صفحه 1 از 41 123112131 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پرسمان با موضوع مهدویت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    3,614
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    158
    گالری
    10

    پرسمان با موضوع مهدویت ((( از امام زمانت چی میدونی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟)))




    درباره تاريخچه مسجد جمكران، نماز مسجد و اهميت آن توضيح دهيد.
    . تاريخچه مسجد
    «شيخ عفيف صالح حسن بن مثله جمكراني مي‏گويد:
    شب سه شنبه، هفدهم ماه مبارك رمضان 393هجري، در سراي خود خفته بودم كه جماعتي به در سراي من آمدند. نيمي از شب گذشته بود، مرا بيدار كردند و گفتند: «برخيز و امر امام محمد مهدي صاحب الزمان، را اجابت كن كه تو را مي‏خواند».
    حسن بن مثله مي‏گويد: «من، برخاستم و آماده شدم». چون به در سرا رسيدم، جماعتي از بزرگان را ديدم، سلام كردم. جواب دادند و خوشامد گفتند و مرا به آن جايگاه - كه اكنون مسجد (جمكران) است - آوردند.
    حضرت امام‏عليه السلام مرا به نام خود خواند و فرمود: «برو به حسن بن مسلم بگو: تو، چند سال است كه اين زمين را عمارت مي‏كني و ما خراب مي‏كنيم. پنج سال زراعت كردي و امسال ديگرباره شروع كردي، عمارت مي‏كني. رخصت نيست كه تو ديگر در اين زمين زراعت كني، بايد هر چه از اين زمين منفعت برده‏اي، برگرداني تا در اين موضع مسجد بنا كنند.»
    به حسن بن مسلم بگو: «اينجا، زمين شريفي است و حق تعالي اين زمين را از زمين‏هاي ديگر برگزيده و شريف كرده است».
    حسن بن مثله مي‏گويد عرض كردم: «سيد و مولاي من! مرا در اين باره، نشاني لازم است؛ زيرا مردم سخن مرا بدون نشانه و دليل نمي‏پذيرند».
    امام‏عليه السلام فرمود: «تو برو رسالت خود را انجام ده.
    ما در اينجا، علامتي مي‏گذاريم كه گواه گفتار تو باشد».
    . كيفيت نماز تحيّت مسجد
    «مردم را بگو تا به اين موضع رغبت كنند و عزيز بدارند و چهار ركعت نماز در اين جا بگذارند: دو ركعت تحيت مسجد، در هر ركعتي، يك بار سوره حمد و هفت بار سوره قل هو الله احد [خوانند ]و تسبيح ركوع و سجود را هفت بار بگويند».

    . كيفيت نماز امام زمان (عج)

    «و دو ركعت نماز صاحب الزمان بگذارند، بر اين نسق كه در [هنگام خواندن سوره‏] حمد چون به
    «اياك نعبد و اياك نستعين» برسند، آن را صد بار بگويند و بعد از آن، فاتحه را تا آخر بخوانند. ركعت دوم را نيز به همين طريق انجام دهند. تسبيح ركوع و سجود را نيز هفت بار بگويند. هنگامي كه نماز تمام شد، تهليل (لا اله الاالله) و تسبيح فاطمه زهراعليها السلام را بگويند. آن گاه سر بر سجده نهاده، صد بار صلوات بر پيغمبر و آل او فرستند».

    اين نقل، از لفظ مبارك امام‏عليه السلام است كه فرمود:
    «فمن صلّا هما، فكانما صلي في البيت العتيق»؛ «هر كس، اين دو ركعت (يا اين دو نماز) را بخواند، گويي در خانه كعبه نماز خوانده است...»



    . ساخت مسجد
    حسن بن مثله مي‏گويد: در دل خود گفتم تو اينجا را يك زمين عادي خيال مي‏كني، اينجا مسجد حضرت صاحب الزمان‏عليه السلام است.
    پس آن حضرت به من اشاره كردند كه برو!
    چون مقداري راه پيمودم، بار ديگر مرا صدا كرده، فرمودند: «در گله جعفر كاشاني (چوپان) بزي است، بايد آن بز را بخري. اگر مردم پولش را دادند، با پول آنان خريداري كن، وگرنه پول آن را خودت پرداخت كن. فردا شب (شب چهارشنبه) آن بز را بياور و در اين موضع ذبح كن. آن گاه روز چهارشنبه هجدهم ماه مبارك رمضان، گوشت آن بز را بر بيماران و كساني كه مرض صعب العلاج دارند، انفاق كن كه حق تعالي همه را شفا دهد. آن بز، ابلق است. موهاي بسيار دارد. هفت نشان سفيد و سياه، هر يكي به اندازه يك درهم، در دو طرف آن است كه سه نشان در يك طرف و چهار نشان در طرف ديگر آن است».
    آن گاه به راه افتادم. يك بار ديگر مرا فرا خواندند و فرمودند: «هفت روز يا هفتاد روز در اين محل اقامت كن».
    حسن بن مثله مي‏گويد: «من، به خانه رفتم و همه شب را درانديشه بودم تا صبح طلوع كرد. نماز صبح خواندم و به نزد علي منذر رفتم و آن داستان را با او در ميان نهادم. همراه علي منذر، به جايگاه ديشب رفتيم. پس او گفت: «به خدا سوگند كه نشان و علامتي كه امام‏عليه السلام فرموده بود، اينجا نهاده است و آن، اينكه حدود مسجد، با ميخ‏ها و زنجيرها مشخص شده است».



    ديدگاه آية الله حاج شيخ مرتضي حائري‏


    ؛ فرزند آيةالله حاج شيخ عبدالكريم حائري مؤسس حوزه علميه قم.

    «مسجد جمكران، يكي از آيات باهرات آن حضرت است. توضيح اين مطلب، در ضمن چند جهت - كه شايد خيلي‏ها از آن غافل باشند - بيان مي‏گردد:
    1. داستان مسجد جمكران - كه در بيداري واقع شده - در كتاب تاريخ قم از صدوق، نقل شده است.
    مرحوم آقاي بروجردي كه مرد دقيق و ملاّيي بود، مي‏فرمود: «اين داستان، در زمان صدوق واقع شده و اينكه او نقل كرده است، دلالت بر كمال صحت آن دارد».
    2. داستان، مشتمل بر جرياني است كه مربوط به يك نفر نيست؛ زيرا وقتي صبح مردم بيدار مي‏شوند، مي‏بينند با زنجير، علامت گذاشته شده است كه مردم باور كنند و اين زنجير، مدتي در منزل سيد محترمي (ظاهراً به نام سيد ابوالحسن الرضا) بوده است و مردم به آن استشفا مي‏كرده‏اند و بعداً، بدون هيچ جهت طبيعي، مفقود مي‏شود.
    3. متن دستور [نمازهاي مسجد]، موافق با ادله ديگر است؛ براي اينكه هم نماز تحيت مسجد وارد شده است و هم نماز امام زمان(عج) با صد بار «اياك نعبد و اياك نستعين»و هم تهليل و تسبيح فاطمه زهراعليها السلام.كريمه اهل بيت: ص‏484؛ سر دلبران: ص‏248-250.



    پيش‏گويي امير المؤمنين‏عليه السلام‏
    از اميرمؤمنان‏عليه السلام روايت شده كه خطاب به حذيفه فرمود: «اي پسر يماني! در اول ظهور، خروج نمايد قائم آل محمد(عج) از شهري كه آن را قم گويندترديدي نيست كه قيام نخستين حضرت بقية الله، أرواحنا له الفداء از مكه معظمه و كنار خانه خدا است. اين حديث و احاديث مشابه، به حركت‏هاي بعدي آن كعبه مقصود، نظر دارد يا اينكه منشا ظهور حضرت و فراهم شدن شرايط ظهور از شهرقم و مسجد جمكران است.و مردم را دعوت به حق مي‏كند، همه خلايق از شرق و غرب، به آن شهر روي آورند و اسلام، تازه شود... اي پسر يماني! اين زمين، مقدس است، از همه لوث‏ها، پاك است... عمارت آن، هفت فرسنگ در هشت فرسنگ باشد. رايت وي بر كوهي سفيد بزنند، به نزد دهي كهن، كه در جنب مسجد است، و قصري كهن - كه قصر مجوس است - و آن را «جمكران» خوانند. از زير يك مناره آن مسجد بيرون آيد، نزديك آنجا كه آتش خانه گبران بوده...».انوار المشعشعين: ج‏1، ص‏453. به نقل از مونس الحزين (از تصنيفات شيخ صدوق).
    از اين حديث شريف، استفاده مي‏شود همان گونه كه مسجد سهله در دوران ظهور حضرت بقية الله، پايگاه آن حضرت خواهد بود، مسجد مقدس جمكران نيز در عصر ظهور، جايگاه خاصي دارد و پايگاه ديگري براي آن حضرت است.



    ختم زيارت عاشورا
    در عصر زعامت مرحوم آية الله حاج سيد محمد حجت، قحطي و گراني سختي پديد آمد؛ به طوري كه نان سنگك دانه‏اي يك تومان شد، در حالي كه شهريه طلاب در ماه فقط ده تومان بود.
    مرحوم آيت‏الله حجت، به چهل تن از طلاب مهذّب و متدين دستور داد كه به مسجد مقدس جمكران مشرف شوند و در پشت بام مسجد، به صورت دسته جمعي، زيارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام و دعاي صفوان بخوانند و به حضرت موسي بن جعفرعليه السلام و حضرت ابوالفضل‏عليه السلام و حضرت علي اصغرعليه السلام متوسل شوند و رفع گراني و نزول باران را از خداوند متعال بخواهند.
    چهل طلبه مهذب و متدين، طبق فرمان مرجعيت اعلاي شيعه، به ميعادگاه عاشقان شرف ياب شدند. بعد از اداي نماز تحيت و نماز حضرت بقية الله - أرواحنا له الفدا - و توسّل به ذيل عنايت فرمانرواي جهان هستي، به پشت بام مسجد رفتند، ختم زيارت عاشورا را، طبق دستور آن مرجع وارسته، انجام دادند و حوائج خود را با شفيع قرار دادن سه تن باب الحوائج، به درگاه حضرت احديت، عرضه داشتند و مسجد را به قصد قم ترك كردند.
    راه قديمي مسجد جمكران، از طرف روستاي جمكران بود. گروه چهل نفري طلاب، هنوز به ده جمكران نرسيده بودند كه درياي رحمت گشوده شد و باران رحمت، سيل آسا فرو ريخت.



    دعا در جمكران‏
    در اينجا ياد آوري اين نكته لازم است كه در مسجد مقدس جمكران، از دعاهاي مربوط به حضرت بقيةالله - أرواحنا له الفدا - دعاي ندبه، دعاي سلام الله الكامل، زيارت آل ياسين و دعاي عهد... به ويژه از دعاي اللهم عظم البلاء... - كه بعد از نماز حضرت صاحب الزمان(عج) به آن امر شده است - غفلت نشود.فصل‏نامه انتظار: ش 5.



    نكته‏اي مهم‏
    از تاريخ مسجد قبا كه ثواب يك نماز در آن برابر انجام يك عمره است و اولين مسجد مهمي است كه پيامبرصلي الله عليه وآله بنا فرمود، نكته مهمي استفاده مي‏شود كه براي مسجد مقدس جمكران نيز مفيد است و آن اينكه مسجد قبا با وجودي كه افتخارات زيادي دارد از قبيل اينكه پيامبر اكرم‏صلي الله عليه وآله دستور ساخت آن را دادند، و خود آن حضرت در ساخت آن مشاركت نمودند، با دست‏هاي خود كارگري و بنّايي كردند و در آن نماز خواندند و هر هفته نيز دوشنبه‏ها براي اقامه نماز به آنجا مي‏رفتند؛ ولي با وجود اين همه فضيلت، وقتي خداوند در قرآن از مسجد قبا تعريف و تمجيد مي‏كند، به دو نكته اشاره مي‏نمايد كه هر دو نكته درباره مسجد جمكران نيز صدق مي‏كند.
    1. اساس آن از روز اول بر تقوا نهاده شده است: «لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَي التَّقْوي‏ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِيهِ فِيهِ»؛سوره توبه (9): آيه 108.
    2. در آن كساني هستند كه دوست دارند پاك گردند: «فِيهِ رِجالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا». بنابراين اين دو ملاك در هر جا موجود باشد ديگر نيازي به جست و جوي ادله ديگر و سند و شجره‏نامه آن مكان نداريم.
    مسجد جمكران مكاني است كه بيش از هزار سال، مؤمنان در آن به نماز و توبه و تضرّع مشغول‏اند و نداي «يا صاحب‏الزمان» دل شكستگان در آن مكان مقدس همه را به ياد قطب عالم امكان بقية اللَّه الاعظم انداخته و ياد حضرت را هميشه در دل‏ها زنده نگه مي‏دارد.
    ----------------------

    ویرایش توسط Behrooz_313 : ۱۳۸۸/۰۹/۱۵ در ساعت ۱۶:۳۶ دلیل: عنوان
    الهی العفو...


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    3,614
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    158
    گالری
    10



    قضيه و تاريخچه چاهي كه در مسجد مقدس جمكران است چيست؟
    در پاسخ بايد گفت نه تنها در جمكران؛ بلكه در بعضي از شهرها معمولاً محلي به نام چاه صاحب الزمان موجود است كه برخي گمان مي‏كنند حضرت دستور حفر آن را داده يا ايشان در آنجا ديده شده‏اند و يا از آب آن چاه نوشيده‏اند؛ ولي هيچ يك از اين نكات صحيح به نظر نمي‏رسد.
    قضيه چاه امام زمان‏عليه السلام در مسجد مقدس جمكران و شهرهاي ديگر، از اين قرار است كه مرحوم حاج شيخ عباس قمي‏ قدس سره در مفاتيح الجنان از تحفة الزائر از امام صادق‏عليه السلام روايتي نقل مي‏كند كه: «هر گاه تو را حاجتي به سوي خداي تعالي، باشد يا از امري خائف و ترسان باشي. در كاغذي بنويس و در آب جاري يا چاه بينداز...». اين يك نوع ارتباط و سخن گفتن با خدا است.
    مرحوم علامه مجلسي در روايتي مي‏فرمايد: «اگر حاجت و گرفتاري داشتي با حضرت حجت (عج) چنين مكاتبه كن و حاجت خود را بنويس و در چاه يا نهر بينداز».بحارالانوار، ج 102، ص 234.
    البته معناي عريضه‏نويسي اين نيست كه حضرت حجت آن نوشته را باز مي‏كند يا مي‏خواند؛ بلكه خدا و رسول او و اهل بيت عصمت و طهارت‏عليهم السلام از نيت‏هاي ما و آنچه در ذهن و دل ما مي‏گذرد، آگاهند؛ چه رسد به نوشته‏هاي ما، آن هم در صورت گرفتاري و توسّل به آن عزيزان. در واقع خواسته‏اند به ما ياد دهند كه با محبوب و صاحب خود ارتباط برقرار كنيم و همان‏طور كه براي محبوب‏هاي دنيوي ابراز علاقه و محبت مي‏نماييم، بتوانيم با مولاي خود هم نامه‏نگاري كنيم.
    حال از آنجا كه چاه و آب روان در دسترس همه نيست، مؤمنان در بعضي از شهرها و در مسجد جمكران، چاهي حفر نموده‏اند كه مردم عريضه‏هاي خود را درون آن بيندازند.
    ----------------------


    ویرایش توسط Behrooz_313 : ۱۳۸۸/۰۹/۱۰ در ساعت ۱۷:۳۲ دلیل: ویرایش
    الهی العفو...


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    3,614
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    158
    گالری
    10



    آيا «جزيره خضراء» كه گفته مي‏شود امام زمان(عج) در آن هستند، واقعيت دارد يا نه؟
    نخست بايد به اين نكته توجه داشته باشيد كه همواره در تاريخ، عده‏اي طمع‏ورز و هواپرست بوده‏اند كه مي‏كوشيده‏اند تا با سوء استفاده از اعتقادات و عواطف مردم، قضايا را به سود خود تفسير و تبيين كنند. اين مسأله در مورد عقايد مذهبي و باورهاي ديني مردم مضاعف است. وجود افراد بي‏نام يا بدنام و يا حداقل معمولي در ميان برخي از سندهاي روايي، يا وجود محتوايي به دور از فهم و متناقض، نشان دهنده همين خطر انحراف مي‏باشد. اين موضوع، بحثي دردناك دارد كه بايد در جاي خود مطرح شود.
    در اين راستا گفتني است كه اولاً در سند روايت «جزيره خضراء» و ثانياً در محتويات اين روايت و ثالثاً در باب وثاقت شخصي كه اين داستان را نقل كرده (علي بن فاضل مازندراني) بحث و نظرهاي متفاوتي وجود دارد و اكثر علماي طراز اول شيعي - چه در دوران گذشته و چه در عصر اخير - اين روايت را صحيح و موثّق نمي‏دانند. بنابراين، اصل روايت جزيره خضراء محل ترديد جدي است، تا چه رسد به انطباق آن بر مثلّث برمودا.
    براي آگاهي بيشتر ر.ك: سيد جعفر مرتضي عاملي، جزيره خضراء افسانه يا واقعيت؟، ترجمه: محمد سپهري، بخش سوم.
    ----------------------


    الهی العفو...


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    3,614
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    158
    گالری
    10



    آيا اين مطلب درست است كه نامه هايي كه در آب روان انداخته مي شود به دست امام زمان ( عج ) مي رسد؟
    در بعضي از كتاب ها مانند كتاب مفاتيحالجنان مرحوم شيخ عباس قمي آمده است كه از كتاب تحف الزاير از حضرت صادق ( ع ) نقل شده كه هرگاه حاجتي داشته باشيد و يا از امري مي ترسيد اين دعا را در كاغذي بنويس و در آخر حاجت خود را ذكر كرده و سپس آن را درگلوله اي از گل قرار داده و در ميان آب جاري يا چاهي بينداز .خداوندبه زودي گشايش در كار شما ايجاد مي كند، (مفاتيح الجنان ، ص 974 ).اما در اين كه حتماً به دست امام عصر ( عج ) مي رسد يا نه ، خدامي داند و بر فرض كه چنين باشد معلوم نيست هر نامه اي كه نوشته شود و در آب انداخته شود مورد نظر حضرتش قرار گيرد .گرچه از نظرعقيده شيعه آن حضرت به اذن خدا از همه امور مطلع و واسطه فيض خدا به بندگانش مي باشند، (اعلام الدين ، ص 270 - 269).
    به نقل از سايت تبيان
    ----------------------


    الهی العفو...


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    3,614
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    158
    گالری
    10



    در مورد محل زندگي حضرت صاحب الزمان(عج) توضيح دهيد.
    قبل از جواب، لازم است اين نكته بيان شود كه منظور از غيبت حضرت حجت(ع) غيبت شخصي نيست، يعني اين گونه نيست كه آن حضرت هيچ گاه با مردم در تماس نيست و امكان ندارد كسي مكان ايشان را پيدا كند بلكه منظور از غيبت امام، غيبت عنواني است، بدين معنا كه حضرت با مردم حشر و نشر دارد با آنان زندگي مي‏كند لكن به گونه ناشناس، او مردم را مي‏شناسد ولي مردم ايشان را نمي‏شناسند. در عين حال مكاني را براي سكونت برگزيده است.
    رواياتي كه در اين مورد وجود دارد چند دسته است.
    1. برخي از روايات محل خاصي را تعيين نمي‏كند و جايگاه آن حضرت را در بيابانها و كوهها معرفي مي‏كند.
    كه از آن جمله حديثي است كه صاحب الزمان(عج) به پسر مهزيار مي‏فرمايد: «... پدرم امام حسن(ع) از من پيمان گرفت... و فرمان داد كه براي سكونت كوه‏هاي سخت و سرزمينهاي خشك و دور دست را برگزينيم» (كتاب الغيبه / شيخ طوسي / صفحه266 ، نقل از كتاب چشم به راه مهدي، جمعي از نويسندگان حوزه، ص 350).
    2. دسته‏اي روايات است كه منطقه خاصي را به عنوان محل سكونت آن حضرت نام مي‏برند.
    الف: مدينه طيبه؛
    «ابي بصير مي‏گويد از امام باقر(ع) شنيدم كه فرمود: صاحب الزمان را عزلت و غيبتي است... كه خوب جايگاهي است مدينه طيبه».
    ب: كوه رضوي؛(همان).
    ج: كوه ذي طوي ؛ (جائي است در پيرامون مكه) (همان).
    3. در بعضي از روايات براي آن حضرت جايگاه خاصي را نام نمي‏برد، ولي وي را به عنوان فردي كه با مردم حشر و نشر دارد و به گونه ناشناس زندگي مي‏كند معرفي مي‏نمايد.
    بنابراين بين اين روايات تضاد و تنافي نيست؛ و نام بردن مكان خاص با زندگي به شكل ناشناس قابل جمع است و در حال ضرورت و نياز امري طبيعي و موافق با اصل تقيه است.
    براي آگاهي بيشتر در اين زمينه ر.ك شود: دادگستر جهان، ابراهيم اميني.
    در پايان متذكر بايد شد:
    1. دانستن مكان سكونت حضرت(عج) يا مسئله ازدواج و فرزندان آن حضرت در سعادت آدمي مؤثر نيست.
    2. معلوم شدن مكان حضرت با فلسفه غيبت منافات دارد پس حكمت غيبت اقتضا مي‏كند كه مسئله سكونت، ازدواج و فرزندان حضرت در ابهام باشد.
    3. آنچه بر مؤمن لازم است، تلاش در جهت پالايش روحي و فكري خود براي آمادگي درك فيض حضور آن وجود مبارك است.
    ----------------------


    الهی العفو...


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    3,614
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    158
    گالری
    10



    محل زندگي امام(ع) كجاست؟
    قبل از جواب، لازم است اين نكته بيان شود كه آيا منظور از غيبت حضرت حجت(ع) غيبت شخصي است، يعني آن حضرت به گونه‏اي زندگي مي‏كند، هيچ گاه با مردم در تماس نيست و امكان ندارد كسي مكان ايشان را پيدا كند يا اينكه منظور از غيبت امام، غيبت عنواني است، بدين معنا كه حضرت با مردم حشر و نشر دارد با آنان زندگي مي‏كند لكن به گونه ناشناس، او مردم را مي‏شناسد ولي مردم ايشان را نمي‏شناسند. در عين حال مكاني را براي سكونت برگزيده است. رواياتي كه در اين مورد وجود دارد چند دسته است.
    1. برخي از روايات محل خاصي را تعيين نمي‏كند و جايگاه آن حضرت را در بيابانها و كوهها معرفي مي‏كند. كه از آن جمله حديثي است كه امام(ع) به پسر مهزيار مي‏فرمايد: «... پدرم امام حسن(ع) از من پيمان گرفت... و فرمان داد كه براي سكونت كوه‏هاي سخت و سرزمينهاي خشك و دور دست را برگزينيم»، (كتاب الغيبه/شيخ طوسي/صفحه 266/نقل از كتاب چشم به راه مهدي(ع)/جمعي از نويسندگان حوزه، ص 350).
    2. دسته‏اي روايات است كه منطقه خاصي را به عنوان محل سكونت آن حضرت نام مي‏برند. الف: مدينه طيبه؛ «ابي بصير مي‏گويد از امام باقر(ع) شنيدم كه فرمود: صاحب الزمان را عزلت و غيبتي است... كه خوب جايگاهي است مدينه طيبه» ب: كوه رضوي؛ در بعضي از روايات جايگاه آن حضرت را در غيبت صغري و كبري كوه رضوي دانسته است. ج: كوه ذي طوي ؛ (جائي است در پيرامون مكه)، (همان).
    3. در بعضي از روايات براي آن حضرت جايگاه خاصي را نام نمي‏برد، ولي وي را به عنوان فردي كه با مردم حشر و نشر دارد و به گونه ناشناس زندگي مي‏كند معرفي مي‏نمايد. بنابراين بين اين روايات تضاد و تنافي نيست؛ و نام بردن مكان خاص با زندگي به شكل ناشناس قابل جمع است و در حال ضرورت و نياز امري است طبيعي و موافق با اصل تقيه.
    براي آگاهي بيشتر در اين زمينه ر.ك شود:
    1. چشم به راه مهدي(ع)، جمعي از نويسندگان مجله حوزه
    2. دادگستر جهان، ابراهيم اميني.
    در پايان سؤالات شما پيرامون امام مهدي(عج) متذكر بايد شد:
    1. دانستن مكان سكونت حضرت(عج) يا مسئله ازدواج و فرزندان آن حضرت در سعادت آدمي مؤثر نيست. 2. معلوم شدن مكان حضرت و حتي فرزندان و همسران حضرت با فلسفه غيبت منافات دارد پس حكمت غيبت اقتضا مي‏كند كه مسئله سكونت، ازدواج و فرزندان حضرت در ابهام باشد. 3. آنچه بر مؤمن لازم است، تلاش در جهت پالايش روحي و فكري خود براي آمادگي درك فيض حضور آن وجود مبارك است.
    ----------------------


    الهی العفو...


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    3,614
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    158
    گالری
    10



    آيا اين مطلب درست است كه نامه‏هايي كه در آب روان انداخته مي‏شود به‏دست امام زمان(عج) مي‏رسد؟
    در بعضي از كتاب‏ها مانند كتاب مفاتيح‏الجنان مرحوم شيخ عباس قمي آمده است كه از كتاب تحفةالزائر از حضرت صادق(ع) نقل شده كه هرگاه حاجتي داشته باشيد و يا از امري مي‏ترسيد اين دعا را در كاغذي بنويس و در آخر حاجت خود را ذكر كرده و سپس آن را در گلوله‏اي از گِل قرار داده و در ميان آب جاري يا چاهي بينداز. خداوند به زودي گشايش در كار شما ايجاد مي‏كند، (مفاتيح‏الجنان، ص 974).
    اما در اين كه حتماً به دست امام عصر(عج) مي‏رسد يا نه، خدا مي‏داند و بر فرض كه چنين باشد معلوم نيست هر نامه‏اي كه نوشته شود و در آب انداخته شود مورد نظر حضرتش قرار گيرد. گرچه از نظر عقيده شيعه آن حضرت به اذن خدا از همه امور مطلع و واسطه فيض خدا به بندگانش مي‏باشند، (اعلام‏الدين، ص 270 - 269).
    ----------------------


    الهی العفو...


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    3,614
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    158
    گالری
    10



    عده‏اي مي گويند رفتن به مسجدجمكران شب‏هاي چهارشنبه ارجحيت بيشتري داردآيا اين گفته صحت دارد،كي وقت خواندن نماز شب است اول شب ياآخرآن؟
    در خبري هست كه اگر كسي چهل شب چهارشنبه در مسجد سهله كوفه نماز امام زمان (عج) را بخواند حضرت را ملاقات مي‏كند لذا در مسجد جمكران هم مومنيني مي‏گوين‏در شب چهارشنبه عنايت خاصي از طرف حضرت به متوسلين ايشان مي‏شود. در رابطه نماز شب وقت آن از نيمه شب مي‏باشد تا اذان صبح. نيمه شب را بايد از غروب خورشيد و طلوع آن حساب كرد كه حدودا ساعت دوازده شب و به وقت رسم نيمه اول سال ساعت يك بامداد مي‏باشد و اگر نماز شفع و وتر هم در اذان واقع‏شود اشكالي ندارد
    ----------------------


    الهی العفو...


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    3,614
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    158
    گالری
    10



    آيا جزيره خضراء كه گفته مي‏شود امام زمان(عج) در آن هستند، واقعيت دارد يا نه؟ آيا مثلث برمودا حقيقت دارد؟
    نخست بايد به اين نكته توجه داشته باشيد كه همواره در تاريخ، عده‏اي طمع‏ورز و هواپرست بوده‏اند كه مي‏كوشيده‏اند تا با سوء استفاده از اعتقادات و عواطف مردم، قضايا را به سود خود تفسير و تبيين كنند. اين مسأله در مورد عقايد مذهبي و باورهاي ديني مردم مضاعف است. وجود افراد بي‏نام يا بدنام و يا حداقل معمولي در ميان برخي از سندهاي روايي، يا وجود محتوايي به دور از فهم و متناقض، نشان دهنده همين خطر انحراف مي‏باشد. اين موضوع، بحثي دردناك دارد كه بايد در جاي خود مطرح شود.
    از جمله مسائلي كه در آن ابهام و دروغ ديده ميشود وضعيت و محل زندگي امام مهدي(عج) است. مكان دقيق زندگي آن حضرت بنا به خواست خداوند مشخص نمي‏باشد؛ و احتمال دارد در اماكن مختلفي زندگي كنند. چنان كه اين عدم مشخص بودن در جملات دعاي ندبه خطاب به آن حضرت واضح است:
    ابرضوي، ام ذي طوي، او غيرها...؛ آيا در رضوي هستي يا در ذي‏طوي يا در غير آن... نمي‏دانم. هم چنين اين كه حضرت مهدي (عج ) ازدواج كرده و زن و فرزندي دارند يا نه , به طور قطعي روشن نيست . بود و نبود آن هم هيچ دلالتي بر طبيعي يا غيرطبيعي بودن زندگي ايشان ندارد. منابعي كه در مورد فرزند داشتن امام زمان (ع ) مورد استفاده قرار مي گيرد; يا اشكال سندي دارند و يا ابهام دلالي و نظر قاطعي را ارائه نمي دهند,
    لذا در اين مورد سه احتمال وجود دارد. الف . اساسا" حضرت مهدي (ع ) ازدواج نكرده است . ب . ازدواج كرده ولي اولاد ندارد. ج . ازدواج كرده و داراي فرزنداني نيز هست . اگر احتمال اول را بپذيريم لازمه اش اين است كه امام معصوم (ع ) سنت اسلامي (ازدواج ) را ترك كرده است , و اين مسئله با مقام امام سازگار نيست اما چون مسائله غيبت اهميت دارد و مسئله ازدواج , امري مهم است ترك ازدواج اشكالي را ايجاد نمي كند. اما اگر احتمال دوم را بپذيريم با اينكه ازدواج كرده ولي اولاد ندارد, بايد بگوئيم عمر او نيز (همسرش ) مانند عمر حضرت طولاني است كه بر اين امر دليلي نداريم يا اين كه بگوييم مدتي با امام (ع ) زندگي كرده و از دنيا رفته است . و احتمال سوم اينكه ازدواج كرده و داراي اولاد نيز هست , اين مسئله دليل محكمي ندارد. روايات يا ادعيه اي كه با تمسك به آنها, احتمال زن و فرزند داشتن به آن حضرت مي دهند. يا اشكال دلالي دارند يعني روايات از نظر دلالت به اين موضوع اشكال دارد, يا ضعف سند دارند.
    برخي خواسته اند با تمسك به داستان »جزيره خضرائ« بگويند كه امام عصر(ع ) فرزنداني دارد و بر آن جزيره , زير نظر وي , جامعه نمونه و تمام اعيار اسلامي را تشكيل داده اند. ولي اين مسائله صحيح نيست , و مورخ شهيد سيد جعفر مرتضي عاملي در اين مورد مي گويد: با بررسي هاي گسترده اي كه انجام گرفته جزيره خضرائ افسانه اي بيش نيست و هيچ واقعيتي ندارد, »(دراسته في علامات الظهور و الجزيره الخضرائ, سيد جعفر مرتضي عاملي , 263) و علامه مجلسي رضوان الله تعالي عليه نيز اين داستان را جداگانه در نوادر بحار الانوار نقل كرده و مي نويسد: »چون در كتابهاي معتبر به آن (داستان جزيره خضرائ) دست نيافتم , آن را در فصلي جداگانه آوردم «, (بحارالانوار, ج 52, ص 159, نشر المكتبه الاسلاميه ) بنابراين قضيه جزيره خضرائ داستان تخيلي و ساختگي است . در اين راستا گفتني است:
    اولاً در سند روايت «جزيره خضراء» و در محتويات اين روايت و در باب وثاقت شخصي كه اين داستان را نقل كرده (علي بن فاضل مازندراني) بحث و نظرهاي متفاوتي وجود دارد و اكثر علماي طراز اول شيعي - چه در دوران گذشته و چه در عصر اخير - اين روايت را صحيح و موثّق نمي‏دانند. بنابراين، اصل روايت جزيره خضراء محل ترديد جدي است، تا چه رسد به انطباق آن بر مثلّث برمودا.
    ثانياً: مثلث برمودا، منطقه‏اي است از درياي كارائيب در شرق آمريكا مركزي كه كشور كوبا و هاوانا و دهها جزيره ديگر در نزديكي آن قرار دارد. در دهه‏ي پنجاه و شصت قرن بيستم روزنامه‏ها و مجلات آمريكايي در راستاي سياست‏هاي دولت آمريكا، دهها داستان و افسانه پيرامون اين مثلث ساختند و آن را منطقه‏اي اسرارآميز معرفي كردند كه هر موجود زنده‏اي در اين منطقه وارد شود با نيروي ناشناخته‏اي در كام مرگ فرو خواهد رفت و هر وسيله‏اي چون هواپيما و كشتي و قايق وارد اين منطقه شود توسط نيروي ناشناخته‏اي منهدم خواهد شد. اين داستانها به منظور ايجاد يك پايگاه نظامي مطمئن در نزديكي كشور كوبا متحد اتحاد جماهير شوروي در دل قاره آمريكا و پوشش نهادن بر انجام عمليات نظامي و انهدام كشتي‏ها و هواپيماهاي كوبايي بود.
    براي آگاهي بيشتر دراين زمينه رجوع كنيد به:
    . جزيره خضرا در ترازوي نقد، علامه جعفر مرتضي عاملي، ترجمه محمد سپهري، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي قم‏
    . جزيره خضرا افسانه يا واقعيت، جمعي از نويسندگان، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي قم
    . چشم به راه مهدي , جمعي از نويسندگان مجله حوزه , دفتر تبليغات اسلامي قم .
    ----------------------



    الهی العفو...


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    3,614
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    6 روز 20 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    124
    آپلود
    158
    گالری
    10



    آيا در روايات توصيه و سفارشي بوده است كه در زمان غيبت كبري تشكيل حكومت اسلامي واجب است؟ آيا اين روايات مستدل است؟
    ضرورت وجود حكومت در هر جامعه‏اي، امري بديهي است و همواه مورد تأييد مكاتب و انديشه‏هاي گوناگون بوده است. پژوهش‏ها، نشان مي‏دهد كه تشكيل دولت و حكومت، هميشه و در همه شرايط، يك ضرورت اجتناب‏ناپذير است.
    امام علي(ع) در سخن مشهور خويش اين ضرورت را چنين گوشزد مي‏فرمايد:
    «لابد للناس من امير برّ او فاجر...»؛ «مردم ناگزير نيازمند به امير و حاكم‏اند؛ چه نيكوكار و چه زشتكار...»نهج البلاغه، خطبه 40..
    براي اثبات ضرورت تشكيل حكومت اسلامي نيز، به ادله متعدّد عقلي و آيات و روايات استناد شده است. اگر بخواهيم از منظر روايات اين مسأله را بررسي كنيم، با دو دسته از روايات و احاديث رو به رو مي‏شويم:
    يكم. رواياتي كه بر ضرورت تشكيل حكومت اسلامي در هر زمان -اعم از عصر حضور معصوم(ع) و يا غيبت تأكيد دارد. از اميرالمؤمنين(ع) نقل شده است:
    «الواجب في حكم الله و حكم الاسلام علي المسلمين بعد ما يموت امامهم او يقتل... ان لا يعملوا عملاً ولا يحدثوا حدثاً ولا يقوّموا يداً ولا رجلاً ولا يبدؤوا بشي‏ء قبل ان يختاروا لانفسهم اماماً عفيفاً عالماً ورعاً عارفاً بالقضاء والسنه يجمع امرهم و يأخذ للمظلوم من الظالم حقه و يحفظ اطرافهم و يجبي فيئهم و يقيم حجتهم و جمعتهم و...»؛بحارالانوار، ج 86، ص 196.
    «يكي از واجبات بزرگ در احكام الهي و اسلامي بر مسلمانان اين است كه چون پيشوايشان در گذرد و يا كشته شود، پيش از هر كار امامي پاكدامن، عالم، پارسا و آگاه به احكام قضايي و سنت پيامبر برگزينند تا جامعه را اداره كند و حق ستمديده را از ستمگر بازستاند؛ مرزهاي مسلمين را پاسداري كند؛ في‏ء را گردآوري نمايد؛ حج و نماز جمعه را برپا دارد و...».
    بر اين اساس اميرالمؤمنين(ع) برقراري حكومت عدل اسلامي و زمينه سازي جهت انتقال قدرت به امامي با كفايت را -كه براساس هنجارهاي ديني عمل كند از واجبات بزرگ ديني دانسته كه بر هر كاري مقدم است.براي آگاهي بيشتر ر.ك: حسني، عبدالمحمد، ولايت فقيه، صص 37 46.
    دوم. رواياتي كه به صورت خاص، در مورد شرايط و ويژگي‏هاي حاكم اسلامي در زمان غيبت، صادر شده است.براي آگاهي بيشتر ر.ك: امام خميني، ولايت فقيه، ص 48 - 114.امام زمان(عج) در توقيع شريف مي‏فرمايد:
    «اما الحوادث الواقعه، فارجعوا الي رواه حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجه الله»؛ اصول كافي، ج 1، ص 67.
    «در حوادث و پيشامدهاي اجتماعي به راويان حديث ما رجوع كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شما هستند و من حجت خدايم».جهت توضيح بيشتر ر.ك: بحث ادله نقلي ولايت فقيه و يا به كتاب: امام خميني(ره)، ولايت فقيه، ص 71.
    اين قبيل روايات، ضمن مسلّم دانستن ضرورت حكومت در اسلام، به بيان شرايط و ويژگي‏هاي حاكم اسلامي پرداخته است.
    مجموع اينها دلالت بر لزوم قيام براي تشكيل حكومت ديني و لزوم پاسداري از آن دارد.
    ----------------------



    الهی العفو...


صفحه 1 از 41 123112131 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود