنین در كتاب آیورودا (طب سنتی هند) كه مربوط به 1500 سال قبل از میلاد مسیح است، در مورد حجامت و اثرات درمانی آن بحث شده است.

    بقراط كه حدود 400 سال قبل از میلاد مسیح زندگی می كرده است، با روش های مختلف حجامت كاملا آشنا بوده و در آثار خود به موارد استفاده و منع استفاده ی آن اشاره كرده است. جالینوس نیز 120 سال بعد از میلاد مسیح مطالب متنوعی در مورد حجامت در آثار خود بیان كرده است. بنابراین حجامت در جهان سابقه ای دیرینه دارد.

    ادامه دارد...

    ویرایش توسط [Kavir] : ۱۳۸۸/۰۷/۰۱ در ساعت ۰۱:۱۳

    در کوی نيک نامان، ما را گذر ندادند

    گر تو نمی پسندی، تغيير ده قضا را


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    1,379
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    469
    آپلود
    263
    گالری
    97




    با ظهور اسلام، حجامت مورد تایید و تاكید فراوان پیامبر اكرم (ص) و امامان معصوم علیهم السلام قرار گرفت و بیش از 600 روایت در مورد حجامت جمع آوری شده است.

    پیامبر اكرم در روایتی كه در نهج الفصاحه آمده، پنج چیز را از سنت های پیامبران الهی معرفی كرده اند كه عبارتند از :

    حیاء ، حلم ، حجامت ، مسواك و عطر زدن.

    در روایت دیگری امام علی علیه السلام می فرماید:

    "ان الحجامه تصح البدن و تشد العقل." بدرستی كه حجامت بدن را سالم و عقل را نیرومند می گرداند .

    در قرن 16 میلادی ، حجامت امری رایج در كشورهای اروپایی بود. پزشكان معروفی در این قرن از جمله fallopio، dallacroce و vidius هر كدام ابزار خاصی برای آن ابداع كرده بودند .

    از اوایل قرن بیستم تا كنون نیز حجامت عمدتاً از سوی مراكز درمان طبیعی ( hilpractiker ) در آلمان انجام می شود و بعضی از پزشكان طب جدید هم به این امر مبادرت می ورزند .


    ادامه دارد....


    در کوی نيک نامان، ما را گذر ندادند

    گر تو نمی پسندی، تغيير ده قضا را


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    1,379
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    469
    آپلود
    263
    گالری
    97




    طی سال های اخیر و به دنبال تجدید حیات حجامت به عنوان یك شیوه ی درمانی، پزشكان و متخصصان متعددی درمورد آن تحقیق و اظهار نظر كرده اند كه در این جا تنها دو مورد به عنوان نمونه ذكر می شود :


    نقش حجامت در درمان عوارض جانبازان شیمیایی

    آقای دكتر كدیور فوق تخصص در جراحی قلب و عروق می گوید :

    "خود من موقع جنگ ایران و عراق در سال 1363 در مجروحین عزیز شیمیایی شده با گاز خردل و ادم حاد ریوی و تورم شدید نسوج اندام مختلف، عمل حجامت را توام با انداختن زالو به اندام های مبتلا به كار بردم و نتیجه موفقیت آمیز بود.

    در جنگ ویتنام نیز عمل حجامت در مجروحین و مبتلایان به ادم حاد ریوی حاصل از DIOXINS (عامل نارنجی ) نجات بخش بوده است."

    چگونه می توان شیوه ی درمانی حجامت را به دلیل اینکه متعلق به دوران قرون وسطی است، نادیده گرفت و از كاربرد آن صرف نظر كرد؟ در صورتی که می تواند در كوتاه ترین زمان ممکن، بدون ایجاد عوارض جانبی و هزینه ی گران و وقت گیر باعث بهبود بیماری در یك مرحله شود.





    در کوی نيک نامان، ما را گذر ندادند

    گر تو نمی پسندی، تغيير ده قضا را


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    1,379
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    469
    آپلود
    263
    گالری
    97




    تحقیقات جدید حجامت در آلمان


    یوهان آبل (JOHANN ABELE ) پزشك آلمانی در كتاب خود با عنوان " حجامت شیوه ی درمان آزمون شده " كه در سال 1997 چاپ شده، در مورد حجامت می گوید:

    "من اعتقاد راسخ دارم كه نه تنها امروز بلكه برای همیشه،‌ امر حجامت را در درمان بیماری ها نباید نادیده گرفت. حجامت پدیده ای است كه در خود تنظیمی كردن عملكرد بدن انسان دخالت دارد. امری كه هرگز با روش های دیگر نمی توان آن را جایگزین كرد... مطالعات ما نشان می دهد كه در آلمان می توان 75 درصد بیماری ها را با شیوه های درمان طبیعی از جمله حجامت مداوا كرد. "


    وی در كتاب خود از بیمارانی نام می برد كه تنها با یك بار حجامت بیماری چندین ساله شان بهبود یافته است و می افزاید:

    " جان كلام اینكه چگونه می توان شیوه ی درمانی حجامت را به دلیل اینکه متعلق به دوران قرون وسطی است، نادیده گرفت و از كاربرد آن صرف نظر كرد؟ در صورتی که می تواند در كوتاه ترین زمان ممکن، بدون ایجاد عوارض جانبی و هزینه ی گران و وقت گیر باعث بهبود بیماری در یك مرحله شود."

    وی ضمن مقایسه حجامت با سایر روش های درمانی اظهار می دارد :

    " پزشكی كه با اثرات و كاربرد بادكش و حجامت در درمان بیماری های گوناگون آشناست، در برخورد با هر نوع بیماری بدون تردید،‌ ابتدا در اندیشه ی انجام حجامت است و بعد درمان های دیگر، زیرا در شرایط امروزی و با تعدد مراجعات، عملا ثابت شده كه بادكش و حجامت آسان ترین و سریع ترین روش درمان است. "

    یوهان آبل در كتاب خود به بررسی و تحقیق در مورد اثرات حجامت در مواضع مختلف بدن پرداخته است كه در پست بعد بطور خلاصه به بیان برخی از نتایج تحقیقات وی می پردازیم...




    در کوی نيک نامان، ما را گذر ندادند

    گر تو نمی پسندی، تغيير ده قضا را


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود