صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عکس نوجواني منسوب به رسول خدا (ص) از کجا آمده است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56

    عکس نوجواني منسوب به رسول خدا (ص) از کجا آمده است؟




    سلام و وقت همگی بخیر...!!! عکس نوجواني منسوب به رسول خدا (ص) از کجا آمده است؟

    تصوير نوجواني خوش سيما كه لبخندي بر چهره دارد را همه ما بارها و بارها ديده ايم...!
    معروف است كه اين تصوير متعلق به ايام جواني آقا رسول الله (صلي الله عليه وآله) مي باشد!

    شايد اين سوال در ذهن تك تك ما بوجود آمده باشد كه اين تصوير از كجا آمده و آيا واقعا متعلق به حضرت مي باشد؟؟؟
    این سوال همیشه در ذهن خود من بود و تا حالا چند جا هم مطرح کردم ولی هنوز به جواب کاملی هنوز نرسیدم!


    تا اینکه چند وقت پیش كه دنبال مطلبي در سايت كتابخانه تخصصي تاريخ اسلام مي گشتم، به طور اتفاقي به مقاله اي از جناب آقاي جعفر هادي جعفريان در اين مورد برخوردم!
    مقاله خود ترجمه اي از مقاله ديگري بود كه عنوان اصلي در آنجا ذكر شده بود ولي طبيعتا از اصل مقاله خبري نبود!

    خواستم فقط همين ترجمه را جهت اطلاع دوستان در اينجا قرار بدم كه با كمي جستجو تونستم به مقاله اصلي هم دست پيدا كنم!

    خواهش میکنم مطالب بعدی رو با دقت مطالعه کنید و بعد نظر خودتون رو هم بفرمایید! چون واقعا با داستانی که از علاقه مرحوم حضرت امام خمینی (ره) به این تصویر نقل شده است، من موندم چه قضاوتی کنم!

    ممنون...!
    تصاوير کوچک فايل پيوست تصاوير کوچک فايل پيوست برای دیدن سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید

نام:  Mohamad.jpg
مشاهده: 80197
حجم:  17.9 کیلو بایت  
    ویرایش توسط پاسخگوی احکام 1 : ۱۳۸۹/۰۸/۲۶ در ساعت ۰۹:۳۲
    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56

    The Story of Picture Shiite Depictions of Muhammad




    شرکت L&L تاسیس شده توسط رودولف فرانتس لهنرت (1878 تا 1948) اصالتا چک، و ارنست هاینریش لندروک (1878 تا 1966) آلمانی که در اوایل قرن بیستم در تونس ساکن بودند، نماهایی از مردم و مناظر تونس، مصر و سایر مناطق شمال شرقی آفریقا را به صورت عکس و کارت پستال در اروپا منتشر می کرد.
    بسیاری از این تصاویر امروزه به عنوان nude یا در گروه تصاویر غیرمجاز هرزه نگاری از کودکان شناخته می شوند.

    یکی از تصاویر منتشر شده توسط این شرکت، عکسی است که برپایه آن نقاشی هایی به صورت کاملا وسیع در ایران منتشر شده که برخی از معتقدین امروزه آن را به عنوان تصویر جوانی پیامبر اسلام می شناسند و با احترام کامل روی تاقچه یا دیوار اتاق ها نگه می دارند.

    در اینجا (فایل پی دی اف) پی یر سان لیور و میشلین سان لیور دمون (Pierree Centlivre & Micheline Centlivres-Demont) به بررسی ریشه این نقاشی معروف پرداخته اند که ترجمه ای فارسی از آن هم توسط جعفرهادی جعفریان آمده است.


    (مقاله به زبان اصلی در پیوست تقدیم می شود!)
    فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده
    ویرایش توسط پاسخگوی احکام 1 : ۱۳۸۹/۰۸/۲۶ در ساعت ۰۹:۳۳
    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56

    ترجمه مقاله توسط آقاي جعفر هادي جعفريان - سايت كتابخانه تخصصي تاريخ اسلام و ايران




    عکس نوجواني رسول خدا (ص) از کجا آمده است؟

    نوشته:
    Pierree Centlivre & Micheline Centlivres-Demont
    ترجمه جعفر هادي جعفريان

    سالهاست که تصويري به عنوان تصوير نوجواني رسول خدا (ص) در ايران انتشار مي يابد. بسياري از مردم در عين نشان دادن علاقه شان به اين تصوير، اين پرسش را مطرح مي کنند که تصوير ياد شده از کجا آمده است؟
    شنيده شده است که کساني در پاسخ مي گويند اين تصويري است که بحيراي راهب در سفري که حضرت به همراه عمويش ابوطالب به شام داشت، آن را کشيده است. اما در واقع درستي اين پاسخ در معرض ترديد قرار دارد.

    مقاله زير کوششي است براي بازشناسي منبع اصلي اين تصوير. نويسنده استدلالهاي خاص خود را دارد و تلاش کرده تا نشان دهد اصل اين تصوير از کجا آمده است. شايد باب بحث در اين باره همچنان باز باشد.

    عجالتا اين مقاله را ترجمه و در اختيار خوانندگان عزيز قرار مي دهيم.

    عنوان اصلي مقاله چنين است:
    The Story of Picture
    Shiite Depictions of Muhammad
    Pierree Centlivre & Micheline Centlivres-Demont

    در مجله:
    ISIM Review 7
    Spring 2006
    pp. 18-19

    * * *

    شيعيان ايران سابقه ديرينه اي در به تصوير کشيدن اعضاي خاندان حضرت محمد(ص) و خود ايشان دارند. از اواخر دهه نود، پوسترهاي پرفروشي منقش به تصوير حضرت محمد(ص) در ايران چاپ شده است که در آنها حضرت محمد به صورت جواني خوش چهره تصوير گرديده است.

    اين پوسترها امروزه با استفاده از فناوريهاي روز و ابزارها و تکنيکهاي مختلف توليد مي گردند. با وجود اين، ساختار تصاوير هنوز سنتي هستند، پس زمينه آنها رنگ ساده اي دارد و رنگها به سادگي در کنار يکديگر قرار گرفته اند.
    به علاوه، اين تصاوير همواره خصوصيات و صفاتي دارند که تمايز آنها را از ديگر عکسها آسان مي سازد، به عنوان مثال شمشير دو لبه حضرت علي(ع).

    اما تصويري که در اينجا بدان خواهيم پرداخت، اساسا با تصاوير قبلي متفاوت است:
    اين تصوير نوجواني خوش قيافه با چشماني لطيف و چهره اي دلنشين را نشان مي دهد که تا حد زيادي يادآور نقاشيهاي اواخر رنسانس است، به خصوص تصاوير نوجواناني که توسط Caravagio کشيده شده، همچون پسري با سبد ميوه (Boy Carrying a Fruit Basket رم، گالري Borghese) و يا پدر جان تمهيد دهنده (Saint John The Baptist موزه Capitole). همان نرمي مخمل شکل گونه ها، همان دهان نيمه باز و همان نگاه نوازش گر.

    هرچند نسخ متفاوتي از اين تصوير وجود دارد، اما همه آنها صورتي جوان را نشان مي دهند که اغلب در زير آنها نوشته شده محمد رسول الله و يا حتي اطلاعات دقيق تري درباره دوره اي از زندگي محمد(ص) که اين عکس بدان متعلق است و حتي منبع عکس داده شده است.


    يک اکتشاف جالب

    در سال 2004، در حين بازديد از يک نمايشگاه عکس مختص به دو عکاس Lehnert و Landrock، تصادفا موفق به کشف ريشه اين پوستر ايراني شديم و آن عکسي بود که Lehnert بين سالهاي 1904 و 1906 در تونس گرفته بود، و سپس در اوايل دهه بيست به صورت کارت پستال چاپ و توزيع شده بود.

    Radolf Franz Lehnret (1878 – 1948) که اهل جمهوري چک امروزي بود، در سال 1904 به همراه Ernst Heinrich Landrock ( 1878 – 1966) آلماني به تونس آمد، اولي به عنوان عکاس و دومي به عنوان ناشر و مدير. از آنجايي که Lehnret در سال پيش از آن اقامتي کوتاه در تونس داشت، علاقه زيادي به مناظر طبيعي و ساکنان آنجا پيدا کرده بود. شرکت اين دو (L&L) به صورت تخصصي به چاپ تصاوير از مناظر زيبا در تونس و مصر مي پرداخت و هزاران عکس و کارت پستال از اين مناطق چاپ نمود.

    Lehnert که در موسسه هنرهاي گرافيکي وين تحصيل کرده بود، روابطي با اعضاي جنش pictorialist که عکاسي را به عنوان اثر هنري مي دانستند، داشت. عکسهاي Lehnert نه تنها بيابان، تپه هاي شن روان، بازارها و مناطق محلي تونس را نشان مي داد، بلکه شامل تصاويري از پسران و دختران نابالغ جوان بود که سني بين کودکي و نوجواني و چهره اي بين زن و مرد داشتند. اين تصاوير معمولا مطابق سليقه مشتريان اروپايي تهيه شده بود که تصويري وسوسه انگيز و وهم آميز از شرق داشتند.

    Lehnret بدون شک در تهيه عکسها از اين مساله استفاده نموده، ولي نبوغ قابل توجهي نيز به خرج داده است. عکسهاي او به صورت چاپ نقره اي، گراورسازي شده و چهاررنگ چاپ شده است. اکثر اين کارت پستالها از سال 1920 در آلمان چاپ شده و در مصر پخش شده است.


    چاپها و متنهاي منطبق

    هيچ شکي نيست که کارت پستال نشان داده شده در شکل 1، که براساس شماره گذاري L&L، شماره آن 106 است به عنوان مدل پوسترهاي ايراني مورد استفاده قرار گرفته است. به علاوه، نام کارت پستال شماره 106 محمد است، که اين خود به تنهايي مي تواند نشان دهد که چرا تصويرگران ايراني آنرا به عنوان مدلي از حضرت محمد(ص) انتخاب نموده اند.

    بدون شک، همه نسخ موجود از اين عکس، همه از عکس شماره 106 الگوبرداري کرده اند با اين تفاوت که نسخ اوليه به عکس اصلي شبيه ترند. بدين ترتيب، Lehnret ناخواسته در قلب يک اسطوره قرار گرفته است.

    سوال درباره ارتباط بين توصيف مرسوم از چهره پيامبر و چهره جوان تونسي، هنوز بدون پاسخ مانده است. تصوير نمايشگر چهره يک نوجوان خندان است، با دهاني نيمه باز، عمامه اي بر سر و گل ياسمني بر گوش. همين چهره در کارت پستالهاي ديگري و تحت عناوين ديگري از قبيل احمد، جوان عرب و غيره تصوير شده است.

    کشف مسيري که باعث گرديده تصاوير چاپ شده در دهه بيست به دست ناشران تهران و قم در دهه نود برسد، براي ما ممکن نبوده است. اما اين سوال وجود دارد که چه چيزي باعث شده که ناشران ايراني شباهتي بين پيامبر اسلامي در سنين نوجواني و تصويري يک جوان تونسي بيابند؟

    قبل از جنگ جهاني اول، تصوير محمد در مجله National Geographic در ژانويه سال 1914 و تحت مقاله اي با عنوان اينجا و آنجا در شمال آفريقا چاپ شد که زير آن نوشته شده بود عربي با يک گل!

    در دهه بيست، کارت پستالهاي تونسي L&L بين سربازان فرانسوي در شمال آفريقا بسيار محبوب بود. در دهه هاي هشتاد و نود، کتب متعددي شامل عکس اين نوجوان چاپ شد، ولي اغلب آنها عنواني غير از محمد به عکس داده اند.

    در نسخ ايراني فعلي، اصلاحاتي روي تصوير انجام شده و از فريبندگي چهره نوجوان چيزهايي نگه داشته شده است ولي از زيبايي جذاب آن کاسته شده است. شانه سمت چپ اندکي با پارچه پوشانده شده است و دهان و چشمها اندکي اصلاح شده است. به طور کلي مي توان گفت که هنرمندان ايراني سعي کرده اند جنبه هاي زيبا پسندانه تصوير Lehnert را کاهش دهند و تصوير را از حالت جذاب خارج نموده، به آن زيبايي مقدسي ببخشند.

    عنوان يکي از پوسترها (تصوير 2) اين است: تصوير روحاني حضرت محمد، در سن 18 سالگي در همراهي عمويش در يک سفر تجاري از مکه به دمشق. به علاوه ادعا شده است که اين تصوير توسط يک کشيش مسيحي کشيده شده و تصوير اصلي آن در موزه رم قرار دارد.


    ريشه مسيحي؟

    همانطور که پيش از اين نيز گفته شد، برخي از نوشته ها براي اين اثر ريشه اي مسيحي قائلند، و نه يک ريشه اسلامي که اين مساله مسلمانان را از گناه نگاه به صورت پيامبر و يا تصويرگري چهره وي، مبري مي سازد. به علاوه، اين مويد اين مطلب است که مسيحيان حضرت محمد [ص] را در همان سنين کودکي به عنوان شخصيتي الهي پذيرفته اند.

    اين داستان از يک کشيش مسيحي کاتوليک يا ارتدکس به نام بحيرا صحبت مي کند که بر اساس داستان، در قرن نهم يا دهم ميلادي، در حين گشت و گذار حضرت در سوريه وي را براساس نشانه پيامبري بين شانه هايش بازشناخته است. پيامبر آينده بايد مي گفته است: "هنگامي که من به آسمان و ستاره ها مي نگرم خود را بالاتر از ستاره ها مي يابم". به همين دليل است که در بعضي عکسها ستاره هايي در پس زمينه عکس ديده مي شود.

    هرچند که هيچ توصيفي درباره چهره حضرت محمد(ص) در نوجواني وجود ندارد، ولي توصيفاتي از چهره وي در بزرگسالي گفته شده است: گفته شده که وي پوستي سفيد داشته، چشماني سياه، گونه هايي صاف، ابروان پرپشت و کمان گونه. دنداندهاي مرتب و مويشان کمي موجدار بوده است. اين خصوصيات در مورد نوجوان تصوير شده در پوسترهاي ايراني ديده مي شود.

    در حقيقت اين تصويري از يک تصوير و نمايشي از يک نمايش است. به عبارت ديگر، تصويرگران ايراني مدلي از حضرت محمد(ص) را انتخاب کرده اند که نمايانگر زيبايي، جواني و توازن است.


    - منبع:
    كتابخانه تخصصي تاريخ اسلام و ايران
    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    خب...! من متن مقاله اصلی و همچنین مقاله جناب جعفریان رو گذاشتم.

    حتما همه شما داستان هدیه داده شدن تصویر مذکور رو به حضرت امام (ره) شنیدید.
    منقول هست که این تصویر به همراه چند چیز دیگه خدمت ایشون به عنوان هدیه برده شد. وقتی خواستند وسایل رو بیرون ببرند، امام برخلاف عادت همیشگی فرمودند: اون قاب رو بذارید بمونه! از اون به بعد هم علاقه و نگاه خاصی به اون تصویر داشتند.

    حالا با توجه به این مطلب و همچنین مقاله مذکور، شما چه نظری دارید؟
    آیا این عمل مرحوم امام (ره) دلیل بر صحت این تصویر داره؟

    اصلا فارغ از این داستان، با توجه به قرائن و شواهد تاریخی که از سیمای پیامبر نقل شده، آیا این تصویر میتونه واقعیت داشته باشه؟

    ضمنا این رو هم توجه داشته باشیم که سایت کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام، هر مطلبی رو نقل نمیکنه و وقتی این مقاله رو ترجمه کرده و گذاشته، لابد قرائنی بر صحتش داره!
    ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۶/۱۲/۰۱ در ساعت ۰۰:۱۵
    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    2
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    در تایید شما




    با سلام
    مطلبی در ارتباط با همین موضوع و البته با چند لینک بسیار جالب را در آدرس زیر بخوانید. راستی من هم این سئوال برایم مطرح شده است که اگر امام زمان آن گونه که می گویند و می شنویم با امام(ره) ارتباط داشته است. نشد یک بار به امام بگوید آخر این چه عکسی است که به اسم جد من در اتاقت آویزان کرده ای؟ با علم به اینکه امام تا آخر عمر این عکس را در اتاقش نگهداری می کرد.

    http://dilom.blogfa.com/post-774.aspx


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    سلام و ممنون از توجه تون...!

    اما سوال من اینه که این تصویر از دو حالت خارج نیست:
    یا اینکه طبق اسناد و مدارکی که در پست های قبلی بیان شد و همچنین منبع معرفی شده توسط شما، جعلی و ساختگیست و یا اینکه واقعی هست!

    در مورد حالت اول این اسناد و مدارک رو داریم ولی در مورد حالت دوم ظاهرا مدرکی معتبر و مستند در دست نیست!
    من فقط در مورد این قضیه برخورد مرحوم امام با این عکس موندم چه جوابی بدم!
    در مورد ارتباط مرحوم امام (ره) با آقا امام زمان (عج)، بحث ما نیست و اینجا در صدد نفی یا اثباتش نیستیم! ولی به هرحال مرحوم امام نمیان کاری رو از روی احساسات یا حرف مردم انجام بدن و لابد چیزی بوده و ما نمیدونیم!!!

    ضمنا از دوستان صاحب نظر هم خواهش میکنم لطف کنند و در این بحث شرکت کنند! شخصا برام خیلی مهمه نظر دیگران رو هم بدونم!!


    ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۶/۱۲/۱۴ در ساعت ۰۱:۰۵ دلیل: ضمنا...!
    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    513
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    با عرض سلام
    این تصویر رو نمیشه به یقین صد در صد گفت که تمثال مبارک حضرت ختمی مرتبت (ص) هست یا نیست انشاء الله با تحقیق پاسخی رو تهیه و خدمتتون تقدیم می کنم
    یا حق

  9. تشکر


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    919
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط parsa نمایش پست
    سلام و ممنون از توجه تون...!

    اما سوال من اینه که این تصویر از دو حالت خارج نیست:
    یا اینکه طبق اسناد و مدارکی که در پست های قبلی بیان شد و همچنین منبع معرفی شده توسط شما، جعلی و ساختگیست و یا اینکه واقعی هست!

    در مورد حالت اول این اسناد و مدارک رو داریم ولی در مورد حالت دوم ظاهرا مدرکی معتبر و مستند در دست نیست!
    من فقط در مورد این قضیه برخورد مرحوم امام با این عکس موندم چه جوابی بدم!
    در مورد ارتباط مرحوم امام (ره) با آقا امام زمان (عج)، بحث ما نیست و اینجا در صدد نفی یا اثباتش نیستیم! ولی به هرحال مرحوم امام نمیان کاری رو از روی احساسات یا حرف مردم انجام بدن و لابد چیزی بوده و ما نمیدونیم!!!

    ضمنا از دوستان صاحب نظر هم خواهش میکنم لطف کنند و در این بحث شرکت کنند! شخصا برام خیلی مهمه نظر دیگران رو هم بدونم!!



    به نام خدا
    سلام
    اولاً گویا همه عزیزان موندن توی خماری و تعجب که حال جواب دادن ندارن

    ثانیاً در مورد این مطلب و اون عکس چندتا چیزو باید در نظر بگیریم.
    بنده اون منابع رو بررسی کردم
    از نظر بنده اینا چیزی رو ثابت نمیکنه
    ممکنه همینا ساختگی و بی ربط باشه
    چرا از همون اول این حرفا مطرح نشد؟ چرا حالا مطرح شده؟
    این عکس روهم توی اون مجموعه ندیدم. صرف مشابهت چیزی رو اثبات نمی کنه.
    البته اینکه گفته شده این عکس توسط راهب نصرنی کشیده شده و توی موزه ی فلان جا نگهداری میشه قابل بررسیه.
    از همه ی این ها گذشته علاقه ی امام به این عکس چه سند و مدرکی داره؟ اگرهم علاقه ای به اون داشتن از چه جهتی بوده؟ آیا به عنوان اینکه منسوب به حضرت محمده یا از باب دیگه بوده؟
    همه ی اینا مسایلیه که قابل بررسیه و رشته های نویسنده ی اون مقاله رو پنبه میکنه.

    در مجموع این عکس نه قابل تأییده (به عنوان تمثال حضرت) نه قابل رد کردن و باید مسکوت گذاشته بشه.

    اصولاً عکس ها و تمثال ها اهمیتی ندارن اما متأسفانه در بین عوام الناس خیلی مهم تلقی میشن البته بی احترامی هم نباید کرد به اینگونه تمثال ها چون بالاخره عنوان حضرات رو روی اونا گذاشتند.

    بنده معتقدم باید رفته رفته این گونه فرهنگارو عوض کرد تا مورد سوء استفاده ی دشمنان و بدخواهان هم قرار نگیره.


    نظر شما در باره این پیشنهاد چیه؟
    (جلسات مناظره)

    موضوع مهم :
    کربلایی کاظم ساروقی، حجتی غیر قابل انکار

    چگونه؟؟؟ راه های جلوگیری از مرگ تدریجی جامعه

    کم گوی و گزیده گوی چون دُرّ :Sokhan: !!! تا از سُخَنت جهان شود پُر !!!
    الحذر الحذر! فَوَ الله لَقَد سَتَر، حتّی کأنَّه قد غَفَر


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    نقل قول نوشته اصلی توسط سخن اَشنا نمایش پست
    به نام خدا
    با عرض سلام
    این تصویر رو نمیشه به یقین صد در صد گفت که تمثال مبارک حضرت ختمی مرتبت (ص) هست یا نیست انشاء الله با تحقیق پاسخی رو تهیه و خدمتتون تقدیم می کنم
    یا حق
    سلام و ممنون از توجه تون...!
    مشتاقانه منتظر هستم!

    نقل قول نوشته اصلی توسط khoshnazar نمایش پست


    به نام خدا
    سلام
    اولاً گویا همه عزیزان موندن توی خماری و تعجب که حال جواب دادن ندارن

    ثانیاً در مورد این مطلب و اون عکس چندتا چیزو باید در نظر بگیریم.
    بنده اون منابع رو بررسی کردم
    از نظر بنده اینا چیزی رو ثابت نمیکنه
    ممکنه همینا ساختگی و بی ربط باشه
    چرا از همون اول این حرفا مطرح نشد؟ چرا حالا مطرح شده؟
    این عکس روهم توی اون مجموعه ندیدم. صرف مشابهت چیزی رو اثبات نمی کنه.
    البته اینکه گفته شده این عکس توسط راهب نصرنی کشیده شده و توی موزه ی فلان جا نگهداری میشه قابل بررسیه.
    از همه ی این ها گذشته علاقه ی امام به این عکس چه سند و مدرکی داره؟ اگرهم علاقه ای به اون داشتن از چه جهتی بوده؟ آیا به عنوان اینکه منسوب به حضرت محمده یا از باب دیگه بوده؟
    همه ی اینا مسایلیه که قابل بررسیه و رشته های نویسنده ی اون مقاله رو پنبه میکنه.

    در مجموع این عکس نه قابل تأییده (به عنوان تمثال حضرت) نه قابل رد کردن و باید مسکوت گذاشته بشه.

    اصولاً عکس ها و تمثال ها اهمیتی ندارن اما متأسفانه در بین عوام الناس خیلی مهم تلقی میشن البته بی احترامی هم نباید کرد به اینگونه تمثال ها چون بالاخره عنوان حضرات رو روی اونا گذاشتند.

    بنده معتقدم باید رفته رفته این گونه فرهنگارو عوض کرد تا مورد سوء استفاده ی دشمنان و بدخواهان هم قرار نگیره.


    سلام و از بابت توجه تون ممنون و متشکر...!

    بنده هم نخواستم این قضیه رو نفی یا اثبات کنم. فقط عرض کردم که برای نفی این عکس فعلا این دلایل موجوده و البته اونقدرا هم بی سند و مدرک نیست!
    بلاخره سایت تخصصی تاریخ اسلام و ایران که زیر نظر جناب آستاد جعفریان اداره میشه، نمیاد یه مقاله بی محتوا و بی اعتبار رو بذاره تو سایتش! البته قبول دارم که این موضوع نمیتونه دلیل بر صحت تام این مقاله باشه، ولی به هرحال مؤید که هست...!

    اما در مورد سند و مدرک علاقه مرحوم امام (ره) به این عکس!
    الان چیزی که بتونم آدرس بدم در دست ندارم ولی طبق نقل معتمدین این امر صحت داره! یکی از این افراد رو که در ذهنم هست، همین مرحوم آیت الله توسلی (ره) هستند که اخیرا مرحوم شدند. (منبع رو پیدا کردم میذارم!)

    تازه من یه چیز دیگه هم شنیدم که البته منبعش یادم نیست و اون اینکه مرحوم امام (ره) این شعر معروف "من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم" رو با دیدن این تصویر الهام گرفته و سروده اند. گرچه فکر کنم این مطلب بیشتر جزو مشهورات باشه، ولی اون مطلب قبلی رو برزگان نقل کردند و ظاهرا معتبر هست!

    اما در مورد اینکه عکس ها و تماثیل (که این روزها خیلی هم بازار گرمی داره) اعتبار چندانی ندارند و نباید خیلی بهش توجه و اعتقاد پیدا کرد، حرف صحیحی است و در جای خودش لازمه بررسی بشه...! ایشالله در این باب هم مطلبی دارم که به زودی میذارم....!

    ولی توجه داشته باشیم که این تصویر غیر از تصاویر دیگر ائمه هست که به وفور در بازار یافت میشه! اون تصاویر حضرات امام علی و امام حسین و حضرت عباس علیهم السلام رو تقریبا همه قبول دارند اصل نیست و از روی قرائن و نشانه ها کشیده شده، ولی در مورد این تصویر پیامبر (ص) ادعا بر این هست که مستقیما از چهره خود حضرت نقاشی شده است. و لذا از این جهت اهمیت بررسی و بحث رو داره...!!!


    یه چیزی هم عرض کنم که شاید بعضی از دوستان نشنیده باشند!
    (البته ربطی به بحث تاپیک نداره...!)
    این قضیه راهب انصاری که معروف به بحیرا هست و پیامبر (ص) را در سفر تجارتی دیده و نشانه ها رو تطبیق داده و به جناب ابوطالب گوشزد کرده که این کودک همون پیامبر آخرالزمان هست، مورد تردید و مناقشه اساتید تاریخ و مورخین اسلام هست و توش مناقشه کردند. دلایلی هم بر این مدعا دارند که خیلی جالب توجه هست و البته اینجا جای بحثش نیست...!


    منتظر نظرات تکمیلی دیگر دوستان عزیز هم هستیم...!


    ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۶/۱۲/۱۴ در ساعت ۲۳:۳۵ دلیل: تصحیح اغلاط املایی...!
    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۶
    نوشته
    321
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    دوست گرامي سلام

    مطلب روشنگرانه اي را مطرح نموده ايد. اين مكانيزم اعتقاد است كه روح پرسش گري را تنزل مي دهد. فرد معتقد به محض ديدن و شنيدن چيزي كه به عقايد او نزديك است بعنوان واقعيت مطلق آنرا مي پذيرد. ما واقعا" چه بخشي از عقايد خود را با منطق و واقعيت هاي مسلم كنترل كرده ايم؟
    اتفاق مشابه اين، در اعتقاد ما به شمشير حضرت علي وجود دارد. ذوالفغار به معني دولبه به صورت دوشاخه ترسيم شده و چون شمشير حضرت علي بايد شمشيري متفاوت باشد، در سيستم اعتقادي ما پذيرفته شده است. و از خود نمي پرسيم كه اگر اين شمشير سودمندي در جنگ داشته چرا ديگران از انواع مشابه آن استفاده نكردند؟ اصلا اين شمشير كه سر بزرگتري دارد چطور مي تواند داخل غلاف شود و لق نخورد.
    شمشير اعراب يك لبه بوده و به همين خاطر شكل كماني داشته اما احتمالا شمشير حضرت علي كه ساخته صنعتكاران ايراني بوده صاف و دولب تيز شده داشته كه در جنگ سودمندي بيشتري داشته است. البته احتمالا" اينگونه بوده و مطمئنا" بصورت دوشاخ نبوده است.

    اما آيا شما حضرت امام را مبرا از هر خطا و اشتباهي مي دانيد؟ آيا امام را هم مي بايست در ليست افراد معصوم از خطا قرار داد؟

    بدرود




  13. تشکرها 2


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود