جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چه چیزهایی در اسلام کفر محسوب می شود؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    25
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    31 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چه چیزهایی در اسلام کفر محسوب می شود؟




    سلام دوستان عزیز
    می خواستم اگر کسی در این باره اطلاعاتی داره
    برام بگه که چه چیز هایی در اسلام کفر محسوب می شه؟
    از کجا نشات میگیره و بزرگترین کفر در اسلام چیه؟
    با تقدیم یه آسمون ستاره
    که از یه قلب بی قرار می باره
    فقط می خوام بگم به یادتم من
    وگرنه پاییزو بهار نداره

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,069
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    20



    اوّل : اهمیّت شناخت کفر، و شناخت انواع آن :

    عبارات کتاب و سنّت بر این دلالت دارند که ایمان درست و مقبول نیست مگر به دو چیز ، و آن دو عبارتند از: معنی شهادت ( لا اله الّا الله ) و این به معنی تسلیم شدن یکتا پرستانه برای خدا ، و برائت از کفر و شرک با انواع آن .

    برای هیچ کس ممکن نیست که از چیزی برائت کند امّا آن چیز را نشناسد و برایش روشن نشده باشد ، از اینجا معلوم می شود که یاد گرفتن توحید برای عمل کردن به آن و شناخت کفر و شرک برای دوری کردن از آن ضروری هستند .

    دوّم : تعریف کفر

    الکفر: در لغت به معنی مخفی کردن و پوشاندن چیزی است

    و امّا در اصطلاح شرع عبارت است از : " ایمان به خدا و پیغمبر نداشتن ، بدون تفاوت در اینکه این عدم ایمان همراه با تکذیب باشد ، یا همراه شکّ و گمان ، و یا روی گرداندن از آن به علت حسادت و تکبّر و یا تبعیت از آرزوهایی که مانع تبعیت از رسالت می شوند ، پس کفر صفت کسی است که چیزی را از آنچه خداوند واجب نموده و به او تبلیغ شده است انکار کند ، بدون هیچ تفاوتی در اینکه انکارش با قلب باشد نه با زبان ، و یا با زبان باشد نه با قلب ، و یا با هر دو ، یا کاری انجام دهد که نصّ صریحی بر خارج شدن انجام دهنده آن کار از اسلام آمده باشد ، { به مجموعه فتاوای شیخ الإسلام ابن تیمیه 12/ 335 و الإحکام فی اصول الأحکام ابن حزم 1/ 45 مراجعه شود } .




    ابن حزم در کتاب الفصل می گوید : " بلکه انکار چیزی که – باوجود دلیل قاطع – جز با تصدیق آن ایمان حاصل نمی شود کفر است ، و نیز تلفظ کردنهر آنچه که تلفظ کردنش با دلیل ثابت شده که کفر است کفر است ، و انجام دادن عملی کهدلیل بر کفر بودن آن وجود دارد کفر است " .


    ویرایش توسط اسرا : ۱۳۸۹/۰۵/۲۷ در ساعت ۱۰:۲۶
    ************************
    وبلاگ اقاقيهاي نوراني شما را به بازديد از خود دعوت مي نمايد
    ************************

  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,069
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    20



    سوّم : انواع کفرهای بزرگ که ازدین خارج کننده هستند :

    علما کفر را به چند نوع تقسیم کرده اند که شاملانواع و صورتهای مختلف شرک می باشد ، بدین صورت :

    1) کفر انکار و تکذیب : این کفر بعضی موقع توسط تکذیب با قلب صورت می پذیرد – چنانکه ابن القیم می گوید ایننوع از کفر کم است – و بعضی موقع توسط زبان و اعضاء جسم و آن به وسیله کتمان حق وظاهراً اطاعت نکردن از آن با آنکه آن را می داند و قلباً برآن آگاهی داشته باشد ،مانند : کفر یهود نسبت به پیغمبر (صلی الله علیه و سلّم ) خداوند می فرماید : ( فَلَمَّا جَاءهُم مَّا عَرَفُواْ كَفَرُواْ بِهِ ) از آیه 89/ البقره یعنی : "همینكه آنچه [كه اوصافش] را مى‏شناختند برایشان آمد انكارش كردند" . و همچنین می فرماید : ( وَإِنَّ فَرِیقاً مِّنْهُمْ لَیَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ یَعْلَمُونَ) از آیه 146/ البقره یعنی : "و مسلما گروهى از ایشان حقیقت را پنهان مى‏دارند و خودشان [هم] مى‏دانند" . و این بدینصورت است که تکذیب تحقق نمی یابد مگر از جانب کسی که حق رامی داند و آن را ردّ می کند ، به همین دلیل است که خداوند انکار کردن کفار نسبت بهپیغمبر ( صلی الله علیه و سلّم ) را به صورت حقیقی و درونی نفی می کند بلکه میفرماید انکار آنها تنها با زبان بوده است ؛ خداوند می فرماید : ( فَإِنَّهُمْ لاَیُكَذِّبُونَكَ وَلَكِنَّ الظَّالِمِینَ بِآیَاتِ اللّهِ یَجْحَدُونَ ) از آیه 33/الانعام یعنی : "در واقع آنان تو را تكذیب نمى‏كنند ولى ستمكاران آیات خدا راانكار مى‏كنند" ، و در مورد فرعون و قومش می فرماید : ( وَجَحَدُوا بِهَاوَاسْتَیْقَنَتْهَا أَنفُسُهُمْ ظُلْمًا وَعُلُوًّا ) از آیه 14/ النمل یعنی : "وبا آنكه دلهایشان بدان یقین داشت از روى ظلم و تكبر آن را انكار كردند" .
    و کفرحلال کردن نیز به این نوع از کفر ارتباط دارد ، و آن بدین صورت است که : چیزی را کهشرعاً حرمتش معلوم باشد حلال بداند در واقع رسول الله ( صلی الله علیه و سلّم ) رادر آنچه آورده است تکذیب می کند .

    2 ) کفر روی گرداندن و استکبار : مانندکفر شیطان ، چون خداوند می فرماید : ( إِلاَّ إِبْلِیسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَوَكَانَ مِنَ الْكَافِرِینَ ) از آیه 34/ البقره یعنی : "بجز ابلیس كه سر باز زد وكبر ورزید و ازكافران شد" .

    و بازخداوند می فرماید : ( وَیَقُولُونَآمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالرَّسُولِ وَأَطَعْنَا ثُمَّ یَتَوَلَّى فَرِیقٌ مِّنْهُممِّن بَعْدِ ذَلِكَ وَمَا أُوْلَئِكَ بِالْمُؤْمِنِینَ ) 47/ النور یعنی : "ومى‏گویند به خدا و پیامبر [او] گرویدیم و اطاعت كردیم آنگاه دسته‏اى از ایشان پس ازاین [اقرار] روى برمى‏گردانند و آنان مؤمن نیستند" . خداوند ایمان را از کسانی کهعملاً روی گردان هستند نفی می کند ، اگر چه با زبان اقرار کند . پس روشن شد که کفراعراض عبارت است از : تر ک کردن حق ، نه آن را می آموزد و نه به آن عمل می کند ،بدون هیچگونه تفاوتی در اینکه آن حق عمل باشد ، یا قول و یا عقیده . خداوند میفرماید : (وَالَّذِینَ كَفَرُوا عَمَّا أُنذِرُوا مُعْرِضُونَ ) از آیه 3/ الاحقافیعنی : "و كسانى كه كافر شده‏اند از آنچه هشدار داده شده‏اند روی میگردانند" . پسکسی که از آنچه پیغمبر آورده است روی بگرداند مانند کسی که قولاً بگوید : " از اوپیروی نمی کنم " و یا عملاً مانند کسی که از شنیدن حق فرار کند و یا روی بر گرداندو یا انگشتش را داخل گوشش کند ، و یا اینکه حق را شنیده باشد امّا قلباً از آن رویگردان باشد ، و یا با اعضای بدنش آن را انجام ندهد در واقع کافر شده است از نوع کفرروی گرداندن ( اعراض ) .

    3 ) کفر نفاق : و این نوع کفر با عدم تصدیق قلبی وعمل نکردن بدان تحقق می یابد ، با اینکه ظاهراً به خاطر ریا و به مردم نشان دادنفرمانبردار است مانند : کفر ابن سلول و بقیه منافقینی که خداوند در موردشان میفرماید : ( وَمِنَ النَّاسِ مَن یَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْیَوْمِ الآخِرِوَمَا هُم بِمُؤْمِنِینَ یُخَادِعُونَ اللّهَ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَمَایَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَمَا یَشْعُرُونَ ... ) آیات 8 – 20 یعنی : "و برخىاز مردم مى‏گویند ما به خدا و روز بازپسین ایمان آورده‏ایم ولى گروندگان [راستین] نیستند ، با خدا و مؤمنان نیرنگ مى‏بازند ولى جز بر خویشتن نیرنگ نمى‏زنند ونمى‏فهمند ... "

    4 ) کفر شکّ و گمان : و این عبارت است از دو دلی در پیرویکردن از حق ، و یا مشکوک بودن از حق بودن حقّ ، چون آنچه مطلوب است یقین است نسبتبه حق بودن آنچه که رسول الله ( صلی الله علیه و سلّم ) آورده است بدون هیچ شک وتردیدی ، پس کسی که جایز بداند چیزی را که رسول الله ( صلی الله علیه و سلّم ) آورده است حق نباشد کافر شده است از نوع کفر شک و گمان ، چنانکه خداوند می فرماید : ( وَدَخَلَ جَنَّتَهُ وَهُوَ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ قَالَ مَا أَظُنُّ أَن تَبِیدَهَذِهِ أَبَدًا . وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِن رُّدِدتُّ إِلَىرَبِّی لَأَجِدَنَّ خَیْرًا مِّنْهَا مُنقَلَبًا . قَالَ لَهُ صَاحِبُهُ وَهُوَیُحَاوِرُهُ أَكَفَرْتَ بِالَّذِی خَلَقَكَ مِن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّسَوَّاكَ رَجُلًا . لَّكِنَّا هُوَ اللَّهُ رَبِّی وَلَا أُشْرِكُ بِرَبِّی أَحَدًا ) آیات 35- 38/ الکهف .

    یعنی : "و در حالى كه او به خویشتن ستمكار بود داخلباغ شد [و] گفت گمان نمى‏كنم این نعمت هرگز زوال پذیرد . و گمان نمى‏كنم كه رستاخیزبر پا شود و اگر هم به سوى پروردگارم بازگردانده شوم قطعا بهتر از این را دربازگشت‏خواهم یافت . رفیقش در حالى كه با او گفت و گو مى‏كرد به او گفت آیا به آنكسى كه تو را از خاك سپس از نطفه آفرید آنگاه تو را [به صورت] مردى درآورد كافر شدى . اما من [مى‏گویم] اوست‏خدا پروردگار من و هیچ كس را با پروردگارم شریك نمى‏سازم . "

    آنچه را که گذشت خلاصه کرده و می گوییم : در واقع کفر – که ضد ایمان است – بعضی موقع با تکذیب قلب تحقق می یابد ، و این إلغاء کننده قول قلب یعنی تصدیق آنمیباشد ، و بعضی موقع کفر عمل قلب است مانند : بغض از خدا و یا آیات او و یاپیغمبرش ( صلی الله علیه و سلّم) و این إلغاء کننده حبّ ایمانی است که مهمترین وتأکید شده ترین اعمال قلب است . چنانکه کفر بعضی موقع قول ظاهری است مانند : دشنامدادن به خداوند ، و بعضی موقع عمل ظاهری است مانند : سجده كردن برای بت ، و قربانیکردن حیوان برای غیر خدا ، همچنانکه ایمان با قلب و زبان و اعضای بدن متحقق می شودکفر نیز با قلب و زبان و اعضا متحقق می شود . از خداوند می خواهیم که ما را از کفرو شاخه هایش پناه دهد ، و ما را با زینت ایمان آراسته نماید و ما را ازهدایت دهندهگان هدایت شده قرار دهد آمین . و خدا از همه داناتر است .

    به ( أعلام السنةالمنشورة 177 ) و ( نواقض الإیمان القولیة والعملیة اؤ شیخ عبد العزیز آل عبداللطیف 36 – 46 ) و ( ضوابط التكفیر اؤ شیخ عبد الله القرنی 183 – 196 ) مراجعهشود.
    ویرایش توسط اسرا : ۱۳۸۹/۰۵/۲۷ در ساعت ۱۰:۲۷
    ************************
    وبلاگ اقاقيهاي نوراني شما را به بازديد از خود دعوت مي نمايد
    ************************

  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,069
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    20



    (131)(ولله مافي السموات و ما في الارض ولقد وصينا الذين اوتواالكتاب من قبلكم واياكم ان اتقوا الله و ان تكفروا فان لله ما في السموات وما في الارض و كان الله غنيا حميدا)و آنچه درآسمانها و زمين است از آن خداست ، و ما قبل از شما به اهل كتاب سفارش كرديم به شما نيز سفارش مي كنيم كه از خدا پروا كنيد و اگر كفر بورزيد، به خدا ضرري نمي رسانيد، چون آنچه در آسمانها و زمين است از آن خداست و خداوند همواره بي نياز و ستايش شده است )، پس به حكم مالكيت مطلق ،خداوند صاحب حق تشريع مي باشد وآنگاه براي تأكيد و مراعات صفت تقوي در تمام مراحل معاشرت زناشويي و درهمه اموال بيان مي كند كه اين سفارش را نه تنها به شما، بلكه به اهل كتاب نيزنموده ايم . و آنگاه مي فرمايد: ترك تقوي كفران نعم الهي بوده و منشاء آن كفر است ،حال يا كفر ظاهري مانند كفر كفار و مشركين و يا باطني مانند كفرمسلمانان فاسق ، در هر صورت اين كفران شما ضرري به خدا نمي رساند، چون هر چه در آسمانها و زمين است متعلق به اوست ، پس او احتياجي به شما وتقواي شما ندارد و از شما بي نياز است و احتياجي هم به شكر گزاري شما ياترك كفران شما ندارد، بلكه امر به تقوي تنها به جهت رشد و اصلاح خودشماست ، وگرنه او مالك همه آسمانها و زمين است و در شئون خلقتش هر طوربخواهد تصرف مي كند.

    ویرایش توسط اسرا : ۱۳۸۹/۰۵/۲۷ در ساعت ۱۰:۲۸
    ************************
    وبلاگ اقاقيهاي نوراني شما را به بازديد از خود دعوت مي نمايد
    ************************

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ۞❀۞❀۞آشنایی با شهید فرانسوی دفاع مقدس۞❀۞❀۞
    توسط seyed yasin در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۶/۰۴, ۰۸:۵۶
  2. ▐★♥★ ▐داستان هایی از سیرت حضرت امام رضا (ع)▐★♥★ ▐
    توسط ║★║فاطمی║★║ در انجمن اهل بیت و ائمه در قرآن
    پاسخ: 24
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۷, ۱۸:۳۸
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۷/۰۲, ۱۲:۲۲
  4. نامه ی زن آمریکایی به زنان ودختران مسلمان
    توسط خادمة المهدی در انجمن حجاب و پوشش اسلامي
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۲۸, ۱۵:۴۷

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود