صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا ارث مرد از زن بیشتر است؟( فایل صوتی )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    348
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    8 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    9

    چرا ارث مرد از زن بیشتر است؟( فایل صوتی )




    شاید خیلی از افراد این سوال را در ذهن دارند که براستی چرا ارث مرد از ارث زن بیشتر است آیا این یک نوع تبعیض نیست آیا با عدالت خداوند سازگار است جواب کامل این سوال را از حجت الاسلام توحیدی بشنوید .
    دانلود کنید

    فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده
    • نوع فایل: mp3 ers.mp3 (1.54 مگابایت, 337 نمايش)


    حدیث قدسی
    عبدی اطعنی اجعلک مثلی
    بنده من تو مرا عبادت کن من تو را مثل خودم قرار می دهم.
    عبد وافعی شدی قدرت خدایی پیدا می کنی

    آي دي من در ياهو مسنجر unas120@yahoo.com


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    348
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    8 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    9




    نظر هم بدهید

    حدیث قدسی
    عبدی اطعنی اجعلک مثلی
    بنده من تو مرا عبادت کن من تو را مثل خودم قرار می دهم.
    عبد وافعی شدی قدرت خدایی پیدا می کنی

    آي دي من در ياهو مسنجر unas120@yahoo.com


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    160
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    5 روز 16 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    0
    گالری
    20



    سلام

    ضمن گوش دادن به فايل صوتى فوق، خدمت شما عرض ميكنم كه حديثى از امام صادق(ع) در اين رابطه خوانده ام كه فرموده اند:

    اسلام، سربازى را از عهده زن برداشته و به علاوه مهر و نفقه را به نفع او بر مرد لازم شمرده است و در بعضى جنايات اشتباهى كه خويشاوندان جانى بايد ديه بپردازند، زن از پرداخت ديه و شركت با ديگران معاف است. از اين رو سهم زن در ارث كمتر از مرد شده است.

    التماس دعا
    يا على
    ویرایش توسط avaye_zohur : ۱۳۸۹/۰۷/۲۰ در ساعت ۱۶:۰۵
    آمده ایم تا زندگی کنیم که قیمتی پیدا کنیم، نه اینکه به هر قیمتی زندگی کنیم.

    آیت الله بهجت (ره)




    شكر لله شيعه اى نامى شديم
    اهل جمهورى اسلامى شديم
    از خمينى درس عشق آموختيم
    در تنور جنگ و جبهه سوختيم
    بيعتى كرديم با سيد على
    راه حق در قول و فعلش منجلى




    به اميد ظهور هر چه سريعتر حضرت حجت ابن الحسن مهدى موعود (عج)
    اللهم صل على محمد و آل محمد و عجل فرجهم



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    [QUOTE=unas120;207381]شاید خیلی از افراد این سوال را در ذهن دارند که براستی چرا ارث مرد از ارث زن بیشتر است؟

    پيش از بيان پاسخ، ذكر چند نكته الزامي است:
    1. حضرت علي(ع) مي‏فرمايد: «الاسلام هو التسليم».{1}
    مسلمانان بايد مطيع خداوند باشد و به اين نكته توجه كند كه تنها راه سعادت و خوشبختي انسان در دنيا و آخرت، عمل به احكام اسلامي است و پيروي از احكام غير اسلامي و مخالف با اسلام، انسان را در آخرت گرفتار عذاب و آتش مي‏نمايد؛ خواه فرد مسلمان علت و حكمت احكام را بداند و خواه از حكمت آنها آگاه نباشد.
    2. آن چه كه به عنوان علل شرايع و احكام اسلامي بيان مي‏شود در واقع علت و معلول فلسفي نيتس، بلكه حكمت و مصالحي است كه بر احكام اسلامي مترتب مي‏شود. به عنوان مثال، اگر علت روزه گرفتن فقط درك احوال فقرا و همدردي با آنها باشد در اين صورت افراد فقير مي‏توانند ادعا كنند كه چون احوال فقرا را درك مي‏كنند پس نبايد روزه بگيرند.
    3. در قرآن كريم آمده است: «عسي ان تكرهوا شيئاً و هو خير لكم و عسي ان تحبوا شيئاً و هو شرلكم و الله يعلم و انتم لاتعلمون»;{2} چه بسا چيزي را خوش نداشته باشيد، حال آن كه خير شما در آن است يا چيزي را دوست داشته باشيد، حال آن كه شرّ شما در آن باشد و خدا مي‏داند و شما نمي‏دانيد.
    در واقع، احكام اسلامي را خداوند در جهت رشد و تعالي و خير بركت انسانها قرار داده است و علايق و سليقه‏هاي شخصي انسانها بايد مطابق با احكام اسلامي باشد، نه اينكه انسانها علايق و سليقه‏هاي خود را محور قرار داده و احكام اسلامي را بر اساس آن پايه‏ريزي كنند.
    بايد توجه نمود كه انسانها تنها با تكيه بر عقل نمي‏تواند راه سعادت را بيابد.
    پاسخ سوال در مورد علت تفاوت در مقدار ارث مردان با زنان، در دو بخش تقديم مي‏شود:
    بخش نخست: موضوع ارث زنان و اثبات مقدار آن است.
    بخش دوم: مصالح و حكمتهايي است كه از اين حكم الهي مي‏توان به دست آورد.
    بخش نخست: اثبات الهي درباره مقدار ارث زنان
    محكم‏ترين و پايدارترين استدلال درباره مقدار ارث زنان، آيه 11 سوره نسأ است:
    «يوصيكم الله في اولادكم للذكر مثل حظ الاثنين»؛ خداوند درباره فرزندانتان به شما سفارش مي‏كمند كه سهم - ميراث - پسر به اندازه سهم دو دختر باشد. در اين آيه، خداوند متعال با محور قرار دادن ارث زنان، ضمن ارج نهادن به مقام زنان و مقابله با رسوم دوران جاهليت كه در آن عربها به زنها ارث نمي‏دادند، ميزان سهم ارث زنان را نصف ارث مردان قرار داده است.
    از آن جا كه قرآن، كلام خداوند متعال است، عمل به آن بر هر مسلماني واجب و در اين حكم تمامي مذاهب اسلامي پذيرفته شده است.
    بنابر نص صريح قرآن، مقدار ارث زنان نصف ارث مردان است.{3}
    زماني قابل تغيير و تبديل است كه نسخ شده و حكم الهي ديگري جايگزين آن شده باشد. نسخ آيات قرآن به دو صورت انجام مي‏گيرد:
    يكي: هنگامي كه آيه ديگري در قرآن حكم آيه پيش را نقض كند و ديگري اين كه رواياتي از پيامبر(ص) و ائمه معصومين(عليهم السلام) در نقض آن بيان شود.
    بنابراين، چون اين آيه نسخ نشده، اجراي آن لازم است. در ادامه اين آيه، آيا ديگر مقدار سهم ارث را مشخص مي‏كنند و در ادامه آن خداوند به صراحت مي‏فرمايد: «تلك حدود الله و من يطع الله و رسوله يدخله جنات تجري من تحتها الانهار خالدين فيها و ذلك الفوز العظيم و من يص الله و رسوله و يتعد حدوده يدخله نارا خالد فيها وله عذاب مهين»؛ «اينها مرزهاي الهي است و هر كس، خدا و پيامبرش را اطاعت كند و قوانين او را محترم بشمرد - خداوند وي را در باغهايي از بهشت وارد مي‏كند كه همواره آب از زير درختانش جاري است. او جاودانه در آن مي‏ماند و اين پيروزي بزرگي است و آن كس كه خدا و پيامبرش را نافرماني كند و از مرزهاي او تجاوز نمايد - خداوند - او را در آتش وارد مي‏كند كه در آن جاودانه خواهد ماند و براي او مجازات خواركننده‏اي است».
    بنابراين، عمل بر طبق احكام ارث، موجب سعادت ابدي انسان در آخرت است و مخالفت با احكام ارث عذاب ابدي دارد.
    بخش دوم: حكمت مقدار ارث زنان
    در اين بخش، برخي از حكمت‏ها و مصالحي كه از طرف ائمه(عليهم السلام) و علما در مورد حكم ارث بيان شده است، به صورت مختصر بيان مي‏شود:
    الف) روايات
    1. يونس بن عبدالرحمان مي‏گويد: به امام رضا(ع) گفتم: فدايت شوم، چگونه است كه اگر مردي بميرد و فرزنداني داشته باشد كه از نظر قرابت مساوي باشند زنان نصف مردان ارث مي‏برند، حال آن كه زنان ضعيف‏تر از مردان هستند و نيرو و قوت كمي دارند؟
    امام رضا(ع) فرمود: براي آن كه خداوند به مردان درجه‏اي از برتري داده است و زنان عيال مردان هستند. يعني خرج تا بر عهده مردان است.{4}
    2. در كتاب من لايحضرْ الفقيه آمده است: عبدالله بن سنان مي‏گويد: «از امام صادق(ع) پرسيدم: به كدام علت ارث يك مرد برابر ارث دو زن است؟ جواب فرمود: براي اين كه خداوند براي زن صداق - مهريه - قرار داده است».{5}
    در اين زمينه، روايات ديگري نيز نقل شده كه در كتاب‏هاي فروع كافي شيخ كليني، من لايحضره الفقيه شيخ صدوق، تهذيب الاحكام شيخ طوسي و ساير كتاب‏هاي روايي شيعه ذكر شده است.
    از آن چه در روايات ياد شده و ساير روايات ائمه(ع) آمده است مي‏توان چنين استنباط نمود كه چون مرد هزينه و مخارج بيشتري نسبت به زن دارد و هزينه‏هاي اقتصادي ديگري چون مهريه زن، نفقه زن و اولاد، نفقه نزديكان مثل پدر و مادر - در صورت فقر - ديه عاقله و شركت در جنگ و جهاد بر عهده مرد است، سهم مرد دو برابر سهم ارث زن است.
    ب) دلايل مفسران و علماي شيعه و سني
    در اين بخش، نظريات چند تن از مفسران به صورت اختصار درباره حكمت ارث زنان و مردان ارائه مي‏شود:
    1. محمد بن عمر، معروف به فخر رازي، نويسنده كتاب تفسير كبير، در اين باب چند دليل ارائه نموده است؛ از جمله: هر كس مخارج بيشتر داشته باشد نيازش به مال و ثروت نيز بيشتر است و چون خرج مرد علاوه بر هزينه زندگي خودش شامل همسر و اولاد نيز مي‏شود ارث مرد دو برابر زن است/
    2. محمد رشيد رضا - از علماي اهل‏سنّت - نويسنده تفسير المنار: ايشان دليل نخست فخررازي را پذيرفته است.{6}
    3. علامه محمد حسين طباطبايي، نويسنده تفسيرالميزان: ايشان در تفسير آيه 11 سوره نسأ بحث مفصلي درباره ارث ارائه كرده و دلايل و حكمت‏هاي متعددي در مورد تفاوت ارث زنان و مردان ارائه نموده و نوشته است. با توجه به آيه «ولا يظلم ربك احدا»؛ خداوند به هيچ كس ظلم و ستم نمي‏كند،{7} نبايد خيال نمود كه چون ارث زن نصف ارث مرد است بنابراين بر او ستم شده است، به ويژه كه اعتقاد به عدل الهي از اعتقادات خاص شيعه است.
    پی نوشتها:
    [1]. نهج البلاغه، كلمات قصار، شماره 125.
    [2]. سوره بقره، آيه 216.
    [3]. الفقه علي مذاهب خمسه، محمد جواد مغنيه، ص 541.
    [4]. فروع كافي، شيخ كليني، باب 12 از ابواب مواريث، باب علْ كيف صارللذكر سهما و الاثني سهم، ص 86.
    [5]. الميزان، سيد محمد حسين طباطبايي، ج 4، ص 222.
    [6]. المنار، محمد رشيد، ج 4، ص 406.
    [7]. الميزان، محمد حسين طباطبايي، ج 4، ص 219 – 240.

    ویرایش توسط مقداد : ۱۳۸۹/۰۷/۲۰ در ساعت ۲۲:۳۹


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    به نام خدا
    همانطور كه پاسخگوي محترم فرمودند اسلام تكاليف مالي بسياري بر مرد قرار داده مانند تامين معاش خانواده ، نفقه فرزندان و زن ، مهريه ، ديه عاقله ، نفقه والدين مستمند اما زن هيچ تكليف مالي برعهده ندارد مگر اينكه زني توانمندي و استطاعت مالي داشته باشد و والدينش ، نيازمند باشند ، تنها در اينصورت مكلف است متكفل هزينه زندگي والدين خود شود .
    غير از مورد مذكور ، زن هر درآمد يا دارايي داشته باشد ملزم به هزينه كردن آن در خانواده يا جاي ديگر نيست مگر اينكه خود با رضايت بخواهد كه اين كار انجام گيرد والا تكليفي ندارد ، لذا زن نيمي از ارث را ميگيرد و اندخته ميكند اما مرد ارث دوبرابر را بايد در زندگي تزريق نمايد - نفقه زن و فرزندان ، مهريه و ...- لذا در عمل اگر اندختگي زن ، مساوي مرد نباشد بنظر نميرسد كمتر باشد .
    احكام اسلام را نبايد مجزا از هم در نظر گرفت و سپس در خصوص هريك جداگانه حكم راند زيرا در عمل و با در نظر گرفتن محدوده تكاليف و وظايف ، شاهد تعادل در اين زمينه هستيم .
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ولی به نظر من در جامعه کنونی صدق نمی کنه ما چندین زن سرپرت خانواده در جامعه کنونی دارم آیا از آنها حقی ضایع نمی شود
    ویرایش توسط Roua : ۱۳۸۹/۰۸/۲۳ در ساعت ۲۱:۰۴
    :salavat10:


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با عرض سلام
    در مورد این بحث سوالهای بسیاری وجود دارد که عمده ان از این تفکر سر چشمه میکیرد که در اسلام بین زن و مرد تبعیض
    وجود دارد در صورتی که چنین نیست و در ادامه بحث به این موضوع بیشتر می پردازیم سر فصل بحث را از سوالهای مطروحه به تر تیب شروع میکنیم و به تدریج سوالها زا جواب داده و نتیجه گیری میکنیم
    1 ایا قانون ارث در اسلام کاملترین قانون در جهان است؟
    2ایا در قانون ارث در اسلام تبعیض بین زن و مرد وجود دارد؟
    3زنانی که سر پرست خانواده هستند چرا باید نصف ارث برخوردار باشند؟
    4چرا قانون اسلام در مورد ارث یا چیزهای دیگر به روز نمیشود و قانون 1400 سال پیش همچنان باید جاری شود؟
    تمام این سوالها از لحاظ اسلام جواب قانع کنندی دارد که منطبق با منطق و عقل است که در ادامه به هر سوال پاسخ مناسب ان داده خواهد شد
    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۸۹/۰۸/۲۴ در ساعت ۰۲:۰۰
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    1 ایا قانون ارث در اسلام کاملترین قانون در جهان است؟
    با عرض سلام
    ایا قانون ارث در اسلام کاملترین قانون در جهان است؟
    قبل از هر چیز باید مقایسه ای در مورد قوانین ارث در جهان داشته باشیم تا به این مظموم برسیم
    در مرحله اول بفهمیم که اسلام در چه زمانی این قانون را مطرح کرده که در ان زمان در هیچ کشوری زن را به عنوان وارث حتی قبول نداشتند و قبول زن به عنوان کسی که ارث به او تعلق بکیرد از چه زمانی شروع شده
    برای مثال در کشور انکلستان اولین قانون برای زنان در سال 1832 تصویب شد که طبق ان زنها حق امضا دارند یا در سال 1870 زنها میتوانستند پولی را که خود در اوردند برای خود نگهداری کنندIn 1870, women were allowed to keep money they had earned. و در سال 1961 داری حق ارث شدند یا در امریکا اولین قانون در سال 1848 تصویب شد و در سال 1929 حق ارث داده شد یا حق ارث در فرانسه 1975 داده شد
    پس میتوان تصور کرد که اسلام از لحاظ تاریخ و قدمت برای ارث بردن زنان از همه جلوتر است
    حال باید ببینیم که این قانون هنوز همه کار ساز است یا نه
    اسلام بر اصاص ساختار خانواده و مسولیت محول شده به افراد در خانواده اقدام به صدور قانون نموده و چون وظیفه هر کس نسبت به خانواده روشن است ثروت به همان اندازه تقسیم میشود
    و چون در ساختار خانواده مرد به عنوان تعمین کنند معاش زندگی معرفی شده پس قاعدتا باید درامد بیشتری داشته باشد تا زندگی را مدیریت کند و چون درامد مرد متعلق به خانواده است و باید نفقه را بصورت مداوم پرداخت کند ولی زن میتواند پول خود را برای خود نگهدارد و خرج نکند
    قانونی که تازه در تاریخ 1870 در انگلستان تصویب شد 1400 سال قبل خداوند ان را به پیامبر وحی نمود پس در نتیجه گیری میتوان گفت چون مخارج به عهده مرد است و زن اجباری در خرج کردن ندارد قاعدتا باید درامد مرد بیشتر از زن باشد
    عموما در کشورهای غربی درامد زن جزی از درامد خانواده محسوب میشو در صورتی که در اسلام درامد رن متعلق به خود اوست
    اگر ارثی به زن برسد در هنکام طلاق باید دارای مرد یا زن بطور مساوی ما بین انها تقسیم شود در صورتی که در اسلام زن میتواند دارای خود را حفط کند و حتی مهریه خود را نیز دریافت کند در غرب در زمان طلاق والدین میبایست هزینه فرزندان را متقبل شوند
    ولی در اسلام فقط به عهده مرد است حال خود میتوانید قضاوت کنید که کدام قانون بهتر و کامل تر است
    در ادامه بحث به مابقی سوالها خواهیم پرداخت
    ویرایش توسط بیطرف منصف : ۱۳۸۹/۰۸/۲۴ در ساعت ۱۶:۰۲
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,856
    تشکر:
    1
    حضور
    2 روز 19 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط پاسخگوی تاريخي نمایش پست
    بنابر نص صريح قرآن، مقدار ارث زنان نصف ارث مردان است.{3}
    زماني قابل تغيير و تبديل است كه نسخ شده و حكم الهي ديگري جايگزين آن شده باشد. نسخ آيات قرآن به دو صورت انجام مي‏گيرد
    يكي: هنگامي كه آيه ديگري در قرآن حكم آيه پيش را نقض كند و ديگري اين كه رواياتي از پيامبر(ص) و ائمه معصومين(عليهم السلام) در نقض آن بيان شود.
    بنابراين، چون اين آيه نسخ نشده، اجراي آن لازم است.[/s
    با عرض سلام
    لطفا بفرماید بگوید کدام یک از ایات قران دیگری را نسخ کرده یا کدام حدیث ایه قران را نسخ کرده
    با تشکر
    خداوندا چنانم کن که خواهی/ نجاتم ده از این بندو تباهی
    ببین بزمی که افتاده به چاهی/ ندارد غیر تو امید و راهی
    رهرو عشقم عبادت را ز طاعت میکنم
    ترک دنیا میکنم بر خلق خدمت میکنم
    بهترین پارسایی پنهان داشتن پارسایی است

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏دهيد

    التماس دعا بزمئ


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13



    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    لطفا بفرماید بگوید کدام یک از ایات قران دیگری را نسخ کرده
    اين سوال شما در حوزه علوم قراني است و بايد در آن بخش مطرح و پيگيري نماييد اما از باب توضيح پرانتزي باز ميكنم براي پاسخ سوال شما :
    مثلا در قران كريم آيه 12 سوره مجادله با آيه 13 همين سوره نسخ گرديده :
    يا ايها الذين آمنوا اذا ناجيتم الرسول فقدموا بين يدي نجواكم صدقه ذلك خير لكم واطهر فان لم تجدوا فان الله غفور رحيم ( مجادله /12)
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد هرگاه با پيامبر [خدا] گفتگوى محرمانه مى‏كنيد پيش از گفتگوى محرمانه خود صدقه‏اى تقديم بداريد اين [كار] براى شما بهتر و پاكيزه‏تر است و اگر چيزى نيافتيد بدانيد كه خدا آمرزنده مهربان است
    مردم آن روزگار گاه و بيگاه مزاحم پيامبر (ص) مي شدند و بيشتر مسائلي را با ايشان (ص) در ميان مي گذاشتند كه در شان پيامبر (ص) نبود يا بسيار ناچيز و گاهي بيهوده بود ، از اينرو براي اينكه سوالها محدود شود دستور آمد تا براي طرح هر سوال مقداري صدقه داده شود ، با اين دستور مردم بطور كلي از پرسش خودداري كردند و تنها مولا امير مومنان (ع) ديناري را به ده درهم فروخت و آن را صرف مسائل ضروري در پيشگاه پيامبر اكرم (ص) نمود تا آنكه اين دستور با آيه 13 مجادله ، نسخ شد1 :
    أَأَشْفَقْتُمْ أَن تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَاتٍ فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُوا وَتَابَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
    آيا ترسيديد كه پيش از گفتگوى محرمانه خود صدقه‏هايى تقديم داريد و چون نكرديد و خدا [هم] بر شما بخشود پس نماز را برپا داريد و زكات را بدهيد و از خدا و پيامبر او فرمان بريد و خدا به آنچه مى‏كنيد آگاه است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط بیطرف منصف نمایش پست
    یا کدام حدیث ایه قران را نسخ کرده
    خبر - يعني روايت - واحد اصولا نميتواند آيه قران را نسخ كند مگر اينكه خبر متواتر باشد .
    البته در باب خبر متواتر هم تنها يك مورد است كه بيشتر قائلند كه آيه را نسخ نكرده بلكه تفسير و توضيح آيه است
    و آن در مورد رجم است . توضيح اينكه در ايه 15 سوره مباركه نساء آمده است : واللاتي ياتين الفاحشه من نسايكم فاستشهدوا عليهن اربعه منكم فان شهدوا فامسكوهن في البيوت حتي يتوفاهن الموت او يجعل الله لهن سبيلا

    و از زنان شما كسانى كه مرتكب زنا مى‏شوند چهار تن از ميان خود [مسلمانان] بر آنان گواه گيريد پس اگر شهادت دادند آنان [=زنان] را در خانه‏ها نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد يا خدا راهى براى آنان قرار دهد
    مشهور است كه اين حكم با رواياتي -كه از طرق مختلف وارد شده و به تواتر رسيده - كه در باب رجم زن محصنه - همسر دار - است نسخ گرديده ، اما مساله اين است كه آيا اين روايت آيه را نسخ كرده و يا تفسير و توضيحي بر آيه شريفه است ؟ هر چند اختلاف نظر وجوددارد اما اين مثالي بود براي توضيحي كه خواسته بوديد . در اينجا پرانتز اين بحث كه مربوط به بخش علوم قراني است بسته مي شود و به بحث در خصوص عنوان تاپيك باز ميگرديم .
    پاسخگوي محترم تاريخي هم فرمودند چون نسخي در آيه ارث - نه نسخ با آيه نه نسخ با روايت -صورت نگرفته لذا ما ملزم به انجام آن به همين شكل فعلي هستيم .
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود