جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ترک گناه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    10
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اشاره ترک گناه




    ترک گناه با خدا شناسی وخداشناسی با خود شناسی پیوند دارد تو خود را بشناس تا خدا را بشناسی خدا را بشناس تا به هر کاری دست نرنی وهر کاره نباشی



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    بنام خدا
    برخى از راه هاى جلوگيرى و دورى از گناه عبارتند از:
    1 . مخالفت با هواى نفس : قرآن كريم ، علت بدبختى بلعم باعورا را پيروى از هواى نفس مى داند: «ولو شِئنا لَرَفعنـهُ بها و لـكِنّه أخلد إلى الإرض و اتّبع هوئه .. .(اعراف/176) و اگر مى خواستيم ، مقام او را با اين آيات و دانش ها بالا مى برديم ; ولى او به پستى گراييد و از هواى نفس خود پيروى كرد.. .»
    2 . نداشتن علاقه زياد به دنيا و ظواهر فريبنده آن ; «فلا تغُرّنّكُم الحيوة الدّنيا.. .; (لقمان ،33) پس مبادا زندگى دنيا شما را بفريبد .»
    3 . دور كردن شياطين انسى و جنى از خود; كه گاهى در لباس دوست صميمى ، انسان را به گناه مى كشانند; پس انسان بايد با دوستانى كه آلوده به گناه هستند و ارتباط با آنها زمينه ساز گناه مى شود قطع ارتباط كند; چنان كه خداوند از قول برخى در قيامت مى فرمايد: واى بر من!كاش فلان شخص گمراه را دوست خود انتخاب نكرده بودم .» (فرقان/28)
    4 . پناه بردن و توكل بر خداوند متعال در تمام امور; «و على اللّه فَليَتوكّل المؤمنون ; (آل عمران/122) و مؤمنان بايد فقط بر خدا توكل كنند .»
    5 . مواظبت بر نمازهاى واجب و توجه و حضور قلب هنگام نماز; «إنّ الصّلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر; (عنكبوت/45) به درستى كه نمازانسان را زشتيها و گناه باز مى دارد .»
    6 . ياد آورى مرگ در هر روز باعث جلوگيرى از گناه مى شود . حضرت محمد(ص) مى فرمايد: «نابود كننده لذت ها را زياد ياد كنيد ! پرسيدند; يا رسول الله ! نابود كننده لذت ها چيست ؟ فرمود: «مرگ »(1)
    *************
    1:بحارالانوار،ج 6 ،ص133



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    0



    man khili badam khili saiii mikonam intori nabasham be yenafar ehtiyaj daram ke komakam kone
    man ba harf dorost misham kasi ke betone ba harf zadan ba man komakam kone

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    207
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از نظر قران راههای آلوده نشدن به گناه و پیشگیری مهم تره یا راه های ترک گناه
    درضمن اگه ممکنه بفرماید راههای پیشگیری گناه از نظر قران چیه ؟!
    صدف سينه من عمري
    گهر عشق تو پروردست
    كس نداند كه درين خانه
    طفل با دايه چه ها كردست
    همه ويراني و ويراني
    همه خاموشي و خاموشي
    سايه
    افكنده به روزنها
    پيچك خشك فراموشي...

    http://z.about.com/d/cruises/1/0/g/I/1/122-2240_IMG.JPG

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اهرمهای بازدارنده وکنترل کننده گناه:
    همانگونه که ترمزدراتومبیل لازم است تا آن را ازسقوط درپرتگاهها وخطرات کنترل کند،غرائزوتحریکات وجود انسان نیز،نیازبه کنترل دارد.خطوط کلّی واصلی برای بازداشتن وکنترل انسان ازگناه را می توان درامورزیرخلاصه کرد.
    1- تفکردرامورگوناگون؛
    فکرکردن واندیشیدن صحیح بطورمستقیم ویا غیرمستقیم عامل بازدارنده ازانحرافات وکناهان می شود،وهمچون آینۀ صاف نشان دهندۀ زیباییها وزشتیها است.چنانکه امام علی علیه السلام می فرماید:«ما زلّ من أحسن الفکر:کسی که نیکوبیندیشد،دستخوش لغزش نمی شود».{میزان الحکمة/ج7ص538}.
    * فکردرعاقبت گناه،عامل توبه است.
    *فکردرسختیهای دیگران،عامل استقامت است.
    *فکردرمرگ،عامل کنترل هوسهای نفسانی است.
    *فکردرآیات واحکان خدا،عامل تسلیم دربرابرفرمان خدا است.
    *فکرعبادتی است بی ریا،چون پیدا نیست تا ریا بردارباشد.
    2- ایمان به خدا ویاد اوواعتقاد به حضوراودرهمه جا؛
    ایمان به خدا واعتقاد به آگاهی اوبرهمه چیزوحضوراودرهمه جا،درانسان آنچنان نیروئی دربرابرگناه بوجود می آورد که اورا همچون سپری فولادین ونفوذ ناپذیردربرابرگناهان می کند.«الم یعلم بأنّ الله یری:آیا انسان نمی داند که خداوند همۀ اعمالش را می بیند؟»{سوره علق/آیه 14}.
    درمقامی که کنی قصد گناه گرکند کودکی ازدورنگاه
    شرم داری،زگنه درگذری پردۀ عصمت خود را ندری
    شرم بادت که خداوند جهان که بود خالق اسرارنهان
    برتوباشد نظرش بی گه وگاه توکنی درنظرش قصد گناه
    3- خود شناسی وتوجه به شخصیت انسانی؛
    یکی ازعوامل بازدارندۀگناه،این است که انسان شخصیت خود را بشناسد وبه آن توجّه داشته باشد.چرا که بخشی ازگناهان براثرآن است که انسان به ارزش خود پی نبرده است.انسان ازدیدگاه قرآن،خلیفه ومسجود فرشتگان می باشد.خداوند همه چیزرا برای اوآفریده وتحت تسخیراوقرارداده است.
    امام علی علیه السلام می فرماید:«بدانید که جان شما هیچ بهایی جزبهشت ندارد،پس به کمترازآن نفروشید».{نهج البلاغه/حکمت456}.
    امام صادق علیه السلام می فرماید:«قلب حرم خدا است،غیرخدا را درآن جای ندهید».
    4- ایمان به معاد وحساب قیامت؛
    قرآن قسمت مهمی ازمسائل تربیتی را ازطریق ایمان به معاد وتوجه به حساب وکتاب قیامت تعقیب می کند.قرآن حدود 1400بارازمسألۀ معاد وخصوصیات آن سخن به میان آورده است.
    ایمان به معاد،یعنی ایمان به یک زندگی ابدی که همه چیزآن ازروی حساب ونظم است.ایمان به معاد یعنی ایمان دریافت کیفروپاداش اعمالی که ما دردنیا انجام داده ایم.یعنی هیچکدام ازنیکیها وبدیهای ما نابود وفانی نمی شود،بلکه انسان درگرو اعمال خود است.چنین عقیده ای،نقش عمیقی درپرورش روح انسان دارد.«یوم تجد کلّ نفس ما عملت من خیرِمحضرا وما عملت من سؤء:روزقیامت روزی است که هرکس آنچه را ازکارنیک یا بد انجام داده،حاظرمی بیند».{سوره آل عمران/30}.
    5- مسألۀ عرض اعمال؛
    یکی ازمعتقدات اسلامی که نقش بسزایی درکنترل وبازدارندگی ازگناه دارد،مسأله «عرض اعمال برپیشوایان بزرگ »است.یعنی خداوند ازطرق خاصی اعمال انسانها را هرروزیا هرهفته یکباربه عرض پیامبر(ص) وامامان(ع) می رساند،اگرنیک بود،موجب خوشحالی آنها می گردد واگربد بود،موجب ناراحتی آنها می شود.
    انسان وقتی که می داند چنین جریانی درکاراست،بیشتررعایت می کند تا با ترک گناه،قلب آن عزیزان را خشنود سازد.
    6- یاد مرگ؛
    یادمرگ،موجب شکستن غرور،ودرنتیجه زمینه سازترک گناه وازعوامل بازدارنده وکنترل کننده است.پیامبراکرم می فرماید:«بسیاردریاد مرگ باشید،زیرا یاد مرگ،گناهان را می زداید».چنهج الفصاحة/حدیث444}.
    7- خدا ترسی وترس ازعواقب گناه؛
    امام صادق(ع) فرمود:«چنان ازخدا بترس که گویا خدا را می بینی،واگرتواورا نمی بینی اوتورا می بیند...».{اصول کافی/ج2ص67و68}.
    8- نقش عبادات دربازدارندگی ازگناه؛
    عبادات دراسلام اگربطورصحیح وبا شرایط انجام گیرند،علاوه برفوائد بسیارمعنوی،نقش بسزایی درکنترل گناه دارند،واصولا هدف ازعبادات،پس ازخداشناسی،پاکسازی وپیشگیری ازگناهان است.مثلا درقرآن،تقوی وپاکسازی بعنوان هدف ازروزه گرفتن ذکرشده است.{بقره/183}.ونمازبعنوان وسیله ای برای دوری اززشتیها وگناهان عنوان شده است.{عنکبوت/45}.
    منبع:کتاب گناه شناسی؛درسهایی ازقرآن آقای قرائتی؛تنظیم ونگارش محمد محمدی اشتهاردی/ص253-274.

  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چه كار كنیم كه دیگر گناه نكنیم؟

    عامل اصلی بدبختی آدمی گناه است و اگر انسان بخواهد از گناه دوری كند و از این سمّ مهلك نجات یابد، رعایت نكات زیر ضروری است:
    أ‌) تصمیم جدی و قاطع بر گناه نكردن؛ تا انسان عزم راسخ بر ترك گناه نداشته باشد، چندان توفیقی در عدم ارتكاب گناه به دست نمی آورد.
    ب‌) توجه كامل به این كه خداوند در همه حالات آگاه و ناظر بر اعمال ما است و حتی بر خطورات قلبی ما (در دل می گذرد) احاطه دارد و از آن ها هم با خبر است. اگر انسان چنین یقینی داشته باشد، خجالت می كشد گناه كند و از دستورهای خالقش سرپیچی نماید. برای این كه انسان به چنین توجهی موفق شود، همیشه به یاد خدا بودن بسیار سودمند است. این كه گفته می شود انسان باید همیشه به یاد خدا باشد، بدین خاطر است كه با یاد خدا انسان از مهلكات دور می شود و به عوامل سعادت نزدیك می گردد. علی(ع) فرمود: "خدا را در همه جا یاد كنید، زیرا در همه جا با شما است". (1) حضرت در حدیث دیگر فرمود: "ذكر دو گونه است: یاد خدا به هنگام مصیبت و بهتر از آن یاد خدا در رویارویی با حرام است كه این یاد خدا مانع از ارتكاب حرام می شود".(2) قرآن فرمود: "آیا (او كه اهل گناه و شرك است) ندانست كه خدا می بیند".(3)
    ج) تفكر در عواقب زیان بار گناه. اگر انسان توجه كامل داشته باشد كه معصیت افزون بر آثار سوء دنیوی، چه عذاب های غیر قابل تحمل اُخروی به دنبال دارد، مطمئناً از گناه دوری می جوید.
    قرآن می فرماید: " هر كس به خدای خود با حالت گناه وارد شود، جزای او جهنمی است كه در آن جا نه می میرد و نه زنده می ماند".(4) در آیه دیگر فرمود: "(در روز قیامت) گناهكار دوست دارد كه فرزندان، زن، برادر، همه خویشان و همه اهل زمین را فدا می كرد تا از عذاب نجات می یافت، (ولی) چنین نیست، (بلكه) آن آتش شعله كش است و ...".(5) در جای دیگر فرمود: "در روز قیامت كافر گوید: ای كاش خاك بودم".(6)
    د) مقایسه بین بهشت و جهنم. اگر انسان یك مطالعه اجمالی در آیات و روایات اهل بیت(ع) در مورد نعمت های بهشتی و عذاب های جهنمی داشته باشد، مطمئناً به بهشت شوق پیدا می كند و از جهنم می ترسد در نتیجه مرتكب گناه نمی شود. در این زمینه مطالعه جلد شش كتاب پیام قرآن اثر آیت الله مكارم شیرازی بسیار مفید است. قرآن در مقایسه بین ثواب و عذاب اخروی می فرماید: "وصف بهشتی كه به پرهیزكاران وعده داده شده (چنین است) كه در آن، جوی هایی از آب گوارا، و جوی هایی از شیری كه مزه اش تغییر ناپذیر است، و جوی هایی از شراب لذت بخش برای آشامندگان، و جوی هایی از عسل پاكیزه (وجود دارد) و برای شان در آن جا همه گونه میوه هست، نیز آمرزشی از جانب پروردگارشان. (آیا چنین كسی) همانند كسی است كه جاودانه در آتش است و به آنان آبی جوشان نوشانده می شود كه دل و روده های شان را پاره پاره می كند؟!".(7)
    امیرمؤمنان(ع) فرمود: "مغبون كسی است كه بهشت عالی را به گناه پست بفروشد".(8)
    هـ) باور كردن این كه شیطان و نفس امّاره، دشمن انسانند؛ وقتی انسان یقین پیدا كرد كه اینان دشمن اویند، به حرف آنان گوش نداده و گناه نمی كند. قرآن می فرماید: "ای بنی آدم، آیا با شما پیمان نبسته بودم كه شیطان را نپرستید كه او دشمن آشكار شما است؟!".(9)
    در آیة دیگر فرمود: "نفس امّاره بسیار وادار كننده به بدی است".(10)
    و) عمر انسان زودگذر است و در آینده بسیار نزدیك به نتایج اعمالش خواهد رسید؛ اگر انسان به این مسئله عنایت داشته باشد و فكر نكند كه فعلاً خبری از سرای آخرت نیست، در عدم ارتكاب گناه مؤثر است، چرا كه خیلی از افراد به خیال این كه عواقب وخیم معصیت دیر به سراغ انسان می آید، مرتكب معصیت می گردند. قرآن فرموده: "آن ها (كافران) آن (روز عذاب را) دور می بینند، و ما آن را نزدیك می بینیم".(11)
    ز) زیاد سبحان الله گفتن، كه باعث می شود شیطان از انسان دور شود.
    وقتی شیطان از انسان دور شود، دیگر گناه نمی كند. امام صادق(ع) فرمود: "شیطان گفته است: پنج كس مرا بیچاره ساخته و راه به آن ها ندارم و بقیه مردم در اختیار منند:
    1ـ كسی كه با نیّت صادق به خدا چنگ بزند و در تمام كارها به او توكّل كند.
    2ـ كسی كه در شبانه روز زیاد تسبیح گوید.
    3ـ كسی كه هر چه برای خود می پسندد، برای برادر مؤمن خود نیز بپسندد.
    4ـ كسی در وقت رویارویی با مصیبت ناله و فریاد نزند.
    5ـ كسی كه به آن چه خدا قسمتش كرده است راضی باشد".(12)
    در پایان حدیثی را كه امام حسین(ع) درباره رهایی از معصیت فرموده می آوریم:
    مردی به خدمت حضرت حسین(ع) رسیده و عرض كرد: من مردی گناهكارم و صبر بر معصیت (استقامت در برابر آن) ندارم، مرا موعظه فرما. حضرت فرمود: "پنج عمل انجام ده، آن گاه هر گونه كه خواستی گناه كن: 1ـ روزی خدا را نخور و هر چه می خواهی گناه كن.
    2ـ از ولایت خدا بیرون رو و هر چه خواستی گناه كن.
    3ـ در جایی گناه كن كه خدا تو را نبیند.
    4ـ به هنگام مرگ نگذار حضرت عزرائیل جانت را بگیرد و هر چه خواستی گناه كن.
    5ـ وقتی مالك دوزخ تو را به آتش می اندازد، داخل آتش نرو، آن وقت هر گناهی خواستی انجام ده".(13)
    در این حدیث حضرت می خواهد بگوید: تو كه بر هیچ یك از این پنج چیز قادر نیستی، پس چگونه گناه انجام می دهی و خود را بدبخت می كنی؟!

    پی نوشت ها:
    1. صادق احسان بخش، آثار الصادقین، ج 6، ص 295، شماره 8567.
    2. همان، ص 294، شماره 8562.
    3. علق (95) آیه 14.
    4. طه (20) آیه 74.
    5. معارج (70) آیه 11 ـ 15.
    6. نبأ (78) آیه 40.
    7. محمد (47) آیه 15.
    8. غررالحكم، ج 1، ص 356.
    9. یس (36) آیه 60.
    10. یوسف (12) آیه 14.
    11. معارج (70) آیه 6.
    12. آثار الصادقی، ج 6، ص 290، شماره 8543.
    13. همان، ص 349، شماره 8789.


    ویرایش توسط فالق الاصباح : ۱۳۸۹/۰۲/۰۱ در ساعت ۲۳:۵۱
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود