صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مهجوریت قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مهجوریت قرآن




    سلام...
    درباره مهجوریت قرآن و مراتبش چقدر می دونید؟ اگر ممکنه راهنماییم کنید.

  2. تشکرها 5


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    آيه 30 سوره فرقان اشاره به مهجوريت قرآن دارد: (وَقَالَ الرَّسُولُ يَـَرَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُواْ هَـَذَا الْقُرْءَانَ مَهْجُورًا)
    در اين آيه، حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله از كيفيت برخورد مشركان لجوج و افراد بی ايمان با قرآن، به خداوند شكايت می كند.
    برخی از مفسران مانند علامه طباطبايی; شكايت پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله را مربوط به آخرت دانسته اند، امّا بيشتر مفسران اين سخن پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله را مربوط به همين دنيا دانسته اند.



    ر.ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازی و ديگران، ج 15، ص 76


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    بنام خدا
    خداوند متعال مى فرمايد : «وَقَالَ الرَّسُولُ يَـرَبِّ إِنَّ قَوْمِى اتَّخَذُواْ هَـذَا الْقُرْءَانَ مَهْجُورًا »(فرقان /30) و پيامبر (خدا) گفت : پروردگارا ! قوم من اين قرآن را رها كردند (و از آن دورى جستند .)»
    اين سخن و شكايت پيامبراكرم(ص) امروز نيز همچنان ادامه دارد كه از گروه عظيمى از مسلمانان به پيشگاه خداوند متعال شكايت مى برد كه قرآن را به دست فراموشى سپردند .
    مهجوريت و بيگانگى مفاهيم و معارف قرآن در ميان مردم ، علت هاى مختلف و متعددى دارداز جمله:
    1 . تلاش ها و توطئه هاى شياطين جنى و انسى باعث شده كه مردم از معارف و مفاهيم قرآن كريم فاصله بگيرند و گرفتار دام ها و فريب توطئه هاى شياطين شوند . خداوند مى فرمايد:«وَ قُل رَّبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزَ تِ الشَّيَـطِينِ»(مؤمنون/97) و بگو : پروردگارا ! از وسوسه هاى شياطين به تو پناه مى برم .»
    2 . عدم توجه به مفاهيم و معارف قرآن كريم و در نتيجه عمل نكردن به دستورها و پيام هاى راهگشا و هدايت ساز قرآن مجيد نيز يكى از عوامل رايج نشدن فرهنگ قرآنى در ميان مردم است . بسيارى از مردم ، به كتاب الهى صرفاً به عنوان يك كتاب مقدس نگاه مى كنند و آن را در پارچه اى سبز پيچيده و درون كمد يا تاقچه تنها از كتاب قرآن نگه دارى و آن را به قصد ثواب تلاوت مى كنند ، و يا در مراسم ختم و يا بر سر سفره عقد يك جلد كلام الله مجيد هم مى گذارند . اين كارها ، گر چه خوب است ثواب هم دارد ، اما هدف خداوند از نزول قرآن فقط اين نيست ; بلكه مردم بايد از پيام ها و راهنماى هاى گرانبهاى قرآن استفاده و در آن تدبّر كنند و سير تكامل اخلاق و مراحل كمال را به وسيله عمل به آيات قرآن بپيمايند .
    3 . از طرفى ، كم توجهى مراكز مختلف فرهنگى به خصوص مراكزى كه وظيفه آنها نشر و گسترش فرهنگ قرآنى و اسلامى است ، باعث شده كه ترويج فرهنگ قرآن در ميان مردم كم رنگ شود .
    4 . البته با ظهور و پيروزى انقلاب شكوهمند اسلامى در ايران به رهبرى حضرت امام خمينى(ره)، فرهنگ قرآن و آيات آن ، در مملكت ايران و حتى بسيارى از كشورهاى اسلامى ، جان تازه اى به خود گرفت و بسيارى از دستورها و احكام قرآن كريم كه با توطئه شياطين جنى و انسى به دست فراموشى سپرده شده بود ، زنده شد و با استعانت از خداوند و توجهات امام عصر(عج)و رهبرى هوشمندانه رهبر معظم انقلاب و بيدارى مردم مسلمان هر روز و به تدريج در راه رسيدن به فرهنگ قرآن و عمل به احكام آن گام هاى مثبتى برداشته مى شود .(1)
    *************
    1:تفسير نمونه،ج 15 ،ص 76 و 77



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    تشکر:
    1
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    با سلام وتشکر از مطالب دوستان بزرگوارم
    يكي از حجاب‏هايي كه مانع از استفاده ازقرآن است، اعتقاد به آن است كه جز آن كه مفسرين نوشته يا فهميده‏اند، كسي را حق استفاده از قرآن شريف نيست. و تفكر و تدبر را به تفسير به راي كه ممنوع است، خلط نمودند و به واسطه اين دیدگاه غلط، قرآن شريف را از بهره بردن کنار زدند و به طوركلي مهجور نموده‏اند در صورتي كه استفادات اخلاقي و ايماني و عرفاني به هيچ وجه مربوط به تفسير نيست تا تفسير به رأي باشد.
    يكي ديگر از حجابهایی كه مانع از فهم قرآن شريف و استفاده از معارف و مواعظ اين كتاب آسماني است، حجاب معاصي و كدورات حاصله از طغيان و سركشي نسبت به ساحت پروردگار عالميان است كه قلب را حاجب شود از ادراك حقايق.
    باز از حجابهای مهم، كه پرده ضخيم است بين ما و معارف و مواعظ قرآن، حجاب حب دنياست كه به واسطه آن قلب تمام هم خود را صرف آن كند و وجهه قلب يكسره دنيوي شود و قلب به واسطه اين محبت از ذكر خدا غافل شود. و هرچه علاقه‏مندي به دنيا و اوضاع آن زيادت شود، پرده و حجاب قلب ضخيم‏تر گردد.

    مادامي كه انسان در حجاب خود هست نمي‏تواند اين قرآن را كه نور است و به حسب فرمايش خود قرآن، نور است، نور را كساني كه در حجاب هستند پشت حجاب‏هاي زياد هستند، نمي‏توانند ادراك كنند. گمان مي‏كنند كه مي‏توانند اما نمي‏توانند. تا انسان از حجاب‏هاي بسيار ظلماني خود خارج نشود، تا گرفتار هواهاي نفساني است، تا گرفتار خودبيني‏هاست، تا گرفتار چيزهايي است كه در باطن خود ايجاد كرده است از ظلماتي كه بعضي‏ها فوق بعض است، لياقت پيدا نمي‏كند انسان كه اين نور الهي در قلب او منعكس شود
    امید است روز به روز قلب ودل مابیشتر ازپیش پذیرای این انوار قرآن کریم باشد
    التماس دعا

    ویرایش توسط askari110 : ۱۳۸۸/۰۷/۳۰ در ساعت ۱۶:۴۸


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    300
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    5

    منظور از مهجوریت قرآن و برخی عوامل آن در میان جوانان ایرانی




    نقل قول نوشته اصلی توسط lilipar612 نمایش پست
    سلام...
    درباره مهجوریت قرآن و مراتبش چقدر می دونید؟ اگر ممکنه راهنماییم کنید.

    با توجه به آيه 30 سوره فرقان كه به نقل از پيامبر اكرم(ص) می‌فرمايد: «وَ قَالَ الرَّسُولُ یَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا؛ و پيامبر [خدا] گفت پروردگارا قوم من اين قرآن را رها كردند.» معنايی كه می‌توان برای مهجوريت قرآن كريم در نظر ‌گرفت، اين است كه به هر نحوی به قرآن توجه نشود يا بی‌اعتنايی شود.

    منظور از مهجوریت:
    الف) اتخاذ قرآن و عترت(ع) به تنهايی
    تمسك تنها به قرآن و جدايی آن از عترت(ع) است؛ يعنی به كتاب‌الله و عترتی كه هم دوش همديگر و دو بال در كنار يكديگر هستند، توجهی نشود يا اين‌كه اصلا به خود قرآن و محتوای آن توجهی نشود كه مهجوريت قرآن هر دوی اين مسئله را می‌تواند در بر گيرد.
    ب) كم‌توجهی و بی‌توجهی به خود قرآن معنايی برای مهجوريت آن است
    ج) بی‌توجهی به محتوا و هدفی كه به خاطر آن نازل شده،
    به اين می‌گوييم مهجوريت قرآن، البته مهجوريت قرآن می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد.
    مهجوريت قرآن در بعد مفاهيم واضح و شفاف است ,
    عوامل مهجوریت
    1.بی اطلاعی از محتوای قرآن
    در بحث توجه به مفهوم قرآن كريم، مهجوريت خيلی واضح و شفاف است؛ يعنی به جرأت می‌توان گفت در جامعه‌ای كه زندگی می‌كنيم، جوانان كه بيشترين قشر جمعيت كشور را تشكيل می‌دهند، از محتوای قرآن بی‌اطلاع هستند؛ يعنی اصلا نمی‌داند كه فلان موضوع در قرآن وجود دارد يا نه. اصولا جوانان در مورد دينشان كم‌اطلاع‌اند، به خاطر اين‌كه با محتوای قرآن بيگانه است.
    2. ناآشنايی با زبان عربی
    يكی از مهجوريت‌های قرآن به مسئله زبان قرآن باز می گردد به اين بیان كه معمولا فارسی‌زبانان توجهی به فراگيری زبان عربی ندارند و بيشتر مايلند قرآن را به زبان فارسی بخوانند.
    يكی از مهجوريت‌های قرآن به مسئله زبان قرآن بر می‌گردد، در دنيا وقتی كسی می‌گويد من مسلمانم، لازمه مسلمانی خودش را آشنايی با زبان قرآن می‌داند، زمانی با يكی از اهالی تركيه ارتباطی برقرار كردم، وی چند زبان می‌دانست، يكی از زبان‌هايی كه می‌دانست، زبان عربی بود، وقتی از او پرسيدم زبان عربی را از كجا می‌دانيد، گفت زبان قرآن است، مگر می‌شود با زبان قرآن آشنا نباشم.
    متأسفانه در كشور ما به دلايل مختلف جوانان مايلند كه قرآن را به زبان فارسی بخوانند. جوانان می‌پرسند كه چه اشكالی دارد كه قرآن را به زبان فارسی منتشر كنند. چه اشكالی دارد كه ما فقط به معنای فارسی قرآن كريم توجه كنيم، به اشكال مختلف از زبان قرآن و از كلمات قرآن و تركيب عربی آن فرار می‌كنند، تا چه رسد به اين‌كه همت كنند و با زبان قرآن آشنا شوند.

    جوانان كشور ما اصلا با خود زبان عربی هم كه شايد بتوان گفت زبان بسيار ساده، روان، جذاب و شيرين است بيگانه هستند. در حالی كه زبان عربی در كشورهای اروپايی هم گسترش يافته است، حتی مردم اروپا وقتی مسلمان می‌شوند اولين كاری كه می‌كنند با زبان قرآن آشنا می‌شوند، اما در كشور ما با وجود اين‌كه زبان عربی نزديك‌ترين زبان به زبان فارسی است، خيلی از افراد با آن بيگانه هستند.
    3. بيگانه بودن با قرائت قرآن
    جامعه ما با قرائت قرآن بيگانه است، اگرچه وقتی كه ماه رمضان فرا می‌رسد، محافل انس با قرآن و جلسات قرائت قرآن در سراسر كشور در محافل نورانی و در مساجد برپا می‌شود، اما متأسفانه جامعه ما و خصوصا قشر تحصيل‌كرده ما با قرآن بيگانه هستند.

    شيوع اين مسئله در ميان جوانان زياد است و این عيب بزرگی است كه شخصی مسلمان باشد، اما از قرائت قرآن عاجز باشد. اين نشان می‌دهد كه با قرائت قرآن بيگانه هستيم، بعضی از افرادی كه به ما مراجعه می‌كنند، حتی تصور می‌كنند قرائت قرآن فقط و فقط برای فهم قرآن است و در نتيجه اين سؤال را مطرح می‌كنند كه چرا لازم است حتما قرآن را با اين كلمات عربی سخت بخوانيم، چه اشكالی دارد كه ترجمه فارسی قرآن را فقط قرائت كنيم؟ متأسفانه اين هم در ميان بعضی‌ها گسترش می‌يابد.
    خيلی از افرادی كه به ما مراجعه می‌كنند، می‌گويند كه ما قرآن را می‌خوانيم، اما فقط ترجمه فارسی آن‌را. وقتی از آن‌ها پرسيدم قرائت عربی آن مگر چه اشكالی دارد می‌گويند: چون چيزی از آن متوجه نمی‌شويم، آن را نمی‌خوانيم. در حالی كه می‌دانيم، در فرهنگ دينی ما قرائت قرآن و فهم قرآن دو مقوله كاملا مجزا از هم هستند و هر كدامشان خاصيت، ثواب و خاصيت خودش را دارد.
    رغبت جوانان ديگر كشورها به زبان قرآن بسيار خوب است و يكی از دلايل مهجوريت قرآن اين است كه متوجه می‌شويم، افرادی كه با دين ما بيگانه هستند و در كشورهای ديگر زندگی می‌كنند و در زمينه قرآن مشغول تحقيق هستند، در اولين قدم زبان قرآن را فرا می‌گيرند، اما ما كه خودمان مسلمان هستيم با قرآن بيگانه هستيم.

    سال گذشته با جوانی آلمانی آشنا شدم كه به ايران آمده بود و دانشجو بود و می‌خواست در مورد قرآن تحقيق كند، اولا وی به خاطر اين‌كه با فرهنگ اسلامی و قرآن آشنا شود مدتی را در مصر اقامت كرده بود و تا حدی كه بتواند ارتباط برقرار كند به زبان عربی مسلط بود. همچنين با يك استاد دانشگاهی از كشور يونان برخورد كردم كه وی به زبان عربی مسلط بود، وقتی علت را پرسيدم، گفت به خاطر تدريس و شغلم با قرآن سروكار دارم و بنابراين برای دسترسی به قرآن و ديگر كتب علوم قرآنی بايد زبان عربی را می‌آموختم.
    بنابراین يادگيری زبان عربی برای مهجوريت‌زدايی از قرآن امری لازم است و من به حال برخی از هم کیشان مسلمان تأسف می خوردم كه چطور اين‌ها كه با دين و زبان عربی كاملا بيگانه هستند و مسلمان هم نيستند، اما برای اين‌كه با اين متن آشنا شوند، در ابتدا اين زبان را ياد می‌گيرند و حتی می‌توانند به اين زبان مكالمه كنند اما ما نتوانيم.

    اگر با دانشگاه الازهر مصر آشنا شويم، متوجه می‌شويم تمامی كسانی كه وارد دانشگاه الازهر می‌شوند، نه تنها كه با قرآن آشنا هستند، بلكه قرآن را حفظ می‌كنند و حافظان قرآن در اين دانشگاه بسيار زياد هستند. حفظ قرآن از سنت‌های زمان پيامبر(ص) است، پيامبر(ص) هم بارها و بارها به ما سفارش كردند كه قرآن را حفظ كنيد و در سينه‌های خود نگهداری و سينه به سينه منتقل كنيد.
    از اول انقلاب اسلامی تا به حال يكی از اتفاق‌های جالب حركت به سمت قرآن بود، بحث حفظ قرآن تا حدودی در جامعه ما احيا شد، اما در عين حال با وجود گذشت بيش از سی سال متأسفانه به جرأت می‌توان گفت كه حفظ قرآن كه نقش بسزايی حتی در فهم قرآن دارد، اما آن طور كه بايسته و شايسته است رواج ندارد، حتی در بين محققان علوم قرآنی كه بيشتر با قرآن سروكار دارند، می‌بينيد كه اين امر رايج نيست تا چه رسد ميان مردم عادی كه مسلمان هستند.

    علامه طباطبايی يكی از امتيازاتش در تفسير كه موفق شد تفسير بسيار برجسته‌ای ارائه دهد، به خاطر تسلط كاملش بر روی همه آيات و حافظ قرآن بودنش هست، در حالی كه ما به اين مسئله كمتر توجه داريم.
    پس بیاییم برای از بین بردن مهجوریت قرآن در میان جوانان مان در همین فضای سایبر هم دست به کار شویم.


    در پایان یاد آور می شوم در این زمینه این مصاحبه را در
    خبرگزاری قرآنی ایکنا بخوانید
    همینطور
    این متن وبلاگ از قرآن بپرس را
    ویرایش توسط از قرآن بپرس : ۱۳۸۸/۰۸/۰۱ در ساعت ۰۸:۰۷


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قران كريم كتابي است كه تلاوت ، استماع ، تدبر ، انس و آشنايي با آن ، تفسير و در نهايت عمل كردن به آن موجبات رشد و تعالي انسان را فراهم ميكند و بي توجهي به هر مرحله و مرتبه آن بنوعي منجر به مهجوريت در آن مرحله خواهد شد در واقع آنچه در آيات قران كريم و احاديث و روايات صادره از معصومين (ع) در زمينه تاكيد بر تلاوت قران يا استماع آن ، تدبر و ... مطرح شده و يا بيان ثواب و فضيلت قرائت يا استماع و ... در روايات وارده ، مي خوانيم همه بنحوي تاكيد و تشويق بر استفاده از قران كريم در هر مرتبه است . لذا بي اعتنايي به قران ، در هر يك از مراتب فوق مهجوريت اين كتاب شريف را در آن مرتبه در پي خواهد داشت هر چند مهجوريت قران در مرتبه عمل بالاترين مرتبه مهجوريت است اما عمل ، مستلزم تدبر و تدبر مستلزم خواندن و استماع است لذا مهجوريت در مقدمات استفاده از قران كريم ، مهجوريت در عمل به آيات شريفه را نيز در پي خواهد داشت همچنين لازم به ذكر است كه در جا زدن در يك مرتبه و عدم پيشرفت و رشد در بهره گيري از قران در مراحل مختلف لاجرم ، مهجوريت در مراتب بالاتر را بهمراه خواهد داشت .

    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    300
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    5

    واكاوی علل مهجوريت قرآن در جامعه اسلامی




    این عنوان بحثی است که یک خبرگزاری قرآنی در مورد آن مصاحبه هایی با تعدادی از قرآن پژوهان انجام داده است برای دسترسی به متن مصاحبه ها سعی می کنم متن همه آن ها را در این پس قرار دهم
    استاد سید ابوالقاسم حسینی دوری از عترت مهمترین عامل مهجوریت

    مدیر کل اجتماعی فرهنگی قوه قضاییه فاصله انسان با حقیقت قرآن علت مهجوریت

    محقق قرآنی حجت الاسلام ابوطالبی مهجوریت زدایی نیازمند عزم ملی است


    حجت الاسلام رجبعلی مقیسه لازمه اقبال به قرآن شناخت اصیل نیازهای بشراست


    استاد خسروپناه مهجوریت قرآن عامل عقب ماندگی جامعه مسلمین است


    حجت الاسلام علی نصیری عامل مهجوریت قرآن میان قرآن پژوهان

    حجت الاسلام محرابی نوآوری در شیوه های معرفی لازمه مهچوریت


    حجت الاسلام علی امیرخانی کم توجهی به مفاهیم قرآنی یکی از عوامل مهجوریت


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط lilipar612 نمایش پست
    سلام...درباره مهجوریت قرآن و مراتبش چقدر می دونید؟ اگر ممکنه راهنماییم کنید.
    با سلام به شما دوست خوب .
    وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا. (سوره فرقان آیه 30 )
    و پيامبر میگوید: پروردگارا! قوم من قرآن را رها کردند .
    قال فعل ماضی است دراینجا میتواند معنی مضارع داشته باشد زیرا این شکایت در روز قیامت است. اما تعبیر به لفظ ماضی از باب نزدیکی روز قیامت است کانه همین الان وقت شکایت است...
    مهجور از ماده هَجر بمعنی ترک است...
    ترک قرآن چند مصداق دارد:
    1- نداشتن قرآن ویا حفظ نبودن قرآن وعمل نکردن به دستورات آن
    2- داشتن قرآن و عمل نکردن به دستورات آن
    3- داشتن قرآن وحتی حفظ آیات و مفاهیم آن وعمل نکردن به دستورات آن
    4- عمل به دستورات قرآن
    هر کدام از موارد 3 گانه فوق از مصادیق بارز مهجوریت قرآن است...
    وتنها موردی که قرآن را از غربت و مهجوریت بیرون می آورد ..عمل به دستورات آن است....
    بعنوان مثال اگر به همین یک آیه قرآن از سوره حجرات که به سوره اخلاق معروف است عمل شود انسان خداترس شده و مشمول رحمت الهی که که هدف غایی خلقت است می گردد وقرآن از مهجوریت در می آید:
    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوااجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ.(سوره حجرات آیه 12)
    .1- بر مومن واجب است ازبسیاری یا اکثر گمانهای بد به دیگری پرهیز کند.
    2- قطعا بسیاری از این گمانها که ناشی از وهم است گناه است.
    3- تجسس در عمل دیگری حرام است ..خود تجسس موجب دستیابی اطلاعات افرادومایه آبروریزی میشودو..
    4- غیبت وبد گویی مومن حرام است.
    5- غیبت کننده با آبروریزی مومن گوشت او را که برادرش هست میخورد وبدینوسیله اورا رنج میدهد.
    6- سوء ظن به مومن از گناهان کبیره است . (سوره نساء آیه 31 / سوره نجم آیه 32)
    7- تنها راه پرهیز از گناه تقوا وپروای الهی است.
    8- تقوا موجب رحمت الهی به بنده میشود .
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نتیجه:
    وبدینسان هدف از خلقت انسان که رحمت به بندگان است محقق میشود. وقرآن که برای سعادت انسان نازل شده از مهجوریت بیرون می آید: ...إِلاَّ مَن رَّحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ ..(1) مگر کسى را که پروردگارت رحم کند! و براى همين (پذيرش رحمت) آنها را آفريد! ..
    چه خوب است کسانی که مثلا در محیط مجازی اینترنت... براحتی با گمانهای باطل به دیگران بدگمان میشوند و احیانا نصایح ونقدها و راهنماییهای دیگران را بر نمیتابند و جبهه گیری وحمل برغرض ومرض میکنند وبه اطلاعات شخصی آنان تجسس ودستبرد میزنند وحتی بنادرست ای دی هایی را به دیگران نسبت داده وبر اساس آن سخنهای ناثواب وناصواب می بافند وبرخلاف صریح قرآن؛ این امور را وظیفه خود میدانند واتفاقا هم قرآن میخوانند وهم حفظ میکنند وهم برای دیگران می سرایند.... با ترک این اعمال رذیله شیطانی ؛ کمک کنند تا قرآن ازمهجوریت درآید. باید مانند امیر بیان حضرت علی علیه السلام باورقلبی نمود که معلومات وثروتهای دنیوی ومادی و مقامات آن مسئولیت خطیر و مورد سوالند درقیامت نه طعمه ای در ستم نمودن بر بندگان خدا دردنیا! چنانچه فرمود: احذرکم الدنیا... خیرها زهید وشرها عتید وجمعها ینفد وملکها یسلب وعامرها یخرب....(2) ای مردم دور میدارم شما را از دنیا زیرا خوبیهای آن کم و بدیهای آن ماندنی و جمع کردنهای آن نابود و مسئولیت ها درآن – از دستتان - گرفته و آبادانی آن خراب میشود... پس تنها عمل به قرآن است که آن را از مهجوریت درمی آورد.همه برای هم دعا کنیم.
    پی نوشت:
    1- . سوره هود آیه 119
    1- نهج البلاغه فیض السلام خطبه 113
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    300
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    49 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    5

    بررسي راه هاي مهجوريت زدايي1




    محتوای قرآن با روش‌های امروزی به جوانان ارائه و معرفی شود
    تاكنون به عوامل مهجوريت قرآن اشاره كرديم
    در اين بخش برآنيم تا راه هاي مهجوريت زدايي رابررسي كنيم
    سوق دادن توجه مخاطبان به محتواي قرآن

    محتوای قرآن می‌تواند بيش از ظاهر و لفظ قرآن، برای مخاطبان جذابيت داشته باشد؛ محتوای قرآن بسيار عميق و دقيق است كه اگر به روش‌های جذاب امروزی ارائه شود، جذابيت قرآن را بهتر نشان می‌دهد.

    بعد از انقلاب اسلامی كارهای بسيار زيادی در زمينه‌های مختلف قرآني ؛ مانند حفظ، قرائت و برگزاری مسابقات و جشنواره‌های قرآنی صورت گرفته، اما اين فعاليت‌ها نقش بسيار مهمی ايفا نكرده و برای مهجوريت‌زدايی از قرآن بايد فعاليت‌های بيشتری صورت گيرد.
    برای ورود به قرآن به عنوان يك عامل رفع مهجوريت بايد احساس نياز داشت و بيشتر از ظاهر و لفظ قرآن، محتوای قرآن می‌تواند برای مخاطبان جذابيت ايجاد كند. محتوای قرآن، محتوای بسيار عميق و دقيقی است كه برنامه بشر در آن نوشته شده است و اگر ما به روش‌های جذاب امروزی برای ارائه محتوای قرآن كريم روی آوريم، جذابيت قرآن را بهتر می‌توان نشان داد.
    ارائه روش هاي جديد براي رفع مهجوريت
    قبلا كارهايی در اين زمينه انجام شده و بعضی از كارشناسان معماهايی را در ارتباط با قرآن مطرح مي كردند، بايد گفت: اين فعاليت‌ها برای شروع كار خوب است و جذابيت‌هايی دارد، اما اكنون ديگر زمان انجام اين كارها نيست و بايد قدم در عرصه‌های جديد و بهتر گذاشت.
    اكنون زمان آن رسيده كه به محتوای قرآن برسيم، اگر بخواهيم مسابقه‌ای هم بگذاريم بايد در مورد مفاهيم قرآن و محتوای قرآن باشد. در اين زمينه اگر رسانه‌ها برنامه‌هايی را به صورت منسجم و هماهنگ شروع كنند، معتقدم كه بسيار مفيد خواهد بود و زمينه‌ای خواهد شد كه قرآن را وارد بطن زندگی، و ما را به آن نزديك كند و انگيزه‌ای ايجاد كند تا ارتباط خود را با آن بيشتر كنيم.
    چگونه قرآن را وارد زندگي مردم كنيم؟
    1. بيان برداشت‌‌هايي از آيات قرآن
    به عنوان نمونه يكی از اين برنامه‌ها در شبكه‌های تلويزيونی تحت عنوان «درس‌هايی از قرآن» پخش می‌شود. در اين برنامه‌ای كه تدوين ‌شده سؤالاتی طرح می‌كنند و به مسابقه می‌گذارند.اين كار هم جديد است هم عالي و باعث ارائه محتواي عميق قرآن مي شود
    2. برگزاری نمايشگاه‌ها، جشنواره و مسابقات قرآنی است. معتقدم قرآن آن‌قدر جذبه دارد كه كسی به هر چيزی كه برايش جاذبه ايجاد می‌كند، از آن روش استفاده كند و با آن ارتباط برقرار كند، می‌تواند جذب قرآن شود.

    3.ممكن است كسی از طريق خطوط قرآنی يا به خاطر داستان‌های قرآن جذب آن شود،
    4. گرچه قرآن كتاب هدايت است، اما با وجود اين در كنارش به خيلی از علوم اشاره شده است. آن‌قدر قرآن محتوای گسترده‌ای دارد، آنقدر می‌توان علوم را از قرآن استفاده كرد كه اگر ارتباط با آن برقرار كنيم، چه بسا چند پله از دنيا جلو برويم
    البته بايد متذكر شويم كه قرآن كتاب داستان نيست، قرآن كتاب هدايت است و بنابراين هر آنچه را كه بشر در راه هدايت به آن نيازمند است، قرآن در قالب خاص خود كه هم جذبه دارد و هم تأثير می‌گذارد، ارائه می‌دهد.
    بنابراين هر كسی با رويكردی كه برای خودش جذابيت دارد با قرآن ارتباط برقرار كند، قرآن برايش جذاب خواهد بود و می‌توان با آن ارتباط برقرار كرد.
    ادامه دارد
    ویرایش توسط از قرآن بپرس : ۱۳۸۸/۰۸/۰۲ در ساعت ۱۴:۲۰

  13. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود