صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: *** يا ايها الذين آمنوا ............ ***

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278

    *** يا ايها الذين آمنوا ............ ***




    *** يا ايها الذين آمنوا ............ ***

    *** يا ايها الذين آمنوا ............ ***

    قرآن كريم كتابي است جهاني كه به منظورهدايت تمام انسان ها از سوي خداوند عالم وحكيم برپيامبر هادي وامين (ص) نازل شده است و به گونه‌اي با مردم سخن مي‌گويد كه همگان از فهم آن بهره و نصيبي دارند .

    يكي از شيوه هاي قرآن در بيان مطالب خود اين است كه پيش از بيان مطلب ، مخاطب خود را ندا مي دهد واز او نام مي برد . معلوم است كه اين روش از نظر رواني تاثير زيادي در مخاطب دارد واورا به انديشيدن وتفكر در محتواي خطاب ومطلب ارائه شده ،وادار مي سازد.


    معمولي‌ترين خطاب در قرآن كريم همان خطاب به مومنان است كه با تعبير (يا ايها الذين آمنوا ...)شروع مي‌شود. اين تعبير در قرآن كريم 87 مورد ذكر شده است

    امید است به کمک همه شما بزرگواران این آیات را بررسی کنیم و ببینیم که بعد از این خطاب خداوند مهربان چه نکاتی را به ما متذکر شده اند

    یا علی


    *** يا ايها الذين آمنوا ............ ***

    ویرایش توسط ╫❀نیایش❀╫ : ۱۳۸۸/۰۹/۰۳ در ساعت ۱۷:۴۶

    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۶
    نوشته
    850
    تشکر:
    1
    حضور
    35 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    9



    با سلام وعرض ادب ...
    برای شروع این بحث ، با اجازه استارتر بحث من هم نکته ای را اضافه می کنم:
    اگردر خطابهایی که به اهل ایمان در قرآن شده یک تفحصی کنید معلوم میشود که مطلبی که پس از خطاب یا ایها الذین آمنوا آمده يكي از پنج مورد است كه به ترتيب كثرت ورود به شرح زير است :

    1-امر-در بسياري ازموارد پس از خطاب(يا ايهاالذين آمنوا)به چيزي امر مي شود وحكمي به صورت امر ابلاغ مي گردد.به عنوان نمونه يا ايها الذين آمنوا كونوا قوامين بالقسط)

    2-نهي:درموارد بسيارديگري پس از اين خطاب از چيزي يا چيز هايي نهي مي شود. به عنوان نمونه يا ايهاالذين آمنوالا تأكلواالربا اضعافا مضاعفـة)

    3 - سؤال-گاهي پس از ذكر اين خطاب مؤمنان مورد سؤال قرار مي گيرند بيشترمربوط به مسائل اخلاقي واعتقادي است. به عنوان نمونه (يا ايهاالذين آمنوا هل ادلّكم علي تجارة تنجيكم من عذاب اليم)
    4-خبر-درچند مورد بعد از اين خطاب يك مطلب خبري است كه از حقيقتي ويا حكمي خبر ميدهد.به نوان نمونه (يا ايها الذين آمنواانّ من ازواجكم واولادكم عدو لكم)
    5-شرط-در چند مورد بعداز اين خطاب جمله شرطيه آمده است كه مشتمل بر بيان يك حقيقت است. به عنوان نمونهيا ايها الذين آمنوا ان تتقواالله يجعل لكم فرقانا)

    التماس دعا



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    79
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    277
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اینا رو به طور مشکوک یادم مونده اگه اشتباه میکنم لطفا اصلاح کنید:

    -فکر میکنم بیشترین تاکید بر اقامه نماز و پرداخت زکات بوده!
    -مانند کسانی نباشیم که خدا را فراموش کردند
    -بر شما باد خودتان(که گفته اند یعنی قبل از همه و در ابتدا به فکر هدایت خود باشیم)
    -صدقاتمان را با منت گذاری و اذیت کردن(کسی که به او صدقه داده ایم)باطل نکنیم.
    -فکر میکنم یکی دیگش :"لا تقربوا بالزنا... "باشه.
    -از رحمت خدا نا امید نشویم
    -به ریسمان الهی چنگ زنیم
    -فکر میکنم دیگری اینه که حق را در لباس باطل نپوشانیم یا یکی دیگه که "قل الفصل.."
    -خدارا بسیار یاد کنیم
    -با یکدیگر نزاع نکنیم
    -از صبر و نماز کمک بگیریم
    -سخنی نگوییم یا قولی ندهیم که به آن عمل نمی کنیم
    -شکر نعمات الهی را بجا آوریم
    -نماز جمعه "اذا نودی لصلوة الجمعه..."اگه درست نوشته باشم
    -صدا نکردن نام پیامبر مانند نام خودمان
    -بلند صحبت نکردن(که به صدای حمار تشبیه شده)
    -مال تیم
    -نگفتن چیزی که بدان علم نداریم!(مث من که الان مطمئن نیستم اینا دقیقا درستن! شما بی زحمت درست کنید.البته چون گفتم مطمئن نیستم فکر نمی کنم گناه کرده باشم)
    و....
    (محمدطه)

    دلداری خدا رو ببین:
    "فلا یحزنک قولهم انانعلم ما یسرون و ما یعلنون"
    (یس)
    آیا باز هم غمگینی!؟


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ

    لاَ تَقُولُواْ رَاعِنَا وَقُولُواْ انظُرْنَا وَاسْمَعُوا ْوَلِلكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ

    سوره : البقرة آیه : 104

    *** يا ايها الذين آمنوا ............ ***

    ترجمه :
    اى كسانى كه ايمان آورديد (هر گاه خواستيد از پيامبر خواهش كنيد شمرده‏تر سخن گوئيد تا بهتر حفظ كنيد با تعبير) (راعنا) تعبير نكنيد (چون اين تعبير در اصطلاح يهوديان نوعى ناسزا است و آنان با گفتن آن پيامبر را مسخره مى‏كنند) بلكه بگوئيد (انظرنا) و نيكو گوش دهيد و كافران را عذابى اليم است


    شان نزول آیه:

    "ابن عباس" مفسر معروف اسلام نقل مى‏كند: مسلمانان صدر اسلام هنگامى كه پيامبر (صلي الله عليه و آله) مشغول سخن گفتن بود و بيان آيات و احكام الهى مى‏كرد، گاهى از او مى‏خواستند كمى با تانّى سخن بگويد تا بتوانند مطالب را خوب درك كنند، و سؤالات و خواسته‏هاى خود را نيز مطرح نمايند. براى اين درخواست، جمله‏ "راعنا" كه از ماده"رعى" به معنى مهلت دادن است به كار مى‏بردند. ولى يهود همين كلمه"راعنا" را از ماده "رعونه" كه به معنى كودنى و حماقت است استعمال مى‏كردند. (در صورت اول مفهومش اين است: "به ما مهلت بده" ولى در صورت دوم يعني اينكه "ما را تحميق كن"!). در اينجا براى يهود دستاويزى پيدا شده بود كه با استفاده از همان جمله‏اى كه مسلمانان مى‏گفتند، پيامبر يا مسلمانان را مسخره كنند. اين آيه نازل شد و براى جلوگيرى از اين سوء استفاده به مؤمنان دستور داد به جاى جمله "راعنا"، جمله "اُنظرنا" را به كار برند كه همان مفهوم را مى‏رساند، و دستاويزى براى دشمن لجوج نيست. بعضى مفسران گفته‏اند كه جمله راعنا" در لغت يهود يك نوع دشنام بود و مفهومش اين بود بشنو كه هرگز نشنوى" اين جمله را تكرار مى‏كردند و مى‏خنديدند!. بعضى ديگر نقل كرده‏اند كه يهود به جاى راعنا"، "راعينا" مى‏گفتند كه معنيش "چوپان ما" است، و پيامبر اسلام (صلي الله عليه و آله) را مخاطب قرار مى‏دادند و از اين راه استهزا مى‏كردند. البته اين شأن نزولها، با هم تضادي ندارند و قابل جمع مي باشند.



    *** يا ايها الذين آمنوا ............ ***

    نتیجه :
    کمی تامل .......................

    ویرایش توسط ╫❀نیایش❀╫ : ۱۳۸۸/۰۹/۰۴ در ساعت ۰۴:۵۴

    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ

    اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ

    سوره : البقرة آیه : 153

    اى كسانى كه ايمان آورده ايد از صبر و نماز كمك بگيريد زيرا خداوند با صابران است

    *** يا ايها الذين آمنوا ............ ***

    صبر هرگز به معنى تحمل بدبختيها و تن دادن ذلت و تسليم در برابر عوامل شكست نيست ، بلكه صبر و شكيبائى به معنى پايدارى و استقامت در برابر هر مشكل و هر حادثه است . لذا بسيارى از علماى اخلاق براى ((صبر)) سه شاخه ذكر كرده اند: صبر بر اطاعت (مقاومت در برابر مشكلاتى كه در راه طاعت وجود دارد). صبر بر معصيت (ايستادگى در برابر انگيزه هاى گناه و شهوات سركش و طغيانگر). و صبر بر مصيبت (پايدارى در برابر حوادث ناگوار و عدم خود باختگى و شكست روحى و ترك جزع و فزع ). كمتر موضوعى را در قرآن مى توان يافت كه مانند ((صبر)) تكرار و مورد تاءكيد قرار گرفته باشد در قرآن مجيد در حدود هفتاد مورد از صبر، سخن به ميان آمده كه بيش از ده مورد از آن به شخص پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) اختصاص دارد. تاريخ مردان بزرگ گواهى مى دهد كه يكى از عوامل مهم يا مهمترين عامل پيروزى آنان استقامت و شكيبائى بوده است افرادى كه از اين صفت بى بهره اند در گرفتاريها بسيار زود از پا در مى آيند و مى توان گفت نقشى را كه اين عامل در پيشرفت افراد و جامعه ها ايفا مى كند، نه فراهم بودن امكانات دارد و نه استعداد و هوش و مانند آن . به همين دليل در قرآن مجيد روى اين موضوع با مؤ كدترين بيان تكيه شده است ، آنجا كه مى گويد: انما يوفى الصابرون اجرهم بغير حساب : ((صابران پاداش خود را بى حساب مى گيرند)) (زمر 10). و در مورد ديگر بعد از ذكر ((صبر در برابر حوادث )) مى خوانيم : ان ذلك من عزم الامور: ((اين كار از محكمترين كارها است )) لقمان 17). اصولا ويژگى استقامت و پايمردى ، اين است كه فضائل ديگر بدون آن ارج و بهائى نخواهد داشت كه پشتوانه همه آنها صبر است و لذا در ((نهج البلاغه )) در ((كلمات قصار)) مى خوانيم : و عليكم بالصبر، فان الصبر من الايمان كالراس من الجسد، و لا خير فى جسد لا راس معه ، و لا فى ايمان لا صبر معه : ((بر شما باد به صبر و استقامت كه صبر در برابر ايمان همچون سر است در مقابل تن ، تن بى سر فايدهاى ندارد، همچنين ايمان بدون صبر ناپايدار و بى نتيجه است )).

    *** يا ايها الذين آمنوا ............ ***


    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ

    كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُواْ لِلّهِ إِن كُنتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ

    سوره : البقرة آیه : 172

    هان اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از نعمتهاى پاكيزه‏اى كه روزى شما ساخته‏ايم، بخوريد و سپاس خدا را بگزاريد؛ اگر تنها او را مى‏پرستيد.

    *** يا ايها الذين آمنوا ............ ***



    از رسول خدا صلى الله عليه وآله نقل شده است كه خداوند مى‏فرمايد: من مردم را خلق مى‏كنم، امّا آنان غير مرا مى‏پرستند. من به آنان روزى مى‏دهم، امّا آنان شكر ديگرى را مى‏نمايند. <507> قرآن، هرگاه بنا دارد انسان را از كارى منع كند، ابتدا راههاى مباح آنرا مطرح كرده و سپس موارد نهى را بيان مى‏كند. چون مى‏خواهد در آيات بعد، مردم را از يك سرى خوردنى، منع و نهى كند، در اين آيه راههاى حلال را بازگو نموده است. شكر مراحلى دارد. گاهى با زبان است و گاهى با عمل. شكر واقعى آن است كه نعمت‏ها در راهى مصرف شود كه خداوند مقرر نموده است. هدف اصلى از آفرينش نعمت‏هاى طبيعى، مؤمنان هستند. در سه آيه قبل فرمود: اى مردم! از آنچه در زمين است بخوريد. در اين آيه مى‏فرمايد: اى مؤمنان! از نعمت‏هاى دلپسندى كه براى شما روزى كرده‏ام بخوريد. شايد در اين اختلاف تعبير، رمزى باشد و آن اينكه هدف اصلى، رزق‏رسانى به مؤمنان است، ولى ديگر مردم هم در كنار آنها بهره‏مى‏برند. همانگونه كه هدف اصلىِ باغبان از آبيارى، رشد گلها ودرختانِ ميوه است، گرچه علف‏هاى هرز وتيغها نيز به نوايى مى‏رسند. از هركس توقّع خاصّى است. از مردم عادّى، توقّع آن است كه پس از خوردن، دنبال گناه و وسوسه‏هاى شيطان و فساد نروند؛ «يا ايّها النّاس كلوا... ولا تَتّبعوا خُطوات الشّيطان» <508> ولى از اهل ايمان اين توقّع است كه پس از خوردن، به دنبال عمل صالح و شكرگزارى باشند. «يا ايّها الّذين آمنوا كلوا... واشكروا» و «يا ايّها الرّسل كلوا... واعملوا صالحاً» <509> 1- خودسازى و زهد و تقوى، منافاتى با بهره‏گيرى از طيّبات ندارد. «يا ايّها الّذين آمنوا كلوا من طيبات» 2- در مكتب اسلام، مادّيات مقدّمه‏ى معنويات است. «كلوا، واشكروا، تعبدون» 3- اسلام در تغذيه، به بهداشت توجّه دارد. «طيّبات ما رزقناكم» 4- قبل از تأمين زندگى مردم ومحبّت به آنان، توقّعى نداشته باشيد. «كلوا... واشكروا» 5 - شكر، نشانه‏ى خداپرستى و توحيد ناب است. اگر انسان رزق را نتيجه فكر اقتصادى، تلاش، مديريّت، سرمايه و اعتبارات خود بداند، براى خداوند سهمى قايل نخواهد بود تا او را شكر كند. «واشكروا للّه ان كنتم ايّاه تعبدون» 6- شكر، نمونه روشن عبادت است. «واشكروا للّه... تعبدون» 7- شكر خداوند، واجب است. «كلوا... واشكروا لِلّه» 8 - خداپرست، آنچه را خدا حلال شمرده، از پيش خود حرام نمى‏كند. «كلوا... ان كنتم ايّاه تعبدون»

    *** يا ايها الذين آمنوا ............ ***



    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان


  8. تشکرها 3


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ
    كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالأُنثَى بِالأُنثَى فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاء إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ذَلِكَ تَخْفِيفٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدَى بَعْدَ ذَلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ

    سوره : البقرة آیه : 178

    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد قصاص (جناياتى كه واقع ميشود) بر شما واجب است آزاد در مقابل آزاد و برده در مقابل برده و زن در مقابل زن پس اگر صاحب خون از برادرش (قاتل) بگذرد قاتل بايد كه احسان او را بخوبى تلافى كند و خونبهايى كه بدهكار است به طرز خوبى بپردازد، اين خود تخفيفى است از ناحيه پروردگارتان و هم رحمتى است پس اگر كسى بعد از عفو كردن دبه در آورد و از قاتل قصاص بگيرد عذابى دردناك دارد
    *** يا ايها الذين آمنوا ............ ***

    شان نزول آیه


    عادت عرب جاهلى بر اين بود كه اگر كسى از قبيله آنها كشته مى‏شد، تصميم مى‏گرفتند تا آنجا كه قدرت دارند از قبيله قاتل بكشند، و اين فكر تا آنجا پيش رفته بود كه حاضر بودند به خاطر كشته شدن يك فرد، تمام طائفه قاتل را نابود كنند. آيه 178 نازل شد و حكم عادلانه قصاص را بيان كرد. اين حكم اسلامى، در واقع حد وسطى بود ميان دو حكم مختلف كه در آن زمان وجود داشت؛ بعضى قصاص را لازم مى‏دانستند و چيزى جز آن را مجاز نمى‏شمردند و بعضى تنها ديه را لازم مى‏شمردند، اسلام قصاص را در صورت عدم رضايت اولياى مقتول، و ديه را به هنگام رضايت طرفين قرار داد.



    *** يا ايها الذين آمنوا ............ ***


    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان


  10. تشکرها 3


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ
    كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

    سوره : البقرة آیه : 183

    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد روزه بر شما واجب شده همانطور كه بر اقوام قبل از شما واجب شده بود شايد با تقوا شويد

    *** يا ايها الذين آمنوا ............ ***

    در آیه مورد بحث به بيان يكى ديگر از اين احكام كه از مهمترين عبادات محسوب مى پردازد و آن روزه است ، و با همان لحن تاءكيد آميز گذشته مى گويد: ((اى كسانى كه ايمان آورده ايد روزه بر شما نوشته شده است آنگونه كه بر امتهائى كه قبل از شما بودند نوشته شده بود)) (يا ايها الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم ).

    و بلافاصله فلسفه اين عبادت انسان ساز و تربيت آفرين را در يك جمله كوتاه اما بسيار پرمحتوا چنين بيان مى كند شايد پرهيزكار شويد)) (لعلكم تتقون ).

    آرى روزه چنانكه شرح آن خواهد آمد عامل مؤ ثرى است براى پرورش روح تقوا و پرهيزگارى در تمام زمينه ها و همه ابعاد. از آنجا كه انجام اين عبادت با محروميت از لذائذ مادى و مشكلاتى مخصوصا در فصل تابستان همراه است تعبيرات مختلفى در آيه فوق به كار رفته كه روح انسان را براى پذيرش ‍ اين حكم آماده سازد. نخست با خطاب يا ايها الذين آمنوا: اى مؤ منان ! سپس بيان اين حقيقت كه روزه اختصاص به شما ندارد، بلكه در امتهاى پيشين نيز بوده است . و سرانجام بيان فلسفه آن و اينكه اثرات پربار اين فريضه الهى صددرصد عائد خود شما مى شود، آن را يك موضوع دوست داشتنى و گوارا مى سازد.

    در حديثى از امام صادق نقل شد كه فرمود: لذة ما فى النداء ازال تعب العبادة و العناء!:
    ((لذت خطاب ((يا ايها الذين آمنوا))
    آنچنان است كه سختى و مشقت اين عبادت را از بين برده است !.))

    *** يا ايها الذين آمنوا ............ ***


    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان


  12. تشکرها 3


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    بسم الله الرحمن الرحیم


    يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّ كَثِيراً مِّنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَلَ النَّاسِ بِالْبَطِلِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَلَا يُنفِقُونَهَا فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذابٍ أَلِيمٍ‏


    كسانى كه ايمان آورده‏ايد! بسيارى از دانشمندان و راهبان، (با سوء استفاده از موقعيّت خود،) اموال مردم را به ناحق مى‏خورند و آنان را از راه خدا باز مى‏دارند. و كسانى كه طلا و نقره مى‏اندوزند و آن را در راه خدا انفاق نمى‏كنند، پس آنان را به عذابى دردناك، بشارت بده!


    پيام ها: تفسیر نور

    1- همه‏ى علماى اهل كتاب، بد نيستند. «كثيراً من الأحبار»

    2- سوء استفاده از موقعيّت‏ها، حرام است وبزرگ‏ترين خطر براى علماى دين، فساد مالى است. «ليأكلون اموال الناس بالباطل»
    (كسانى كه متولّى موقوفات‏اند و آنها را در مسير اهداف وقف شده مصرف نمى‏كنند، از مصاديق اين آيه مى‏باشند)

    3- بهره‏گيرى علما از مال مردم و بهره نرساندن به آنان، موجب بى‏رغبتى مردم به دين مى‏شود و مصداقِ «صدّ عن سبيل اللَّه» است. «لياكلون اموال الناس ... و يصدّون عن سبيل اللَّه»

    4- بازداشتن علماى يهود و نصارى مردم را از راه حقّ، به خاطر دست‏يابى به دنياست. «يكنزون... يصدّون»

    5 - در اسلام، محدوديّتى براى سرمايه نيست، امّا راه تحصيل آن شروطى دارد و زراندوزى و بدمصرف كردن ثروت حرام است. «الذين يكنزون... ولاينفقونها فى سبيل اللّه» (وقتى زراندوزى حرام باشد، احتكارِ ضروريّات قطعاً حرام است)

    6- مال اندوزى يك بلاى اجتماعى است و بدتر از آن حرص است و بدتر از آن احتكار وپنهان كردن است. چون مشكلات بسيارى را براى جامعه فراهم مى‏كند. «الذين يكنزون... ولا ينفقونها»

    7- دنياپرستى علما و زراندوزى ثروتمندان، سبب قهر الهى است. «فبشّرهم...»

    8 - جمع‏آورى طلا و نقره و پول، و انفاق نكردن و احتكار آن، گناه كبيره است. چون وعده‏ى عذاب به آن داده شده است. «الذين يكنزون... عذاب اليم»

    التماس دعا


  14. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    606
    تشکر:
    1
    حضور
    20 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُم بَهِيمَةُ الأَنْعَامِ إِلاَّ مَا يُتْلَى عَلَيْكُ مْغَيْرَ مُحِلِّي الصَّيْدِ وَأَنتُمْ حُرُمٌ إِنَّ اللّهَ يَحْكُمُ مَا يُرِيدُ.

    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد به قراردادها[ى خود] وفا كنيد براى شما [گوشت] چارپايان حلال گرديده جز آنچه [حكمش] بر شما خوانده مى‏شود در حالى كه نبايد شكار را در حال احرام حلال بشمريد خدا هر چه بخواهد فرمان مى‏دهد

    سوره مائده ایه 1

    يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُونُواْ قَوَّامِينَ لِلّهِ شُهَدَاء بِالْقِسْطِ وَلاَ يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ


    اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد براى خدا به داد برخيزيد [و] به عدالت‏شهادت دهيد و البته نبايد دشمنى گروهى شما را بر آن دارد كه عدالت نكنيد عدالت كنيد كه آن به تقوا نزديكتر است و از خدا پروا داريد كه خدا به آنچه انجام مى‏دهيد آگاه است

    سوره مائده ایه 8
    ۩۩۩... پس بگذارید سرسپردگی به خداوند لباس درونتان باشد نه نمایش بیرون...در پنهان ترین لایه های روحتان باشد، نه آواز آشکار لبهایتان.... بگذارید سرسپردگی به خداوند در میان استخوان دنده هایتان باشد...۩۩۩

  15. تشکرها 2


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود