جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فقه سیاسی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    49
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    10

    فقه سیاسی




    سلام
    تا خالا فکر کردی که چه ارتباطی بین فقه و سیاست وجود داره؟ می تونه داشته باشه یا نه؟
    ما می گوییم اسلام دین کاملیه همه ابعاد زندگی را در بر می گیرد، سیاست هم جز این ابعاد هست؟
    فقه سیاسی چیه؟
    حوزه آن کجاست؟
    از کی شروع شده؟
    اصلا چرا؟
    لطفاجواب هاتون مستند باشه
    ویرایش توسط van : ۱۳۸۸/۰۸/۰۶ در ساعت ۱۲:۵۹

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    49
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    10

    فقه سیاسی




    فقه سیاسی چیه؟

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    919
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط van نمایش پست
    فقه سیاسی چیه؟
    به نام خدا
    به مباحثی که در باره مبانی و اصول حکومت و منشأ آن و اختیارات و حدود آن و سایر مسایل مربوط در آیات، روایات و سیره و تاریخ مطرح می شود "فقه سیاسی" می گویند.
    نظر شما در باره این پیشنهاد چیه؟
    (جلسات مناظره)

    موضوع مهم :
    کربلایی کاظم ساروقی، حجتی غیر قابل انکار

    چگونه؟؟؟ راه های جلوگیری از مرگ تدریجی جامعه

    کم گوی و گزیده گوی چون دُرّ :Sokhan: !!! تا از سُخَنت جهان شود پُر !!!
    الحذر الحذر! فَوَ الله لَقَد سَتَر، حتّی کأنَّه قد غَفَر

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    فقه و سیاست آنقدر به هم نزدیکند که در هم آميخته شده اند؛ زيرا بخش«سياست» كه ابواب مهمی از فقه را شامل می‏شود (مانند جهاد، امر به معروف و نهی از منكر، قضا و شهادات، حدود و ديات و قصاص) بخشی است كه از مسائل مربوط به حكومت سخن می‏گويد، چرا كه جهاد و همچنين بعضی از مراحل امر به معروف و نهی از منكر، و نيز «قضا و شهادات» و اجرای «حدود و قصاص» چيزی نيست كه بدون حكومت قابل پياده شدن باشد.
    مسائل مربوط به «انفال» و «خمس» و «زكات» و «اراضی خراجيه» كه شالوده بيت‏المال اسلامی را تشكيل می‏دهد، نيز به روشني بخشی از حكومت را ترسيم می‏كند.
    بنابراين، فقه اسلام، آن چنان با مسائل سياسی و حكومتی آميخته است كه اجرای كامل آن، بدون تشكيل حكومت ممكن نيست.

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کلات نمایش پست
    فقه و سیاست آنقدر به هم نزدیکند که در هم آميخته شده اند؛ زيرا بخش«سياست» كه ابواب مهمی از فقه را شامل می‏شود (مانند جهاد، امر به معروف و نهی از منكر، قضا و شهادات، حدود و ديات و قصاص) بخشی است كه از مسائل مربوط به حكومت سخن می‏گويد، چرا كه جهاد و همچنين بعضی از مراحل امر به معروف و نهی از منكر، و نيز «قضا و شهادات» و اجرای «حدود و قصاص» چيزی نيست كه بدون حكومت قابل پياده شدن باشد.
    مسائل مربوط به «انفال» و «خمس» و «زكات» و «اراضی خراجيه» كه شالوده بيت‏المال اسلامی را تشكيل می‏دهد، نيز به روشني بخشی از حكومت را ترسيم می‏كند.
    بنابراين، فقه اسلام، آن چنان با مسائل سياسی و حكومتی آميخته است كه اجرای كامل آن، بدون تشكيل حكومت ممكن نيست.
    سلام بزرگوار بنده بدون هیچ ادعایی فقط میخواستم ببینم این یک اظهار نظر شخصی بود یا تخصصی اگر شخصی بوده (محترم)واگر تخصصی است ببخشید جهت اضافه شدن بر اطلا عات بنده سند برای مطالعه لطفا" !!!!!!!!!!

    .......................................... حق یارتان .......................................

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بر دوستان خوب قرانی

    دوست گرامی سوال شما یک پرسش تخصصی وبه دور از اظهار نظر شخصی می باشدو بنده با توجه به رشته ی تحصیلی و4 سال سابقه تدریس در این رشته سعی میکنم مطلب را به صورت تخصصی در حد
    بضاعت عقلی وعلمی ام توضیح دهم .

    فقه در لغت به معنای فهم و درک عمیق ودریافتن کنه مطلب است ویک منقول شرعی میباشد یعنی پس از اسلام از معنای فراگیر خودبه
    معنای محدود تری در اصطلاح نقل معنا کرده . مبادی فقه --دکتر سید محمد صدری


    فقه در قران وحدیث زیاد به کار رفته/ مفهوم این کلمه همه جا باتعمق وفهم عمیق همراه است.

    فلولاتقر من کل فرقه منهم طائفه لیفقهوا فی الدین .......
    چرا ازهر گروهی یک دسته کوچ نمیکنندتا در امر دین (بصیرت کامل)پیدا کنند..... سوره ی توبه ایه ی122

    من حفظ علی امتی اربعین حدیثا"بعثه الله فقیها"عالما"
    هرکس چهل حدیث بر امت من حفظ کندخداوند او رافقیه و عالم محشور میکند. خصال-صفحه541 و ثواب الاعمال صفحه 162

    در اصطلاح علماءدینی فقه علم وسیع وعمیق به معارف و دستو رهای اسلامی است که تدریجا"به فقه احکام اختصاص یافته .

    علماء تعالیم اسلامی را به3 دسته تقسیم کرده اند

    1_معارف و اعتقادات
    2_اخلاقیات وامور تربیتی
    3_احکام و مسایل علمی (به عبارت دیگر عملی که انسان انجام میدهد چگونه باشد وچگونه نباشد) . کتاب اصول فقه_ فقه شهید مطهری

    صاحب معالم در تعریف فقه میگویدفقه در لغت فهمیدن را گویندو در اصطلاح
    دانشمندان این رشته عبارت است از (علم به احکام شرعی فرعی از راه دلیلهای تفصیلی انها )

    در سده های اخیر به این تعریف واژه ی به دست اوردن وظیفه ی عملی را نیز افزوده اند یعنی تعریف فقه عبارت شده از (علم به احکام شرعی فرعی
    یا به دست اوردن وظایف عملی از راه ادله ی تفصیلی است)

    موضوع این علم(فعل مکلف) یا موضوعی خارجی است از حیث تثبیت حکمی از احکام شرعی برای ان.

    حکم شرعی که فقیه به ان دست می یابدبه دو گونه تقسیم میشود.

    1_حکمی که به افعال وحرکات مکلف تعلق دارد .
    2_حکمی که به شخص مکلف یا متعلقاتش تعلق دارد.

    از دیدگاهی دیگر حکم شرعی که فقیه برای رسیدن به ان تلاش(اجتهاد )میکندنیز بر2 قسم است.

    1_حکم واقعی :که فقیه ان راتوسط خبر متواتر یانص صریح قران بدست اورد
    2_ حکم ظاهری: که فقیه ان را با توجه به ارتباط ایات و استنباطش از ایات و احادیث پس از تلاش واجتهادفراوان به عنوان حکمی که در ان یقینی حاصل نشده ولی به عنوان وظیفه ی عملی برای مقلدان خود مطرح میکند / میباشد (اختلاف برخی از فتاوا در برخی از احکام از همین جا نشاءت میگیرد.

    فقه به ابواب مختلفی تقسیم میشودکه معتبرترین انهاتقسیم بندی محقق حلی در کتاب شرایع میباشدکه ابواب فقه را چهار قسم دانسته اند .
    1_عبادات 2_عقود 3_ایقاعات (عقد یک طرفه )مثل نذز 4_احکام

    عبادات :کارهایی است که صرفا"برای خداوبا نیت تقرب به خدامیباشد.
    عقود: که نیازمند خواندن صیغه خاص می باشد حال بر حسب تعدد طرفین
    / یعنی اگر این عقد میان دو یا چند نفر باشدجزو عقود است مثل نکاح/
    شراکت/ مضاربه و......

    واگر این صیغه یک جانبه با شد ونیازبه طرفی خارج از نفس نباشد ایقاعات نام دارد .مثل طلاق برای مرد و مبارات برای زن و نذر و.....
    هرگاه در مورد وظیفه ی عملی یا تکلیف خارجی که نیاز به اجرای صیغه نداشت و قصد قربت هم برای صحت ان ضروری نبود احکام نامیده میشود

    خوب سخن طولانی شد وبرخی دوستان میگویند حوصله ی خواندن پست های طولانی را ندارند لذا ادامه ی بحث را در پست بعدی خواهم داشت تا به پاسخ سوال به وضوح وروشنی برسیم اگر عمری باقی بود.


    .................................................. .... حق یارتان ........................................


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    49
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    21 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    10



    نقل قول نوشته اصلی توسط ••ostad•• نمایش پست
    :gol: سلام بر دوستان خوب قرانی:gol:

    دوست گرامی سوال شما یک پرسش تخصصی وبه دور از اظهار نظر شخصی می باشدو بنده با توجه به رشته ی تحصیلی و4 سال سابقه تدریس در این رشته سعی میکنم مطلب را به صورت تخصصی در حد
    بضاعت عقلی وعلمی ام توضیح دهم .

    فقه در لغت به معنای فهم و درک عمیق ودریافتن کنه مطلب است ویک منقول شرعی میباشد یعنی پس از اسلام از معنای فراگیر خودبه
    معنای محدود تری در اصطلاح نقل معنا کرده . مبادی فقه --دکتر سید محمد صدری


    فقه در قران وحدیث زیاد به کار رفته/ مفهوم این کلمه همه جا باتعمق وفهم عمیق همراه است.

    فلولاتقر من کل فرقه منهم طائفه لیفقهوا فی الدین .......
    چرا ازهر گروهی یک دسته کوچ نمیکنندتا در امر دین (بصیرت کامل)پیدا کنند..... سوره ی توبه ایه ی122

    من حفظ علی امتی اربعین حدیثا"بعثه الله فقیها"عالما"
    هرکس چهل حدیث بر امت من حفظ کندخداوند او رافقیه و عالم محشور میکند. خصال-صفحه541 و ثواب الاعمال صفحه 162

    در اصطلاح علماءدینی فقه علم وسیع وعمیق به معارف و دستو رهای اسلامی است که تدریجا"به فقه احکام اختصاص یافته .

    علماء تعالیم اسلامی را به3 دسته تقسیم کرده اند

    1_معارف و اعتقادات
    2_اخلاقیات وامور تربیتی
    3_احکام و مسایل علمی (به عبارت دیگر عملی که انسان انجام میدهد چگونه باشد وچگونه نباشد) . کتاب اصول فقه_ فقه شهید مطهری

    صاحب معالم در تعریف فقه میگویدفقه در لغت فهمیدن را گویندو در اصطلاح
    دانشمندان این رشته عبارت است از (علم به احکام شرعی فرعی از راه دلیلهای تفصیلی انها )

    در سده های اخیر به این تعریف واژه ی به دست اوردن وظیفه ی عملی را نیز افزوده اند یعنی تعریف فقه عبارت شده از (علم به احکام شرعی فرعی
    یا به دست اوردن وظایف عملی از راه ادله ی تفصیلی است)

    موضوع این علم(فعل مکلف) یا موضوعی خارجی است از حیث تثبیت حکمی از احکام شرعی برای ان.

    حکم شرعی که فقیه به ان دست می یابدبه دو گونه تقسیم میشود.

    1_حکمی که به افعال وحرکات مکلف تعلق دارد .
    2_حکمی که به شخص مکلف یا متعلقاتش تعلق دارد.

    از دیدگاهی دیگر حکم شرعی که فقیه برای رسیدن به ان تلاش(اجتهاد )میکندنیز بر2 قسم است.

    1_حکم واقعی :که فقیه ان راتوسط خبر متواتر یانص صریح قران بدست اورد
    2_ حکم ظاهری: که فقیه ان را با توجه به ارتباط ایات و استنباطش از ایات و احادیث پس از تلاش واجتهادفراوان به عنوان حکمی که در ان یقینی حاصل نشده ولی به عنوان وظیفه ی عملی برای مقلدان خود مطرح میکند / میباشد (اختلاف برخی از فتاوا در برخی از احکام از همین جا نشاءت میگیرد.

    فقه به ابواب مختلفی تقسیم میشودکه معتبرترین انهاتقسیم بندی محقق حلی در کتاب شرایع میباشدکه ابواب فقه را چهار قسم دانسته اند .
    1_عبادات 2_عقود 3_ایقاعات (عقد یک طرفه )مثل نذز 4_احکام

    عبادات :کارهایی است که صرفا"برای خداوبا نیت تقرب به خدامیباشد.
    عقود: که نیازمند خواندن صیغه خاص می باشد حال بر حسب تعدد طرفین
    / یعنی اگر این عقد میان دو یا چند نفر باشدجزو عقود است مثل نکاح/
    شراکت/ مضاربه و......

    واگر این صیغه یک جانبه با شد ونیازبه طرفی خارج از نفس نباشد ایقاعات نام دارد .مثل طلاق برای مرد و مبارات برای زن و نذر و.....
    هرگاه در مورد وظیفه ی عملی یا تکلیف خارجی که نیاز به اجرای صیغه نداشت و قصد قربت هم برای صحت ان ضروری نبود احکام نامیده میشود

    خوب سخن طولانی شد وبرخی دوستان میگویند حوصله ی خواندن پست های طولانی را ندارند لذا ادامه ی بحث را در پست بعدی خواهم داشت تا به پاسخ سوال به وضوح وروشنی برسیم اگر عمری باقی بود. :rose::rose::rose:


    .................................................. .... حق یارتان ........................................

    سلام
    در مورد فقه توضیح خوبی دادید ولی فقه سیاسی هیچ توضیحی ندادید
    منتظر توضیحات شما و دوستان دیگر هستم البته مستند و با ذکر منبع
    با تشکر
    ویرایش توسط van : ۱۳۸۸/۰۸/۰۸ در ساعت ۱۱:۰۶

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود