صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا شما را فرزند پسر و خدا را دختر است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    39
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1

    آيا شما را فرزند پسر و خدا را دختر است؟




    أَ لَكُمُ الذَّكَرُ وَ لَهُ الْأُنثى‏( 21 ) تِلْكَ إِذًا قِسْمَةٌ ضِيزَى‏( 22 ) ( سوره نجم )

    آيا شما را فرزند پسر و خدا را دختر است؟
    اگر چنين بود باز هم تقسيمى ناروا و نادرست بود‏.


    سلام. می خواستم در مورد این آیات سوالی را مطرح کنم.

    به نظر می رسد خداوند در این آیات افرادی را سرزنش می کند
    از اینکه داشتن فرزند دختر را به او نسبت داده اند.

    " آيا شما را فرزند پسر و خدا را دختر است؟."
    " اگر چنين بود باز هم تقسيمى ناروا و نادرست بود‏.
    "

    با خواندن آیات بالا این سوال برایم پیش می آید:

    چرا خداوند می گوید : " اگر چنين بود باز هم تقسيمى ناروا و نادرست بود‏. "

    آیا خداوند هم فرزند دختر را ننگ می داند؟
    ویرایش توسط 1408 : ۱۳۸۸/۰۸/۲۴ در ساعت ۰۱:۲۵


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    تشکر:
    1
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط 1408 نمایش پست
    أَ لَكُمُ الذَّكَرُ وَ لَهُ الْأُنثى‏( 21 ) تِلْكَ إِذًا قِسْمَةٌ ضِيزَى‏( 22 ) ( سوره نجم )

    آيا شما را فرزند پسر و خدا را دختر است؟
    اگر چنين بود باز هم تقسيمى ناروا و نادرست بود‏.


    سلام. می خواستم در مورد این آیات سوالی را مطرح کنم.

    به نظر می رسد خداوند در این آیات افرادی را سرزنش می کند
    از اینکه داشتن فرزند دختر را به او نسبت داده اند.

    " آيا شما را فرزند پسر و خدا را دختر است؟."
    " اگر چنين بود باز هم تقسيمى ناروا و نادرست بود‏.
    "

    با خواندن آیات بالا این سوال برایم پیش می آید:

    چرا خداوند می گوید : " اگر چنين بود باز هم تقسيمى ناروا و نادرست بود‏. "

    آیا خداوند هم فرزند دختر را ننگ می داند؟
    با سلام وعرض ادب
    شیوه بیانی که شما ازقرآن در این آیات دیدید ، برای این است که قرآن افكار منحط و خرافى آنها را به باد استهزاء مى‏گيرد كه شما از يك سو دختران را زنده به گور مى‏كنيد و عيب و ننگ مى‏دانيد، و از سوى ديگر فرشتگان را دختران خدا مى‏دانيد،
    قرآن با چند جمله كوتاه بر همه اعتقادات بی پایه آنها خط بطلان كشيده، و مسخره بودن آنها را آشكار مى‏سازد.
    و از اينجا معلوم مى‏شود كه قرآن هرگز نمى‏خواهد اعتقاد عرب جاهلى را در مورد تفاوت دختر و پسر بپذيرد، بلكه مى‏خواهد مسلمات طرف را به رخ‏ او بكشد كه در اصطلاح منطق آن را" جدل" مى‏گويند، و الا نه دختر و پسر در منطق اسلام از نظر ارزش انسانى تفاوتى دارند، و نه فرشتگان دختر و پسر دارند و نه اصلا آنها فرزندان خدا هستند، و نه خدا اصولا فرزندى دارد، اينها فرضياتى است بى پايه بر اساس فرضيه‏هاى بى پايه ديگر، اما براى اثبات ضعف فكر و منطق اين خرافه‏پرستان بهترين پاسخ است.
    التماس دعا



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۶
    نوشته
    174
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    من خودم شخصا"فکر میکنم زن و مرد در انسانیت فرقی ندارند ولی هنوز به این جواب از طریق قرآن و احادیث و احکام نرسیده ام!
    مثلا"در قرآن در خصوص حقوق مرد و زن که صحبت میکند ،در جایی میگوید"مردان را بر زنان مرتبتی است"سوره بقره آیه228
    و یا در زمانی که مردی بمیرد از نظر شرعیحراماست که زن در مدت عده وفات لباس الوان بپوشد یا سفر غیر ضروری برود و....
    البته قاعدتا"زن عزادار خیلی از این کارها را نمیکند .بعضی از اینکارها ممکن است اعلام آمادگی برای ازدواج باشد ولی بعضی ها نه!...ممکن بود گفته شود بهتر است اینکارها را نکند ولی حرام بودن این کارها خیلی عجیب است!!!!آیادراسلام مردبرای زن حرمتی دارد که زن برای مرد ندارد؟!


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    تشکر:
    1
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam2 نمایش پست
    سلام
    من خودم شخصا"فکر میکنم زن و مرد در انسانیت فرقی ندارند ولی هنوز به این جواب از طریق قرآن و احادیث و احکام نرسیده ام!
    مثلا"در قرآن در خصوص حقوق مرد و زن که صحبت میکند ،در جایی میگوید"مردان را بر زنان مرتبتی است"سوره بقره آیه228
    و یا در زمانی که مردی بمیرد از نظر شرعیحراماست که زن در مدت عده وفات لباس الوان بپوشد یا سفر غیر ضروری برود و....
    البته قاعدتا"زن عزادار خیلی از این کارها را نمیکند .بعضی از اینکارها ممکن است اعلام آمادگی برای ازدواج باشد ولی بعضی ها نه!...ممکن بود گفته شود بهتر است اینکارها را نکند ولی حرام بودن این کارها خیلی عجیب است!!!!آیادراسلام مردبرای زن حرمتی دارد که زن برای مرد ندارد؟!:motehayer:
    با سلام
    کاربر گرامی؛
    احکام وحقوقی که اسلام برای زن ومرد صادر کرده است قطعا دارای تفاوتهایی است .واین تفاوت احکام وحقوق بین زن ومرد دلیل بی عدالتی و ظلم ویا برتری یکی بر دیگری نیست.
    بلکه اگر به این تفاوتهای حقوقی و حکمی بین زن ومرد دقت کنیم می بینیم این تفاوتها براساس عدالت وحکیمانه صورت گرفته . چرا که در بین زن ومرد تفاوتهای غیر قابل انکاری وجود دارد .تفاوتها بین زن ومرد دوجنبه دارد 1- تفاوت‌های زن و مرد از لحاظ جسمی2- تفاوت‌های زن و مرد از لحاظ روحی....اسلام بر اساس در نظر گرفتن این تفاوتها ، احکام وحقوقی را متناسب با آنها در نظر گرفته است .وهر دو را ملزم به رعایت این احکام کرده است .مشکل اصلی که وجود دارد وبرخی فکر میکنند که بی عدالتی صورت گرفته این است که ،به این احکام وحقوق متقابلا عمل نمی شود ورعایت یکدیگر صورت نمیگیرد .وگرنه احکام ودستورات دین هیچ ایرادی ندارند.
    اسلام به ذات خود ندارد عیبی *** هرعیب که هست از مسلمانی ماست
    التماس دعا



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۷
    نوشته
    13
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam2 نمایش پست
    سلام
    من خودم شخصا"فکر میکنم زن و مرد در انسانیت فرقی ندارند ولی هنوز به این جواب از طریق قرآن و احادیث و احکام نرسیده ام!
    مثلا"در قرآن در خصوص حقوق مرد و زن که صحبت میکند ،در جایی میگوید"مردان را بر زنان مرتبتی است"سوره بقره آیه228
    و یا در زمانی که مردی بمیرد از نظر شرعیحراماست که زن در مدت عده وفات لباس الوان بپوشد یا سفر غیر ضروری برود و....
    البته قاعدتا"زن عزادار خیلی از این کارها را نمیکند .بعضی از اینکارها ممکن است اعلام آمادگی برای ازدواج باشد ولی بعضی ها نه!...ممکن بود گفته شود بهتر است اینکارها را نکند ولی حرام بودن این کارها خیلی عجیب است!!!!آیادراسلام مردبرای زن حرمتی دارد که زن برای مرد ندارد؟!:motehayer:
    باتوجه به تفاوتهای مرد و زن اسلام حقوق مرد و زن را نسبت به هم مساوی تقسیم کرده اما اشتباه نکنیم برابر با مشابه فرق دارد حقوق مرد و زن به عقیده بنده برابر است اما مشابه نیست.
    مثلا در مورد ارث که مرد 2برابر میبرد چون معاش زندگی و کسب و کار به عهده مرد بوده و بسیاری دلایل دیگر.
    پس حقوق زن و مرد باتوجه به جنسیت و تفاوتهای ظاهری و باطنی و تقسیم وظایف مشابه نیستند اما نسبت به خود برابرند.
    چشمشان میبیند اما کورند!گوششان میشنود اما کرند!عقل و شعور دارند اما نفهمند!

  7. تشکر


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط askari110 نمایش پست
    با سلام وعرض ادب
    شیوه بیانی که شما ازقرآن در این آیات دیدید ، برای این است که قرآن افكار منحط و خرافى آنها را به باد استهزاء مى‏گيرد كه شما از يك سو دختران را زنده به گور مى‏كنيد و عيب و ننگ مى‏دانيد، و از سوى ديگر فرشتگان را دختران خدا مى‏دانيد،
    قرآن با چند جمله كوتاه بر همه اعتقادات بی پایه آنها خط بطلان كشيده، و مسخره بودن آنها را آشكار مى‏سازد.
    و از اينجا معلوم مى‏شود كه قرآن هرگز نمى‏خواهد اعتقاد عرب جاهلى را در مورد تفاوت دختر و پسر بپذيرد، بلكه مى‏خواهد مسلمات طرف را به رخ‏ او بكشد كه در اصطلاح منطق آن را" جدل" مى‏گويند، و الا نه دختر و پسر در منطق اسلام از نظر ارزش انسانى تفاوتى دارند، و نه فرشتگان دختر و پسر دارند و نه اصلا آنها فرزندان خدا هستند، و نه خدا اصولا فرزندى دارد، اينها فرضياتى است بى پايه بر اساس فرضيه‏هاى بى پايه ديگر، اما براى اثبات ضعف فكر و منطق اين خرافه‏پرستان بهترين پاسخ است.
    التماس دعا


    در بحث جدلی از مسلمات طرف مقابل استفاده شده سپس با استدلال منطقی بطلان آن را نشان می دهند. آیا قرآن هم این کار را کرده است؟
    هیچگونه استهزایی از این آیه برداشت نمی شود دوست گرامی. لطفا به موارد زیر نیز نگاه کنید:

    بانوان از دیدگاه قرآن


    1- مخاطب خطابات قرآنی
    به طور قریب به اتفاق، مخاطب تمامی آیات مردان هستند و خدا در قرآن با زنان صحبت نمی کند و اگر دستوری نیز برای آنها دارد نه به صورت امری بلکه به صورت سفارشی از طرف مردان بیان می کند.
    1-اي کساني که ايمان آورده‌ايد! به نماز نزديک نشويد...درحالی که با زنان آميزش جنسي داشته‌ايد...(نسا/43)
    در این آیه به صورت آشکار مومنان را از زنان جدا شده اند.
    3=...در حالی که در مساجد به اعتکاف پرداخته اید، با زنان آمیزش نکنید...(بقره/187)
    4-...کسانی که حج را بر خود فرض کرده اند بدانند که در حج آمیزش با زنان ...وجود ندارد (بقره/197)
    5-با زنان مشرک ...ازدواج نکنید و زنان خود را به ازدواج مشرکین...درنیاورید(بقره/221)
    6-زنان مطلقه، بايد به مدت سه مرتبه عادت ماهانه ديدن (و پاك شدن) انتظار بكشند(بقره/228)
    7-اي كساني كه ايمان اورده‌ايد! براي شما حلال نيست كه از زنان، از روي اكراه (و ايجاد ناراحتي براي انها،) ارث ببريد(نسا/19)
    2- هدف خلقت زن
    1-... همسراني از خودتان براي شما آفريد تا در کنار آنان آرامش يابيد...(الروم/21)
    2-او خدايي است که شما را از يک فرد آفريد؛ و همسرش را نيز از او قرار داد، تا در کنار او بياسايد...(الاعراف/189)
    با توجه به دو آیه فوق، هدف خلقت زنان ، آرامش یافتن مردان در کنار آنهاست.
    3-خداوند براي شما از خودتان همسراني قرار داد؛ و از همسرانتان براي شما فرزندان و نوه‌هايي به وجود آورد...(نحل/72)
    4-... از شما همسراني براي شما قرار داد و جفتهايي از چهارپايان آفريد؛ و شما را به اين وسيله آنها زياد مي کند...(شوری/11)
    فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا يذْرَؤُكُمْ فِيهِ لَيسَ كَمِثْلِهِ شَيءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ(شوري/11)
    او آفريننده آسمانها و زمين است و از جنس شما همسراني براي شما قرار داد و جفتهايي از چهارپايان آفريد؛ و شما را به اين وسيله [= بوسيله همسران‌]زياد مي کند؛ هيچ چيز همانند او نيست و او شنوا و بيناست!
    در دو آیه بالا نیز هدف ثانویه خلقت زنان نیز تکثیر نژاد انسانهاست همانطور که حیوانات تکثیر می شوند.

    3- چگونگی خلقت همسر آدم
    1- ... از پروردگارتان بپرهيزيد! همان کسي که شما را از يک نفس آفريد؛ و همسر او را از او خلق کرد...(نسا/1)
    2-او خدايي است که شما را از يک فرد آفريد؛ و همسرش را نيز از او قرار داد، تا در کنار او بياسايد...(الاعراف/189)
    3-او شما را از يک نفس آفريد، و همسرش را از او خلق کرد...(الزمر/6)
    در هر سه آیه بالا اشاره دارد که بعد از خلق نخستین انسان که مرد بود، زن را از وجود او آفرید.
    4- خشونت علیه زنان
    زنان شما کشتزار شما هستند پس هر مو قع خواستید وارد کشتزارتان شوید...(البقرة/223)
    با توجه به احادیث این آیه آنال سکس که نوعی آزار جنسی است را مجاز می شمرد.
    ...و آن دسته از زنان را که از مخالفتشان بيم داريد...آنها را بزنید...(نسا/34)
    دسته چوبی را برگير و با آن (همسرت را) بزن ...(ص/44)
    در این آیه به صراحت خشونت فیزیکی علیه زنان توصیه شده است.
    5- تبعیض جنسی علیه زنان
    -و اگر زني، سرکشی يا اعراض شوهرش، بيم داشته باشد، مانعي ندارد با هم صلح کنند و صلح، بهتر است...(نسا/128)
    در حالی که مجازات سرکشی زن کتک خوردن است در مقابل سرکشی مرد صلح پیشنهاد می شود!
    ...آن را بنويسيد..و دو نفر از مردان خود را شاهد بگيريد اگر دو مرد نبودند، يک مرد و دو زن انتخاب کنيد...(بقره/282)
    در این آیه شهادت دو زن را معادل شهادت یک مرد قلمداد می شود.
    اگر او را طلاق داد...زن بر او حلال نخواهد بود؛ مگر اينکه همسر ديگري انتخاب کند... (بقره/230)
    اگر مردی دو بار همسر خود را طلاق دهد، برای اینکه بار سوم با او ازدواج کند، باید زن به عقد کس دیگری در آید و با او آمیزش داشته باشد و سپس از او طلاق بگیرد تا شوهر اولش با او ازدواج کند. هیچ منطقی در پشت این قانون وجود ندارد و توهینی آشکار به ساحت زنان به شمار می رود.
    -خدا در مورد فرزندانتان به شما سفارش میکند که سهم پسر برابر سهم دو دختر است...(نسا/11)
    ...هر مرد برابر دو زن می برد...(نسا/176)
    در این قانون نیز از طرف الله سهم الارث پسر دو برابر دختر فرض می شود.
    -...نیز چنان پای بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کرده اند دانسته شود...(نور/31)
    -...، به زنان و دختران خود و زنان مومنان بگو که چادر خود را برخود فروپشونند...(احزاب/59)
    در این آیات به پوشیده شدن زنان در مقابل مردان اشاره می شود ولی به مردان توصیه ای نمی کند.
    آيا پروردگارتان فرزندان پسر را مخصوص شما ساخته، و خودش دختراني از فرشتگان برگزيده است...(اسرا/40)
    -... آيا پروردگارت دختراني دارد و پسران از آن آنهاست؟!(االصافات/149)
    -آيا دختران را بر پسران ترجيح داده است؟!(الصافات/153)
    -آيا از ميان مخلوقاتش دختران را براي خود انتخاب کرده و پسران را براي شما برگزيده است؟!(الزخرف/16)
    -آيا سهم خدا دختران است و سهم شما پسران؟!(الطور/39)
    -آيا سهم شما پسر است و سهم او دختر؟در اين صورت اين تقسيمي ناعادلانه است!(النجم/21و22)
    در آیات بالا به صورت استفهام انکاری، برتر بودن پسران بر دختران را بیان می کند.
    برتريهايي را كه خداوند براي بعضي از شما بر بعضي ديگر قرار داده ارزو نكنيد!(نسا/32)
    1-مردان، سرپرست زنانند، بخاطر برتريهايي که خداوند براي بعضي نسبت به بعضي ديگر قرار داده است...(النسا/34)
    و مردان بر آنان برتري دارند بقره/228
    در این آیه به صراحت اشاره می شود که مردان از زنان برترند.



    نیست یک دم شکند خواب به چشم کس و لیک
    غم این خفته چند
    خواب در چشم ترم می شکند...

  9. تشکرها 2


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط 1408 نمایش پست
    أَ لَكُمُ الذَّكَرُ وَ لَهُ الْأُنثى‏( 21 ) تِلْكَ إِذًا قِسْمَةٌ ضِيزَى‏( 22 ) ( سوره نجم )
    آيا شما را فرزند پسر و خدا را دختر است؟اگر چنين بود باز هم تقسيمى ناروا و نادرست بود‏.
    می خواستم در مورد این آیات سوالی را مطرح کنم. به نظر می رسد خداوند در این آیات افرادی را سرزنش می کند از اینکه داشتن فرزند دختر را به او نسبت داده اند." آيا شما را فرزند پسر و خدا را دختر است؟."" اگر چنين بود باز هم تقسيمى ناروا و نادرست بود‏."با خواندن آیات بالا این سوال برایم پیش می آید:چرا خداوند می گوید : " اگر چنين بود باز هم تقسيمى ناروا و نادرست بود‏. "آیا خداوند هم فرزند دختر را ننگ می داند؟
    سلام به همه دوستان شرکت کننده در این بحث،
    ابتدا درباره این آیه توضیحاتی خدمت دوستان عرض می کنم و سپس پرسش های بعدی تاپیک را ان شاء الله به تدریج پاسخ خواهم داد.

    أَ لَكُمُ الذَّكَرُ وَ لَهُ الْأُنْثى‏
    تِلْكَ إِذاً قِسْمَةٌ ضيزى‏ (نجم/21و22)
    آيا [به خيالتان‏] براى شما پسر است و براى او دختر؟
    در اين صورت، اين تقسيمِ نادرستى است‏

    قرآن کریم در این آیات مورد بحث از سوره نجم، ضمن مبارزه شدید با بت پرستی و دیگر خرافه های رایج بین مشرکین، در این دو آیه یکی از عقاید مهم آنها را به باد استهزاء مى‏ گيرد و آن اینکه:

    شما از يك سو دختران را زنده به گور مى‏ كنيد و آنها را عيب و ننگ خود مى‏ دانيد و از سوى ديگر فرشتگان را نصیب خدا کرده و دختران او مى ‏دانيد! مشرکین، بسيارى از بتهاى سنگى و چوبى كه پرستش می کردند را به زعم خود، مجسمه‏ هاى فرشتگان می دانستند! فرشتگانى كه آنها را "ربّ النوع" و مدير و مدبّر عالم هستى دانسته و نسبت آنها با خدا را نسبت دختر و پدر مى‏ پنداشتند!

    هنگامى كه اين خرافات در برابر خرافه ديگرى كه در باره دختران داشتند (یعنی ننگ و عار بودن دختر و نهایتا زنده به گور کردن او) قرار داده مى‏ شود، تضاد عجيب آن، خود بهترين گواه بر بى پايه بودن این عقايد و افكار آنهاست و قرآن کریم در چند جمله كوتاه، بر همه آن خرافه ها خط بطلان كشيده و مسخره بودن آن خرافه ها را آشكار مى‏ سازد. از اينجا معلوم مى ‏شود كه قرآن هرگز نمى ‏خواهد اعتقاد عرب جاهلى را در مورد تفاوت دختر و پسر بپذيرد، بلكه مى ‏خواهد مسلمات طرف را به رخ‏ او بكشد كه در اصطلاح منطق آن را "جدل" مى‏ گويند، و الا نه دختر و پسر در منطق اسلام از نظر ارزش انسانى تفاوتى دارند، و نه فرشتگان دختر و پسر دارند و نه اصلا آنها فرزندان خدا هستند، و نه خدا اصولا فرزندى دارد! اينها فرضياتى است بى پايه بر اساس فرضيه ‏هاى بى پايه ديگر، اما براى اثبات ضعف فكر و منطق اين خرافه‏ پرستان بهترين پاسخ است.(تفسير نمونه، ج‏22، ص: 514 به بعد)

    نتیجه اینکه استفهام آيه، استفهام انكارى و آميخته با استهزاء است. اساس اين استفهام استهزاء است و برای همین مطرح شده و گرنه خداوند، نه پسر دارد و نه دختر). (الميزان في تفسير القرآن، ج‏19، ص: 38)

    ادامه...
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۹/۲۹ در ساعت ۱۵:۳۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  11. تشکر


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    این معنا در آیات سوره نحل بیشتر توضیح داده شده:

    وَ يَجْعَلُونَ لِلَّهِ الْبَناتِ سُبْحانَهُ وَ لَهُمْ ما يَشْتَهُونَ
    وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‏ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظيمٌ
    يَتَوارى‏ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ أَ يُمْسِكُهُ عَلى‏ هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرابِ أَلا ساءَ ما يَحْكُمُونَ (نحل/57تا59)

    و براى خدا دخترانى مى‏ پندارند. منزّه است او ، و براى خودشان آنچه را ميل دارند [قرار مى‏دهند].
    و هر گاه يكى از آنان را به دختر مژده آورند، چهره ‏اش سياه مى‏ گردد، در حالى كه خشم [و اندوه‏] خود را فرو مى‏ خورد.
    از بدىِ آنچه بدو بشارت داده شده، از قبيله [خود] روى مى‏ پوشاند. آيا او را با خوارى نگاه دارد، يا در خاك پنهانش كند؟ وه چه بد داورى مى ‏كنند.

    در سوره زخرف هم بیان دیگری از این مطلب آمده است:

    وَ جَعَلُوا لَهُ مِنْ عِبادِهِ جُزْءاً إِنَّ الْإِنْسانَ لَكَفُورٌ مُبينٌ
    أَمِ اتَّخَذَ مِمَّا يَخْلُقُ بَناتٍ وَ أَصْفاكُمْ بِالْبَنينَ
    وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِما ضَرَبَ لِلرَّحْمنِ مَثَلاً ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظيمٌ (15تا17)

    و براى او بعضى از بندگان [خدا] را جزئى [چون فرزند و شريك‏] قرار دادند. به راستى كه انسان بس ناسپاس آشكار است.
    آيا از آنچه مى‏ آفريند، خود، دخترانى برگرفته و به شما پسران را اختصاص داده است؟
    و چون يكى از آنان را به آنچه به [خداى‏] رحمان نسبت مى‏ دهد خبر دهند، چهره او سياه مى ‏گردد، در حالى كه خشم و تأسف خود را فرو مى‏ خورد.

    ادامه...
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۹/۲۹ در ساعت ۱۵:۳۷
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  13. تشکر


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    مشركان عرب، فرشتگان را دختران خدا مى‏ پنداشتند و يا بدون ذكر انتساب به خداوند آنها را از جنس زن مى‏ دانستند! در سوره زخرف آيه 19 مى‏ فرماید:

    وَ جَعَلُوا الْمَلائِكَةَ الَّذينَ هُمْ عِبادُ الرَّحْمنِ إِناثاً أَ شَهِدُوا خَلْقَهُمْ سَتُكْتَبُ شَهادَتُهُمْ وَ يُسْئَلُونَ (زخرف/19)
    و فرشتگانى را كه خود، بندگان رحمانند، مادينه [و دختران او] پنداشتند. آيا در خلقت آنان حضور داشتند؟ گواهى ايشان به زودى نوشته مى ‏شود و [از آن‏] پرسيده خواهند شد.

    أَفَأَصْفاكُمْ رَبُّكُمْ بِالْبَنينَ وَ اتَّخَذَ مِنَ الْمَلائِكَةِ إِناثاً إِنَّكُمْ لَتَقُولُونَ قَوْلاً عَظيماً (اسراء/40)
    آيا [پنداشتيد كه‏] پروردگارتان شما را به [داشتن‏] پسران اختصاص داده، و خود از فرشتگان دخترانى برگرفته است؟ حقّاً كه شما سخنى بس بزرگ مى‏ گوييد

    اين پندار ممكن است بقاياى خرافاتى باشد كه از اقوام گذشته به عرب جاهلى رسيده بود و نيز ممكن است به خاطر اين بوده كه فرشتگان از نظرها مستورند و اين صفت بيشتر در زنان وجود داشت لذا به گفته بعضى اينكه عرب، شمس (خورشيد) را مؤنث مجازى و قمر (ماه) را مذكر مجازى مى‏ گويد، به خاطر اين است كه قرص آفتاب در ميان نور خيره كننده‏اش آن چنان پوشيده است كه نگاه كردن به آن آسان نيست در حالى كه قرص ماه كاملا نمايان است.
    اين احتمال نيز وجود دارد كه لطافت وجود فرشتگان، سبب اين توهم شده بود چرا كه زن نسبت به مرد جنس لطيفترى است. به هر حال اين يك خرافه و پندار غلط قديمى است كه متاسفانه هنوز رسوبات آن در اعماق فكرى بعضى ديده مى‏ شود و حتى در ادبيات زبانهاى مختلف نيز وجود دارد، از جمله اينكه هنگامى كه يك زن خوب را مى ‏خواهند توصيف كنند فرشته ‏اش مى‏ خوانند و عكسهايى كه از فرشتگان مى ‏اندازند غالبا به صورت زن است، در حالى كه فرشتگان اصولا جسم مادى ندارند كه مرد و زن و مذكر و مؤنث داشته باشند. (تفسير نمونه، ج‏11، ص: 271 و 272)
    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۹/۲۹ در ساعت ۱۵:۳۸
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  15. تشکر


  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    «تساوی» یا «تشابه» حقوق زن و مرد؟!




    نقل قول نوشته اصلی توسط maryam2 نمایش پست
    من خودم شخصا"فکر میکنم زن و مرد در انسانیت فرقی ندارند ولی هنوز به این جواب از طریق قرآن و احادیث و احکام نرسیده ام!
    مثلا"در قرآن در خصوص حقوق مرد و زن که صحبت میکند ،در جایی میگوید"مردان را بر زنان مرتبتی است"سوره بقره آیه228
    و یا در زمانی که مردی بمیرد از نظر شرعیحراماست که زن در مدت عده وفات لباس الوان بپوشد یا سفر غیر ضروری برود و....
    البته قاعدتا"زن عزادار خیلی از این کارها را نمیکند .بعضی از اینکارها ممکن است اعلام آمادگی برای ازدواج باشد ولی بعضی ها نه!...ممکن بود گفته شود بهتر است اینکارها را نکند ولی حرام بودن این کارها خیلی عجیب است!!!!آیادراسلام مردبرای زن حرمتی دارد که زن برای مرد ندارد؟!:motehayer:
    اسلام عزیز هیچگونه نقصی برای زنان قائل نیست. ریشه اصلی اشکالاتی که در باب حقوق زن مطرح می شود به خاطر خلط مبحث «تساوی» و «تشابه» حقوق زن و مرد است که همه آن ایرادها هم در جای خود جواب داده شده و خواننده سلیم را به درک صحیح مطلب هدایت نموده است.

    «حق» در مقابل «تکلیف» است. هر جا حقی برای کسی تعیین شده، در مقابل آن تکلیفی بر دوش صاحب حق قرار داده شده است. علت تفاوت حقوق زن و مرد در اسلام هم با توجه به این نکته روشن می شود؛ اگر در اسلام برای مردان و زنان، به تناسب خصوصیات و ویژگیهای جسمی و روحی آنان حقوقی تعیین شده، در مقابل به همان اندازه هم تکالیفی بر دوش آن دو نهاده شده است؛ یعنی در هر موضوعی حقوق بیشتر شده، تکلیف و وظایف و مسؤولیتهای صاحب حق هم بیشتر شده و بالعکس؛ هر جا از حقوق ظاهری کاسته شده، از وظایف و مسؤولیتهای آن فرد هم کاسته شده است.

    پس «تساوی حقوق زن و مرد»، به معنای «تشابه حقوق آنها» نیست بلکه چنین معنایی عین بی عدالتی و عدم تساوی است زیرا خصوصیات روحی و جسمی زن و مرد کاملا متفاوت است و تشابه حقوقی در مورد آنها نامعقول و بی معنی به نظر می رسد. تشابه حقوقی زن و مرد که خصوصیات و ویژگیهای جسمی و روحی منحصر به فرد و مجزا دارند، عملا غیر ممکن است و سر از بی عدالتی در می آورد.

    «تساوی حقوق» آن زمانی حاصل می شود که زن و مرد، در مقابل حقوقی که دارند، تکالیفی متناسب با خصوصیات جسمی و روحی شان بر دوش داشته باشند. از جمع و برآیند این حقوق و تکالیف، می توان تساوی یا عدم تساوی حقوق زن و مرد را بررسی کرد و بدست آورد.

    ادامه...

    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۹۰/۰۹/۲۹ در ساعت ۱۷:۱۹
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


  17. تشکر


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود