صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نظر قرآن درباره پلوراليسم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما نظر قرآن درباره پلوراليسم




    پلوراليزم يا تکثّر اديان از مباحث «فلسفه دين » است که در قرن حاضر به صورت جدى متفکران غرب آن را مطرح کرده اند . قرائت و معناى شايع و متبادر آن پذيرفتن حقانيت تمامى اديان است ; و لازمه آن تعدّد صراطهاى مستقيم است . پيشينه اين بحث در ايران حدوداً به چند دهه گذشته ـ البته نه با اصطلاح پلوراليزم بلکه به عنوان «تعدّد اديان » ـ بر مى گردد . اين مقوله در آن عصر نيز براى خود طرفداران و مخالفانى داشته است که مى توان به دو فيلسوف و متفکر معاصر يعنى علامه طباطبايى (1)و شهيد مطهرى اشاره کرد که هر دو گام در اين عرصه نهادند و به ابطال پلوراليزم پرداختند .
    در سالهاى اخير دوباره مشعل اين بحث روشن شده است و اين بار مدعيان ، آن را در مجامع و تريبون هاى مختلفى براى عموم مردم مطرح کردند که چه بسا موجب سر در گمى مخاطبانى گردد که آشنايى کامل با مبانى نظريه پلوراليزم و اسلام ندارند ; و به تعبير متفکر شهيد مطهرى «عصر ما از نظر دينى و مذهبى خصوصاً براى طبقه جوان ، عصر اضطراب و دودلى و بحران است .»(2)
    از اين رو ضرورت ارائه يک بحث شفاف و به دور از هرگونه غرض ورزى و افراط و تفريط براى نسل جوان بيش از پيش احساس مى شود .
    ***********
    1: علامه طباطبائى ، ظهور شيعه ، ص 8 و 9
    2:عدل الهى ، چ 2 ، مقدمه


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما ضرورت دين





    در ابتداى بحثِ تکثر اديان بايد اين نکته تنقيح گردد که انسان به وجود دين و بعثت پيامبران نيازمند است يا نه ؟ در پاسخ مختصر آن بايد گفت : که هدف از آفرينش انسان رسيدن به ساحل نجات و خوشبختى است و تأمين آن با شکفته شدن استعدادهاى نهفته او ميسّر مى شود . در اينجا اين سؤال به وجود مى آيد که آيا انسان ، خود توان شناخت استعدادهاى نهفته خود را دارد ، يا نه ؟ علاوه بر آن آيا انسان مى تواند قوانين اساسى فردى اجتماعى به منظور تأمين سعادت خود و اجتماع وضع کند ، يا نه ؟
    تا عصر حاضر هيچ فيلسوفى و دانشمندى مدعى شناخت انسان و نيازهاى فطرى او نشده است و هر روز که قافله علم و فلسفه به پيش مى تازد ، بر مجهولات انسان در اين زمينه افزون مى شود ; و لذا در تعريف انسان گفته شده است که «انسان موجودى است ناشناخته » .
    از اين رو ، حکمت و لطف الهى اقتضا مى کند که انسان را در اين ره بى رهنما نگذارد و با فرستادن پيامبران هادى انسان گردد .(1)
    ************
    1: برای مطالعه بیشتررجوع شودبه مجموعه آثار ، انتشارات صدرا ، ج 7



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۷
    نوشته
    1,379
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    469
    آپلود
    263
    گالری
    97



    سلام..

    لینک کتابهای مربوط موجود در کتابخانه:

    :عدل الهى ، چ 2 ، مقدمه
    عدل الهی : شهید مطهری: کتاب مخصوص رایانه

    نقد پلورالیسم دینی .مقاله: حجت‏الاسلام ربانی گلپایگانی

    موفق باشید

    ویرایش توسط [Kavir] : ۱۳۸۸/۰۸/۲۸ در ساعت ۱۸:۰۷

    در کوی نيک نامان، ما را گذر ندادند

    گر تو نمی پسندی، تغيير ده قضا را


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    بعد از احساس ضرورت انتخاب دين و بعثت انبيا ، انسان وقتى قدم در عرصه انتخاب دين مى گذارد ، در نگاه آغازين ، متوجه وجود اديان و مکاتب متکثرى مى شود که هر کدام کثيرى از مردم را به سوى خود جذب کردند . در همين نگاه آغازين ، متوجه تعارض بنيادين ميان اديان موجود مى شويم ، براى نمونه ، مى توان به اديانى که به «آسمانى » معروفند ، اشاره کرد . دين يهوديت و مسيحيت ، هر يک به نوعى به شرک و تعدد «اله » معتقدند . آيين زرتشت با طرح دوگانه پرستى (يزدان و اهريمن ) در عداد اديان شرک آلود قرار گرفته است ; و از سوى ديگر اسلام منادى توحيد محض است و خطاب به قوم يهود و مسيح ، در قرآن کريم آمده است :
    «يَـأَهْلَ الْکِتَـبِ تَعَالَوْاْ إِلَى کَلِمَة سَوَآءِ بَيْنَنَا وَبَيْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَلاَ نُشْرِکَ بِهِ شَيْـًا» (آل عمران/64) .


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    از وجود تناقصات در ارکان اديان آسمانى موجود به راحتى مى توانيم وضعيت اديان ديگر را تشخيص بدهيم ، مکاتب و اديانى که يا به کلى منکر وجود امر قدسى هستند و يا فقط قايل به وجود امر قدسى و عالم ماوراء طبيعت هستند و منکر وجود خداوند و نبوت اند ; مثل مکتب کمونيستها و آيين هندو .


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اعتقاد به نوعی از پلورالیسم.




    به نام خدا

    با سلام

    با تشکر از سرنگار خوبتون و مطالب مفیدتون.

    بنده فکر میکنم یک نوعی از نظریه پلورالیسم ادیان قابل دفاع هست. به این صورت که اگر بنده در قسمتی از کره زمین به دنیا آمدم که هیچ از دین اسلام نشنیده ام و اکثر افراد در اطراف من غیر مسلمان هستند. بنابرین به سختی من امکانش هست که راجب دین اسلام انگیزه ای برای تحقیق داشته باشم. در این حالت بنده یک دینی را انتخاب کرده ام. مثلا دین مسیحیت را. خوب در این حالت نمیتوان کاملا مطمین بود که بنده جهنمی هستم. چون دین اسلام صدایش را به سختی به من رساند.

    در سوره بقره چنین آمده است:

    آيه 62
    إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَالَّذِينَ هَادُواْ وَالنَّصَرَى‏ وَالصَّبِئِينَ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ وَعَمِلَ صَلِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏
    ترجمه
    همانا كسانى كه (به اسلام) ايمان آورده و كسانى كه يهودى شدند و نصارى و صابئان، هركس كه به خدا و روز قيامت ايمان آورد و عمل صالح انجام دهد، پس براى آنها در نزد پروردگارشان، پاداش و اجر است و بر آنها ترسى نيست و آنها محزون نمى‏شوند.


    در تفسير نمونه از جامع البيان، نقل شده است: سلمان فارسى به رسول اكرم صلى الله عليه وآله گفت: دوستان من كه اهل ايمان و نماز بودند، ولى شما را نديدند تا به شما ايمان بياورند، وضع آنها در قيامت چگونه است؟ يكى از حاضرين جواب داد: اهل دوزخند. ولى اين آيه نازل شد كه هر كدام از پيروان اديان كه در عصر خود بر طبق وظايف و فرمان الهى عمل كرده‏اند مأجورند. البتّه اين آيه نمى‏تواند بهانه و دستاويزى براى ماندن در يهوديّت و مسيحيّت باشد. زيرا اوّلاً: قرآن، اهل كتاب را به اسلام دعوت نموده است و ثانياً: تهديد كرده كه اگر آگاهانه به سراغ دينى غير از اسلام بروند، مورد قبول نيست. تفسیر نور

    صاحبان اديان ديگر در صورت بى‏اطلاعى از اسلام، چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام، اگر به دين آسمانى خود ايمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند ودر بى‏اطلاعى خود مقصّر نباشند، اهل نجات هستند. «من آمن باللّه... لاخوف عليهم...» تفسیر نور

    اما اگر پلورالیسم را بهانه ای قرار دهم برای فرار از حق (دین اسلام). بدون شک جهنمی هستم. یعنی اگر کسی دین دیگری را انتخاب کرد فقط از روی احساسات و یا بدون هیچ دلیل منطقی بدون شک جهنمی است. در حالت دیگه هم اگر کسی شکی نداشته باشه که دینی که انتخاب کرده حق نیست و مطمین باشه که راه باطل را داره طی میکنه بدون شک جهنمی هست. این حالت حالت شیطان هست چون شیطان هیچ شکی نداشت که "دینی" که او میپیمود اشتباه هست ولی باز هم حاضر به تغییر مسیرش نبود.

    منتظر نقد ...

    طیب
    ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۸/۰۹/۰۱ در ساعت ۰۸:۲۵
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ



  8. تشکرها 2


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    147
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    4



    به نام خدا

    سلام
    آقای مشکات من هم به نوبه خود از نوشته های شما تشکر میکنم.

    و با نظر آقای طیب موافقم.
    با توجه به اینکه به طور طبیعی ؛یکی از عواملی که موجب معتقد شدن ما به دین به "حق" (اسلام)شده .نشو ونما در یک محیط دینی بوده.بعضی اوقات این فکر در ذهنم شکل میگیره که اگر من حدودا چندین کیلومتر ان طرف تر از این خط مرزی متولد میشدم آیا همین اعتقادات شکل میگرفت؟



    جناب آقای مشکات ؛سوالی که دارم اینه :
    عده ای به این معتقدن که گوهر ادیان یکیست وظاهر وپوسته متفاوت دارند وپیروان هر دین میبایست از ظواهر واین

    پوسته ها عبور کنندتا به باطن وگوهر اصلی دست پیدا کنند اون وقت است که همه ما به یک چیز دست پیدا کردیم.

    البته این گروه کثرت گرا نیستند اما وجه اشتراک آنها با کثرت گرایان در همین تجربه دینیست.(کثرت گراها چندین حق را قائلند وبه حق مطلق معتقد نیستند)


    اما سوال:همین آیه 62 سوره بقره فقط به افرادی تخفیف داده شده که با همین دین زندگی کرده وفوت کردند؟افرادی

    که فعلا بر این دین هستند ؟(ایا حتما میبایست برای دستیابی به دین کاملتر تحقیق کنند )با توجه به اینکه تحریفاتی

    در دینشان صورت گرفته.آیا افرادی را که توصیف کردم (وحدتگرا وکثرتگرا)مصداق همین آیه 62 هستند ودر این گروه قرار میگیرند؟
    خدایا!
    کمکم کن؛ پیمانی را که در طوفان با تو بستم در آرامش فراموش نکنم.

  10. تشکر


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام سرکار فاطیما

    امکانش هست یکم بیشتر راجب کثرت گراها توضیح بدین و همچنین چگونه از این عقیده دفاع میکنند؟

    ممنونم
    طیب
    ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۸/۰۹/۰۱ در ساعت ۱۲:۱۳
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ



  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۷
    نوشته
    147
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    4



    بسم الله الرحمن الرحیم

    نقل قول نوشته اصلی توسط طیب نمایش پست
    سلام سرکار فاطیما

    امکانش هست یکم بیشتر راجب کثرت گراها توضیح بدین و همچنین چگونه از این عقیده دفاع میکنند؟

    ممنونم
    طیب
    سلام

    با توجه به محفوظاتی که دارم اینطور خواندیم که ؛کثرتگراها به یک حق معتقد نیستند بلکه میگویند حقهای مساوی بسیاری داریم واین به دلیل چند لایه بودن واقعیت است که همین چند لایه بودن وپیچیدگی واقعیت آنچنان حیرت انگیز است که زبان وذهن روبه اختلاف میکشونه.

    واعتقادشون اینه که ما در جامعه ای زندگی میکنیم که هر کسی دارای عقیده ونظر مختلف هست ومیبایست همه با هم باشیم که لازمه اش اینه که به تعدد وتکثر آرا احترام بگذاریم.

    اما به نظر من در زمینه مسایل اجتماعی با مسائل دین میبایست یه تفاوتی قائل بود .

    برای دفاع هم مثال های خاصی رو عنوان میکنند ویک مثالی رو هم تو این زمینه میزنند ؛جریان همون فیل در اتاق تاریک هست که در تاریکی هرکسی قسمتی از بدن فیل رو لمس کرد وباتوجه به دریافت وبرداشتش اون موجود رو یه جور تصور وتوصیف کرد.
    خوب در واقع اگه نور بود همه حقیقت رو میدونستند .اینجا برداشت وتوصیف متفاوت اماحقیقت یکی بود (فیل).

    با این مثال اینطور توجیه میکنند که هر کدوم از ما انسانها با توجه به درکی از مسائل داریم حقیقت رو تعریف میکنیم وحتی بخاطر اون دفاع هم میکنیم واین درسته .

    یا مثالی رو در رابطه با حضرت موسی(ع)وشبان در مورد تفاوت در برداشت از حقیقت ؛باتوجه به اینکه حقیقت یکی بود(خدا) میزنند.

    که چند علت رو هم بیان کردند مثل ؛داشتن زبان متفاوت ؛زندگی در زمان وادوار مختلف پرورش در محیط های متفاوت که موجب تعدد وتکثر آرا وبرداشت از حقیقت میشه.
    خدایا!
    کمکم کن؛ پیمانی را که در طوفان با تو بستم در آرامش فراموش نکنم.

  13. تشکر


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۷
    نوشته
    1,758
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط فاطیما*ع نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم



    سلام

    با توجه به محفوظاتی که دارم اینطور خواندیم که ؛کثرتگراها به یک حق معتقد نیستند بلکه میگویند حقهای مساوی بسیاری داریم واین به دلیل چند لایه بودن واقعیت است که همین چند لایه بودن وپیچیدگی واقعیت آنچنان حیرت انگیز است که زبان وذهن روبه اختلاف میکشونه.

    واعتقادشون اینه که ما در جامعه ای زندگی میکنیم که هر کسی دارای عقیده ونظر مختلف هست ومیبایست همه با هم باشیم که لازمه اش اینه که به تعدد وتکثر آرا احترام بگذاریم.

    اما به نظر من در زمینه مسایل اجتماعی با مسائل دین میبایست یه تفاوتی قائل بود .

    برای دفاع هم مثال های خاصی رو عنوان میکنند ویک مثالی رو هم تو این زمینه میزنند ؛جریان همون فیل در اتاق تاریک هست که در تاریکی هرکسی قسمتی از بدن فیل رو لمس کرد وباتوجه به دریافت وبرداشتش اون موجود رو یه جور تصور وتوصیف کرد.
    خوب در واقع اگه نور بود همه حقیقت رو میدونستند .اینجا برداشت وتوصیف متفاوت اماحقیقت یکی بود (فیل).

    با این مثال اینطور توجیه میکنند که هر کدوم از ما انسانها با توجه به درکی از مسائل داریم حقیقت رو تعریف میکنیم وحتی بخاطر اون دفاع هم میکنیم واین درسته .

    یا مثالی رو در رابطه با حضرت موسی(ع)وشبان در مورد تفاوت در برداشت از حقیقت ؛باتوجه به اینکه حقیقت یکی بود(خدا) میزنند.

    که چند علت رو هم بیان کردند مثل ؛داشتن زبان متفاوت ؛زندگی در زمان وادوار مختلف پرورش در محیط های متفاوت که موجب تعدد وتکثر آرا وبرداشت از حقیقت میشه.
    سلام

    راستش ما چند هفته پیش یک بحث طولانی با دوستام داشتیم که آیا حق مطلق هست و یا نسبی؟ که فکر میکنم منظور شما از کثرت گراها اون افرادی هستند که اعتقاد دارند حق نسبی هست.

    اشکالی که در دفاع کثرت گراها هست این هست که برداشت از حقیقت را با حقیقت یکی میدانند.

    بعنوان مثال فیل که حق است یک حق است نه بیش از آن اما هر کسی با توجه به ظرفیت یا موارد دیگر به درصدی از حق شناخت پیدا میکند و آن را همه حق میپندارد.

    اما دوستان من مثال بهتری دارند. (داستان موسی و شبان خیلی قابل استناد نیست. سندیت نداره.)


    مثال حضرات موسی و خضر....

    موسی و خضر هر دو انسانهای حقی بودند منتها حضرت خضر شناخت بالاتری و ریزبینانه تری نسبت به حق داشت.

    اما جواب من به دوستانم....

    اینکه اعتقاد داشته باشیم که هر کسی شناخت نسبی از حق دارد خود یک حقیقتی را دارد بیان میکند. به عبارت دیگر خود این گزاره یا مطلب یک حقیقت است که ما به آن پی برده ایم. ولی حقیقتیست که کثرت گراها به مطلق بودن آن اعتقاد دارند. بنابراین حداقل یک حق مطلقی وجود داشت و این تناقضیست در حرف افرادی که فکر میکنند همیشه حق نسبیست. یا به عبارت دیگر حق مطلق اینست که هر کسی شناخت نسبی, نسبت به حق دارد.


    ولی حال هنوز سوال کاملا بجاست که آیا پلورالیسم یک مفهوم باطل هست که وارد اعتقادات شده یا خیر؟ که هنوز دوستان مدافع نظریه باطل بودن این نظربه جوابی به اشکالاتی که نوشتیم نداده اند.


    طیب
    ویرایش توسط طیب : ۱۳۸۸/۰۹/۰۳ در ساعت ۰۰:۰۵
    هر معرفتى كـــه بوىِ هستىِ تو داد *** ديوى است به ره، از آن حذر بايد كرد


    سبحه بر کف، توبه بر لب،دل پر از شوق گناه/ معصيت را خنده مي آيد ز استغفار ما


    أَلَيْسَ الصُّبْحُ بِقَرِيبٍ



  15. تشکر


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

قانون لطف و حکمت, مقایسه دو دین الهی مدعی حقانیت, ملاک دین حق از باطل, محدودیت درک آدمی و عدم دصول به حقیقت, مصدر ادیان الهی خدای حکیم و عالمست, نفی ناشناخته بودن اسلام برای گروهی, نقد پلورالیزم دینی, نقصان انسان و ادیام مختلف, نیازمندی انسان به دین, واحد بودن دین خدا از آدم تا خاتم, یکی بودن دین حق و صراط مستقیم, کثرتگرایی چیست؟, پلورالیزم بهانه ای برای فرار از حق, پذیرفتن حقانیت تمامی ادیان؟, آموزه های ناسازگار با عقل مانند تجسم خدا, آیا خدا دین ناقص فرستاده است؟, انکار خدا و امر قدسی در ادیان غیر الهی, انسان موجود ناشناخته, ابطال پلورالیزم دینی, ادیان متعدد برحقند؟, ادیان آسمانی و شرک آلودگی, ادیان غیر آسمانی, اسلام منادی توحید, استناد تغییر ماهوی ادیان به تغییر شرایط, اشتمال گوهر ادیان به معارف بنیادی, اصل نسخ در اسلام, برتری آیین اسلام از نظر قران و روایات, تفاوت پیامبران با نوابغ و فلاسفه, توصیه به ستم پذیری در انجیل, تثلیث مبنای مسیحیت, تجربه دینی و کثرتگرایی, تعارض بنیادین بین ادیان, تعدد ادیان, تعدد صراط های مستقیم, تعددادیان و نیازهادی غیر ثابت انسان, تغییر و تکامل شریعت نه دین, حق مطلق است یا نسبی ؟, حقانیت اسلام با نگاه درون دینی, حکم عقل به پیروی از پیام آخر, حکمت ادیان متعدد آسمانی, خطای تشبیه پیامبران به فلاسفه, دلیل انحصار صراط مستقیم به اسلام, داعیه جهانی بودن اسلام, رابطه بین افزون شدن قابلیت ها و جامعیت دین, راز ختم نبوت, شناخت نسبی از حق, علل کثرتگرایی, عدم تطابق حقیقت و برداشت ار آن, عدم شناخت استعداد نهفته بشر, عدالت و ظلم ستیزی اسلام, عصر اضطراب و بحران دینی

نمایش برچسب‌ها

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود