صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: از بين 30 مرجع تقليد

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    از بين 30 مرجع تقليد




    سلام به تمام دوستان عزيز

    سوال من اينه كه ما حولو حوش 30 مرجعه تقليد داريم اما به گفته جامعه مدرسين كمتر از 10 نفر اعلم هستند.

    حالا سوال من اينه كه چرا بقيه 20 نفر خود را آماده پذيرش مقلد بودن هموطنان ميدونند


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۵
    نوشته
    977
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    3 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    55
    آپلود
    5
    گالری
    56



    سلام و وقتتون بخیر

    اگر منظورتون از مراجع تقلید، مجتهدین علم دین هست که بسیار بیشتر از این عدد هستند.

    به هر حال...
    نمیدونم منظورتون از: «
    خود را آماده پذيرش مقلد بودن هموطنان ميدونند » چیست...؟

    کسی که خود مجتهد نیست، لازمه در امور دینی به متخصص دین که مرجع تقلید نام داره رجوع کنه. البته قبلش باید شرایطی را احراز کرده و بعد فرد مورد نظر را انتخاب کنه.

    (شرایط مرجع تقلید در تاپیک های دیگه این بخش مفصل بحث شده و میتونید مراجعه کنید.)

    مرجع تقلید هم وقتی مردم به او رجوع کردند و اعلام نیاز نمودند، اگر توانایی عهده داری مسئولیت رو داشته باشه، شرعا نمیتونه شانه خالی کنه.

    البته اگر منظورتون اینه که پس اینهمه مجتهدین و مراجع تقلید چرا جلسات تخصصی درس و بحث دارند و نظرات شخصیشون رو بیان می کنند، این یک امر طبیعی در هر مجمع علمی هست.

    به عبارت دیگه:
    وجود متخصصین زبر دست و رده اول دلیل نمیشه که دیگر صاحب نظران که در اون رده نیستند اظهار نظر نکنند.

    در مورد مطلبی هم که از جامعه مدرسین نقل نمودید، در این تاپیک مفصل بحث شده است:
    http://www.askquran.ir/showthread.php?t=13222

    .

    ویرایش توسط parsa : ۱۳۸۸/۰۸/۲۰ در ساعت ۲۱:۰۰
    دلا غافل ز سبحانی چه حاصل
    مطیع نفس و شیطانی چه حاصل
    بود قدر تو افزون از ملائک
    تو قدر خود نمیدانی چه حاصل


    و ناگهان چه زود دیر می شود، ولی هیچگاه برای شروع دیر نیست...!!!



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    39
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    25
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    دوست عزیز papy
    اولا کمی تفکر و جست و جو کنید و سپس پس بگذارید
    فراموش نکنید که اسلام دین جامع و کاملی است و با یک بیانیه و یا معرفی چند تن محدود نمی شود زیا این اعمال سبب ایجا کارهای انحرافی ر دین خواهد شد و مقام پرستان عرصه را برای تاخت و تاز باز می بینند.

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    منظورم اينه آقايان صانعي ، همداني ، منتظري ، بيات زنجاني ، جوادي املي ، روحاني ....

    اينها خودشون را به عنوان مرجع تقليد شيعيان ميدونند در حالي كه اسمشون تو جامعه مدرسين نيست

    براي چي ؟ مگه خودشون نميدونند كه اگه اشتباه كنند بايد تاوان مقلدان خود بدند . پس چرا ؟

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    364
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط papy نمایش پست
    سلام به تمام دوستان عزيز

    سوال من اينه كه ما حولو حوش 30 مرجعه تقليد داريم اما به گفته جامعه مدرسين كمتر از 10 نفر اعلم هستند.

    حالا سوال من اينه كه چرا بقيه 20 نفر خود را آماده پذيرش مقلد بودن هموطنان ميدونند
    آخه جامعه مدرسین که معیار نیست، جامعه مدرسین دچار توهم خود بزرگ بینی شده که خیال می کنه می تونه در باره مرجعیت علمای اسلام نظر بده. اصلا این قضیه ربطی به جامعه مدرسین نداره، اینها یک گروه سیاسی هستند که فقط خودشون رو و پیروان نزدیک به خودشون رو قبول دارند، همین ها یک زمانی بیانیه دادند و آقای منتظری رو از مرجعیت عزل کردند، در حالی که جامعه مدرسین اصلا یک همیچین قدرتی نداره که بتونه مرجعی رو از مرجعیت عزل کنه. اصلا جامعه مدرسین قدرت نداره که بتونه کسی رو مرجع کنه حالا چه برسه به این که بخواد اون رو عزل کنه. بیشتر از هزار سال، در مذهب ما بحث مرجعیت وجود داشته در حالی که جامعه مدرسین قدمتش به ۲۰۰ سال هم نمی رسه. خود شما باید بفهمید که نظر جامعه مدرسین در باره مرجعیت علما ملاک نیست.


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۷
    نوشته
    676
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    15 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    76
    آپلود
    0
    گالری
    27



    نقل قول نوشته اصلی توسط leadertime نمایش پست
    آخه جامعه مدرسین که معیار نیست، جامعه مدرسین دچار توهم خود بزرگ بینی شده که خیال می کنه می تونه در باره مرجعیت علمای اسلام نظر بده. اصلا این قضیه ربطی به جامعه مدرسین نداره، اینها یک گروه سیاسی هستند که فقط خودشون رو و پیروان نزدیک به خودشون رو قبول دارند، همین ها یک زمانی بیانیه دادند و آقای منتظری رو از مرجعیت عزل کردند، در حالی که جامعه مدرسین اصلا یک همیچین قدرتی نداره که بتونه مرجعی رو از مرجعیت عزل کنه. اصلا جامعه مدرسین قدرت نداره که بتونه کسی رو مرجع کنه حالا چه برسه به این که بخواد اون رو عزل کنه. بیشتر از هزار سال، در مذهب ما بحث مرجعیت وجود داشته در حالی که جامعه مدرسین قدمتش به ۲۰۰ سال هم نمی رسه. خود شما باید بفهمید که نظر جامعه مدرسین در باره مرجعیت علما ملاک نیست.
    سلام
    جامعه ی مدرسین تعیین مرجعیت برای کسی نمی کند فقط اعلم بودن برخی مراجع را تایید می کند پس اشتباه نگیرید.
    توهم خود بزرگ بینی؟منظظورتون به دلیل خلع اقای منتظری است؟
    الهی و سیدی و مولای و ربی صبرت علی عذابک فکیف اصبر علی فراقک

    صبرت علی حر نارک فکیف اصبر عن النظر الی کرامتک

    ام کیف اسکن فی النار و رجائی عفوک

  8. تشکرها 2


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    44
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط papy نمایش پست
    منظورم اينه آقايان صانعي ، همداني ، منتظري ، بيات زنجاني ، جوادي املي ، روحاني ....

    اينها خودشون را به عنوان مرجع تقليد شيعيان ميدونند در حالي كه اسمشون تو جامعه مدرسين نيست

    براي چي ؟ مگه خودشون نميدونند كه اگه اشتباه كنند بايد تاوان مقلدان خود بدند . پس چرا ؟
    برادر یا خواهر محترم اجتهاد گرفتن و مرجع تقلیدشدن به دانستن خوداین افراد بعنوان مرجع ! نیست.
    و خود این افراد که حکم به اجتهاد خودشان نداده اند بلکه اجتهادشان را از استادشان گرفته اند وهرکسی به حدی از مقام علمی برسد که بتوانداجتهاد بگیرد می تواند ادعای مرجعیت کند و کسانی می توانند طبق شرایط انتخاب مرجع تقلید ازایشان تقلیدکنند.
    منتها یکی از راههای انتخاب مرجع تقلید توجه به گفته های یک مرجع(منبع) مورداطمینان است مثل جامعه ی مدرسین . و جامعه ی مدرسین ازنظرخودش اعلمیت 6نفری که اعلام کرده را دریک حد میدانسته حال فرد انتخاب کننده میتواند از 2راه دیگر انتخاب مرجع ، مرجعش را از بین دارندگان اجتهاد انتخاب کند(که دراینصورت این افرادی که نام بردید هم دراین لیست قرار میگیرند) یا اینکه باتوجه به راه سوم انتخاب مرجع تقلید که همان توجه به گفته ی مرجع مورداطمینان است مرجع خود را انتخاب کندکه دراینصورت چون جامعه ی مدرسین(بعنوان نمونه ای از یک مرجه یامنبع مورداطمینان) این 6نفررا از نظراعلمیت یکسان اعلام کرده فردمیتواند شخصا طبق معیارهای خودش یکی از این 6نفر را انتخاب کند.
    ویرایش توسط حق دوست : ۱۳۸۸/۰۸/۲۱ در ساعت ۱۹:۲۱



    *فیض دو جهان به حب مولا بسته است*

    *بر گوشه ای از چادر زهرا بسته است*

    *اجلاس گروه پانزده یک شوخی است*

    *دنیا به گروه چهارده وابسته است*

  10. تشکرها 3


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۷
    نوشته
    364
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط mahdi66 نمایش پست
    سلام
    جامعه ی مدرسین تعیین مرجعیت برای کسی نمی کند فقط اعلم بودن برخی مراجع را تایید می کند پس اشتباه نگیرید.
    توهم خود بزرگ بینی؟منظظورتون به دلیل خلع اقای منتظری است؟
    خیر دوست عزیز، مرجع تشخیص اعلم بودن هم جامعه نیست. هر کسی می تونه در این زمینه نظر بده و نظر خودش رو عنوان کنه، البته مسلما منظور از هر کسی، کسانی است که خودشون علوم حوزوی خوانده اند و آگاه هستند به این مسایل، این طور نیست که مرجع بلا منازع تشخیص اعلم بودن یا نبودن مراجع، جامعه مدرسین باشه، جامعه هم نظر خودش رو میده.
    در کنار این که جامعه مدرسین، یک تشکل سیاسیه، اهداف سیاسی هم داره. اعلم بودن یک عالم، هیچ گاه در عالم تشیع، توسط یک تشکل سیاسی تشخیص داده نمی شده، این بحث تشخیص اعلم راه کار های خودش رو داره، شاید از نظر یک عده ای آقای وحید اعلم باشن، از نظر عده دیگری، آقای منتظری. این به یک تشکل سیاسی چه ارتباطی داره؟ اصلا اگر قرار باشه یک تشکل سیاسی اعلمیت مراجع رو تشخیص بده که خودش مفسده آوره و درست هم نیست. این طور مسایل رو هیچ گاه نباید در گیر سیاست کرد، چون فساد ایجاد می کنه.

    توهم خود بزرگ بینی هم، یکیش به خاطر خلع آقای منتظری این حرف رو زدم. آقای منتظری که کاری نکرده بود که بخواد بخاطرش از مرجعیت ساقط شه، حالا به قول امام یک ذره زود جوش هستش، یا یک مقدار در مسایل سیاسی ... هستن، این که ربطی به فقاهت و اجتهاد نداره، اصلا ارتباطی به شرایط مرجعیت نداره.

    جامعه چه حقی داره که بخواد آقای منتظری رو از مرجعیت خلع کنه؟ اصلا به جامعه مدرسین چه ربطی داره؟ کجای مذهب ما گفته شده که یک تشکل سیاسی میتونه به خاطر جهت گیری های سیاسی خودش، یک عالمی رو از مرجعیت ساقط کنه؟
    نمی شه که هر کی اومد خلاف منافع سیاسی یک عده ای موضع گرفت بخوان آنی از مرجعیت ساقطش کنند، جدای از اینکه اصلا یک همچین قدرتی رو دارن یا نه.
    ویرایش توسط leadertime : ۱۳۸۸/۰۸/۲۱ در ساعت ۲۲:۳۳


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پس شما قبول داريد كه هركس مرجعه تقليد خود را انتخاب كنه به هيچكس مربوط نيست

    فقط مي خواهم بدونم چرا آقايون هي انگ بدي به آقايان منتظري و صانعي .. مي زنند

    چرا پسر خاله من سيدي هاي آقاي صانعي دستشون بود و مي خواست بره درموردش تحقيق كنه اما بهش بهش گير داده و بهش گفته حق نداريد اينو انتخاب كنيد چون ....

  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    637
    تشکر:
    1
    حضور
    11 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    41



    نقل قول نوشته اصلی توسط papy نمایش پست
    منظورم اينه آقايان صانعي ، همداني ، منتظري ، بيات زنجاني ، جوادي املي ، روحاني .... اينها خودشون را به عنوان مرجع تقليد شيعيان ميدونند در حالي كه اسمشون تو جامعه مدرسين نيست براي چي ؟ مگه خودشون نميدونند كه اگه اشتباه كنند بايد تاوان مقلدان خود بدند . پس چرا ؟
    سلام بر دوستان

    جناب papy بزرگوار؛ سوال خوبی مطرح کرده اید.

    برای اینکه بتونیم به صورت کامل به جواب این سوال برسیم باید مقدماتی رو برای خودمون مشخص کنیم:

    1- در اسلام اصل بر تقلید نیست.
    یعنی اینکه اصل اولی در اسلام این است که هر مسلمانی باید خودش دین شناس باشد و باید خود را مسلح به مقدمات کشف مطالب دین بنماید که قطعا برای تسلط بر این فن باید همتی جانانه از خود نشان داد تا مقدمات اجتهاد در دین و تفقه در دین را به دست آوریم. ولی متاسفانه الان این امکان برای همه ی مسلمانان وجود ندارد. پس چاره ای نیست مگر این که به متخصصی که این کار را انجام داده مراجعه نماییم.

    2- افرادی که زحمت رسیدن به این مقام علمی را کشیده اند کم نیستند. ایشان با تلاش زیادی که در کسب مهارتهای لازم این فن به دست آورده اند و با تلاش دوباره ای که در بررسی مواد خام تطبیق مسائل دین با شرائط زمان نموده اند اصطلاحا به مقام اجتهاد رسیده و امکان این را دارند که بتوانند خودشان از دین احکام شرعی را استنباط نمایند.

    3- قطعا تمامی این افراد از حیث علمی با همدیگر برابر نیستند و اختلاف درجاتی با یکدیگر دارند ولی همه ی این بزرگواران دقیقا مثل سایر جوامع علمی به برداشت خود اطمینان داشته و برداشت خود را قابل عرضه ی بر بشریت می دانند به گونه ای که در قیامت از استدلالات خود دفاع نمایند و پیش خود و خدای خود، خود را روسفید بمانند.

    پس همه ی این بزرگوارانی که مجتهد شده اند ( مجتهد، غیر از مرجع تقلید است. مجتهد فقط توان استنباط احکام را دارد ولی مجتهد علاوه بر توان استنباط عملا هم وارد وادی استنباط شده است و شرایط دیگری را هم داراست. پس مرجع تقلید، مجتهدی است که صفات دیگری هم داشته باشد) از جهت علمی به صورت یقینی ( یقین در این امر خاصی که دارم مطرح می کنم ) قبول دارند که چیزی را که من به آن رسیده ام حتما درست است. من شک ندارم.

    حالا این عدم شک از کجا به دست آمده خود بحث مستقلی می خواهد که از حوصله ی این بحث خارج است.

    پس جای تعجب ندارد که کسانی که هنوز مرجع نشده اند مثلا رساله ای داشته باشند و یا فتوای خودشان را به دیگران نقل نمایند
    و به تعبیری دیگر اینان که مثلا در این فتوای خاص با مثلا افرادی که در جامعه به عنوان اعلم مشخص شده اند اختلاف نظر دارند، برداشت خودشان را درست می بینند و خدشه در فتاوای دیگران دارند. به همین خاطر است که نظرشان با دیگران متفاوت شده است.

    البته یادآوری این نکته ضروری است که این اختلاف نظرات مختص به علم فقه نیست و بلکه در تمامی تخصص های دیگر هم جاری است و تمام متخصصان نظر خودشان را که با استناد علمی به آن رسیده اند بر نظر دیگران ترجیح می دهند.

    4- حال ماییم و یک عده ی زیادی از کسانی که به درجه ی اجتهاد رسیده اند و یا گمان می کنند که رسیده اند، حال منی که تخصصی در این قضیه ندارم از فهم کدومشون باید تبعیت کنم؟

    آیا می تونم به صرف اینکه مثلا یکی رو خودم ( خود غیر متخصصم ) ازش خوشم اومد به سراغش برم و ازش تقلید کنم؟ یا اینکه راهکار خاصی داره؟

    عقل دستور می ده به این که باید به سراغ کسی بریم که احتمال اشتباهش خیلی کمتر از دیگرانه. فقهای ما به چنین شخصی می گن اعلم به معنای عالمترین. یعنی عقل می گه که باید به سراغ کسی بریم که عالم ترینه. خب می خواستیم مشکل حل بشه مشکل شد دو تا.

    تا حالا ما که نمی تونستیم واقعا مجتهد رو از غیر مجتهد با نگاه تخصصی بشناسیم حالا یک قید دیگه هم اومد که نه تنها باید به سراغ مجتهد بری بلکه باید به سراغ اعلم از اونها بری.

    باز سوال پیدا می شه که من چگونه می توانم به این مجتهد با این صفت دست پیدا کنم؟

    جوابش رو توی رساله ها آورده اند: سه راه برای این قضیه مطرح شده که عبارتند از:

    نقل قول نوشته اصلی توسط parsa نمایش پست
    راه های تشخیص مرجع تقلید أعلم عبارتند از:
    1- این که انسان (شخصی که می خواهد تقلید کند) خودش اهل علم و خبره باشد و بتواند شخصا أعلم را تشخیص بدهد.

    2- دو نفر عالم عادل که می توانند مجتهد أعلم را تشخیص بدهند، أعلم بودن کسی را تصدیق کنند، به شرط اینکه دو نفر عالم عادل دیگر، با گفته ی آنان مخالفت نکنند.

    3- عده ای از اهل علم که می توانند مجتهد أعلم را تشخیص دهند، و از گفته ی آنان اطمینان پیدا می شود، أعلم بودن کسی را تصدیق کنند. --------------------

    خب دوستان این راههایی است که در تمام رساله های علما ذکر شده است. هر انسان مکلفی که خودش مجتهد نشده است می تواند از این راهها اعلم را انتخاب نمایند منتهی به شرط اینکه نخواهند با سهل انگاری با احکام دین برخورد نمایند. تعریف های اصطلاحات را از خود در نیاورند و سهل انگاری های خود را به دین منتسب ننمایند.

    5- در حوزه ی علمیه هم مانند تمام مراکز علمی جهان، افرادی هستند که متخصص در رشته های مطرح در حوزه هستند. و باز مانند سایر جوامع علمی در میان حوزویان هم اساتید هستند و هم شاگردان. و در میان اساتید هم هر چه استاد خبره تر و محقق تر باشد ارج و قرب بیشتری در نزد شاگردان و اهل علم دارد.

    گاه در میان اصناف مختلف گروههایی با انگیزه ای خاص تشکیل شده و آن گروه با ماندگاری در میان جمعیت مورد سرپرستی خود، باقی می ماند. یکی از این نوع گروهها جامعه ی مدرسین حوزه ی علمیه قم است. این جامعه، مدرسان و اساتید دروس سطوح عالی حوزه و درس خارج فقه و خارج اصول حوزه ی علمیه قم می باشند که با انگیزه ای مشترک به دور هم دیگر جمع شده اند و در مواردی خاص به صورت همفکری نظر مشترکی را بیان می دارند.

    6- برخی اعضای محترم جامعه ی مدرسین عبارتند از:
    • آیة الله استادی
    • آیة الله جوادی آملی
    • آیة الله مسعودی خمینی
    • آیة الله ابراهیم امینی
    • آیة الله شب زنده دار
    • آیة الله نکونام
    • آیة الله خزئلی
    • ...

    و از بزرگواران مرحومین هم آقایان
    • آیه الله مشکینی
    • آیه الله بنی فضل
    • آیه الله احمدی میانجی
    • آیه الله قدوسی
    • آیه الله معرفت
    • ...

    ادامه دارد

    لا یستیقن القلب أن الحق باطل ابدا
    و لا یستیقن أن الباطل حق أبدا

    قلب هیچ وقت یقین به حق بودن باطل و یا باطل بودن
    حق نمی نماید امام صادق علیه السلام

    *************
    و السلام علي من اتبع الهدى
    و درود بر هر آنكه ( بدون تعصب) به دنبال حق است و پذيراى آن سوره طه / آیه 47




صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود