جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: طريقه ازدواج فرزندان حضرت آدم و زاد و ولد آنها
-
۱۳۸۶/۱۱/۱۲, ۱۵:۴۱ #1
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۸۶
- نوشته
- 1
- مورد تشکر
- 0 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
طريقه ازدواج فرزندان حضرت آدم و زاد و ولد آنها
سلام.سؤال من درباره فرزندان حضرت آدم ميباشد.يعني اينكه هابيل و قابيل با چه كساني ازدواح كردند آيا آنها با خواهران خود ازدواج كردند يا خداوند روش ديگري به آنها نشان دادندو ادامه زاد و ولد آنها چگونه انجام شد.باتشكر از شما
-
۱۳۸۶/۱۱/۱۲, ۱۶:۱۸ #2
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
در این باره در میان دانشمندان اسلامی دو نظر وجود دارد و هر کدام برای خود دلایلی از قرآن و روایات ذکر کرده اند. اینک ما هر دو نظر را بطور اجمال در این صفحات نقل می کنیم:
1- در آن زمان هنوز قانون تحریم ازدواج خواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و چون راهی برای بقای نسل بشر غیر از این راه نبود، از این جهت ازدواج آنان با یکدیگر صورت گرفته است; ناگفته پیداست که دستگاه قانونگذاری از آن خداست «اِنِ الْحُکْمُ اِلاّ لِلَّهِ; حکم تنها از آن خداست.»(1)
چه اشکال دارد که بطور موقّت برای گروهی از راه ضرورت این گونه ازدواج در آن زمان بلامانع و مباح باشد و برای دیگران عموماً تحریم ابدی شود؟
طرفداران این نظریّه از ظواهر قرآن با این آیه برای خود دلیل می آورند: «وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالا کَثِیراً وَ نِسااًو از آن دو، مردان و زنان فراوانی (در روی زمین) منتشر ساخت».(2)
ظاهر این آیه می گوید که نسل بشر فقط به وسیله این دو تن به وجود آمده است و اگر غیر از این دو در بقای نسل او دخالت داشتند باید بفرماید «وبث منهما و من غیر هما» یعنی به وسیله این دو و غیر آنان... .
علاوه بر این، در روایتی که مرحوم طبرسی آن را در احتجاج از امام سجّاد(علیه السلام) نقل می کند این مطلب تأیید شده است.
2- نظر دیگر این است: چون ازدواج فرزندان آدم با یکدیگر ممکن نبوده - زیرا ازدواج با محارم یک عمل قبیح و زشت است - فرزندان آدم با دخترانی از نژاد نسل دیگر که در روی زمین بودند ازدواج کردند، بعداً که فرزندان آنها با هم پسر عمو شدند زناشویی میان خود آنان صورت پذیرفت و این نظر را نیز بعضی از روایات تأیید می کند، زیرا نسل آدم، نخستین انسان روی زمین نبوده، بلکه پیش از او نیز انسانهایی در زمین زندگی می کرده اند.
حاصل این که: ممکن است گفته شود که پسران آدم با بقایای انسانهای پیشین که قبل از خلقت آدم و حوّا در روی زمین زندگی می کردند، ازدواج کرده اند و از گفتگوی خدا با فرشتگان درباره آفرینش آدم در روی زمین استفاده می شود که قبل از آدم و حوّا انسانهایی در روی زمین زندگی می کردند و این حقیقت از روایات نیز استفاده می شود.
خلاصه هر دو نقل وجود دارد
1. سوره یوسف، آیه 40.
2. سوره نساء، آیه 1.
مولایم علی فرموند:
يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.
-
-
۱۳۸۷/۰۷/۲۵, ۲۳:۲۹ #3
فرزندان آدم
1- ضعیف ترین نظری که در این مورد وجود دارد این است که فرزندان آدم (ع) با بقایای نسل های قبل ، ازدواج کرده اند .
که این نظر با آیه شریفه « و جعلناکم خَلائفَ فی الارض » که بیانگر این است که ما شما را جانشینان اقوام پیشین بر روی زمین قرار دادیم و بالطبع آنها از بین رفته اند که شما را جانشین قرار دادیم ، در تعارض است . همچنین با آیه « و بَثّ منهُما رجالاً کثیرا و نساء» که نشان می دهد نسل نوین بشر از آدم (ع) و حواء (س) گسترش یافته اند نیز در تعارض است . دیگر اینکه دلیل ساده و منطقی هم وجود دارد :
خوب اگر قرار بود (بر فرض باقی ماندن نسل های پیش) نسل آدم (ع) از ایشان گسترش یابد ، خوب دیگر دلیلی نداشت حضرت حواء (س) خلق شود !
خوب همان آدم خلق می شد و بعد با همان اقوام پیشین ازدواج می کرد و گسترش نسل می داد .
اما بر اساس اینکه در عالم وجود ، هر جنسی تنها می تواند با هم جنس خود زوجیت پیدا کند ، لذا خداوند فرمود « و خلق منها زوجها »
یعنی زوج این جنس بشر را نیز از جنس خودش آفریدیم . پس نتیجه می گیریم که اقوام پیشین قابلیت زوجیت با این نوع تکامل یافته (جسمی و روحی) بشر را نداشته اند . و البته هم قبل از خلقت آدم (ع) نسل آنها از بین رفته است و فقط آدم (ع) و حواء (س) بر روی زمین قرار گرفتند .
2- نظریه دومی که بسیار حاشیه دار و قابل نقد است ؛ این است که فرزندان آدم ـ العیاذ بالله ـ با یکدیگر ازدواج کرده اند . یعنی خواهر و برادر با هم ! و بسیاری توجیهات مختلف نیز بر آن حمل کرده اند تا درست در آید . که در جلوتر خواهیم دید که این روایات ساخته دست یهودیان و برگرفته از عقاید مجوس و آن هم به نیت هایی خاص .
اما متاسفانه به سرعت و با حمایت خلفا ، از کتب روایی مکتب خلفا (اهل سنت) به برخی کتب ما نیز منتقل شدهاست.
اولا امام سجاد (ع) در پاسخ فردی که همین سوال را مطرح نمود ، با صراحت و هشدار فرمودند : وای بر تو ، در این صورت تمامی پیامبران و صالحان خدا از حرام به دنیا آمده اند ! خیر اینگونه نیست ؛ چرا که حرام خداوند از ابتدا حرام بوده ، و در کتاب خدا معلوم و محفوظ است ... و آدم (ع) نیز بر شریعت اسلام بوده است و پیرو دین صحیح (و هرگز فرزندان خود را بر چنین مسئله امر نکرده) »
و نیز اثر زنا و عمل حرام ، به صورت تکوینی بر جسم و روح انسان اثر می گذارد قابل برگشت نیست . و این عمل از ابتدا نهی و حرام شده است .
پس جواب چیست ؟
نظریه برگزیده ای که از روایات بسیاری به دست می آید ، پاسخی است که امام صادق (ع) به یکی از اصحاب خویش می فرمایند :
« که برای حضرت هابیل و شیث (یا در بعضی نقل ها هابیل و قابیل) پس از رسیدن به سنّ مشخص مردان ،
خداوند دو حوریه از جنس انسان آفرید و به آدم (ع) فرمان داد که به ازدواج ایشان درآورد ، و پس از آن فرزندان ایشان (به حکم عموزاده)
با هم ازدواج نمودند و نسل بشر ادامه یافت »
اما توضیح لازم :
اولا مهم ترین نکته ای که اینجا باید مورد توجه قرار گیرد این است که تعریف حوریه در قرآن آمده است و چیز عجیب وغریب و یا فرشته نیست .
بلکه تعریف آن زوجی است برای انسان ، که پاک بوده و کسی قبل از آن او را لمس نکرده و بکر است و سایر ویژگی های نمونه یک انسان را دارد .
(اما آنهایی که در بهشت هستند برای زندگی در بهشت آفریده شده اند ، مثل انسان که پس از ورود به بهشت شرایط جسمی و نیازهایش متفاوت می شود) و آنهاییکه برای این دو بنده صالح خدا آفریده شده اند ، همچون حواء که از خاک آفریده شد ، برای ازدواج و تولید نسل آفریده شدند .
لذا حوریه ، از جنس خود انسان است و قابلیت زوجیت با انسان را دارد ( اما کاملا پاک و دست نخورده است ) و اگر قابلیت زوجیت با انسان را نداشت هیچ گاه ائمه (ع) در دعاهایشان (که آموزش به ماهم هست) نمی فرمودند « و زوّجنا بحور العین » .
نکته دوم اینکه ، این مسئله چیز غریب و بعیدی نیست و برای خداوند کاری نیست . همانگونه که آدم (ع) و حواء(س) را از خاک آفرید و عیسی (ع) را بدون پدر آفرید و ... ، به حکم این آیه « و خلق منها زوجها » پس برای دیگر بندگان خود نیز می تواند و مانعی ندارد .
« هو الذی یُحیی و یُمیت ، فإذا قضَی امراً فإنّما یقول لَه کُن فیَکون »
و لذا اینکه بعضی قائل به آن شدند که لازمۀ خلقت تولید مثل است و راهی غیر از ازدواج خواهر و برادر نبوده ، کاملا غافل از این همه نمونه بوده اند
که خداوند متعال از هیچ ، انسان را آفرید .
نکته سوم این است که در همین روایات نیز ، دسته ای به تحریف کشیده شده اند ، و آن هم روایاتی است که می گوید برای قابیل از جنیان همسری آورده شد و برای هابیل از ملائک . و اختلاف ایشان نیز از همینجا سر گرفت . این نیز دروغ است .
ویرایش توسط yekshakhegol : ۱۳۸۷/۰۷/۲۸ در ساعت ۲۲:۴۲
-
-
۱۳۸۷/۰۷/۲۶, ۱۴:۴۳ #4
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 937
- مورد تشکر
- 1,691 پست
- حضور
- 1 ساعت 48 دقیقه
- دریافت
- 2
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
این که خداوند نسل آدم ابوالبشر را جایگزین گذشتگان کرده است منافاتی با ازدواج فرزندان آدم و حوا با آن گذشتگان ندارد و اتفاقا منطقی ترین فرض است .
مگر در صورتی که شما بگویید اگر این امتزاج صورت گرفته باشد دیگر نمی توان فرزندان آدم و حوا را ذریه ی آدم نامید .
در این صورت ما هم به شما اشکال می کنیم که آن دو حوریه که از ذریه ی آدم نبوده اند پس نسل بعد از آدم و حوا را نمی توان بنی آدم نامید .
-
۱۳۸۷/۰۷/۲۶, ۲۱:۱۵ #5
با سلام
سوالی که ذهن بنده را به خود جلب کرده است سخن جناب askari110 است
خلاصه هر دو نقل وجود دارد
1. سوره یوسف، آیه 40.
2. سوره نساء، آیه 1.
اما با توجه به آیه ی شریفه ی 40 سوره ی یوسف:
شما به جای او جز نام هایی را نمی پرستید که خود و پدرانتان آنها را نامیده اید و خداوند بر آنها هیچ حجتی را نفرستاده است ، داوری جز از آن خداوند نیست ، فرمان داده است که جز وی را نپرستید ، این دین پابرجاست اما بیشتر مردم نمی دانند
استنباط سخنان جناب عسکری از آیه دشوار است لذا تقاضا دارم در صورت بدفهمی بنده مطلب را کمی بهتر و گویا تر بیان دارید
با تشکر
-
۱۳۸۷/۰۷/۲۷, ۰۸:۴۲ #6
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 2,087
- مورد تشکر
- 2,686 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
نمي دونم چه حدي ايني كه من شنيدم درست است يا نه
كه مي گن فرزندان آدم (ع) با به جاماندگان از دنياي ماقبل ازدواج كرده اند ؟
بهترين كارها سه كار است:
تواضع به هنگام دولت ، عفو هنگام قدرت و بخشش بدون منت
پيامبر اكرم (ص)
http://www.hamdardi.com/my_documents....com_8.com.jpg
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۷/۲۷, ۱۰:۲۴ #7
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
باسلام
آنچه از آیه 40 یوسف عرض شد استفاده از قسمتی ازآیه بود برای اینکه به مسئله حاکمیت مطلق الهی در امور تشریعی اشاره کنم.که دستگاه قانونگذاری از آن خداست
و ایرادی ندارد خداوندبطور موقّت برای گروهی از راه ضرورت این گونه ازدواج خواهر برادری را در آن زمان بلامانع و مباح کند وبعد دستور تحریم آن را صادر کند.
وبه این استفاده ازقسمتی از آیه ایرادی وارد نیست.ممنون از دقت شما
مولایم علی فرموند:
يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.
-
تشکرها 2
-
۱۳۸۷/۰۷/۲۷, ۱۰:۲۸ #8
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 850
- مورد تشکر
- 3,450 پست
- حضور
- 35 دقیقه
- دریافت
- 1
- آپلود
- 0
- گالری
-
9
مولایم علی فرموند:
يابُنَىَّ اِصبِر عَلَى الحقِ وَ اِن كانَ مُرّا; اى پسر جان! در راه حق صبور و مقاوم باش گرچه تلخ و رنج آور باشد.
هرگز گمان مبر زخیال تو غافلم ،گرمانده ام خموش ، خدا داند ودلم.....
چون عاقبت همه امور با خداست همه چیز را به او واگذار کردم.
-
-
۱۳۸۷/۰۷/۲۷, ۱۱:۴۴ #9
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۸۷
- نوشته
- 937
- مورد تشکر
- 1,691 پست
- حضور
- 1 ساعت 48 دقیقه
- دریافت
- 2
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
خداوند در جهان نوامیسی را قرار داده است و « ان الله یجری الامور من اسبابها »
بنابراین بهتر است فرض آمیزش با پیشینیان را بپذیریم که خلاف عقل هم نیست و نیازی هم به مقدمه چینی های فراوان برای توجیه ازدواج برادر با خواهر ندارد .
خداوند نیازی به استثنا چیدن برای پیشبرد اهداف خود ندارد .
-
۱۳۸۷/۰۷/۲۸, ۲۳:۰۰ #10
باسلام
ا- حضرت آدم میتوانست با یکی از همان انسانهای گذشته ازدواج کند و نسل بنی آدم ادامه یابد. و دیگر لزومی نداشت که حوا خلق شود.و می دانیم که خداوند کار بیهوده ای نمیکند.
2- چرا نمیشود به نوه های حضرت آدم بنی آدم گفت ؟ اگر آن دو حوریه ذزیه بنی آدم نیستند مگر انسانهای پیشین ذریه بنی آدم هستند؟بنا براین نظر شما در این باره مردود است.
3- به نظر شما اگر فرزندان آدم به " انسانهای گذشته " ازدواج کنند فرزندانشان بنی آدم نامیده میشوند ولی اگر با حوریان ازدواج کنند فرزندانشان بنی ادم نیستند . چه فرقی بین آن پیشینیان و این حوریان وجود دادر که چنین نتیجه ای گرفتید؟ فکر نمیکنید که استنباط شما غیر منطقی با شد.چون در هر دو حال یکطرف قضیه از حضرت آدم جداست.
4- خلق حضرت حوا نشان دهنده عدم صلاحیت پیشینیان برای ازدواج با حضرت آدم است . و در قرآن آمده است که بزای بهشتیان حوریان بهشتی مهیا میکند و این یعنی صلاحیت حوریان برای ازدواج با انسانها . بنا بر این نظریه ازدواج با انسانهای ماقبل آدم کم رنگ و کم رنگ تر میشود.
ویرایش توسط yekshakhegol : ۱۳۸۷/۰۷/۲۸ در ساعت ۲۳:۴۰
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری