جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا هیچ یک از انبیای الهی یا امامان از جنس زنان نبوده اند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    101
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا هیچ یک از انبیای الهی یا امامان از جنس زنان نبوده اند؟




    یا لطیف
    سوال وجواب

    چرا هیچ یک از انبیای الهی یا امامان از جنس زنان نبوده اند؟ آیا این مطلب اصل تساوی حقوق زنان را زیر سوال نمی برد؟
    در مورد اینکه چرا زنان پیامبر نشدند چند نکته قابل توجه است :
    1- زنان اگر چه عهده دار مسئولیت پیامبری ، اما می توانند به همان مقام و مرتبه پیامبری دست یابند . زنان بسیارى در تاریخ بوده و در قرآن نیز مطرح هستند که مقام آن ها از برخى انبیا کمتر نیست مانند حضرت مریم آسیه و یوکابد (مادر حضرت موسى) که جبرئیل بر برخى آنها نازل و بر برخى دیگر وحى به صورت‏هاى دیگر فرود مى‏آمده است.
    2- مقام پیامبری ، همانند مقام امامت یک مسئولیت اجتماعی است و طبعا مسئولیت برای کسانی قرار می گیرد که شرایط لازم آن را داشته باشند و لوازم آن را نیز اجرا نمایند . از آنجا که وظیفه پیامبری و امامت لازم است که در تماس مستقیم با مردم و انسان ها بوده وشرایط فیزیکی و جسمانی سختی را دارا باشند ، این مسئولیت به زنان واگذار نشده است. اگر با دیده انصاف نگریسته شود زن به جهت وظایف خاصى که در خلقت براى او تعیین شده است و به جهت موقعیت ویژه‏اى که در برابر مردان دارد کمترمى‏تواند وظایفى چون پیامبرى را به انجام برساند؛ یعنى اینکه ممکن است لیاقت پیامبرى را داشته باشد همان گونه که برخى زنان در همین مرتبه بوده‏اند ، اما در ایفاى نقش عملى خود مسلما با مشکلاتى روبه رو خواهند بود و این مسئولیت راهنمایی و هدایت مردم را با سختی مواجه خواهد کرد.
    بنا بر این اگر مقصودتان از این سوال رسیدن به درجات و کمالات انبیا(ع) است، هم چنان که گفتیم در طول تاریخ زنانى به این مقام رسیده و حتى مشمول خطاب وحى واقع شده‏اند.
    و اگر مقصود رسالت عملى و اجتماعى است؛ این مسئله چون همواره همراه با بسیارى از معضلات و مشکلات مى‏باشد، عملاً براى زنان طاقت ‏فرسا و فوق تحمل بوده و آن گونه که لازم بود ، تحقق نمی پذیرفت ، به همین خاطربر زنان تکلیف نشده است.
    با توجه به مطالبی که بیان شد نتیجه می شود که :
    پیامبری یک حق نیست بلکه یک مسئولیت اجتماعی است ، اما زنان از مقام پیامبری که مقام انسان کامل است ، محروم نیستند. پس زنان نیز به همان درجه ای از کمال انسانی می توانند دست یابند که مردان بدان دست می یابند ، بنابراین از این جهت که یک حق باشد بین زنان و مردان تفاوتی نیست ، اما از جهت مسئولیت اجتماعی پیامبر به واسطه ویژگی های مردان به آنها واگذار شده است.
    تفاوت‏ها یی دیگری که در برخی موارد و احکام بین مردان و زنان وجود دارد ، از همین نوع است.
    اسلام میان زن و مرد،‌ برابرى ارزش هاى انسانى را بنیان نهاده است ، ولى از لحاظ وظایف اختصاصی،‌اسلام براى هر یک از زن و مرد نقش خاصى را قایل است که با سرشت و طبیعت او سازگار است.
    www.pasokhgoo.ir
    ویرایش توسط مهربان رز : ۱۳۸۸/۰۹/۰۸ در ساعت ۰۶:۰۰
    الهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
    یاحق

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    448
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّی وَضَعْتُهَا أُنْثَى وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَیسَ الذَّكَرُ كَالْأُنْثَى وَإِنِّی سَمَّیتُهَا مَرْیمَ وَإِنِّی أُعِیذُهَا بِكَ وَذُرِّیتَهَا مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ«آل عمران/36»

    زمانی که او را زایید، گفت: پروردگارا! من او را دختر زاییدم. و خدا به آنچه او زایید داناتر بود؛ و آن پسر [که زاییدن او را آرزو داشت، در کرامت، عظمت، ارزش و شخصیت] مانند این دختر نیست؛ [پس در مقام نام گذاریش گفت:] البته من نامش را « مریم » نهادم، و او و فرزندانش را از خطرات مهلک و وسوسه های بنیان برانداز شیطان رانده شده به پناه تو می آورم.

    اگر به مفهوم این آیه توجه شود میفرماید دختر مانند پسر نیست نمیگوید کمتر است یا بیشتر است فقط میگوید مانند هم نیستند یعنی هر کدام وظائف مخصوص به خود را دارند یعنی باهم متفاوت هستند و نباید انها را با هم مقایسه کرد توجه داشته باشید تمام پیامبران در دامان زنان صالحی چون مریم پرورش یافته اند به کلمه ذریه توجه فرمایید یعنی فرزندان پاک سرشت که از شر شیطان در امان میباشند در دامان چنین زنانی ساخته میشوند و نهایتاً اینکه نه تنها ارزش زن کمتر از مرد نیست بلکه بیشتر هم هست .
    خدایا مرا آن ده که آن به

  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2

    خجالت




    به نظر من دليل اينكه حضرت زهرا(عليها السلام) به پيامبري مبعوث نشدند همان دليلي است كه حضرت علي و بقيه ائمه به پيامبري مبعوث نشدند و اين تنها به خاطر اين بوده است كه حضرت محمد(صلي الله عليه وآله ) خاتم انبياء بوده اند و هيچ دليل ديگري از قبيل جنسيت در آن نقش ندارد .و در زمانهاي قبل هم به خاطر اين زناني چون حضرت مريم و... به پيامبري مبعوث نشدند كه در اين صورت تعداد مومنين بسيار كمتر بود.چون مردان کمتر به پیامبری که از جنس زنان بود ایمان می آوردند .
    و اينكه مي گويند پيامبري مسؤليت اجرايي است و بخاطر همين زنان نمي توانند از عهده آن برآيند وميگويندهيچ معصومي به زنان كار اجرايي واگذار نكرده انداولا به‌استناد نوشتة‌كورت‌فريشلر،حضرت فاطمه(عليها السلام) ‌دختر امام‌حسين‌(ع) كه‌ملقب‌به‌«حورالعين‌» بودند در سال‌60 هجري‌به‌نمايندگي‌از امام‌حسين‌(ع) به‌ري‌آمدند و درجلسه‌اي‌كه‌در باغ‌بهار تشكيل‌شد، با جمعي‌از بزرگ‌زادگان‌ايراني‌از قبيل‌گيو پسررستم‌فرخزاد و كارن‌و توژ سپهبدان‌مازندران‌و گيلان‌شركت‌نمودند.
    بارتولومو شرق‌شناس‌ايتاليايي‌(كه‌ ر نيمه‌قرن‌بيستم‌زندگي‌مي ‌كرد) اجتماع‌باغ‌ري‌را در ماه‌جمادي‌الا´خر سال‌60 هجري‌مطابق‌با مارس‌679 ميلادي‌مي‌داند.
    مارسلين‌از شرق‌شناسان‌نيمة‌اوّل‌قر ن‌بيستم‌نيز از حضور زني‌به‌سمت‌سفارت‌امام‌ سين‌(ع) در باغ‌بهار ري‌خبر مي‌دهد.
    اين‌جلسه‌در سلوجي‌پنج‌فرسنگي‌كوفه‌ب رگزار گرديد و ايرانيان‌و عراقيان‌به‌رهبري‌سليمان بن‌صرد خزاعي‌اعلام‌بيعت‌با امام‌حسين‌(ع) كردند و به‌امام‌نامه‌نوشتند و حضرت فاطمه(عليها السلام) ‌با كارواني‌به‌همراه‌دو نفر از كوفيان‌بنام‌عبدالله بن‌همداني‌و عبدالله بن‌وال‌در آغاز سومين‌ماه‌بهار از كوفه‌حركت كردند ‌و در روز سيزدهم‌رمضان‌60 هجري‌وارد مكه‌شدند .
    بنابراين‌،حضرت فاطمه(عليها السلام) ‌وقتي‌به‌مكه‌مي‌رسد كه‌كاروان‌امام‌حسين‌(ع) چهل‌و پنج‌روزپيش‌از مدينه‌خارج‌‌و در مكه‌در خانة‌عباس‌بن‌عبدالمطلب‌ ساكن‌ شده‌بودند.بديهي‌است‌كه حضرت ‌فاطمه‌(عليها السلام) نامه‌ها و گزارش‌هاي‌اوضاع‌ايران‌و عراق‌را به حضرت ‌امام‌حسين‌(ع)نشان‌دادند .
    و ثانيا چه كاري سختتر از پيام رساني كربلا كه با هجوم‌دشمن‌به‌خيمه‌ها، حضرت زينب(عليها السلام) ‌كه‌ بعد از شهادت‌برادرشان ‌، نيابت‌خاصة‌او را برعهده‌داشتند‌، مسئوليت‌بزرگي‌را بر دوش‌كشيدند‌. زني‌كه‌باران‌مصيبت‌بر قلب او ‌باريده‌وطوفان‌دردها و رنج‌ها او را فراگرفته بود .
    همچنين حضرت فاطمه(عليها السلام) ‌دختر امام‌حسين‌(ع) نيز يكي‌از بانوان‌محترمي‌بودند كه حضرت ‌امام‌حسين‌(ع)امانت‌هاي امامت‌را به‌او سپردند، تا به حضرت ‌امام‌سجاد(ع) برسانند.
    چنين‌شد كه‌اين‌زنان‌و دختران‌اندك‌، در مقام‌ارجمندترين‌رسولان‌ نزه‌نهضت‌، پيام‌عاشورا را چنان‌كه‌مي‌بايست‌، به‌دل‌ها رساندند و در صدر صفوف‌جاي‌گرفتند و در حالي‌كه‌در مقابل‌گردن‌كشان‌و ستم‌كاران‌از هيچ‌تخفيف‌و پاسخ‌دندان‌شكن‌دليرانه‌ دريغ‌نمي‌كردند، در برابر مردم‌نا آگاه‌كوچه‌و بازار هر تحقير و دشنام‌راصبورانه‌به‌جان‌ خريدند تا در انجام‌رسالت‌افشاگرانه‌ش ن‌، بينش‌و آگاهي‌را اشاعه‌دهند
    و ديگر اينكه زنان از مقام امامت و ولايت هم محرو م نبوده اند زيرا حضرت زهرا (عليها السلام) مقام امامت ائمه را بر عهده دارند . زيرا حضرت امام حسن عسكري (عليه السلام) فرمودند : نحن حجة الله عليكم و فاطمة حجت الله علينا
    پس زن و مرد در اصل انسانیت با هم برابرند که انسانیت حقیقی جامع و مشترک میان مرد و زن است و ذکورت و اُنوثت امری عارضی است. بنابراین، هرکمالی که ممکن است مردان بدان برسند زنان هم می‌توانند بدان نایل آیند و زنان از هیچ کمالی و مرتبه‌ای محجور نیستند حتی مرتبه‌ی والای ولایت و امامت .
    و اما از نظرگاه ابن عربی زن را بر مرد برتری و کمال است، زیرا در حالی که مرد فقط مظهر فاعلیت حق تعالی است زن هم مظهر فاعلیت اوست و هم مظهر قابلیت او و گذشته از این بوی اُمومت و مادری که الّذ روایح و خوشترین بویهاست از زنان استشمام می‌شود.
    به عقیده‌ی ابن عربی انسانیت حقیقتی است واحد و جامع مرد و زن، و مردان و زنان در اصل انسان بودن با هم اتحاد و اشتراک دارند و اختلاف و افتراق‌شان تنها در ذُکورت و اُنوثت است که امری عارض است و داخل در اصل و جوهره‌ی انسان نیست. بنابراین، مرد را در انسانیت درجه‌ای و مزیتی بر زن نیست، هر کمالی که ممکن است مرد بدان برسد زن نیز می‌تواند بدان نائل آید. او در این مقام با استناد به آیات و روایات اسلامی تأکید می‌کند که زنان شایسته‌ی رسیدن به تمام مراتب و کمالات روحی و معنوی از جمله مرتبه‌ی عظمای ولایت، نبوت هستند .
    منابع: زنان عاشورايي نويسنده :حسين دوستي
    سايت : /www.fallosafah.org

    یاس کبود پیش تو خار است فاطمه
    نامت گل همیشه بهار است فاطمه

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    82 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پيامبر نشدن زن، هيچ دليلي بر نقص يا ضعف زن نيست، رسالت و نبوت، يك مأموريت تبليغي و يك مسئوليت اجرايي است كه معمولاً، اختلاط و معاشرت با مردم را ميطلبد، درگيري با شرائط اجتماعي، جهاد و مبارزه با ظالمان، انس با پيروان و حضور دائمي در متن و بطن جامعه از لوازم رسالت و نبوت است و از طرفي آنچه مايه مباهات و كمال است ولايت است.
    و اين مقام اختصاص به مرد يا زن ندارد و در تاريخ زنان بزرگي را مشاهده ميكنيم كه به مقام "ولي اللهي" رسيدهاند حضرت فاطمه زهرا3، حضرت مريم، آسيه، حضرت خديجه، حضرت زينب و حضرت معصومه، از آن جملهاند. اما اين كه زني، پيامبر نشده است به اين علت است كه نظر خداي متعال بر اين است كه زن مستور و محجوب بماند، تا جامعه عفاف خود را باز يابد.
    و كارهاي اجرايي سنگيني همچون نبوت كه حضور در جنگ وصلح و... را ميطلبد هم براي زن معمولاً مشكل است و هم با اين سياست كلي ناسازگار، لذا اين كه پيامبران همه مردند، معنايش اين نيست كه زنان از كمال بي بهرهاند. بلكه كمال در ولايت است كه هر دو بهرهمندند.(با استفاده از توصيهها، پرسشها و پاسخها، آيت اللّه جوادي آملي، ص 89، نهاد رهبري در دانشگاهها.)


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    247
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 روز 7 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    9
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جدای همه این‌ها خود سوءال یک مشکلی دارد:
    چرا هیچ یک از انبیای الهی یا امامان از جنس زنان نبوده اند؟ آیا این مطلب اصل تساوی حقوق زنان را زیر سوال نمی برد؟
    تساوی حقوق هیچ ربطی به عادلانه بودن ندارد.

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود