صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا معراج پیامبر اکرم جسمانی بود ؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا معراج پیامبر اکرم جسمانی بود ؟




    لطفا در مورد معراج پیامبر اسلام و جسمانی بودن یا نبودن آن با سند و مدرک توضیح دهید.






    کارشناس بحث: پاسخگوی اعتقادی 1
    ویرایش توسط طاهر : ۱۳۹۱/۱۱/۲۸ در ساعت ۲۱:۲۹ دلیل: درج نام کارشناس پاسخگو

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,289
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یکی از معجزات عملی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، رخداد معراج است. قرآن و سنّت قطعی، مسأله‌ی‌ معراج را بیان كرده‌اند. در سوره‌ی‌ "اسراء" می‌خوانیم : "سبحان الّذی أسری بعبده لیلا ً من المسجد الحرام إلی المسجد الأقصی الّذی باركنا حوله لنریه من ایاتنا إنّه هو السّمیع البصیر" سوره‌ی‌ اسراء، آیه‌ی‌ 1؛ منزّه است آن خدایی كه بنده‌اش را شبانگاهی از مسجد‌الحرام به سوی مسجدالاقصی كه پیرامون آن را بركت داده‌ایم، سیر داد تا از نشانه‌های خود به او بنمایانیم. او همان شنوای بینا است.
    معراج، در دو مقطع زمینی و آسمانی صورت پذیرفت و در مقطع زمینی، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از مكه تا مسجدالاقصا سیر كرد؛ چنان‌كه صدر آیه‌ی‌ مزبور بر آن دلالت دارد. سیر آسمانی را آیات سوره‌ی‌ "نجم" بیان كرده است. این معراج، شب‌ هنگام به وقوع پیوست؛ زیرا فضای آن آرامتر و گفتار در آن راستین تر است: " إنّ ناشئة اللّیل هی أشدّ وطْئاً و أقوم قیلا ً" سوره‌ی‌ مزمّل، آیه‌ی‌ 6؛ قطعاً برخاستن شب، رنجش بیشتر و گفتار در آن هنگام راستین ‌تر است. بنابراین، تحقق هر تكاملی در شب آسان ‌تر است.

    هر گنج سعادت كه خدا داد به حافظ
    از یُمن دعای شب و ورد سحری بود

    درباره کیفیت معراج رسول گرامی چهار نظر وجود دارد:
    1- معراج پیامبر اکرم در تمام مراحل روحانی بوده است، یعنی روح به صورت تخلیه از جسد، این عوالم را طی کرده است.
    2- معراج پیامبر روحی بوده، اما نه به صورت تجرد از بدن، بلکه به صورت رؤیا و برزخی بوده و تمام عوالم به صورت رؤیا سیر شده است.
    3- سیر پیامبر از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی جسمانی و روحانی بوده و از آنجا به بالا به صورت روحانی بوده و این نظریه را ابن شهرآشوب برگزیده و به علمای امامیه نسبت داده است.
    4- سیر حضرت در تمام مراحل جسمانی و روحانی بودو همه جا را با تن و روان، سیر نموده است.
    اثبات معاد روحانی با برهان عقلی ممكن است و شواهد نقلی هم كاملاً آن را تأیید می‌كند ولی اثبات معاد جسمانی گرچه از لحاظ ادلّه نقلی مقبول و مسلّم است، لیکن اثبات همه خصوصیات آن با برهان عقلی آسان نیست ، گرچه دلیل عقلی بر خلاف آن نخواهد بود و ‌یك متفكر با انصاف در باره معاد جسمانی وظ‌یفه خود را انصاف و استماع ره آورد د‌ینی می داند. مسئله معراج نیز همین گونه است، زیرا اثبات معراج روحانی نیز با برهان عقلی ممكن بوده و شواهد نقلی آن را تآیید می كند؛ ولی اثبات معراج جسمانی در محدوده‌ی‌ حركتهای زمینی، مانند سیر از مسجد الحرام تا بیت المقدس، و نیز در آسمان و كهكشانهای مادی كاملاً ممكن خواهد بود؛ ز‌یرا حركت بدن در قلمرو جسم زمینی ‌یا آسمانی هیچ محذوری ندارد، نه اصل حركت بدن در اجرام آسمانی محال است و نه سرعت آن، كه در مدت بسیار كوتاه همه آن اجرامْ مورد سیر بدنی قرار گیرد و سیر آسمانی مانند سیر زمینی محذوری عقلی ندارد، زیرا نه "كُندی" شرط سیر طبیعی است و نه "تُندی" مانع آن می‌باشد؛ ز‌یرا توهم امتناع خرق و التیام افلاك كه مبتنی بر پندار برخی از پیشینیان بوده ناصواب است، چنانكه تخیل امتناع پیمودن مسافت طولانی و مدار وسیع در اندك مدت، نارواست؛ ز‌یرا برای صاحب اعجاز و كرامت، طی آسمان مانند طی زمین سهل است.
    مشهور در میان دانشمندان شیعه نظریه چهارم است؛ زیرا " عبد "، همان مجموعه‌ی‌ جسم و روح است كه پیامبر با هر دو در حالتی كه بیدار بود عروج كرده است و چنانچه معراج در خواب اتفاق افتاده بود، با ظاهر آیه ـ كه دالّ بر منّت است ـ هماهنگ نیست.
    آیاتی كه پیامبر در آن شب دید: "...لنریه من ایاتنا..."، نشانه‌های مخصوص بود و دیدن آن‌ها نیز ملكوتی و با حواس باطنی بود، نه مُلكی و با چشم و گوش ظاهری؛ زیرا خداوند، آیات ظاهری را به همه‌ی‌ بشر ارایه كرده است: "إنّ فی خلق السّموات و الأرض و اخْتلاف اللّیل و النَّهار لَا یات لأُولی الألباب" سوره‌ی‌ آل‌عمران، آیه‌ی‌ 190.
    اثبات معراج جسمانی در محدوده‌ی‌ حركت‌های زمینی ـ مانند سیر از مسجدالحرام تا بیت‌المقدس و سیر در مدارج آسمانی و طبقات آن ـ كاملا ً ممكن است و حركت بدن در قلمرو جسم زمینی یا آسمانی، هیچ محذور و مشكلی ندارد؛ زیرا همانطور که در بالا گفتیم برای صاحب اعجاز و كرامت، طیِّ آسمان‌ها مانند پیمودن زمین سهل و آسان است و اگر جریان حمل تخت شاهانه‌ی‌ بلقیس و ملكه‌ی‌ سبأ از یمن به فلسطین، در کمتر از چشم ‌برگرداندن ممكن است: "...أنا اتیك به قبل أن یرتدّ إلیك طرفك فلمّا رءاه مُستقرّاً عنده قال هذا من فضل ربّی..." سوره‌ی‌ نمل، آیه‌ی‌ 40.
    جریان سیر بدنی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در آسمان‌ها نیز مقدور است.
    به یقین، در معنای معراج جسمانی نباید آن سان افراط شود كه همه‌ی‌ امور معنوی و روحانی به صورت یك سلسله امور مادّی توجیه شود؛ زیرا سهم معراج روحانی ـ كه بیش از معراج جسمانی است ـ باید كاملا ً درنظر گرفته شود و حفظ حدود هر یك از معراج جسمانی و روحانی به این است:
    1. رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در جمیع حالات عروج و سیر، دارای بدن و در حال بیداری بوده است.
    2. پیامبر در سر تا سر سیر و معراج، عالم طبیعت را به ‌طور كلی رها نكرد؛ بلكه جامع ملك و ملكوتْ همگام طبیعت بود، و اگر تك بُعدی می‌بود، لازم آن یا مجرّد شدن موجود مادّی است یا مادّی شدن موجود مجرّد، و هر یك از این دو فرض باطل است؛ زیرا محذور اجتماع نقیضین را به همراه دارد؛ مثلا ً اگر آنچه كه به خداوند نزدیك شد، بدن رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده باشد، لازم می‌آید كه برای خداوند ـ العیاذ بالله ـ قرب مادّی و مكانی تصور شود و اگر همه‌ی‌ آنچه در این سیر ملكوتی رخ داد، مجرد صرف می‌بود، لازم می‌آید كه چیزی محسوس به سامعه یا باصره و مانند آن نبوده است.
    3. همچنین، هرگز سیر بدنی رسول‌خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در آسمان‌ها، به معنای خروج از عالم طبیعت نیست؛ زیرا آسمان‌های ظاهر ـ مانند زمین ـ موجود مادّی و طبیعی است و احكام طبیعت بر هر دو جاری است؛ در عین آنکه بخش تجرّد، همچنان بر حكم خود باقی است. مثلا ً اگر نماز كه تقربگاه هر پارسایی است: " الصلاة قربان كلّ تقى " در زمین برگزار شود یا در آسمان‌ها خوانده شود، در هر دو حال، تقرّب به خداوند ـ كه به بخش تجرد او برمی‌گردد ـ تنها روحانی است و بدن هرگز تقرّب مكانی به خداوند نخواهد داشت. بنابراین، همان‌گونه كه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در زمینْ حالات معنوی ویژه پیدا می‌كرد، ولی بدن آن سرور به خداوند نزدیك نمی‌شد، معراج روحانی آن حضرت در آسمان نیز می‌تواند اینگونه بوده باشد.
    بنابراین، بخشی از حالت‌های دریافت وحی و عروج و اِسرا می‌تواند در پرتو ارتباط خارجی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) با عالم مثال منفصل صورت پذیرد؛ آن‌سان كه بخشی دیگر از آن، مربوط به عالم مادّه و طبیعت است و بخش سوم، در رابطه‌ی‌ با عالم تجرد تامّ و عقل محض تحقق می‌پذیرد.
    ابن شهرآشوب در مناقب می نویسد:
    "خوارج معراج را از اصل انکار می کنند، جهمیه می گوید: معراج او روحانی بوده آن هم به صورت رؤیا. امامیه و زیدیه و معتزله می گویند معراج او فقط تا مسجد الاقصی جسمانی و روحانی بوده است، در حالی که گروه چهارم می گویند همگی جسمانی و روحانی بوده است و او با تن و روان از مسجدالاقصی به جهان بالا رفته است.
    شگفت از ابن شهرآشوب است که چگونه در کیفیت معراج چنین تفصیلی را به امامیه نسبت داده، در حالی که مشهور میان آنان این است که همه مسیر یکنواخت بوده است.
    به هر روی، این حركت پویا در بیداری و با جسم عنصری بود
    اما گروهی كه آن را رؤ‌یای محض می دانند به آ‌یه‌ی‌ " أَوْ نُرِیَنَّكَ الَّذِى وَعَدْنَاهُمْ فَإِنَّا عَلَیهِْم مُّقْتَدِرُون " یا آنچه را به ایشان وعده داده‏ایم به تو نشان مى‏دهیم، چرا كه ما بر آنان تواناییم." سوره‌ی‌ زخرف، آیه‌ی‌ 42 و آ‌یه‌ی‌‌ " وَ مَا جَعَلْنَا الرُّءْیَا الَّتىِ أَرَیْنَاكَ إِلَّا فِتْنَةً لِّلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فىِ الْقُرْءَانِ وَ نخَُوِّفُهُمْ فَمَا یَزِیدُهُمْ إِلَّا طُغْیَانًا كَبِیرًا " و خوابى را كه به تو نمایاندیم و نیز آن درخت نفرین شده در قرآن را صرفا براى امتحان مردم قرار دادیم، و ما آنها را مى‏ترسانیم اما آنها را جز سركشى بزرگ نمى‏افزاید. " سوره‌ی‌ إسراء، آیه‌ی‌ 60 استناد می كنند.
    لیکن چنین استدلالی ناصواب است، ز‌یرا اولاً رؤ‌یا و ارائه، اختصاص به حالت خواب ندارد، و ثان‌یاً بر فرض دلالت آنها بر ا‌ین كه در حالت خواب بود، منافات ندارد كه در حالت ب‌یداری ن‌یز چنان وصفی پد‌ید آمده باشد، ز‌یرا مضمون آ‌یات ‌یاد شده و مفاد آ‌یات معروف سوره إسراء و سوره نجم هر دو اثباتی است و به اصطلاح اصول یان، دو دلیل مُثْبِت، منافاتی با هم ندارند تا لازم باشد با ظهور ‌یكی از د‌یگری دست برداشت، بلكه ظهور هر كدام در جای خاص خود معتبر است.
    ‌یعنی ممكن است إسراء و عروج هم در بیداری اتفاق افتاده باشد و هم در خواب، و رؤ‌یت رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هم مانند رؤ‌یت ملكوتی حضرت خلیل: " كذلك نُری إبراه‌یم ملكوت السموات و الأرض..." سوره‌ی‌ انعام، آیه‌ی‌ 75 و نیز مانند رؤ‌یای صحنه‌ی‌ جنگ بدر باشد: "إذ ‌یر‌یكهم الله فی منامك قلیلاً و لو أراكهم کثیراً" سوره‌ی‌ انفال، آیه‌ی‌ 43.
    دوم: چون معراجهای متعددی برای رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) حاصل شد و محتمل است همه آنها ‌یكسان نبوده باشد، از این رو اگر‌اختلافی در بین روا‌یات و نیز تفاوتی در ظواهر بعضی از آ‌یات و ‌یا اختلافی در كلمات مفسّران قرآن و روا‌یات رخ دهد، در صورتی كه آن اختلافها و تفاوتها با تعدد عروج قابل جمع باشد می توان همه‌ی‌ آنها را با تعدد معراج برطرف كرد.
    بنابر این اختلاف در ا‌ین كه آ‌یا معراج جسمانی و روحانی بود ‌یا خصوص روحانی، و نیز از لحاظ مَركب كه اوصاف فراوانی برای آن ‌یاد شد، همه را می توان با تعدد معراج حل كرد؛ ‌یعنی ممكن است برخی از معراجها با بدن و روح بوده باشد و برخی از آنها فقط با روح، چنانكه ممكن است بعضی با مَركب و برخی بدون مركب و در صورتی كه با مركب بوده است، گاهی آن مركب، بُراق و زمانی معراج و وقتی رَفْرَف و گاهی پر فرشتگان و گاهی پر جبرئیل و ... بوده است، چنانكه متصور است در ‌یك سفر نیز همه ا‌ین مركبها بوده اند، لیکن در مقاطع و مراحل و درجات گوناگونِ راه از خاك تا لقاء الله ، در هر مرحله ‌یكی از ا‌ین مركبها وجود داشت تا به جایی كه مجال برای آن نبوده‌است.






    تا خدا بنده نواز است به خلقش چه نياز؟
    مي کشم ناز يکي تا به همه ناز کنم..


    ***


  4. تشکرها 3


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    زمانی که پیامبر صلی الله علیه واله مسأله معراج را بیان کرد. مشرکان به شدت با او مخالفت نمودند و آن را انکار کردند از آن برای کوبیدن پیامبر صلی الله علیه واله استفاده کردند اگر این معراج را فقط در خواب و روحانی بیان میکرد این همه سرو صدا به پا نمیکرد. هر چند قرآن در آغاز سوره اسراء و همچنين سوره نجم نيز وقوع اين امر را در بيداري گواهي ميدهد.

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    500
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0

    منظور از معراج پیغمبر چیست؟ ایا این معراج مادی بود یا روحانی؟




    هو


    سلام علیکم

    ایا معراج پیمبر روحانی بود یا جسمانی؟ ایا مخصوص او بود یا باقی پیمبران هم معراج داشتند؟

    ممنون میشوم دوستان اگاه در مورد معراج بیایند و به این سوالات پاسخ دهند.

    فی امان الله

    ویرایش توسط (bidel) : ۱۳۸۸/۰۸/۳۰ در ساعت ۱۳:۵۲
    هیچ

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    500
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    منظور از معراج در روایات زیر چیست؟

    این معراج کجا بود؟



    فرمايش الهى در شب معراج به پيامبر

    در شب معراج خداوند متعال به پيامبر فرمود: اى احمد !صورت زاهدان از خستگى شب و روزه روز زرد است و زبانشان از ذكر خدا ناتوان ، و قلبشان از كثرت خاموشى ، مطعون است . در عبادت بسيار كوشش كنند؛ ولى نه از ترس آتش و نه از شوق بهشت ؛ بلكه ملكوت آسمانها و زمين را نظاره گرند، و خدا را اهل عبادت يافته اند . اى احمد !اين ، درجه انبيا و صديقان امت تو و غير تو و اقوامى از شهداست




    پيامبر (ص )در شب معراج

    از پيامبر اكرم (ص )نقل است كه فرمود: همان طور كه زندگى مى كنيد مى ميريد و همان گونه كه مى خوابيد محشور مى شويد. و نيز مى فرمود: شب معراج مردمى را ديدم كه لبانشان بريده شد و دوباره به شكل اول باز مى گشت و دوباره بريده مى شد. جبرييل مرا گفت : اينان خطيبان امت تو هستند كه لبان شان بريده مى شود؛ چون به آنچه كه مى گويند عمل نمى كنند.




    از دوستان دعوت میکنم در این مباحثه شرکت کنند

    هیچ

  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    نقل قول نوشته اصلی توسط m.abdangchi نمایش پست
    هو


    سلام علیکم

    ایا معراج پیمبر روحانی بود یا جسمانی؟ ایا مخصوص او بود یا باقی پیمبران هم معراج داشتند؟

    ممنون میشوم دوستان اگاه در مورد معراج بیایند و به این سوالات پاسخ دهند.

    فی امان الله
    معراج اوهم جسمانى بوده و هم روحانى
    سوره اسراء چنان كه مى فرمايد: «سبحان الذى اسراى بعبده ليلاً من المسجد الحرام»
    كلمه "عبد" نشان مى دهد، كه اين سفر در بيدارى و اين سير، جسمانى بوده است، چون وقتى گفته مى شود فلان شخص را به فلان نقطه بردم يعنى خودش را با همان جسم و روح، نه اينكه در عالم خواب و خيال برده مگر قرينه اى برخلاف باشد، و چنين سيرى، از مسجدالحرام تا بيت المقدس (حدود يكصد فرسخ) در صورتى يك ارزش و معجزه حساب مى شود كه با جسم بوده باشد.

    ظاهراً معراج اختصاص به پيامبر اسلام داشته و در كتابها به معراج رفتن پيامبر ديگرى نقل نشده است.
    ویرایش توسط کلات : ۱۳۸۸/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۷:۱۲

  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    النبي «ص»: رأيت ليلة أسري بي الى السماء، قوما تقرض شفاههم بمقاريض من نار، ثم ترمى؛ فقلت: يا جبرئيل! من هؤلاء؟ فقال: خطباء امّتك، يأمرون الناس بالبرّ و ينسون انفسهم، و هم يتلون الكتاب ا فلا يعقلون؟ .
    پيامبر «ص»: در آن شب كه مرا در آسمان سير دادند، گروهى را ديدم كه لبهاى آنان را با قيچيهاى آتشين مى‏برند و پرتاب مى‏كنند. گفتم: اى جبرئيل! اينان كيانند؟ گفت: خطيبان و واعظان امت تواند كه مردمان را به نيكوكارى فرا مى‏خوانند و خود را فراموش مى‏كنند، در حالى كه قرآن را مى‏خوانند و در آن نمى‏انديشند
    .

    الحياة با ترجمه احمد آرام، ج‏2، ص: 445
    ویرایش توسط کلات : ۱۳۸۸/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۴:۵۴

  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    معراج پیامبر بر گرفته از ایات اول سوره اسرا و ایات اول تا هیجدهم سوره النجم است
    در ایه اول سوره اسرا می فرماید
    منزه است کسی که بنده اش را شبی از مسجدالحرام تا مسجد الاقصی که اطرافش را مبارک ساخته بو سیر داد تا ایاتش را به او نشان دهد
    این ایه را این گونه تفسیر کرده اند که خدا یک شی پیامبر را از مسجد الحرام در مکه به بیت المقدس برد که می دانیم که برای 1400 سال پیش غیر ممکن بوده است از لحاظ سفرهای معمولی
    ادامه معراج را از ایات اول تا هیجدهم سوره النجم است که وحی را به پیامبر بیان می کند
    اما از انجا که قران نیز وحی هست پس این وحی تفاوت اساسی با وحی معمول قران داشته و نظریاتی که امده است چندان قابل قبول نیست
    مثلا وحی را به جیرئیل نسبت داده اند که در ایات وحی از طرف خدا بوده است و بیشتر به جای اینکه پیامبر به اسمان عروج کند این خدا هست که از افق اعلا به زمین فرود میاد




    سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ ﴿۱﴾

    منزه است آن [خدايى] كه بنده‏اش را شبانگاهى از مسجد الحرام به سوى مسجد الاقصى كه پيرامون آن را بركت داده‏ايم سير داد تا از نشانه‏هاى خود به او بنمايانيم كه او همان شنواى بيناست (۱)

    ویرایش توسط مزمل : ۱۳۸۸/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۶:۰۹
    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  11. تشکر


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ﴿ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ﴾
    وَالنَّجْمِ إِذَا هَوَى ﴿1﴾ مَا ضَلَّ صَاحِبُكُمْ وَمَا غَوَى ﴿2﴾ وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى ﴿3﴾ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى ﴿4﴾ عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَى ﴿5﴾ ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوَى ﴿6﴾ وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَى ﴿7﴾ ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى ﴿8﴾ فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى ﴿9﴾ فَأَوْحَى إِلَى عَبْدِهِ مَا أَوْحَى ﴿10﴾ مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى ﴿11﴾ أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا يَرَى ﴿12﴾ وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَى ﴿13﴾ عِندَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى ﴿14﴾ عِندَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَى ﴿15﴾ إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ مَا يَغْشَى ﴿16﴾ مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَى ﴿17﴾ لَقَدْ رَأَى مِنْ آيَاتِ رَبِّهِ الْكُبْرَى ﴿18﴾

    ویرایش توسط مزمل : ۱۳۸۸/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۶:۲۰
    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  13. تشکر


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    500
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سوال:

    معراج اوهم جسمانى بوده و هم روحانى

    پیامبر به کجا رفت ؟

    ایا کهکشان ها را طی کرد تا به خدا رسید؟

    منظور از براق در روایات معراجیه چیست؟

    مگر برای صحبت بی پرده با خدا باید جسم را منتقل کنیم و به جایی برویم و ....؟

    بهشت و جهنمی که پیامبر در ان جا دید الان ایا موجود است یا خیر؟
    اگر موجود است کجاست؟ و اگر موجود نیست چگونه او دید؟

    لطفا کارشناسان محترم و دوستان به این سوالات پاسخ دهند.

    ((از جناب مزمل هم بسیار ممنون و متشکرم بابت مطالب خوبشان))

    ویرایش توسط (bidel) : ۱۳۸۸/۰۹/۱۰ در ساعت ۰۲:۲۴
    هیچ

  15. تشکر


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود