صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تجويز آزار كنيزان ؟( بررسي شان نزول آيه 59 سوره احزاب )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تجويز آزار كنيزان ؟( بررسي شان نزول آيه 59 سوره احزاب )




    از جمله شان نزولهايي كه براي آيه 59 سوره احزاب نقل شده است اين است :


    " زنان در اول اسلام بر اساس آداب و رسوم جاهليشان پوشش كاملي نداشتند و با پيراهن و روسري در ميان مردان ظاهر مي شدند و هنگامي كه شب از خانه خارج مي گرديدند ، جوانان فاسد و هرزه به زنان آزاد تعرض كرده ، مزاحمت ايجاد مي كردند ، آنگاه براي كار خود دليل مي آوردند كه گمان كرديم او كنيزك است . بنابر اين زنان آزاد به پوشيدن روپوشهاي گسترده و پوشانيدن سر و صورت امر شدند تا بدين شيوه ، از كنيزان تمييز داده شوند و حشمت و وقار آنها ، مانع طمع اهل شهوت بديشان گردد ."1

    بر اساس اين شان نزول اولا آزار كنيزان در اسلام جايز است و ثانيا كاركرد چادر و جلباب ، تشخيص كنيز و آزاد خواهد بود .
    در اين تاپيك بر آنيم تا موضوع شان نزول آيه مباركه فوق را از اين دو زاويه بررسي كنيم .
    _____________________________-
    1- كشاف ، ج 3 ، ص 559
    ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۸/۰۷/۱۹ در ساعت ۱۰:۲۵
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,122
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    0



    سلام ودرود خدا بر شما استاد گرامی

    اگر اشتباه نکنم این همان آیه حجابه که حکم قطعی حجاب در آن ذکر شده.
    درباره تفسیری که در فوق فرمودیدبعید میاد که اسلام اذیت کنیزان را مجاز شمرده باشد چون خداوند پیامبر را رحمةللعالمین خطاب کرد واین دین را برای تمام جهانیان اورد.والله اعلم

    اعوذبالله
    ********
    ماشاالله لا قوة الا بالله
    *******
    یافارس الحجاز ادرکنی یا ابا الصالح المهدی ادرکنی


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    213
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    شما نص آیه را رها کرده اید و به شان نزول ... پرداخته اید؟؟؟؟!!

    مردان و زنان باايمان، ولىّ (و يار و ياور) يكديگرند امر به معروف، و نهى از منكر مى‏كنند نماز را برپا مى‏دارند و زكات را مى‏پردازند و خدا و رسولش را اطاعت مى‏كنند بزودى خدا آنان را مورد رحمت خويش قرار مى‏دهد خداوند توانا و حكيم است‏
    ترجمه سوره توبه آيه 71


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    213
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    وَ الَّذِينَ يَبْتَغُونَ الْكِتَابَ مِمَّا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ فَكاَتِبُوهُمْ إِنْ عَلِمْتُمْ فِيهِمْ خَيرًْا وَ ءَاتُوهُم مِّن مَّالِ اللَّهِ الَّذِى ءَاتَئكُمْ وَ لَا تُكْرِهُواْ فَتَيَاتِكُمْ عَلىَ الْبِغَاءِ إِنْ أَرَدْنَ تحََصُّنًا لِّتَبْتَغُواْ عَرَضَ الحَْيَوةِ الدُّنْيَا وَ مَن يُكْرِههُّنَّ فَإِنَّ اللَّهَ مِن بَعْدِ إِكْرَاهِهِنَّ غَفُورٌ رَّحِيمٌ(33)
    آن بردگانتان كه خواستار مكاتبه [قرار داد مخصوص براى آزاد شدن‏] هستند، با آنان قرار داد ببنديد اگر رشد و صلاح در آنان احساس مى‏كنيد (كه بعد از آزادى، توانايى زندگى مستقل را دارند) و چيزى از مال خدا را كه به شما داده است به آنان بدهيد! و كنيزان خود را براى دستيابى متاع ناپايدار زندگى دنيا مجبور به خود فروشى نكنيد اگر خودشان مى‏خواهند پاك بمانند! و هر كس آنها را (بر اين كار) اجبار كند، (سپس پشيمان گردد،) خداوند بعد از اين اجبار آنها غفور و رحيم است! (توبه كنيد و بازگرديد، تا خدا شما را ببخشد!) (33)


    مردان و زنان باايمان، ولىّ (و يار و ياور) يكديگرند امر به معروف، و نهى از منكر مى‏كنند نماز را برپا مى‏دارند و زكات را مى‏پردازند و خدا و رسولش را اطاعت مى‏كنند بزودى خدا آنان را مورد رحمت خويش قرار مى‏دهد خداوند توانا و حكيم است‏
    ترجمه سوره توبه آيه 71


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    يا ايها النبي قل لازواجك وبناتك ونساء المومنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادني ان يعرفن فلا يوذين وكان الله غفورا رحيما
    اى پيامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوششهاى خود را بر خود فروتر گيرند اين براى آنكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديكتر است و خدا آمرزنده مهربان است
    همانطور كه در پست قبل هم ذكر شد ، برخي مفسران در شان نزول اين آيه شريفه و بيان علت وضع حكم پوشش چادر براي زنان مومن ، پرهيز از آزار و اذيت بدنبال شناخته شدن زن كنيز و زن آزاد را بيان كرده اند .
    مفسريني چون مرحوم طبرسي در مجمع البيان 1، بيضاوي در تفسيرش2 و نيز زمخشري در كشاف3 براين عقيده اند .
    بر اساس بيان اين مفسرين ، كاركرد چادر و جلباب ، امتياز دادن زنان آزاد از كنيزكان بوده است ، ولي اين مطلب خالي از ايراد نيست .
    بر اساس اين تفسير آزار و اذيت كنيزان بي اشكال بوده و عذر مزاحمان آنان موجه مي شود در حاليكه مي دانيم آزار و اذيت ديگران از گناهان كبيره است . در آييني كه پيشواي آن مي فرمايد : " مسلمان حق دارد از غصه بيرون كشيدن خلخال از پاي دختركي يهودي دق كند "4 چگونه مي توان آزار و اذيت كنيز را بدون اشكال دانست ؟
    از اين گذشته كنيز بودن نمي توانسته عذر موجهي براي منافقان و بيمار دلان باشد .از اينرو اين تفاسير و شان نزول قابل پذيرش نبوده و بايد تفاسير و شان نزولهاي ديگر بررسي شوند .
    1- ترجمه تفسير مجمع البيان ، ج 20،ص177
    2- تفسير بيضاوي ، ج 3 ، ص 392
    3- كشاف ، ج 3 ، ص 559

    4- نهج البلاغه ، خطبه 27 ، ص 74


    ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۸/۰۷/۲۰ در ساعت ۰۹:۲۶
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    275
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    36



    سوره احزاب :
    يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً (59)

    اى پيامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو كه چادر خود را بر خود فرو پوشند. اين مناسب‏تر است، تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند. و خدا آمرزنده و مهربان است.

    در اينكه منظور از شناخته شدن چيست؟ دو نظر در ميان مفسران وجود دارد كه منافاتى با هم ندارند.

    نخست
    اينكه در آن زمان معمول بوده است كه كنيزان بدون پوشيدن سر و گردن از منزل بيرون مى‏آمدند، و از آنجا كه از نظر اخلاقى وضع خوبى نداشتند گاهى بعضى از جوانان هرزه مزاحم آنها مى‏شدند، در اينجا به زنان آزاد مسلمان دستور داده شد كه حجاب اسلامى را كاملا رعايت كنند تا از كنيزان شناخته شوند و بهانه‏اى براى مزاحمت به دست هرزگان ندهند.

    بديهى است مفهوم اين سخن آن نيست كه اوباش حق داشتند مزاحم كنيزان شوند، بلكه منظور اين است كه بهانه را از دست افراد فاسد بگيرند.


    ديگر اينكه هدف اين است كه زنان مسلمان در پوشيدن حجاب سهل‏انگار و بى اعتنا نباشند، مثل بعضى از زنان بى بند و بار كه در عين داشتن حجاب آن چنان بى‏پروا و لاابالى هستند كه غالبا قسمت هايى از بدنهاى آنان نمايان است و همين معنى توجه افراد هرزه را به آنها جلب مى‏كند.



    ( تفسير نمونه، ج‏17، ص: 427 و 428 )


    «پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به مملکت شما آسیبی نرسد.»


    ( امام خمینی رحمة الله علیه )


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط عارفه نمایش پست
    در اينجا به زنان آزاد مسلمان دستور داده شد كه حجاب اسلامى را كاملا رعايت كنند تا از كنيزان شناخته شوند و بهانه‏اى براى مزاحمت به دست هرزگان ندهند.
    دقيقا محل بحث اينجاست ، زنان مسلمان بايد چادر بر سر گيرند " تا شناخته شوند " اين شناخته شدن يعني چه ؟ آيا تعليل حكم براي بازشناسي از كنيزان است ؟ اگر چنين باشد نمي توان انكار كرد كه مفهوم اين سخن اين است كه آزار كنيزان توسط افراد هرزه جايز است در صورتي كه مي دانيم چنين نيست .
    و باز هم نميتوان انكار كرد كه حكم بر سر گيري چادر در صورتي كه تعليل فوق را بپذيريم تنها مشعر به صدر اسلام بوده و اكنون نيازي به سركردن چادر نيست زيرا اكنون كنيزي وجود ندارد ، پس حكم تعطيل است .
    بنظر مي رسد علت چيزي ديگري باشد .
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تفسير قمي ذيل آيه 59 سوره احزاب آورده است :
    "شان نزول اين آيه چنين بود كه زنان از خانه بيرون مي شدند تا به مسجد آيند و دنبال رسول خدا (ص) نماز بخوانند . چون شب مي شد و زنان براي نماز مغرب و عشا بيرون مي آمدند جوانان سر راه آنان مي نشستند و متعرض ايشان مي شدند ، از اينرو خدايتعالي اين آيه را نازل كرد . "1
    علامه طباطبايي در مورد عبارت " ذلك ادني ان يعرفنفلا يوذين " مي نويسد :
    " پوشانيدن همه بدن به شناخته شدن به اينكه اهل عفت و حجاب و صلاحند نزديك تر است . در نتيجه وقتي به اين عنوان شناخته شدند ، ديگر اذيت نمي شوند ؛يعني اهل فسق و فجور ديگر متعرض آنان نمي گردند ."2
    مرحوم طبرسي نيز با وجود اينكه دليل نزول آيه را جدا ساختن زنان آزاد از كنيزان دانسته ، ولي پس از آن از جبايي نقل مي كند كه در تفسير اين عبارت گفته است " يعني اين نزديكتر است به اينكه به حفاظ و پوشش و صلاح شناخته شوندپس متعرض و مزاحم آنان نشوند ، براي اينكه فاسق و ... وقتي زني را به پوشش و عفت شناخت ديگر مزاحم او نمي شود ."3
    ________________________
    1- علي بن ابراهيم قمي ، تفسير قمي ، ج 2 ، ص 199
    2- ترجمه تفسير الميزان ، ج 16 - ص 510
    3- ترجمه تفسير مجمع البيان ، ج 20 ص 177
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تعيين مرز نه تجويز آزار كنيز




    نقل قول نوشته اصلی توسط fatememeshkat نمایش پست
    " پوشانيدن همه بدن به شناخته شدن به اينكه اهل عفت و حجاب و صلاحند نزديك تر است . در نتيجه وقتي به اين عنوان شناخته شدند ، ديگر اذيت نمي شوند ؛يعني اهل فسق و فجور ديگر متعرض آنان نمي گردند .
    نقل قول نوشته اصلی توسط fatememeshkat نمایش پست
    ين نزديكتر است به اينكه به حفاظ و پوشش و صلاح شناخته شوندپس متعرض و مزاحم آنان نشوند ، براي اينكه فاسق و ... وقتي زني را به پوشش و عفت شناخت ديگر مزاحم او نمي شود .

    بر اساس اين تفسير ، كاركرد جلباب (چادر ) معرفي زن به دارا بودن عفاف ، پاكي و پاكدامني و جدا كردن زنان عفيف و با حيا است .
    در نتيجه ، جلباب تامين كننده امنيت و آرامش زن بشمار مي آيد . بيقين وقتي ن پوشيده ، سنگين و متين از خانه بيرون رود و با عفت باشد ، افراد فاسد جرات نمي كنند به آزارش بپردازند .
    زني كه هندسه بدن و زيبايي ها و اندام خود را از نگاههاي آلوده محفوظ دارد در واقع ميان خود و هويت انساني و منزلت معنوي خويش و زناني كه در بند هوسند و بي هويت و نا آگاه ، مرزي قائل مي شود كه به غير اجازه عبور از آن مرز را نخواهد داد .
    لذا بنظر مي رسد شان نزولي كه منجر به تجويز آزار كنيز مي شود نه تنها مردود است و با بنيانهاي اخلاقي اسلامي سازگار نيست بلكه شان نزول آيه شريفه در راستاي شناساندن و تعريف و تعيين مرز زن عفيف در جامعه براي ديگران است تا همگان حد و شان وي را شناخته و مرز شكني نكنند .


    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در تایید فرمایشات مفید و جامع استادبزرگوار خانم مشکات بنده هم تفسیری از همین آیه و توضیحی در خصوص جلباب در منهج الصادقین دیدم که بنظرم مطالعه ی آن دراین مجال خالی از لطف نیست البته زبان عبارتها را جهت فهم آسان تغییردادم:
    تفسير منهج الصادقين، ج‏7، ص: 333-332

    از كلبى نيز مرويست كه آيه در شان زانيان است كه شبها بر سر راه‏ها می نشستند و دست تعدى بدامن كنيزان می رسانيدند و سدى روايت كرده كه در آن وقت علامت حرائران (زنهای کریمه و غیرکنیز) بوده كه در راه سرپوشيده می رفتند و جوارى (کنیزان) سر برهنه بودند و چون آن بدكاران از سر پوشيدن تحاشى مينمودند لا جرم اين آيه نازل شد يا أَيُّهَا النَّبِيُّ اى پيغمبر برگزيده قُلْ لِأَزْواجِكَ بگو مر زنان خود را وَ بَناتِكَ و مر دختران خود را وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ و زنان مؤمنان را كه بوقت بيرون رفتن از خانه يُدْنِينَ نزديك گردانند و فرو گزارند عَلَيْهِنَّ بر رو و پهلوهاى خود مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ چادرهاى خود را يعنى وجوه و ابدان را بدان بپوشانند من از براى تبعيض است چه زن ارجاى بعضى از جلباب خود ميكند
    و ببعضى ديگر متلفع ميشود تا زنان معترض ايشان نشوند ذلِكَ آن پوشيدن سر و روى أَدْنى‏ نزديكتر است أَنْ يُعْرَفْنَ بآنكه ايشان را بشناسند بصلاخ و عفت تا بجهت آن معترض ايشان نشوند تا مميز شوند بآزادى فَلا يُؤْذَيْنَ پس ايذا كرده نشوند يعنى زانيان تعرض نكنند بايشان وَ كانَ اللَّهُ و هست خدا غَفُوراً آمرزنده گناهان گذشته را چون توبه كنند رَحِيماً مهربان كه مصلحت بندگان با ايشان بيان ميكند.


    و حالا تعریف جالبی از جلباب:
    بدانكه جلابيب جمع جلبابست كه آن ثوبست واسع كه اوسع از خمار است و كمتر از ردا كه زن آن را بر سر خود مى‏پيچد و فاضل آن را بر سينه فرود ميآورد ابن عباس فرمود كه جلباب ردائيست كه ستر بدن ميكند از فوق تا اسفل و بروايت ديگر از او نقلست كه جلباب مقنعه زنانست كه جبهه و راس خود را بآن ميپوشانند در وقت بيرون آمدن از خانه براى حاجت بخلاف اماء كه مكشفات الراس بيرون مى‏آمدند و نزد جبائى و ابو مسلم هر چه مرئه بآن متستر ميشود جلبابست از قميص و خمار و غير آن

  12. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود