جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفاوت عالم ملک و ملکوت چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    65
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفاوت عالم ملک و ملکوت چیست؟




    سلام
    می خواستم بدونم تفاوت عالم ملک و ملکوت چه می باشد.
    ممنون
    ویرایش توسط گل مرداب : ۱۳۸۸/۰۷/۲۳ در ساعت ۰۸:۲۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    حکما به دو عالم قائل هستند: عالم روحانی و عالم جسمانی.
    علمای اسلام و مفسران و متكلمان بر اين دو عالم نامهايی نهاده اند كه از قرآن مجيد اقتباس شده است؛ مثل عالم خلق (يعنی عالم جسمانی) و عالم امر (يعنی عالم غير جسمانی)؛ يا عالم شهادت (عالمی كه به حس در می آيد يعنی عالم محسوسات يا اجسام)؛ و عالم غيب (عالمی كه از حواس انسانی پنهان است و به حس در نميآيد؛ يعنی عالم غير جمسانی).
    اسامی ديگری نيز به اين دو عالم داده شده است، از قبيل عالم ملك و عالم ملكوت؛ عالم تكوين و جهان ازل؛ جهان طبع و جهان خرد (عالم طبيعت و عالم عقل)؛ و جهان جزئی و جهان كلّی.

    عالم ملک، يعنی عالم ماده و حركت و زمان و مكان. به عبارت ديگر: عالم طبيعت و محسوسات عالم دنيا.
    عالم ملكوت، يعنی عالمی برتر از طبيعت كه دارای صورت و طول و عرض و عمق و رنگ است اما فاقد حركت و زمان و تغيير و وزن است.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    2,042
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    2 روز 23 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب

    از توضيحات خوب برادر محترم جناب كلات تشكر مي كنم ، در تكمله فرمايشات اين دوست عزيز عرض مي شود ؛ جهان هستى داراى عوالم گوناگونى است: عالم اسماى الهى، عالم تجرد، عالم مثال و عالم مادى. ميان عالم مادى و اسماى الهى دو عالم تجرد و مثال وجود دارد. در فلسفه اسلامى- به ويژه در حكمت متعاليه- مستدل شده است كه عوالم هستى با نظام و ترتيب خاصى از ذات حق- كه در مظاهر اسما متجلى است- سرچشمه گرفته است. عوالم وجود از آثار و جلوه‏هاى اسماى الهى‏اند.

    نخستين عالم پس از عالم اسماى الهى عالم تجّرد و جبروت است. اين عالم از آثار ضعف وجود پاك است، و از اين‏رو عالم «جبروت» ناميده مى‏شود يعنى، عالمى كه با قرب به مبدأ متعال و برخوردارى از اشراق‏هاى ربانى، كمبودهايش جبران گشته و جاى آنها را كمالات گرفته است.

    عالم بعدى، عالم مثال، برزخ يا ملكوت است. اين عالم مترتب بر عالم تجرد، و نشأت گرفته از آن است. اين عالم، جلوه آخرين عوالم تجرد است كه در آن حقايق مجرد، در مرتبه نازل و در حد و اندازه‏ها و قالب‏ها جلوه‏گر است. عالم برزخ هم داراى عوالم ديگرى است كه برخى برتر از برخى ديگر و بعضى مترتب بر بعضى ديگر و نشأت گرفته از آن مى‏باشند.

    عالم آخر، عالم جسم و نظام مادى است كه عالم «ناسوت» و در اصطلاح قرآن عالم «شهادت» نيز ناميده مى‏شود. اين عالم متأخر از عالم برزخ و نشأت گرفته از آن است. عالم مادى، دورترين عالم از مبدأ متعال بوده، از وجود ضعيف‏ترى برخوردار است. حقايق عالم مادى، ظهورات و تابش‏هاى نازله و محدود حقايق مثالى است كه در ماده جلوه مى‏كند.

  5. تشکرها 3


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط گل مرداب نمایش پست
    سلام
    می خواستم بدونم تفاوت عالم ملک و ملکوت چه می باشد.
    ممنون
    عالم روحانی و عالم جسمانی. علمای اسلام و مفسیران و متکلمان بر این دو عالم نام هایی نهاده‏اند که از قرآن مجید اقتباس شده است؛ مثل عالم خلق (یعنی عالم جسمانی) و عالم امر (یعنی عالم غیر جسمانی)؛ یا عالم شهادت (عالمی که به حس در می آید یعنی عالم محسوسات یا اجسام)؛ و عالم غیب (عالمی که از حواس انسانی پینهان است و به حس در نمیآید؛ یعنی عالم غیر جمسانی). اسامی دیگری نیز به این دو عالم داده شده است، از قبیل عالم ملک و عالم ملکوت؛ عالم تکوین و جهان ازل؛ جهان طبع و جهان خرد (عالم طبیعت و عالم عقل)؛ و جهان جزئی و جهان کلّی.
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    با سلام و عرض ادب و احترام
    دوستان گرامي
    علي الخصوص گل مرداب براي گرفتن جواب سئوال خود:

    چيزي بعنوان عالم ملك وجود ندارد بلكه ملك خود از زيرشاخه هاي كلمه اي طيبه الهي امامت محض است كه زير شاخه هايي دارد كه در عوالم مختلف جاري است و با امارت هم شاخه است!
    "كلمة طيبة كشجرة طيبه اصلها ثابت و فرعها في السماء"
    اما
    عالم ملكوت: عالم مافوق عالم ارواح و برزخ مي باشدكه تا زماني اگر انساني وارد آن گردد نور الهي(آيه سوره نور) را مي بيند و تمام اتفاقات از اول خلقت تا آينده را كه تا آن لحظه به امر پروردگار تغيير نكرده باشد خواهد ديد!
    در اين عالم گناهان و پليديها بشكلي مانند كثافات با حجم كم ولي ثقيل ديده مي شوند و هر كسي مانند ابراهيم ع وارد اين عالم گردد عصمت از گناهان را كسب ميكند!
    يكي ديگر از اين موارد اشتياق شديد به منبع نور است!
    براي تأييد موارد فوق آيات مربوط به حضرت ابراهيم ع را دنبال كنيد همانجايي كه ميفرمايند من خود شاهد خلقت بودم!
    عالم بعد از عالم ارواح است كه مرحوم آية الله العظمي بهجت نيز تا اين عالم اوج گرفته بودند!
    و از همه دوستان خواهشمندم اگر راجع به مطالب مربوط بقرآن كريم تحقيق ميكنند دقيقاً از منبعي كه ذكر ميكنند كلمه قرآني و آيات مورد نظر آن را درخواست نماييد و در مورد قرآن اگر پروردگار لازم بود كلمه ديگري بكار برد مطمئن باشيد كه خود بهتر مي داند و ميتواند...!
    ------
    اگر توضيح بيشتري نياز بود بفرماييكه كارشناس محترم بخش مبحثي باز نمايند تا دقيقاً همه دوستان و حقير با هم در مورد اين كتاب و معجزه جاويدان الهي تحقيق نماييم!

    با امتنان
    التماس دعا


    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۰
    نوشته
    1,124
    تشکر:
    1
    حضور
    15 روز 13 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    مراتب ملك و ملكوت‏

    عرفا مى‏گويند:
    بدان كه، عقل است كه آدم است و روح است كه حوا است و طبيعت است كه ابليس است و شهوت است كه طاوس و غضب است كه مار است.
    و اجتماع و تركيب آن جمله، آمدن است به دنيا و افتراق آن جمله رفتن است از دنيا، يعنى اجتماع اين جمله آمدن است از عالم غيب به عالم شهادت و از عالم عقل به عالم حس غيب، افتراق اين جمله رفتن است از عالم شهادت به عالم غيب و از عالم حس به عالم عقل.
    اى درويش! در ملكوت، مَلَك و شيطان هست؛ در ملكوت عقل و مَلَك است و در طبيعت شيطان.
    چون عقل و طبيعت هر دو مصور شدند، از هر دو صورت آدم در ملك ظاهر شد، پس آدم مركب آمد از ملك و شيطان، يعنى از عقل و طبيعت؛ پس در هر كه عقل غالب آمد، ملكى است بلكه بهتر از ملائكه است، اگر چه صورت انسان دارد و در هر كه طبيعت غالب آمد، شيطانى است يا حيوان، بلكه از حيوان بدتر...
    اين بود مراتب ملك و ملكوت و اين بود بيان كتاب اللّه و كلام اللّه، كتاب اللّه به صورت كلمه است و كلام اللّه به مثابه معنى كلمه و تمامى كلمه به صورت معنى باشد. پس مجموع هر دو يك كلمه است، اسامى بسيار دارد؛ زيرا كه جمله اسامى وى است، اما اسم او يكى است كه آن را اسم اعظم و اسم اعلى مى‏گويند و آن اسم رب است؛ پس اگر اين كلمه موجودات را به درخت تشبيه كنى، ميوه اين درخت موجودات، آدمى دانا است و آدمى دانا را هم كلمه گويند؛ زيرا كه هر چه درخت دارد، ميوه درخت هم دارد، پس آدمى دانا ميوه درخت موجودات باشد.
    و اگر اين كلمه موجودات را به انسان تشبيه مى‏كنى، دل اين انسان موجودات هم، آدمى دانا است، پس آدمى دانا دل موجودات باشد.
    بعضى گفته‏اند كه انسان كامل هم كتاب اللّه هم كلام اللّه است؛ زيرا كه انسان كامل مجموع هر دو عالم است و بعضى گفته‏اند كه انسان كامل كتاب اللّه است و سخن انسان كامل، كلام اللّه است.
    شما خود انصاف دهيد كه براى رسيدن به نقطه با عظمت كمال، آيا راهى به جز پاكى از آلودگى‏ها و آراسته شدن به حسنات وجود دارد؟
    به قول پير روشن ضمير، مرحوم الهى قمشه‏اى:
    زدو بينى چو بگذشتى به چشم دل خدا بينى‏ در آن وجه اللّه باقى فنا عين بقا بينى‏
    برون آى از حجاب تن قدم در كشور جان زن‏ كه هر جا بنگرى سرى زاسرار خدا بينى‏
    ز اوهام طبيعت دور شو تا دل صفا يابد صفاى دل طلب تا حسن يار دلربا بينى‏


    [إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ‏].
    سرپرست و دوست شما فقط خدا و رسول اوست و مؤمنانى [مانند على بن ابى‏طالب‏اند] كه همواره نماز را برپا مى‏دارند و در حالى كه در ركوعند [به تهيدستان‏] زكات مى‏دهند.
    به نظر مفسرين عامه و خاصه، اين آيه در شأن اميرمؤمنان، قلب عارفان،
    حضرت على بن ابيطالب عليه السلام نازل شده است، خداوند بزرگ به پا داشتن نماز را از ويژگى‏هاى آن حضرت شمرده و آن را به عنوان علامت و نشانه آن محور ايمان قرار داده است‏ ؛ در متن آيه شريفه مى‏خوانيم:
    همانا همه كاره شما تنها خدا و رسول و آن گرويدگانى هستند كه نماز را بپا داشته و در حال ركوع اداى زكات مى‏كنند!

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام به دوستان و كارشناس عزيز
    در اينجا مطالبي بيان شده كه جاي بسي اشكال است!!!
    اولا جنات عزيز بيان مطالب پيچيده عرفاني كه تقريبا بي ربط به صورت سوال بوده و متاسفانه هيچ رفرنس و منبعي هم براي آن بيان نشده در اينجا اصلا درست نيست(اخلاقا و علما) نتيجه اينكه اقتضاي مخاطب شناسي، خصوصا در محيط اينترنت بيان چنين مطالبي نيست و لااقل بيان بدون معرفي منبع و رفرنس هيچگاه به صلاح نمي باشد. لطفا با دقت بيشتري مطالب را بيان كنيد
    ثانيا برداشت هاي شخصي و خلاف مشهور جناب partofar عزيز به شدت تعجب آور بود!!!!
    به اين مطالب ايشان توجه كنيد:

    نقل قول نوشته اصلی توسط partofar نمایش پست
    چيزي بعنوان عالم ملك وجود ندارد بلكه ملك خود از زيرشاخه هاي كلمه اي طيبه الهي امامت محض است كه زير شاخه هايي دارد كه در عوالم مختلف جاري است و با امارت هم شاخه است!
    اين حرف اصلا يعني چي؟؟!!
    توضيح دهيد كه چگونه عالم ملك از زير شاخه امامت است!!!؟؟؟
    توضيح دهيد اينكه امامت محض در عوالم مختلف زير شاخه هاي دارد يعني چه؟؟!!
    بفرماييد اين حرفاي ... را از كجا مي گوييد؟؟؟!!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط partofar نمایش پست
    عالم ملكوت: عالم مافوق عالم ارواح و برزخ مي باشدكه تا زماني اگر انساني وارد آن گردد نور الهي(آيه سوره نور) را مي بيند و تمام اتفاقات از اول خلقت تا آينده را كه تا آن لحظه به امر پروردگار تغيير نكرده باشد خواهد ديد!
    در اين عالم گناهان و پليديها بشكلي مانند كثافات با حجم كم ولي ثقيل ديده مي شوند و هر كسي مانند ابراهيم ع وارد اين عالم گردد عصمت از گناهان را كسب ميكند!
    يكي ديگر از اين موارد اشتياق شديد به منبع نور است!
    اين تعريف شما از عالم ملكوت خلاف تمام مطالب علمي است كه در كتب تفسيري و اعتقادي وجود دارد و مطلب اساسي و اصلي در اين باره همان مطلبي است كه پاسخگوی اعتقادی 3 بيان فرمودند.(لطفا مراجعه فرماييد)
    باقي حرفايي كه زده ايد اولا يعني چه؟؟!! و ثانيا از كجا آورده ايد؟؟!!
    آيا اينها برداشتهاي شخصي شما از آيات است؟؟!
    اگر اينچنين است حتما آيات را مشخصا و نحوه برداشت را صريحا معلوم كنيد!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط partofar نمایش پست
    عالم بعد از عالم ارواح است كه مرحوم آية الله العظمي بهجت نيز تا اين عالم اوج گرفته بودند!
    بي شك حضرت آيت الله العظمي بهجت يكي از خالصترين اولياي الهي بوده اند كه خداوند ايشان را غريق رحمت بي كران خود گرداند.
    ولي اين ادعايي كه شما درباره ايشان كرده ايد را از كجا آورده ايد؟؟!! چه كسي به شما گفته ايشان به عالم ارواح اوج گرفته است؟؟
    اگر خود شما به اين نتيجه رسيده ايد يا بايد همتاي ايشان باشيد و يا از ايشان بالاتر!!!!!!چرا كه به اصطلاح معرِف بايد همتاي معرَف
    يا اعلاي از آن باشد!!!!

    در كل دوست عزيز صحبت هاي شما اشكالات بسياري دارد. و از كارشناس محترم مي خواهم كه اينگونه اظهار نظرها را بي جواب نگذارد.
    آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است ***** با دوستان مروت با دشمنان مدارا


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود