جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ☆ . . . توبه در قرآن . . . ☆

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    5,046
    صلوات
    20000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    415 پست
    حضور
    132 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    24
    آپلود
    41
    گالری
    2534

    ☆ . . . توبه در قرآن . . . ☆





    ☆  . . .  توبه در قرآن  . . .  ☆


    به نام پروردگار قادر و توانا

    به نام دادار پاکی که مهربان ترین مهربانان است

    با کمک خداوند به بررسی چگونگی توبه در قران کریم میپردازیم.



    سرفصل موضوعات قابل بررسی:



    • توبه یکی از شرائط از بین بردن ریشه‏هاى نفاق
    • ثمرات توبه واقعی از نظر قرآن
    • توبه در قرآن
    • شرایط پذیرش توبه
    • شرایط توبه واقعی
    • شرایط عدم قبولی توبه
    • مواضع بی فایده بودن ایمان و توبه از نظر قرآن
    • مهلت توبه با توجه به آیات قرآن
    • آثار تربیتی توبه با توجه به آیات قرآن






    ویرایش توسط iranproud : ۱۳۸۸/۰۷/۲۶ در ساعت ۰۹:۴۹


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    5,046
    صلوات
    20000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    415 پست
    حضور
    132 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    24
    آپلود
    41
    گالری
    2534

    توبه





    ☆  . . .  توبه در قرآن  . . .  ☆

    قرآن نمونه های متعددی از برانگیختن فرد علیه خودش و بازگشت از مسیر گمراهی و تباهی «توبه» ذکر می کند. البته قرآن خود به این نکته توجه دارد که بازگشت آنها که به رفاه و تنعم به سر می برند به مراتب دشوارتر از بازگشت محرومان و ستمدیدگان است.گروه دوم به اقتضای طبع در راه عدالت حرکت می کنند، اما گروه اول باید از منافع شخصی و گروهی خود صرف نظر کنند و پا روی امیال و خواستهای خود بگذارند. قرآن می گوید گروندگان به او آنها هستند که روحشان پاک و تصفیه شده است و این گروندگان صرفا بر اساس حقیقت جویی و عدالت طلبی که فطری هر انسانی است، به قرآن گرایش پیدا کرده اند نه به اقتضای منافع و تمایلات مادی و جاذبه های دنیوی.

    ☆  . . .  توبه در قرآن  . . .  ☆



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    5,046
    صلوات
    20000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    415 پست
    حضور
    132 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    24
    آپلود
    41
    گالری
    2534

    توبه یکی از شرائط از بین بردن ریشه‏هاى نفاق





    خداى تعالى منافقین را به چند صفت سنگین توصیف فرموده، صفاتى كه ریشه هاى نفاق جز در زمینه وجود آن صفات رشد نمى كند و شرایطى را یادآور شده كه هر یك از آنها قسمتى از آن صفات زشت را از دلها پاك مى كند، یكى از آن شرائط و یا به عبارت دیگر یكى از آن عواملى كه ریشه هاى نفاق را مى خشكاند توبه است، یعنى برگشتن به سوى خداى تعالى و این برگشتن وقتى نافع است كه شخص تائب آنچه را كه تاكنون از خود تباه ساخته اصلاح كند، اگر جان پاك خدادادى خود را آلوده كرده، باید با رژیم هایى كه هست آن آلودگى ها را پاك كند و این اصلاح نیز نتیجه اى نمى دهد، مگر آنكه انسان خود را از خطر لغزش و انحراف به خدا بسپارد و از او عصمت و مصونیت بخواهد یعنى كتاب خدا و سنت پیغمبرش را پیروى كند زیرا راهى به سوى خدا نیست مگر آن راهى كه خود او معین فرموده، از آن گذشته هر راهى دیگر راه شیطان است.

    ☆  . . .  توبه در قرآن  . . .  ☆



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    توبه به اين اعتبار كه گناهان و معاصى، مختلفند، داراى انواعى است.
    توبه يا از گناهى است كه متعلق به حق خاص خداى تعالى است، و يا از گناهى است متعلق به حق آدمى.
    گـنـاه بـه حالت اول (متعلق به حق خاص خدا) نيز يا عبارت از انجام فعلى قبيح مانند: شرب خمر و زناست و يا تـرك عـمـلى واجـب چـون زكـات و نـمـاز. بـراى تـوبـه از این قـسـم، پشيمانى و نيز عدم جزم بر آن كه ديگر بدان خود را آلوده نكند كافى است.

    اما قـسـم دوم (متعلق به حق آدمی) را به حسب قوانين شرعى، احكامى خاص دارد؛ زيرا گاهی گناه از اقسامى اسـت مانند پوشيدن لباس حرير (براى مردان )، شراب خوارى و گوش دادن به غنا، كه براى توبه از آن امرى ديگر جز پشيمانى لازم نيست.
    و گاهی ديگر گناه از اقسامى است كه در آن علاوه بر پشيمانى، اداى حقوق خداوند و حقوق مردمان نـيـز - مـالى يـا غـيـر مـالى - لازم اسـت. در ايـن صـورت، بـايـسـتـى هـمـراه با توبه، عمل مربوط نيز به انجام مى رسد.
    مـثـلا كـسـى كـه تـرك زكـات كـرده اسـت ، بـايـستى علاوه بر پشيمانى، زكات خويش را پرداخت نمايد، چنانكه تارك نماز را نيز به هنگام توبه، قضاى نمازهاى ترك شده لازم است.
    بـراى تـوبـه از گـنـاهـى كـه مـربـوط بـه حق انسانى است، بايستى حق آن شخص به او رد شود.
    اگـر حـق، مـالى بـاشـد، مـال به صاحب حق، و چنانچه در قيد حيات نيست، به ورثه اش پـرداخـت گـردد، ولى اگـر شـخـص تـوبـه كـنـنـده ، بـراى رد مال به صاحبش ، تمكن مالى ندارد، فقط تصميم بر آن كافى است.(1)


    1. کتاب توبه، حسن زاده آملی، ص 85.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    5,046
    صلوات
    20000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    415 پست
    حضور
    132 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    24
    آپلود
    41
    گالری
    2534

    توبه یکی از شرائط از بین بردن ریشه‏هاى نفاق (بخش دوم)






    ☆  . . .  توبه در قرآن  . . .  ☆
    باز این اعتصام كار را تمام نمى كند و سود نهایى را نمى رساند مگر وقتى كه انسان دین خود را خالص براى خدا كند و اتفاقا اعتصام هم در همین اخلاص معنا مى دهد، براى اینكه شرك، ظلم است، آن هم ظلمى كه آمرزیده و بخشیده نمى شود و وقتى بیماردلان توبه كردند و اصلاح مفاسد خویش نمودند و به خداى عز و جل نیز اعتصام جستند و دین خود را خالص براى خدا نمودند، در آن هنگام مؤمن حقیقى خواهند بود و ایمانشان آمیخته با شرك خواهد بود و آن وقت است كه از خطر نفاق ایمن شده، خودشان راه گم شده را پیدا مى كنند، هم چنان كه فرموده است:
    «الَّذِینَ آمَنُوا وَ لَمْ یَلْبِسُوا إِیمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ؛ كسانى كه ایمان آوردند و ایمان خود را به ظلم نیالودند، آنان داراى امنیت و همانان راه یافتگانند» ( سوره انعام، آیه 82).

    از سیاق آیه هم این معنا بدست مى آید كه مراد از مؤمنین تنها آن دسته از مؤمنینى است كه ایمانشان محض و خالص است و خداى تعالى نیز این چنین معرفیشان كرده، كه ایشان كسانیند كه اولا توبه مى كنند و ثانیا گذشته خود را اصلاح مى نمایند و ثالثا از خدا عصمت و مصونیت مى خواهند و رابعا دین خود را خالص براى خدا مى كنند و این چهار صفت متضمن جزئیات تمامى صفات و خصائصى است كه خداى تعالى در كتاب عزیزش براى مؤمنین بر شمرده، مثلا یك جا در صفت مؤمنین فرموده:
    «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ *الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ* وَ الَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ ؛ مؤمنان رستگار شدند، آنهایى كه در نمازشان خاشعند و آنهایى كه از لغو و هر كار بیهوده روى گردانند» (سوره مؤمنون، آیات 1 تا 3).

    ☆  . . .  توبه در قرآن  . . .  ☆


  7. تشکرها 3


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    5,046
    صلوات
    20000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    415 پست
    حضور
    132 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    24
    آپلود
    41
    گالری
    2534

    توبه یکی از شرائط از بین بردن ریشه‏هاى نفاق (بخش سوم)





    ☆  . . .  توبه در قرآن  . . .  ☆
    جاى دیگر فرموده:«
    وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً *وَ الَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِیاماً؛

    بندگان خداى رحمان آنهایند كه در زمین با تواضع قدم بر مى دارند و چون افراد نادان با بى ادبى با آنان رو برو شوند پاسخى سالم مى دهند و آنهایند كه هنگام شب به خاطر خلوت با پروردگارشان هر بیننده آنان را مى بیند كه یا سر به سجده دارند و یا در حال نمازند» سوره فرقان، آیات (63 و 64 )


    و در جاى دیگر فرموده: «

    فَلا وَ رَبِّكَ لا یُؤْمِنُونَ، حَتَّى یُحَكِّمُوكَ فِیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ، ثُمَّ لا یَجِدُوا فِی أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَیْتَ وَ یُسَلِّمُوا تَسْلِیماً؛

    نه به پروردگارت سوگند، این انسانها ایمان ندارند، مگر وقتى كه تو را در هر نزاعى كه برایشان پیش آید حكم قرار دهند و هر حكمى كه بفرمایى هر چند به ضررشان باشد در دل از حكم تو احساس ناراحتى نكنند و به تمام معنا تسلیم حكم تو باشند» سوره نساء، آیه (65)


    از این آیات مى فهمیم كه قرآن كریم هر جا كه كلمه مؤمنین را بطور مطلق و بدون توضیح ذكر كند مرادش چنین كسانى است، مگر آنكه قرینه اى در كلام باشد كه بفهماند در خصوص این كلام منظور از كلمه مؤمنین غیر دارندگان چنین اوصافى است. خداى تعالى هم به همین جهت می فرماید:
    «إِنَّ الْمُنافِقِینَ فِی الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِیراً *إِلاَّ الَّذِینَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ اعْتَصَمُوا بِاللَّهِ وَ أَخْلَصُوا دِینَهُمْ لِلَّهِ فَأُولئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِینَ وَ سَوْفَ یُؤْتِ اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ أَجْراً عَظِیماً؛

    منافقان در طبقه زیرین جهنمند و هرگز برایشان یاورى نخواهى یافت. مگر آنها كه توبه كرده و راه اصلاح را در پیش گرفتند و به خدا متوسل شده و دین خویش را براى خداخالص كرده اند، آنان قرین مؤمنانند و خدا مؤمنان را پاداشى بزرگ خواهد داد» (نساء/ 145 و 146).
    نفرمود: «فَأُولئِكَ مَنَ الْمُؤْمِنِینَ» ترجمه: كسانى كه داراى چنین اوصافى شده اند از مؤمنین هستند، بلكه فرمود:« فَأُولئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِینَ»، چون به صرف تحقق این اوصاف در مؤمنین، دارندگان آن، از مؤمنین بطور مطلق نمى شود بلكه براى اولین بار ملحق به مؤمنین بطور مطلق مى شوند. بله وقتى از خود آنان مى شوند كه این اوصاف در ایشان پاى بگیرد و در دلهاشان مستقر گردد و براى همیشه محفوظ بماند


    ☆  . . .  توبه در قرآن  . . .  ☆
    .


  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    5,046
    صلوات
    20000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    415 پست
    حضور
    132 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    24
    آپلود
    41
    گالری
    2534

    توبه یکی از شرائط از بین بردن ریشه‏هاى نفاق (بخش پایانی)





    ☆  . . .  توبه در قرآن  . . .  ☆


    دقت فرمائید
    ما یَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَ آمَنْتُمْ ...؛

    اگر شکر گزاری کنید و ایمان آورید، خدا به عذاب شما اقدام نمی کند
    آیه 147 سوره نساء



    این آیه شریفه ظهور در این معنا دارد كه خطاب در آن متوجه مؤمنین است، زیرا زمینه كلام خطاب با مؤمنین بود، البته با حفظ ایمانشان مخاطب به چنین خطابى نشده اند بلكه در این خطاب از ایمانشان چشم پوشى شده، كانه انسانهایى فرض شده اند كه از ایمان عاریند. و این آیه شریفه كنایه است از اینكه خداى تعالى احتیاجى به عذاب كردن آنان ندارد، اگر خود آنان با شكر نكردن از نعمت هاى خدا و یا ایمان نیاوردن، خویشتن را مستوجب نسازند، براى اینكه بارى تعالى از شكنجه كردن بندگان سودى نمى برد تا انجام آن را بر ترك آن ترجیح دهد و از وجود گنهكاران متضرر نمى شود تا با عذاب كردن آنان، آن ضرر را از خود دفع كند، پس معناى جمله مورد بحث این است كه اگر شما شكر نعمت خدا را با اداى حق واجب او به جاى آورده و به او ایمان بیاورید هیچ موجبى نیست كه شما را عذاب كند بلكه خداى عز و جل شكرگزار شكرگزاران خویش و دارندگان ایمان به خویش است، او علیم است، اینگونه افراد را كه مورد شكرگزارى اویند با سایر موارد اشتباه نمى كند.
    این آیه شریفه دلالتى دارد بر اینكه عذابى كه شامل اهل عذاب است از ناحیه خود آنان است نه از ناحیه خداى تعالى و همچنین هر عاملى و هر عملى كه مستوجب عذاب است، از قبیل ضلالت و یا شرك و یا معصیت، مستند به خداى تعالى و از قبل آن حضرت نیست و اگر چیزى از این امور از ناحیه خداى تعالى باشد عذابى هم كه دنبال این عناوین مى آید از قبل او بود، چون او مسبب الاسباب است و سببیت هر سببى مستند به او است.

    ☆  . . .  توبه در قرآن  . . .  ☆




  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    5,046
    صلوات
    20000
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    415 پست
    حضور
    132 روز 12 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    24
    آپلود
    41
    گالری
    2534

    ثمرات توبه واقعی از نظر قرآن (بخش اول)




    ☆  . . .  توبه در قرآن  . . .  ☆

    توبه رجوع و بازگشت واقعی بنده به سوی خداوند است، و البته ممکن نیست که بنده ای واقعا و حقیقتا راه کج را که می رفته رها کند و به سوی راه راست و مستقیم باز گردد و از عمق باطن و روح خود به سوی خداوند بیاید نه فقط به دلیل اجبار و اضطرار - و خداوند او را در جوار رحمت خود نپذیرد. آن چیزی که رکن و اساس توبه را تشکیل می دهد، ندامت و پشیمانی از کار بد و تصمیم به ترک گناه است. توبه حقیقی یعنی انصراف جدی و بازگشت واقعی از گناه به سوی صلاح و ارشاد، و بدیهی است که اگر انصراف، جدی و واقعی باشد و معلول مشاهده کیفر نقد و حاضر نباشد البته خداوند متعال به رحمت واسعه خود آن را می پذیرد.
    خداوند در سوره تحریم آیه 8 می فرماید: اى کسانى که ایمان آورده اید! به سوى خدا بازگردید و توبه کنید، توبه خالص: (یا ایها الذین آمنوا توبوا الى الله توبة نصوحا).

    آرى نخستین گام براى نجات، توبه از گناه است، توبه اى که از هر نظر خالص باشد، توبه اى که محرک آن فرمان خدا و ترس از گناه، نه وحشت از آثار اجتماعى و دنیوى آن، بوده باشد، توبه اى که براى همیشه انسان را از معصیت جدا کند و بازگشتى در آن رخ ندهد. حقیقت توبه همان ندامت و پشیمانى از گناه است که لازمه آن تصمیم بر ترک در آینده است، و اگر کارى بوده که قابل جبران است در صدد جبران برآید، و گفتن استغفار نیز بیانگر همین معنى است.

    سپس به آثار این توبه نصوح اشاره کرده، مى افزاید: امید است با این کار پروردگار شما گناهانتان را ببخشد و بپوشاند (عسى ربکم ان یکفر عنکم سیئاتکم)، و شما را در باغهائى از بهشت وارد کند که نهرها از زیر درختانش جارى است (و یدخلکم جنات تجرى من تحتها الانهار )، این کار در روزى خواهد بود که خداوند پیامبر و کسانى را که با او ایمان آوردند خوار و موهون نمى کند (یوم لا یخزى الله النبى و الذین آمنوا معه)، این در حالى است که نور ( ایمان و عمل صالح ) آنها از پیشاپیش و از سوى راستشان در حرکت است و عرصه محشر را روشن مى سازد، و راه آنها را به سوى بهشت مى گشاید (نورهم یسعى بین ایدیهم و بایمانهم ). در اینجاست که آنها رو به درگاه خداوند آورده، مى گویند پروردگارا! نور ما را کامل کن، و ما را ببخش که بر هر کار قادرى (یقولون ربنا اتمم لنا نورنا و اغفر لنا انک على کل شىء قدیر).


    ☆  . . .  توبه در قرآن  . . .  ☆


  12. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود