جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ویژگی های تفریح و شادی در اسلام

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    544
    تشکر:
    1
    حضور
    1 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ویژگی های تفریح و شادی در اسلام




    ویژگی های تفریح و شادی در اسلام

    تفريح در لغت: در لغت تفريح به معني شادماني کردن، شادماني و خوشي است[1]و با واژه هاي نزهت، تفرّج، فرح، راحتي و آسايش هم خانواده است.
    تفريح در فرهنگ اسلامي: در واقع در فرهنگ غني اسلام تفريح از مراحل و اجزاء سير تکاملي و رشد شخصيت فردي و اجتماعي انسان به حساب مي آيد. به گونه اي که هر کسي از اين قسمت (تفريح) استفاده نکند، در بعدي از ابعاد تکاملي شخصيت خود کوتاهي کرده است و اين قصور باعث کندن سير رشد و تکامل ابعاد ديگر شخصيت او مي گردد. تفريح نشاطي است که انسان پس از تلاش و فعاليت هاي سنگين جسمي و روحي بر مي گزيند تا رنج و اندوه و همّ و غم را از خود دور کند.[2]
    از آن جايي که انسان داراي دو بعد جسماني و روحاني است و اين دو بعد بر همديگر اثر مي گذارند (مثبت و منفي)، بايد بداند که تفريح براي بازپروري و نشاط در کار، رغبت و رشد در تمام جهات زندگي يک ضرورت است که مورد تأکيد و تأييد ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ (در عمل توصيه به آن ها و تأييد افرادي که به تفريحات سالم مي پرداختند) بوده است. در بحث فعلي، تفريح به معني هر چيزي است که باعث شادي، نشاط، رفع خستگي و غم، اعم از تفريح حرکتي (ورزش) و غير حرکتي است.

    ويژگي هاي تفريح اسلامي:
    1. در راستاي فرآيند تکامل و رشد شخصيت اسلامي و انساني است؛
    2. نشاط آور؛
    3. در چهارچوب قوانين شرع (واجب، حرام، مباح، مکروه و مستحب)؛
    [3]
    4. تعادل در آن مهم است (نه افراط نه تفريط)؛
    5. فوايد عقلي، جسمي و روحي دارد؛
    [4]
    6. بعد اجتماعي در آن لحاظ شود مثل ادخال سرور در قلب مؤمنين.
    [5]
    7. فقط وقت پرکني و تضييع وقت نيست.
    [6]
    8. هر تفريحي که انسان را يک پله از رشد الهي پايين آورد مذموم (حرام يا مکروه) است؛
    9. فعال و پرتحرک بودن مثل اسب سواري، کشتي و ....؛
    10. هر تفريحي که باعث خفت و سبکي عقل شود و يا عقل را تعطيل کند حرام است (توجه به عقل و تفکر در نظام اسلام) مثل شرب خمر، موسيقي مبتذل، مواد مخدر، قمار؛
    11. برد و باخت در بازي حرام است (غير از تيراندازي و اسب سواري)؛
    12. آزار و اذيت حرام است (تحقير، مسخره کردن، آزار دادن همسايه و مردم و...)؛
    13. ضرري به خود يا ديگران نرسد؛
    14. لذت آن پايدار باشد (کمک کند به شادي در آخرت)؛
    [7]
    15. تقويت کننده بعد جسماني و روحي (شجاعت و ....) باشد.


    نکته: با توجه به ويژگي هاي تفريح اسلامي بايد متذکر شويم که اسلام ما را در تفريحات محدود نمي کند، امّا آن چه که مهم است ميزان حرکت است يعني بايد در هر تفريحي اول دقت کنيم و ببينيم که آيا با معيار اسلام سازگار است يعني آيا کمال آور، لذت آور و آخرت آور هست يا نه، هر چه به عنوان لذت، تفريح، شادي باشد و انسان را از مسير بندگي و کمال دور سازد به تعبير علي ـ عليه السلام ـ آخرش به هلاکت ختم خواهد شد.
    ویرایش توسط همکار مدیر سایت : ۱۳۹۰/۱۱/۲۱ در ساعت ۱۱:۴۸

    در بند خویش بودن معنای عشق نیست
    چونانکه زنده بودن، معنای زندگی


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    544
    تشکر:
    1
    حضور
    1 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قسمت دوم
    تفريحات اسلام: همانطور که ذکر شد اسلام براي هر کاري ملاک معرفي کرده است. اسلام در تفريح، ما را محدود نکرده است، اما چيزي که مهم است بايد خارج از مسير بندگي نباشد و ويژگي هاي تفريح اسلامي مذکور در آن رعايت گردد. اينک به برخي از تفريحات مورد توجه اسلام اشاره مي کنيم. لازم به ذکر است که با توجه به تعريف لغوي تفريح بايد گفت که دايره تفريح خيلي وسيع تر از آن است که غالباً تصور مي شود چون تفريح به معني شادي و شادماني است و هر چه باعث زايل شدن همّ، غم، خستگي و رنج شود به نوعي تفريح محسوب مي شود.
    1. کار و تلاش:[8] حضرت علي ـ عليه السلام ـ فرمودند: کار بزرگترين تفريح است. کار باعث شکوفا شدن استعداد و خلاقيت انسان مي گردد و انسان را از همّ و غصه نجات مي دهد، بسياري از اضطراب ها و نگراني هاي جهان امروزي به خاطر بي حرکتي و عدم فعاليت هاي جسماني است. امروزه کار درماني براي زدودن يأس، نگراني و اضطراب براي بيماران رواني هم تجويز شده است.
    برنارد شاو نويسنده معروف انگليسي مي گويد: راز بدبختي و بينوايي ما داشتن اوقات فراغتي است که صرف فکر کردن درباره خوشبختي و بدبختي مي شود.[9]
    2. تير اندازي.[10]
    3. اسب سواري.[11]
    4. کشتي:[12] در متون ديني داريم که پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ از امام حسن و امام حسين ـ عليهم السلام ـ خواستند که با هم کشتي بگيرند و يا اين که ايشان خودشان با شتر خودشان با ديگران مسابقه مي دادند.
    5. شنا:[13]پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ والدين را توصيه نموده اند که به فرزندان خود شنا ياد دهند و زمينه يادگيري شنا را برايشان فراهم کنيد.
    6. صله رحم و معاشرت با نزديکان: اين امر بسيار مورد توجه اسلام شده است. انسان وقتي نزديکان خود را مي بيند باعث سرور و شادي مي شودو دوري از آن ها غم و غصه به بار مي آورد، مثلا افرادي که براي تحصيل از محيط خود فاصله مي گيرند اين امر را تجربه کرده اند.
    7. خوشرويي و خوشگويي.
    8. نظافت (بدن، لباس، موي سر و صورت) و زدودن موهاي زائد بدن، آرايش مرد براي همسر و زن براي همسر، غسل هاي مستحبي.
    9. ياد خدا (دعا، نيايش، تلاوت قرآن)؛ کمک به ديگران، يتيم نوازي، احسان، رضايت خاطر براي انسان به بار مي آورند.
    10. توجه به اعياد مذهبي (جمعه ها، فطر، غدير، قربان)؛ پوشيدن لباس هاي روشن و شاد.
    11. انگشتر فيروزه: حضرت علي ـ عليه السلام ـ انگشترهاي متعددي داشتند که هر کدام خاصيتي داشت و انگشتر فيروزه باعث زدودن غم و پيروزي و شادابي است.
    12. شاد کردن مؤمنين مستحب مؤکد است (عبادت). در بين مؤمنين، يتيمان و فقرا نياز بيشتري به شاد شدن دارند و ائمه به همين جهت (جبران نياز روحي آن ها) به آن ها اهتمام زيادي داشتند.
    13. عطر: بوي خوش باعث شادابي روحي و در نتيجه آن خرمي جسم مي شود انسان را محبوب ديگران مي کند به همين جهت بود که در مورد پيامبر مي خوانيم که ايشان توجه زيادي به استفاده و خريدن عطر مي نمودند. امام خميني ـ رحمه الله ـ که زندگي ساده اي داشتند تنها جايي که دنبال مرغوب ترين بودند همان وقت انتخاب عطر و ادکلن بود.
    14. هديه دادن و هديه گرفتن.
    15. داشتن دوست صالح: انسان موجودي است اجتماعي، افرادي که مشکلات و حتي شادي هاي خود را به شکل کلامي و غير کلامي با دوستان و آشنايان خود در ميان مي گذارند و در دل خود ذخيره و انبار نمي کنند از نشاط و خرمي بيشتري برخوردارند. در روايت داريم عاجزترين مردم کسي است که از انتخاب دوست مؤمن ناتوان باشد و ناتوان تر از او کسي است که دوست خود را از دست بدهد.
    16. لطائف و حکمت آموختن:[14] حضرت علي ـ عليه السلام ـ مي فرمايند: قلب ها مثل بدن ها خسته و ملول مي شوند، پس شما بايد با (شنيدن، خواندن) حکمت هاي دقيق و لطيف آن ها را شاداب کنيد.
    17. سفر و رفتن به مناطق سرسبز، ديدن جريان آب: سفر باعث با تجربه شدن انسان، آشنايي او با نشانه هاي مختلف خدا (فرهنگ هاي مختلف، زبان هاي گوناگون و ....) و توجه به آثار گذشتگان و عبرت از آن ها مي شود. علاوه بر آن ها سفر موجب سلامتي روح مي گردد. (سافروا تصحّوا: مسافرت کنيد تا سالم و شاداب شويد.) سفر و اردوهاي دسته جمعي براي جوانان لذت بسيار بيشتري دارد چرا که با همسالان خود هستند. در سفر دوستيابي، ايثار، گذشت، تعاون .... را ياد مي گيرند. در روايات مي خوانيد که در سفر مزاح را کمي بيشتر کنيد ولي افراط نشود.
    نکته: در تفريحات، سنين مختلف نقش مهمي را به خود اختصاص مي دهد مثلا تفريح کودک با نوجوان و يا زن و مرد بسيار با هم فرق دارد. يک جوان از آنجايي که ابعاد روحي او رشد کرده نياز به احترام، شخصيت، عزت نفس و .... در خود احساس مي کند، هرگاه نيازهاي معنوي، جسماني و عقلاني او ارضاء مي گردد. احساس شادابي و خرمي بيشتري مي کند و هرگاه اين ها از طرف ديگران در خطر باشد، او احساس افسردگي، خمودي و غم مي کند.
    بهترين تفريح در ديدارهاي دسته جمعي
    در ديدارهاي دسته جمعي برخي تفريحات هستند که جنبه گروهي و عمومي پيدا مي کنند و برخي ديگر جنبه خصوصي تر. البته بستگي دارد اين گروه در چه جايي باشند (منزل، مدرسه، تأتر، مسجد، اردو، خارج از منزل). به هر حال بهترين تفريح در اين موارد، چيزي است که هر سني و جنسي (مذکر يا مؤنث) به سهم خودشان از آن استفاده کنند يعني بايد طوري برنامه ريزي شودکه جنبه همگاني آن رعايت گردد. البته گاهي هم ايجاب مي کند که هر دسته اي جداگانه با هم باشند، مثل زماني که بزرگترها مشغول بحث هاي جدي و مهم خود هستند. در ذيل برخي از تفريحات دسته جمعي ذکر مي شود:
    1. اجراي مسابقه و تهيه جايزه از طرف بزرگترها، مشاعره، کشتي، مسابقه معلومات عمومي، لطيفه گويي؛
    2.معاشرت هاي سازنده و صله رحم؛
    3. مسافرت هاي کوتاه و بلند مدت، رفتن به پارک و مناطق سرسبز، ديدن جريان آب رودخانه، دريا و ...؛
    4. آزاد کردن ذهن از مسائل کاري و مشکلات زندگي: امام محمد غزالي مي گويد بهتر است شاگردان پس از مدتي تعليم رها گردند تا بازي و تفريح کنند، چون تعليم و درگيري جدي ذهن با مسائل علمي آنها را از درس دلزده و فراري مي کند، امّا در تفريح نبايد افراط گردد[15] و .... با توجه به مطالب گذشته بايد بگوييم بهترين تفريح از نظر اسلام اين است که سنين مختلف در آن رعايت شود. (کودک با يک شکلات دل خوش است، ولي جوان نيازها و خواسته هايش بيشتر است و .... .) ديگر اين که شادي و تفريح نبايد به اصل حرکت در مسير رشد و بالندگي انساني و اسلامي فرد ضرر برساند و در آن افراط نشود و از سويي ديگر زمينه ساز بازگشت به کار و اعمال زندگي بانشاط بيشتر مي گردد. (در اسلام محدوديت در تفريح نيست مگر اين که امر خلاف شرع و اخلاق در آن رخ دهد).
    نکته پاياني: در اين بحث بيان داشتيم که اسلام هر تفريحي را نمي پسندد تفريحي مناسب است که با اصول تربيت و تعليم اسلامي و رشد استعدادهاي رواني و شخصيتي مغايرت نداشته باشد، باعث آزار و اذيت ديگران نشود. به ديگران و خود زيان مالي، آبرويي، جاني نرساند، جزء تفريحاتي نباشد که انسان را از دايره بندگي خدا بيرون مي کند (قمار، شراب خواري، مجالس لهو و رقص، مواد مخد، موسيقي هاي لهوي و ترانه هاي مبتذل، مسابقه هايي که برد و باخت در آن ها حرام است[16] فوتبال، دو ميداني و...) البته دامنه تفريحات به موارد ياد شده خلاصه نمي شود. هر چيزي که در آن گناه صورت نگيرد و افراط نشود را مي تواند شامل گردد (رعايت ويژگي هاي تفريح اسلامي). مثل فوتبال، کشتي، شمشير بازي، دو، اسب سواري، کوهنوردي، شنا، گردش در دشت و صحرا، رفتن به پارک ها، شنيدن موسيقي هاي غير حرام، ديدن فيلم هاي سينمايي مفيد (مستند، کمدي، رزمي و....) خواندن مطالب طنز، شعر، حل جدول، مشاعره، لطيفه گويي، مسابقه علمي، مهماني رفتن، پذيرفتن مهمان، لباس نو خريدن، عطر زدن و .... لازم به ذکر است که در تفريح بايد به معني لغوي آن و اصطلاحي توجه داشته يعني دايره تفريح و شادماني خيلي وسيع است تا آنجايي که خلاف رشد و کمال و مسائل شرعي نباشد.
    =======================

    منبع:محمد حسين قديري - مركز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه




    [1] . فرهنگ عميد.

    [2]. احمد عبدالعزيز ابو سمک، التربية الترويحية في الاسلام، دار النفائس للنشر و التوزيع، الاردن، ص 40.

    [3]. همان، ص 80.

    [4]. همان، ص 59.

    [5]. همان.

    [6]. همان.

    [7]. مصباح يزدي، محمد تقي، پندهاي امام صادق، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، 1381، ص 104ـ 107.

    [8].صادقي اردستاني، احمد، نيازهاي جوانان، قم، نشر خرم، 1379، ص185.

    [9]دیل کارنگي، آيين زندگي، جهانگير افخمي، ارمغان، 1376، ص 69 ـ 70.

    [10]. نيازهاي جوانان، ص 185ـ 192.

    [11]. همان.
    [12]. همان
    {13]. همان.
    [14]. نهج البلاغه، محمد دشتي، حکمت 39.

    [15]. التربيه الترويحيه في الاسلام، ص 44.

    [16]. در استفتاء از امام خميني: 1. درمسابقات علمي مثل حل جدول و پاسخ به سوالات چون قمار و برد و باخت پيدا نمي کند و چيزي به عنوان جايزه براي تشويق افراد پرداخته مي شود اشکالي ندارد؛ 2. در مسابقاتي مثل فوتبال و واليبال و اين گونه بازي ها اگر شرط بندگي در کار نباشد و شخص سومي به افراد به عنوان جايزه چيزي پرداخت کند، مانعي ندارد (مثل برگزاري مسابقه از طرف مدير مدرسه).
    ویرایش توسط D.HAMID : ۱۳۸۸/۰۷/۱۲ در ساعت ۰۲:۰۲

    در بند خویش بودن معنای عشق نیست
    چونانکه زنده بودن، معنای زندگی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    4,144
    صلوات
    71
    تعداد دلنوشته
    17
    مورد تشکر
    30 پست
    حضور
    89 روز 17 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    1001

    خندیدن مهارتی آموختنی





    مدت هاست ثابت شده که احساس شادی به پول و امکانات زیاد، موقعیت اجتماعی بالا، زن یا مرد بودن، برخورداری از چهره ای زیبا و... بستگی ندارد. چرا که اگر نگوییم بسیاری از دارندگان عوامل یاد شده دارای گرفتاری ها و رنج های فراوان تری از مردم عادی هستند می توان گفت از نظر شادی و خوشبختی امتیازی بر دیگران ندارند. پس علت شادکامی و شوخ طبعی عده ای از مردم چیست؟ چگونه است که برخی همواره شاد و سرحال هستند و می توانند در هر شرایطی بخندند؟

    ...

    »»» لطفا برای برآورده شدن حاجت همه ی حاجتمندان دعا کنید «««

    دانلود کنید تا زندگیتون
    (بــنــدگــیــتــون) عوض بشه
    »»» مشاهده پست حاوی لینک دانلود + توضیحات «««
    جلد 1
    جلد 2

    جلد 3

    ۞۞ کلاس مجازی حفظ قرآن کریم ۞۞
    »»» جوانها کلیک کنند ««


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    334
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 روز 11 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خجالت تفریح و شادی در اسلام




    با سلام

    هرچند بهتر است تفریح و شادی رابه صورت جداگانه مطرح کنیم اما به علت ارتباط عمیق این دو موضوع با یکدیگر، سعی میکنیم هر دو را در کنار هم مد نظر قرار دهیم.
    اول تعریف شادی و تفریح و ارتباط این دو:شادی و نشاط یک حالت سرور و ابتهاج درونی است و تفریح یک رفتار نشاط آور و فرح زاست است یعنی چه بسا تفریحی موجب نشاط درونی نشود و چه بسا نشاط درونی بوجود آید اما حاصل تفریح نباشد خلاصه مجبورم طلبگی بگویم رابطه این دو عموم و خصوص من وجه است به بیان ساده تر :
    بعضی تفریح ها موجب شادی درونی است و بعضی تفریح ها موجب شادی درونی نیست و از آن طرف بعضی شادی ها حاصل تفریح است و بعضی شادی ها حاصل تفریح نیست. دومثال :
    1- شما در کنکور شرکت کرده اید و برای دیدن نتایج پشت رایانه خود نشسته اید همین که با سختی زیاد صفحه مربوط به نتایج شما باز میشود و شما می بینید که مجاز به انتخاب رشته شده اید ،ناگهان از جای خود برمیخیزید و یا ... در این لحظه حالتی را درون خود احساس میکنید این همان خوشحالی و شادی است که البته از طریق تفریح حاصل نشده است.
    2- شما (خدایی ناکرده)عزیزی را از دست داده اید ، دوستان شما اصرار دارند با آنها به پارک بروید، در نهایت میپذیرید و در آنجا هم با یکدیگر گردش میکنید اما در هیچ یک از آن لحظاتی که مشغول تفریح هستید خوشحال و شاد نیستید چون تفریح همیشه موجب شادی نیست.

    ادامه دارد
    سقوط
    سرنوشت دل دادن
    به هر
    جاذبه ای
    غیر از
    خداست


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    4,144
    صلوات
    71
    تعداد دلنوشته
    17
    مورد تشکر
    30 پست
    حضور
    89 روز 17 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    1001



    خنده

    واقعیت این است که در روزگار ما که مشکلات و چالش های فراوان در زندگی همه ما وجود دارد، خندیدن و شاد بودن کمی دشوار شده است. شاید لازم باشد نگاهی دوباره به خودمان و اطرافیان و زندگی بیندازیم و کلیدهای خندیدن و شاد بودن را بیابیم. دکتر علی پژوهنده، مشاور و روان شناس در این باره ابتدا به مهارت خندیدن اشاره می کند و به خراسان می گوید: مهارت خندیدن به عنوان یکی از مهارت های مقابله ای است که اگر افراد به آن مجهز باشند برای مقابله با انواع استرس ها و مشکلات و گرفتاری های جورواجور در زندگی توانمندتر می شوند.یکی از روان شناسان شوخ طبعی را به عنوان یک مکانیزم دفاعی معرفی کرد. انسان در واقع به وسیله شوخ طبعی از استرس ها، هیجانات و تکانه هایی که سلامت را به خطر می اندازد، دفاع می کند.

    ...

    »»» لطفا برای برآورده شدن حاجت همه ی حاجتمندان دعا کنید «««

    دانلود کنید تا زندگیتون
    (بــنــدگــیــتــون) عوض بشه
    »»» مشاهده پست حاوی لینک دانلود + توضیحات «««
    جلد 1
    جلد 2

    جلد 3

    ۞۞ کلاس مجازی حفظ قرآن کریم ۞۞
    »»» جوانها کلیک کنند ««


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    4,144
    صلوات
    71
    تعداد دلنوشته
    17
    مورد تشکر
    30 پست
    حضور
    89 روز 17 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    1001



    مکانیزم های دفاعی ۲ دسته هستند:

    ۱) مکانیزم های خام یا ابتدایی



    ۲) پخته یا برتر


    مکانیزم های دسته اول به صورت ناهوشیارانه انجام می شوند و مهارتی در آن نهفته نیست مثل انکار کردن، سرکوب کردن، توجیه کردن. این رفتارها ناخودآگاه از افراد سرمی زند تا استرس را دور کنند. مثلا در انکار، فردی که عزیزی را از دست داده تا مدتی مرگ او را انکار می کند در حالی که کاملا واقف است که او مرده است اما مکانیزم دفاعی برتر آن دسته رفتارهایی هستند که کاملا خودآگاه و هوشیارانه از فرد سرمی زند.



    بعدها مطالعات متعدد روان شناسی نشان داد شوخ طبعی تا چه اندازه می تواند سلامت روح و روان و حتی جسم انسان را تضمین کند.



    اما برخی روان شناسان آن را «رفتار متناقض» توصیف می کنند یعنی انسان به هنگام شوخ طبعی کاری را انجام می دهد که دقیقا عکس چیزی است که می خواهد. در شرایطی که فرد می تواند از محیط یا شرایط عصبانی یا غمگین شود، درست عکس آن را انجام می دهد و این رفتار متناقض باعث می شود احساس کنترل بیشتری روی محیط داشته باشد. چنان که پژوهش ها نشان می دهد انسان های شوخ طبع احساس خودکارآمدی بالاتری دارند، بیشتر احساس موثر بودن می کنند و استرس ها را به عنوان چالش تلقی می کنند نه خطر. از طرفی شوخ طبعی به فرد کمک می کند که از مشکل به طور موقت فاصله بگیرد و از موضع بالاتر به مشکل نگاه کند تا راه حل های بهتری پیدا کند. به همین دلیل است که افراد شوخ طبع و خنده رو در مواجهه با مشکلات و چالش ها معمولا راه حل های بیشتری پیدا می کنند. این افراد معمولا دوستان بیشتری دارند زیرا مردم دوست دارند بیشتر با آدم های شوخ طبع دوست باشند تا آدم های افسرده و غمگین. به این ترتیب آن ها به نوعی حمایت محیطی دارند و باعث می شود در محیط پراسترس دوستان زیادی داشته باشند که به کمک آن ها بیایند. احساس نیرومندی درونی و بیرونی اولین نتیجه داشتن حس شوخ طبعی در محیط کار است.



    دکتر پژوهنده با اشاره به احساسات درونی که از خندیدن بر مشکلات به وجود می آید توضیح می دهد


    وقتی در شرایط مشکل و دشوار می خندیم در واقع این پیام را به خودمان و دیگران ارسال می کنیم که من خودم را دوست دارم و خود را ممکن الخطا می دانم و توانایی روبه رو شدن با استرس ها را دارم و از پس آن ها برمی آیم.



    ...
    »»» لطفا برای برآورده شدن حاجت همه ی حاجتمندان دعا کنید «««

    دانلود کنید تا زندگیتون
    (بــنــدگــیــتــون) عوض بشه
    »»» مشاهده پست حاوی لینک دانلود + توضیحات «««
    جلد 1
    جلد 2

    جلد 3

    ۞۞ کلاس مجازی حفظ قرآن کریم ۞۞
    »»» جوانها کلیک کنند ««


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    4,144
    صلوات
    71
    تعداد دلنوشته
    17
    مورد تشکر
    30 پست
    حضور
    89 روز 17 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    1001



    چرا نمی توانیم بخندیم؟

    اگر از بحث های مربوط به فیزیولوژیک و تاثیر خنده بر سلامت جسم که کمی تکراری است بگذریم، به این سوال مهم می رسیم که با این که همه ما فواید شوخ طبعی و خندیدن را می دانیم اما نمی توانیم بخندیم. به قول حافظ «آیین تقوی ما نیز دانیم/ لیکن چه چاره با بخت گمراه». واقعیت این است که انسان همواره به دنبال کسب هدفی است اما وقتی به خودمان نگاه می کنیم می بینیم آن چه داریم متفاوت از چیزی است که می خواستیم. مثلا یک شغل با درآمد عالی یا یک همسر مناسب و دلخواه می خواستیم اما آن طور نشده است، این احساس باعث شکافی می شود که موجب می شود همیشه تلاش کنیم آن را پر کنیم.



    به عبارتی بیشتر تلاش های ما در زندگی به پر کردن این شکاف ها می گذرد در بسیاری از اوقات رفتارها و کارهای ما موثر نیست و تغییری در شرایط ایجاد نمی کند اما همچنان به آن ادامه می دهیم. به طور مثال فردی را تصور کنید که از رفتارهای همسرش ناراضی است و سعی می کند با غرزدن، انتقاد کردن، سرزنش کردن و سایر عادات مخرب او را تغییر دهد پس از مدتی در حالی که می داند که این رفتارها باعث تغییر رفتارهای همسرش نمی شود، به آن ها عادت می کند و دائما آن ها را تکرار می کند. این چرخه باعث ناشادمانی زوج ها می شود. در حالی که راه حل تغییر رفتار همسر نه استفاده از عادات مخرب بلکه کمک به او برای تغییر رفتارش و تلاش برای پیدا کردن راه حل هایی برای مشکلات و چالش هاست.



    از طرف دیگر بسیاری از ما به این دلیل نمی توانیم بخندیم چون که اسیر گذشته ها هستیم و همواره وجه منفی شخصیت و گذشته خود را پیش چشم می گذاریم. در حالی که بسیاری از اتفاقات در زندگی در اختیار ما نیست و ما فقط مسئول واکنش هایی هستیم که نسبت به اتفاقات پیرامون خود بروز می دهیم. هرکس در هر شرایطی می تواند شاد باشد و بخندد و تحقیقات نشان داده است گاه افراد شوخ طبع و خنده رو اتفاقا مسائل و مشکلات بسیار بغرنجی در زندگی دارند اما توانسته اند حس شوخ طبعی خود را حفظ کنند و بخندند.دکتر پژوهنده ادامه می دهد: علاوه بر بروز رفتارهای نامناسب و وابسته بودن به گذشته در دور شدن از خنده، گاه هیچ تلاشی برای شاد بودن نمی کنیم.



    واقعیت این است که برای شاد بودن باید دست به تلاش عمدی و آگاهانه زد و این شیوه زندگی را انتخاب کرد. باید از لحظه لحظه زندگی استفاده کرد و آن را غنیمت دانست و از آن به بهترین نحو استفاده کرد. فقط در صورت درک گذرا بودن زندگی است که می توان با سختی ها و مشکلاتش جنگید و همچنان شاد بود. از طرفی گاه مسئولیت های بی جا هم شادی و انگیزه خنده را از انسان می گیرد. بسیاری از اوقات افرادی را دیده ایم که بابت هر چیزی ناراحت می شوند، خود را مسئول می دانند و احساس گناه می کنند. در صورتی که این شیوه تفکر فقط قدرت شادی را از فرد سلب می کند. احساس شادمانی درونی است و اگر بخواهیم همواره همه چیز مرتب باشد تا بتوانیم بخندیم، هرگز به آن نخواهیم رسید. اغلب ما برای توجیه ناشادی در زندگی خود فرافکنی می کنیم و دیگران، جامعه، محیط، همسر و... را مانع می شماریم در حالی که هیچ کدام این ها نمی توانند شادی را از ما بگیرند اگر ما بخواهیم.



    تفاوت یک انسان شوخ طبع که توان خندیدن در مقابل مشکلات و مسائل را دارد با یک فرد عادی نوع نگاه به استرس هاست. یک فرد شوخ طبع در بدترین شرایط راهی پیدا می کند که به شرایط بخندد و شادی اش را حفظ کند. سخنرانی را تصور کنید که سخنرانی اش را با یک طنز شروع می کند. او در واقع با گفتن یک طنز هم می خواهد استرس خود را کم کند و هم توجه مخاطب را برمی انگیزد. در این جا حس شوخ طبعی روشی برای مقابله با استرس است. می توان این مهارت را تمرین کرد و آن را یاد گرفت و در زندگی به کار برد.



    ...
    »»» لطفا برای برآورده شدن حاجت همه ی حاجتمندان دعا کنید «««

    دانلود کنید تا زندگیتون
    (بــنــدگــیــتــون) عوض بشه
    »»» مشاهده پست حاوی لینک دانلود + توضیحات «««
    جلد 1
    جلد 2

    جلد 3

    ۞۞ کلاس مجازی حفظ قرآن کریم ۞۞
    »»» جوانها کلیک کنند ««


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    نوشته
    4,144
    صلوات
    71
    تعداد دلنوشته
    17
    مورد تشکر
    30 پست
    حضور
    89 روز 17 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    1001



    در ادامه چند راهکار از سایت وب ام دی برای کسب مهارت خندیدن ذکر می کنیم.



    ▪ تصمیم بگیرید بخندید، وقتی شما تصمیم می گیرید غمگین و افسرده باشید کسی نمی تواند مانع شود و بالعکس این ماجرا نیز درست است. وقتی تصمیم بگیرید شاد باشید کسی نمی تواند شما را ناراحت کند. به زندگی بگویید «بله» و ثمره اش را ببینید. سعی کنید همواره بگویید «بله»، «حتما»، «مطمئنا»، «باشه»، «البته»، «درسته»، وقتی پاسخ به تمام سوالات مثبت باشد، وارد دنیای جدیدی می شوید. دنیایی که در آن پویایی و تحرک، کنترل و خواستن و طراوت و شادمانی موج می زند.



    ▪ به دنبال شادی بگردید. لازم نیست تلاش زیادی به خرج دهید. هر کودک، هر گل و هرلحظه می تواند دنیای شادی باشد که به سوی شما می آید. با بچه ها بازی کنید و با آن ها بخندید. اسباب بازی آن ها شوید و از بازی لذت ببرید. در جست وجوی آدم های شاد و فعال باشید.



    ▪ وقتی احساس ناامیدی یا یاس می کنید با صدای بلند به زبان آورید. تصور کنید تا ده دقیقه دیگر باید در یک جلسه مهم کاری باشید و حالا در ترافیک گیر افتاده اید به جای عصبانیت و داد و بیداد کردن با رانندگان دیگر، بگویید «خیلی خوش شانسم که توی این ترافیک گیر افتاده ام، از این بهتر نمی شود!» اگر توانستید عصبانیت خود را در شرایط بغرنج و حاد کنترل کنید یک قدم بزرگ برای شاد بودن برداشته اید.



    ▪ همواره به خاطر داشته باشید که حس شوخ طبعی آموختنی است و نه ارثی، بنابراین تلاش کنید مدلی برای خود بیابید و برای شاد بودن از او بیاموزید.



    ▪ بگذارید دیگران با شما شوخی کنند، از این کار استقبال کنید و شما هم تلاش کنید نکات خنده دار و جذابی برای آن ها تعریف کنید. یک آدم شوخ طبع از یک مسئله بسیار جدی هم می تواند طنز بسازد.



    ▪ در اختلاف نظرها و درگیری های احتمالی از حس شوخ طبعی استفاده کنید. وقتی بحث جدی شده و نزدیک است درگیری رخ دهد با ذکر یک نکته ظریف خنده را به لبان دیگران بیاورید و استرس خود را کم کنید.


    منبع
    »»» لطفا برای برآورده شدن حاجت همه ی حاجتمندان دعا کنید «««

    دانلود کنید تا زندگیتون
    (بــنــدگــیــتــون) عوض بشه
    »»» مشاهده پست حاوی لینک دانلود + توضیحات «««
    جلد 1
    جلد 2

    جلد 3

    ۞۞ کلاس مجازی حفظ قرآن کریم ۞۞
    »»» جوانها کلیک کنند ««


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود