جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا آیه وعلم آدم الاسماء اشاره به معتبر بودن مرد نسبت به زن دارد؟؟؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا آیه وعلم آدم الاسماء اشاره به معتبر بودن مرد نسبت به زن دارد؟؟؟




    در قرآن کریم خداوند تبارک وتعالی گاهی برای اشاره به مفهوم ابوالبشر از لفظ آدم استفاده نموده است مثل آیه ی 31 سوره ی مبارکه ی بقره:

    وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِكَةِ فَقالَ أَنْبِئُوني‏ بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ كُنْتُمْ صادِقين

    و همه نامها را به آدم آموخت. سپس آن [چيز] ها را بر فرشتگان عرضه كرد و گفت: اگر راست مى‏گوييد مرا از نامهاى اينها خبر دهيد.

    اماگاهی این سوال مطرح است که:
    آیا لفظ آدم اشاره به شخص حضرت آدم (ع) داشته است؟


    اگر در قرآن آدم به اسماء الهی تعلیم شد و سپس مسجود فرشتگان قرار گرفت باید گفت در واقع انسان اسماء الهی را فرا گرفت و به همین دلیل مسجود فرشتگان واقع شد زیرا محور تعلیم و تعلم ، جان آدمی است نه بدن و مجموع جان و بدن عالِم، روح انسان است و روح نه مذکر است و نه مؤنث.
    بنا بر این جان است که به اسماء الهی عالم شد و در نتیجه معلم فرشته ها پس آن که خلیفة اللّه است جان آدمی است و آن که مسجود فرشتگان قرار گرفت، نیز جان انسان است.

    در این خصوص سخنان حضرت آیت ا... امینی را جهت روشن شدن مطلب با هم مطالعه میکنیم:

    « درست است که در اینجا مخاطب آدم است، اما آدم یک وقتی هست که به عنوان مرد بودن مخاطب واقع می شود و گاه به عنوان انسان بودن. در اینجا به عنوان انسان بودن مورد خطاب واقع شده است نه اینکه خداوند متعال خواست یک مردی را و یا یک انسان خاص را خلیفه خود قرار بدهد و آنچه هم که سبب شد که آن «اسماء» را بفهمد، همان روح آدمی بود و آن هم که ملائکه برایش سجده کردند، همین شخصیت آدمی بود، نه شخص و یا جنس. علاوه بر اینکه در قرآن، بعضی جاها هم عنوان بنی آدم آمده است.»
    «هیچ جایی نداریم که اسلام گفته باشد زن هم انسان است، چون این، امر مسلمی است.»
    ویرایش توسط .:تسنیم:. : ۱۳۸۸/۰۸/۰۹ در ساعت ۱۳:۴۸ دلیل: حذف کلمه ی زائد


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این تاپیک در پی فرمایشات یکی از بزرگواران که درجلسه ای در فلش چت کانون این آیه را شاهد بر اعتبار بیشتر مرد بر زن میدانستند ایجاد شده است ، بنابر این ما منتظر فرمایشات و استدلالات ایشان بر فرموده شان هستیم.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,122
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    0



    بسم الله العدل
    البته شاید در اساس این سوال اشتباه باشد ولی انطوری که خداوند متعال در خلقتش هیچگونه خلل ونقصانی مشاهده نمیشود باید گفت این بدور از عدل خداوند است که بخواهد سلسله مراتبی را برای برتری هردوجنس نسبت به یکدیگر بدهد.ومطمئنا این ایه خطابش روح ادمی بوده
    .

    اعوذبالله
    ********
    ماشاالله لا قوة الا بالله
    *******
    یافارس الحجاز ادرکنی یا ابا الصالح المهدی ادرکنی


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    39
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نظر من اين سوال خوبيه كه از طرف دوستان مطرح شده.فكر مي كنم اين تاپيك مكان خوبي براي مطرح كردن اين سوال هم باشه كه چرا قران به زباني نازل شد كه فعل ها به صورت جمع مذكر به كار مي رن.البته مي دونم كه در زبان عربي اين قانون وجود داره.اما بهتر نبود براي به وجود نيومدن شك و شبهه و جلو گيري از سوء استفاده ي برخي افراد اونو به زبان ديگه اي نازل مي كرد؟

  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    641
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    84
    آپلود
    9
    گالری
    66

    شاد توجه




    بااو

    سلام

    (لطفا کامل بخوانید چون عدم کامل خواندن مطلب ذیل نه تنها سوال فوق را بر طرف نمی کند بلکه سوالات و شبهات دیگری را در ذهن پدید می آورد که فقط ناشی از عدم مطالعه ی کامل مطلب است.ممنون)

    چند نکته در جهت نزدیک شدن به جواب سوال دوست عزیز آیدی نشان :

    1. اولا باید بدانیم به جهت تعریفی که از خدا داریم و با استدلال قاطع و برهان محکم صفات کمالی را به طور نا محدود برای خدا ثابت می کنیم، برای همین امکان اشتباه یا خطا یا کم کاری یا انتخاب خوب بین خوب و خوب تر برای خداوند نیست و خداوند از این امور بری است.

    **********

    2. اما وقتی به دنبال پاسخی برای سوال و شبهه ی خود می رویم که ناشی از عدم علم و نقص ماست نه اشتباه خدا، باید به موارد متعددی توجه کنیم تا شاید با عقل ناتوان و محدودمان، کمی از راز و رمز و حساب و کتاب این عالم امکان و این هستی نا محدود را سر در بیاوریم. اما نکات:

    * به هر حال لازمه ی عالم ماده و این عالم که ما در آن هستیم نقص و محدودیت است. زبان این دنیا هم هر چه باشد نقص است. تمام زبان ها یک نقص ها و محدودیت هایی دارند. به خاطر اینکه زبان ها در اثر محاوره ی مردم شکل گرفته و مردم هم بر اثر فرهنگشان سخن می گفته اند.
    پس لاجرم چون در فرهنگ عرب جاهلی تمایز جنسیتی بوده کمابیش این در زبان عربی هم اثر گذاشته.که البته اسلام وقتی آمد جلوی بسیاری از فرهنگ های غلط عرب جاهلی ایستاد از جمله همین. چنان که همان اول کار پیامبر موقع بیعت گرفتن گفتند هر کس خود برای خود تصمیم می گیرد. شما حق ندارید برای همسرانتان تصمیم بگیرید. زنانتان باید خودشون بیان و با اختیار خودشون با من بیعت کنند. که زنان آمدند در ظرف آبی دست گذاشتند و پیامبر هم دست در طرف دیگرش گذاشتند و اینگونه بیعت کردند.
    پس هر زبانی برای این موضوع انتخاب می شد نقص هایی داشت.
    تازه به گفته ی قرآن، عربی زبان فصیح است یعنی نسبت به دیگر زبان ها فصیح تر است.


    * اصلا یکی از اعجاز قرآن این هست که در قرآن این اتفاق افتاده که مفاهیم نامحدود و مفاهیم غیر مادی به بهترین نحو ممکن در زبان محدود و ناقص مادی مطرح شود بدون اینکه مطالب، ناقص یا نا مفهوم باشد.خود شما ببینید می تونید مفهوم درد رو که تازه یک مفهوم ماورایی نیست در زبان مادی مطرح کنید و توضیحش بدید به طوری که کسی که تا به حال درد نکشیده بتونه بفهمه چی میگید؟؟؟ می تونید حقیقت مطلب رو کامل مطرح کنید و مخاطب خالی الذهن کامل بفهمه؟

    **********

    3.این گونه سوال ها رو اگر شما با مبانی اعتقادی و اصول عقلی و محکمات مبنایی اسلام تطبیق بدید مساله براتون روشن می شه.شما اول باید اصول و مبانی عقلی و کلی اسلام رو بشناسید ، اونوقت چنین شبهات و سوالات جزئی و حاشیه ای نا خود آگاه براتون حل میشه و مطمئن هستید که چنین چیزی از اسلام و قرآن و خداوند ممکن نیست که خداوند در مخاطب قرار دادن بندگانش از اون جهت که می خواد هدایتشون کنه تفاوت جنسیتی قائل بشه.


    الحمد لله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایه امیرالمومنین
    زیاده عرضی نیست.
    التماس دعا

    طارق

    ویرایش توسط طارق : ۱۳۸۸/۰۸/۱۱ در ساعت ۰۳:۰۶
    اي حيوان ناطق بدان:
    برباد فنا تا ندهي گرد خودي را
    هرگز نتوان ديد جمال احدي را
    و بدان فرودگاه شيطان خودبيني و تكبر است براي همين است كه شيطان به عزّت خدا قسم خورد همه را اغوا كند جز مخلَصين را و ويژگي انسان با اخلاص آن است كه آنقدر محو جمال و جلال خداست كه نه در فكر و نه در عمل هيچ توجهي به خويش ندارد.
    رابطه ي عكس ميان توجّه به خدا و تكبر بسيار مهم است در مسير سعادت انسان.

    [SIGPIC][/SIGPIC]


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    39
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جناب طارق عزيز مسلما سوالي كه من مطرح كردم از روي عيب و نقص و به دليل محدود بودن عقل بوده نه نسبت دادن هيچ كاستي و ضعفي به خالق اين جهان.به نظر من مطرح كردن سوالات و شبهات ايجاد شده هيچ عيبي نداره و حتي باعث تقويت ايمان هم ميشود.
    اما در مورد جوابتون بايد بگم ممنونم از نظرتون بزرگوار.اما سوال من اين بود چرا قران به زباني نازل نشده كه فعل هاي جمعشون مذكر نباشه.درسته كه توي همه ي زبان ها عيب وجود داره.اما مثلا همين زبان فارسي لااقل اين موردش هيچ ايرادي نداره.پس براي امثال من هم نمي تونست اين سوالو به وجود بياره كه الان مخاطبش واقا مردان هستند يا صرفا انسان بودن مد نظر است.

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,122
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط neshan نمایش پست
    جناب طارق عزيز مسلما سوالي كه من مطرح كردم از روي عيب و نقص و به دليل محدود بودن عقل بوده نه نسبت دادن هيچ كاستي و ضعفي به خالق اين جهان.به نظر من مطرح كردن سوالات و شبهات ايجاد شده هيچ عيبي نداره و حتي باعث تقويت ايمان هم ميشود.
    اما در مورد جوابتون بايد بگم ممنونم از نظرتون بزرگوار.اما سوال من اين بود چرا قران به زباني نازل نشده كه فعل هاي جمعشون مذكر نباشه.درسته كه توي همه ي زبان ها عيب وجود داره.اما مثلا همين زبان فارسي لااقل اين موردش هيچ ايرادي نداره.پس براي امثال من هم نمي تونست اين سوالو به وجود بياره كه الان مخاطبش واقا مردان هستند يا صرفا انسان بودن مد نظر است.
    باسلام سرکار نشان
    یه سوال دارم از خدمت شما
    مگه فرقی داره که خداوندرحمتش عام وتام برای تمام موجوداته
    یا مگه فرق داره چرا ضمیرهای قران مذکر امده؟
    بزرگوار گرامی شما چرا خودتون رو مشغول فرعیات میکنید
    اصل کلم خدا که انسان سازیه رو متوجه بشید
    ایا این دلیل شما برای عدم انجام دستورات قرانیه خواهش میکنم کمی برسخنان خود محتاط باشید
    وروزنه های شک وتردید را از خود بزدایید که ان اکرمکم عندالله اتقاکم
    شما به عاملات عمل کنید وفکر خود را با این مسایل مشغول نفرمائید

    اعوذبالله
    ********
    ماشاالله لا قوة الا بالله
    *******
    یافارس الحجاز ادرکنی یا ابا الصالح المهدی ادرکنی

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط neshan نمایش پست
    به نظر من اين سوال خوبيه كه از طرف دوستان مطرح شده.فكر مي كنم اين تاپيك مكان خوبي براي مطرح كردن اين سوال هم باشه كه چرا قران به زباني نازل شد كه فعل ها به صورت جمع مذكر به كار مي رن.البته مي دونم كه در زبان عربي اين قانون وجود داره.اما بهتر نبود براي به وجود نيومدن شك و شبهه و جلو گيري از سوء استفاده ي برخي افراد اونو به زبان ديگه اي نازل مي كرد؟

    با سلام و عرض ادب محضر سرکار نشان بزرگوار

    قبلا سوال شما در تاپیکی جداگانه پاسخ داده شده :

    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=9458

  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    964
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    برای روشنتر شدن موضوع میتوان از دریچه ی آیه ی قبل از این آیه نیز به موضوع نگاه کرد:

    وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قالَ إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُونَ

    و (به ياد آر) وقتى كه پروردگارت فرشتگان را فرمود كه من در زمين خليفه‏اى خواهم گماشت، گفتند: آيا كسانى در زمين خواهى گماشت كه در آن فساد كنند و خونها بريزند و حال آنكه ما خود تو را تسبيح و تقديس مى‏كنيم؟! خداوند فرمود: من چيزى (از اسرار خلقت بشر) مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد

    حال آیا منظور از خلیفه ای که خداوند برای فرشتگان بدان اشاره میکند فقط شخص حضرت آدم(ع) بوده است؟
    روشنترین پاسخ به این سوال این است که نخیر اگر منظور از این خلافت ،خلافت شخص آدم (ع) بود خداوند در آیات دیگرش از انسانها به خلائف یادنمیکرد:

    هُوَ الَّذي جَعَلَكُمْ خَلائِفَ الْأَرْضِ ...(انعام165) و (فاطر 39)
    ثُمَّ جَعَلْناكُمْ خَلائِفَ فِي الْأَرْض‏ (یونس14)
    ...وَ جَعَلْناهُمْ خَلائِف‏... (یونس73)

    حضرت علامه آیت ا... طباطبایی دراین خصوص در ترجمه تفسير الميزان، ج‏1، ص: 179 میفرمایند:

    خلافت نامبرده اختصاصى بشخص آدم ع ندارد، بلكه فرزندان او نيز در اين مقام با او مشتركند، آن وقت معناى تعليم اسماء، اين ميشود: كه خداى تعالى اين علم را در انسان‏ها بوديعه سپرده، بطورى كه آثار آن وديعه، بتدريج و بطور دائم، از اين نوع موجود سر بزند، هر وقت بطريق آن بيفتد و هدايت شود، بتواند آن وديعه را از قوه بفعل در آورد.
    [عموميت خلافت انسان و اينكه منظور از خلاف در آيه جانشينى خدا در زمين است‏]
    دليل و مؤيد اين عموميت خلافت، آيه: (إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفاءَ مِنْ بَعْدِ قَوْمِ نُوحٍ، كه شما را بعد از قوم نوح خليفه‏ها كرد)، «1» و آيه: (ثُمَّ جَعَلْناكُمْ خَلائِفَ فِي الْأَرْضِ، و سپس شما را خليفه‏ها در زمين كرديم)، «2» و آيه: (وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ، و شما را خليفه‏ها در زمين كند) «3» ميباشد.


  12. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی ظلم به زنان از ابتدا تا كنون .چرا؟؟؟ ريشه يابي و درمان
    توسط اشک خدا در انجمن حقوق و جایگاه زن در قرآن
    پاسخ: 101
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۴/۱۸, ۰۰:۵۵
  2. تسریح به احسان یعنی چه؟؟؟
    توسط ذاکره2 در انجمن حقوق و جایگاه زن در قرآن
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۲۰, ۱۸:۰۱
  3. آیا امام علی هنگام تولد قرآن خواندند؟؟؟
    توسط a3moni در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۱۱/۱۹, ۰۱:۰۷
  4. بهائیت و صهیونیسم چرا ؟؟؟
    توسط homamehr در انجمن قرآن و معرفی فرق و مذاهب
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۳/۱۶, ۱۶:۵۱
  5. ؟؟؟ تفاوت http با https در آدرس مرورگر چيست ؟؟؟
    توسط goleleila در انجمن آموزش نرم افزاری
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۸, ۱۰:۱۳

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود