صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا چهار شاهد برای اثبا ت تهمت زنا به یک زن کافی است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا چهار شاهد برای اثبا ت تهمت زنا به یک زن کافی است؟




    سلا م
    همانطور که می دانید خداوند در سوره نور می فرماید اگر کسی نسیت زنا به زنی داد باید چهار شاهد بیاورد آیا چهار شاهد کافی است
    در حالیکه در داستان افک مشاهده می کنیم که افراد بیشماری شهادت دادند که قضیه افک اتفاق افتاده است و کسانی که بیان میکردند که افک اتفاق افتاده است از زنان و مردان مومن نیز بوده اند
    قصد دارم جهت یاد گیری احکام شهادت در مورد زنا بیشتر در مورد آیات افک بحث شود زیرا در صورتیکه پیامبر به دادگاه شکایت می کرد آیا این افرادی که در کوچه و خیابان این حرفها رو می زدند آیا همان حرفها را علنا می گفتند یا انکار می کردند؟
    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۶
    نوشته
    174
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    تا جایی که من می دانم باید این 4 نفر شهادت بدهند که زن و مرد را در حال زنا دیده اند نه اینکه مشکوک به این عمل شده باشند یا حدس بزنند یا.....!


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    سلام علیکم
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    خداوند در سوره نور می فرماید اگر کسی نسیت زنا به زنی داد باید چهار شاهد بیاورد
    درسته
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    آیا چهار شاهد کافی است
    با اینکه آیۀ فوق را نقل فرمودید،چه جای این سؤال است؟!!!
    آیا ملاکی برای کفایت تعداد شهود،غیر از دستور شارع سراغ دارید که پس از ذکر آن آیۀ،این سؤال را میپرسید؟

    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    در حالیکه در داستان افک مشاهده می کنیم که افراد بیشماری شهادت دادند که قضیه افک اتفاق افتاده است
    افراد زیادی خبر را دهن به دهن نقل کردند نه اینکه شهادت بدهند.
    نقل یک شایعه با شهادت دادن تفاوت آشکار دارد

    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    قصد دارم جهت یاد گیری احکام شهادت در مورد زنا بیشتر در مورد آیات افک بحث شود
    قصد شما خیر هست اما شیوۀ وروود به بحث،میتوانست بسیار بهتر ازاین باشد.
    در ضمن حکم شهادت در مورد زنا با سایر شهادات هیچ تفاوتی ندارد مگر در تعداد شاهدان.
    اما اینکه شما قصد بیان تفاوت شایعه با شهادت را دارید،ارتباطی با شهادت بر زنا ندارد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    زیرا در صورتیکه پیامبر به دادگاه شکایت می کرد
    پیامبر به دادگاه شکایت میکرد!!!!!
    جناب مزمل!
    پیامبر اکرم خودشان مرجع رسیدگی به تمام مسائل و محل وحی بوده اند،رفتار و گفتار ایشان حجت شرعی بود.
    علاوه براینکه مقبولیت عامه داشتند.
    لذا رجوع ایشان به دادگاه،بی مورد به نظر میرسد.


    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند


  5. تشکر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط ابو محمد نمایش پست
    سلام علیکم

    درسته

    با اینکه آیۀ فوق را نقل فرمودید،چه جای این سؤال است؟!!!
    آیا ملاکی برای کفایت تعداد شهود،غیر از دستور شارع سراغ دارید که پس از ذکر آن آیۀ،این سؤال را میپرسید؟

    افراد زیادی خبر را دهن به دهن نقل کردند نه اینکه شهادت بدهند.
    نقل یک شایعه با شهادت دادن تفاوت آشکار دارد

    قصد شما خیر هست اما شیوۀ وروود به بحث،میتوانست بسیار بهتر ازاین باشد.
    در ضمن حکم شهادت در مورد زنا با سایر شهادات هیچ تفاوتی ندارد مگر در تعداد شاهدان.
    اما اینکه شما قصد بیان تفاوت شایعه با شهادت را دارید،ارتباطی با شهادت بر زنا ندارد.

    پیامبر به دادگاه شکایت میکرد!!!!!
    جناب مزمل!
    پیامبر اکرم خودشان مرجع رسیدگی به تمام مسائل و محل وحی بوده اند،رفتار و گفتار ایشان حجت شرعی بود.
    علاوه براینکه مقبولیت عامه داشتند.
    لذا رجوع ایشان به دادگاه،بی مورد به نظر میرسد.
    سلام به استاد گرامی
    اگر شاهد باشید از چندی پیش در دنیا برای مخاطب یابی شگردهایی را در پیش گرفته اند از جمله شما اگر مقایسه ای بین برنامه های رسانه ای دیداری داشته باشید می بینید که برای اینکه طرف خسته نشود مجری بیاید یا کج بنشیند و یا گاهی به این دوربین نگاه کند و یا گاهی به آن دوربین چون متوجه شده اند که مخاطب خسته می شود
    این شیوه در تعلیم و تربیت هم به کار می رود در ایام گذشته یک مربی قران در مکتب با چوب وارد می شد اکنون
    وضع تفاوت کرده روانشناسی تعلیم و تربیت توضیح میدهد که تکریم مخاطب شیوه های نوین حرف زدن و رنگ های تازه می تواند موجب ایجاد تمرکز شود یعنی سوال را وقتی می پرسم برای ایجاد انگیزه است
    گاهی می توان سوال را پرسید ماهها می گذرد کسی به سوال نگاه نمی کند اکنون خیلی ها از این رو ش استفاده می کنند مثلا برای ارسال ویروس
    در همین سایت برای جلب نظر می ایند سوالات ی را مطرح می کنند که جلب نظر کنند یا در پیامهای بازرگانی برای جلب مشتری اقدام به ساخت انیمیشن می کنند
    اینها همه دلیل بر این است که حرفهای امروزی همه اینجوری است
    اما در مورد آیات افک سوال زیاد است قبل از ان باید عرض کنم که شهادت دادن 4 نفر هر گز موجب اتهام زنا نیست زیرا 4 نفر از دلشان فقط خدا خبر دارد قاضی ایا می تواند با استناد به شهادت 4 دروغگو قضاوت کند درست است برای شهادت کفایت می کند و حکم را هم جاری می کند اما این که ایا این 4 نفر راست گفته اند ادم ساده لوحی میخاد قبول کند
    اکنون 4 تا ادم که با هم تبانی کنند پیدا نمی شوند ؟
    هستند گروههای کافر خدا نشناسی که جنایت می کنند و با هم نیز مخفی می کنند
    اما در مورد قضیه افک شما خود می دانید که شایعه بسیار کار بدی است زیرا قرار بر این بود که عذاب خدا نازل شود اما نکته مهم در این حرف شایعه نبوده است یعنی افراد شایعه را منتشر نمی ساختند بلکه افراد شایعه را باور کرده بودند یعنی به درست بودن شایعه یقین داشتند زیرا می فرماید علم به ان نداشتید
    شایعه یعنی دروغی که انتشار دهنده به دروغ بودن ان یقین دارد و تهمت نیز همین است اما انتشار خبری که به ان علم نداری به معنی ان نیست که شما ان را شایعه می دانی
    مثال می زنم مسیحیان می گویند عیسی فرزند خداست
    دروغ هست اما یک مسیجی به ان علم ندارد به ان ایمان دارد و جتی ناراحت هم می شود
    اما در مورد مراجعه پیامبر به دادگاه منظورم قضاوت در دادگاه هست مثلا اهالی یک شهر فکر می کنند من یک مشکلی در رفتارم دارم مثلا به جنس موافقم تمایل دارم و این را در شهر انتشار می دهند و هر وقت مرا می بینند می گویند این همان فردی که تمایل به جنس موافق انهم از نوع مفعول دارد نه فاعل و در شهر انتشار می دهند
    در اینجا من به دادگاه مراجعه و شکایت می کنم و می بینم قاضی هم همین فکر را از رفتار من دارد به طوریکه این حرف سراسری است
    پس منظور من از دادگاه این بود یعنی انتشار شایعه و الا مطمئن هستم که رفتار یک زن حتی زن پیامبر ارتباطی به پیامبر ندارد چرا که پیامبر مسئول رفتار خود است اشتباه یک زن هرگز به شوهرش ارتباطی ندارد
    یعنی ابروی زن ارتباطی به مرد ندارد و اگر کسی فکر کند که مثلا زن پیامبر مرتکب زنا شود و در شهر مومنین و مومنات انتشار دهند این موضوع میتواند موجبات ناراحتی پیامبر را فراهم سازد ولی روی ابروی پیامبر تاثیری ندارد
    اما اگر پیامبر اقدام به ریانماید انوقت می شود ایراد گرفت یا سایر نهی های قران
    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    با سلام مجدد خدمت شما جناب مزمل
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    این شیوه در تعلیم و تربیت هم به کار می رود در ایام گذشته یک مربی قران در مکتب با چوب وارد می شد اکنون وضع تفاوت کرده روانشناسی تعلیم و تربیت توضیح میدهد که تکریم مخاطب شیوه های نوین حرف زدن و رنگ های تازه می تواند موجب ایجاد تمرکز شود یعنی سوال را وقتی می پرسم برای ایجاد انگیزه است
    مزمل گرامی بنده عرض نکردم که با چوب وارد شوید یا با سوال شروع نکنید و یا ایجاد انگیزه نکنید.
    عرض بنده اینست که وروود به بحث باید همراه با نوعی آگاهی بخشی در باره موضوع باشد نه بیان مطالبی که بخودی خود،اشکالاتی را در بر دارند.
    وقتی شما با مطلبی که ایراد دارد وارد بحث میشوید،بحث از ابتدا گرفتار حواشی شده و از غرض اصلی باز خواهد ماند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    قبل از ان باید عرض کنم که شهادت دادن 4 نفر هر گز موجب اتهام زنا نیست زیرا 4 نفر از دلشان فقط خدا خبر دارد قاضی ایا می تواند با استناد به شهادت 4 دروغگو قضاوت کند درست است برای شهادت کفایت می کند و حکم را هم جاری می کند اما این که ایا این 4 نفر راست گفته اند ادم ساده لوحی میخاد قبول کند
    شهادت موجب اتهام نیست،بلکه موجب اثبات اتهام است.
    اثبات اتهام قوانین قضائی خود را دارد که از نظر قوانین اسلامی شهادت 4 نفر در باره عمل مذکور،آنرا از نظر قضائی ثابت میکند،هرچند که در عالم واقع این عمل اتفاق نیافتاده باشد.
    چون احتمال تبانی در شهادت وجود دارد،و از طرفی آبرو در نزد خداوند اهمیت خاصی دارد که در احکام شریعت نیز لحاظ شده،لذا خداوند دراین مورد برای شهادت قوانین سختگیرانه ای در نظر گرفته:
    بجای دو شاهد در موارد عادی در این مورد4شاهد باید باشند.
    شهادت هر 4نفر از نظر اوصاف مختلف باید یکسان باشد.
    مثلا اگر یکی بگویید روز بود که... و سه نفر بگویند شب بود این شهادت باطل خواهد بود.
    اگر کمتر از 4نفر حاضر به شهادت شوند،هر یک از شهود باید80ضربه شلاق بخورد.
    نتیجه اینست که در این مورد به راحتی تعداد شهود تکمیل نمیشود مگر اینکه این عمل زشت مخفیانه صورت نگرفته باشد که 4نفر بتوانند شاهد باشند.
    همچنین از ترس80 ضربه شلاق و یا اختلاف در توصیفات مورد شهادت،تبانی بر شهادت دراین مورد،بسیار ضعیف خواهد شد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    ما در مورد قضیه افک شما خود می دانید که شایعه بسیار کار بدی است زیرا قرار بر این بود که عذاب خدا نازل شود اما نکته مهم در این حرف شایعه نبوده است یعنی افراد شایعه را منتشر نمی ساختند بلکه افراد شایعه را باور کرده بودند یعنی به درست بودن شایعه یقین داشتند زیرا می فرماید علم به ان نداشتید شایعه یعنی دروغی که انتشار دهنده به دروغ بودن ان یقین دارد و تهمت نیز همین است
    تعریف شایعه،شامل راست بودن یا دروغ بودن خبر نیست.
    شایعه عبارت است از خبری که بین مردم شایع و مشهور میشود و ممکن است راست یا دروغ باشد.
    شایعه مفید یقین نیست بلکه ایجاد ظن میکند یا حسن ظن یا سوء ظن.
    در جریان افک نیز مردم از جانب خداوند مورد عتاب قرار میگیرند که چرا دربارۀ افراد متهم دچار سوء ظن شدند.
    نه اینکه چرا یقین پیدا کردند و حاضر بودند شهادت بدهند.
    چه اینکه در آیۀ13 سورۀ نور تلویحا اشاره میشود که حتی فقط 4 نفر حاظر نبودند شهادت بدهند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    اما در مورد مراجعه پیامبر به دادگاه منظورم قضاوت در دادگاه هست مثلا اهالی....
    جناب مزمل عزیز!
    مثال زدن شما مشکلی را حل نمیکند چون پیامبر اکرم صلوات الله و سلامه علیه وآله و سلم از این جهت به هیچ یک از انسانهای دیگر شباهت ندارند.
    زیرا
    اولا ایشان حاکم بودند در تمام امور
    ثانیا از جانب خداوند در باره حاکم بودن مورد تایید بودند و نیاز به تائید دیگری نداشتند
    ثالثا این شرایط خاص،از طرف مردم نیز مورد پذیرش بود.
    لذا مراجعه پیامبر اکرم صلوات الله و سلامه علیه وآله و سلم به دادگاه عملا ممکن نیست.
    آیا میتوان از وزیر آموزش و پرورش به مبصر کلاس شکایت برد و تقاضای رسیدگی کرد؟!!!
    بنده نیز متوجه منظور شما هستم اما در مورد مذکور،این توجیه کارگشا نیست.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    منظور من از دادگاه این بود یعنی انتشار شایعه
    مبهم هست.
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    مطمئن هستم که رفتار یک زن حتی زن پیامبر ارتباطی به پیامبر ندارد چرا که پیامبر مسئول رفتار خود است اشتباه یک زن هرگز به شوهرش ارتباطی ندارد
    یعنی ابروی زن ارتباطی به مرد ندارد و اگر کسی فکر کند که مثلا زن پیامبر مرتکب زنا شود و در شهر مومنین و مومنات انتشار دهند این موضوع میتواند موجبات ناراحتی پیامبر را فراهم سازد ولی روی ابروی پیامبر تاثیری ندارد
    شاید از نظر جزائی چه در دنیا و چه در عقبی گناه زن را بر شوهر ننویسند(ولاتزر وازرة وزر اخری)ولی گناه آلود بودن زن برای شوهر مایۀ ننگ هست و بعد مهمی از جریان افک و عتابات الهی دراین ماجرا به این سبب هست که پیامبر اکرم صلوات الله و سلامه علیه وآله و سلم ،دراین ماجرا در معرض چنین ننگی قرار گرفتند و مردم بجای اینکه گمان خوب داشته باشند،گمان بد پیدا کردند و این سخن را دهان به دهان نقل کردند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    اما اگر پیامبر اقدام به ریانماید انوقت می شود ایراد گرفت یا سایر نهی های قران
    این قسمت مبهمه.
    یعنی چی که پیامبر اقدام به ریانماید؟
    در چه موردی؟

    بنده متوجه مقصود شما نشدم.

    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۸
    نوشته
    958
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 3 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام مجدد خدمت شما جناب مزمل

    مزمل گرامی بنده عرض نکردم که با چوب وارد شوید یا با سوال شروع نکنید و یا ایجاد انگیزه نکنید.
    عرض بنده اینست که وروود به بحث باید همراه با نوعی آگاهی بخشی در باره موضوع باشد نه بیان مطالبی که بخودی خود،اشکالاتی را در بر دارند.
    وقتی شما با مطلبی که ایراد دارد وارد بحث میشوید،بحث از ابتدا گرفتار حواشی شده و از غرض اصلی باز خواهد ماند.


    شهادت موجب اتهام نیست،بلکه موجب اثبات اتهام است
    .
    سلام جناب استاد ابو محمد
    یه کم ممکنه نوشتن من سوءتفاهم ایجاد کنه اگر انعطاف بفرمایید متشکر میشم
    منظور من هم همین است که ایا شهادت 4 شاهد موجب اثبات زنا هست یا نه مسلم است که اگر 4 شاهد شهادت بدهند زنا ظاهرا اثبات می شود منم منظورم همین است که قاضی ایا باید فقط به این که 4 نفر شهادت دادهاند حکم را جاری کند یا باید بیشتر تحقیق کند آیا قاضی وضیفه دارد که در مقداری هم بعد از شهادت در مورد زانی و زانیه وشاهدان تحقیق کند
    منظورم از سوال همینه که بهتر است پس از شهادت مدتی هم بیشتر وقت صرف کند شاید اشتباهی شده باشد

    اثبات اتهام قوانین قضائی خود را دارد که از نظر قوانین اسلامی شهادت 4 نفر در باره عمل مذکور،آنرا از نظر قضائی ثابت میکند،هرچند که در عالم واقع این عمل اتفاق نیافتاده باشد.
    چون احتمال تبانی در شهادت وجود دارد،و از طرفی آبرو در نزد خداوند اهمیت خاصی دارد که در احکام شریعت نیز لحاظ شده،لذا خداوند دراین مورد برای شهادت قوانین سختگیرانه ای در نظر گرفته:
    بجای دو شاهد در موارد عادی در این مورد4شاهد باید باشند.
    شهادت هر 4نفر از نظر اوصاف مختلف باید یکسان باشد.
    مثلا اگر یکی بگویید روز بود که... و سه نفر بگویند شب بود این شهادت باطل خواهد بود.
    منظور منم همین است چون گاهی شاهد هستیم که قاضی تحت تاثیر تلفن یا شرایط متهم یا ترفندهای وکیل حکم صادر می کند در این مورد میتوان به داستان آن دو برادر اشاره کرد که نزد حضرت داوود رفتند یکی گفت من یک میش داردم برادرم 99 میش می خواهد یک میش مرا هم از من بگیرد و جالبتر انکه گفت در خطاب بر من پیشی گرفته بطوریکه همه حق را به او میدهند
    منظور من این بود که صرفا 4 نفر بیایند در دادگاه و بگویند که اقای مثلا اکبر زنا کرده است ایا کافی است ؟
    جواب نه این طور هم نیست که هر گروه فاسدی اجازه داشته باشند از قوانین اسلام سوءاستفاده کنند
    اگر کمتر از 4نفر حاضر به شهادت شوند،هر یک از شهود باید80ضربه شلاق بخورد.
    در این مورد هم من موافقم که باید شلاق زده باشد شاید طرف راست بگوید ولی از شهادت دادن 4 نفر اطلاع نداشته باشد او دو نفر را دیده است و به دادگاه گزارش داده است آیا درست است که باید شلاق بخورد باید قاضی تحقیق کند که شاکی از 4 شاهد خبر نداشته است
    همین جا سوالی پیش میاد اگر برای قاضی اثبات شود که فرد راست می گوید چه باید بکند بای حکم تهمت را اجرا کند یعنی زانی و زانیه را آزاد و فرد راستگو را بدلیل جهلی که داشته شلاق بزنند؟
    نتیجه اینست که در این مورد به راحتی تعداد شهود تکمیل نمیشود مگر اینکه این عمل زشت مخفیانه صورت نگرفته باشد که 4نفر بتوانند شاهد باشند.
    همچنین از ترس80 ضربه شلاق و یا اختلاف در توصیفات مورد شهادت،تبانی بر شهادت دراین مورد،بسیار ضعیف خواهد شد.
    پس نتیجه این می شه ممکن است 100 نفر بدانند موضوع را و همه از ترس شلاق نیایند ایا اسلام کتمان شهادت را گناه میداند یا نه مثلا ایا مسلمانی که شاهد گناهی هست و تنها خودش شاهد هست باید کتمان کند و به مراجع مشخص مراجعه نکند
    مانند کسی که که مجروحی را می بیند از ترس نامه های کلانتری و دادگاه از کنار مجروح می گذرد آیا یک مسلمان در چنین مواردی می تونه کتمان کند تکلیف اسلامی او چیست؟

    تعریف شایعه،شامل راست بودن یا دروغ بودن خبر نیست.
    شایعه عبارت است از خبری که بین مردم شایع و مشهور میشود و ممکن است راست یا دروغ باشد.
    شایعه مفید یقین نیست بلکه ایجاد ظن میکند یا حسن ظن یا سوء ظن.
    در جریان افک نیز مردم از جانب خداوند مورد عتاب قرار میگیرند که چرا دربارۀ افراد متهم دچار سوء ظن شدند.
    نه اینکه چرا یقین پیدا کردند و حاضر بودند شهادت بدهند.
    در مورد افک با خبر فرق دارد افک خبر نبوده است افک یک جریان بوده است مثلا من وقتی راه میروم هر چند قدمی که بر می دارم به عقب سرم نگاه میکنم بعد چند قدم میروم دوباره به پشت سرم نگاه می کنم و این هر روز ادامه دارد مردم نتیجه می گیرند من به این دلیل به پشت سرم نگاه می کنم که فکر می کنم یک نفر پشت سر من در حرکت است
    مثال زدم که منظور از افک شایعه خبری نبوده است بلکه افک یک رویداد هست

    چه اینکه در آیۀ13 سورۀ نور تلویحا اشاره میشود که حتی فقط 4 نفر حاظر نبودند شهادت بدهند.
    بله آنها از روی رفتار فرد چنین بیانی را داشتند یعنی مردم روانشناسی فرد را چنین کردند یا رفتار او را چنین تفسیر کردند اما ندیده بودند مثلا اگر مردم از لحن حرف زدن کسی بفهمند او زناکار است و در سراسر شهر هم شایعه کنند و همه هم باور کنند وقتی فرد را می بینند و حرف زدنش را می شنوند می گویند بله درست است این یعنی تفسیر فرد از رو ی لحن و اهنگ کلامش
    پس ندیده بودند بلکه از رفتارش به این نتیجه رسیدند
    پس منظور از شنیدن در این ایه شنیدن تصویری است نه کلامی مثلا شما یک نفر را رویت می کنید می گویید او مسلمان است یا در قران می گه ای رسول ما اگر ما بخواهیم می توانیم واقعیتها را ازسیمای مردم به تو نشان دهیم ولی فعلا از سخنانشان پی به کاراشون وافکارشون می بری
    یا در اخر سوره فتح می گه تو محمد و انان که با او هستند را می بینی که با دشمنان شدید هستند با خود مهربان انها را در سجود و رکوع می بینی اثار سجده در سیماشان مشاهده می کنی
    این خواندن و یا شنیدن تصویری است
    همیشه شنیدن از راه گوش نیست بلکه هر نوع دریافت خبری به هرشکل استماع نامیده می شود

    جناب مزمل عزیز!
    مثال زدن شما مشکلی را حل نمیکند چون پیامبر اکرم صلوات الله و سلامه علیه وآله و سلم از این جهت به هیچ یک از انسانهای دیگر شباهت ندارند.
    زیرا
    اولا ایشان حاکم بودند در تمام امور
    ثانیا از جانب خداوند در باره حاکم بودن مورد تایید بودند و نیاز به تائید دیگری نداشتند
    ثالثا این شرایط خاص،از طرف مردم نیز مورد پذیرش بود.
    لذا مراجعه پیامبر اکرم صلوات الله و سلامه علیه وآله و سلم به دادگاه عملا ممکن نیست.
    آیا میتوان از وزیر آموزش و پرورش به مبصر کلاس شکایت برد و تقاضای رسیدگی کرد؟!!!
    بنده نیز متوجه منظور شما هستم اما در مورد مذکور،این توجیه کارگشا نیست.


    شاید از نظر جزائی چه در دنیا و چه در عقبی گناه زن را بر شوهر ننویسند(ولاتزر وازرة وزر اخری)ولی گناه آلود بودن زن برای شوهر مایۀ ننگ هست و بعد مهمی از جریان افک و عتابات الهی دراین ماجرا به این سبب هست که پیامبر اکرم صلوات الله و سلامه علیه وآله و سلم ،دراین ماجرا در معرض چنین ننگی قرار گرفتند و مردم بجای اینکه گمان خوب داشته باشند،گمان بد پیدا کردند و این سخن را دهان به دهان نقل کردند.


    اما قران که با شما موافق نیست زیرا شما و سایر مسلمانان امروزی این تصور را از رسول مکرم دارید ایا مردم زمان و محل رسول هم همین تصور را داشتند بهتر است قرآن را بخوانید ببینید که تصور شما در مورد رفتار مردم با رسول بسیار نامناسب بوده است طوری که یک شهر جرات کردند افک را به او نسبت دهند و کار ساده ای هم می پنداشتند در حالیکه نزد خدا بزرگ بود
    ویرایش توسط مزمل : ۱۳۸۸/۰۹/۱۸ در ساعت ۲۰:۴۲
    ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ ﴿۱﴾ مَا أَنتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ ﴿۲﴾ وَإِنَّ لَكَ لَأَجْرًا غَيْرَ مَمْنُونٍ ﴿۳﴾


    وَكَذَلِكَ أَنزَلْنَاهُ حُكْمًا عَرَبِيًّا وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعْدَ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِيٍّ وَلاَ وَاقٍ ﴿۳۷﴾






  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    با سلام مجدد
    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    منم منظورم همین است که قاضی ایا باید فقط به این که 4 نفر شهادت دادهاند حکم را جاری کند یا باید بیشتر تحقیق کند آیا قاضی وضیفه دارد که در مقداری هم بعد از شهادت در مورد زانی و زانیه وشاهدان تحقیق کند
    در بارۀ تحقیق قاضی باید عرض کنم دست قاضی در تحقیق،بسته نیست.
    ولی خداوند شهادت 4نفر را دلیل برای اثبات اتهام قرار داده.
    یعنی اگر 4نفر که
    شرایط شهادت دادن را دارند،به این مطلب شهادت بدهند با شرایطی که شهادتشان قابل پذیرش باشد،قاضی وظیفه دارد که حکم را صادر کند و بعد از چنین شهادتی،قاضی اختیار دیگری ندارد.
    اما اگر به هر دلیل قاضی در احوالات شهود،یا نحوۀ شهادت خللی ببیند،میتواند صدور حکم را به تاخیر بیاندازد.


    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    منظور من این بود که صرفا 4 نفر بیایند در دادگاه و بگویند که اقای مثلا اکبر زنا کرده است ایا کافی است ؟ جواب نه این طور هم نیست که هر گروه فاسدی اجازه داشته باشند از قوانین اسلام سوءاستفاده کنند
    جناب مزمل!
    ما بر سر چه چیز باهم بحث میکنیم؟!!!
    برادر من شرط عادل بودن شاهد که از واضحات و مسلمات هست.کسی ادعا نکرده که شهادت فاسد و فاسق پذیرفته میشود!!!!


    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند


  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    در این مورد هم من موافقم که باید شلاق زده باشد شاید طرف راست بگوید ولی از شهادت دادن 4 نفر اطلاع نداشته باشد او دو نفر را دیده است و به دادگاه گزارش داده است آیا درست است که باید شلاق بخورد
    بالاخره موافق هستید یا مخالف؟!!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    اگر برای قاضی اثبات شود که فرد راست می گوید چه باید بکند بای حکم تهمت را اجرا کند یعنی زانی و زانیه را آزاد و فرد راستگو را بدلیل جهلی که داشته شلاق بزنند؟
    در صورتی که کمتر از4نفر شهادت بدهند،هریک باید80ضربه شلاق بخورند.
    حتی اگر قاضی یقین داشته باشد که راست میگویند.
    قاضی حق ندارد بنا به علم خود،قضاوت نماید،بلکه باید بر اساس دلایل،و قوانین،حکم صادر کند.
    دراینصورت چون دلیلی بر مجرم بودن متهم و متهمه در دست نیست،باید آزاد شوند و کسانی که شهادت بر زنای آن دو نفر داده اند چون نتوانسته اند ادعای خود را ثابت کنند،باید تنبیه شوند،هرچند که در واقع راست گفته باشند.
    مگر اینکه اثبات صداقت شهود برای قاضی،بوسیلۀ یک دلیل شرعی دیگر باشد،مثل اقرار متهم و متهمه.

    ویرایش توسط ابو محمد : ۱۳۸۸/۰۹/۱۸ در ساعت ۲۱:۵۴

    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط مزمل نمایش پست
    ایا اسلام کتمان شهادت را گناه میداند یا نه مثلا ایا مسلمانی که شاهد گناهی هست و تنها خودش شاهد هست باید کتمان کند و به مراجع مشخص مراجعه نکند مانند کسی که که مجروحی را می بیند از ترس نامه های کلانتری و دادگاه از کنار مجروح می گذرد آیا یک مسلمان در چنین مواردی می تونه کتمان کند تکلیف اسلامی او چیست؟
    کتمان شهادت گناه هست. شکی نیست.
    اما برداشت شما از تعبیر کتمان شهادت،نیاز به بازنگری،تصحیح و تکمیل دارد.
    شهادت به معنای خبر کشی نیست که اگر جایی فسادی را مشاهده کردیم سریعا برویم گزارش بدهیم.
    شهادت یعنی وقتی دادگاه یا شخص مظلومی از فردی بعنوان شخص مطلع در بارۀ یک
    اتفاق،تقاضای بیان اطلاعات داشت،آن فرد،اطلاعات خود را در اختیار مراجع ذیصلاح قرار دهد.
    در موارد مختلف حکم شهادت دادن متفاوت هست.
    جائی که حقی از کسی ضایع میشود،شهادت دادن لازم هست.
    اما جائی که حقی از کسی درحال تضییع نیست،هیچ کس حکم به وجوب شهادت نداده.
    هریک ازما ممکن هست جرمهایی را در طول روز مشاهده کنیم.
    در حد لزوم باید امر به معروف و نهی از منکر داشته باشیم،ولی آیا باید تمام این موارد را به دادگاه گزارش دهیم؟!
    آیا بر فرض مثال اگر آقایx با آقای y دعوا کرد و مثلا یک سیلی به او زد،و آقای yهم شکایتی بر علیه او نکرد،بازهم باید برویم شهادت دهیم؟!!
    اصولا شهادت دادن جایی مطرح میشود که تقاضائی برای شهادت دادن صورت گرفته باشد یا اینکه شکایتی مطرح باشد.


    اما اگر در صورت وقوع جرم،شکایت هم صورت گرفت،
    در موارد عادی(غیر از زنا)شهادت دادن لازم هست، و خداوند هم برای به حد نصاب نرسیدن شهود(دو نفر)،تنبیهی در نظر نگرفته.پس حتی اگر یکنفر بعنوان شاهد وجود داشت،باید شهادت بدهد.
    اما در مورد زنا،هرچند که معمولا در این مورد شکایتی صورت نمگیرد اما فرض بر موردیست که شکایتهم صورت گرفته.
    خود شما ازاینکه خداوند 80ضربه شلاق برای شهودی که زیر 4نفر باشند قرار داده چه چیز متوجه میشوید؟
    آیا دراین مورد هم کتمان شهادت گناه است؟
    نتیجه نمیگیرید که :
    خداوند نسبت به آبروی افراد اهمیت فروانی قائل هست،و شرائط سختی را قرار داده که آبروی افراد به راحتی بازیچه قرار نگیرد؟
    آیا نتیجه نمیگیرید که :
    شهود اگر به 4نفر نرسیدند،لازم نیست شهادت خودر ا ابراز کنند تا
    اولاً
    گناهی که علنی نبوده،علنی نشود.
    ثانیاً
    80ضربه شلاق نوش جان نکنند.
    آیا نتیجه نمیگیرید که :
    دراین مورد بخصوص خداوند نخواسته که کسی شهادت بدهد مگر اینکه وقوع جرم حالت علنی داشته باشد بنحوی که حدااقل4نفر بتوانند شهادت بدهند که مجرم را در حالت ارتکاب جرم بوضوح مشاهده کرده اند.

    علاوه بر اینکه وقتی چند نفر(کمتر از4نفر)شهادت بر زنا میدهند،در واقع اتهامی را وارد کرده اند و نتوانسته ان ثابت کنند.
    اینجا تکلیف آبروی رفته از متهم ومتهمه چیست؟آیا نباید از ]ندو اعادۀ حیثیت شود؟
    تا اینجا بحث بر سر این مطلب بود که چرا این شاهدها که به 4نفر نرسیدند باید شلاق بخورند.
    البته دربارۀ اینکه چرا برای زنا 4 شاهد قرار داد نیز مطلبی به ذهن خود من میرسد و ان اینکه که چون در عمل زنا در واقع دو نفر متهم قرار میگیرند،یعنی برای دو نفر ادعای جرم میشود،انگار که دو جرم مورد ادعا قرار گرفته،لذا برای هریک از آنها دو شاهد یعنی جمعاً 4شاهد قرار داده شده.

    ویرایش توسط ابو محمد : ۱۳۸۸/۰۹/۱۸ در ساعت ۲۱:۳۸

    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود