صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چکار کنیم که در نماز حضور قلب پیدا کنیم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    101
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چکار کنیم که در نماز حضور قلب پیدا کنیم




    یا لطیف
    الهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم
    شهادت اقا امام محمد باقر (ع)رو خدمتتون تسلیت عرض میکنم

    خیلی از افراد سوال میکنند که چکار کنیم که در نماز حضور قلب پیدا کنیم؟ این اندیشه عوامان است! خیال میکنند با خواندن وردی یا دعایی مثلا می توان حضور قلب پیدا کرد! مطلب ریشه ایست.
    عالم ربانی مرحوم فیض کاشانی-که از علمای بسیار بزرگ شیعه ودر جامعیت کم نظیر است-یک مثال می زند میفرماید:اگر کسی یک چیز شیرینی خورده است ودر اطراف دهانش از ذرات آن شیرینی باقی مانده ودهانش را نشسته است در این حال مگس ها می آیند ودر اطراف دهان او مینشینند وهر چه او با دست آنها را دور میکند دومرتبه باز میگردند آن شخص باید دهانش را بشوید تا شیرینی کاملا از بین برود ومگس ها دفع شوند!
    ایشان میفرماید:این افکار وخیالات مانند همان مگس ها هستند چون ما با دل های الوده به محبت دنیا وزروزیور آن وارد نماز میشویم تمام افکار واندیشه های فراوان که منشا آنها دوستی دنیا وشئون آن است بر دل ما هجوم می اورند.
    تازمانی که دل انسان آلوده به محبت دنیا وهوی وهوس ها می باشد نباید توقع حضور قلب در نماز ولذت بردن از عبادات داشت!
    گزیده ای از سخنرانی های استاد فاطمی نیا
    الهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
    یاحق


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    203
    تشکر:
    1
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تازمانی که دل انسان آلوده به محبت دنیا وهوی وهوس ها می باشد نباید توقع حضور قلب در نماز ولذت بردن از عبادات داشت
    ولی من این چیزی که میگی رو قبول ندارم ... مثلا من وقتی نماز میخونم یاد خیلی چیزا میفتم این چه ربطی داره به این که دلم آلوده س یا اینکه به محبت دنیا و هوی و هوس ها دل بستم ؟!
    اي منتظران گنج نهان مي آيد

    آرامش جان عاشقان مي آيد

    بر بام سحر طلايه داران ظهور

    گفتند که صاحب الزمان مي آيد

    اللهم عجل لولیک الفرج

  4. تشکر


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    1,268
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    4 روز 6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام بردوستان قرانی

    دوست گرامی از مطلب خوبتون تشکر میکنم.
    میخواستم مطالبی که در این مورد به نظر بنده میرسد را هم مطرح کنم تا شاید مفید قرار گیرد.

    یکی از راههای حضور قلب در نماز این است که قلب را برای پذیر ش
    عظمت نماز آماده کنیم. که اگر این امادگی نباشد قلب دچار غفلت میشود.

    این امادگی قلبی از چند راه حاصل میشود؛ یکی از انها این است
    که سعی کنیم حتی چنددقیقه قبل از اذان و وارد شدن در وقت نماز وضو داشته باشیم .اکثر کسانی که در نماز فکرشان مشغول است
    شاید مدتها بعد از اذان وداخل شدن در وقت نماز باعجله وضو میگیرند . البته این غیر از خواندن نماز اول وقت است ومیتوان انرا محرک خواندن نماز اول وقت هم دانست.

    این روش در حضور قلب بسیار موثر است زیرا:

    1-شخص ازنظر روانی فرصت بیشتری برای امادگی حضور دارد.

    2-شنیدن اذان با طهارت باعث تقویت پذیرش حالت روحانی نماز میشود.

    3- انجام این عمل درضمیر نا خود آگاه وفکر انسان این مطلب را تداعی میکند که باید در انتظار عزیز ومحترمی باشیم که شایستگی ان را داشته که قبل از ورودش خود را آماده کنیم ودر انتظارش باشیم

    ....................................... حق یارتان .............................




  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    136
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    من فکر می کنم برای حضور قلب نماز را اول وقت اقامه کنیم هنگام وضو خدا را در نظر گرفته و همراه با وضو آیه کوچکی از قرآن تلاوت کنیم اذان و اقامه را حتما بخوانیم و به ترجمه آن توجه کنیم باید فکر را از هر چیزی به غیر از خدا خالی کنیم به او توکل کنیم و از شر اغوای شیطان به او پناه ببریم واقعا این تمرکز را داشته باشیم که در محضر حضرت حق ایستاده ایم و با او صحبت می کنیم مثل اینکه با شخص محترم و بزرگواری صحبت می کنیم و باید جانب ادب و احترام را رعایت کنیم نماز را شمرده شمرده بخوانیم و اگر توانستیم کلمات را در ذهنمان ترجمه کنیم سر را پایین بیندازیم و دیده را به مهر بدوزیم چون چشمها نقش مهمی در انحراف فکر و ذهن دارند اگر موفقیت حاصل نشد در این مرحله می توانیم چشمها را ببندیم انشاء الله که توفیق حاصل شود
    و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون

    شهید
    تو بالا رفته ایی من در زمینم
    برادر روسیاهم شرمگینم



  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    101
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط 3dmajid نمایش پست
    ولی من این چیزی که میگی رو قبول ندارم ... مثلا من وقتی نماز میخونم یاد خیلی چیزا میفتم این چه ربطی داره به این که دلم آلوده س یا اینکه به محبت دنیا و هوی و هوس ها دل بستم ؟!

    سلام
    راستش این حرف من نیست بلکه کلام یک استاد هست که بسیار قبولشون دارم ........................ البته قبول داشتن من که مهم نیست مهم اونایی هستند که ایشون رو قبول دارند بگذریم در قالب یه مثال که خود این استاد بیان کردند براتون توضیح خواهم داد
    الهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
    یاحق

  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۶
    نوشته
    240
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام

    درك لذت های معنوی مثل درك لذتهای مادی، ابزار سالم می خواهد؛ و ابزار درك لذتهای معنوی دل ـ و فقط دل ـ است. همه دل دارند، اما دل هم، به مانند حس، آباد و ویران، مریض و صحیح، زنده و مرده دارد! پس باید مراقب بود و از آنچه دل را میمیراند یا مریض می كند و آسیب می رساند، بر حذر بود.

    رسول خدا(ص) فرموده اند: «لولا تمزغ قلوبكم وتزیدكم فی الحدیث لسمعتم ما أسمع» یعنی اگر پراكندگی قلوب شما وپ رگوئی های شما نبود، هر آینه می شنیدید هر آنچه من می شنوم.(کنز العمال، ج15،ص643)

    به طور كلی، گناه موجب سنگدلی، و در نتیجه درك نكردن لذایذ معنوی می شود، حال چه گناهان فقهی و چه گناهان اخلاقی.

    امام علی(ع) فرمودند: «ما قست القلوب الا لكثرة الذنوب» یعنی سخت نمی شود قلبها، مگر به علت زیادی گناهان.(علل الشرایع، ص81)

    روایات عواملی مثل پرخوری، پرگویی، شنیدن لهویات و موسیقی های غنایی و بعضی دیگر از عوامل را نیز به طور خاص مورد تأكید قرار داده اند.

    دوری از اینها میتواند در سالم و آباد نگه داشتن دل به ما کمک کند، و موجب می شود تا انسان بتواند لطائف معنوی را درك كند. هر چه دل از کینه و هوس خالی تر، در آن جای برای حضور ایمان خدا بازتر است.

    در روایت این مضمون آمده است که در یک دل خدا و شیطان با هم جمع نمی شوند، و برای ورود خدا به دل باید شیطان را بیرون راند.
    ویرایش توسط صدید : ۱۳۸۸/۰۹/۰۴ در ساعت ۲۲:۵۲


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۶
    نوشته
    240
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    توجه به برخی نكات، به حضور و خشوع قلب در نماز كمك می كند:

    مثلا امام سجاد علیه السلام فرموده اند: «إذا صلیت، فصل صلوة مودع» یعنی وقتی نماز میخوانی فرض كن در آستانه مرگ هستی و آخرین نمازت را می خوانی ـ (بحار الانوار، ج69،ص408) ـ این به خشوع قلب ما كمك می كند.

    از حضرت آیه الله العظمی بهجت(ره) در باره راه خشوع قلب در نماز سؤال شد، فرمودند: در اول نماز توسل حقیقی به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) كردن كه عمل را با تمامیت مطلقه انجام بدهید.(به سوی محبوب، ص52، س4)

    نیز عارف ربانی مرحوم حضرت آیت الله بهجت می فرمایند:
    «هر آنی كه متوجه شدید، اختیاراً منصرف نشوید.»(رساله به سوی محبوب- آیت الله بهجت، ص57)

    یعنی وقتی در حین نماز متوجه معانی و معنویت آن باشید، و فکر خود را اختیاراً از نماز منصرف به غیر آن نكنید. این كار به مرور باعث می شود كه حالت توجه شما بیشتر از انصراف شما باشد.

    براى تحصیل حضور قلب و در پی آن خشوع در نماز و سایر عبادات، ایده آل آن است كه آن چنان معرفتى بدست آوریم كه دنیا در نظرمان كوچك، و خدا در نظر انسان بزرگ شود، تا هیچ كار دنیوى نتواند به هنگام راز و نیاز با معبود نظر ما را به خود جلب، و از خدا منصرف سازد.
    ویرایش توسط صدید : ۱۳۸۸/۰۹/۰۴ در ساعت ۲۲:۴۸


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۶
    نوشته
    240
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به طور خلاصه، علمای اخلاق برای كسب توجه نسبی هنگام نماز، امور ذیل را توصیه مى كنند:

    1 ـ توجه به كارهاى پراكنده و مختلف، معمولا مانع تمركز حواس است، و لذا هر قدر انسان توفیق پیدا كند كه مشغله هاى مشوش و پراكنده را كم كند، به حضور قلب در عبادات خود كمك كرده است.

    2 ـ انتخاب مكان مناسب برای نماز و سایر عبادات نیز در این امر اثر دارد. به همین دلیل، نماز خواندن در برابر اشیاء و چیزهائى كه ذهن انسان را به خود مشغول مى دارد مكروه است؛ و همچنین در برابر در باز، و محل عبور و مرور مردم، درمقابل آئینه و عكس و مانند اینها. به همین دلیل معابد مسلمین هر قدر ساده تر و خالى از زرق و برق و تشریفات باشد بهتر است، چرا كه به حضور قلب كمك مى كند.

    3 ـ پرهیز از گناه عامل بسیار مؤثرى است، زیرا گناه قلب را از خدا دور مى سازد، و ازحضور قلب مى كاهد.

    4 ـ آشنائى به معناى نماز و فلسفه افعال و اذكار آن، عامل مؤثر دیگرى است.

    5 ـ انجام مستحبات نماز و آداب مخصوص آن نیز، چه در مقدمات و چه در اصل نماز، بسیار مفید است.

    6 ـ از همه اینها گذشته این كار، مانند هر كار دیگر، نیاز به مراقبت و تمرین و استمرار و پیگیرى دارد. بسیار مى شود كه در آغاز انسان در تمام نماز یك لحظه كوتاه قدرت تمركز فكر پیدا مى كند، اما با ادامه اینكار و پیگیرى و تداوم، آنچنان قدرت نفس پیدا مى كند كه مى تواند به هنگام نماز دریچه هاى فكر خود را بر غیر معبود مطلقا ببندد!
    ویرایش توسط صدید : ۱۳۸۸/۰۹/۰۴ در ساعت ۲۲:۵۱


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    101
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    داستانی در باب حضور قلب در نماز




    بسم الله الرحمن الرحیم
    یکی از بزرگان اولیاء چندین سال قبل مطلبی برایم نقل کرد فرمود: در شیراز یکی از ائمه جماعت محترم با مآمومین مشغول نماز بود. شخصی با وضعی ساده ولباس روستایی وارد میشود ومیرود در صف اول واقتدا میکند . در رکعت دوم قصد انفراد نموده ونمازش را تمام میکند سپس سفره نانی که همراهش بوده باز مینماید وشروع میکند به خوردن!
    بعد از نماز عده ای از مقدسین ومآمومین اعتراض میکنند که این چه وضعیتی است؟ چرا نماز را فرادی کردی؟ مگر صف جماعت جای خوردن است؟...
    امام جماعت که متوجه سروصدا می شود می پرسد چه خبر است؟ آنها قضیه را به ایشان می گویند.امام جماعت از آن مرد میپرسد چرا چنین کردی؟ در جواب میگوید: سبب آن را اهسته به خودت بگویم یا در میان جمع؟؟امام جماعت می گوید:اشکالی ندارد در حضور همه بگو!
    می گوید من وارد مسجد شدم خواستم از فیض نماز جماعت بهرهمند شوم چون اقتدا کردم اول حمد دیدم شما از نماز بیرون رفتید ودر این خیال واقع شدید که من پیر شده ام واز امدن به مسجد عاجزم الاغی لازم دارم که سواره حرکت کنم.
    پس به میدان الاغ فروشها رفته وآن راانتخاب کردید ودر رکعت دوم در خیال تدارکات خوراک الاغ وتعیین جای او بودید که در این هنگام من طاقت نیوردم ودیدم بیش ازاین سزاوار نیست ونمیتوانم با شما باشم نمازم را فرادی تمام کردم
    این را گفت وسفره اش را پیچید وحرکت کرد امام جماعت بسیار متاثر شده ومیگوید این مرد بزرگیست اورا بیاورید که با او کار دارم مردم رفتند وهر چه گشتند اورا ندیدند

    از سخنرانیهای استاد فاطمی نیا
    ویرایش توسط مهربان رز : ۱۳۸۸/۰۹/۰۴ در ساعت ۲۳:۲۶
    الهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
    یاحق


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما ایجاد حضور قلب در نماز




    تمركز، يكی از مهم ترين رمزهای موفقيت در هر كاری است; زيرا درك، فهم و لذت بردن از مطالب و موضوعات بستگی به تمركز دارد. تمركز عبارت است از حفظ و نگاهداری توجّه و حواس روی موضوعی معين، مانند موقعی كه انسان به ديدن فيلم جالب و مهيجی مشغول است.
    استعداد تمركز، مسأله ای ذاتی نيست، تمركز يك ويژگی اكتسابی است و هر كسی می تواند به آن دست يابد. مهم اين است كه تمرين و پرورش آن فراموش نشود.
    تمركز نسبی است. تقويت آن گاه بستگی به موضوع مورد نظر دارد كه گاهی ساده و گاهی مشكل است. به عنوان مثال دست يابی به تمركز در موضوع هايی كه جنبه تفريحی دارد با موضوع هايی كه جنبه فكری و معنوی دارد متفاوت است.


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود