جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فاسق ؟؟؟؟!!!!!!!!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    84
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فاسق ؟؟؟؟!!!!!!!!




    سوره 9 آيه 53
    بگو چه به رغبت چه با بى‏ميلى انفاق كنيد هرگز از شما پذيرفته نخواهد شد چرا كه شما گروهى فاسق بوده‏ايد
    اگه ممکن توضیح بدید ممنون

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    پیامبر صلی الله علیه و آله خودش را برای رفتن به جنگ تبوک آماده میکرد. و به همه دستور داده بود که در این جنگ شرکت کنند.
    منافقان که قصد شرکت در جنگ را نداشتند به دنبال راه چاره بودند، یکی از آنها نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد که به جای شرکت در جنگ، انفاق یا کمک مالی کند. یعنی پول بپردازد. که خدا این آیه را نازل کرد. و گفت: که انفاق به جای رفتن در جنگ، قابل پذیرش نیست.


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط sobhandara نمایش پست
    سوره 9 آيه 53
    بگو چه به رغبت چه با بى‏ميلى انفاق كنيد هرگز از شما پذيرفته نخواهد شد چرا كه شما گروهى فاسق بوده‏ايد
    اگه ممکن توضیح بدید ممنون


    پاسخ:
    با عرض سلام خدمت دوستان عزیز؛در توضیح این آیه نظر شما را به مطالب زیر جلب می کنم:
    خداوند متعال در آین ایه از سوره توبه و آیات بعدی به قسمتى از نشانه هاى منافقان و نتيجه و سرانجام کار آنها اشاره کرده و روشن مى سازد که چگونه اعمال آنها بى روح و بى اثر است و هيچگونه بهره اى از آن عائدشان نمى شود، و از آنجا که در ميان اعمال نيک ، انفاق در راه خدا (زکات به معنى وسيع کلمه ) و نماز (پيوند خلق با خالق ) موقعيت خاصى دارد، مخصوصا انگشت روى اين دو قسمت گذارده است .نخست مى گويد: (اى پيامبر به آنها بگو: شما چه از روى اراده و اختيار در راه خدا انفاق کنيد و چه از روى کراهت و اجبار و ملاحظات شخصى و اجتماعى ، در هر حال از شما منافقان پذيرفته نخواهد شد) (قل انفقوا طوعا او کرها لن يتقبل منکم ).
    سپس به دليل آن اشاره کرده مى فرمايد: (زيرا شما گروه فاسقى بوديد) (انکم کنتم قوما فاسقين ). نيّتهايتان آلوده ، و اعمالتان ناپاک ، و قلبتان تاريک است ، و خدا تنها عملى را مى پذيرد که پاک باشد و از شخصى پاک و با تقوا سرزند.
    روشن است که فسق در اينجا يک گناه ساده و معمولى نيست زيرا ممکن است انسان مرتکب گناهى شود در عين حال عملى خالص نيز انجام دهد، بلکه منظور از آن کفر و نفاق و يا آلوده شدن انفاقهاى آنها به ريا و تظاهر است .
    و نيز هيچ مانعى ندارد که فسق در جمله بالا به مفهوم وسيع کلمه ، شامل هر دو باشد چنانکه آيه بعد نيز اين قسمت را توضيح خواهد داد.
    در آيه بعد بار ديگر عدم قبول انفاقات آنها را توضيح مى دهد و مى گويد:
    هيچ چيز مانع قبول انفاقات آنها نشده جز اينکه آنها به خدا و پيامبرش کافر شده اند و هر عملى تواءم با ايمان به خدا و توحيد نبوده باشد در پيشگاه خدا قبول نيست (و ما منعهم ان تقبل منهم نفقاتهم الا انهم کفروا بالله و برسوله ).
    قرآن کرارا روى اين مسئله تکيه کرده است که شرط پذيرش اعمال صالح ايمان است ، حتى اگر عمل از روى ايمان سرزند و بعد از مدتى شخص عمل کننده راه کفر پيش گيرد عمل او حبط و نابود و بى اثر مى شود.
    پس از ذکر عدم قبول انفاقهاى مالى آنها به وضع عبادات آنان اشاره کرده مى گويد: (آنها نماز را بجا نمى آورند مگر از روى کسالت و با ناراحتى و سنگينى ) (و لا ياتون الصلوة الا و هم کسالى ).
    همانگونه که (انفاق نمى کنند مگر از روى کراهت و اجبار) (و لا ينفقون الا و هم کارهون ).
    در حقيقت به دو دليل انفاقهاى آنها پذيرفته نمى شود يکى به دليل آنکه از روى کفر و عدم ايمان سر مى زند، و ديگر اينکه از روى کراهت و اجبار است .
    همچنين به دو علت نماز آنها پذيرفته نيست نخست به علت کفر، و ديگر بخاطر آنکه از روى کسالت و کراهت انجام مى گيرد.
    جمله هاى بالا در عين اينکه وضع منافقان را از نظر عدم نتيجه گيرى از اعمالشان تشريح مى کند در حقيقت نشانه ديگرى از نشانه هاى آنها را بيان مى کند، و آن اينکه مؤ منان واقعى را از نشاطى که به هنگام عبادت دارند و از ميل و رغبتى که نسبت به اعمال نيک نشان مى دهند و مخلصانه به دنبال آن مى شتابند بخوبى مى توان شناخت .
    همانگونه که به وضع منافقان از طرز انجام اعمالشان مى توان پى برد، زيرا معمولا از روى بى ميلى و دلسردى و ناراحتى و کراهت اقدام به انجام کار
    خير مى کنند، گوئى کسى به اجبار دست آنها را گرفته و کشان کشان به سوى کار خير مى برد.
    بديهى است اعمال گروه نخست چون از عشق خدا سر مى زند و با دلسوزى تواءم است همه آداب و مقرراتش رعايت مى گردد، ولى اعمال گروه دوم چون از روى کراهت و بى ميلى است ناقص و دست و پا شکسته و بى روح است ، بنابر اين انگيزه هاى متفاوت آنها دو شکل متفاوت به اعمالشان مى دهد.{تفسیرنمونه؛آیت الله مکارم شیرازی،جلد7،ذیل آیه53}.


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فاسق

    جمع بندی

    پرسش:
    لطفاً در مورد آيه 53 سوره توبه(قُلْ أَنْفِقُوا طَوْعاً أَوْ کَرْهاً لَنْ يُتَقَبَّلَ مِنْکُمْ إِنَّکُمْ کُنْتُمْ قَوْماً فاسِقينَ)و مراد از فاسق توضیحاتی بفرمایید؟

    پاسخ:
    خداوند متعال در آین آیه از سوره توبه و آیات بعدی به قسمتى از نشانه هاى منافقان و نتيجه و سرانجام کار آنها اشاره کرده و روشن مى سازد که چگونه اعمال آنها بى روح و بى اثر است و هيچگونه بهره اى از آن عائدشان نمى شود، و از آنجا که در ميان اعمال نيک ، انفاق در راه خدا (زکات به معنى وسيع کلمه ) و نماز (پيوند خلق با خالق ) موقعيت خاصى دارد، مخصوصا انگشت روى اين دو قسمت گذارده است .نخست مى گويد: «اى پيامبر به آنها بگو: شما چه از روى اراده و اختيار در راه خدا انفاق کنيد و چه از روى کراهت و اجبار و ملاحظات شخصى و اجتماعى ، در هر حال از شما منافقان پذيرفته نخواهد شد».
    سپس به دليل آن اشاره کرده مى فرمايد: «زيرا شما گروه فاسقى بوديد». نيّتهايتان آلوده ، و اعمالتان ناپاک ، و قلبتان تاريک است ، و خدا تنها عملى را مى پذيرد که پاک باشد و از شخصى پاک و با تقوا سرزند.
    روشن است که فسق در اينجا يک گناه ساده و معمولى نيست زيرا ممکن است انسان مرتکب گناهى شود در عين حال عملى خالص نيز انجام دهد، بلکه منظور از آن کفر و نفاق و يا آلوده شدن انفاقهاى آنها به ريا و تظاهر است .
    و نيز هيچ مانعى ندارد که فسق در جمله بالا به مفهوم وسيع کلمه ، شامل هر دو باشد چنانکه آيه بعد نيز اين قسمت را توضيح خواهد داد.
    در آيه بعد بار ديگر عدم قبول انفاقات آنها را توضيح مى دهد و مى گويد:
    «هيچ چيز مانع قبول انفاقات آنها نشده جز اينکه آنها به خدا و پيامبرش کافر شده اند و هر عملى تواءم با ايمان به خدا و توحيد نبوده باشد در پيشگاه خدا قبول نيست : و ما منعهم ان تقبل منهم نفقاتهم الا انهم کفروا بالله و برسوله ».
    قرآن کرارا روى اين مسئله تکيه کرده است که شرط پذيرش اعمال صالح، ايمان است ، حتى اگر عمل از روى ايمان سرزند و بعد از مدتى شخص عمل کننده راه کفر پيش گيرد عمل او حبط و نابود و بى اثر مى شود.
    پس از ذکر عدم قبول انفاقهاى مالى آنها به وضع عبادات آنان اشاره کرده مى گويد: «آنها نماز را بجا نمى آورند مگر از روى کسالت و با ناراحتى و سنگينى :و لا ياتون الصلوة الا و هم کسالى ».
    همانگونه که «انفاق نمى کنند مگر از روى کراهت و اجبار : و لا ينفقون الا و هم کارهون ».
    در حقيقت به دو دليل انفاقهاى آنها پذيرفته نمى شود يکى به دليل آنکه از روى کفر و عدم ايمان سر مى زند، و ديگر اينکه از روى کراهت و اجبار است .
    همچنين به دو علت نماز آنها پذيرفته نيست نخست به علت کفر، و ديگر بخاطر آنکه از روى کسالت و کراهت انجام مى گيرد.
    جمله هاى بالا در عين اينکه وضع منافقان را از نظر عدم نتيجه گيرى از اعمالشان تشريح مى کند در حقيقت نشانه ديگرى از نشانه هاى آنها را بيان مى کند، و آن اينکه مؤ منان واقعى را از نشاطى که به هنگام عبادت دارند و از ميل و رغبتى که نسبت به اعمال نيک نشان مى دهند و مخلصانه به دنبال آن مى شتابند بخوبى مى توان شناخت .
    همانگونه که به وضع منافقان از طرز انجام اعمالشان مى توان پى برد، زيرا معمولا از روى بى ميلى و دلسردى و ناراحتى و کراهت اقدام به انجام کار خير مى کنند، گوئى کسى به اجبار دست آنها را گرفته و کشان کشان به سوى کار خير مى برد.
    بديهى است اعمال گروه نخست چون از عشق خدا سر مى زند و با دلسوزى تواءم است همه آداب و مقرراتش رعايت مى گردد، ولى اعمال گروه دوم چون از روى کراهت و بى ميلى است ناقص و دست و پا شکسته و بى روح است ، بنابر اين انگيزه هاى متفاوت آنها دو شکل متفاوت به اعمالشان مى دهد.(1).

    پی نوشت:
    تفسیرنمونه؛آیت الله مکارم شیرازی،جلد7،ذیل آیه53.

    امام صادق- علیه السلام- فرمودند :


    محبوب ترین دوست من کسی است که عیب های مرا به من هدیه کند.

  7. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی مايلم بدانم كه چه مي شود؟؟؟؟
    توسط سلمان فارسی در انجمن مرگ و برزخ در قرآن
    پاسخ: 73
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۲۷, ۱۷:۳۲
  2. جمع بندی انتقال جنازه حضرت یوسف ع توسط حضرت موسی ع بعد از سالها به فلسطین ؟؟؟؟
    توسط ودود در انجمن مكان ها ، اشخاص و سرنوشت آن ها در قرآن
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۱۴, ۲۱:۵۸
  3. *** آیا آرایش و اصلاح خانمها قبل از ازدواج درسته ؟؟؟؟ ***
    توسط Behrooz_313 در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 92
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۱۶, ۰۹:۰۲
  4. مهدویت و عدالت خدا چرا و چگونه؟؟؟؟
    توسط رضوانه در انجمن مهدویت و امام زمان در قرآن
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۱, ۱۰:۴۰

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود