صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: مناظرات پیرامون معجزات پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0

    مناظرات پیرامون معجزات پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه وآله




    با سلام به دوستان گرامی...
    با توجه به بحثهای حاشیه ای بعضی کاربران وعدم توجه به تذکرات اخلاقی (درتاپیک قبلیhttp://www.askquran.ir/showthread.php?p=203428#post203428 !!) .. مناظرات درباره معجزه پیامبر اسلام (از قسمتی که من پست زدم)به این تاپیک منتقل شد... امیدوارم درفضای منطقی به سوالات وشبهات جناب خردبین و دوستانی که چنین شبهاتی دراین زمینه دارند پاسخ درستی بیابیم..
    ///////////////////////////////

    نقل قول نوشته اصلی توسط خردبین نمایش پست
    ...من حاضرم که در اینجا بعنوان یک مسلمان با شما گفتگوکنم. یعنی فرض کنید که من خدا و پیغمبر را قبول دارم، اکنون که هر دو نفر، مسلمان هستیم،بیایید به یاری هم، معجزات پیامبر را صرفا با هدف کشف واقعیت، یکی یکی بررسی کنیم.
    برای اینکار در قدم اول، لطف کنیدیک لیست از معجزات پیامبرذکر کنید و برای هرکدام بفرمایید که اولین باردر چه تاریخی به این معجزات اشاره شده ودر کدام کتاب؟....اگر واقعا به فرمویده ی خودتان، شما بدنبال حقیقت هستید و بدون دلیل چیزی را قبول نمیکنید، به پیشنهاد کاملا شفاف و معقول من جواب مثبت بدهید.من تعهد اخلاقی میدهم که نتیجه بررسی ما هر چه بود، من قبول کنم
    با درود دوست گرامی جناب خردبین..
    ..ببینید درباب شناخت چیز ی از دو منظر میشود بحث کرد:
    1- شناخت هستی شناسانه ... دراینجا هر کس مثلا شما چیزی که وجود دارد را قبول کنید یا انکار ..به اصل وجود آن چیز خدشه ولطمه ای وارد نمیشود...
    2- شناخت معرفت شناسانه ... دراین صورت دیدگاه ها مختلف است... وممکنه شما چیزی را انکار کنید وواقعا هم درست نباشد اما ممکنه دیگری اثبات کند و درست باشد...
    منظورم این بود که از ابتدا بین نگاه به چیزی از روی هستی شناسانه ویا معرفت شناسانه فرق بزارید و با نگاه انکار انگاشته نشود زیرا از مدار علمی خارج میگردد.. و نیز از اینکه تعهد اخلاقی دادید نتیجه بررسی را هر چه بود قبول کنید جای سپاس دارد... امیدوارم برای طرفین چنین باشد....ادامه دارد..
    ویرایش توسط hoseintabar : ۱۳۸۸/۰۸/۱۰ در ساعت ۲۲:۱۹
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [QUOTE]
    نقل قول نوشته اصلی توسط خردبین نمایش پست
    بنده هنوز منتظر پاسخ شما به پیشنهاد خودم هستم.من منتظرم که شما لیستی از معجزات پیامبر بدهید و بگویید که هر کدام از آنها، برای اولین بار در چه تاریخی و در چه کتابی نقل شده اند.
    فکر نمیکنم که این درخواست چندان بزرگی از شما باشد.
    لطفا درخواست مرا بی جواب نگذارید و اجازه بدهید که لااقل یکبار هم به یک روش محققانه و کاملا حساب شده و روشمند به معجزات نگاه کنیم.
    ...من حاضرم که در اینجا بعنوان یک مسلمان با شما گفتگوکنم. یعنی فرض کنید که من خدا و پیغمبر را قبول دارم، اکنون که هر دو نفر، مسلمان هستیم،بیایید به یاری هم، معجزات پیامبر را صرفا با هدف کشف واقعیت، یکی یکی بررسی کنیم.....من تعهد اخلاقی میدهم که نتیجه بررسی ما هر چه بود، من قبول کنم
    با احترام دوست گرامی
    باری..از اینکه فرض را بر این قراردادید که فعلا مسلمانید و از زبان یک مسلمان سخن میگویید. دراین صورت اساس بحث را بنظر میرسه باید از اینجا بچینیم و به نتیجه مقبول که بقول شما کشف واقعیات باشد نزدیک شویم... اگر به این نکات از منظر اعتقاد یک مسلمان توجه شود... به کشف واقعیت دراین زمینه نزدیم میشویم...
    1- معجزه چیست ؟
    2- منابع دستورات دین اسلام عموما 4 چیز هستند: قرآن – سنت – اجماع وعقل ) البته عقل و اجماع درصورتی حجتند که مستند به قرآن وروایات باشند و باز هم سنت درصورتی حجت است که حد اقل مخالف قرآن نباشد.... بالمئال تمامی دستورات دینی در اصول باید از قرآن که تنها کتاب مطمئن و مورد وثوق دربین همه مسلمانها ست بدون استثناء ؛ اخذ گردد.
    3- آیا انکار معجزه به انکار پیامبر بر میگردد؟
    4- آیا آیه ای درقرآن به عنوان معجزه آمد یا خیر؟
    5- معجزه علامت پیامبری است ..اما معنی اش این نیست که تنها راه شناخت پیامبر معجزه باشد.لذا پیامبر به ادعای معجزات اقتراحی ترتیب اثر نمیداد زیرا اثری نداشت مانند درخواست باریدن سنگریزه دزآسمان ونابودی خودشان.... چنانچه بعضی آیات قرآن بر این امر قرینه هست. یعن یاینطور نبود که هر کس هر ادعایی بکند پیامبر فورا براش معجزه بیارد بلکه جایی مطرح میکرد که واقعا بر مخاطبین در ایمان آوردنشان مترتب اثر باشد.
    6- با فرض قطعیت وحجیت کلام الهی قرآن، آنچه درقرآن آمده برای یک مسلمان حجت است قطعا.واز طرفی ممکن دستورات جزیی بالصراحه درقرآن نباشد.. ولی باز بحکم مسلمان بودن ..آنچه پیامبر خدا درتفصیل بیان دستورات خدا گفته واحیانا درقرآن نیامده قطعا حجت است مانند تعداد رکعات نماز و شرائط اناج مناسک حج و....
    7- هر چیزی که در چار چوب وظیفه عقل قطعی وتشخیص آن وظیفه عقل باشد قطعا با دین موافق است درغیر این صورت دینی نیست. (کلما حکم به العقل حکم به الشرع وکلما حکم به الشرع حکم به العقل)
    8- وظیفه عقل درک کلیات است نه تشخیص حکمت وفلسفه همه امور جزیی... لذا عقل از درک دلیل چهار رکعت بودن نماز ظهر و سه رکعت بودن نماز مغرب ودو رکعت بودن نماز صبح و.. عاجز است.
    9- از نظر عقلی معجزه محال نیست بلکه ممکن هست. زیرا با توجه به تعریف بالا معجزه عملی است که فردی کاری که دیگران از انجام آن ناتوانند ؛ قادر به انجام آن باشد..
    10- معجزاتی که درقرآن اشاره شده ویا درروایات معتبر بدان تصریح شده کدامند؟
    11- آیا معجزه امری خارج از قانون علت ومعلول هست؟
    12- فرق معجزه با امور خارق العاده ديگر مانند سحر و جادو چيست؟
    13- اعجاز لفظي و معنوي ....
    و موارداحتمالی دیگر..
    در ادامه به بررسی موارد فوق میپردازیم...
    ویرایش توسط hoseintabar : ۱۳۸۸/۰۸/۰۹ در ساعت ۱۴:۱۰
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    1- تعریف معجزه :
    معجزه درلغت: از ماده عجز بمعنی ضعف وناتوان است . (1)
    دراصطلاح کلام اسلامی : بمعنی ناتوان بودن طرف مقابل پیامبر از هماوردی
    امام صادق(عليه السلام) در تعريف معجزه مي فرمايد: و المعجزة علامةٌ لله لا يعطيها إلا انبياءهُ و رُسُلَهُ و حججه ليعرف به صدق الصادق من كذب الكاذب: «معجزه» نشانه اي از خداوند است كه آن را جز به پيامبران و فرستادگان و حجت هاي خود نمي دهد، تا به وسيله ي آن، راستگويي (مدّعيان ارتباط با خدا) از درغگويي (مدّعيان دروغين) شناخته شود. (2)
    پس معجزه ، كاری فوق طاقت‏بشری است و با عنایت ویژه خداوند، به دست مدعی نبوت، برای اثبات صدق مدعای خویش انجام می‏گیرد و مطابق با مدعای مدعی نبوت و همراه با تحدی است.
    با این تعریف ، معجزه باید این شرائط را دارا باشد:
    1- تک باشد وکسی توان آوردن مثل آن را نداشته باشه.
    2- معجزه حتما از ناحیه خداست .
    3- معجزه گر فقط پیامبر هست .
    4- دلیل معجزه اثبات صدق ادعای پیامبر است.
    5- معجزه گر همزمان تحدی میکند یعنی هماورد طلبی .
    6- معجزه خارج از قانون وسنت الهی ، علت ومعلول نیست. زیرا این امر محال است
    7- معجزه امر خارق العاده( ضد و شكننده )هست ...
    8- هر خارق العاده معجزه نیست. توضیح اینکه: امور خارق العاده را مي توان به دو بخش کلي، تقسيم کرد:
    بخش اول: اموري که هر چند اسباب و علل عادي ندارد. اما اسباب غير عادي آنها کم وبيش در اختيار بشر قرار مي گيرد و مي توان با آموزشها و تمرينهاي ويژه اي به آنها دست يافت مانند کارهاي مرتاضان.
    بخش دوم، کارهاي خارق العاده اي است که تحقق آنها مربوط به اذن خاص الهي مي باشد. و اختيار آنها بدست افرادي که ارتباط با خداي متعال ندارند سپرده نمي شوند.
    9- معجزه از آنجا که از طرف خداست، داراي دو ويژگي اساسي است.
    اولا : قابل تعليم و تعلم نيست،
    ثانيا: تحت تاثير نيروي قويتري قرار نمي گيرد و مغلوب عامل ديگري واقع نمي شود. اينگونه خوارق عادت، مخصوص بندگان برگزيده خداست و هرگز در دام گمراهان و هوسبازان نمي افتد.
    10- امر خارق العاده ای که از بندگان خالص خدا مانند امامن معصوم صادر شود دراصطلاح کلامی بدان کرامت می گویند.چنانچه علمهاي غير عادي الهي هم منحصر به وحي نبوت وامامت نيست و از بندگان عارف خدا هم بر می آیدو آنرا الهام و تحديث و مانند آن می نامند.
    11- معجزه با ادعای پیامبر مطابقت داشته باشد.
    12- معجزه برخلاف حكم عقل يا دليل نقلي ثابت شده از پيامبر و امام معصوم نباشد.
    پی نوشت:
    1- لسان العرب ج5 ص369
    2- بحار الانوار ج11 ص 71
    ادامه دارد.....
    ویرایش توسط hoseintabar : ۱۳۸۸/۰۸/۰۸ در ساعت ۱۴:۴۲
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  7. تشکرها 3


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2- منابع احکام دین اسلام:
    منابع دستورات دین اسلام عموما 4 چیزهستند: قرآن – سنت – اجماع وعقل ) البته عقل و اجماع درصورتی حجتند که مستند بهقرآن وروایات باشند و باز هم سنت درصورتی حجت است که حد اقل مخالف قرآن نباشد.... بالمئال تمامی دستورات دینی در اصول باید از قرآن که تنها کتاب مطمئن و مورد وثوقدربین همه مسلمانها بدون استثناء ست ؛ اخذ گردد.
    بنابراین اگر حکمی درقرآن بدان تصریح شده باشد قطعا حجت است.
    واگر حکمی جزئیاتش درقرآن نیامده ولی درکلام وسنت پیامبر یا جانشینانش (امامان معصوم) باشد آن نیز حجت است.
    واگر اجماع قائم باشد بر اینکه حکمی از خداست واین اجماع پشتوانه کتاب وسنت داشته باشد آن نیز حجت است.
    واگر عقل حکمی را بیان نمود که آن نیز پشتوانه کتاب یا سنت داشته باشد نیز حجت است.
    به هر صورت مهم اینه که حکم خدا یا باید در قرآن باشد ویا درکلام وسنت پیامبر. دراین صورت برای هر مسلمانی حجت است. ( شیعه سنت و کلام امام معصوم را نیز حجت میداند.)

    ادامه دارد..
    ویرایش توسط hoseintabar : ۱۳۸۸/۰۸/۰۹ در ساعت ۱۳:۱۸
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  9. تشکرها 2


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    3- آیا انکار معجزه به انکار پیامبر بر میگردد؟
    متكلمان اسلامی، در مجموع، سه راه عمده برای شناسایی پیامبران الهی ذكر كرده اند كه عبارت اند از:
    1- اعجاز
    2- گواهی پیامبر دیگر(كه نبوتش مسلم و پذیرفته است)
    3- گواهی قطعی مجموعه ای از قراین و شواهد.
    برترین راه تصديق نبوت و ايمان به آن معجزه اي است كه مدعي نبوت آن را به عنوان گواه و شاهد صدق مي آورد. معجزات انبياء پيشين مانند رسالت و نبوتشان از جهت زمان و مخاطب محدود و پايان پذير بود. زيرا رسالت محدود، دليل و شاهد محدود مي خواهد و با پايان يافتن نبوت معجزه آن نيز پايان مي يابد. اما شريعت آيين جهاني و هميشگي ، نياز به معجزه هميشگي و جاويد دارد؛ نبوت دايمي به معجزه دايمي نياز دارد. از اين رو خداوند قرآن را به عنوان معجزه جاويد فرو فرستاد تا دليل و برهان باشد بر صدق رسالت جاويدان و دايمي..
    علاّمه طباطبائى در تفسير الميزان، مى نويسد: پيامبران به طريق وحى(ارتباط وحيانى)، مدعى رسالت و نبوّت از جانب خداوند بودند. اين ارتباط خارق العاده است و از سنخ ادراكات ظاهرى و درونى ـ كه مردم در خود مى يابند ـ نيست، بلكه ادراكى است كه بر عموم افراد پوشيده مى باشد. اگر نبى در ادعاى خود صادق باشد، لازمه اش آن است كه او متصل به ماوراى طبيعت و مؤيّد به نيروى الهى باشد، به گونه اى كه بتواند خرق عادت كند. اگر اين مطلب(ارتباط وحيانى) درست و حق باشد، امكان اين نيز هست كه از نبى خرق عادت ديگرى صادر شود تا نبوّت او را بدينوسيله تصديق و تأييد كند; زيرا «حكم و الامثال فيما يجوز و فيما لا يجوزٌ واحد.» پس اگر خداوند اراده هدايت مرم را از طريق خرق عادت (نزول وحى و ارسال نبى) كرده است، بايد آن را با خرق عادت ديگرى، كه معجزه باشد، تأييد و تصديق كند. پس بين معجزه (خرق عادت ملموس) و ادعاى نبوّت و ارتباط وحيانى (خرق عادت غير ملموس) تلازم است.(1)
    آیة الله جوادی آملی نیز می گوید: براى اثبات نبوّت، نياز به تنصيص از سوى خداوند است و افراد به طور مستقيم، نمى توانند تنصيص دريافت كنند. معجزه تنصيص فعلى از سوى خدا براى مردم است. پس مثبِت صدق دعواى نبوّت و نشانه تصديق آورنده اش از سوى خداوند است. تنصيص و تصديق خدا نيز مفيد يقين است. (2)
    معجزه، بهترین و عمومی ترین راه اثبات صدق ادعای پیامبری است.
    نتیجه تا اینجا :
    1- معجزه برترین راه اثبات پیامبر است.
    2- قرآن شاهدو معجزه صریح وجاوید پیامبر هست.
    3- انکار معجزه حتمیه وقطعی ، انکار رسالت است. (بین معجزه قرآن و رسالت پیامبر تلازم هست.)
    پی نوشت:
    1- تفسیر المیزان ج1 ص 91 ، علامه طباطبایی
    2- پيرامون وحى و نبوّت، ص 21 ص 14، عبدالله جوادى آملى

    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  11. تشکرها 2


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    3- آیا درقرآن آیه ای بر معجزه داشتن پیامبر وجود دارد؟
    درقرآن آیه ای که صراحتا با کلمه معجزه باشد وارد نشده است.
    اما آیات متعدد و زیادی با کلمات مختلف که دلالت بر معجزه کند وارد شده مانند:
    1- کلمه ( آیة یا آیات) مثل:
    1- وَإِن يَرَوْا آيَةً يُعْرِضُوا وَيَقُولُوا سِحْرٌ مُّسْتَمِرٌّ.(سوره قمر آیه 2)
    و هرگاه نشانه و معجزه‏اى را ببينند روى گردانده، مى‏گويند:اين سحرى مستمر است
    2- َلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى تِسْعَ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ فَاسْأَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ إِذْ جَاءَهُمْ فَقَالَ لَهُ فِرْعَونُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يَا مُوسَى مَسْحُورًا.(سوره اسراء آیه 101)
    ما به موسى نه معجزه روشن داديم؛ پس از بنى اسرائيل سؤال کن آن زمان که اين (معجزات نه گانه) به سراغ آنها آمد (چگونه بودند)؟! فرعون به او گفت:اى موسى! گمان مى‏کنم تو ديوانه (يا ساحرى)!
    3- وَرَسُولاً إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكُم بِآيَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ أَنِّي أَخْلُقُ لَكُم مِّنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْرًا بِإِذْنِ اللّهِ وَأُبْرِىءُ الأكْمَهَ والأَبْرَصَ وَأُحْيِي الْمَوْتَى بِإِذْنِ اللّهِ وَأُنَبِّئُكُم بِمَا تَأْكُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِي بُيُوتِكُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ(سوره آل عمران آیه 49)
    و (او را به عنوان) رسول و فرستاده به سوى بنى اسرائيل (قرار داده، که به آنها مى‏گويد من نشانه‏اى از طرف پروردگار شما، برايتان آورده‏ام؛ من از گِل، چيزى به شکل پرنده مى‏سازم؛ سپس در آن مى‏دمم و به فرمان خدا، پرنده‏اى مى‏گردد. و به اذن خدا، کورِ مادرزاد و مبتلايان به برص [= پيسى‏] را بهبودى مى‏بخشم؛ و مردگان را به اذن خدا زنده مى‏کنم؛ و از آنچهمى‏خوريد، و در خانه‏هاى خود ذخيره مى‏کنيد، به شما خبر مى‏دهم؛ مسلماً در اينها، نشانه‏اى براى شماست، اگر ايمان داشته باشيد!و....
    2- کلمه (بینة وبینات ) مثل:
    1- وَإِلَى ثَمُودَ أَخَاهُمْ صَالِحًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُواْ اللّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ قَدْ جَاءتْكُم بَيِّنَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ هَذِهِ نَاقَةُ اللّهِ لَكُمْ آيَةً ....(سوره اعراف آیه 73)
    و به سوى (قوم) ثمود، برادرشان صالح را (فرستاديم)؛ گفت: «اى قوم من! (تنها) خدا را بپرستيد، که جز او، معبودى براى شما نيست! دليل روشنى از طرف پروردگارتان براى شما آمده: اين «ناقه» الهى براى شما معجزه‏اى است...
    2- ... وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ أَفَكُلَّمَا جَاءكُمْ رَسُولٌ بِمَا لاَ تَهْوَى أَنفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقاً كَذَّبْتُمْ وَفَرِيقاً تَقْتُلُونَوَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ .. (سوره بقرة آیه 87)
    3-.. و به عيسى بن مريم دلايل روشن داديم؛ و او را به وسيله روح القدس تأييد کرديم. آيا چنين نيست که هر زمان، پيامبرى چيزى بر خلاف هواى نفس شما آورد، در برابر او تکبر کرديد (و از ايمان آوردن به او خوددارى نموديد)؛ پس عده‏اى را تکذيب کرده، و جمعى را به قتل رسانديد؟!
    4- وَلَقَدْ جَاءكُم مُّوسَى بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِن بَعْدِهِ وَأَنتُمْ ظَالِمُونَ
    (سوره بقرة آیه 92)
    و (نيز) موسى آن همه معجزات را براى شما آورد، و شما پس از (غيبت) او، گوساله را انتخاب کرديد؛ در حالى که ستمگر بوديد.
    5- ... وَلَقَدْ جَاءتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ بِمَا كَذَّبُواْ مِن قَبْلُ كَذَلِكَ يَطْبَعُ اللّهُ عَلَىَ قُلُوبِ الْكَافِرِينَ.(سوره اعراف آیه 101)
    ... پيامبرانشان دلايل روشن براى آنان آوردند؛ (ولى آنها چنان لجوج بودند که) به آنچه قبلاً تکذيب کرده بودند، ايمان نمى‏آوردند! اين‏گونه خداوند بر دلهاى کافران مهر مى‏نهد (و بر اثر لجاجت و ادامه گناه، حس تشخيصشان را سلب مى‏کند)!
    ادامه دارد......
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  13. تشکرها 2


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    3- کلمه ( برهان ) مثل:
    1- اسْلُكْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ وَاضْمُمْ إِلَيْكَ جَنَاحَكَ مِنَ الرَّهْبِ فَذَانِكَ بُرْهَانَانِ مِن رَّبِّكَ إِلَى فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ.(سوره قصص آیه 32)
    دستت را در گريبان خود فروبر، هنگامى که خارج مى‏شود سفيد و درخشنده است بدون عيب و نقص؛ و دستهايت را بر سينه‏ات بگذار، تا ترس و وحشت از تو دور شود! اين دو [= معجزه عصا و يد بيضا] برهان روشن از پروردگارت بسوى فرعون و اطرافيان اوست، که آنان قوم فاسقى هستند!
    2- یَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءكُم بُرْهَانٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُّبِينًا.(سوره نساء آیه 174)
    اى مردم! دليل روشن (معجزه) از طرف پروردگارتان براى شما آمد؛ و نور آشکارى به سوى شما نازل کرديم.

    4-کلمه (سلطان) مثل :
    1- قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ ... وَمَا كَانَ لَنَا أَن نَّأْتِيَكُم بِسُلْطَانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَعلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ.(سوره ابراهیم آیه 11)
    پيامبرانشان به آنها گفتند: .... و ما هرگز نمى‏توانيم معجزه‏اى جز بفرمان خدا بياوريم! (و از تهديدهاى شما نمى‏هراسيم؛) افراد باايمان بايد تنها بر خدا توکّل کنند!
    2- وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَى بِآيَاتِنَا وَسُلْطَانٍ مُّبِينٍ.(سوره غافرآیه 23) ما موسى را با آيات خود و دليل روشن(معجزه) فرستاديم...
    ویرایش توسط hoseintabar : ۱۳۸۸/۰۸/۰۹ در ساعت ۲۱:۳۴
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  15. تشکر


  16. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    4- از نظر عقلی معجزه محال نیست :
    زیراهمانطوریکه درتعریف معجزه گذشت ..
    معجزه درلغت : از ماده عجز یعنی ناتوان کردن.
    ودراصطلاح کلام اسلامی یعنی کار خارق العاده از طرف پیامبر به اذن خدا برای اثبات نبوت خویش که دیگران از آوردن مثل آن ناتوان باشند.
    با این تعریف ،علاوه بر اینکه معجزه ، شرائط مندرج در پست 3 را دارا ست
    از نظر عقلی هم محال نیست: توضیح اینکه : از نظر عقل درجای خود درباب هستی شناسی ثابت است که وجودی که منشاء اثرباشد یا واجب است یا ممکن .و همه موجودات ممکن و دارای ماهیات نسبتشان به وجود وعدم (بود ونبود) علی السوا ء هست ... زیرا ممکن الوجودند یعنی اگر شرائط و علت وجوشان حاصل شود وجود پیدا میکنند واگر شرائط یا علت وجودشان حاصل نشد وجود پیدا نمیکنند . پس از نظر عقلی اگر علت پدید آمدن معجزه حاصل شود معجزه محقق میشود واگر حاصل نشد معجزه منتفی است.
    بنابراین با توجه به امکان تحقق معجزه از نظر عقل و با توجه به شرائطی که برای آن ذکر شد ،امکان تحقق معجزه هست. وهیچ مانعی برای آن وجود ندارد. ادامه دارد.........
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  17. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    5- معجزه خارج از قانون علت و معلول نیست.
    با توجه به توضیح پست قبل که همه موجودات ممکن از دایره قانون علت و معلول خارج نیستند، معجزه نیز از این قانون مستثنا نیست . لکن علتها از نظر منطقی بر دو نوع اند علت قریبه وعلت بعیده... درمعجره علت تحقق آن که به حسب عادت بعید است قریب میشود.
    یک مثال ساده:
    فرض کنید شما در عهد حضرت ادم ابوالبشر (حدود 7000 سال قبل) زندگی میکنید...اگر بخواهید از محل زندگی تان به مکان دیگر سفرکنید مثلا به خانه خدا درمکه بروید به حسب عادت وعرف تنها یک راه بیشتر وجود ندارد وآن اینکه با پای خودتان ویا مثلاسوار بر کول دیگری حرکت کنید.
    حال بیایید در عصر پیامبر (1400 سال قبل) دراینجا اگر بخواهید از وطنتان به مکه مسافرت نمایید باز هم تنها یک راه دارد وآن حرکت بسوی مکه هست اما میتوانید بر خلاف عرف حضرت ادم ، درعصر پیامبر با اسب والاغ نیز مسافرت نمایید که سرعت وعلت رسیدنتان به مکه سریع تر شد.
    حال بیایید به عهد بعد رنساس ، (حدود 200 سال قبل تا.. ) دراین زمان هم شمابرای
    مسافرت باز هم تنها یک راه دارید وآن حرکت نمودن به قصد مکه . ولی میتوانید دراین عصر با ترن یا قطار یا ماشینهای دیزلی و..سریعتر از دوران قبل به مکه برسید.
    حال بیایید به عصر اتم و موشک و کامپیوتر (حدود 70 سال قبل) دراین زمان نیز تنها یک راه برای رسیدن به مکه درپیش دارید اما با ساخت هواپیما همین راه را با چند ساعت پرواز انجام میدهید.
    حال بیایید به عصر نانو تکنولوژی و...باز هم برای رسیدن به مکه تنها یک راه دارید وآن حرکت نمودن است ولی آیا امکان دارد که مسیر چند هزار کیلومتری را ظرف چند دقیقه طی کنید ؟!!
    میبیند که از نظر عرف وعادت زمان حضرت ادم و پیامبر اسلام این امر محال است ولی از نظر عقلی محال نبود ...زیرا اگر علت پیدا شدن سرعت دهنده حرکت درهمان زمان بود بشر میتونست ظرف چند ساعت به مکه برسد.... چنانچه از نظر عادت وعرف محال است که امروزه انسان ظرف چند دقیقه از هزاران کیلومتر راه دورتر به مکه برسد ولی از نظر عقلی محال نیست ... همچنانکه از نظر عقلی محال نیست که شرائطی پیش بیاد که انسان درچند ثانیه مسیر هزاران کیلومتر راه را طی کند. درحالی که اگر این خبر را برای انسان 7000 سال قبل یا حتی انسان 1400 سال قبل یا حتی انسان 200 سال قبل میگفتید به شما میخندید وحرفتان را باور نداشت.. ولی شما براحتی می پذیرید که ممکن است عقل بشر بقدری رشد کند که بتواند ابزاری درست نماید که ظرف چند دقیقه یا ثانیه مسافرتهای دور دست را براحتی انجام دهد....
    (ناگفته نماند: از پیامبر اسلام و ائمه معصوم چنین اخبار بعنوان پردیکت و پیشگویی درروایات به ما رسیده)
    بنابراین از نظر عقل :
    1- معجزه یک امر کاملا منطقی وقابل تحقق است .
    2- معجزه ازقانون علت و معلول طبعیت میکند .
    3- در عین حال معجزه با امور خارق العاده مانند سحر وجادو وعمل مرتاضان نیز کاملا فرق دارد ...
    ادامه دارد....
    ویرایش توسط hoseintabar : ۱۳۸۸/۰۸/۱۰ در ساعت ۲۰:۰۶
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  18. تشکر


  19. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    1,957
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    28
    آپلود
    0
    گالری
    0



    6- فرق معجزه با امور خارق العاده مثل سحر و جادو چیست؟
    معجزه داراي امتيازها و ويژگي هايي است كه در ساير كارهاي خارق العاده وجود ندارد. اين ويژگي ها عبارت است از:
    1- سحر و جادو و مانند آن، اموري فرا گرفتني هستند و انجام آن ها به آموزش و تمرين و رياضت نياز دارد. ولي معجزه، بدون آموزش و تمرين، آورده مي شود؛ براي مثال، حضرت مسيح(عليه السلام) در گهواره با سخن گفتن خود، اعجاز مي كند، بدون آن كه آموزش و تربيت در اين زمينه دخالتي داشته باشد.
    2- ساحران و مرتاضان و مانند آن ها، در هر شرايطي از زمان و مكان و با هر ابزاري، بر انجام كارهاي خود توانايي ندارند و قدرت آن ها به امور معيني محدود است؛ لذا براي همه ي افراد همان كارهاي معين را تكرار مي كنند، ولي معجزه هاي پيامبران، هيچ يك از اين قيدها و شروط را ندارد؛ چرا كه به نيروي لا يزال و نامحدود الهي وابسته است؛ از اين رو، گاه مردم امر بي سابقه اي را از پيامبر مي خواستند و او به اذن خداوند، آن راـ بر طبق خواسته هاي آن ها ـ انجام مي داد.
    3- ساحر و جادوگر ادعاي پيامبري ندارد؛ اما پيامبر همزمان با ارائه ي معجزه، به پيامبري خويش تصريح مي كند.
    4- سحر و جادو با نيروي قوي تر و بالاتر از نوع خود، قابل معارضه و شكست پذير است، ولي معجزه را نمي توان شكست داد و با آن مقابله كرد.
    5- صاحبان سحر و جادو در بيشتر موارد به دنبال دنيا و منافع خود هستند و يا اخلاق فاسدي دارند كه نشان مي دهد آنچه انجام مي دهند، معجزه نيست، ولي معجزه تنها از كساني صادر مي شود داراي هدف عالي تربيتي و انساني مي باشند.
    6- معجزه ي پيغمبران، بر خلاف سحر و جادو، همراه با تحدي است؛ يعني دعوت به مقابله و معارضه و اعلان به مردم كه اگر مي توانند، مانند آن را بياورند.
    7- سحر چون يك كار انحرافى است و يك نوع خدعه و نيرنگ،و ساحران بدون استثناء، افرادى متقلب و خدعه گرند، كه از مطالعه و بررسى روحيات و اعمالشان خيلى زود مى توان آنها را شناخت، در حالى كه اخلاص، پاكى و درستى انبياء، سندى است كه با اعجاز آنها آميخته و اثر آن را مضاعف مى كند
    شايد روى اين جهات است كه در قرآن مى خوانيم: وَ لايُفْلِحُ السّاحِرُ حَيْثُ أَتى: ساحر هر كجا باشد و در هر شرائط و هر زمان رستگار نمى شود (1)
    پی نوشت:
    1- سوره طه، آيه 69
    ادامه دارد...
    الهمّ صلّ علی محمّد وآل محمّد

  20. تشکرها 2


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود