-
۱۳۸۶/۱۱/۰۵, ۱۲:۵۴ #1
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۶
- نوشته
- 25
- مورد تشکر
- 25 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
حوا
به نام خدا
1-آیا این نظریه درست است که حوا از باقی مانده ی گل آدم آفریده شده است؟
2-برچه اساسی این تفکر در میان اهل سنت وبرخی ادیان به وجود آمده که زن از دنده ی چپ وپایین آدم(ع) آفریده شده است؟منشا این قضیه چیست؟
-
۱۳۸۶/۱۱/۰۵, ۱۳:۲۰ #2
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 5,435
- مورد تشکر
- 4,567 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
27
تا اونجایی که بنده اطلاع دارم این تفکر کاملا انحرافی است و اصلا مورد تایید دین مبین اسلام نمی باشد.
حوا اصلا از دنده چپ و پایینه آدم(علیه السلام) آفریده نشده است.(البته این نظره بنده است)
دست به دست من بده
پا به پای من بیا
نگو امروز مال ما
بگو فردا رو میخوام
به لطف الهی فردا از آن ماست....
-
۱۳۸۶/۱۱/۰۵, ۱۴:۵۲ #3
به نام خدا
با عرض سلام
در اغاز سوره نساء این ایه واقع شده است: یا ایها الناس اتّقوا ربکم الذی خلقکم من نفس واحده و خلق منها زوجها (یعنی ای مردم نسبت به آن پروردگاری که همه شما را از یک انسان به وجود اورده و برای او جفتی از جنس خودش افریده است (تقوا) داشته باشید )
مفسرین بزرگ شیعه مانند شیخ طوسی در تفسیر تبیان و شیخ طبرسی در تفسیر مجمع البیان و سیذ بحرانی در تفسیر برهان و استاد علامه طباطبائی در تفسیر المیزان جمله (وخلق منها زوجها ) را اینگونه تفسیر می کنند خداوند از جنس حضرت ادم برای او جفتی افرید.
در این آیه همانگونه که می بینیم تعبیر به زوجها یعنی جفتش نموده است و این تعبیر بیانگر این نکته است که انها به همدیگر احتیاج دارند و وجود هر یک مکمل وجود دیگری است.
افرینش حوا از دنده چپ ادم گفتار اهل تسنن است
مفسران اهل تسنن نوعا می گویند معنای و خلق منها زوجها این است که خداوند حوا را از قطعه ای از بدن ادم افریده است در این مورد هم گروهی مانند قرطبی به ذکر دنده ادم (علیه السلام ) اکتفا می کنند اما بیشتر انها مانند طبری و فخر رازی و شیخ محمد عبده و مراغی می گویند حضرت حوا را از دنده چپ حضرت ادم افرید.
شیح بزرگوار صدوق نقل می کند : زراره که یکی از راویان بزرگ و جلیل القدر است از حضرت صادق (علیه السلام ) درباره خلقت حواء سوال کرد و گفت جمعی از کسانی که در اجتماع ما زندگی می کنند می گویند خداوند حوا را از دنده چپ حضرت ادم (ع) افریده است.
حضرت امام صادق علیه السلام فرمود :سبحان الله خداوند بزرگ تر از این است ایا کسی که این گونه می گوید عقیده اش این است که خداوند قدرت نداشت که برای ادم همسری از غیر دنده او بیافریند ؟ خدا میان ما و این نوع افراد حکم کند که در تفسیر قران به اهل بیتی که قران در خانه آنها نازل شده است مراجعه نمی کنند و بیراهه می روند.
سپس حضرت در ادامه روایت جریان خلقت ادم و حوا را به این ترتیب شرح می دهند:
خداوند آدم را از گل افرید و به فرشتگان امر فرمود در برابر او حد اعلای خضوع را بجا بیاورند از ان پس ادم به قدرت خدا بخواب رفت و خداوند در ان هنگام حوا را نیز از یک قطعه گل افرید و بعد از ان ادم علیه السلام از حرکت حوا از خواب بیدار شد و به حوا از جانب خدا امر شد که از ادم فاصله بگیر، ادم نگاه کرد انسانی در چهره نیکو که شباهت به چهره خود داشت دید و از او سوال کرد :تو کیستی ؟او پاسخ داد من مخلوقی هستم که خدا مرا با این قیافه که می بینی افریده است .
حضرت ادم عرض کرد :خدایا این شخص با این چهره زیبا که موجب انس من شد کیست؟ خداوند فرمود : این حوا است ایا دوست می داری که او با تو و همراه تو موجب انس تو باشد و با او هم صحبت باشی؟ ادم در پاسخ گفت :بلی خیلی ممنون می شوم و تو را شکر می کنم.
خداوند فرمود از او خواستگاری کن.در این حال خداوند شهوت را نیز در وجود ادم پدید اورد حضرت ادم گفت :پرورگارا من از تو حوا را خواستگاری می کنم اکنون بفرمایید وظیفه من و خواست تو چیست ؟
خداوند فرمود مهریه او این است که معارف دین را به او یاد دهی حضرت ادم قبول کرد خداوند صیغه عقد خواند از ان پس حضرت ادم به حوا گفت اینک به سوی من بیا حوا در جواب گفت تو به طرف من بیا خداوند به حضرت ادم فرمود تو به سوی او برو حضرت صادق (ع) اضافه کرد : اگر این چنین نبود که ادم مامور شد به طرف حوا برود زن ها به سراغ مردها می رفتند و خواستگاری می کردند
حدیث از من لایحضر الفقیه ج 3 ص 379 و 380 و علل الشرایع ج 1 باب 17
این حدیث از جهاتی دلالت بر شان و موقعیت زن دارد که در تایپست بعدی ذکر خواهم کرد البته نظیر این حدیث در رابطه با خلقت مستقل حوا نه از دنده ادم را شیخ طوسی در تفسیر تبیان و طبرسی در مجمع البیان و بحرانی در تفسیر برهان از امام باقر (علیه السلام ) نقل کرده است
البته روایاتی هم از طریق شیعه در مورد خاقت ادم از دنده ادم نقل شده که سندا ضعیف هستند و و علامه مجلسی در بحار ج 11 ص 222 انها را حمل بر تقیه کرده است.
این حدیث بر چند مطلب در رابطه با موقعیت(زن ) دلالت دارد :
1)خلقت حوا از دنده چپ حضرت ادم صحیح نیست و افرینش حوا مانند ادم مستقل است.
2) توجه و معاشرت ادم با حوا در درجه اول برای انس گرفتن بود و خداوند نیز همین را پایه و اساس برقراری ارتباط میان انها قرار داد و موضوع انس و الفت قبل از ظهور غریزه شهوت جنسی بود.
3) بهترین مهریه تعلیم معارف دینی است که خداوند ان را مهریه حضرت حوا علیها السلام قرار داد.
4) مقتضای فطرت این است که مرد به طرف زن برود و از او خواستگار کند و این خود یک نوع احترام و تکریم زن است.
لازم به توضیح است که این مطالب را بنده با استفاده از کتاب جایگاه بانوان در اسلام بقلم استاد عزیزم حضرت ایت الله العظمی نوری همدانی نوشته ام.
یا حق
-
۱۳۸۶/۱۱/۰۵, ۱۶:۴۱ #4
با سلام
و تشکر از برادر بزرگوار سخن آشنا بله پاسخ جامع و کاملی بود .همینطور که در متن پاسخ ایشون هم از فرمایشات امام صادق (ع) نقل شده بود ، در بسیاری از موارد من جمله خلقت زن وقتی به اهل بیت (ع) رجوع نشود ، پای دنده چپ مرد و هزاران خرافات دیگر به میان میاید همانطور که اگر فرمایشات آن بزرگواران درست تفهیم نشود انحراف در معارف صورت می گیرد مثل تنقیص عقل زن و ...
-
تشکر
-
۱۳۸۶/۱۱/۰۵, ۱۶:۵۵ #5
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 5,435
- مورد تشکر
- 4,567 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
27
به نظر من حقیقت این است که زن و مرد از لحاظ خلقت هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و کاملا مناسب یگدیگر آفریده شده اند.زن و مرد هیچ برتری کلی بر یکدیگر ندارند.اصلا قیاسشان با یکدیگر اشتباه است.
دست به دست من بده
پا به پای من بیا
نگو امروز مال ما
بگو فردا رو میخوام
به لطف الهی فردا از آن ماست....
-
-
۱۳۸۶/۱۱/۰۵, ۱۸:۲۲ #6
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۶
- نوشته
- 25
- مورد تشکر
- 25 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
حوا 2
به نام خدا
متشکر. پس به طور خلاصه جواب سوال دوم این میشه که این عقیده به صورت سلیقه ای به وجود آمده ومنشا تاریخی مشخصی ندارد درست است؟
-
۱۳۸۶/۱۱/۰۵, ۲۰:۴۹ #7
سلام
بله درسته این روایات منشا صحیحی ندارد چون با آیات قران سازگار نیستند و روایات منقول از ائمه (ع) نیز آن را تایید نمی کند . موفق باشید.
-
۱۳۸۶/۱۱/۰۵, ۲۲:۰۶ #8
- تاریخ عضویت
اسفند ۱۳۸۵
- نوشته
- 5,435
- مورد تشکر
- 4,567 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
27
جدا از بحثه روایات و منشاء تاریخی قسمته دوم سئوال،این سئوال با عقل انسان جور در نمی یاد.یعنی منظورم اینه که مبحثه منطقی نیست.
اصلا چه نیازی بوده که از گله آدم خلق بشه؟!
یا از دنده چپ اون؟!
لذا اصله سئوال هم مشکل داره.
دست به دست من بده
پا به پای من بیا
نگو امروز مال ما
بگو فردا رو میخوام
به لطف الهی فردا از آن ماست....
-
تشکر
-
۱۳۸۶/۱۱/۰۵, ۲۲:۲۴ #9
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,255 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
باسلام خدمت دوستان گرامي
مطالبي را نيز حقير در اين باب اضافه مي كنم .شايد براي روشن تر شدن بحث كمك كند .اين مطالب را در يكي از نشريات ديدم ...
قرآن کریم تنها برای هدایت مردان نیامده بلکه برای هدایت انسان آمده و منظور از ناس در آیات قرانی تنها گروه خاصی نیست بلکه شامل تمام انسانها اعم از مرد و زن میباشد
خداوند در قران میفرمایند:
< و خلقکم من نفس واحده ثم جعل منها زوجها>
( آفرید شما را از نفس واحد پس جفت وی را از آن پدید آورد)
با توجه به آیه ی فوق در می یابیم که همه ی انسانها از یک ذات و گوهر خلق شده اند و مبدا آفرینش زن و مرد یقینا یکسان است و اینطور نیست که اصل آفرینش از آن مرد بوده و زن از زوائد وجودی مرد پدید آمده باشد یا مرد اصیل تر از زن باشد
زراره بن عین از امام جعفر صادق علیه السلام پرسید:نزد ما مردمی هستند که میگویند خداوند حوا را از بخش نهایی ضلع چپ دنده مرد آفرید
امام فرمود:خداوند از چنین نسبتی هم منزه است و هم برتر از آن است
آیا خداوند توان آن را نداشت که همسر آدم را از غیر دنده چپ او خلق کند تا بهانه به دست مسخره كننده گان دهد که بگویند:
بعضی از اجزای آدم با بعضی دیگر نکاح نمود.........
سپس فرمود:خداوند بعد از آفرینش آدم حوا را به صورت نو ظهور خلق کرد آدم بعد از آگاهی از خلقت وی از پروردگار پرسید:این کیست که قرب و نگاه او مایه انس من شده؟
خداوند فرمود:این حوا است آیا دوست داری که با توده و مایه انس تو شده و با تو سخن بگوید و تابع تو باشد؟
آدم گفت:آری پروردگارا تا زنده ام سپاس تو بر من لازم است آنگاه خداوند فرمود:
از من ازدواج با او را بخواه چون صلاحیت همسری با تو را جهت تامین علاقه جنسی نیز دارد . خداوند شهوت جنسی را به او عطا نمود...
سپس آدم عرض کرد:من پیشنهاد ازدواج با وی را عرضه دارم رضای شما در چیست؟
خداوند فرمود:رضای من در آن است که معالم دین مرا به او بیاموزی
از مطالب فوق نتیجه می گیریم که حوا نیز مانند آدم خلق شده پس تمام مردان و زنان از لحاظ خلقت یکسانند
بعد از ازدواج آدم به حوا گفت:به طرف من بیا و به من رو کن و حوا گقت تو به سوی من رو کن و خداوند امر کرد ای آدم تو به سوی حوا برو
و این همان راز خواستگاری مرد از زن است و گر نه زن به خواستگاری مرد می رفت
زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم
-
تشکر
-
۱۳۸۶/۱۱/۰۵, ۲۲:۳۲ #10
اقا این وسط یه سوال
چرا خدا مستقیما این تعالیمی رو که جناب شهیدان فرمودن به حوا نداد و به ادم گفت این کارو بکنه
؟؟؟
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری