صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: )-----*/*/*/آیا مسجد جمکران بر سایر مساجد برتری دارد؟*/*/*/*-----(

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    )-----*/*/*/آیا مسجد جمکران بر سایر مساجد برتری دارد؟*/*/*/*-----(




    سلام علیکم
    *این تاپیک نه بجهت شبهه پراکنی یا لجاجت بلکه صرفا و صرفا جهت همفکری برای رسیدن به حقیقت ایجادشده است.

    **مسجد جمکران حداقل به لحاظ اینکه مسجداست تقدس خود را دارد.

    ***ازآنجاکه علما و بزرگان ومراجع برتقدس بیشتراین مسجد نسبت به سایر مساجد اعتقاددارند و حتمابرای این کاردلایل محکمی دارند مانیز بنای اولیه را بر تقدس بیشترمسجدگذاشته ایم ودراینجافقط بدنبال فهمیدن این دلایل هستیم.

    اما بامطالعه درتاریخ این مسجد سوالات زیادی به ذهن میرسدکه درهیچ جا پاسخ متقن داده نشده اند:
    تنها روایت از تاریخ این مسجد روایتی است که محدث نوری از کتاب مونس الحزین شیخ صدوق نقل کرده است.

    درحالیکه اولا اصلا کتاب مونس الحزین الان وجودندارد و حتی دربسیاری از زندگینامه هایی که اززندگی شیخ صدوق نوشته اند هیچ اسمی ازاین کتاب دربین کتابهای ایشان برده نشده؟؟
    و ثانیا شیخ صدوق درسال 381 وفات یافته اند درحالیکه اکثرا تاریخ وقوع این اتفاق را سال 393 ذکرکرده اند!!؟؟

    و اشکال دیگراینکه محدث نوری که این روایت را از شیخ صدوق نقل کرده همان کسی است که روایات او ازسوی بسیاری از بزرگان وعلما مردوداست!
    مثل امام خمینی(ره) که درمورد محدث نوری در انوار الهدايه في التعليقه علي الكفايه الطبعه الاولي موسسه تنظيم و نشر آثار الامام الخميني ج 1 صص 244 ـ.245میفرمایند:
    «... صاحب فصل الخطاب الذي كان كتبه لايفيد علما و لاعملا و انما هو ايراد روايات ضعاف اعرض عنها الاصحاب و تنزه عنها اولوالالباب من قدما اصحابنا كالمحمدين الثلاثه المتقدمين ـ رحمهم الله ـ هذا حال كتب روايته غالبا كالمستدرك ولا تسال عن سائر كتبه المشحونه بالقصص و الحكايات الغريبه التي غالبها بالهزل اشبه منه بالجد و هوـ رحمه الله ـ شخص صالح متتبع الا ان اشتياقه لجمع الضعاف و الغرائب و العجائب و مالايقبلها العقل السليم و الراي المستقيم اكثر من الكلام النافع...» «... غالب كتاب هاي روايي محدث نوري مانند مستدرك الوسايل نه فايده علمي دارد و نه فايده عملي و مملو از احاديث ضعيفي است كه علماي شيعه از آنها رويگردانند و صاحب نظران از بزرگان شيعه مانند كليني و صدوق و طوسي به آنها وقعي نمي‌نهند. و از كتاب هاي غير روايي او نپرس كه پر است از داستان‌ها و حكايات عجيب كه اكثر آنها به شوخي شبيه‌تر است. البته او ـ كه خدا رحمتش كندـ فرد صالح و محققي بود لكن علاقه‌اش به جمع آوري منقولات ضعيف و عجيب و غريب و چيزهايي كه عقل سليم و نظر صائب آنها را نمي پذيرد بيشتر بود تا گردآوري مطالب نافع...»

    حضرت آیت ا...عابدی حفظه ا...هم درمورد کتاب مستدرک الوسایل محدث نوری فرموده اند:من هرچه گشتم نتوانستم حتی یک روایت صحیح از اوپیداکنم.



    اشکال دیگری که وارداست اینکه چطورممکن است در زمانی که انواع کتب رجالی نوشته میشده علما حسن بن مثله جمکرانی را بعنوان شخصی که بتوان ازاو واقعه ای را نقل کرد لایق توثیق یا عدم توثیق ندانسته اند وهیچ نامی ازاو درکتب رجالیشان نیامده؟

    ضمن اینکه طبق هیچ سندروایی شب چهار شنبه بر شبهای دیگر ازنظرزمانی برتری ندارد و دلیلی ندارد که این شبهه در ذهن مردم انداخته شود که امام زمان (عج) دراین شبها درمسجدحضور دارند یا اینکه این شب متعلق به امام زمان(عج) است؟

    حالابماندکه چاههای زنانه و مردانه ی!!!! عریضه نویسی هیچگونه سند احتمالی شرعی و عقلی ندارد بااینحال گویا مسوولین صلاح را در ابقای آن میدانند!!

    قبلا از پاسخهای اساتید بزرگوار نهایت تشکر و قدردانی را دارم.
    واز دوستان گرامی بابت هرصحبتی که کمک به یافتن حقیقت کند استقبال میکنم.
    ویرایش توسط .:تسنیم:. : ۱۳۸۸/۰۷/۱۸ در ساعت ۲۳:۲۸


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    827
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    208
    آپلود
    7
    گالری
    71



    )-----*/*/*/آیا مسجد جمکران بر سایر مساجد برتری دارد؟*/*/*/*-----(

    مهم‌ترين‌ پايگاه‌ شيعيان‌ شيفته‌ و عاشقان‌ دل‌ سوختة‌ حضرت‌ بقية‌ الله، ارواحنا فداه‌، مسجد مقدس‌ جمكران‌، در شش‌ كيلومتري‌ شهر مذهبي‌ قم‌ است‌. مطابق‌ آمار، همه‌ ساله‌، بيش‌ از پانزده‌ ميليون‌ عاشق‌ دل‌ باخته‌، از سر تا سر ميهن‌ اسلامي‌ و جهان‌، در اين‌ پايگاه‌ معنوي‌، گرد مي‌آيند، نماز تحيّت‌ مسجد و نماز حضرت‌ صاحب‌ الزمان‌، عجل‌ الله تعالي‌ فرجه‌ الشريف‌، را در اين‌ مكان‌ مقدس‌ به‌ جاي‌ مي‌آورند، با امام‌ غايب‌ از ابصار و حاضر در امصار و ناظر بر كردار، رازِ دل‌ مي‌گويند، استغاثه‌ مي‌كنند، نداي‌ «يا بن‌ الحسن‌!» سر مي‌دهند، از مشكلات‌ مادّي‌ و معنوي‌ خود سخن‌ مي‌گويند، با دلي‌ خون‌بار، از طولاني‌ شدن‌ دوران‌ غيبت‌، شكوه‌ها مي‌كنند.

    آنان‌ كه‌ از شناخت‌ عميق‌تري‌ برخوردارند، به‌ هنگام‌ تشرف‌ به‌ اين‌ پايگاه‌ ملكوتي‌، همة‌ حوائج‌ شخصي‌ خود را فراموش‌ مي‌كنند و همة‌ مشكلات‌ دست‌ و پاگير زندگي‌ را به‌ فراموشي‌ مي‌سپارند و تنها «ظهور سراسر سرور منجي‌ بشر، امام‌ ثاني‌ عشر، حضرت‌ ولي‌ عصر، روحي‌ و ارواح‌ العالمين‌ فداه‌» را مسئلت‌ مي‌كنند؛ زيرا، اگر اين‌ حاجت‌ برآورده‌ شود، ديگر مشكلي‌ نخواهد ماند، و اگر اين‌ حاجت‌ روا نشود، حلّ ديگر مشكلات‌، مشكل‌ اساسي‌ را حل‌ نخواهد كرد.
    * * *
    تاريخچة‌ مسجد جمكران‌
    آن‌ چه‌ مسلم‌ است‌، اين‌ است‌ كه‌ اين‌ مسجد، بيش‌ از يك‌ هزار سال‌ پيش‌ به‌ فرمان‌ حضرت‌ بقية‌ الله، ارواحنا فداه‌، در بيداري‌، نه‌ در خواب‌ تأسيس‌ گرديد و در طول‌ قرون‌ و اعصار، پناهگاه‌ شيعيان‌ و پايگاه‌ منتظران‌ و تجلّي‌گاه‌ حضرت‌ صاحب‌ الزمان‌ (عليه السلام) بوده‌ است‌.
    علامة‌ بزرگوار، ميرزا حسين‌ نوري‌، (متوفاي‌ 1320 هجري‌) در كتاب‌ ارزش‌مند نجم‌ ثاقب‌ كه‌ به‌ فرمان‌ ميرزاي‌ بزرگ‌، آن‌ را تأليف‌ كرد و ميرزاي‌ شيرازي‌، در تقريظ‌ خود، از آن‌ ستايش‌ فراوان‌ كرد و نوشت‌: «براي‌ تصحيح‌ عقيدة‌ خود، به‌ اين‌ كتاب‌ مراجعه‌ كنند تا از لمعانِ انوار هدايت‌اش‌، به‌ سر منزل‌ يقين‌ و ايمان‌ برسند» تاريخچة‌ تأسيس‌ مسجد مقدس‌ جمكران‌ را به‌ شرح‌ زير آورده‌ است‌:

    شيخ‌ فاضل‌، حسن‌ بن‌ محمد بن‌ حسن‌ قمي‌، معاصر شيخ‌ صدوق‌، در كتاب‌ تاريخ‌ قم‌ از كتاب‌ مونس‌ الحزين‌ في‌ معرفة‌ الحق‌ و اليقين‌ ـاز تأليفات‌ شيخ‌ صدوق‌ـ بناي‌ مسجد جمكران‌ را به‌ اين‌ عبارت‌ نقل‌ كرده‌ است‌:
    شيخ‌ عفيف‌ صالح‌ حسن‌ بن‌ مثلة‌ جمكراني‌ مي‌گويد:
    شب‌ سه‌ شنبه‌، هفدهم‌ ماه‌ مبارك‌ رمضان‌ 393 هجري‌، در سراي‌ خود خفته‌ بودم‌ كه‌ جماعتي‌ به‌ درِ سراي‌ من‌ آمدند. نصفي‌ از شب‌ گذشته‌ بود. مرا بيدار كردند و گفتند: «برخيز و امر امام‌ محمد مهدي‌ صاحب‌ الزمان‌ ، صلوات‌ الله عليه‌ را اجابت‌ كن‌ كه‌ ترا مي‌خواند».
    حسن‌ بن‌ مثله‌ مي‌گويد: «من‌، برخاستم‌ و آماده‌ شدم‌» چون‌ به‌ در سراي‌ رسيدم‌، جماعتي‌ از بزرگان‌ را ديدم‌. سلام‌ كردم‌. جواب‌ دادند و خوشامد گفتند و مرا به‌ آن‌ جايگاه‌ كه‌ اكنون‌ مسجد (جمكران‌) است‌، آوردند».
    چون‌ نيك‌ نگاه‌ كردم‌، ديدم‌ تختي‌ نهاده‌ و فرشي‌ نيكو بر آن‌ تخت‌ گسترده‌ و بالش‌هاي‌ نيكو نهاده‌ و جواني‌ سي‌ ساله‌، بر روي‌ تخت‌، بر چهار بالش‌، تكيه‌ كرده‌، پير مردي‌ در مقابل‌ او نشسته‌، كتابي‌ در دست‌ گرفته‌، بر آن‌ جوان‌ مي‌خواند.
    بيش‌ از شصت‌ مرد كه‌ برخي‌ جامة‌ سفيد و برخي‌ جامة‌ سبز بر تن‌ داشتند، برگرد او روي‌ زمين‌ نماز مي‌خواندند.
    آن‌ پير مرد كه‌ حضرت‌ خضر (عليه السلام) بود، مرا نشاند و حضرت‌ امام‌ (عليه السلام) مرا به‌ نام‌ خود خواند و فرمود: «برو به‌ حسن‌ بن‌ مسلم‌ بگو: «تو، چند سال‌ است‌ كه‌ اين‌ زمين‌ را عمارت‌ مي‌كني‌ و ما خراب‌ مي‌كنيم‌. پنج‌ سال‌ زراعت‌ كردي‌ و امسال‌ ديگر باره‌ شروع‌ كردي‌، عمارت‌ مي‌كني‌، رخصت‌ نيست‌ كه‌ تو ديگر در اين‌ زمين‌ زراعت‌ كني‌، بايد هرچه‌ از اين‌ زمين‌ منفعت‌ برده‌اي‌، برگرداني‌ تا در اين‌ موضع‌ مسجد بنا كنند».

    به‌ حسن‌ بن‌ مسلم‌ بگو: «اين‌ جا، زمين‌ شريفي‌ است‌ و حق‌ تعالي‌ اين‌ زمين‌ را از زمين‌هاي‌ ديگر برگزيده‌ و شريف‌ كرده‌ است‌، تو آن‌ را گرفته‌ به‌ زمين‌ خود ملحق‌ كرده‌اي‌! خداوند، دو پسر جوان‌ از تو گرفت‌ و هنوز هم‌ متنبّه‌ نشده‌اي‌! اگراز اين‌ كار بر حذر نشوي‌، نقمت‌ خداوند، از ناحيه‌اي‌ كه‌ گمان‌ نمي‌بري‌ بر تو فرو مي‌ريزد».

    حسن‌ بن‌ مثله‌ عرض‌ كرد: «سيّد و مولاي‌ من‌! مرا در اين‌ باره‌، نشاني‌ لازم‌ است‌؛ زيرا مردم‌ سخن‌ مرا بدون‌ نشانه‌ و دليل‌ نمي‌پذيرند».
    امام‌ (عليه السلام) فرمود: «تو برو رسالت‌ خود را انجام‌ بده‌، ما در اين‌ جا علامتي‌ مي‌گذاريم‌ كه‌ گواه‌ گفتار تو باشد. برو به‌ نزد سيّد ابوالحسن‌، و بگو تا برخيزد و بيايد و آن‌ مرد را بياورد و منفعت‌ چند ساله‌ را از او بگيرد و به‌ ديگران‌ دهد تا بناي‌ مسجد بنهند، و باقي‌ وجوه‌ را از رهق‌ به‌ ناحية‌ اردهال‌ كه‌ ملك‌ ما است‌، بياورد، و مسجد را تمام‌ كند، و نصفِ رهق‌ را بر اين‌ مسجد وقف‌ كرديم‌ كه‌ هر ساله‌ وجوه‌ آن‌ را بياورند و صرف‌ عمارت‌ مسجد كنند.

    مردم‌ را بگو تا به‌ اين‌ موضع‌ رغبت‌ كنند و عزيز بدارند و چهار ركعت‌ نماز در اين‌ جا بگذارند: دو ركعت‌ تحيّت‌ مسجد، در هر ركعتي‌، يك‌ بار «سورة‌ حمد» و هفت‌ بار سورة‌ «قل‌ هو الله احد» (بخوانند) و تسبيح‌ ركوع‌ و سجود را، هفت‌ بار بگويند.
    و دو ركعت‌ نماز صاحب‌ الزمان‌ بگذارند، بر اين‌ نسق‌ كه‌ در (هنگام‌ خواندن‌ سورة‌)حمد چون‌ به‌ «ايّاك‌ نعبد و ايّاك‌ نستعين‌» برسند، آن‌ را صد بار بگويند، و بعد از آن‌، فاتحه‌ را تا آخر بخوانند. ركعت‌ دوم‌ را نيز به‌ همين‌ طريق‌ انجام‌ دهند. تسبيح‌ ركوع‌ و سجود را نيز هفت‌ بار بگويند. هنگامي‌ كه‌ نماز تمام‌ شد، تهليل‌ (يعني‌، لا إله‌ الاّ الله) بگويند و تسبيح‌ فاطمة‌ زهرا(عليها السلام) را بگويند. آن‌ گاه‌ سر بر سجده‌ نهاده‌، صد بار صلوات‌ بر پيغمبر و آل‌اش‌، صلوات‌ الله عليهم‌، بفرستند».
    و اين‌ نقل‌، از لفظ‌ مبارك‌ امام‌ (عليه السلام) است‌ كه‌ فرمود:
    «فَمَنْ صلاّهما، فكأنّما صلّي‌ في‌ البيت‌ العتيق‌».
    هركس‌، اين‌ دو ركعت‌ (يا اين‌ دو نماز) را بخواند، گويي‌ در خانة‌ كعبه‌ آن‌ را خوانده‌ است‌.
    حسن‌ بن‌ مثله‌ مي‌گويد: «در دل‌ خود گفتم‌ كه‌ تو اين‌ جا را يك‌ زمين‌ عادي‌ خيال‌ مي‌كني‌، اين‌ جا مسجد حضرت‌ صاحب‌ الزمان‌ (عليه السلام) است‌».
    پس‌ آن‌ حضرت‌ به‌ من‌ اشاره‌ كردند كه‌ برو!

    چون‌ مقداري‌ راه‌ پيمودم‌، بار ديگر مرا صدا كردند و فرمودند: «در گلّة‌ جعفر كاشاني‌ ـچوپان‌ـ بُزي‌ است‌، بايد آن‌ بز را بخري‌. اگر مردم‌ پول‌اش‌ را دادند، با پول‌ آن‌ خريداري‌ كن‌، و گرنه‌ پول‌اش‌ را خودت‌ پرداخت‌ كن‌. فردا شب‌ آن‌ بُز را بياور و در اين‌ موضع‌ ذبح‌ كن‌. آن‌ گاه‌ روز چهارشنبه‌ هجدهم‌ ماه‌ مبارك‌ رمضان‌، گوشت‌ آن‌ بُز را بر بيماران‌ و كساني‌ كه‌ مرض‌ صعب‌ العلاج‌ دارند، انفاق‌ كن‌ كه‌ حق‌ تعالي‌ همه‌ را شفا دهد.
    آن‌ بُز، ابلق‌ است‌. موهاي‌ بسيار دارد. هفت‌ نشان‌ سفيد و سياه‌، هر يكي‌ به‌ اندازة‌ يك‌ درهم‌، در دو طرف‌ آن‌ است‌ كه‌ سه‌ نشان‌ در يك‌ طرف‌ و چهار نشان‌ در طرف‌ ديگر آن‌ است‌».
    آن‌ گاه‌ به‌ راه‌ افتادم‌. يك‌ بار ديگر مرا فرا خواند و فرمود: «هفت‌ روز يا هفتاد روز ما در اينجاييم‌.

    حسن‌ بن‌ مثله‌ مي‌گويد: «من‌، به‌ خانه‌ رفتم‌ و همة‌ شب‌ را در انديشه‌ بودم‌ تا صبح‌ طلوع‌ كرد. نماز صبح‌ خواندم‌ و به‌ نزد علي‌ منذر رفتم‌ و آن‌ داستان‌ را با او در ميان‌ نهادم‌.
    همراه‌ علي‌ منذر، به‌ جايگاه‌ ديشب‌ رفتيم‌. پس‌ او گفت‌: «به‌ خدا سوگند كه‌ نشان‌ و علامتي‌ كه‌ امام‌ (عليه السلام) فرموده‌ بود، اين‌ جا نهاده‌ است‌ و آن‌، اين‌ كه‌ حدود مسجد، با ميخ‌ها و زنجيرها مشخص‌ شده‌ است‌».
    آن‌ گاه‌ به‌ نزد سيّد ابوالحسن‌ الرضا رفتيم‌. چون‌ به‌ سراي‌ وي‌ رسيديم‌ غلامان‌ و خادمان‌ ايشان‌ گفتند:
    «شما از جمكران‌ هستيد؟» گفتيم‌: «آري‌». پس‌ گفتند: «از اول‌ بامداد، سيد ابوالحسن‌ در انتظار شما است‌».
    پس‌ وارد شدم‌ و سلام‌ گفتم‌. جواب‌ نيكو داد و بسيار احترام‌ كرد و مرا در جاي‌ نيكو نشانيد. پيش‌ از آن‌ كه‌ من‌ سخن‌ بگويم‌، او سخن‌ آغاز كرد و گفت‌: «اي‌ حسن‌ بن‌ مثله‌! من‌ خوابيده‌ بودم‌. شخصي‌ در عالم‌ رؤيا به‌ من‌ گفت‌:
    «شخصي‌ به‌ نام‌ حسن‌ بن‌ مثله‌، بامدادان‌ از جمكران‌ پيش‌ تو خواهد آمد، آن‌ چه‌ بگويد اعتماد كن‌ وگفتارش‌ را تصديق‌ كن‌ كه‌ سخن‌ او، سخن‌ ما است‌. هرگز، سخن‌ او را ردّ نكن‌». از خواب‌ بيدار شدم‌ و تا اين‌ ساعت‌ در انتظار تو بودم‌.
    حسن‌ بن‌ مثله‌، داستان‌ را مشروحاً براي‌ او نقل‌ كرد. سيد ابوالحسن‌، دستور داد بر اسب‌ها زين‌ نهادند. سوار شدند. به‌ سوي‌ دِه‌ (جمكران‌) رهسپار گرديدند.

    چون‌ به‌ نزديك‌ دِه‌ رسيدند، جعفر شبان‌ را ديدند كه‌ گله‌اش‌ را در كنار راه‌ به‌ چرا آورده‌ بود. حسن‌ بن‌ مثله‌، به‌ ميان‌ گله‌ رفت‌ آن‌ بز كه‌ از پشت‌ سر گله‌ من‌ آمد، به‌ سويش‌ دويد. حسن‌ بن‌ مثله‌، آن‌ بُز را گرفت‌ و خواست‌ پولش‌ را پرداخت‌ كند كه‌ جعفر گفت‌: «به‌ خدا سوگند! تا به‌ امروز، من‌ اين‌ بز را نديده‌ بودم‌ و هرگز در گلة‌ من‌ نبود، جز امروز كه‌ در ميان‌ گله‌، آن‌ را ديدم‌ و هرچند خواستم‌ كه‌ آن‌ رابگيرم‌، ميسّر نشد».
    پس‌ آن‌ بُز را به‌ جايگاه‌ آوردند و در آن‌ جا سر بريدند.
    سيد ابوالحسن‌ الرضا به‌ آن‌ محل‌ معهود آمد و حسن‌ بن‌ مسلم‌ را احضار كرد و منافع‌ زمين‌ را از او گرفت‌.
    آن‌ گاه‌ وجوه‌ رهق‌ را نيز از اهالي‌ آن‌ جا گرفتند و به‌ ساختمان‌ مسجد پرداختند و سقف‌ مسجد را با چوب‌ پوشانيدند.
    سيد ابوالحسن‌ الرضا، زنجيرها و ميخ‌ها را به‌ قم‌ آورد و در خانة‌ خود نگهداري‌ كرد. هر بيماري‌ صعب‌ العلاجي‌ كه‌ خود را به‌ اين‌ زنجيرها مي‌ماليد، در حال‌، شفا مي‌يافت‌.
    ابوالحسن‌ الرضا وفات‌ كرد و در محلة‌ موسويان‌ (خيابان‌ آذر فعلي‌) مدفون‌ شد، يكي‌ از فرزندان‌اش‌ بيمار گرديد. داخل‌ اطاق‌ شده‌ سر صندوق‌ را برداشت‌ زنجيرها و ميخ‌ها را نيافت‌».




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    827
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    208
    آپلود
    7
    گالری
    71



    )-----*/*/*/آیا مسجد جمکران بر سایر مساجد برتری دارد؟*/*/*/*-----(
    منبع‌شناسي‌ مسجد جمكران‌
    منابع‌ تأسيس‌ مسجد مقدس‌ جمكران‌ به‌ فرمان‌ حضرت‌ صاحب‌ الزمان‌، ارواحنا فداه‌ بر اساس‌ تسلسل‌ زماني‌، به‌ شرح‌ زير است‌:
    1. نخستين‌ كسي‌ كه‌ اين‌ داستان‌ را در كتاب‌ خود آورده‌، ابو جعفر محمد بن‌ علي‌ بن‌ بابويه‌، مشهور به‌ شيخ‌ صدوق‌ (متوفاي‌ 381هجري‌) است‌. ايشان‌، مشروح‌ آن‌ را در كتاب‌ مونس‌ الحزين‌ في‌ معرفة‌ الحق‌ و اليقين‌ درج‌ كرده‌ است‌.
    باتوجه‌ به‌ اين‌ كه‌ تأسيس‌ اين‌ مسجد در عصر شيخ‌ صدوق‌ ؛ واقع‌ شده‌، و ايشان‌ در قم‌ زندگي‌ مي‌كرد، طبعاً همة‌ جزئيات‌ آن‌ را بدون‌ واسطه‌ از حسن‌ بن‌ مثله‌، و سيّد ابوالحسن‌ الرضا و ديگر شاهدان‌ عيني‌، شنيده‌ و نقل‌ كرده‌ است‌.
    كتاب‌ مونس‌ الحزين‌، همانند دهها اثر گران‌ بهاي‌ ديگر شيخ‌ صدوق‌، در طول‌ زمان‌، از بين‌ رفته‌ و به‌ دست‌ ما نرسيده‌ است‌.
    2. حسن‌ بن‌ محمد بن‌ حسن‌ قمي‌، معاصر شيخ‌ صدوق‌، صاحب‌ كتاب‌ گران‌ سنگ‌ تاريخ‌ قم‌، شرح‌ آن‌ واقعه‌ را از كتاب‌ شيخ‌ صدوق‌ نقل‌ كرده‌ است‌.
    كتاب‌ تاريخ‌ قم‌ در عصر شيخ‌ صدوق‌، به‌ سال‌ 378 هجري‌، در بيست‌ باب‌ به‌ رشتة‌ تحرير درآمده‌ است‌.
    3. حسن‌ بن‌ علي‌ بن‌ حسن‌ بن‌ عبدالملك‌ قمي‌، به‌ سال‌ 865 هجري‌ آن‌ را به‌ فارسي‌ ترجمه‌ كرده‌ است‌.
    4. متن‌ عربي‌ كتاب‌، به‌ دست‌ مولي‌ محمد باقر مجلسي‌، (متوفاي‌ 1110 هجري‌) نرسيده‌، ولي‌ ترجمة‌ فارسي‌ آن‌ به‌ دست‌ ايشان‌ رسيده‌ و احاديث‌ مربوط‌ به‌ قم‌ را در جلد «السماء و العالم‌» از آن‌ روايت‌ كرده‌ است‌.
    5. سيد نعمت‌ الله جزائري‌، صاحب‌ انوار نعمانيه‌ (متوفاي‌ 1112هجري‌) ترجمة‌ فارسي‌ آن‌ را ديده‌ و داستان‌ تأسيس‌ مسجد مقدس‌ جمكران‌ را با خط‌ خود، از آن‌ استنساخ‌ كرده‌ است‌.
    6. شاگرد فرزانة‌ علامه‌ مجلسي‌، ميرزا عبدالله افندي‌، (متوفاي‌ 1130هجري‌) نسخه‌اي‌ از ترجمة‌ فارسي‌ آن‌ را در بيست‌ باب‌، در قم‌ مشاهده‌ كرده‌ و گزارش‌ آن‌ را در تأليف‌ گران‌ بهاي‌ خود آورده‌ و تصريح‌ كرده‌ كه‌ اين‌ ترجمه‌، به‌ سال‌ 865 هجري‌، به‌ دستور خواجه‌ فخرالدين‌ ابراهيم‌، انجام‌ يافته‌ است‌.
    7. سيد امير محمد اشرف‌، معاصر و شاگرد علامه‌ مجلسي‌، صاحب‌ كتاب‌ فضائل‌ السادات‌ (متوفاي‌ 1145هجري‌) متن‌ عربي‌ آن‌ را ديده‌ و از آن‌ نقل‌ كرده‌ است‌.
    8. سيد محمد بن‌ محمد هاشم‌ رضوي‌ قمي‌، به‌ سال‌ 1179 هجري‌، بنا به‌ خواهش‌ محمد صالح‌ معلم‌ قمي‌، كتابي‌ در اين‌ رابطه‌ تأليف‌ كرده‌ و آن‌ را خلاصة‌ البلدان‌ نام‌ نهاده‌ است‌. اين‌ كتاب‌، احاديث‌ مربوط‌ به‌ شرافت‌ قم‌ و تاريخچة‌ تأسيس‌ مسجد مقدس‌ جمكران‌ رادر بر دارد.
    9. شايستة‌ تأمل‌ است‌ كه‌ آقا محمد علي‌ كرمانشاهي‌، فرزند وحيد بهبهاني‌، (متوفاي‌ 1216 هجري‌) به‌ متن‌ عربي‌ تاريخ‌ قم‌ دست‌ رسي‌ داشته‌ و در حاشية‌ خود بر كتاب‌ نقد الرجال‌ تفرشي‌، شرح‌ حال‌ «حسن‌ بن‌ مثله‌» و خلاصة‌ داستان‌ تأسيس‌ مسجد مقدس‌ جمكران‌ را به‌ نقل‌ از متن‌ عربي‌ آن‌ آورده‌ است‌.
    10. محقق‌ و متتبع‌ بي‌نظير، ميرزا حسين‌ نوري‌، موفاي‌ 1320هجري‌، پس‌ از جست‌ و جوي‌ فراوان‌، به‌ هشت‌ باب‌ از ترجمة‌ تاريخ‌ قم‌ دست‌ يافته‌ (جنة‌ المأوي‌، ص‌ 47 و بحار، ج‌ 53، ص‌ 234) و مشروح‌ داستان‌ تأسيس‌ مسجد مقدس‌ جمكران‌ را از ترجمة‌ تاريخ‌ قم‌، از روي‌ دست‌ خط‌ سيد نعمت‌ الله جزائري‌، در آثار ارزش‌مند خود آورده‌ است‌:
    1. جنة‌ المأوي‌، چاپ‌ بيروت‌، دار المحجة‌ البيضاء، 1412هجري‌، ص‌ 42 ـ 46.
    2. همان‌، به‌ پيوست‌، بحار الانوار، چاپ‌ بيروت‌، مؤسسة‌ الوفاء، 1403 هجري‌، ج‌ 53، ص‌ 230 ـ 234.
    3. نجم‌ ثاقب‌، چاپ‌ تهران‌، علمية‌ اسلاميه‌، بي‌تا، ص‌ 212 ـ 215.
    4. كلمة‌ طيبه‌، چاپ‌ سنگي‌، بمبئي‌، 1303 هجري‌، ص‌ 337.
    5. مستدرك‌ الوسائل‌، چاپ‌ قم‌، مؤسسة‌ آل‌ البيت‌ : ، 1407 هجري‌، ج‌ 3، ص‌ 432 و 447.
    11. شيخ‌ محمد علي‌ كچويي‌ قمي‌ (متوفاي‌ 1335هجري‌) مشروح‌ آن‌ را از كتاب‌هاي‌ خلاصة‌ البلدان‌، نجم‌ ثاقب‌، كلمة‌ طيّبه‌، در كتاب‌ ارزش‌مند أنوار المشعشعين‌، چاپ‌ قم‌، كتابخانة‌ آية‌ الله مرعشي‌، 1423 هجري‌، ج‌ اول‌، ص‌ 441 ـ 449 (چاپ‌ سنگي‌ 1327 هجري‌، جلد اول‌، ص‌ 184 ـ 189)، نقل‌ كرده‌ است‌.
    12. حاج‌ شيخ‌ علي‌ يزدي‌ حائري‌ (متوفاي‌ 1333هجري‌) مشروح‌ آن‌ را در كتاب‌ الزام‌ الناصب‌، چاپ‌ بيروت‌، مؤسسة‌ اعلمي‌، 1397 هجري‌، جلد دوم‌، ص‌ 58 ـ 62، به‌ نقل‌ از محدث‌ نوري‌، از ترجمه‌ تاريخ‌ قم‌ آورده‌ است‌.
    13. همة‌ كساني‌ كه‌ بعد از محدث‌ نوري‌ دربارة‌ تاريخ‌ قم‌ كتاب‌ نوشته‌اند، مشروح‌ داستان‌ تأسيس‌ مسجد مقدس‌ جمكران‌ را از ايشان‌ نقل‌ كرده‌اند. شيخ‌ محمد حسن‌ ناصر الشريعه‌، متوفاي‌ 1380 هجري‌، در تاريخ‌ قم‌، چاپ‌ قم‌، مؤسسة‌ مطبوعاتي‌ دار العلم‌ 1342 شمسي‌، ص‌ 147 ـ 156، يكي‌ از آن‌ افراد است‌.
    14. همة‌ علماي‌ معاصر كه‌ در اين‌ رابطه‌ كتاب‌ نوشته‌اند، همانند علامة‌ معاصر آية‌ الله حاج‌ شيخ‌ محمد غروي‌، در كتاب‌ گران‌ سنگ‌ المختار من‌ كلمات‌ الامام‌ المهدي‌ 7 ، چاپ‌ قم‌، 1414 هجري‌، جلد يكم‌، ص‌ 440 ـ 448، نيز به‌ اين‌ واقعه‌ اشاره‌ كرده‌ است‌.
    15. در اين‌ اواخر، در كتاب‌هاي‌ مستقل‌ و مستندي‌ ـمانند موارد زير ـبه‌ شرح‌ و بسط‌ داستان‌ تأسيس‌ مسجد مقدس‌ جمكران‌ پرداخته‌ شده‌ است‌:
    1. تاريخ‌ بناي‌ مسجد جمكران‌
    2. تاريخ‌ مسجد مقدس‌ جمكران‌
    3. تاريخچة‌ بناي‌ مسجد جمكران‌
    4. توجه‌ امام‌ زمان‌ به‌ مسجد جمكران‌
    5. توشة‌ مسجد جمكران‌
    6. در بارگاه‌ منتظر
    7. در حريم‌ جمكران‌
    8. سيماي‌ مسجد جمكران‌
    9. فيض‌ حضور براي‌ گمشدگان‌
    10. مباحثي‌ چند دربارة‌ مسجد جمكران‌
    11. مسجد مقدس‌ جمكران‌
    12. مسجد جمكران‌ المقدس‌
    13. مسجد صاحب‌ الزمان‌
    14. معجزه‌اي‌ مسجد جمكران‌
    براي‌ كسب‌ معلومات‌ وسيع‌تر در مورد آثار ياد شده‌، به‌ كتابنامة‌ حضرت‌ مهدي‌ 7 تحت‌ عناوين‌ فوق‌، مراجعه‌ فرماييد





  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    827
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    208
    آپلود
    7
    گالری
    71



    )-----*/*/*/آیا مسجد جمکران بر سایر مساجد برتری دارد؟*/*/*/*-----(

    پيشگويي‌ اميرمؤمنان‌ (عليه السلام) از مسجد جمكران‌

    مطابق‌ نقل‌ خلاصة‌ البلدان‌ از كتاب‌ مونس‌ الحزين‌ شيخ‌ صدوق‌، اميرمؤمنان‌ (عليه السلام) از مسجد مقدس‌ جمكران‌ سخن‌ گفته‌ است‌.
    محمد بن‌ محمد بن‌ هاشم‌ حسيني‌ رضوي‌ قمي‌، به‌ تقاضاي‌ مولي‌ محمد صالح‌ قمّي‌، به‌ سال‌ 1179هجري‌، دربارة‌ فضيلت‌ شهر قم‌ و تاريخچة‌ تأسيس‌ مسجد مقدس‌ جمكران‌، كتاب‌ ارزشمندي‌ تأليف‌ و آن‌ را خلاصة‌ البلدان‌ نام‌ نهاده‌ است‌.
    شيخ‌ آقا بزرگ‌ تهراني‌، اين‌ كتاب‌ را مشاهده‌ كرده‌ و گزارش‌ آن‌ را در الذريعه‌ آورده‌ است‌.
    مرحوم‌ كاتوزيان‌، اين‌ كتاب‌ را در اختيار داشته‌، فرازهايي‌ از اين‌ كتاب‌ را در كتاب‌ أنوار المشعشعين‌ آورده‌ است‌.
    وي‌ در اين‌ رابطه‌، حديثي‌ از اميرمؤمنان‌ (عليه السلام) آورده‌، كه‌ فرازهايي‌ از آن‌ را در اين‌ جا مي‌آوريم‌ و علاقه‌مندان‌ به‌ تفصيل‌ بيش‌تر را به‌ كتاب‌ انوار المشعشعين‌ رهنمون‌ مي‌شويم‌. او مي‌گويد:
    در كتاب‌ خلاصة‌ البلدان‌ از كتاب‌ مونس‌ الحزين‌ ـ از تصنيفات‌ شيخ‌ صدوق‌ با سند صحيح‌ و معتبر، از اميرمؤمنان‌ (عليه السلام) روايت‌ كرده‌ كه‌ خطاب‌ به‌ حذيفه‌ فرمود: «اي‌ پسر يماني‌! در اول‌ ظهور، خروج‌ نمايد قائم‌ آل‌ محمد (عليه السلام) از شهري‌ كه‌ آن‌ را قم‌ گويند و مردم‌ را دعوت‌ به‌ حق‌ مي‌كند، همة‌ خلائق‌ از شرق‌ و غرب‌، به‌ آن‌ شهر روي‌ آورند و اسلام‌، تازه‌ شود...
    اي‌ پسر يماني‌! اين‌ زمين‌ مقدس‌ است‌، از همة‌ لوث‌ها، پاك‌ است‌...
    عمارت‌ آن‌، هفت‌ فرسنگ‌ در هشت‌ فرسنگ‌ باشد. رايت‌ وي‌ بر اين‌ كوه‌ سفيد بزنند، به‌ نزد دهي‌ كهن‌، كه‌ در جنب‌ مسجد است‌، و قصري‌ كهن‌ ـكه‌ قصر مجوس‌ است‌ـ و آن‌ را «جمكران‌» خوانند. از زير يك‌ منارة‌ آن‌ مسجد بيرون‌ آيد، نزديك‌ آن‌ جا كه‌ آتش‌ خانة‌ گبران‌ بوده‌...».
    از اين‌ حديث‌ شريف‌، استفاده‌ مي‌شود به‌ طوري‌ كه‌ مسجد سهله‌ در دوران‌ ظهور حضرت‌ بقية‌ الله، اروحنا فداه‌، پايگاه‌ آن‌ حضرت‌ خواهد بود، مسجد مقدس‌ جمكران‌ نيز در عصر ظهور، جايگاه‌ خاصّي‌ دارد و پايگاه‌ ديگري‌ براي‌ آن‌ حضرت‌ است‌.
    مرحوم‌ كاتوزيان‌، پس‌ از نقل‌ متن‌ كامل‌ حديث‌، به‌ شرح‌ و تفسير آن‌ پرداخته‌، دربارة‌ كوه‌ سفيد و قصر مجوس‌ و ديگر تعبيرهايي‌ كه‌ در حديث‌ شريف‌ آمده‌ و ما به‌ جهت‌ اختصار نياورديم‌، به‌ تفصيل‌ سخن‌ گفته‌ است‌.
    خوانندگان‌ گرامي‌، توجه‌ دارند كه‌ احاديث‌ ملاحم‌، چندان‌ نيازي‌ به‌ تحقيق‌ در سند ندارند؛ زيرا معصومان‌ : كه‌ با سرچشمة‌ وحي‌ مربوط‌ بودند، شخص‌ ديگري‌ نمي‌توانست‌ خبري‌ بگويد كه‌ صدها سال‌ بعد تحقق‌ پيدا كند.
    روزي‌ كه‌ اميرمؤمنان‌ (عليه السلام) به‌ حذيفه‌ از مسجد جمكران‌ خبر مي‌داد، در سرزمين‌ حجاز، عراق‌، كمتر كسي‌ نام‌ قم‌ را شنيده‌ بود، لذا مي‌بينيم‌ كه‌ در احاديث‌ فراواني‌، به‌ هنگام‌ بحث‌ از قم‌، به‌ «در نزديكي‌ ري‌» تعبير شده‌ تا به‌ اين‌ وسيله‌، موقعيت‌ جغرافيايي‌ شهر قم‌، براي‌ اصحاب‌ ائمه‌ : روشن‌ گردد.
    از اين‌ رهگذر، احتمال‌ نمي‌رود كه‌ احدي‌ از مردم‌ حجاز، نام‌ جمكران‌ را به‌ عنوان‌ يكي‌ دهات‌ قم‌ شنيده‌ باشد.
    نكات‌ ريزي‌ كه‌ در مورد قصر مجوس‌ و آتش‌ خانة‌ گبران‌ آمده‌، مطلبي‌ نبود كه‌ در حجاز و عراق‌، كسي‌ از آن‌ آگاه‌ باشد.
    به‌ هنگام‌ صدور اين‌ حديث‌ از مولاي‌ متقيان‌ (عليه السلام) ، كسي‌ نمي‌توانست‌ پيش‌ بيني‌ كند كه‌ كنار ده‌ جمكران‌، در آينده‌، مسجدي‌ ساخته‌ خواهد شد و با حضرت‌ بقية‌ الله (عليه السلام) كه‌ روز متولد نشده‌ بود، ارتباط‌ خواهد داشت‌.
    هنگامي‌ كه‌ شيخ‌ صدوق‌، اين‌ حديث‌ را در كتاب‌ مونس‌ الحزين‌ درج‌ مي‌كرد، بدون‌ ديد، اين‌ مسجد، مناره‌ نداشت‌.
    هنگامي‌ كه‌ صاحب‌ خلاصة‌ البلدان‌، در قرن‌ دوازدهم‌، اين‌ حديث‌ را از مونس‌ الحزين‌ نقل‌ مي‌كرد باز هم‌ مسجد مقدس‌ جمكران‌، مناره‌اي‌ نداشت‌؛ زيرا، براي‌ نخستين‌ بار، در سال‌ 1318 هجري‌، يك‌ مناره‌ در زاوية‌ جنوب‌ شرقي‌ مسجد ساخته‌ شد.
    هنگامي‌ كه‌ مرحوم‌ كاتوزيان‌، اين‌ حديث‌ را در كتاب‌ انوار المشعشعين‌ مي‌نوشت‌، مسجد جمكران‌، فقط‌ يك‌ مناره‌ داشت‌ و تا چند سال‌ پيش‌ نيز به‌ همين‌ منوال‌ بود، ولي‌ در حديث‌ آمده‌ است‌ كه‌ «از زير يك‌ منارة‌ آن‌، مسجد بيرون‌ آيد».
    اين‌ تعبير، صريح‌ است‌ در اين‌ كه‌ به‌ هنگام‌ ظهور حضرت‌ بقية‌ الله ارواحنا فداه‌، مسجد مقدس‌ جمكران‌، بيش‌ از يك‌ مناره‌ خواهد داشت‌، در حالي‌ كه‌ به‌ هنگام‌ چاپ‌ كتاب‌ 1327 هجري‌) مسجد، فقط‌ يك‌ مناره‌ داشت‌.




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    827
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    208
    آپلود
    7
    گالری
    71



    )-----*/*/*/آیا مسجد جمکران بر سایر مساجد برتری دارد؟*/*/*/*-----(
    براي کسب اطلاعات بيشتر راجع به کرامات ،تاريخه ،احاديث ، چند رسانه اي و ساير مطالب ديگر راجع به مسجئ مقدس جمکران به پايگاه رسمي مسجد به آدرس زير مراجعه بفرماييد.

    http://jamkaran.info



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام و تشکر وافر ازجنابعالی
    اما بیاییدکمی بیشتر برمطالبی که میخوانیم و مینویسیم دقت کنیم:

    ببینیم طبق نوشته ی حضرتعالی این اتفاق چه زمانی رخ داد؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط goleleila نمایش پست

    شيخ‌ عفيف‌ صالح‌ حسن‌ بن‌ مثلة‌ جمكراني‌ مي‌گويد:
    شب‌ سه‌ شنبه‌، هفدهم‌ ماه‌ مبارك‌ رمضان‌ 393 هجري‌، در سراي‌ خود خفته‌ بودم‌ كه‌ جماعتي‌ به‌ درِ سراي‌ من‌ آمدند. نصفي‌ از شب‌ گذشته‌ بود. مرا بيدار كردند و گفتند: «برخيز و امر امام‌ محمد مهدي‌ صاحب‌ الزمان‌ ، صلوات‌ الله عليه‌ را اجابت‌ كن‌ كه‌ ترا مي‌خواند».
    و حالا ببینیم مجددا درمطلب پایینتر خود شما (و سایرمنابع معتبر) شیخ صدوق درچه سالی وفات یافته؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط goleleila نمایش پست
    نخستين‌ كسي‌ كه‌ اين‌ داستان‌ را در كتاب‌ خود آورده‌، ابو جعفر محمد بن‌ علي‌ بن‌ بابويه‌، مشهور به‌ شيخ‌ صدوق‌ (متوفاي‌ 381هجري‌) است‌....تأسيس‌ اين‌ مسجد در عصر شيخ‌ صدوق‌ ؛ واقع‌ شده‌

    میبینید ما گاهی چقدر راحت و سطحی مطالب رافقط و فقط میخوانیم یانقل میکنیم؟؟!!!!
    ضمن اینکه شمامطلب بالای من را کامل مطالعه نکرده اید چون من عین همین اشکال را دربالا مطرح کرده بودم.


    واما...

    نقل قول نوشته اصلی توسط goleleila نمایش پست

    پيشگويي‌ اميرمؤمنان‌ (عليه السلام) از مسجد جمكران‌

    مطابق‌ نقل‌ خلاصة‌ البلدان‌ از كتاب‌ مونس‌ الحزين‌ شيخ‌ صدوق‌...


    همانطورکه دربالا ذکرشد کتاب مونس الحزین هم اکنون اصلا وجود ندارد و حتی درزندگینامه هایی که برای شیخ صدوق نوشته اند درمنابع معتبر هیچ نامی ازاین کتاب دربین آثارایشان نمیبینیم!!!
    جالب تر اینکه نویسنده ی کتاب خلاصة البلدان که از کتاب مجهول مونس الحزین نقل کرده هم خودش یک شخص مجهول ازنظر رجالی است.
    بالاتراینکه همین خلاصة البلدان هم بصورت کامل دردسترس نیست!

    بهرحال از اینکه توجه به این مطلب داشتیدممنونم.
    انشاءا... خداوند شما وهمه ی مارا ازیاران راستین وحقیقت محور حضرت ولی عصر(عج) قرار دهد.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    827
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    208
    آپلود
    7
    گالری
    71



    نقل قول نوشته اصلی توسط atragin نمایش پست
    میبینید ما گاهی چقدر راحت و سطحی مطالب رافقط و فقط میخوانیم یانقل میکنیم؟؟!!!!
    از موشکافي دقيق شما سپاسگزارم
    قصد بنده حقير فقط نقل مطلب بود .چون بنده کارشناس پاسخگو نيستم.
    همون طور که منبعش رو هم به همراه آدرس سايت مذکور معرفي کردم.
    پيشنهاد مي کنم تا پاسخگويي کارشناسان پاسخگوي کانون ، همين سوال رو از خود سايت ذکر کننده مطلب مطرح بفرماييد.

    لينک صفحه منبع : http://jamkaran.info/Page_View.aspx?id=2
    لينک « ارتباط با ما » در سايت جمکران : http://jamkaran.info/Page_View.aspx?id=100


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    827
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    208
    آپلود
    7
    گالری
    71



    دو لينک جالب زير رو هم ببينيد:
    در هر دوي اينها سال ساخت مسجد مقدس جمکران 373 هجري ذکر شده که در اين صورت ابهام ذکر شده برطرف مي شود.

    پايگاه خبري حرم حضرت معصومه(س):
    http://news.masoumeh.com/?id=7900

    پرتال فرهنگي راسخون:
    http://www.rasekhoon.net/News/Show-45083.aspx

    مقاله زير هم از سايت تبيان در بين مطالبش ،مطلبي رو در مورد عدم منسوب بودن مونس الحزين به شيخ صدوق ذکر کرده:
    http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=19667&BookID=87094&Language=1


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط goleleila نمایش پست



    مقاله زير هم از سايت تبيان در بين مطالبش ،مطلبي رو در مورد عدم منسوب بودن مونس الحزين به شيخ صدوق ذکر کرده:
    http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=19667&BookID=87094&Language=1

    ازاینکه این مطلب رادرتایید سخنان بنده آورده ایدممنون.
    ضمن اینکه این آدرس نه تنها منسوب بودن مونس الحزین به شیخ صدوق بلکه
    معتبرنبودن تاریخچه های متفاوت جمکران
    وعدم برتری شب چهارشنبه بر سایر شبها
    را هم تایید کرده
    من قبل از ایجاداین تاپیک این مطلب وآدرس قبل ازآن را که دادید و بسیاری مطالب دیگر درخصوص جمکران را مطالعه کرده بودم تاشاید جوابی بگیرم اما...!

    نقل قول نوشته اصلی توسط goleleila نمایش پست
    دو لينک جالب زير رو هم ببينيد:
    در هر دوي اينها سال ساخت مسجد مقدس جمکران 373 هجري ذکر شده که در اين صورت ابهام ذکر شده برطرف مي شود.

    پايگاه خبري حرم حضرت معصومه(س):
    http://news.masoumeh.com/?id=7900

    پرتال فرهنگي راسخون:
    http://www.rasekhoon.net/News/Show-45083.aspx
    اما این دوآدرس :
    ببینیم چگونه بااین مطلب برخوردکرده اند .نقلی ازخود راسخون برایتان میگذارم:

    «در سال بناي مسجد جمكران اختلاف وجود دارد و اين زمان به دو صورت 373 و 393 هجري بيان شده است و بين 7 و 9 اختلاف وجود دارد اما در اين مطلب ما، بيان قوي‌تر كه سال 373 هجري است را عنوان مي‌كنيم. »

    حالامعلوم نیست درحالیکه تنهامنبع اصلی در دسترس که همه ازاو نقل میکنند(مستدرک یا جنة الماوی ) این سال را 393 ذکرکرده اند ،دلیل این فردبرای انتخاب عدد 373 چه بوده و "بیان قوی تر" درنظراو یعنی چه؟ فکرکنم یعنی این:!!!

    شمانگاه نکنید چه کسی چه چیزی نوشته به این نگاه کنیدکه مطلب را ازکجا آورده ومنبع اصلی چه تاریخی راذکرکرده ؟ از بین منابع تنها منبع نزدیکتربه ناقل اصلی! که دردسترس هستند کتاب مستدرک و کتاب علامه مجلسی است که درهردوی انها سال را393 نقل کرده اند ... جسارتا بیشتر دقت کنید جناب گل لیلا بزرگوار! اگر مارا به مطلبی ارجاع میدهید اول خودتان آن مطلب را باید خوانده باشید و البته مطلبتان مستندباشد تا بعد به ماهم کمکی برای دریافت حقیقت کنید.

    بازهم از توجهی که به مطلب داشتیدمتشکرم.

  11. تشکرها 2


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    827
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    208
    آپلود
    7
    گالری
    71



    نقل قول نوشته اصلی توسط atragin نمایش پست
    ازاینکه این مطلب رادرتایید سخنان بنده آورده ایدممنون. ضمن اینکه این آدرس نه تنها منسوب بودن مونس الحزین به شیخ صدوق بلکه معتبرنبودن تاریخچه های متفاوت جمکران وعدم برتری شب چهارشنبه بر سایر شبها را هم تایید کرده

    پرسش : از آنجا که کتاب «مونس الحزين» کتاب معروفى از صدوق نيست لذا چگونه مى‏توان قضيه را ثابت نمود؟ پاسخ : ما نيز انتساب اين کتاب را به شيخ صدوق؛ بعيد مى‏دانيم، ولى اين، دليل نمى‏شود که کتاب «مونس الحزين» وجود خارجى نداشته باشد، بلکه براى شخص ديگرى است.
    طبق اين نوشته منسوب نبودن مونس الحزين به شيخ صدوق به معني تكذيب آن نيست.

    پرسش : آيا سند قضيه بناى مسجد جمکران معتبر است؟
    پاسخ : در مورد بناى مسجد مقدس جمکران وخواندن نماز در آن، احتياج به بررسى سند اين قضيه نيست، زيرا مطابق احاديث صحيح‏السند که در مورد اعمال مستحب رسيده هرکس به گمان رسيدن به ثواب، عمل مستحبى را انجام دهد به او ثواب داده مى‏شود گر چه آن حديث واقعيت نداشته باشد.
    کلينى به سند صحيح از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمود: «هر کس چيزى از ثواب بر عملى بشنود وآن را انجام دهد، به او پاداش داده خواهد شد گر چه مطابق آنچه به او رسيده نباشد». برقى به سند خود از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمود: «هرکس از پيامبر (ص) چيزى از ثواب به او برسد ومطابق آن عمل کند، پاداش آن به او داده مى‏شود گر چه پيامبر آن را نفرموده باشد».
    معتبر نبودن تاريخچه هاي متفاوت جمكران در كجاي اين نوشته بود؟

    پرسش : آيا شب چهارشنبه به مسجد جمکران رفتن مدرکى دارد؟
    پاسخ : مطابق روايت حسن بن مثله جمکرانى، که خدمت حضرت مشرّف شد، ملاقات در شب سه‏شنبه بوده است. حضرت به او دستور مى‏دهد که در ميان گله جعفر کاشانى بزى است، بر تو است که آن را خريده ودر اين موضع ببرى وآن را در شب آينده «شب چهارشنبه» ذبح کنى وگوشت آن را در روز چهارشنبه توزيع نمايى... .( بحارالأنوار، ج 53، ص 232) از تعبير ودستور امام (ع) که فرمود: شب چهارشنبه بز را ذبح کن استفاده شده که اين شب از ارزش خاصّى برخوردار است، ولذا مخلصين حضرت در اين شب مبارک دور هم جمع مى‏شوند وبا استمداد از خداوند متعال وتوسل به آن حضرت درصدد ذبح نفس اماره خويش برآمده وحاجات خود را از آن حضرت طلب مى‏کنند.
    عدم برتري چهارشنبه بر ساير شبها هم در اين نوشته نبود بلكه برعكس.

    نقل قول نوشته اصلی توسط atragin نمایش پست
    واز دوستان گرامی بابت هرصحبتی که کمک به یافتن حقیقت کند استقبال میکنم.
    نقل قول نوشته اصلی توسط atragin نمایش پست
    جسارتا بیشتر دقت کنید جناب گل لیلا بزرگوار! اگر مارا به مطلبی ارجاع میدهید اول خودتان آن مطلب را باید خوانده باشید و البته مطلبتان مستندباشد تا بعد به ماهم کمکی برای دریافت حقیقت کنید.
    بزرگوار: اگر نخونده بودم نمي ذاشتم

    و ضمن سلام مجدد
    ذكر چند نكته رو در اين مقال لازم مي دونم:
    1 ) تمام مطالب ذكر شده در بالا صرفا جهت استقبال سركار از هر صحبتي براي يافتن حقيقت مي باشد.(طبق نقل قول بالا)
    2 ) صحبتها و نقل قولهاي بنده به هيچ وجه در تاييد و يا تكذيب مطالب حضرتعالي نبوده و جهت سوق دادن افكار كاربران به منابع مختلف ذكر شده جهت همراهي با شما در اين تاپيك مي باشد.
    3 ) اگر از همراهي بنده با اين تاپيك موافق نيستيد ، ادامه همراهي را به پاسخگويان بزرگوار كانون واگذار مي كنم.گرچه قبلا هم عرض كرده بودم كه هدف بنده پاسخگويي نبوده و فقط جهت افزايش اطلاعات دوستان عزيز جهت همراهي اين تاپيك بوده است.

    اميدوارم خداوند به حق مظلوميت و غربت آن امام عزيز ،در فرجش تعجيل نموده و همه ما را از زمره ياوران هرچند كوچك حضرتش قرار دهد.







صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود