صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی دلایل تغییراتی که دربعد مادی و معنوی انسان ایجاد میشود

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بررسی دلایل تغییراتی که دربعد مادی و معنوی انسان ایجاد میشود




    و در آفرینش خودتان و انچه از انواع جنبنده ها پراکنده میگرداند برای مردمی که یقین دارند نشانه هایی است. سوره ی جاثیه ایه ی4
    یکی ازایات ونشانه هایی که خداوند در خلقت انسان وسایر موجودات هستی قرار داده که کمتر به ان پرداخته شده موضوع تغییر و دگرگون شدن
    دایمی اوضاع و احوال جهان هستی میباشد.
    منشاء این تغییرات و تحولات از عوامل گوناگونی سرچشمه میگیرد که مهم
    ترین انها زمان است. اگر به آیات قران کریم دقت کنیم در می یابیم که خارج از بعد زمان جاودانگی حاکم است .
    جنات عدن--خالدین فیها--عذاب مقیم
    قران کریم نمونه های خروج از زمان را به اذن خداوند برای ما یاد آور شده مثل اصحاب کهف که بعد از گذشت 309سال زمان در نظرشان یک روز یا نیمی از یک روز بود.
    و یا عزیر پیامبر که صد سال در نظرش یک روز بود.
    واین به دلیل عدم تغییر جسم انها هم می توانسته باشدزیرا بعد از 309 سال و یا 100سال جسمشان هیچ تغییری نکرده بود.اگر در مثالهای قران دقت کنیم به این تغییر نکردن بعد مادی تاکید شده.
    آیه ی259سوره بقره---(پس بنگرید به خوردنی و اشامیدنی خود) که پس از صدسال تغییری نکرده

    واما نکته ی اصلی اینکه جهان هستی / از جمله موجودات زنده ی ان و سرامد انها یعنی انسان نیز در معرض دایم تغییرات وابسته به زمان قرار دارد
    یعنی از نظر بعد مادی انچه امروز هستیم غیراز دیروزمان است!!
    با توجه به اصل تبدیل دایم ماده به انرژی و انزژی به ماده جسم ما وجهان پیرامون ما مرتبا" در حال تغییر است و با نوجه به عمر کو تاه سلولها و مرگ سلول بعد از چند روز کوتاه/ بدن یک ماه قبل ما با بدن امروزمان متفاوت است واین یکی از قسمتهای جبری زندگی انسان است.و انسان نمی تواند دخالتی در به ثبوت رساندن این تغییرات داشته باشد. البته به جز سلولهای مغز که در زمان حیات دایمی هستند و ان نیز حکمت خودش را دارد.
    این تغییر دایم جسم انسان از ماده به انرژی و انرزی به ماده چه حکمتی میتواند داشته باشد؟ وجه ایه و نشانه ای از جانب خداوند میتواند باشد؟وچرا سلولهای مغز در زمان حیات از این قاعده مثتثنی هستند؟

    . . . .حق یارتان





  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بررسی دلایل تغییراتی که دربعد مادی و معنوی انسان ایجاد میشود




    و در آفرینش خودتان و انچه از انواع جنبنده ها پراکنده میگرداند برای مردمی که یقین دارند نشانه هایی است. سوره ی جاثیه ایه ی4
    یکی ازایات ونشانه هایی که خداوند در خلقت انسان وسایر موجودات هستی قرار داده که کمتر به ان پرداخته شده موضوع تغییر و دگرگون شدن
    دایمی اوضاع و احوال جهان هستی میباشد.
    منشاء این تغییرات و تحولات از عوامل گوناگونی سرچشمه میگیرد که مهم
    ترین انها زمان است. اگر به آیات قران کریم دقت کنیم در می یابیم که خارج از بعد زمان جاودانگی حاکم است .
    جنات عدن--خالدین فیها--عذاب مقیم
    قران کریم نمونه های خروج از زمان را به اذن خداوند برای ما یاد آور شده مثل اصحاب کهف که بعد از گذشت 309سال زمان در نظرشان یک روز یا نیمی از یک روز بود.
    و یا عزیر پیامبر که صد سال در نظرش یک روز بود.
    واین به دلیل عدم تغییر جسم انها هم می توانسته باشدزیرا بعد از 309 سال و یا 100سال جسمشان هیچ تغییری نکرده بود.اگر در مثالهای قران دقت کنیم به این تغییر نکردن بعد مادی تاکید شده.
    آیه ی259سوره بقره---(پس بنگرید به خوردنی و اشامیدنی خود) که پس از صدسال تغییری نکرده

    واما نکته ی اصلی اینکه جهان هستی / از جمله موجودات زنده ی ان و سرامد انها یعنی انسان نیز در معرض دایم تغییرات وابسته به زمان قرار دارد
    یعنی از نظر بعد مادی انچه امروز هستیم غیراز دیروزمان است!!
    با توجه به اصل تبدیل دایم ماده به انرژی و انزژی به ماده جسم ما وجهان پیرامون ما مرتبا" در حال تغییر است و با نوجه به عمر کو تاه سلولها مرگ سلول بعد از چند روز کوتاه/ بدن یک ماه قبل ما با بدن امروزمان متفاوت است واین یکی از قسمتهای جبری زندگی انسان است.و انسان نمی تواند دخالتی در به ثبوت رساندن این تغییرات داشته باشد. البته به جز سلولهای مغز که در زمان حیات دایمی هستند و ان نیز حکمت خودش را دارد.
    این تغییر دایم جسم انسان از ماده به انرژی و انرزی به ماده چه حکمتی میتواند داشته باشد؟ وجه ایه و نشانه ای از جانب خداوند میتواند باشد؟وچرا سلولهی مغز در زمان حیات از این قاعده مثتثنی هستند؟

    . . . .حق یارتان
    ویرایش توسط ••ostad•• : ۱۳۸۸/۰۷/۲۳ در ساعت ۲۲:۱۷

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با نام دوست که هرچه داریم از اوست

    انسان موجودی 2 ساحنی است یعنی جسم توام با روح وروح توام باجسم
    مورد خطاب قرار میگیرد چه در این دنیا و چه در اخرت .
    فقط برزخ است که این تواءمان را برای مدتی از هم جدا می کتد.
    جسم تا این مرحله مرتبا" در حال تغییر و دگرگونی بنیادی است (البنه به جز سلولهای مغز) واین جبر انسان است.
    اما بعد دیگر انسان یعنی رو ح چطور؟ایا روح هم دچار تغییر و تحول میشود؟
    یا اینکه روح ثابت و تغییر ناپذیر است؟
    خداوند در چندین سوره ی قران فرموده (پس از تمام شدن خلقت انسان از روح خود دراو دمیدم) حال اگر این روح را متغبر بدانیم تکلیف این نسبت چه میشود؟ و اگر متغیر ندانیم تکلیف این همه اختلاف سلیقه--عقیده--نتیجه و.....چه میشود .دیروز حق در نظرم یک چیز بود وامروز چیز دیگر -- دیروز عجول بودم وامروز صبور و.... بالاخره روح ما تغییر پذیر است یاثابت وپایدار؟
    . . . . . . حق یارتان

  7. تشکرها 2


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    318
    صلوات
    14
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    221 پست
    حضور
    49 روز 9 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    27



    یه چیز بسیار جالب اینه که ما هیچ گاه این روحو نمی بینیم نه تو این دنیا نه اخرت خیلی ساختار پیچیده ای هستش فقط خدا ازش می دونه وبس
    یکی گره روسری شو شل کرد رفت جلو دوربین واسه لایک!! یکی بند پوتینشو سفت کرد رفت رو مین واسه خاک

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بچه مسلمان نمایش پست
    یه چیز بسیار جالب اینه که ما هیچ گاه این روحو نمی بینیم نه تو این دنیا نه اخرت خیلی ساختار پیچیده ای هستش فقط خدا ازش می دونه وبس
    درسته اما این دلیل نمیشه که به عملکرد وارتقاعش فکر نکنیم ما خیلی از
    چیزها را نمی بینیم ولی با تمام وجود حسش میکنیم ودرقلب خود برورشش میدهیم محبت به خدا - به مادر -به فرزند -وگاهی به همسر
    یکی از این موارد میتوانند باشند . حال ما چرا روح خودمان را نشناسیم ومحبتش را در دل نبرورانیم ؟
    - - حق یارتان

  11. تشکرها 2


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,969
    مورد تشکر
    5 پست
    حضور
    1 روز 8 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    173

    مطلب




    روح ما عاری از هرگونه زشتی و بدی و گناه هست و چیزی که باعث میشه آدما عوض بشن عوامل و شرایطی هست که در این دنیا هست تا جسمشون آلوده بشه... ذات همه انسانها از بدو تولد پاک و مطهر است ولی به خاطر اینکه انسان دارای اختیار است بعضا دچار اشتباهاتی میشه که روحش کدر و سیاه میشه و این باعث میشه که از خدا دور بشه...
    ویرایش توسط zeynab : ۱۳۸۸/۰۷/۲۴ در ساعت ۲۰:۵۴
    در ساحل زندگی قدم میزدم همه جا دو رد پا دیدم،
    جای پای من و خدا.
    به سختترین لحظه ها که رسیدم فقط یک جای پا دیدم.
    گفتم: خدایا مرا در سخت ترین لحظه ها رها کردی؟
    ندا آمد: تو را در سخت ترین لحظه ها به دوش کشیدم!


  13. تشکرها 2


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بردوستان عزیزقرانی

    درمورد روح تحقیقات مختلفی به صورت نظریه ارائه شده/همانطورکه دوستان اشاره فرمودندبه دلیل پیچیدگی و مجهول الهویه بودن- هیچکدام تقریبا" مستند علمی ندارد و فقط درحد نظریه میباشند.
    بنده هم با استعانت از قران کریم وبرخی ازتحقیقات رفتار شناسی موجود
    نظریه ای را مطرح نموده ام که مختصری از ان رابرای برسی بهتر وبهره گیری از نظریات دوستان عزیزعنوان میکنم(البته این بحث مکمل بحث اصلی مطرح
    شده بلا میباشد)
    انسان براستناد به ایات قران کریم دارای چند ویژگی ماوراءالطبیعه میباشد که تقریبا" برای خود انسان نیز مجهول است.
    این ویژگی ها عبارتند از :
    1_ روح انسان که ظاهرا"در این دنیا امانتی است برای انسان از طرف خدا
    2_عقل که منشاء برنامه ریزی زندگی انسان است و هدیه ای است از جانب خدا
    3_فطرت انسان که همکار و واسطه میان روح وعقل است ونعمتی است از جانب خدا
    4_ وجدان که پلیس درون است برای کنترل منازعات روح و عقل وفطرت و
    لطفی است از جانب خدا
    5_ذات انسان که می توان ان رانتیجه ی عمل کردعقل فردی- عقل اجتماعی -وراثت و اکتساب رفتاری تابع محیط دانست.
    6_دیدگاه انسان که حاصل همکاری جمعی این گروه میباشد.
    البته توضیح هر گروه خود مثنوی چند من کاغذ است و جای بحث مفصل تری دارد.حالا با این توضیحات ایا باز هم روح ما ثابت_پاک ومحترم (جاودانه)است؟
    یاروح ماهمان روح خدا نیست که به تعبیراتی چون الودگی میپذیردپس اضافه
    تشریفی است .البته انسان معمولا"عادت کرده وقتی به بن بست می رسد
    نقب می زند وزیر ابی میرویدبا عنوان کردن این مطلب هم میخواهداحترام کلام خدارا نگاه دارد وهم موضوع را یک جوری <<حل>>کرده باشد اما مستند ظاهر کلام خدا می گوید انسان! روح تو مستقیما"روح خداست که
    <<خودش>>در کالبد تو دمیده. البته حالا باید بررسی کنیم که ایا رو ح ثابت وپاک باقی میماند یا اینکه روح (خدایی) هم دچار تغییر و الودگی می شود!؟ واگر نه پس این همه تفاوت روحی چیست؟

    .................................حق یارتان...................................... ............

  15. تشکرها 2


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر دوستا ن خوب قرانی
    عزیزان گله میکنند که چرا در سایت قرانی بحث قرانی کم میشود
    خوب بسم الله این هم بحث قرانی / منتظر نظرات وتحقیقاتتون هستیم

    ......................................حق یارتان.........................................

  17. تشکر


  18. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام به همه ی دوستان قرانی
    قبلا"گفتم که انسان دارای چند بعد معنوی وماوراءالطبیعه میباشد که دسترسی مستقیم به انها برایش ممکن نیست وفقط از طریق ادراک نظری
    وازنوع علم حضوری می تواند به انها دست بیابد.
    ازجمله ی این ابعاد: روح_فطرت_ذات_وجدان_ودیدگاه و ذهنیت هر فرد از انسان میباشد .
    همچنین تغییرات جسم را امری جبری وتابع عوامل حاکم بر جهان هستی
    یافتیم .
    از طرفی به عینه شاهد تغییرات عمده در نگرش- دیدگاه وباورهای اشخاص
    نشان دهنده ی تحولات و تغییرات درونی نیز میباشد .
    رسیدیم به این سوال که ایا روح انسان هم دچار تغییر میشود یا نه؟
    اگر بله! که روح خدا و تغییر؟ و اگر نه / پس کجاست شاهد ومدعا؟
    البته انسان از لحاظ معنوی طبق شواهد دارای دو بخش اختیاری وجبری نیز میباشد.
    بخش جبری ان تغییر ناپذیری روح وفطرت اوست.
    و بخش اختیاری ان تغییر پذیری ذات - وجدان - دیدگاه وذهنیت اوست.
    دراین قسمت معمولا" این سوال پیش می اید که بین ذات وروح انسان چه تفاوتی وجود دارد؟ ایا روح و ذات یکی هستند؟ یا اینکه دو موجود جدای از یکدیگرند ؟ و در هر صورت چه ارتباطی میتوانند داشته باشند؟کسی پاسخ این سوال را دارد؟ منتظر پاسخ شما قران پژوهان عزیز هستیم

    .............................................حق یارتان ...................................

  19. تشکر


  20. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    937
    تشکر:
    1
    حضور
    1 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست
    :gol:باسلام به همه ی دوستان قرانی:gol:
    قبلا"گفتم که انسان دارای چند بعد معنوی وماوراءالطبیعه میباشد که دسترسی مستقیم به انها برایش ممکن نیست وفقط از طریق ادراک نظری
    وازنوع علم حضوری می تواند به انها دست بیابد.
    ازجمله ی این ابعاد: روح_فطرت_ذات_وجدان_ودیدگاه و ذهنیت هر فرد از انسان میباشد .
    همچنین تغییرات جسم را امری جبری وتابع عوامل حاکم بر جهان هستی
    یافتیم .
    از طرفی به عینه شاهد تغییرات عمده در نگرش- دیدگاه وباورهای اشخاص
    نشان دهنده ی تحولات و تغییرات درونی نیز میباشد .
    رسیدیم به این سوال که ایا روح انسان هم دچار تغییر میشود یا نه؟
    اگر بله! که روح خدا و تغییر؟ و اگر نه / پس کجاست شاهد ومدعا؟
    البته انسان از لحاظ معنوی طبق شواهد دارای دو بخش اختیاری وجبری نیز میباشد.
    بخش جبری ان تغییر ناپذیری روح وفطرت اوست.
    و بخش اختیاری ان تغییر پذیری ذات - وجدان - دیدگاه وذهنیت اوست.
    دراین قسمت معمولا" این سوال پیش می اید که بین ذات وروح انسان چه تفاوتی وجود دارد؟ ایا روح و ذات یکی هستند؟ یا اینکه دو موجود جدای از یکدیگرند ؟ و در هر صورت چه ارتباطی میتوانند داشته باشند؟کسی پاسخ این سوال را دارد؟ منتظر پاسخ شما قران پژوهان عزیز هستیم :rose::rose::rose:

    .............................................حق یارتان ...................................

    سلام علیکم

    این که خداوند فرموده از روح خویش در او دمیدم ، به تنهایی دلیلی برای سکون و عدم تغییر نیست . مگر آن گاه که ما مختصات روح خدایی را بدانیم ( که نمی دانیم ) و نیز این که بدانیم آیا هر چیز منسوب به خداوند ؛ مانند صفات اوست که ثابت و لایتغیر باشد ؟

    . شواهدی موید تغییر پذیری روح انسان است . از جمله این که آدمی در آخرت با روح و جسم خود پاداش می گیرد یا عذاب می شود ( زیرا دور از عقل سلیم است که فرض کنیم انسان ِ زنده شده در آخرت ، روح متفاوتی دارد ، یا فقط جسم است )

    یا این که تمام نیکویی ها و خوبی هایی که در قرآن برای آدمی در برابر اعمال صالح شمرده می شود ، نشانه ی تکامل روح است نه جسم ، زیرا جسم به تبع مختصات دنیوی خود ابتدا فراز ( کودکی ، نوجوانی و جوانی ) و سپس فرودی ( بزرگسالی ، میان سالی و کهن سالی ) دارد و رو به افول است در حالی که روح میل به تعالی دارد .

    یقینا این پاره ی جدا شده از خداوند ( روح )، مایه ی حیات آدمی است . اما این که نسبت او با ذات ( همان من ِ آگاه ) چیست ، به سبب کمبود دانش در این باره ، سختی می توان فرضیه هایی مطرح کرد :

    در این شکی نیست که پاره ای از وجود انسان پیش از ورود به دنیا وجود داشته و حیات هم داشته است . ظاهرا این هستی ( آگاهی ) پیشین ( که از عالم ذر می آید ) پس از ورود به دنیا توسط روح قالب گرفته شده و با آن عجین می شود تا بتواند منویات خود را بر جسم اعمال کند . روح هم توسط قالب مثالی به بدن متصل می گردد تا این لایه های مختلف بتواند در حرکتی هماهنگ موجودیتی به نام انسان را فراهم سازد . والله اعلم


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی آیا این روایت های در تایید تحریف قرآن معتبر است ؟
    توسط ساحل نجات در انجمن دلایل عدم تحریف قرآن
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۱۷, ۱۸:۰۸
  2. بگویید روضه حضرت قاسم(ع) نخوانند (مرحمت)
    توسط مقاومت در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۲/۱۳, ۱۵:۳۶
  3. فرهنگ اموی را بیان فرمایید چه بود و اصلاحات علوی چگونه صورت گرفت؟
    توسط شهید علی اصغر پازوکی در انجمن حکومت ها ، اقوام و ملل و سنت های در قرآن
    پاسخ: 11
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۰۹, ۲۳:۳۸
  4. *¸ღ¸ღ¸* بیایید از کودکان بیاموزیم *¸ღ¸ღ¸*
    توسط ╫❀نیایش❀╫ در انجمن کودک و خانواده
    پاسخ: 35
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۱۴, ۱۰:۴۸
  5. آیا آموختن هنر قرآن از نظر پیامبر و ائمه تایید شده است؟
    توسط رضوانه در انجمن آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۱۴, ۲۱:۴۸

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود