صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نتيجه داستان خلقت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نتيجه داستان خلقت




    اونچه از داستان خلقت منتج ميشه برتري زن بر مرده
    استلالي هم كه ازش اين نتيجه گرفته شده رو ميگم
    :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: ::::::::::::::::::
    دليل نقلي
    :::
    در آيات قرآن (الان شماره يادم نيست اگه كسي حافظ قرآنه بگه) گفته شده
    خدا پس از خلقت ((انسان)) گفت : "فتبارك الله احسن الخالقين"
    در اون آيات نگفته مرد بلكه گفته شده انسان دقت بفرماييد
    يعني خدا بعد از اينكه كار خلقت انسان رو تموم كرد اون جمله رو به خودش گفت
    و انسان دو جنس داره
    مرد و زن
    پس
    خدا بعد از خلقت اين دوجنس اون جمله رو گفته
    و از اونجا كه در روايات بهمون گفتن خدا اول مرد رو خلق كرد بعد زن(درست بودن اين روايات بايد ثابت بشه)
    پس اون جمله بعد از خلقت زن گفته شده
    زماني كه كار تموم شده

    دليل عقلي
    :::
    حالا بياييم از يه منظر ديگه نگاه كنيم
    به جهان نگاه ميكنيم به هستي
    در ابتدا مولكولهاي ساده بودن
    ... كم كم .....
    جانداران ساده
    ...تك سلوليها....
    ...كم كم ....كمي تغيير ميكنن
    گياهان ساده
    .... كم كم ....
    حيوانات ساده...
    ... كم كم ....
    حيوانات پيچيده....
    كم كم ....
    مرد
    و
    زن

    طبيعتا موجودات پيچيده تر كه موخر تر هم هستن بايد تجيزات و توانايي ها و امكانات ويژه اي داشته باشن
    و اينو عقل به راحتي ميپذيره

    مويدات
    :::
    در دنياي خودمون
    ما ميبينيم كه زنان نيازمندي ها و نقطه ضعفها يبيشتر ي دارن نسبت به مردان و اين خودش يكي ديگه از دلايل پيچيده بودنشونه
    چون
    ((سيستم هر چه پيچيده تر باشد نيازمنيد ها و ضعفهايش بيشتر ميشود))

    در تاييد پيچيده تر بودن زنان
    فرويد (كه به قول خودشون پدر روانشناسيه):
    آنچه من هيچگاه نتوانستم بفهمم اين است كه
    يك زن چه ميخواهد؟!

    طبيعيه كه موجودات ساده تر نميتونن موجودات پيچيده تر رو درك كنن
    (همونطور كه فرشتگان نميدونن عشق بين خدا و انسان چيه)
    اينم ترسيم جالبيه:
    مرد نميداند زن چه ميگويد ولي زن ميداند مرد چه ميگويد
    زن نميداند خدا چه ميگويد ولي خدا ميداند زن چه ميگويد
    در تاييد اين ترسيم
    استاد مطهري در كتاب نظارم حقوق زن در اسلام: "زنان مذهبي ترند"
    اگه ما بياييم و خدا رو تمام تجرد (معنا) بدونيم اونكه بعد از خدا اين مقام ور داره زن خواهد بود و بعد مرد

    خدا پيامبران رو از بين مردان انتخاب كرد
    امام صادق (ع) در تفسير آيات 198 و 199 سوره شعرا ميفرمايند:
    خدا اگر قرآن را بر عجم نازل ميكرد عرب ايمان نمياورد ولي بر عرب ناز ل كرده و عجم ايمان آورده و اين نشانه برتري عجم بر عرب است
    (خدمات متقابل اسلام و ايران استاد مطهري)
    حالا
    خدا اگه زنان رو به پيامبري مبعوث ميكرد مردان ايمان نمياوردند اما مردان رو پيامبر كرده و زنان ايمان آوردند
    اين نشانه چيه؟

    (خدا آخرين پيامبرش رو كه برترين اوناست و معجزه اش علمي ترين معجره از ميان پست ترين و جاهل ترين قوم بر انگيخت)
    .................................................. .
    اگه كسي سوال ديگه اي داره جواب ميدم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آيات مورد نظر آيات 12 تا 15 سوره مومنون هستن
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش * زده ام فالی و فریاد رسی می آید...می آید...او می آید

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    204
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با درود خدمت سرکار خانم روشنک

    سوره نساء آیه ی 1:
    يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَ
    خَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا.

    فولادوند:
    اى مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدى آفريد
    و جفتش را [نيز ] از او آفريد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكنده كرد پروا داريد و از خدايى كه به [نام] او از همديگر درخواست مى‏كنيد پروا نماييد و زنهار از خويشاوندان مبريد كه خدا همواره بر شما نگهبان است.

    مکارم شیرازی:
    اي مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهيزيد! كه همه شما را از يك انسان آفريد؛
    و همسر او را (نيز) از جنس او خلق كرد؛ و از آن دو، مردان و زنان فراواني (در روي زمين) منتشر ساخت. و از خدايي بپرهيزيد كه (همگي به عظمت او معترفيد و) هنگامي كه چيزي از يكديگر مي‏خواهيد نام او را ميبريد، (و نيز) از خويشاوندان خود (يعني قطع ارتباط با آنها) پرهيز كنيد، زيرا خداوند مراقب شما است.

    خرمشاهی:
    اى مردم از پروردگارتان پروا كنيد، همو كه شما را از يك تن يگانه بيافريد
    و همسر او را هم از او پديد آورد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكند، و از خدايى كه به نام او پيمان مى‏بنديد يا سوگند مى‏دهيد، همچنين از گسستن پيوند خويشاوندان پروا كنيد، چرا كه خداوند [ناظر و] نگاهبان شماست‏.

    با توجه به آیه و تراجم معتبر مشخص می شود که ابتدا آدم آفریده شده و حوا از او پدید آمده است(خلق منها زوجها) و این مورد تنها در روایات ذکر نشده است!
    اگر شما مسلمان باشید پس این آیه را درست خواهید پنداشت.

    آرام و پر توان باشید.

    دستینه:


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط روشنك نمایش پست
    اونچه از داستان خلقت منتج ميشه برتري زن بر مرده
    استلالي هم كه ازش اين نتيجه گرفته شده رو ميگم
    دليل عقلي
    :::
    حالا بياييم از يه منظر ديگه نگاه كنيم
    به جهان نگاه ميكنيم به هستي
    در ابتدا مولكولهاي ساده بودن
    ... كم كم .....
    جانداران ساده
    ...تك سلوليها....
    ...كم كم ....كمي تغيير ميكنن
    گياهان ساده
    .... كم كم ....
    حيوانات ساده...
    ... كم كم ....
    حيوانات پيچيده....
    كم كم ....
    مرد
    و
    زن

    طبيعتا موجودات پيچيده تر كه موخر تر هم هستن بايد تجيزات و توانايي ها و امكانات ويژه اي داشته باشن
    و اينو عقل به راحتي ميپذيره
    میشه قسمت قرمز را بیشتر توضیح بدهید
    ویرایش توسط مزمل : ۱۳۸۸/۰۸/۰۸ در ساعت ۲۳:۱۴
    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66

    شاد دو نکته




    بااو

    سلام

    اولا : خداوند این مطلب را به که فتبارک الله احسن الخالقین به نمونه ی انسان کامل گفت. یعنی نوع بشر. اصل انسان. اونوقت این نوع بشر یا همان اصل انسان کامل که در مرتبه ی عالم تجرد هست نه عالم ماده ، اصلا جنسیت نداره. بلکه نوع انسان است از آن جهت که انسان است یعنی وجود انسان اینجا مطرح هست نه ماهیتش در حالی که جنسیت انسان به ماهیتش بر میگرده نه وجودش.پس اصلا بحث جنسیت که مربوط به ماهیت آدم ها و مربوط به عالم ماده است در اون آیه و اون مرتبه مطرح نیست. در اون آیه و عبارت خداوند ،نه مرد بودن مطرحه نه زن بودن ، بلکه صرف وجود انسان ،نوع انسان از آن جهت که انسان است مطرحه. انسان از آن جهت که انسان است یعنی با ویژگی های ذاتیش به اصطلاح منطقی با فصلش که حیّ متألّه هست. یعنی زنده بودن و الهی بودن.خدا گونه بودن.

    ثانیا : دلیل عقلی که آوردید که موجودات تکامل پیدا کردن از تک سلولی ها تا به انسان رسیدن این شبیه فرضیه ی داروین هست که دیگه آنقدر رد شده است که جای بحث نداره. انسان یک نوع خلق جدید است و جدای از موجودات قبلی. نه تکامل یافته ی موجودات قبلی. برای همین خدا در خلق او به خودش آفرین گفت چون خلقت جدیدی بود.خلق خاص.یک خلق کاملا متفاوت از بقیه. که توانایی خدا گونه بودن رو داشت. آینه ی تمام نمای خدا بودن را.

    الحمد لله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایه امیرالمومنین
    زیاده عرضی نیست.
    التماس دعا

    طارق

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۸/۰۸/۰۹ در ساعت ۰۳:۴۵
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]

  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در این موضوع 2نوع آیه ی قرآنی معمولا موردبحث قرار می گیرد:

    الف)مثل آیه ی 6سوره ی زمر: خلقکم من نفس واحده ثم جعل منها زوجها
    که دراین آیه 3نکته قابل توجه است:

    1-نفس واحده:::::::هر دوی آدم و حوا از یک گوهره ی ذات واحد پدید آمده اند و کمیت و کیفیت خمیرمایه ی

    خلقت شان یکسان بوده و این که درآیه میفرماید زوجش را از او قرار داد این او (ها) به نفس برمی گردد نه به

    آدم! (قابل توجه جناب x-x که ظاهرا نظر داشتندزن از مرد بوجود آمده) یعنی نه اینکه بگوییم حوا از آدم

    یا از اجزای بدن آدم (اشکال برخی دیگر) بوجود آمده بلکه حوا هم ازهمان نفسی خلق شده که آدم از آن خلق شده)




    2- ثم:::::::بمعنای سپس و افاده ی تاخر زمانی برای جعل زوجیت است.




    3-زوج:::::::بتعبیر حضرت آیت ا... جوادی آملی حفظه ا... در قرآن کریم زوج و زوجه نداریم که نشان دهنده ی

    تفاوتی باشد بلکه زوج و ازواج داریم و زوج یعنی 1 و 1ی (یک و یکی) که عین همند و هیچ یک طفیلی دیگری نیست.



    ب)آیه ی 1 سوره ی نساء : خلقکم من نفس واحده ثم خلق منها زوجها


    نکات آیه ی قبل بر این آیه هم تماما وارد است و توضیح اضافه اینکه بر فرض ترتب خلقت آدم بر حوا اولا این ترتب

    از نوع ترتب زمانی بوده و به هیچ وجه علما آن را ترتب تکوینی و واقعی(بمعنای درجات متفاوت در

    آفرینش) نشمرده اند. و ثانیا خلقت انسان به روح او تمام می شود و روح خصوصیت ذکورت و انوثت

    را از ابتدا ندارد و در همه یکسان است.



    پس بااین حساب اشکال برخی نیز که ترتب زمانی خلقت را دلیل بر برتری مرد بر زن می دانند نیز پاسخ داده می شود و بایدگفت اگراینگونه بود فرشتگان که زودتر از انسان خلق شده اند باید برتر از او باشند درحالیکه چنین نیست و انسان اشرف مخلوقات است.
    ویرایش توسط .:تسنیم:. : ۱۳۸۸/۰۸/۰۹ در ساعت ۱۷:۲۶ دلیل: تصحیح اشتباه تایپی

  9. تشکر


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    204
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط atragin نمایش پست
    در این موضوع 2نوع آیه ی قرآنی معمولا موردبحث قرار می گیرد:

    الف)مثل آیه ی 6سوره ی زمر: خلقکم من نفس واحده ثم جعل منها زوجها
    که دراین آیه 3نکته قابل توجه است:

    1-نفس واحده:::::::هر دوی آدم و حوا از یک گوهره ی ذات واحد پدید آمده اند و کمیت و کیفیت خمیرمایه ی

    خلقت شان یکسان بوده و این که درآیه میفرماید زوجش را از او قرار داد این او (ها) به نفس برمی گردد نه به

    آدم! (قابل توجه جناب x-x که ظاهرا نظر داشتندزن از مرد بوجود آمده) یعنی نه اینکه بگوییم حوا از آدم
    با درود

    تفسير نمونه ، جلد 3، صفحه 278:
    اكنون ببينيم منظور از
    ((نفس واحدة )) كيست ؟
    آيا منظور از نفس واحده يك فرد شخصى است يا يك واحد نوعى (يعنى جنس مذكر) شكى نيست كه ظاهر اين تعبير همان واحد شخصى را مى رساند و اشاره به نخستين انسانى است كه قرآن او را به نام آدم پدر انسانهاى امروز معرفى كرده و تعبير
    ((بنى آدم )) كه در آيات فراوانى از قرآن وارد شده نيز اشاره به همين است و احتمال اينكه منظور وحدت نوعى بوده باشد از ظاهر آيه بسيار دور است .

    حال متوجه شدید که نفس واحد همان آدم است نه گوهر آفرینش آدم و حوا!

    خَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا

    تفسير نمونه ، جلد 3، صفحه 279:
    سپس در جمله بعد مى گويد:
    ((همسر آدم از او آفريده شد)) (و خلق منها زوجها).
    بعضى از مفسران از اين تعبير، چنين فهميده اند كه همسر آدم ،
    ((حوا)) از بدن آدم آفريده شده و پاره اى از روايات غير معتبر را كه مى گويد: ((حوا از يكى از دنده هاى آدم آفريده شده )) را شاهد بر آن گرفته اند - در فصل دوم از سفر تكوين تورات نيز به اين معنى تصريح شده است .
    ولى با توجه به ساير آيات قرآن هر گونه ابهامى از تفسير اين آيه برداشته مى شود و معلوم مى شود كه منظور از آن اين است كه خداوند همسر او را از جنس او (جنس بشر) آفريد.
    در آيه 21 سوره روم مى خوانيم :
    ((و من آياته ان خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها؛ از نشانه هاى قدرت خدا اين است كه همسران شما را از جنس شما قرار داد تا به وسيله آنها آرامش يابيد)).
    و در آيه 72 سوره نحل مى فرمايد:
    ((و الله جعل لكم من انفسكم ازواجا؛ خداوند همسران شما را از جنس شما قرار داد)).
    روشن است اين كه در اين آيات مى خوانيم
    ((همسران شما را از شما قرار داد)) معنى آن اين است كه از جنس شما قرار داد نه از اعضاى بدن شما.
    و طبق روايتى كه از امام باقر (عليه السلام ) در تفسير عياشى نقل شده ، خلقت حوا از يكى از دنده هاى آدم شديدا تكذيب شده
    و تصريح گرديده كه حوا از باقى مانده خاك آدم آفريده شده است .

    بنده هم عرض نکردم از خود آدم اما پاسخ را در بالا می بینید.

    آرام وپر توان باشید.

    دستینه:


  11. تشکر


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درصحبت بالا گفته شد خلقکم من نفس واحده یعنی گوهره ی ذات آفرینش آدم و حوا یکی بوده است نه اینکه نفس یعنی گوهره!
    ضمن تشکر از جنابx-x حال به توضیحات بیشتری دراین زمینه از زبان حضرت علامه طباطبایی (ره) می پردازیم:
    تفسیر المیزان ج‏4،ص 214 :
    و اما اين كه فرمود:" خدايى كه شما را از يك نفس آفريد"، منظور از" نفس" به طورى كه از لغت بر مى‏آيد عين هر چيز است مثلا مى‏گويند:" جاءني فلان نفسه- فلانى خودش نزد من آمد" در اينجا منظور اين است كه عين او آمد. البته منشا اينكه دو كلمه" نفس" و" عين" متعين در معناى" چيزى كه بوسيله آن شى‏ء شى‏ء مى‏شود" باشد، مختلف است.
    و نفس چيزى است كه انسان بواسطه آن انسان است و آن عبارت است از مجموع روح‏ و جسم در دنيا و روح به تنهايى در زندگى برزخ‏


    اين آيه مى‏خواهد بيان كند كه افراد انسان از حيث" حقيقت و جنس" يك واقعيتند، و با همه كثرتى كه دارند همه از يك ريشه منشعب شده‏اند، مخصوصا از جمله:" وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالًا كَثِيراً وَ نِساءً ..." اين معنا به روشنى استفاده مى‏شود، به طورى كه ملاحظه مى‏كنيد چنين معنايى با اين احتمال كه مراد از" نفس واحدة" و" زوج او" تمامى نر و ماده‏هاى بشرى باشد نمى‏سازد

    و ظاهر جمله مورد بحث يعنى جمله" وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها" اين است كه مى‏خواهد بيان كند كه همسر آدم از نوع خود آدم بود، و انسانى بود مثل خود او، و اين همه افراد بى‏شمار از انسان، كه در سطح كره زمين منتشر شده‏اند، همه از دو فرد انسان مثل هم و شبيه به هم منشا گرفته‏اند، و بنا بر اين حرف" من" من نشويه خواهد بود، و جمله مورد بحث همان نكته‏اى را مى‏رساند كه آيات زير در صدد افاده آن است:" وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً" «2»،" وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَزْواجِكُمْ بَنِينَ وَ حَفَدَةً"
    ترجمه تفسير الميزان، ج‏4، ص: 216
    .
    " فاطِرُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ، جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً، وَ مِنَ الْأَنْعامِ أَزْواجاً يَذْرَؤُكُمْ فِيهِ" «2» و نظير اين آيات آيه زير است:" وَ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ" «3».
    پس اينكه در بعضى از تفسيرها آمده كه مراد از آيه مورد بحث اين است كه همسر آدم از بدن خود درست شده صحيح نيست، هر چند كه در روايات آمده كه از دنده آدم خلق شده، ليكن از خود آيه استفاده نمى‏شود، و در آيه، چيزى كه بر آن دلالت كند وجود ندارد.


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    204
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با درود

    مطالب تفسیر نمونه با تفسیر المیزان هماهنگی ندارند به همین خاطر است که بنده ذکر می کنم که تفاسیر قابل اعتماد نیستند و اصلا نیازی به این کتب نباید باشد به علت اینکه اگر قرآن دارای عنصر اعجاز باشد افراد خود متوجه امور می شوند.

    آرام و پر توان باشید.

    دستینه:


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط x-x نمایش پست
    با درود خدمت سرکار خانم روشنک

    سوره نساء آیه ی 1:
    يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا.

    فولادوند:
    اى مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدى آفريد و جفتش را [نيز ] از او آفريد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكنده كرد پروا داريد و از خدايى كه به [نام] او از همديگر درخواست مى‏كنيد پروا نماييد و زنهار از خويشاوندان مبريد كه خدا همواره بر شما نگهبان است.

    مکارم شیرازی:
    اي مردم! از (مخالفت) پروردگارتان بپرهيزيد! كه همه شما را از يك انسان آفريد؛ و همسر او را (نيز) از جنس او خلق كرد؛ و از آن دو، مردان و زنان فراواني (در روي زمين) منتشر ساخت. و از خدايي بپرهيزيد كه (همگي به عظمت او معترفيد و) هنگامي كه چيزي از يكديگر مي‏خواهيد نام او را ميبريد، (و نيز) از خويشاوندان خود (يعني قطع ارتباط با آنها) پرهيز كنيد، زيرا خداوند مراقب شما است.

    خرمشاهی:
    اى مردم از پروردگارتان پروا كنيد، همو كه شما را از يك تن يگانه بيافريد و همسر او را هم از او پديد آورد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكند، و از خدايى كه به نام او پيمان مى‏بنديد يا سوگند مى‏دهيد، همچنين از گسستن پيوند خويشاوندان پروا كنيد، چرا كه خداوند [ناظر و] نگاهبان شماست‏.

    با توجه به آیه و تراجم معتبر مشخص می شود که ابتدا آدم آفریده شده و حوا از او پدید آمده است(خلق منها زوجها) و این مورد تنها در روایات ذکر نشده است!
    اگر شما مسلمان باشید پس این آیه را درست خواهید پنداشت.

    آرام و پر توان باشید.
    خيلي دوست دارم اينطور بوده باشه يعني اول مرد بعد زن. چون يكي از مقدمات استدلالمه
    اما اين آيه نميتونه اين مطلب رو ثابت كنه
    ***چون ميگه : من نفس واحده و خلق منها زوجها
    زوج = همسر(مرد)
    زوجه=همسر(زن)
    و در آيه گفته "زوج" و نگفته "زوجه"
    حالا بر اين اساس معني رو بخونيد: همه شما را از يك نفس آفريد و همسر(مرد) او را از او خلق كرد
    ***و البته
    اين باز هم نميتونه ثابت كنه اول زن بوده بعد مرد چون
    "نفس" كه ضمير "ها" به اون برميگرده ("نفس" در عربي مونث مجازيه)هم براي مرد استفاده ميشه و هم براي زن .يعني از نظر معنايي ميتونه هر دو استفاده رو داشته باشه اما از نظر قواعد عربي براش مونث مياد
    و در زبان عربي براي اجتماعاتي كه ميليونها مونث و حتي يه ذكر داشته باشن باز هم ضمير مذكر استفاده ميشه
    يعني ميشه گفت "زوجها" هم به مرد برميگرده هم به زن
    پس اين آيه نميتونه اثبات كنه از نظر زماني كدوم اول خلق شدن
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش * زده ام فالی و فریاد رسی می آید...می آید...او می آید

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود