صفحه 1 از 8 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سحر و جادو

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    7
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سحر و جادو




    با سلام وخسته نباشید به تمامی استادان و داشمندان قرآنی
    یکی سئوالی است که خیلی وقته ذهنم رو مشغول کرده می خواهم
    بودنم آیا واقعا سحر و جادو وجود داره یانه اگر وجود دارد آیا هیچ یک از ائمه معصومین ما به
    این مشکل برخوردن یانه آیا تو قرآن آیه برای باطل کردن سحر و جادو آمده یانه ؟
    خیلی ممنون
    ویرایش توسط فطرس1147 : ۱۳۸۸/۰۹/۱۷ در ساعت ۰۷:۰۹

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    سلام علیکم

    نقل قول نوشته اصلی توسط فطرس1147 نمایش پست
    می خواهم بودنم آیا واقعا سحر و جادو وجود داره یانه
    بله واقعاً وجود داره.
    در قرآن 17بار ماده (س ح ر)بکار رفته.
    مثلا در آیۀ 116سورۀ اراف تصریح شده که ساحران در جریان مقابله با حضرت موسی چشمهای مردم را سحر کردند:
    فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْيُنَ النَّاسِ وَ اسْتَرْهَبُوهُمْ وَ جاؤُ بِسِحْرٍ عَظيم‏
    پس وقتى كه افكندند چشمهاى مردم را افسون كردند. و آنان را به هراس افكندند و جادويى بزرگ [در ميان‏] آوردند


    نقل قول نوشته اصلی توسط فطرس1147 نمایش پست
    اگر وجود دارد آیا هیچ یک از ائمه معصومین ما به
    این مشکل برخوردن یانه
    آنگونه که از ظاهر برخی روایات و تفاسیر پیداست شخص نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه و اله و سلم مورد سحر قرار گرفتند و به همین سبب نیز آیاتی نازل شد.
    میتوانید به تفسیر سوره های فلق و ناس(مُعَوَّذَتَین) مراجعه فرمائید.

    نقل قول نوشته اصلی توسط فطرس1147 نمایش پست
    آیا تو قرآن آیه برای باطل کردن سحر و جادو آمده یانه ؟
    سورۀ فلق و ناس(مُعَوَّذَتَین)
    ر.ک. ترجمّۀ تفسیر المیزان ج‏20، ص: 683


    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    ترجمه الميزان، ج‏20، ص: 682،683


    بحث روايتى [چند روايت حاكى از نزول" معوذتين" بعد از بيمار شدن پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله و سلم) بر اثر سحر يك يهودى‏]


    در الدر المنثور است كه عبد بن حميد، از زيد بن اسلم روايت كرده كه گفت:
    مردى يهودى رسول خدا (ص) را جادو كرد، و در نتيجه آن حضرت بيمار شد، جبرئيل بر او نازل گشته دو سوره معوذتين را آورد و گفت: مردى يهودى تو را سحر كرده و سحر مذكور در فلان چاه است، رسول خدا (ص) على (ع) را فرستاد آن سحر را آوردند، دستور داد گره‏هاى آن را باز نموده، براى هر گره يك آيه بخواند، على (ع) هر گرهى را باز مى‏كرد يك آيه را میخواند، به محضى كه گره‏ها باز و اين دو سوره تمام شد، رسول خدا (ص) برخاست، گويا پایبندى از پايش باز شده باشد.

    مؤلف: و از كتاب" طب الأئمه" نقل شده كه به سند خود از محمد بن سنان از مفضل از امام صادق (ع) نظير اين معنا را روايت كرده. و در اين معنا روايات بسيارى از طرق اهل سنت با مختصر اختلافى وارد شده، و در بسيارى از آنها آمده كه زبير و عمار را هم با على (ع) فرستاد، و در آن كتاب رواياتى ديگر نيز از طرق ائمه اهل‏ بيت (ع) نقل شده.

    و به اين دسته روايات اشكالى كرده‏اند،
    و آن اين است كه اين روايات با مصونيت رسول خدا (ص) از تاثير سحر نمیسازد، و چگونه سحر ساحران در آن جناب مؤثر میشده با اينكه قرآن كريم مسحور شدن آن جناب را انكار نموده، فرموده:" وَ قالَ الظَّالِمُونَ إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا رَجُلًا مَسْحُوراً انْظُرْ كَيْفَ ضَرَبُوا لَكَ الْأَمْثالَ فَضَلُّوا فَلا يَسْتَطِيعُونَ سَبِيلًا".

    ليكن اين اشكال وارد نيست،
    براى اينكه منظور مشركين از اينكه آن جناب را مسحور بخوانند، اين بوده كه آن جناب بى عقل و ديوانه است، آيه شريفه هم اين معنا را رد میكند، و اما تاثير سحر در اينكه مرضى در بدن آن جناب پديد آيد، و يا اثر ديگرى نظير آن را داشته باشد، هيچ دليلى بر مصونيت آن جناب از چنين تاثيرى در دست نيست.

    و در مجمع البيان است كه: از رسول خدا (ص) روايت شده كه بسيار میشد رسول خدا (ص) حسن و حسين را با اين دو سوره تعويذ میكرد.


    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    448
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0



    قَالَ أَلْقُوا فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْینَ النَّاسِ وَاسْتَرْهَبُوهُمْ وَجَاءُوا بِسِحْرٍ عَظِیمٍ«116»
    [موسی] گفت: شما بیندازید. هنگامی که انداختند، چشم های مردم را جادو کردند و آنان را سخت ترساندند، و جادویی بزرگ و شگفت آور به میان آوردند.

    وَأَوْحَینَا إِلَى مُوسَى أَنْ أَلْقِ عَصَاكَ فَإِذَا هِی تَلْقَفُ مَا یأْفِكُونَ«117»
    و به موسی وحی کردیم: عصایت را بینداز. ناگهان آنچه را جادوگران به دروغ بافته بودند، به سرعت بلعید!

    سلام به این دو آیه از سوره الاعراف ً دقت فرمایید در آیه 116 دقیقاً میفرماید که سحری عظیم کردند و در آیه 117 میفرماید سحر آنان جز دروغی بیش نبود پس سحر جز دروغی بیش نیست یعنی در واقع همان چشم بندی میباشد

    الصَّابِرِینَ وَالصَّادِقِینَ وَالْقَانِتِینَ وَالْمُنْفِقِینَ وَالْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحَارِ«17»
    آنان که صبر کنندگان و راستگویان و فرمانبرداران و انفاق کنندگان و استغفار کنندگان در سحرهایند؛

    در این ایه از سوره آلعمران دقت فرمایید سحر به فتح سین از همان ریشه است و صبحگاهان از آن جهت سحر میگویند که تاریکی و روشنایی مخلوط بوده و قدرت تشخیص کم میشود و لذا انسان را به اشتباه میاندازد به موارد اشاره شده دقت نمایید ایافقط صبر کنندگان ، راستگویان ، فرمانبران ، انفاق کنندگان ، و امرزش طلبان در سحرگاهان هستند که میرهند خیر اینجا سحر به معنی زمانی مانند ما است که حق و باطل مخلوط شده و کسانی رهایی خواهند یافت که دارای این خصوصیات باشند !
    خدایا مرا آن ده که آن به

  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9

    بررسی




    سلام علیکم
    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد981 نمایش پست
    سَحر به فتح سین از همان ریشه است و صبحگاهان از آن جهت سَحر میگویند که تاریکی و روشنایی مخلوط بوده و قدرت تشخیص کم میشود و لذا انسان را به اشتباه میاندازد
    تا اینجا درسته.
    نتیجه اینکه سحر به عملی گفته میشود که میتواند قدرت تشخیص را کم کند و انسان را به اشتباه بیاندازد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد981 نمایش پست
    سحری عظیم کردند
    در این آیه دو تعبیر وجود داشت
    1-
    سَحَرُوا أَعْینَ النَّاسِ (یعنی عمل آنها در حقیقت تصرف در چشمهای مردم بود)
    2-
    وَجَاءُوا بِسِحْرٍ عَظِیمٍ

    درسورۀ طه آیۀ66 این مطلب توضیح داده میشود
    قالَ بَلْ أَلْقُوا فَإِذا حِبالُهُمْ وَ عِصِيُّهُمْ يُخَيَّلُ إِلَيْهِ مِنْ سِحْرِهِمْ أَنَّها تَسْعى‏
    گفت: «شما اول بيفكنيد!» در اين هنگام طنابها و عصاهاى آنان بر اثر سحرشان چنان به نظر میرسيد كه حركت میكند
    یعنی طنابها و عصاها حقیقتا حرکت نمیکردند ولی براثر سحر اینگونه دیده میشدند.
    بعبارتی سحر آنها در چشمها بود نه در چوبها و عصاها.


    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد981 نمایش پست
    سحر آنان جز دروغی بیش نبود
    اینکه لفظ یأفکون را به دروغ ترجمه کنیم شاید خیلی درست نباشد زیرا معنای افک اعم از دروغ هست.
    " افك" به معناى گرداندن هر چيزى است از صورت اصليش، و لذا به دروغ هم" افك" اطلاق مى‏شود
    بنابراین افک میتواند به معنی سحر نیز باشد به این معنا: تغییر چیزی از صورت اصلیش،بوسیلۀ تصرف در قدرت تشخیص.
    این عمل به هر حال وجود دارد و صورت میگیرد در نتیجه اینکه فرمودید:

    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد981 نمایش پست
    پس سحر جز دروغی بیش نیست یعنی در واقع همان چشم بندی میباشد
    اشاره دارد به ماهیت سحر، یعنی ماهیت سحر،مبنی بر تغییر چیزی از صورت اصلیش،بوسیلۀ تصرف در قدرت تشخیص است.
    و اینکه بگوئیم سحر،اساساً دروغ هست و وجود خارجی ندارد،اشتباه است.
    بلکه باید گفت استعمال لفظ سحر به معنای ظاهری غیر واقعی و دروغین هست.
    به این آیات توجه فرمائید:
    مائده110
    انعام7
    یونس77
    هود7
    نمل13
    قصص36
    سباء43
    صافات15
    زخرف30
    احقاف7
    قمر2
    صف6

    در تمام این آیات،وقتی گوینده در مقام نسبت دادن غیر واقعی بودن به یک قضیه هست از لفظ سحر استفاده میکند.
    نتیجه:
    سحر حقیقتاً وجود دارد و از لحاظ وقوع خارجی،حقیقتاً واقع میشود و راست هست.
    ولی ماهیت سحر،بر مبنای تغییر چیزی از صورت اصلیش،بوسیلۀ تصرف در قدرت تشخیص است و واقعیت را نشان نمیدهد،بلکه آنچه بواسطۀ سحر نمایانده میشود ،حقیقت ندارد و غیر واقعی میباشد.

    بعبارتی:
    سحر راست است:از جهت وجود
    سحر دروغ است:از جهت ماهیت


    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    802
    مورد تشکر
    11 پست
    حضور
    12 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    9



    نقل قول نوشته اصلی توسط فرهاد981 نمایش پست
    ایافقط صبر کنندگان ، راستگویان ، فرمانبران ، انفاق کنندگان ، و امرزش طلبان در سحرگاهان هستند که میرهند خیر اینجا سحر به معنی زمانی مانند ما است که حق و باطل مخلوط شده و کسانی رهایی خواهند یافت که دارای این خصوصیات باشند !
    منظور شما مبهمه!
    این خیر که فرمودید در جواب چه چیزی هست؟!!


    از آمرزش خواستن از خداوند در سحرگاه برداشت کردید که دراینجا سحر به معنای زمانیست که حق و باطل باهم مخلوط شده اند.
    اولا:منظور شما از اختلاط حق و باطل در زمان ما چیه؟
    ثانیا :برداشت شما بر خلاف ظاهر آیه هست لذا جای این پرسش هست که:
    برداشتی که دارید مستند به چه چیز هست؟برداشت شخصی شماست؟

    مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلا
    از مؤمنان مردانى هستند كه به پيمانى كه با خدا بسته بودند وفا كردند. بعضى بر سر پيمان خويش جان باختند و بعضى چشم به راهند و هيچ پيمان خود دگرگون نكرده‏اند
    مارا به دعا کاش نسازند فراموش
    رندان سحر خیز که صاحب نفسانند


  9. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    32
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    18
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در عربستان یک گروهی ایجاد شده است به نام مبارزه یا مقابله با شیطان. که به کمک مردمی که از آنها درخواست کمک شده می روند و سحر و جادوی آنها را اولا" اگر درجایی گذاشته باشند پیدا و و دوما" آن را باطل می نمایند. ودر یک فیلم تمام ابزار و آلات سحرو جادو را به مردم معرفی میکنند . و جالب است که همه این ابزار مربوط به قرآن می شود . مثلا" جادوگران جلد قرآن را نگه می دارند و سوره یا آیاتی که مربوط به کارشان می شود را از قرآن جدا می کنند . وبه همین وسیله سحرو جادو می کنند. یا نعوذبالله قسمت هایی از قرآن را در دهان حیوانات قرارمیدهند و آن حیوان را در بیابان یا چاه یا جاهای متروکه مخفی می کنند. لا حول ولا قوة الا بالله. در ایران هم افرادی پیدا شدند که با اهانت به قرآن واستفاده ابزاری از قرآن برای خود مریدانی پیدا کرده بودند و واقعا" هر سحر و جادویی را انجام می دادند و وقتی دستگیر شدند و از آنها سوال شد جواب دادند از این طریق می توانستیم نعوذبالله خدا را در مضیقه قرار بدهیم . از شر شیطان به خدا پناه می بریم.
    نگفتمت مرو آنجا
    که آشنات منم...
    نگفتمت که صفت های زشت در تو نهند...
    به عاقبت به من آیی
    که منتهات منم


  10. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    448
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سحر راست است:از جهت وجود
    سحر دروغ است:از جهت ماهیت
    این دو کلام شما در تناقض است چگونه ممکن است که عملی هم دروغ باشد هم راست دقت نمایید حتی شیطان هم سلطان نیست یعنی نمیتواند عملی را انجام دهد یعنی انسان را بواسطه وسوسه واسطه قرار میدهد .

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ«1»
    بگو: پناه می برم به پروردگار مردم

    مَلِكِ النَّاسِ«2»
    [به] پادشاه مردم

    إِلَهِ النَّاسِ«3»
    [به] معبود مردم

    مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ«4»
    از زیان وسوسه گر کمین گرفته و پنهان،

    الَّذِی یوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ«5»
    آنکه همواره در سینه های مردم وسوسه می کند

    مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ«6»
    از جنّیان و آدمیان.

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ«1»
    بگو: به پروردگار سپیده دم پناه می برم،

    مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ«2»
    از زیان مخلوقاتی که [با انحرافشان از قوانین الهی به انسان] ضرر می رسانند،

    وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ«3»
    و از زیان شب هنگامی که با تاریکی اش درآید [که در آن تاریکی انواع حیوانات موذی و انسان های فاسق و فاجر برای ضربه زدن به انسان در کمین اند]

    وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ«4»
    و از زیان زنان دمنده [که افسون و جادو] در گره ها [می دمند و با این کار شیطانی در زندگی فرد، خانواده و جامعه خسارت به بار می آورند]

    وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ«5»
    و از زیان حسود، زمانی که حسد می ورزد.

    اگر در آیه 4 فلق بیشتر دقت فرمایید نفث معنی دمیدن نامحسوس است و عقد تعهدات محکم و اصلاً معنی جادو نمیدهد که در واقع تفسیر به رای مترجمین قرآن آنرا دگرگونه نشان داده است !
    خدایا مرا آن ده که آن به

  11. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    448
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0



    این خیر که فرمودید در جواب چه چیزی هست؟!!
    دقت نمایید در این ایه از پنج خصیصه مهم نام برده شده اولین ان صبر کنندگان در سحر است این چه معنی میدهد ایا فقط باید در سحر صبر نمود این صبر که زمان نمیشناسد دوم راستگویان در سحر است انسان در زمان بر خورد با مردم است که میبایست راستگو باشد نه زمان تنهائی سوم فرمانبرداری است اینهم باید در تمام اوقات باشد چهارم انفاق کنندگان اینهم در بین روز یا اول شب است و مخصوص سحر نیست پنجم امرزش طلبان اینهم زمان خاصی ندارد و انسان دائماً باید درخواست امرزش نماید ، لذا مفهوم بالا تری مورد نظر است یعنی وقتی هوا گرگ و میش است مومن مخلص راه را گم نمیکند و تمام موارد اخلاص را بجا میاورد تا راه را گم نکند .
    خدایا مرا آن ده که آن به

  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    448
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 دقیقه
    دریافت
    90
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جواب دادند از این طریق می توانستیم نعوذبالله خدا را در مضیقه قرار بدهیم
    از همین پاسخ میتوان به این نتیجه رسید که سراپای این گزارش کذب است چون مگر میشود پروردگار عالم را در مضیقه قرار داد !
    خدایا مرا آن ده که آن به

  13. تشکر


صفحه 1 از 8 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود