صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: احکام کتاب مقدس

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما احکام کتاب مقدس




    بنام خدا
    همیشه این سخن که در اسلام احکام خلاف حقوق بشر جاری میشود ورد زبان مبشران مسیحی بوده و هست و چنانچه قبلا توضیح دادیم ما در این مجال در صدد این نیستیم که به تحلیل این اتهامات بر علیه اسلام بپردازیم ولی به این نکته معتقدیم که اگر این احکام اسلام خلاف قوانین حقوق بشری است در کتاب مقدس به طریق اولی با احکامی بس خشن تر روبرو هستیم چگونه است که این کتاب با این گونه مسائل دین محبت معرفی میشود و در اسلام خیر در حالی كه اگر بخواهیم منصفانه تر بنگریم همان طعن هایی كه به اسلام وارد میكنند به مراتب بیشتر در كتاب مقدس وجود دارد و ایشان گر چه این احكام را زمان دار میدانند و معتقدند با آمدن مسیح دیگر تاریخ آن به سر آمده ولی بر این نكته كه تمام این قوانین از طرف خداوند وضع شده و با هر كسی كه در الهی بودن این احكام تردید كند به شدت مقابله مینمایند

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما سنگسار




    در كتاب مقدس برای بسیاری از گناهان مجازات سنگسار وضع شده كه از جمله آن زنا ، كار كردن در روز شنبه، بت‌پرستی، جادوگری و داشتن جن از این دسته گناهان است . و با این وجود بسیاری شنیده میشود كه بر حكم سنگسار در اسلام طعن میزنند و آن را حكمی خشن معرفی میكنند
    «لیكن اگر این سخن راست باشد و علامت بكارت آن دختر پیدا نشود آنگاه دختر را نزد در خانة پدرش بیرون آورند و اهل شهرش او را با سنگ سنگسار نمایند تا بمیرد». (تثنیه 22:‌20ـ21)

    آدرس های زیر هم از همین موارد است: « اعداد 15: 32ـ36، لاویان 20:‌2، تثنیه 22:‌‌‌‌24، تثنیه 17:‌2 ـ 6 لاویان 24:‌14 و 23، لاویان 20:‌‌27 » نا گفته نماند كه مجازات سنگسار مختص انسانها نیست و دامنگیر حیوانات نیز شده است !!
    «و هر گاه گاوی به شاخ خود مردی یا زنی را بزند كه او بمیرد، گاو را البته سنگسار كنند... و لیكن اگر گاو قبل از آن شاخ زن می‌بود و صاحبش آگاه بود و آن را نگاه نداشت و او مردی یا زنی را كشت، گاو را سنگسار كنند و صاحبش را نیز به قتل رسانند... اگر گاو غلامی یا كنیزی را بزند سی مثقال نقره به صاحب او داده شود و گاو سنگسار شود» (خروج 21:‌‌‌28ـ32؛ همچنین خروج 19:‌‌‌‌13)


    ویرایش توسط meshkaat : ۱۳۸۸/۰۷/۲۹ در ساعت ۲۱:۵۰

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    برای برخی از گناهان مجازات كشتن در نظر گرفته شده است. لعنت پدر و مادر، لواط، جماع با حیوانات و زنا با زن پدر و عروس از این دسته گناهان است (لاویان 20‌:‌ 9ـ 16) البته در این مورد هم برای حیوانات نیز مجازات كشتن در نظر گرفته شده و اگر مرد یا زنی با حیوانی مجامعت كند هر دو باید كشته شوند (لاویان ‌‌‌20: ‌15 ـ 16)

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    پرسش سوزاندن افراد




    یكی دیگر از احكامی كه در كتاب مقدس مسیحیان آمده است و هر كسی كه در الهی نبودن این احكام تردید كند كافر شناخته میشود حكم سوزاندن افراد است
    «و دختر هر كاهنی كه خود را به فاحشگی بی‌عصمت ساخته باشد، پدر خود را بی‌عصمت كرده است به آتش سوخته شود» (لاویان 21:‌9)

    موارد دیگری مانند (لاویان 14: 20) وجود دارد که از ذکر آن خودداری می­کنم.

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    پرسش سنگسار مرتد




    یکی از اعتراضاتی که مبشران مسیحی به اسلام وارد میکنند بحث ارتداد است البته این بحث را با نگاهی غیر واقع بینانه و به نحوی مغرضانه بیان میکنند در حالی که در کتاب مقدس هم احکام شدیدی برای مرتد وضع شده است::::::
    6 و اگر برادرت كه پسر مادرت باشد یا پسر یا دختر تو یا زن هم آغوش تو یا رفیقت كه مثل جان تو بشد تو را در خفا اغوا كند و گوید كه برویم و خدایان غیر را كه تو و پدران تو نشناختید عبادت نماییم 7 از خدایان امتهایی كه به اطراف شما میباشند خواه به تو نزدیك و خواه از تو دور باشند از اقصای زمین تا اقصای دیگر آن 8 او را قبول مكن و او را گوش مده و چشم تو بر وی رحم نكند و بر او شفقت منما و او را پنهان مكن. 9 البته او را به قتل رسان دست تو اول به قتل او دراز شود و بعد دست تمامی قوم. 10 و او را به سنگ سنگسار نما تا بمیرد چونكه میخواست تو را از یَهُوَه خدایت كه تو را از زمین مصر از خانة بندگی بیرون آورد منحرف سازد. 11 و جمیع اسرائیلیان چون بشنوند خواهند ترسید و بار دیگر چنین امر زشت را در میان شما مرتكب نخواهند شد. (1)
    و اگر اهل یک شهر مرتد شوند دستور متفاوت میشود و باید همه اهالی شهر از کوچک بزرگ و حتی گاو و گوسفند از دم کشته شوند و اجسادشان نیز با اتش سوزانده شود
    12 اگر دربارة یكی از شهرهایی كه یَهُوَه خدایت به تو به جهت سكونت میدهد خبر یابی 13 كه بعضی پسران بلّیعال از میان تو بیرون رفته ساكنان شهر خود را منحرف ساخته گفته‌اند برویم و خدایان غیر را كه نشناخته‌اید عبادت نماییم 14 آنگاه تفحص و تجسس نموده نیكو استفسار نما. و اینك اگر این امر صحیح و یقین باشد كه این رجاست در میان تو معمول شده است 15البته ساكنان آن شهر را به دم شمشیر بكُش و آنرا با هرچه در آن است و بهایمش را به دم شمشیر هلاك نما. 16 و همة غنیمت آنرا در میان كوچه‌اش جمع كن و شهر را با تمامی غنیمتش برای یَهُوَه خدایت به آتش بالكّل بسوزان و آن تا به ابد تلّی خواهد بود و بار دیگر بنا نخواهد شد. (2)
    ****************
    1: تثنیه فصل 6:13 -11
    2:تثنیه فصل 12:13 -17

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    salaam baradar
    omid daram ke dar zendegi shakhsi chenin zood tasmim nagirrid.
    man keshishe kelisaye iranian london hastam
    va mikham begam ke shoma baradar tamameh chizz hay ke ne veshtid az torate na az enjille isaye masih
    ma masihyane jahan bar in bavarim ke agar kassi goonah kard ma ke mitavanim va az oo rohani tar hasstim be oo komak koim ghalatian 6;1
    vally ma bar khalafeh ghoran e dar zamaneh amadanesh gooft tamamh ketab haye asemani roo ghabool dare vally hata yek kodom az onharoo nemitoni dar ketabeh ghoran peyda koni
    ma masihyan ke motaghedim torat ketabeh shaiate khodast on ro ham dar ketabeh khode mon ja midim va hamon roo be soorateh kamel moeze mikonim vally in ketab shariate khodast va ma eteghad darim ke ba amadaneh isay khodavand bakh-sheshi azim nassibeh ma shodesh ke ma ke hame gonah kardeh boodim be vaseteh on bakhshideh shodim va rastegar
    yohana3;16
    khoda vand enghadar mohabat kard ke yeganeh pesaresho baraye ma ferestad va har kass be oo iman bya varad hallak nashavad ballkeh zendegy abadi peyda konad
    DAR ZEMN MAN VAKESANI KE MESLLE MAN DAR ESLLAM HASTAN ENGHADR AYE BALLAD HASTAN KE BETOONAN AZ PASSSE IN ETEHAM HA KHALLAS SHAN VALLY KASSI BA HAGHIGHAT NEMITONEH MOBAREZEH BOOKONEH
    baradar shoma aya goonah kardi(zena,ghatle nafs,DOROGH) agar kardi pass baraye chii daray din hasty choon in din hich rahi baray azadi too nadareh va hich chizzy be to neshon nemideh jooz naboodi
    in dine faghat baraye mahareh ensan ha khobeh na baraye raste gary
    halla to be man be goo be ghirr az bakhshe-she khoda che chizzy mitoneh ma roo az margeh rohani va marge jesmani rahat koneh han
    FIZ :CHIZZY KE MA LAYEGHESH NISSTIM VA OO BE MA MIDEH BE KHATERE MOHABATESH
    BE OMIDEH LAMSE HAGHIGHAT BARADAR


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط yahova نمایش پست
    salaam baradar
    omid daram ke dar zendegi shakhsi chenin zood tasmim nagirrid.
    Man keshishe kelisaye iranian london hastam
    va mikham begam ke shoma baradar tamameh chizz hay ke ne veshtid az torate na az enjille isaye masih
    ma masihyane jahan bar in bavarim ke agar kassi goonah kard ma ke mitavanim va az oo rohani tar hasstim be oo komak koim ghalatian 6;1
    vally ma bar khalafeh ghoran e dar zamaneh amadanesh gooft tamamh ketab haye asemani roo ghabool dare vally hata yek kodom az onharoo nemitoni dar ketabeh ghoran peyda koni
    ma masihyan ke motaghedim torat ketabeh shaiate khodast on ro ham dar ketabeh khode mon ja midim va hamon roo be soorateh kamel moeze mikonim vally in ketab shariate khodast va ma eteghad darim ke ba amadaneh isay khodavand bakh-sheshi azim nassibeh ma shodesh ke ma ke hame gonah kardeh boodim be vaseteh on bakhshideh shodim va rastegar
    yohana3;16
    khoda vand enghadar mohabat kard ke yeganeh pesaresho baraye ma ferestad va har kass be oo iman bya varad hallak nashavad ballkeh zendegy abadi peyda konad
    dar zemn man vakesani ke meslle man dar esllam hastan enghadr aye ballad hastan ke betoonan az passse in eteham ha khallas shan vally kassi ba haghighat nemitoneh mobarezeh bookoneh
    baradar shoma aya goonah kardi(zena,ghatle nafs,dorogh) agar kardi pass baraye chii daray din hasty choon in din hich rahi baray azadi too nadareh va hich chizzy be to neshon nemideh jooz naboodi
    in dine faghat baraye mahareh ensan ha khobeh na baraye raste gary
    halla to be man be goo be ghirr az bakhshe-she khoda che chizzy mitoneh ma roo az margeh rohani va marge jesmani rahat koneh han
    fiz :chizzy ke ma layeghesh nisstim va oo be ma mideh be khatere mohabatesh
    be omideh lamse haghighat baradar
    بنا م خدا
    با سلام خدمت شما
    از گفته هاتون معلوم هست که اصلا از قرآن چیزی نمی دانید.چرا که قرآن بارها به انسانها توصیه به توبه کرده واز آنها می خواهد در قبال خطایا وگناهانشان توبه کنند.شما آیا سوره توبه رو نخواندید؟؟؟؟؟
    حتی خداوند برای تشویق بندگان به توبه برخی آثار توبه را نیز بیان می کند مانند:
    . شخص «تائب » رستگار مى شود ; «توبوا إلى الله جميعاً أيّه المؤمنون لعلّكم تفلحون ;(نور ، 31) اى مؤمنان ! همگى به سوى خدا باز گرديد ]توبه كنيد[ شايد رستگار شويد .»
    2 . سبب پاكى از هر آلودگى و طهارت روح است ; «إنّ الله يحبّ التَّوبينَ و يحبّ المتطهّرين ;(بقره ، 222) خداوند ، توبه كاران و پاكيزگان را دوست مى دارد .»
    3 . باعث مى شود كه سيئات و گناهان ، به حسنات تبديل شود ; «إلّا من تاب و ءامن و عمل عملا صلحاً فأُولـئك يبدّل الله سيئاتهم حسنـت و كان اللّه غفوراً رحيمًا ;(فرقان ، 70) مگر كسى كه توبه كند و ايمان آورد و عمل صالح انجام دهد كه خداوند گناهان اين گروه را به حسنات تبديل مى كند ، و خداوند آمرزنده و مهربان است .»
    4 . محبوب خدا مى شود ; «إن الله يحبّ التوّبين ;(بقره ، 222) خداوند ، توبه كاران را دوست مى دارد .»
    5 . باعث آمرزش گناهان مى شود ; «قل يـعبادى الذين أسرفوا .. . إنّ الله يغفر الذنوب جميعاً ;(زمر ، 53) بگو : اى بندگان من ! از رحمت خدا نوميد مشويد ، در حقيقت ، خداوند همه گناهان را مى آمرزد .»
    6 . سبب طول عمر ، وسعت رزق و رفاه در زندگى مى شود ; «و أن استغفروا ربّكم ثمّ توبوا إليه يمتّعكم مَتَـعاً حسناً إلى أجل مسمّىً... ;(هود ، 3) و از پروردگارتان آمرزش طلبيد ، و به درگاه او توبه و انابه كنيد تا شما را تا مدتى معين ]هنگام مرگ [ بهره نيكو بخشد و.. .»
    وحتی اهل بیت (ع) نیز بسیار در این مورد توصیه کردندمانند::
    1 . مثل كسى مى ماند كه در زندگى اش هيچ گناهى نكرده . پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله)فرمود : «التائب من الذنب كمن لا ذنب له ; كسى كه از گناه توبه كند ، همچون كسى است كه گناه نكرده .» 2 . «شفيع » انسان در آخرت است . 3 . سبب استجابت دعا و.. . است .(1)
    حال چه می فرمائید؟؟؟؟؟؟؟

    ***************
    1:ميزان الحكمه ، محمدى رى شهرى ، ج 1 ، ص 540


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    83
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    ==================
    محبَت،قانون مسیح

    عیسی او را جواب داد که اول همه ی احکام این است که بشنو ای اسرائیل خداوند خدای ما خدای واحد است.و خداوند خدای خود را به تمامی دل و تمامی جان و تمامی خاطرو تمامی قوت خود محبت نما,که اول از احکام این است و دوم مثل اول است که همسایه خود را چون نفس خود محبت نما.بزرگتر از این دو حکمی نیست."انجیل مرقس باب12آیات29تا31

    "پس یهوه خدای خود را دوست بدار,و ودیعت و فرایض و احکام و اوامر او را در همه وقت نگاهدار"تثنیه1:11
    زیرا همین است آن پیغامی که از اول شنیدید که یکدیگر را محبت نمائید"اول یوحنا ۱۱:۳
    بزرگترین عطیه ای که در زندگی نجات یافتگان یافت میگردد میل به محبت نمودن است٬ محبت بزرگترین هدف در خلقت خداست.و یکی از نشانه های نجات یافتگی معتقدان نیز میباشد.
    "محبت هرگز ساقط نمیشود و اگر نبوتها باشد نیست خواهد شد٬و اگر زبانها انتها خواهد پذیرفت٬و اگر علم زایل خواهد شد"اول قرنتیان ۸:۱۳
    با کامل شدن انجیل بسیاری از عطایای روحانی که کتابمقدس اعلام میدارد به انتها رسیده اند و دیگر از جانب خدا وجود نخواهند داشت اما محبت عطیه ای ابدی است.اکنون با توجه به آیات بالا که برای نمونه از کلام خداوند نقل گردید در می یابیم که محبت مهمترین و اصلی ترین قانون خداوند می باشد و هدف خداوند از آفرینش جهان این بود که موجوداتی را بیافریند تا بتوانند محبت او را دریافت کرده و به او و به هم نوعان خود عشق بورزند:
    "و خدا گفت:آدم را بصورت ما و موافق شبیه ما بسازیم تا بر ماهیان دریا و پرندگان آسمان و چهارپایان و بر تمامی زمین و همه ی حشراتی که بر زمین می خزند,حکومت نماید."پیدایش۲۶:۱


    سوال:اما اگر خداوند محبت است,علت تیره بختی و رنج های بشر چه می باشد و چرا انسان ها بطور دیوانه وار به فریب و کشتار و غارت همنوعان خود می پردازند؟
    در پاسخ به این سوال کتاب مقدس نشان می دهد که چگونه انسان به سو استفاده از اراده ی آزادی که خداوند به او داده بود از خداوند مرتد شده و در برابر آفریدگار خود دست به شورش و نافرمانی زد.و از انجا بود که در میان انسان ها محبت به نفرت و دوستی به دشمنی تبدیل گردید و انسان از حضور خداوند رانده شد.کتابمقدس نشان میدهد که چگونه در آدم همه نسل بشری به گناه آلوده شد.

    "زیرا عدالت را با گناه چه دوستی و نور را با تاریکی چه شراکت هست؟"دوم قرنتیان14:6

    "...و اینکه دل بنی آدم از شرارت پر است و مادامی که زنده است دیوانگی در دل ایشان است و بعد از ان به مردگان می پیوندند."جامعه3:9

    "شریران از رحم منحرف هستند,از شکم مادر دروغ گفته گمراه می شوند"مزامیر3:58

    سوال:اگر اینگونه است ما چگونه می توانیم خداوند را محبت نمائیم آیا با انجام تشریفات مذهبی و اطاعت از فرامین خدا؟

    کتابمقدس به روشنی نشان می دهد که هیچ یک از ما نمی توانیم از فرامین خداوند یعنی کلیت کتابمقدس به طور کامل اطاعت کنیم,زیرا که از نظر روحانی مرده هستیم و در شورش و نافرمانی بر ضد خداوند به سر می بریم.اما در زمانی خدا انسان را نجات میدهد و قدرت و میل به اطاعت را نیز در او بوجود می اورد
    زیرا می دانم که در من یعنی در جسدم هیچ نیکویی ساکن نیست,زیرا که اراده در من حاضر است اما صورت نیکو کردن نی...بنابراین,این شریعت را می یابیم که وقتی میخواهم نیکویی کنم بدی نزد من حاضر است."رومیان باب7آیات18تا21

    "زیرا که همه ی ما مثل شخص نجس شده ایم و همه ی اعمال عادله ی ما مانند لته ی ملوث می باشد.و همگی ما مثل برگ پژمرده شده,گناهان ما مثل باد ما را می رباید."اشعیا نبی 6:64

    محبت والاترین حکم خداست٬همچنین از آیات بالا نتیجه می گیریم که ما نمی توانیم خداوند و انسانها را حقیقتا و آنطور که مطابق با خواست خداست،دوست داشته و از خدا حقیقتا اطاعت نمائیم زیرا هرچند ممکن است که به زبان خود بگوئیم که خداوند را دوست داریم اما اعمال ما نشان می دهد که دروغ می گوئیم و بر ضد شریعت خدا عمل می نمائیم.
    اما این پایان ماجرا نیست!زیرا کتابمقدس نشان می دهد که خداوند پیش از بنای عالم جهان تصمیم گرفت که از روی محبت عظیم خود عده ی بسیاری از مردم جهان را نجات دهد.او کسانی را محبت نمود که به هیچ وجه شایسته ی دریافت این محبت نبودند.

    "زیرا که ما نیز سابقا بی فهم و نافرمانبردار و گمراه و بنده ی انواع شهوات و لذات بوده,در خبث و حسد به سر می بردیم که لایق نفرت بودیم و بر یکدیگر بغض می داشتیم.اما چون مهربانی و لطف نجات دهنده ی ما خدا ظاهر شد,نه به سبب اعمالی که به عدالت کرده بودیم,بلکه محض رحمت خود ما را نجات داد به غسل تولد تازه و تازگی ای که از روح القدوس است"تیطس باب3آیات3تا5

    "ما او را محبت می نمائیم زیرا که او اول ما را محبت نمود."اول یوحنا19:4

    سوال:آیا منظور این است که محبت ابتدایی خدا به انسان باعث بوجود امدن محبت حقیقی به خدا، در نجات یافتگان میشود؟
    بر طبق کتابمقدس ما نمی توانیم خدا را آنطور که شایسته است،محبت کنیم مگر اینکه اول او ما را محبت نماید یعنی او بایستی ابتدا ما را نجات دهد و ما را از دام ابلیس رها ساخته و از نو زنده نماید.و آنوقت قدرت محبت ورزی حقیقی به خود یعنی اطاعت از کلامش و دوست داشتن حقیقی هم نوعانمان را به ما اعطا مینماید:

    "ما او را محبت می نمائیم زیرا که او اول ما را محبت نمود."اول یوحنا19:4

    "...زیرا که محبت خدا در دل های ما به روح القدوس که به ما عطا شد ریخته شده است."رومیان5:5
    "ایشان را به ریسمان های انسان و به بند های محبت جذب نمودم و به جهت ایشان مثل کسانی بودم که یوغ را از گردن ایشان برمی دارند و خوراک پیش روی ایشان نهادم."هوشع نبی4:11
    سوال:اما محبت نمودنانسان به خدا به چه معناست،آیا گفتن این جمله که من خدا را دوست دارم و احساسات خوبی به خدا داشته باشم این نشان از محبت من به خداست؟
    کتابمقدس نشان میدهد محبت به خدا تنها این جمله نیست که بگوئیم من خدا را دوست دارم بلکه این موردی است که بایستی در اعمال ما اثبات گردد و کتابمقدس در جایی دیگر منظور کلام خدا از محبت نمودن خدا را شرح میدهد و اعلام میکند که محبت نمودن خدا به چه معناست و ما در چه زمان میتوانیم مطمئن باشیم که خدا ما را نجات داده است و او را حقیقتا محبت می نمائیم.
    "عیسی در جواب او گفت:اگر کسی مرا محبت نماید کلام مرا نگاه خواهد داشت،و پدرم او را محبت خواهد نمود و به سوی او امده،نزد وی مسکن خواهد نمود"انجیل یوحنا باب14آیه24
    "و از این میدانیم که او را می شناسیم ،اگر احکام او را نگاه داریم.کسی که گوید او را می شناسم و احکام او را نگاه ندارد،دروغگوست و در وی راستی نیست.لکن کسی که کلام او را نگاه دارد فی الواقع محبت خدا در وی کامل شده است و از این می دانیم که در وی هستیم"رساله اول یوحنا2:3-5
    "از این میدانیم که فرزندان خدا را محبت مینماییم٬چون خدا را محبت می نمائیم.و احکام او را به جا می آوریم.زیرا همین است محبت خدا که احکام او را نگاه داریم و احکام او گران نیست"اول یوحنا2:5-3
    "زیرا همین است محبت خدا که احکام او را نگاه داریم و احکام وی گران نیست"یوحنا۳:۵
    محبت نمودن خدا در یک کلام یعنی اطاعت از کلام خدا و ما در زمانی میتوانیم از نجات مان مطمئن شویم که گرایش شدیدی برای اطاعت از قوانین کتابمقدسی داریم.
    برای نمونه در مکاشفه میبینیم که کلیسای افسس در محبت خدا یعنی اطاعت از کلام نبود در نتیجه مسیح به او میگوید همه ی تلاش او در نام من فائده ای ندارد زیرا در بی محبتی یا همان نااطاعتی از احکام کتابمقدسی است و اعلام میکند این کلیسای بی محبت برای مسیح ارزشی ندارد و او را ترک خواهد نمود.
    "لاکن بحثی در تو دارم که محبت نخستین خود را ترک نموده ای پس به خاطر آر که از کجا افتاده ای و توبه کن و اعمال نخست را به عمل اور والا به زودی نزد تو خواهم امد و چراغدان تو را از مکانش نقل می کنم،اگر توبه نکنی"مکاشفه یوحنا باب2آیات4و5
    اگر واقعا نجات یافته ایم و احساسات محبتانه و مملو از عشق به خدا داریم،در این صورت تمام تلاش خود را خواهیم نمود تا مطابق با خواسته های او رفتار کنیم و به هیچ عنوان باعث خشم و غضب او نشویم،و خود را در راه اطاعت از احکام کتابمقدس انکار میکنیم زیرا یک انسان که حقیقتا عشق الهی در قلب اوست حاضر است مطابق با خواسته های محبوب الهی خود عمل نماید.و اطاعت از کتابمقدس برای معتقدان حقیقی از روی اجبار نیست،بلکه او از اینکه خداوند را خدمت میکند لذت فراوانی میبرد.ومهمترین شادی زندگی او خدمتگذاری در راه عشق آسمانی خود است.
    بنابراین محبت به خدا یعنی اطاعت از احکام خداوند یعنی کتابمقدس،و زمانی ما میتوانیم پی ببریم که در محبت به خدا هستیم که از احکام کتابمقدسی اطاعت می نمائیم.

    سوال:حال محبتی که انجیل از ما می خواهد نسبت به همنوعان خود یعنی انسان ها به عمل بیاوریم چگونه است؟
    خداوند و یگانه نجات دهنده ی جهان در آخرین شبی که قرار بود بجهت گناهان قوم خود تسلیم کرده شود در این باره چنین می فرماید:
    "به شما حکمی تازه می دهم که یکدیگر را محبت نمائید,چنانکه من شما را محبت نمودم تا شما نیز یکدیگر را محبت نمایید به همین همه خواهند فهمید که شاگرد من هستید اگر محبت یکدیگر را داشته باشید."انجیل یوحنا باب13آیات34تا34

    سوال:اما چگونه بدانیم که همنوعان خود را محبت می نمائیم؟آیا تنها گفتن این جمله که من همنوعان خود را دوست می دارم؟

    مشخصا خیر,محبتی که کتابمقدس از آن سخن می گوید ادعا نیست بلکه در عمل است,آن محبتی نیست که مردم جهان به دوستان و عزیزان خود می نمایند و دشمنان خود را از آن محروم می دارند.کتابمقدس در باب سیزدهم رساله ی اول قرنتیان ویژگی های یک محبت الهی را که بایستی از سوی یک معتقد راستین اجرا شود چنین شرح می دهد:

    "محبت حلیم و مهربان است.محبت حسد نمی برد,محبت کبر و غرور ندارد,اطوار ناپسندیده ندارد و سود خود را طالب نمی شود,خشم نمی گیرد و سوظن ندارد;از ناراستی خوشوقت نمی گردد,ولی با راستی شادی می کند,در همه چیز صبر می کند و همه را باور می نماید;در همه حال امیدوار می باشد و هر چیز را متحمل می باشد.محبت هرگز ساقط نمی شود..."اول قرنتیان باب13آیات4تا8
    خصوصیات یک محبت الهی را در آیات بالا میخوانیم و در اطاعت از چنین مواردی است که ما میتوانیم واقعا مطمئن شویم که در محبت به هم نوعان هستیم.
    محبت حلیم و مهربان است: یکی از ویژگیهای محبت این است که ما فروتن و مهربان باشیم، بدین معنا که خود را به هیچ عنوان بالاتر از دیگران ندانیم و در برخورد با همنوعان خود مراقب باشیم و بایستی در فروتنی باشیم و بدانیم که خداوند چگونه گناهان بزرگ و زشت و قبیحانه ی ما را بر خود گرفته است .و به اینکه موجودی گناهکار بوده ایم آگاه باشیم،و به خودمان هیچ فخری نکنیم،بایستی فروتن باشیم و اگر بدی از جانب کسی بر ما وارد شد انها را ببخشیم اگر چه این کار ممکن است در برخی شرایط بسیار دشوار و مشکل باشد،اما میتوانیم در حضور خدا دعا کرده و از او برای محبت نمودن دشمنان کمک بجوییم.و چنین وضعیتی به هیچ عنوان نباید در زندگی یک معتقد راستین در برخورد با انسانهای دیگر باشد که :
    "لکن زبان را کسی از مردمان نمی تواند رام کند.شرارتی سرکش و پر از زهر قاتل است.خدا و پدر را به آن متبارک می خوانیم.و به همان مردمان را که به صورت خدا افریده شده اند لعن می گوئیم.از یک دهان برکت و لعنت بیرون می اید!ای برادران، شایسته نیست چنین باشد.آیا چشمه از یک شکاف آب شیرین و شور جاری می سازد؟"یعقوب۸:۳-۱۱
    محبت حسد نمی برد،محبت کبر و غرور ندارد،اطورا ناپسندیده ندارد،سود خود را طالب نمی شود: محبتی که کتابمقدس برای ما بیان مینماید،همچنین این موضوع می باشد که به هیچ عنوان یک مبشر و یک ایماندار راستین مسیح رویکردی منفی ندارد، او سود خود را طالب نمیشود،مثلا ممکن است آیاتی در کتابمقدس باشد که موضوعی را که فرد دوست دارد انکار نماید،معتقد راستین در فروتنی به هیچ عنوان نمی خواهد عقاید خود را تحمیل کند و بر آن بماند زیرا او سود خود را طالب نمی باشد بلکه آن موضوعات را جدی بایستی بگیریم و در کلام خدا بررسی کنیم. بر طبق کلام ما همیشه بایستی در حال اصلاح شدن باشیم و به هیچ عنوان از کلام خدا برای سود بردن،پول در اوردن یا اثبات عقاید شخصی مان استفاده نکنیم بلکه عقاید خود را در کلام خدا بررسی کنیم تا اشتباهات خود را اصلاح کنیم.و در برخورد با انسانهای دیگر غرور و تکبر و حسد ورفتارهای زشت و سودجویانه را به عمل نخواهد اورد.
    "خود را خوار سازید و ناله و گریه نمایید و خنده شما به گریه و خوشی شما به غم مبدل گردد.در حضور خدا فروتنی نمایید تا شما را سرافرازد"یعقوب۹:۴-۱۰
    خشم نمی گیرد و سوظن ندارد: یکی از ویژگیهای محبت،دوری از خشم و سوظن است زیرا محبت نسبت به هیچ شخصی سوظن ندارد،یک نمونه ی وافر که در زمان ما وجود دارد این است که وقتی معتقدانی با اعلام پیام داوری بر کلیسا،و انتهای دنیا می آیند،مورد تهمت افراد کلیسا قرار میگیرند، و آنها را به خیانت و بی محبتی به کلیسای محلی متهم میکنند،اما حقیقت این است که وقتی پیام کتابمقدس به وسیله ی یک فرد اعلام میشود این دلیلی بر سوظن داشتن یا شک داشتن او به افراد دیگر نمیباشد،بلکه بهترین ها را برای هم نوعانش می طلبد.و همین اعلام کامل کتابمقدس دلیلی از محبت آنها است زیرا مهمترین مسئله برای آنها آگاهی از حقایق کتابمقدس است.زیرا یک معتقد راسیتن با اعلام وفادارانه ی انجیل در صدد جاری شدن برکات در زندگی انسانهاست و دوست دارد تا آرزوی جان خود یعنی بودن در ملکوت را دیگران نیز داشته باشند پس سعی در اعلام وفادارانه کتابمقدس دارد:اشعیا58آیه10
    "لیکن آن حکمت که از بالاست اول طاهر است و بعد صلح آمیز و ملایم و نصیحت پذیر و پر از رحمت و میوه های نیکو و بی تردد و بی ریا"یعقوب۱۷:۳
    از ناراستی خوشوقت نمی گردد,ولی با راستی شادی می کند: یکی از مهمترین ویژگیهای او این است که او از ناراستی ها یعنی اناجیل دروغین یا تعالیم نادرست که در مذاهب و بسیاری از فرقه ها رواج دارد شاد نمیشود،و نیز از شرارت ها و گناهان و مشکلات افراد خوشنود نیست و وقتی افرادی را در حال اطاعت از تعالیم نادرست و گناهان هولناک و مشکلات می بیند،شاد نمی شود بلکه برای آن موارد در نزد خدا دعا و التماس میکند،و شادی او این است که در راستی یعنی مسیح و اطاعت درست کتابمقدس باشد و دیگران را نیز در این مورد ببیند.
    در همه چیز صبر می کند و همه را باور می نماید: یکی از موارد محبت این است که همه را باور دارد،یعنی اینکه او به هیچ عنوان به شخصی به دید منفی نمی نگرد،و این حق را به خود نمیدهد که بر شخصی حکم کند او به افراد و حتی به دشمنانش با دیدی منفی نگاه نمیکند،زیرا او این موضوع را نیز در نظر میگیرد که شاید خدا آنها را نیز نجات دهد و از نو زنده سازد و شاید آنها یکی از نجات یافتگان خدا باشند یا یک نجات یافته گردند،و همچنین او از دل اشخاص باخبر نمی باشد و نمیداند که چه در قلب آن فرد میگذرد و در مورد افراد حکم نمیکند،زیرا او میداند که خود نیز احتمالا اشتباهات و گناهان زیادی را در قبال افراد یا خدا انجام داده است،پس در این مورد همه چیز را به خدا واگذار میکند.
    "ای برادران نمونه زحمت و صبر را بگیرید از انبیایی که به نام خداوند تکلم نمودند"یعقوب۱۰:۵
    در همه حال امیدوار می باشد و هر چیز را متحمل می باشد: او در همه حال امیدش بر کتابمقدس و کلام و فیض خدا را از دست نخواهد داد و در هر شرایطی همه چیز را متحمل میشود،او سختی ها را در راه خدا و ایمانش متحمل میشود زیرا میداند روزی در حضور خدا و در زمین و آسمانی جدید و مجلل زندگی خواهد نمود،در جایی که مملو از عشق و محبت خداست:
    "و خدا هر اشکی را از چشمان ایشان پاک خواهد کرد،و بعد از آن موت نخواهد بود و ماتم و ناله و درد دیگر روی نخواهد داد زیرا که چیزهای اول درگذشت"مکاشفه 4:21
    خداوند معیاری را به ما میدهد تا محبت خود به همسایه یا همنوع خود را بسنجیم،و آن این است که محبت ما به همنوعان خود،باید در حدی باشد که خودمان را محبت میکنیم.نسبت محبت ما به همنوعان بایستی هم سطح محبتی باشد که ما نسبت به خودمان داریم،و آرزوی جان خود را برای آنها بطلبیم.اشعیا58آیه10.و منظور از همسایه انجیل نشان میدهد کسانی را شامل میشود که به کمک ما نیازمندند و ما بایستی به کمک انانی که به کمک ما نیاز دارند بشتابیم،بویژه به کمک انانی که به رستگاری الهی نیازمندند.
    معیاری که خدا برای سنجش محبت ما به همنوعانمان قرار داده است،این است که محبت ما به همنوعانمان بایستی هم سطح محبتی باشد که ما نسبت به خودمان داریم،و آرزوی جان خود را برای آنها بطلبیم.اشعیا58آیه10

    سوال:آیا محبت ورزیدن شرایطی دارد،آیا باید تنها معتقدان یعنی برادران و خواهران مسیحی را محبت بنمائیم؟رابطه من با ناباوران چطور باید باشد؟
    یک محبت الهی تنها محدود به برادران و خواهران در مسیح عیسی نیست بلکه غیر ایمانداران و دشمنان را نیز در بر می گیرد.
    "خلاصه بقدری که فرصت داریم با جمیع مردم احسان بنماییم..."غلاطیان۱۰:۶
    "زیرا که تمامی شریعت در یک کلمه کامل می شود یعنی در اینکه همسایه خود را چون خویش محبت نما"غلاطیان۱۴:۵
    "پس اگر دشمن تو گرسنه باشد,او را سیر کن و اگر تشنه باشد,سیرابش نما زیرا اگر چنین کنی اخگرهای آتش بر سرش خواهی انباشت."رومیان20:12

    اما منظور کلام خداوند از کلمه ی دشمن تنها شخصی نیست که نسبت به ما کینه دارد و در اندیشه ی آسیب رساندن به ما می باشد بلکه همه ی افراد نجات نیافته ی جهان را در برمیگیرد که بعلت گناهان خود در شورش و دشمنی با خدا به سر می برند و وظیفه ی یک فرزند خدا این است که به گرسنگان و تشنگان روحانی نان حقیقی یعنی مسیح را عرضه کند و آب حقیقی یعنی انجیل را بیان نماید تا شاید برحسب اراده و رحمت خداوند اخگرهای آتش بر سرشان انباشته شود که به معنی این است که شاید گناهان ایشان نیز در مسیح عیسی داوری گردیده است.
    بنابراین محبت مسیحیایی یک محبت شرطی و جویای سود نمی باشد.زیرا خداوند اشخاصی را محبت نمود که در دشمنی و شورش بر علیه خداوند بسر می بردند و شایسته ی حدت خشم و غضب او می بودند.بنابراین هر فرزند خدا که محبت خداوند را چشیده است می بایست که دشمنان خود را محبت نماید.

    "شنیده اید که گفته شده است همسایه خود را محبت نما و با دشمن خود,عداوت کن.اما من به شما می گویم که دشمنان خود را محبت نمایید و برای لعن کنندگان خود برکت بطلبید و به انانی که از شما نفرت کنند,احسان کنید و به هر که به شما فحش دهد جفا رساند,دعای خیر کیند.تا پدر خود را که در آسمان است پسران شوید,زیرا که خدا آفتاب خود را بر بدان و نیکان می تاباند و باران بر عادلان و ظالمان می باراند."انجیل متی باب5آیات43تا45
    "زیرا هرگاه آنانی را محبت نمائید که شما را محبت مینمایند٬چه اجر دارید؟آیا باجگیران چنین نمی کنند؟و اگر برادران خود را تنها سلام گوئید چه فضیلت دارید؟آیا باجگیران چنین نمی کنند.پس شما کامل باشید چنانکه پدر شما که در آسمان است کامل است"متی ۴۶:۵-۴۸
    بر طبق کتابمقدس محبت مسیحی بایستی محبتی خالصانه و بدون هیچ چشم داشتی باشد٬و آزمون رستگاری اطاعت از قوانین کتابمقدسی است.
    سوال:محبت من به همنوعانم در چه حدی بایستی باشد؟
    کتابمقدس این سوال را پاسخ میدهد،به همانطور که خود را محبت مینمائیم به همان اندازه و به همانطور به فکر خوبی و نیکویی با تمام همنوعان باشیم:
    "و آرزوی جان خود را به گرسنگان ببخشی و جان ذلیلان را سیر کنی،آنگاه نور تو در تاریکی خواهد درخشید و تاریکی غلیظ تو مثل ظهر خواهد بود"اشعیا58آیه10
    "از این امر محبت را دانسته ایم که او جان خود را در راه ما نهاد و ما باید جان خود را در راه برادران بنهیم."اول یوحنا۱۶:۳
    به عبارتی دیگر آیه ی بالا به ما میگوید٬مسیح برای نجات برگزیدگان خود،خویشتن را در راه آنها انکار نمود و تمام تلاش خود را برای نجات آنها به کار گرفت و تاوان گناهان و عادل محسوب شدن انها را بر عهده گرفت،در نتیجه هر معتقد راستینی بایستی برای رساندن انجیل و دادن این مژده به همنوعان خود،خویشتن را در راه گسترش ملکوت خدا انکار نماید تا نجات را برای همنوعان خود اعلام نماید.در این راه مشخصا مشکلات و تحقیرهای زیادی برای او وجود خواهد داشت اما او بایستی تمام تلاش خود را در رسیدن به این هدف مهم و الهی به کار میگیرد تا پیام نجات بخش خدا را به هم نوعان خود برساند تا شاید خدا بر ایشان رحمت کند و در واقع او در این شرایط خود را در راه همنوعان عزیز خود انکار مینماید.
    ای فرزندان٬محبت را به جا آوریم نه در کلام و زبان بلکه در عمل و راستی.و از این خواهیم دانست که حق هستیم و دلهای خود را در حضور او مطمئن خواهیم ساخت.یعنی در هر چه دل ما را مذمت می کند٬زیرا خدا از دل ما بزرگتر است و هر چه را میداند.ای حبیبان هرگاه دل ما ما را مذمت نکند٬در حضور خدا اعتماد داریم"اول یوحنا ۱۸:۳-۱۹-۲۰-۲۱
    "در پی محبت بکوشید و عطایای روحانی را بغیرت بطلبید٬خصوصا اینکه نبوت کنید"اول قرنتیان۱:۱۴
    آیات بالا به ما می گوید که محبت راستین یک ایماندار راستین بایستی بگونه ای باشد که او آرزوی جان خود را برای همنوعان خود بطلبد،یک معتقد واقعی باید به خود نگاهی بیاندازد و مطمئنا خواهد دید،که نخستین چیزی که آن را برای خود می خواهد،بودن در ملکوت خداست،پس او تمام تلاش خود را برای اینکه دیگران را نیز در این آرزوی بزرگش سهیم سازد،خواهد نمود و کلام را با جدیت برای افراد اعلام خواهد نمود زیرا هر معتقد راستینی که با انجیل به جهان می آید یک نبی کتابمقدس است و کتابمقدس را برای افراد نبوت میکند٬پیام نبوت او کتابمقدس است و بایستی با اشتیاق در محبت کلام را اعلام نماید تا آرزوی جان خود را برای گرسنگان و تشنگان روحانی بطلبد"همسایه خود را مثل خود محبت نما"متی22:39 منظور از همسایه یعنی همنوع،و هر انسانی را در بر میگیرد که نیاز به کمک و مساعدت ما دارد و یک معتقد راستین باید در رساندن انجیل در جهان تلاش کند،و هر انچه برای خود نیکو می بیند برای دیگران و حتی دشمنان خود بخواهد زیرا محبت قانون مسیح است.
    در چنین شرایطی "آنگاه نور تو مثل فجر طالع خواهد شد و صحت تو به زودی خواهد روئید و عدالت تو پیش تو خواهد خرامید و جلال خداوند ساقه تو خواهد بود"اشعیا58آیه 8
    و الحال این سه چیز باقی است:یعنی ایمان٬امید و محبت.اما بزرگتر از اینها محبت است"اول قرنتیان ۱۳:۱۳
    سوال:آیا نمونه های از محبت معتقدان به انسانهای دیگر و حتی دشمنانشان در کتابمقدس وجود دارد تا این موضوعات را به ما نشان بدهند؟و این آیات را در عمل تصدیق نمایند؟
    کتابمقدس مملو از داستانهایی است که نشان دهنده ی محبت های عظیم الهی،فداکاریها و از خودگذشتگی های معتقدان حقیقی مسیح نسبت به دیگران یا خداست.
    برای نمونه به یاد بیاورید که شائول پادشاه اسرائیل در اواخر عمر خود چگونه در صدد به قتل رساندن داود بود،اما داود همواره خواهان بهروزی و موفقیت پادشاه خود بود و به هیچ عنوان با وجود اینکه بارها فرصت داشت او را از سر راه خود بردارد و او را بکشد این کار را نکرد و همواره در هر شرایطی شائول را دوست میداشت و بالاخره وقتی خبر شکست سپاهیان اسرائیل و به قتل رسیدن شائول پادشاه را شنید، محبت داود به دشمنش شائول را مشاهده مینمائیم که محبت او حتی بعد از مرگ شائول نیز به او ادامه داشت،جائی داود پادشاه محبت خود و اندوه خود نسبت به مرگ شائول را چنین بیان میکند:
    "زیبایی تو ای اسرائیل در مکانهای بلندت کشته شد.جباران چگونه افتادند...ای دختران اسرائیل برای شائول گریه کنید که شما را به قرمز و نفایس ملبس می ساخت و زیورهای طلا بر لباس های شما می گذاشت"دوم سموئیل۱۹:۱-۲۴
    واکنش داود به خبر مرگ شائول پادشاه که در واقع دشمن داود بود،چنین اندوهگین بود:
    "آنگاه داود جامه خود را گرفته آن را درید و تمامی کسانی که همراهش بودند چنین کردند.و برای شائول و پسرش یوناتان و برای قوم خداوند و خاندان اسرائیل ماتم گرفتند و گریه کردند و تا شام روزه داشتند زیرا که به دم شمشیر افتاده بودند"دوم سموئیل۱۱:۱-۱۲
    شاید گفته شود که داود از دست شائول رهائی یافته بود زیرا شائول قصد کشتن داود را داشت و این خبر خوشی برای داود میتوانست باشد،اما در واقع چنین نبود و این خبر برای داود تلخ و دردناک بود. حقیقت این است که خدا از این داستان محبت حقیقی یک معتقد راستین را نشان میدهد.و داستانهای از این قبیل دیگر که محبت به دشمنان را نشان میدهند در کتابمقدس به وفور یافت میگردند،تا به معنای این حقیقت روحانی که خدا اعلام میدارد پی ببریم:
    "به ایشان بگو خداوند یهوه میگوید:به حیات خودم قسم که من از مردن مرد شریر شاد نیستم"حزقیال۳۳:۱۱
    و میتوانیم محبت خدا به کسانی را که در دشمنی با خدا بسر میبرند و بایستی غضب خدا را تحمل کنند و برای همیشه نابود شوند را در جائی مشاهده نمائیم که خداوند مجسم شده در بدن انسانی یعنی مسیح برای مردمی که بایستی غضب و داوری خدا را تحمل کنند،اشک ریخت.(انجیل لوقا۴۱:۱۹-۴۴)خداوند از داوریانسانهای نجات نیافته ای که انها را به شباهت خود آفرید(یعقوب۸:۳-۱۱) اندوهگین میشود،و از داوری و نابودی ابدی آنها لذت نمیجويد.......


  11. تشکر


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    پرسش




    بنام خدا
    "در همان حال كه عيسي در آن خانه اين سخنان را براي مردم بيان مي كرد, مادر و برادرانش بيرون, منتظر او ايستاده بودند. پس, يكنفر براي عيسي پيغام آورد و گفت: "مادر و برادرانت بيرون, منتظر تو مي باشند." عيسي گفت: "مادر من كيست؟ برادرانم كيستند؟ " سپس به شاگردانش اشاره كرد و گفت: اينها هستند مادر و برادران من. هر كه از پدر آسماني من اطاعت كند, برادر, خواهر و مادر من است. (1)"
    چگونه مي توان اين رفتار ناشايست را توجيه می شودو آنرا به پيامبر بزرگ خداوند, عيسي مسيح(ع) نسبت داده میشود, در حالي كه او خود, ديگران را به احترام به پدر و مادر فرامي خواند و مي گفت:

    "يكي از احكام خدا اين است كه پدر و مادر خود را احترام كنيد و هر كه پدر و مادرخود را ناسزا گويد, كشته شود.(2)"

    اگر محبت در کتاب مقدس اینطور بیان شده است رفتار مسیح (ع) با مادرش را چگونه می پندارید؟؟؟؟

    *************

    1: متي 12 : 46-50

    2: متي 15 : 4



  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    329
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    13 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ادامه نداشت این بحث ؟


    مزرعه را ملخ ها خوردند و ما برای کلاغ ها مترسک ساختیم ...
    این بود
    ... آغاز جهالت ما ...!!!


  14. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود