صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا زمان در آخرت معنی دارد؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    767
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    47

    آیا زمان در آخرت معنی دارد؟




    یک سوال: آیا بهشت و جهنم، جهانهایی مادی هستند؟ تا جاییکه من میدانم، بهشت و دوزخ، مادی نیستند(اگر اشتباه میگویم، شما اصلاح بفرمایید).

    از طرفی «زمانمندی» و در «زمان بودگی» فقط در جهان مادی معنا دارد. یعنی زمان، یکی از ویژگی های جهان مادی است که نمیتوان آنرا به جهان و موجودات غیر مادی اطلاق نمود. کما اینکه ما میگوییم که خدا نیز در زمان سیر نمیکند، چون مادی نیست.

    شما فرموده اید که "ما از نظر سير زمانى ، هنوز به آن نرسيده ايم".

    اکنون ایراد این است که چگونه یک جهان مادی(جهان ما)، با یک جهان غیر مادی (جهان بهشت و دوزخ) تلاقی زمانی خواهند کرد؟ از طرفی جهان مادی در زمان سیر میکند، اما از طرفی جهان غیر مادی در زمان سیری ندارد. پس چگونه میشود که دو جهان مادی و غیر مادی، در یک نقطه ی خاص زمانی با یکدیگر برخورد کنند؟

    به دیگر سخن، وقتی دو چیز با هم تلاقی میکنند که دارای لااقل یک وجه ی مشترک (یک بعد مشترک) باشند. مثلا دو جسم میتوانند با هم در بعد «مکان» مماس شوند، چون هر دو مادی و دارای بعد مکانی هستند. یا دو واقعه میتوانند با هم رخ دهند، چرا که وقایع مادی، دارای بعد زمان هستند، بنابراین ما میتوانیم بگوییم که فلان و بهمان واقعه، در یک زمان و در یک لحظه رخ داده اند.
    اما یک جهان مادی و یک جهان غیر مادی، از آنجایی که در «زمانیت» و «زمانمندی» اشتراکی ندارند، بنابراین نمیتوانند در بعد زمان با هم تلاقی کنند. چون اساسا گذر زمان بر روی جهان غیر مادی هیچ تاثیری ندارد. پس این جهان نمیتواند در یک زمان خاص با یک جهان مادی مماس بشود. و نمیتوانیم بگوییم که ما از نظر زمانی به آخرت نرسیده ایم!
    لذا اینکه ما بگوییم که مثلا روزی خواهد رسید که جهان مادی نابود شده و سپس جهان آخرت شروع میشود، اساسا گزاره ای فاقد معنا و دارای تناقض درونی است. چون این دو جهان، در بعد زمان دارای اشتراک نیستند که بتوانند مقدم و متاخر زمانی یکدیگر قرار گیرند.
    گذر زمان برای جهان آخرت (بهشت و دوزخ) غیر مادی، معنایی ندارد. پس از نظرگاه یک جهان غیر مادی، چه امروز و چه فردا و چه هزار سال قبل و هزار سال بعد، کلا بی معناست.

    چه جوابی به ایراد بنده دارید؟



    البته ممکن است بگویید که جهان آخرت و بهشت و دوزخ مادی هستند، در اینصورت هم یک اشکال دیگر رخ میدهد که به موقع اش خواهم گفت.

    منتظر پاسخ شما هستم.


    سبز و سر بلند باشید.

    ویرایش توسط [Kavir] : ۱۳۸۸/۰۷/۰۷ در ساعت ۲۱:۳۳ دلیل: حذف نقل قول از تاپیک دیگر که انتقادی بر یک مقاله است


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    937
    تشکر:
    1
    حضور
    1 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خردبین نمایش پست


    اتفاقا ایراد بنده قائم است بر قیامت و نه بهشت و جهنم! گویا پست بنده را ملاحظه نفرمودید.
    لطفا به ایرادی که عرض کردم، پاسخ بدهید.

    با خواندن پست شما ، موضوع مفهوم نشد ، لطفا بیشتر توضیح بدهید که منظورتان چه بوده است .

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    767
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    0
    گالری
    47



    ایراد من روشن است و من سعی کردم با زبان ساده بیان کنم ... هر چند که ایراد من پایه ی فلسفی دارد، اما آنرا ساده عرض کردم.

    ما تنها زمانی میتوانیم بگوییم "واقعه ی b بعد از واقعه ی a رخ خواهد داد" که هر دو واقعه ی a و b زمانمند باشند، یعنی دارای بعد زمانی باشند و بتوانند در زمان سیر کنند.

    وقتی ما میگویید که "قیامت پس از جهان مادی رخ خواهد داد"، گزاره ای بی معنا و اشتباه است، چرا که "قیامت" و "آخرت"، وقایع یا جهانهایی مادی و "این جهانی" نیستند که دارای بعد زمان متعارف ما باشند و در زمان سیر کنند. لذا ما نمیتوانیم این وقایع «غیر زمانمند» را مقدم یا مأخر ِ زمانی ِ یک واقعه ی زماندار دیگر بدانیم.

    از لحاظ فیلسوفان زبان، این جمله فاقد «معنا» است و به این جملات در اصلاح تخصصی، گزاره های «مهمل» گفته میشود. این جملات «مهمل»، ناشی از استفاده ی ناصحیح از دستورات زبانی هستند و کلا بی اعتبار می باشند.
    به اینصورت بنیان تمام گزاره هایی که پیرامون زمان وقوع قیامت و آخرت و معاد گفته میشود، کلا «بی معنا» و سوء استفاده هایی از زبان و فاقد ارزش شناختاری هستند (هیچ دانش جدید به ما نمیدهند، چون کلا به لحاظ ذاتی بی معنا هستند).

    سبز باشید.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    937
    تشکر:
    1
    حضور
    1 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط خردبین نمایش پست
    ایراد من روشن است و من سعی کردم با زبان ساده بیان کنم ... هر چند که ایراد من پایه ی فلسفی دارد، اما آنرا ساده عرض کردم.
    ما تنها زمانی میتوانیم بگوییم "واقعه ی b بعد از واقعه ی a رخ خواهد داد" که هر دو واقعه ی a و b زمانمند باشند، یعنی دارای بعد زمانی باشند و بتوانند در زمان سیر کنند.

    وقتی ما میگویید که "قیامت پس از جهان مادی رخ خواهد داد"، گزاره ای بی معنا و اشتباه است، چرا که "قیامت" و "آخرت"، وقایع یا جهانهایی مادی و "این جهانی" نیستند که دارای بعد زمان متعارف ما باشند و در زمان سیر کنند. لذا ما نمیتوانیم این وقایع «غیر زمانمند» را مقدم یا مأخر ِ زمانی ِ یک واقعه ی زماندار دیگر بدانیم.

    از لحاظ فیلسوفان زبان، این جمله فاقد «معنا» است و به این جملات در اصلاح تخصصی، گزاره های «مهمل» گفته میشود. این جملات «مهمل»، ناشی از استفاده ی ناصحیح از دستورات زبانی هستند و کلا بی اعتبار می باشند.
    به اینصورت بنیان تمام گزاره هایی که پیرامون زمان وقوع قیامت و آخرت و معاد گفته میشود، کلا «بی معنا» و سوء استفاده هایی از زبان و فاقد ارزش شناختاری هستند (هیچ دانش جدید به ما نمیدهند، چون کلا به لحاظ ذاتی بی معنا هستند).

    سبز باشید.

    یکم - علیرغم تصریح قرآن به مادی بودن بهشت و دوزخ اخروی ، از کجا دانستید که جهان آخرت غیر مادی است ؟

    دوم - چگونه ادعا می کنید که اگر بعد زمانی متعارف ما تغییر کند ، ( در واقع فقط اندازه ها تغییر کرده است ) وقایع " غیر زمانمند " خواهد بود ؟ تئوری خمیدگی در فضا را که تعریف زمان را متغیر می کند که به خاطر دارید .

    سوم - سازنده ی دنیا و آخرت ، به صراحت از روزی نام برده که پنجاه هزار سال طول آن است . چگونه ادعا می کنید که آخرت " غیر زمانمند " است ؟
    ویرایش توسط ceramic : ۱۳۸۸/۰۷/۰۷ در ساعت ۱۴:۰۳


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب

    زمان به معنای خاصّ آن ، مخصوص عالم مادّه است لذا در عالم آخرت سخن از زمان نیست. پس در این عالم سوال از زمان معنا ندارد ؛ همانطور که نمی توان پرسید ملائک تا کی وجود دارند یا از کی خلق شده اند. چرا که ملائک نیز فوق زمان هستند. همینطور در مورد خود زمان نیز نمی توان پرسید: از کی هست و تا کی خواهد بود.

    2. اساساً زندگی وقتی معنا دارد که پایان حقیقی نداشته باشد ؛ زندگی دارای پایان حقیقی عین مردگی است. هیچ انسان سالم و عاقلی نیست که از زندگی سیر شود ؛ بلکه همه از نیستی گریزانند. انسان فطرتاً می داند که زندگی پایان ندارد ؛ و مرگ پایان زندگی نیست. از اینرو با علم به وجود مرگ باز به زندگی خود ادامه می دهند ؛ ولی اگر کسی یقین کند که بعد از مرگ زندگی امتداد ندارد و انسان با مرگ تبدیل به خاک بی جان می شود ، از شدّت غم و افسردگی ، عقل خود را باخته ، دست به خود کشی می زند کما اینکه نهلیستها(پوچ گرایان) به چنین سرنوشتی دچار می شوند. اینها یک عمر در شک و تردید درونی به سر می برند تا اینکه در نهایت ، از زندگی بیزار شده و به خیال خود به زندگی پایان می دهند.

    اینکه در قرآن کریم ، مدام از جاودانگی و خلود انسان در آخرت ، سخن به میان می آید و خداوند متعال این همه بر این مطلب تأکید می ورزد ناشی از این است که بدون خلود و جاودانگی ، بهشت نیز بی ارزش می شود. غم نیستی آنچنان سهمگین و کمرشکن است که حتّی لذّت بهشت نیز قادر به زدودن آن نیست. اگر به کسی گفته شود که یک میلیارد سال عمر خواهد نمود و بعد از آن عدم محض خواهد شد باز خوشحال نمی شود. ریشه تمام دردها ، ناراحتی ها و غمها و غصّه ها در نبودها و عدمهاست.

    امّا اینکه گاه از تصوّر بهشت ابدی ، احساس ملالت در برخی انسانها پدید می آید ناشی از نبود درک درست و عمیق از بهشت و عالم آخرت است. در چنین مواقعی شخص زندگی اخروی را با زندگی دنیایی مقایسه می کند لذا آن را ملالت بار می یابد. در حالی که ملالت بار بودن زندگی دنیوی به خاطر طول کشیدن آن نیست بلکه به خاطر نقص آن است.
    آدمی در عمق جان خود طالب عالمی کامل و بی نقص است لذا از این عالم مادّه که عالم نقصها و عدمهاست ملول می شود. در دنیا هر چیزی انتهایی دارد ، ولی روح آدمی طالب حقایق بی انتهاست ؛ از اینرو هیچ چیز عالم مادّه قادر به ارضاء کامل انسان نیست. ولی در بهشت نعمتها و خواستها پایان ندارند ، و هیچ چیزتکراری نیست ، بلکه اهل بهشت دائماً در حال ترقّی وجودی هستند و نعمتها دائماً برای آنها تازه می شود ؛ لکن ترقّی آنها ناشی از عمل به تکلیف نیست ؛ بلکه ظهور میل به کمال مطلق است که در باطن همه موجود است. نعمتهای بهشت ظهور اعتقادات و خلقیّات و اعمال خود انسان است ؛ و در همه آنها یک چیز مشترک وجود دارد که عبارت است از مطلق گرایی. انسان در دنیا همه چیز را مطلق می خواست لذا این میل به مطلق نیز در تمام نعمات بهشتی ظهور دارد. لذا نعمتهای بهشتی دائماً در حال خلوص یافتن و مطلق شدن هستند. از اینرو هر نعمتی در عین ثبات اصل آن ، از حیث شدّت و گوناگونی ظهورات دائماً در نو شدن است.

    افزون بر مطلب فوق ، تمام نعمتهای بهشتی معرفت آفرین نیز هستند ؛ یعنی نتیجه استفاده از هر نعمتی معرفتی نو برای انسان است ؛ و معرفت چیزی است که انسان هیچگاه از آن سیر نمی شود. لذا انسان بهشتی در یم مرتبه وجودی متوقّف نیست ، بلکه دائماً و تا ابد با نردبان معرفت ، در مراتب وجودی خود ، که بی نهایت مرتبه است ، در سیر است. البته بی نهایت بودن هر کسی به حسب وجود خود اوست. همه بی نهایتها یکی نیستند بلکه بی نهایت ، بی نهایت وجود دارد. برای مثال سری اعداد ... و 1،2،3،4،5 تا بی نهایت ادامه دارد. سری اعداد ... و 1،4،9،16،25 نیز که مربعات سری اوّل هستند تا بی نهایت ادامه دارند ولی این دو قرد از بی نهایت با هم یکی نیستند. لذا اگر آخرین عضو حدّی سری اوّل را بر آخرین عضو حدّی سری دوم تقسیم کنیم حدّ تقسیم ، صفر خواهد بود نه یک. در حالی که اگر این دو بی نهایت عین هم بودند حدّ تقسیم آنها باید عدد یک می شد.




  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    36
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    51 دقیقه
    دریافت
    39
    آپلود
    1
    گالری
    0



    من نظری دارم ولی متاسفانه به خاطر کم بودن اطلاعاتکم شاید نقص هایی داشته باشد ...
    از نظر من زمان نه تنها د راین دنیا بلکه در جهان آخرت نیز معنا دارد ولی چون این دنیا محدود است به خاطر همین ارزش زمان خیلی بیشتر شده است( البته باید بگم که قربون حکمت خدا برمکه چقدر زیبا آفریده ) ولی در جهان آخرت زمان معنا دارد ولی اعتبار خاصی ندارد...اما اینکه دنیای آخرت مادی است یا نه باید بگم که ما در این جهان ماده هستیم . خود جهان هم ماده است و تقریبا برای هم ساخته شده ایم .. و همین اساس در جهان آخرت نیز پا برجاست یعنی وجود ما که روح و کالبدی مخصوص جهان آخرت را داریم دقیقا شبیه به جنس جهان آخرت است ( شما به دنیای اجنه نگاه کنید می بینید که خدا ی قادر چگونه به همسان سازی خلقت با بسترش تواناست)....
    اگه ایرادی هست بفرمایید...سعی می کنم حداقل به اندیشه های خودم فکر کنم
    ویرایش توسط شکسته دل : ۱۳۸۹/۰۳/۱۴ در ساعت ۲۲:۳۹
    دو عالم را به یک بار از دل تنگ
    برون کردیم تا جای تو باشد

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوست محترم جناب خردبين با سلام و عرض ادب

    همانگونه كه خود مطلع هستيد بحث از زمان (به معني فلسفي آن) بسيار پيچيده است و گاها براي برخي غير قابل فهم ! اما جهت اينكه به فرمايشات حضرت عالي پاسخ اجمالي داده شود رابطه زمان و قيامت را مورد بررسي قرار مي دهيم :

    زمان قیامت و آخرت از منظر ملاصدرا
    مسئله تعیین کننده دربحث ما زمان است که بنا به تبیین خاصی که درحکمت صدرایی از آن وجود دارد، در مسائل معاد نیز تاثیر گذاشته است. لذا می‌توان سوال اصلی این مقال را چنین اظهار نمود که : قیامت چه زمانی به وقوع خواهد پیوست؟


    حکیم شیرازی در آثار خود به کرات تاکید دارد که آخرت متعلق به زمان آینده نبوده و بالفعل وجود دارد. از جمله در تفسیر سوره اعلی اشاره دارد که آخرت هم‌اینک موجودیت داشته و تنها ظهور آن متوقف بر رفع حجاب است و دلیل این ادعا نیز اولا آیه “لقد کنت فی غفله من هذا فکشفنا عنک غطاءک فبصرک الیوم حدید” و ثانیا دلیل برهان دانسته شده است که البته وی اشاره‌ای به این برهان ننموده‌اند. یا در تفسیر سوره زلزال صور اخروی را موجود اما مستتر تلقی کرده‌اند

    در میان مفاهیم و حقایق دینی موارد بسیاری می‌توان یافت که فهم عموم متدینین بافهمی که علمای آن دین از آن مفهوم دارند تفاوت دارد. میزان این تفاوت‌ها در فقه به حداقل ممکن رسیده اما با حرکت به سوی کلام، فلسفه و در نهایت عرفان، به تدریج افزایش می‌یابد.به عنوان مثال می‌توان به تئوری “کسب” در متکلمین اشعری مسلک (که نزدیکی فکری بیشتری با فهم عمومی نسبت به معتزلیان دارند) اشاره کرد که نمی‌توان آن را با تفکر عموم مسلمین در باب مسئله “جبر و اختیار” یکی دانست. در عرفان نیز این تفاوت‌ها به حدی زیاد هستند که می‌توان ادعا کرد هیچ مفهومی در عرفان وجود ندارد که مطابق با اندیشه عامه اهل اسلام باشد، از مفهوم کلیدی‌ای مثل خدا گرفته تا مفاهیم نار و جنت و ثواب و عقاب و دنیا و آخرت و ...

    بر این اساس مواجهه با چنین تفاوت‌هایی در فلسفه اسلامی و مخصوصا مکتب حکمت متعالیه که پیوند نزدیکتری با عرفان و تصوف دارد، امری کاملا عادی است. از جمله این موارد نیز بحث آخرت و قیامت است. البته تمام فیلسوفان اسلامی در مبحث معاد به مسائل مختلفی از جمله قبر، برزخ، حشر، نار و جنت،‌صراط، قیامت، معاد جسمانی (یا روحانی) و ... پرداخته‌اند. اما آنچه که باعث می‌شود ما دو مقوله قیامت و آخرت (به معنی کلی عالم اخروی با تمام جوانب و خصوصیاتش ) را برای بررسی برگزینیم، از آن جهت است که اولا بسیاری از این موارد خود جزئی از مفهوم آخرت یا قیامت هستند و مثلا حشر، صراط و خروج از قبر از اجزای قیامت و نار، جنت، عذاب و لذت از امور اخروی محسوب می‌گردند. ثانیا هم در نگاه عرفی و هم در نگاه حکمی عوالم را در سه عالم دنیا، برزخ و آخرت استقراء کرده‌اند و در این میان در هر دوی نگاه‌های مذکور به بحث عالم آخرت (و قیامت که از لوازم آن، مربوط به آن و در عرف مسلمین آغاز آن است) بیش از برزخ توجه شده و ضمنا مسئله زمان که وجه ممیزه اصلی تفاوت تئوری صدرایی با فهم عامه در امور مربوط به معاد و چه بسا از اهم مسائل کلیدی در حکمت متعالیه می‌باشد، در بحث از قیامت و‌ آخرت پررنگ‌تر است.



  9. تشکر


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    چنانکه اشاره شده مسئله تعیین کننده دربحث ما زمان است که بنا به تبیین خاصی که درحکمت صدرایی از آن وجود دارد، در مسائل معاد نیز تاثیر گذاشته است. لذا می‌توان سوال اصلی این مقال را چنین اظهار نمود که : قیامت چه زمانی به وقوع خواهد پیوست؟ چه هنگام دنیا تمام شده و آخرت آغاز می‌گردد؟(۱) در مسیر پاسخ به این پرسش ابتدا مختصرا شرحی از فهم عمومی مسلمانان نسبت به زمان قیامت و آخرت داشته وسپس به تحقیق زمان این دو حقیقت در مکتب صدرالمتالهین شیرازی پرداخته و در صددپاسخ به این پرسش برخواهیم آمد که آیا بنا به نگاهی که ملاصدرا به قیامت و آخرت دارد، می‌توان این دو حقیقت را یکی دانست یا نه؟

    الف) زمان قیامت و آخرت در فهم عمومی متدینین :

    با اندک تاملی در آنچه که مردم مسلمان به آن معتقدند معلوم می‌شود که اعتقاد آنان درباره مسئله مورد بحث ما به ترتیب زیر قابل بیان است:

    “در حال حاضر ما در عالم دنیا هستیم. انسان‌ها به ترتیب در این دنیا متولد شده و پس از زمانی کوتاه یا بلند می‌میرند آنگاه این مسیر تا زمان خاصی ادامه خواهد یافت تا اینکه در آن زمان خاص (که البته جز خدا کسی به آن علم ندارد) قیامت به وقوع خواهد پیوست. در قیامت که در آینده اتفاق خواهد افتاد به اعمال مردمان رسیدگی شده وسپس وارد عالم آخرت خواهیم شد.”

    پس در اعتقاد عرف دنیا، قیامت و آخرت به ترتیب زمانی به وقوع می‌پیوندند . البته باید توجه کرد که چنین تفکری بی‌جهت نبوده و بلکه با ظواهر کتاب و سنت نیز کاملا منطبق است. البته مراد آن نیست که ظاهر دین همیشه از قیامت و آخرت به عنوان زمان آینده و با افعال مستقبل یاد کرده است بلکه بسیار می‌توان آیاتی یافت که با الفاظ و افعال مضارع و یا ماضی به قیامت و آخرت اشاره کرده باشد که به عنوان نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:”فاورد هم النار”( سوره هود، آیه ۸۹) ، “و نفخ فی الصور” (سوره ق ،‌آیه ۲۰)، “وجاءت کل نفس معها سائق و شهید” (همان ،‌آیه ۲۱) “یدعون فیها بکل فاکهه امنین”( سوره دخان ،‌آیه ۵۵) ، “ان الابرار لفی نعیم علی الارائک ینظرون”( سوره مطفغین ، آیه ۲۲ و ۲۳)
    لذا شاید تصور عامه از اینکه قیامت و آخرت مربوط به آینده هستند از مواردی از قبیل زیر ناشی شده باشد:

    ▪ در کتاب و سنت از نظام ثواب و عقاب الهی به عنوان وعده و وعید یاد شده و بدیهی است که عمل به وعده و وعید در زمان آینده انجام می‌شود.

    ▪ در ظواهر دین استفاده از لفظ یوم درباره قیامت بسیار اتفاق افتاده و چنین به نظر می‌رسد که قیامت حتی اگر مقدار این “یوم” را هزاران سال نیز بدانیم اما در هر حال یک دوره از تاریخ جهان هستی است و از آنجا که چنین حوادثی در دوران گذشته تحقق نیافته‌اند پس در آینده به وقوع خواهند پیوست.

    ▪ اتفاقاتی از قبیل متلاشی شدن ماه و خورشید و کوه‌ها و ... (قیامت) و همچنین ورود انسان‌ها به بهشت یا جهنم و درک لذت یا عذاب (آخرت) هنوز مورد احساس انسان‌ها نیست و لذا اموری مربوط به آینده هست البته عامل چنین ظهوری(ظهور کتاب و سنت در اینکه قیامت و آخرت در آینده اتفاق می‌افتند) در اینجا مهم نیست ولی کاملا واضح است که ظواهر دین در این مورد با فهم عامه مسلمین متفق‌القول است (مانند اکثر موارد دیگر . )




  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    ب) آخرت در نظرگاه ملاصدرا:


    حکیم شیرازی در آثار خود به کرات تاکید دارد که آخرت متعلق به زمان آینده نبوده و بالفعل وجود دارد. از جمله در تفسیر سوره اعلی (ملاصدرا ، تفسیر القرآن ، تفسیر سوره اعلی ، ص ۲۱۳) اشاره دارد که آخرت هم‌اینک موجودیت داشته و تنها ظهور آن متوقف بر رفع حجاب است و دلیل این ادعا نیز اولا آیه “لقد کنت فی غفله من هذا فکشفنا عنک غطاءک فبصرک الیوم حدید”( سوره ق ،‌آیه ۲۲) و ثانیا دلیل برهان دانسته شده است که البته وی اشاره‌ای به این برهان ننموده‌اند. یا در تفسیر سوره زلزال (تفسیر القرآن ، تفسیر سوره زلزال ، ص ۲۴۲) صور اخروی را موجود اما مستتر تلقی کرده‌اند.

    اما بیان فلسفی این امر را می‌توان از موارد مختلفی که ملاصدرا به این مطلب پرداخته‌اند استخراج و نهایتا چنین ادعا نمود که بنا بر رای ایشان می‌توان عالم آخرت را یکی از عوالم هستی که در طول عالم مادی ماست قلمداد نمود که در مرتبه‌ای بالاتر نسبت به جهان فعلی ما قرار دارد. می‌دانیم که بنابر مبانی فلسفی حکمت متعالیه وجود را باید امری که دارای اشتراک معنوی است(یا به عبارت بهتر مشترک معنوی است) دانست که با وجود چنین حقیقت مشترکی که دارد خود واقعیتی مشکک است.

    با پی نهادن چنین مبانی فکری است که تئوری خاصی در باب عوالم مختلف هستی شکل‌ می‌گیرد که بسیار به آرای عرفای اسلامی نزدیک است و طبق آن جهان‌های مختلف ولی در عین حال مرتبطی با هم متحقق فرض می‌شوند که ارتباط آنها همان مرتبه‌مندی بین آنهاست. بدین معنا که هر عالم در مرتبه بالاتر از عالم دیگر قرار دارد که بر آن احاطه و تسلط وجودی داشته و وجود آن شدیدتر از عالم تحت خود می‌باشد و بالعکس عالم شدید‌تری نیز نسبت به خود این عالم تحقق دارد.

    البته هر چند که با توجه به نامتناهی بودن مراتب مشکک وجود می‌توان گفت که بنابر مبانی فوق تعداد عوالم هستی نیز بی‌نهایتند، اما در حکمت متعالیه چند عالم اصلی از این میان برجسته می‌شوند که با اندکی مسامحه می‌توان آنها را عالم حس (یا همان عالم مادیات یا عالم خلق)، عالم خیال (یا همان عالم ریاضیات و عالم مثل معلقه)،‌عالم عقل و عالم فوق عقل که همان ذات ربوبی است، دانست.

    در چنین فضای فکری است که صدرالمتالهین آخرت را یکی از مراتب حقیقت هستی معرفی می‌کنند(البته نه به صراحت) که در مرتبه‌ای بالاتر از عالم ماده است و از آنجا که زمان متعلق به عالم خلق است که حرکت جوهری در آن ساری و جاری است، نتیجه می‌شود که آخرت در مرتبه‌ای فرا زمانی قرار دارد و لذا وقتی گفته می‌شود که همین الان آخرتی هست و بهشتی و جهنمی، مراد آن نیست که در لحظاتی مثل (۱)t یا (۲)t آخرت وجود دارد به این معنا که لحظات فوق زمان آخرت بوده یا به عبارتی دیگر آخرت وجودی زمانی داشته باشد بلکه معنی مورد نظر از چنین اظهاری آن است که چون آخرت حقیقتی فرا زمانی داشته و محیط به جمیع ازمنه است، می‌توان آن را همواره متحقق انگاشت چرا که در هر زمان که بتوان به آن توجه نمود یا بدان منتقل شد از زمان جدا شده و آن را دارای تحقق خواهیم یافت.




  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط شکسته دل نمایش پست
    من نظری دارم ولی متاسفانه به خاطر کم بودن اطلاعاتکم شاید نقص هایی داشته باشد ...
    از نظر من زمان نه تنها د راین دنیا بلکه در جهان آخرت نیز معنا دارد ولی چون این دنیا محدود است به خاطر همین ارزش زمان خیلی بیشتر شده است( البته باید بگم که قربون حکمت خدا برمکه چقدر زیبا آفریده ) ولی در جهان آخرت زمان معنا دارد ولی اعتبار خاصی ندارد...اما اینکه دنیای آخرت مادی است یا نه باید بگم که ما در این جهان ماده هستیم . خود جهان هم ماده است و تقریبا برای هم ساخته شده ایم .. و همین اساس در جهان آخرت نیز پا برجاست یعنی وجود ما که روح و کالبدی مخصوص جهان آخرت را داریم دقیقا شبیه به جنس جهان آخرت است ( شما به دنیای اجنه نگاه کنید می بینید که خدا ی قادر چگونه به همسان سازی خلقت با بسترش تواناست)....
    اگه ایرادی هست بفرمایید...سعی می کنم حداقل به اندیشه های خودم فکر کنم
    با سلام و عرض ادب خدمت برادر محترم جناب شكسته دل

    همانگونه كه در پست هاي قبل عرض شد در آخرت چيزي به نام زمان وجود ندارد ، لطفا پست هاي قبلي اين حقير را مطالعه بفرماييد انشاء الله مورد استفاده حضرت عالي قرار خواهد گرفت .
    البته بنده براي مباحثه بيشتر و موشكافي بيشتر در خدمت هستم .

  13. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود