جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بمن بگویید چرا............( 1 )

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    606
    تشکر:
    1
    حضور
    20 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    بمن بگویید چرا............( 1 )




    بگویید چرا

    ما که میگوییم خدا دارای جا ومکان نمیباشد و نسبت دادن جا برای خداوند حتی کفر میباشد و حضرت علی (ع) فرموده : اگر بگوییم خدا در اسمانهاست پس زمین را از او خالی دانسته ایم و اگر بگوییم در زمین است اسمانها را از او خالی دانسته ایم

    پس چرا خداوند برای خود مکان قرارداده و میفرماید :خدای شما کسیست که اسمانها و زمین را در 6 روز خلق کرد و سپس بر عرش قرار گرفت . چرا برای خود مکان در نظر گرفت...
    سوره طه ایه 5
    سوره یونس ایه 3
    ۩۩۩... پس بگذارید سرسپردگی به خداوند لباس درونتان باشد نه نمایش بیرون...در پنهان ترین لایه های روحتان باشد، نه آواز آشکار لبهایتان.... بگذارید سرسپردگی به خداوند در میان استخوان دنده هایتان باشد...۩۩۩

  2. تشکرها 3


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط king81 نمایش پست
    بگویید چرا

    ما که میگوییم خدا دارای جا ومکان نمیباشد و نسبت دادن جا برای خداوند حتی کفر میباشد و حضرت علی (ع) فرموده : اگر بگوییم خدا در اسمانهاست پس زمین را از او خالی دانسته ایم و اگر بگوییم در زمین است اسمانها را از او خالی دانسته ایم
    پس چرا خداوند برای خود مکان قرارداده و میفرماید :خدای شما کسیست که اسمانها و زمین را در 6 روز خلق کرد و سپس بر عرش قرار گرفت . چرا برای خود مکان در نظر گرفت...
    سوره طه ایه 5
    سوره یونس ایه 3
    بنا م خدا
    «عرش» در لغت به معناى جاى سقف دار، تخت پايه بلند و مكان مرتفع به كار رفته است. «استواء» به معناى توجه، قصد، رو كردن، تسلط، استقرار بر چيزى، احاطه كامل و قدرت بر خلقت و تدبير آمده است.(1)
    «استواء بر عرش» كنايه از تسلط پروردگار و احاطه كامل او نسبت به جهان هستى و نفوذ فرمان و تدبيرش در سراسر عالم است. خداوند با اين تعابير، خواسته است با زبان مردم حرف زده باشد.
    اين جمله در عين اين كه مثال است و احاطه تدبير خداى متعال را در ملكش مجسم مى سازد، دلالت دارد كه در اين ميان حقيقتى هم هست و آن عبارت است از همان مقامى كه گفتيم زمام جميع امور در آن جا متراكم و مجتمع مى شود; بنابراين، «استواء» خداوند بر «عرش»، يعنى ملك او بر همه اشيا احاطه دارد و تدبيرش بر همه امور عالم گسترده است. در نتيجه خداى متعال، رب هر چيز و يگانه در ربوبيت است; چون مقصود از رب، جز مالك و مدبر چيز ديگرى نيست; به همين جهت در پى «استواء بر عرش» ملكيت و علمش را به هر چيز بيان مى كند.
    ************
    1:مفردات، راغب اصفهانى،ص 257 و 341


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    بنا م خدا
    معناى «عرش» در آيات: «وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ» (توبه، 129)، «الَّذِينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ» (مؤمن، 7)، «وَ يَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّكَ فَوْقَهُمْ يَوْمَـئِذ ثَمَـنِيَةٌ» (حاقه، 17)، «وَ تَرَى الْمَلَـئِكَةَ حَآفِّينَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ» (زمر، 75) به همين معنائی است که بالاعرض شد; چون از ظاهر اين آيات برمى آيد كه «عرش» يك حقيقت است; نه صرف مَثَل. نهايت اين كه «استوى على العرش» مقامى غير جسمانى و حقيقتى است كه جميع سرنخ هاى حوادث و امور در آن متراكم و جمع است.
    براى عرش، معانى ديگرى نيز ذكر شده از جمله:
    1. علم بى پايان پروردگار
    2. مالكيت و حاكميت خداوند
    3. هر يك از صفات كماليه و جلاليه الهى
    4. قلب پيامبران، اوصيا و مؤمنان
    5. علمى كه خداوند به پيامبران اعطا كرده است.
    «عرش» مى تواند تمام معانى ياد شده را داشته باشد. چنان كه در روايات به همين مسئله اشاره شده است.(1)
    *******
    1. تفسير الميزان، علامه طباطبايى(ره)، ج 8، ص 204ـ216/ج 14،ص 183ـ184


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    155
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    1
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط king81 نمایش پست
    بگویید چرا

    ما که میگوییم خدا دارای جا ومکان نمیباشد و نسبت دادن جا برای خداوند حتی کفر میباشد و حضرت علی (ع) فرموده : اگر بگوییم خدا در اسمانهاست پس زمین را از او خالی دانسته ایم و اگر بگوییم در زمین است اسمانها را از او خالی دانسته ایم

    پس چرا خداوند برای خود مکان قرارداده و میفرماید :خدای شما کسیست که اسمانها و زمین را در 6 روز خلق کرد و سپس بر عرش قرار گرفت . چرا برای خود مکان در نظر گرفت...
    سوره طه ایه 5
    سوره یونس ایه 3

    ای جان ... سوالات چرا ؟ چرا؟ رو دوست دارم .... کشف حقیقت از این چرا پرسیدن ها شروع می شه ... ادامه دوست عزیز

    برکت باشد
    خداوندا دعا مي کنم که هر چه صلاح توست همان شود... ان شاء الله

  7. تشکرها 3


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    : كلمه «ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَآءِ» فقط اشاره به تسلّط و احاطه كامل و قدرت بر خلقت و تدبير آسمان دارد ; در حالى كه كلمه «ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ» كنايه از احاطه كامل خداوند متعال و تسلط او بر تدبير كل امور آسمان ها و زمين (مجموعه جهان هستى ) بعد از خلقت آنهاست .
    «استوى »: از ماده «استواء» گرفته شده و در لغت به معناى توجه و قصد و رو كردن و تسلط و احاطه كامل و قدرت بر خلقت و تدبير آمده است.
    عرش: الفاظى كه انسانها براى بيان ويژگى هاى زندگى محدود و مادى خود وضع كرده اند، هيچ گاه نمى تواند بيانگر عظمت خداوند و برخى از مخلوقات او باشد . از طرفى چون قرآن براى همين انسانها نازل شده و با زبان آنها سخن گفته و از همين الفاظ بهره جسته است ، مقدارى از عظمت خداوند و مخلوقاتش را با معانى كنايى ، ترسيم نموده است كه كلمه عرش از اين قبيل است ، زيرا در لغت به معنى جاى سقف دار(1) تخت پايه بلند(2) و مكان مرتفع (3) به كار رفته است ولى در قرآن عرش به معنى «مرحله اى از تكوين و آفرينش است كه در آن مرحله زمام و سررشته تمام حوادث و اسباب - كه علت وجود حوادثند - و ترتيب و تنظيم سلسله علل و اسباب در آن مرحله وجود دارد .(4)» به عبارت ديگر عرش به معنى محل اجتماع و تمركز سررشته هاى تدابير عالم است و استواء خداوند بر عرش - كه در چند آيه قرآن آمده است - به معنى احاطه و استيلاء خداوند و حكومت ، سلطه و تدبير او بر نظام هستى و قوانين آن است .
    براى عرش معانى ديگرى نيز ذكر شده از جمله : 1- علم بى پايان پروردگار 2- مالكيت و حاكميت خداوند 3- هر يك از صفات كماليه و جلاليه الهى 4- قلب پيامبران ، اوصيا و مؤمنان 5- علمى كه خداوند به پيامبران اعطا كرده است .(5) عرش مى تواند تمام معانى فوق را داشته باشد كه در روايات به آنها اشاره شده است و امام صادق(عليه السلام) در اين باره مى فرمايد : «عرش معانى مختلفى دارد و در هر جاى قرآن به مناسبتى كه اسم عرش برده شده صفات مربوط به همان جهت ذكر شده است .(6)


    1 . ر .ك : تفسير نمونه ، آية الله مكارم شيرازى و ديگران ، ج 7 ، ص 38 ، دارالكتب
    2 . المفردات فى غرايب القرآن ، راغب اصفهانى ، نشر كتاب ، ص 329 .
    3 . تفسير نمونه ، آيت الله مكارم شيرازى ، نشر دارالكتب الاسلامية ، ج 2 ، ص 200 .
    4 . مفردات ، راغب اصفهانى / المنجد فى اللغة ، لويس معلوف .
    5 . ترجمه الميزان ، ج 8 ، ص 184 .
    6 . تفسير نمونه ، ج 20 ، ص 35 .

  9. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی آیا این روایت های در تایید تحریف قرآن معتبر است ؟
    توسط ساحل نجات در انجمن دلایل عدم تحریف قرآن
    پاسخ: 6
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۲/۱۷, ۱۸:۰۸
  2. بگویید روضه حضرت قاسم(ع) نخوانند (مرحمت)
    توسط مقاومت در انجمن برگی از دفتر زندگی ( زندگی نامه و خاطرات شهدا)
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۲/۱۳, ۱۵:۳۶
  3. فرهنگ اموی را بیان فرمایید چه بود و اصلاحات علوی چگونه صورت گرفت؟
    توسط شهید علی اصغر پازوکی در انجمن حکومت ها ، اقوام و ملل و سنت های در قرآن
    پاسخ: 11
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۰۹, ۲۳:۳۸
  4. *¸ღ¸ღ¸* بیایید از کودکان بیاموزیم *¸ღ¸ღ¸*
    توسط ╫❀نیایش❀╫ در انجمن کودک و خانواده
    پاسخ: 35
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۱۴, ۱۰:۴۸
  5. آیا آموختن هنر قرآن از نظر پیامبر و ائمه تایید شده است؟
    توسط رضوانه در انجمن آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم
    پاسخ: 2
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۱۲/۱۴, ۲۱:۴۸

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود