جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: **از ما چه خواهند پرسید ؟**

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    147
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    4

    **از ما چه خواهند پرسید ؟**




    بسم الله الرحمن الرحیم
    تا کنون این سوال در ذهنت نقش بسته؟ " یوم الحساب از ما چه میپرسند؟"

    بنگریم وبیاندیشیم

    آنگاه کاری که
    اومیخواهد انجام دهیم....!
    فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده
    خدایا!
    کمکم کن؛ پیمانی را که در طوفان با تو بستم در آرامش فراموش نکنم.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    136
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    واقع برنامه جالب و قابل تأملی تهیه کرده اید
    اجرکم عندالله


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    16
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    يوم تبلي السرائر


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    806
    تشکر:
    1
    حضور
    20 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    73
    آپلود
    0
    گالری
    1



    در آن روز از همه نعمتهایی که در این دنیا در اختیارمان قرار داده شده
    سوال خواهد شد.

    از جوانی ، عمرمان را چگونه گذراندیم؟
    راستی از این همه فرصت که خدا در اختیارمان قرار داده
    چگونه استفاده کردیم.

    از ثانیه ثانیه عمرمان سوال خواهد شد.
    خودمون را برای روز حساب آماده کنیم.
    زنگ تفریح دنیا همیشگی نیست؛ زنگ بعد حساب داریم.

    روزي حداقل يکبار به ان نگاه کن
    "هيچ کس دوبار زندگي نمي کند."
    جايي روي ديوار بنويس


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    تعبیر مثقال ذرةیا مثقال حبةبسیار تأمل برانگیز هست.
    ایندو تعبیر جمعاً 8بار درقرآن ذکر شده که آدرس آنها را جهت مطالعه دوستان ارائه میکنم.
    مطلب نسبتاً واضح هست و ترجمه قرآن کافیه هست برای درک حساسیت موضوع با اینحال اگر کسی سوالی داشت دراینباره،من درخدمتم.

    مثقال حبة

    سورۀأنبیاء آیۀ47

    سورۀلقمان آیۀ16


    مثقال ذرة

    سورۀسباء آیۀ3و22


    سورۀنساء آیۀ40


    سورۀیونس آیۀ61

    سورۀزلزله آیۀ7و8


    ویرایش توسط ابو محمد : ۱۳۸۸/۰۸/۲۷ در ساعت ۱۹:۲۱

    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند


  7. تشکرها 3


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط فاطیما*ع نمایش پست
    یوم الحساب از ما چه میپرسند؟"
    إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلا اسراء36
    گوش و چشم و دل، همه مسئولند.

    اين مسئوليتها به خاطر آن است كه سخنانى را كه انسان بدون علم و يقين مى‏گويد يا به اين طريق است كه از افراد غير موثق شنيده، و يا مى‏گويد ديده‏ام در حالى كه نديده، و يا در تفكر خود دچار قضاوتهاى بى ماخذ و بى پايه‏اى شده كه با واقعيت منطبق نبوده است، به همين دليل از چشم و گوش و فكر و عقل او سؤال مى‏شود كه آيا واقعا شما به اين مسائل ايمان داشتيد كه شهادت داديد، يا قضاوت كرديد، يا به آن معتقد شديد و عمل خود را بر آن منطبق نموديد؟! گر چه بعضى از مفسران گفته‏اند كه منظور از سؤال كردن از اين اعضاء سؤال از صاحبان آنها است، ولى با توجه به اينكه قرآن در آيات ديگر (مانند آيه 21 فصلت) تصريح مى‏كند كه روز قيامت، اعضاء پيكر انسان و حتى پوست تنش به سخن در مى‏آيند و حقايق را بازگو مى‏كنند، هيچ دليلى ندارد كه ما ظاهر آيه را رها سازيم و نگوئيم از خود اين اعضاء سؤال مى‏شود.
    اما اينكه چرا از ميان حواس انسان تنها اشاره به چشم و گوش شده است، دليلش روشن است، زيرا معلومات حسى انسان غالبا از اين دو طريق حاصل مى‏شود و بقيه تحت الشعاع آنها هستند.


    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند



  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۷
    نوشته
    1,246
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ۱۰ سوالی که خدا از تو سوال نمی‌پرسد!! ( مطالب جالب و خواندنی )




    1- خداوند از تو نخواهد پرسید پوست تو به چه رنگ بود
    بلکه از تو خواهد پرسید که چگونه انسانی بودی؟

    2- خداوند از تو نخواهد پرسید که چه لباس‌هایی در کمد داشتی
    بلکه از تو خواهد پرسید به چند نفر لباس پوشاندی؟

    3- خداوند از تو نخواهد پرسید زیربنای خانه ات چندمتر بود
    بلکه از تو خواهد پرسید به چند نفر در خانه ات خوش آمد گفتی؟

    4- خداوند از تو نخواهد پرسید در چه منطقه ای زندگی می‌کردی
    بلکه از تو خواهد پرسید چگونه با همسایگانت رفتار کردی؟

    5- خداوند از تو نخواهد پرسید چه تعداد دوست داشتی
    بلکه از تو خواهد پرسید برای چندنفر دوست و رفیق بودی؟

    6- خداوند از تو نخواهد پرسید میزان درآمد تو چقدر بود
    بلکه از تو خواهد پرسید آیا فقیری را دستگیری نمودی؟

    7- خداوند از تو نخواهد پرسید عنوان و مقام شغلی تو چه بود
    بلکه از تو خواهد پرسید آیا سزاوار آن بودی وآن را به بهترین نحو انجام دادی؟

    8- خداوند از تو نخواهد پرسید که چه اتومبیلی سوار می‌شدی
    بلکه از تو خواهد پرسید که چندنفر را که وسیله نقلیه نداشتند به مقصد رساندی؟

    9- خداوند از تو نخواهد پرسید چرا این قدر طول کشید تا به جست و جوی رستگاری بپردازی
    بلکه با مهربانی تو را به جای دروازه های جهنم، به عمارت بهشتی خود خواهد برد.

    10- خداوند از تو نخواهد پرسید که چرا این مطلب را برای دوستانت نخواندی
    بلکه خواهد پرسید آیا از خواندن آن برای دیگران در وجدان خود احساس شرمندگی می‌کرد
    ویرایش توسط فالق الاصباح : ۱۳۸۸/۱۰/۱۲ در ساعت ۲۰:۴۰
    شهيد عماد مغنيه: براي من ميل رهبر معظم انقلاب، حجت شرعي است.


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,487
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    1164
    آپلود
    119
    گالری
    2



    سلام
    به نظر من اصلا سوالی نمی پرسد چون حجتش به ما تمام شده.ما خطاکاریم.اون بزرگه
    آفت دين سه چيز است، داناى بد كار و پيشواى ستم كار و مجتهد نادان‏
    حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاجی به دریا ندارد.این کشتی روی قطره اشکی مقدس که برای حسین بن علی ریخته می شود می گذرد.علامه جعفری

  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط فاطیما*ع نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم
    تا کنون این سوال در ذهنت نقش بسته؟ " یوم الحساب از ما چه میپرسند؟"

    بنگریم وبیاندیشیم

    آنگاه کاری که
    اومیخواهد انجام دهیم....!

    پاسخ:
    با عرض سلام وادب خدمت دوستان عزيز،در رابطه با اينكه در قيامت از چه چيزهايي سوال مي شود،به برخي از روايات در اينباره اشاره مي كنم:
    1- پيامبر اسلام (ص) فرمود: «إذا كان يوم القيامة و نصب الصّراط على جهنّم لم يجُز عليه إلّا من معه جوازٌ فيه ولاية علىّ بن أبى طالب و ذلك قوله تعالى: «وقفوهم إنّهم مسئولون»، [يعنى عن ولاية علىّ بن أبى طالب»(1) [در روز قيامت وقتى بر جهنم، صراط استوار گردد هيچ كس حق عبور ندارد، مگر اين كه با او جواز ولايت على بن ابى طالب باشد و اين است معناى آية «وقفوهم إنّهم مسئولون» يعنى از ولايت على بن ابى طالب سؤال مى شود.]
    2- امام رضا (ع) نام مبارك علىّ (ع) را ياد آور شد و از پيامبر (ص) چنين نقل فرمود: «وعزّة ربّى إنّ جميع أمّتى لموقوفون يوم القيامة و مسؤولون عن ولايته و ذلك قول الله عزوجل: «وقفوهم إنّهم مسئولون»»(2) [به عزّت پروردگارم سوگند در روز قيامت همة امّتم نگهداشته مى شوند و از ولايت علىّ بن ابى طالب از آنان پرسش مى كنند و اين معناى آية «وقفوهم إنّهم مسئوولون» است.]
    3- امير مؤمنان (ع) از پيامبر (ص) نقل مى كنند: «أوّل ما يُسأل عنه العبد حبّنا أهل البيت»(3) [نخستين پرسش در قيامت از دوستى اهل بيت است.]
    4- پيامبر اكرم (ص) مى فرمايد: «لا تزل قدم عبد يوم القيامة حتّى يسأل عن أربع: عن عمره فيما أفناه، وشبابه فيما أبلاه، وعن ماله من أين كسبه وفيما أنفقه، وعن حبّنا أهل البيت»(4) [در روز قيامت هيچ كس قدم از قدم بر نمى دارد تا به چهار پرسش پاسخ دهد: از عمر او سؤال مى شود در چه چيز فانى كرده جوانى را در چه چيز صرف كرده، مالش را از كجا به دست آورده و در كجا خرج كرده و از دوستى اهل بيت (ع)]
    5- امير المؤمنين (ع) مى فرمايد: «اتّقوا الله فى عباده وبلاده فإنّكم مسؤولون حتى عن البقاع والبهائم»(5) از خدا حتى دربارة بندگان و شهرهاى او پروا داشته باشيد زيرا شما مورد سؤال خواهيد بود حتى از شهرها آبادگر بوديد يا خرابكار؟ و از چهارپايان با آنها چه كرديد؟، اذّيت و آزار يا رفاه و آسايش؟
    6- از نعمت‏هاى پروردگار: «ثم لتسئلنّ يومئذٍ عن النّعيم»(6) [در آن روز همة شما از نعمت‏هايى كه پروردگار به شما ارزانى داشت سؤال خواهيد شد كه آيا در راه حق هزينه كرديد يا باطل؟ از مجراى حق به دست آورديد يا از راه ستم و زور؟] از غذا و آب زلال و سرد، از طعام‏هاى گونه گون و از همه مهمتر از نعمت توحيد، نبوّت، ولايت و حبّ اهل بيت. در اين مورد احاديث فراوانى وارد شده است چنان كه امام رضا (ع) در تفسير «نعيم» مى فرمايد: نعيم، حبّ و دوستى ما اهل بيت است. خداوند پس از توحيد و نبوّت از شما راجع به نعمت دوستى با ما سؤال مى كند. اگر كسى محبّ ما اهل بيت باشد حق تعالى او را به نعمت جاودانة بهشت مى رساند. سپس افزود: «قال رسول الله (ص) أوّل ما يسئل عنه العبد بعد موته شهادة أن لا إله إلّا الله و أنّ محمّداً رسول الله و أنّك ولىّ المؤمنين بما جعله الله و جعلته لك. فمن أقرّ بذلك و كان معتقده صار إلى النّعيم الّذى لا زوال له»(7)
    ابو حنيفه از امام صادق (ع) از تفسير آيه فوق پرسيد. امام صادق (ع) سؤال را به او بازگرداند و فرمود: اى نعمان به نظر تو نعيم چيست؟ گفت: طعام و آب سرد است. فرمود: اگر خداوند تو را در روز قيامت در برابر خود نگهدارد تا از هر لقمه اى كه خورده و هر جرعه اى كه نوشيده‏اى پاسخ گويى، بايد مدّت بسيارى بايستى و پاسخ دهى. عرض كرد پس «نعيم» چيست؟ فرمود: ما اهل بيت هستيم كه به واسطه ما به بندگانش نعمت مى دهد و به وسيله ما ميان بندگان الفت و محبت ايجاد مى كند، از آن پس كه با يكديگر اختلاف داشتند. به واسطه ما، خداوند ميان دل‏هايشان الفت انداخت و آنان را برادر ساخت، پس از آن كه دشمن بودند و به واسطه ما، آنان را به نور اسلام هدايت كرد. اين همان نعمت هميشگى است. حق تعالى از بابت حقّ نعمتى كه به آنان بخشيد، يعنى از پيامبر و عترت او از آنان سؤال مى كند(8)
    بنابراين، همه نعمت‏هاى مادّى و طبيعى بر اثر نعمت‏هاى معنوى مانند توحيد، نبوّت، ولايت، امامت و حبّ اهل بيت است. پيامبر (ص) و پيشوايان معصوم (ع) واسطه فيض نعمت‏ها به شمار مى روند چنان كه اين مفاد از سراسر زيارت «جامعه كبيره» آشكار است.
    7- دعوت پيامبران (ع) نيز از موارد پرسش است. در روز قيامت خداوند به مردم ندا مى دهد كه رسولان حق را چگونه پاسخ داديد؟ دعوتشان را پذيرفتيد و اطاعت كرديد يا مخالفت و عصيان ورزيديد؟ پس آن روز راه هر گونه عذر و سخن بر تبه كاران مسدود مى شود و از هول عذاب هيچ پرسش و پاسخى ندارند: «ويوم يناديهم فيقول ماذا أجبتم المرسلين فعميت عليهم الأنباء يومئذٍ فهم لايتساءلون»(9)
    8 از دختران زنده به گور شده پرسيده مى شود كه به كدام جرمى كشته شدند: «وإذا الموءودة سئلت باىِّ ذنبٍ قتلت»(10). فرهنگ برخى از طوايف عرب جاهلى چنين بود كه هرگاه به يكى از آنان مژده تولّد دختر داده مى شد صورتش از شدت خشم سياه مى گشت و از قبيله خود متوارى مى شد و با خود مى انديشيد كه دختر را با خوارى و ذلّت نگهدارى كند يا او را زنده به گور سازد: «و إذا بشّر أحدهم بالأنثى ظلّ وجهه مسودّاً وهو كظيمٌ يتورى من القوم من سوء ما بشّر به أيمسكه على هونٍ أم يدسُّه فى التّراب»(11)
    اما اسلام با اين فرهنگ غلط شديداً به مبارزه برخاست و پيامبر اسلام (ص) براى مبارزه با آن نقش اساسى و عمده ايفا فرمود، چنان كه به وجود مقدس حضرت فاطمه (ع) بى اندازه احترام مى گذاشت، دستش را مى بوسيد و هنگام رفتن به سفر و هنگام بازگشت به ديدارش مى شتافت. امام صادق (ع) مى فرمايد: «البنات حسنات و البنون نعمة و الحسنات يثاب عليها و النعمة يسئل عنها، و قال: إنّه بشر النّبى (ص) بفاطمة (ع) فنظر فى وجوه أصحابه فرأى الكراهيّة فيهم. فقال مالكم؟ ريحانة أشمّها و رزقها على الله»(12) [دختران از قبيل عمل صالح و حسنه به شمار مى روند و پسران نعمتند. حسنه و عمل صالح داراى ثواب است، اما نعمت، مورد سؤال قرار مى گيرد. سپس فرمود: هنگامى كه بشارت تولّد فاطمه (ع) را به پيامبر (ص) دادند به چهره‏هاى اصحابش نگريست و چون آثار فرهنگ غلط جاهلى در آنان مشاهده كرد، فرمود اين چه حالتى است كه در شما مى نگرم؟ فاطمه دسته گلى است كه او را مى بويم و روزى او نيز بر خداست.]
    پيامبر و ائمه طاهرين (ع) درباره «وإذا الموءُودة سئلت بأىّ ذنب قتلت» تأويل‏هاى ديگرى نيز دارند. مانند اين كه در روز قيامت هر مقتولى كه از روى ستم كشته شده باشد دامن قاتل خود را مى گيرد و مى گويد: پروردگارا از اين قاتل بپرس چرا مرا كشت همچنين از خويشان رسول خدا (ص) پرسيده مى شود كه مؤمنان صدر اسلام اقرباى شما بودند، با ذوى القربى چه كرديد؟ و چرا آنان را كشتيد؟، همچنين از ستمى كه بر بندگان شده سؤال مى شود. امام باقر (ع) در تفسير آية مزبور فرمود: «من قتل فى مودّتنا»(13) درباره آنان كه در راه محبت و دوستى ما اهل بيت كشته شدند سؤال خواهد شد.
    گفتنى است، مرحوم فيض كاشانى پاسخ و پرسش‏هاى اخروى را با عنوان «المسائلة والشهداء» نگاشته و احاديث فراوانى دربارة سؤال از قلم، لوح، اسرافيل، جبرئيل، محمد (ص)، على (ع)، پيشوايان دينى (ع)، دوستان مؤمن، كفّار، اغنيا، فقير مؤمن، كافر توانگر، كافر تهى دست و پاسخ آنها بيان داشته است(14)
    {آية الله جوادى آملى، تفسير موضوعى قرآن ج 4 (معاد در قرآن)}.

    پى‏نوشت‏
    (1)) نور الثقلين 4/ 401
    (2)) همان مدرك
    (3)) همان/ 402
    (4)) همان مدرك
    (5)) نور الثقلين 4/ 402.
    (6) تكاثر/ 8
    (7)) نور الثقلين 5/ 664.
    (8)) نور الثقلين 5/ 663.
    (9) قصص/ 5666
    (10) تكوير/ 8 9
    (11) نحل/ 85 59.
    (12)) نور الثقلين 3/ 61
    (13)) نور الثقلين 5/ 514.
    (14)) علم اليقين 2/ 1128.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود