صفحه 1 از 15 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بیچاره ما که پیش تو از خاک کمتریم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    325
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بیچاره ما که پیش تو از خاک کمتریم




    بنام خداوند بخشنده و مهربان
    سلام
    وقتی میخواستم این تاپیک رو بسازم با توجه به هدفی که داشتم ، دنبال اسم خوب و مناسبی میگشتم و چندین اسم انتخاب کردم اما تو آخرین لحظه میدیدم اونی که میخوام نیست !
    بقول جناب (ولایت ) شهردار محترم این منطقه ! اینطوری بگم که میخواهیم یه کشکول بسازیم ! یه جایی که منتخبی از یه سری متون و قطعه هایی از کتب متنوع و مختلف اما عموما تو چهارچوب مذهب و اخلاق و عرفان و ادبیات و تاریخ و ... انشا الله تبدیل به کتاب هم میشه .
    گاهی چهار خط متن باعث میشه کمی بیشتر هوشیار بشیم و کمی بهتر عمل کنیم . مجبوریم گاهی ببینیم چی برامون نوشتن چی برامون گفتن و چی قبلا پیش اومده و حالا باید درسی که مرتبط با ماست رو ازش بگیریم .
    یه غزلی از حضرت حافظ هست که شاید حرف دلم رو بهتر بتونه برسونه . چند بیتش رو براتون نوشتم . یکی از مصراع های این غزل رو در نهایت برای اسم تاپیک انتخاب کردم :
    بگذار تا بشارع میخانه بگذریم
    کز بهر جرعه ای همه محتاج این دریم
    روز نخست چون دم رندی زدیم و عشق
    شرط آن بود که جز ره این شیوه نسپریم
    از جرعه ی تو خاک زمین دُر و لعل یافت
    بیچاره ما که پیش تو از خاک کمتریم
    حافظ ! چو ره به کنگره کاخ وصل نیست
    با خاک آستانه این در بسر بریم
    تا نوبت بعد
    التماس دعا یا علی



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    10,035
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    17 روز 15 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    2



    هله نــــوميد نباش كه تو را يار براند
    گرت امروز براند نه‌ که فردات نخواند!

    در اگر بر تو ببندد مرو صـبر كـن آنجا
    ز پــس صبر ترا او به سر صدر نشاند


    و اگر بر تو ببندد همه رهها و گذرها
    ره پنهان بـنمايد كه كس آن راه نداند


    " مولانا "

    ویرایش توسط مجیب : ۱۳۸۸/۰۸/۲۳ در ساعت ۰۸:۳۶


    یَا إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَ رَبِّی صَبَرْتُ عَلَى عَذَابِکَ فَکَیْفَ أَصْبِرُ عَلَى فِرَاقِکَ



    اگه مي خواي اهل آسمون بهت رحم كنن به اهل زمين رحم كن


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    325
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یا ثارالله
    سلام
    قطعه ای از کتاب جهاد با نفس ، شیخ حر عاملی ، باب دین و دنیا
    امام باقر علیه السلام فرمودند :
    خداوند بر یکی از پیامبرانش کتابی نازل کرد که در آن نوشته شده بود :
    زود باشد خلقی از مخلوقاتم بیایند که به بهانه دین به دنیا میچسبند ، و قلبهایشان که مانند قلبهای گرگان و تلختر از صبر زرد ( نوعی گیاه تند و تلخ ) میباشد و پوست میش میپوشند ، ( اشاره بر این است که ظاهرشان آرام و نیکو بوده ولی درونشان آکنده از پلیدی و درنده گی است ) زبانهایشان شیرینتر از عسل است ، ولی باطنشان بدتر از مردار است ، آیا به من مغرور میشوند یا به من نیرنگ میزنند و یا به من خیانت و گستاخی میکنند ؟ سوگند به خودم مقدر میکنم بر ایشان بلائی را که دماغشان به خاک مالیده شود تا اینکه سراسر زمین را فراگیرد که شخص حلیم ( نیز ) در این میان حیران و سرگردان بماند .



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    325
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    یا ثارالله




    بنام خداوند سبحان
    سلیم بن قیس از رسول خدا ( ص ) نقل کرده :
    آن حضرت فرمود :
    اگر من و علی ( ع ) نبودیم ، هیچکس خدای را نمیشناخت و اگر من و علی نبودیم ، هیچکس خدای را پرستش نمیکرد و اگر من و علی نبودیم ثوابی و عقابی در کار نبود ، هیچ پرده ای حجاب علی نسبت به خداوند نیست بلکه اوست که میان خدا و خلقش ، حجاب و پرده است
    نشان از بی نشانها - جلد 2 - توحید و ولایت



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    325
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بنام خداوند سبحان
    سلام
    حضرت استاد علامه حسن زده آملی ( روحی فداه ) در رساله تشریح میفرمایند :
    بواسطه شرافتی که چشم را است ، ایزد تعالی مقر و جایگاه آن را در بالای اندام انسان قرار داد تا بر اطراف و اکنافش مشرف باشد و درست دیده بانی کند و انسان را از سقوط در مغاکها و وقاع در پرتگاهها و مانند آنها حفظ نماید و از عثور بر شجر و حجر و برخورد بر این و آن باز دارد و نیز او را در محفظه ای چند مقرر داشت که از آفات وقایع و حوادث محفوظ بماند و غشاء مُقله را بسان شیشه ای که بر روی جعبه ساعت تعبیه کنند محیط گردانیده ، و ابروان را حافظ و جَفنین - یعنی دو پلک - را به جهت آن حاجب قرار داد که همچو سرپوش در فوق و تحت مقله قرار گرفته اند تا در زمان حاجت باز ، و در غیر ضرورت و لزوم بسته گشته ، چشم را از عاهات و عوارض و آسیبها مصون بدارد .
    شرح مراتب طهارت 2 - حضرت استاد صمد آملی - مشاعر ظاهری - قوه باصره


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    325
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    متن صلحنامه امام حسن مجتبی ( ع ) با معاویه




    بنام خداوند سبحان
    این متن رو از کتاب تاریخ مفصل اسلام ، مرحوم استاد عمادزاده انتخاب کردم :
    متن صلحنامه امام حسن مجتبی علیه السلام با معاویه لعنت الله علیه
    ... معاویه که میدانست چون بر خر مراد سوار شود ، خواهد تاخت و پای بند صفات عربیت و وفای به عهد نبوده ، نامه ای امضاء کرد و بدون نوشته برای صلح با امام حسن ( ع ) فرستاد .
    ( متن صلحنامه ) :
    اینست آنچه حسن بن علی ( ع ) با معاویه بن ابی سفیان بر اساس آن صلح کرد و بین آنها توافق حاصل شد که او ولایت مسلمین را به معاویه واگذار نماید و با او صلح کند ، مشروط بر اینکه عمل به کتاب خدا و سنت پیغمبر ( ص ) بنماید و حق نداشته باشد پس از خود خلیفه معین کند یا عهدی برای کسی بگیرد ، بلکه کار مسلمین را به شورا بین خودشان واگذارد ، باید مسلمین در هر کجا هستند : شام ، عراق ، حجاز ، یمن ، بر جان و مال خود ایمن باشند ، مخصوصا دوستان و هواخواهان امیرالمومنین ( ع ) و شیعیان علی بن ابیطالب ( ع ) که جان و مال و ناموس و فرزندان آنها در امان باشند ، معاویه به خدا عهد و میثاق میدهد و با حسن ابن علی ( ع ) پسر زاده پیغمبر ( ص ) پیمان میبندد که به این شروط عمل کند و در صدد اذیت وآزار و تعدی به حسن بن علی ( ع ) و برادرش حسین بن علی ( ع ) و تمام افراد خاندان پیغمبر ( ص ) برنیاید ، آشکار یا پنهان قصد بدی درباره آنها نکند و کسی را نترساند و تهدید نکند و هر کس و هر جا که باشد ، این شروط درباره اش رعایت شود و بر این صلحنامه فلان و فلان ( از صحابه ) گواه میباشند و پروردگار گواهی است بزرگ .
    این صلحنامه در 25 ربیع الاول سال 41 هجری امضاء شد و دوران فتنه و انقلاب داخلی خاتمه یافت ولی ...
    التماس دعا . یا علی

    ویرایش توسط saarallah : ۱۳۸۸/۰۹/۰۹ در ساعت ۱۷:۱۱


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    325
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    یا ثارالله




    بنام خداوند سبحان
    سلام
    جهاد با نفس ، شیخ حر عاملی

    باب اينكه بر انسان واجب است كه در روز آنچه را كه در روز گذشته درباره آن كوتاهى كرده است تلافى كند و اين كار را به فردا موكول نكند
    حديث :
    امام على بن حسين زين العابدين عليه السلام فرمود: اميرالمؤمنين على عليه السلام مى فرمود: همانا روزگار سه روز است كه تو (اى انسان خواه ناخواه ) در ميان اين سه روز خواهى بود، ديروز با هر آنچه در آن بود گذشت پس هرگز باز نمى گردد، پس اگر تو كار خيرى در آن انجام داده اى از رفتنش اندوهگين نيستى و از روى آوردن آن روز بر خودت شادمانى ، و اگر در آن روز (در انجام وظايف خود ) كوتاهى كرده اى به خاطر رفتن آن روز كوتاهى خودت ، حسرت زيادى خواهى داشت ، و تو از فرداى خودت در اميدى بيهوده به سر مى برى ، نمى دانى شايد به فردا نرسى و اگر هم برسى شايد همانند ديروزت بهره اى در آن جز تفريط و كوتاهى كردن (در انجام وظايفت ) نداشته باشى - تا آنجا كه فرمود: همانا امروزت را درياب همين روزى كه در آن صبح كرده اى و حقيقتا بر تو سزاوار است كه انديشه كنى و در كوتاهى هاى ديروز گذشته ات تفكر كنى كه چه نيكى هايى از دست تو رفت و آنها را براى خود كسب نكردى و از چه بديهايى باز نايستادى - تا آنجا كه فرمود: - پس عمل كن يا ( از بديها ) باز ايست و خداوند در اين راه ياور توست .
    حديث :
    امام صادق عليه السلام فرمود: هنگامى كه روز فرا مى رسد (خطاب به انسان ) مى گويد: اى فرزند آدم ! تو در اين روزت كار خير كن تا من در روز قيامت نزد پروردگارت به نفع تو گواهى دهم زيرا من در گذشته بر تو نيامده ام و در باقى مانده عمرت نيز ديگر نخواهم آمد. و هنگامى كه شب فرا مى رسد شب نيز همين سخنان را مى گويد.
    حديث :
    حفص بن غياث گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه فرمود: اگر بتوانى (به گونه اى رفتار كنى ) كه شناخته نشوى اين كار را انجام ده و اگر در نزد خداوند نيكنام باشى بر تو عيبى نيست كه در نزد مردم از تو به خوبى ياد نشود - سپس فرمود: پدرم على بن ابى طالب عليه السلام فرمود: خيرى در زندگانى نيست مگر براى دو نفر: يكى كسى كه در هر روز خيرى را (بر خيرهاى خود) بيفزايد و ديگرى كسى كه به وسيله توبه مرگ خود را اصلاح كند.
    حديث :
    امام صادق عليه السلام فرمود: فريب خورده (حقيقى ) كسى است كه درباره ساعت به ساعت عمرش فريب خورده باشد.
    حديث :
    امام صادق عليه السلام فرمود: كسى كه دو روزش با هم مساوى باشد (و در روز دوم پيشرفتى معنوى ننموده باشد) چنين كسى فريب خورده است و كسى كه پايان دو روزش (براى او) بهترين ساعات و حالات آن دو روز باشد سعادتمند است و كسى كه پايان دو روزش بدترين حالات آن دو روز باشد ملعون است (و از رحمت الهى دور است ) و كسى كه در نفس خود (نسبت به گذشته ) زيادتى مشاهده نكند چنين كسى به سوى كمبود و نقصان پيش مى رود و كسى كه همواره در حال نقصان است مرگ برايش از زندگانى بهتر است .

    التماس دعا . یا علی



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    325
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    یا ثارالله




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    اشاره شصت و یکم از کتاب ارزشمند صد و ده اشاره ، حضرت علامه حسن زاده آملی
    خواب
    ما به وجهی مظهر لا یشغله شان عن شان هستیم . قوه خیال همیشه در کار است و معانی عقلیه را صورت میدهد . هیچ وقت باطن از ظاهر غافل نمی شود . در خواب یا در وقت انصراف از این نشئه آنچه را که نفس از بالا اخذ میکند ، خیال صورت پردازی میکند .
    علم را بصورت آب زلال و شیر در می آورد . البته به سبب شغل افراد متفاوت است و همچنین امزجه افراد . برای کسی که کاسب است پول و ثروت را بصورت شیر یا آب و دشمن را بصورت مار و چیزهایی دیگر که در جای خود مذکور است .
    حضرت رسول الله - صلی الله علیه و آله - در ( تحف العقول ) فرموده : وقتی که ایمان مومن زیاد شد خوابش کم میشود .
    حال اشکال نکن که مومن میخواهد خواب خوش ببیند ، بله میبیند ، ولی آنچه دیگران در خواب میبینند او در بیداری یا در حال یقظه و بدون اضغاث احلام ، مشاهده میکند . در خواب دیدن ملاکش انصراف از این نشئه بود ، حال در بیداری انصراف پیدا میکند تا جائی که در این موضوع فرموده اند : اذا شاءوا ان علموا علموا
    تحت اختیار و اراده خود اوست . خیال اینها را می یابد و صورت و رنگ و شکل میدهد و برای بدست آوردن واقعیات از این صور باید به سراغ روایات معراجی برویم . غور کردن در این روایات انسان را معبر میکند . به جبرئیل فرمود : این مرد نمیتواند بار را ببرد . یک مقدار به آن اضافه میکرد ، باز نمی توانست . دوباره اضافه میکرد . حال خواب دیدی که پشته چوبی یا باری را روی کول داری نمیتوانی و هی به آن اضافه میکنی . تعبیر به قرض و قرض داری یا گناه کردن و اصرار بر گناه میشود .
    به خواب گزار معبر میگویند ، چون عبور میدهد . در کشکول بهائی راجع به آن حاجی که از مکه مراجعت کرد و حضرت خوابش را تعبیر کرد چیزی دارد رجوع بفرمائید .


    التماس دعا . یا علی



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    325
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    یا ثارالله




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    این غزل رو از غزل سرای معاصر ، جناب آقای محمد سلطانی - با نام ( ساحت خوبان ) برای اونایی نوشتم که بی ادبی به علما میکنن ، فکر میکنن عزت انسان به رنگه ، ولی بدونن رنگی برای پوشش آثار ننگ نیست ! اینم بدونن هر کسی به قله تاریخ نمیرسه ...

    بی حرمتی به ساحت خوبان قشنگ نیست
    باور کنید پاسخ آئینه سنگ نیست
    سوگند میخورم به مرام پرندگان
    در عرف ما سزای پریدن ، تفنگ نیست
    با برگ گل نوشته به دیوار باغ ما
    وقتی بیا که حوصله غنچه تنگ نیست
    در کارگاه رنگ رزان دیار ما
    رنگی برای پوشش آثار ننگ نیست
    از بردگی مقام بلالی گرفته ایم
    در مکتبی که عزت انسان به رنگ نیست
    دارد بهار میگذرد با شتاب عمر
    فکری کنید ، فرصت پلکی درنگ نیست
    وقتی که عاشقانه بنوشی پیاله را
    فرقی میان طعم شراب و شرنگ نیست
    تنها یکی به قله تاریخ میرسد
    هر مرد پا شکسته که تیمور لنگ نیست

    بگو یا علی ، من هستم

    ویرایش توسط saarallah : ۱۳۸۸/۰۹/۲۹ در ساعت ۱۵:۵۵


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    325
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    یا شهنشاه شهید




    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    یا ثارالله ( ع )
    از دیوان صامت بروجردی ، سه قطعه شعر انتخاب کردم انشا الله مورد پسند واقع بشه . التماس دعا

    ای به محراب عبادت کشته از شمشیر کین
    یا امیر المومنین ( ع )
    شد سیه پوش از غم داغ تو جبریل امین
    یا امیر المومنین ( ع )
    با خبر از تیغ بن ملجم تو بودی بر ملا
    یا علی ( ع ) آخر چرا ؟
    بازوی خیبر گشا بیرون نکردی ز آستین
    یا امیر المومنین ( ع )
    تا که ننماید کسی انکار از شق القمر
    بعد پیغمبر ( ص ) دگر
    زیر تیغ کافری گردن نهادی بر زمین
    یا امیر المومنین ( ع )
    بود طوق بندگی بر گردنت از دادگر
    طوق شمشیر عمر
    شد وضوی طاعتت ای شاه از خون جبین
    یا امیر المومنین ( ع )
    تو به راه دادگر اندر وفا جان میدهی
    جان به جانان میدهی
    اهل دنیا رخنه اندازند در دین مبین
    یا امیر المومنین ( ع )
    از جفا یعنی حسینت ( ع ) را به دشت کربلا
    با تمام اقربا
    سر ز تیغ کین جدا سازند قوم مشرکین
    یا امیر المومنین ( ع )
    هر چه میگفت ای لعینان سوختم یک قطره آب
    کس نمیدادش جواب
    با لب عطشان جدا شد سر ز جسمش بی معین
    یا امیر المومنین ( ع )
    از دو جا آمد جدا دست از تن فرزند تو ( ع )
    یعنی از دلبند تو
    از جفای ساربان و بد دلِ بیرون ز دین
    یا امیر المومنین ( ع )
    با یتیمان دلنوازی ها تو میکردی ولی
    در زمانه یا علی ( ع )
    شد یتیمان حسین ( ع ) سیلی خور شمر لعین
    یا امیر المومنین ( ع )
    پا ز حکم اکرم الضیف نبی ( ص ) بیرون نهاد
    خولی کافر نهاد
    کرد با خاک سیه راس حسینت ( ع ) همنشین
    یا امیر المومنین ( ع )
    شرم دارم از تو در دوران که گویم بی نقاب
    جانب بزم شراب
    شد روانه دخترت ( س ) با کودکان دل غمین
    یا امیر المومنین ( ع )
    خسروا ( صامت ) نوا خوان شد به گلزار عزا
    از غم آل عبا
    دستگیرم شو ز لطف خود بروز واپسین
    یا امیر المومنین ( ع )



صفحه 1 از 15 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود