جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر ایه 9 سوره اسرا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفسیر ایه 9 سوره اسرا




    با سلام
    تفسیر ایه 9 سوره اسرا را می خواستم
    با تشکر


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    4,583
    مورد تشکر
    19 پست
    حضور
    8 ساعت 35 دقیقه
    دریافت
    861
    آپلود
    199
    گالری
    331



    بسم الله الرحمن الرحیم

    إِنَّ هَذَا الْقُرْءَانَ يَهْدِى لِلَّتِى هِىَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّلِحَتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً كَبِيراً

    ( اسراء/ 9)

    همانا اين قرآن به استوارترين راه، هدايت مى‏كند و به مؤمنانى كه كارهاى شايسته انجام مى‏دهند، بشارت مى‏دهد كه برايشان پاداش بزرگى است.



    نکته ها

    جمله‏ى «يَهدى للّتى هى اقوم» را دو گونه مى‏توان معنا كرد:

    الف: قرآن به پايدارترين شيوه هدايت مى‏كند.
    ب: قرآن استوارترين ملّت‏ها و امّت‏ها را هدايت مى‏كند.

    پيام ها

    1- خرافات و اوهام در منطق استوار قرآن راه ندارد. «يَهدى للّتى هى اقوم»
    2- قرآن تنها كتابى است كه قوانين ابدى و ثابت دارد. «يَهدى للّتى هى اقوم»
    3- دريافت اجر به ايمان و عمل نياز دارد، «المؤمنين الّذين يعملون الصالحات» ولى براى دوزخى شدن، كفر به تنهايى كافى است. «الّذين لايؤمنون... لهم عذاباً»


    تفسیر نور



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    آیه 9 سوره اسراء :

    إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدي لِلَّتي‏ هِيَ أَقْوَمُ وَ يُبَشِّرُ الْمُؤْمِنينَ الَّذينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً كَبيراً

    ترجمه : قطعاً اين قرآن به [آيينى‏] كه خود پايدارتر است راه مى‏نمايد، و به آن مؤمنانى كه كارهاى شايسته مى‏كنند، مژده مى‏دهد كه پاداشى بزرگ برايشان خواهد بود.

    تفسیر : مستقيم‏ترين راه خوشبختى‏

    در آيات گذشته سخن از بنى اسرائيل و كتاب آسمانيشان تورات و تخلفشان از اين برنامه الهى و كيفرهايشان در اين رابطه در ميان بود.

    از اين بحث به قرآن مجيد كتاب آسمانى مسلمين كه آخرين حلقه كتب آسمانى است منتقل مى‏شود و مى‏گويد:" اين قرآن مردم را به آئينى كه مستقيم ترين و پابرجاترين آئينها است هدايت مى‏كند" ( إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ ).

    " اقوم " از ماده " قيام " گرفته شده است، و از آنجا كه انسان به هنگامى كه مى‏خواهد فعاليت پى‏گيرى انجام دهد قيام مى‏كند و به كار مى‏پردازد از اين نظر قيام كنايه از حسن انجام امور و آمادگى براى فعاليت آمده است، ضمنا " استقامت" كه از همين ماده گرفته شده است و " قيم " كه آن هم از اين ماده است به معنى صاف و مستقيم و ثابت و پا بر جا است.

    و از آنجا كه " اقوم " صيغه " افعل تفضيل " است به معنى صافتر و مستقيم‏تر و پابرجاتر مى‏آيد و به اين ترتيب، مفهوم آيه فوق چنين است كه " قرآن به طريقه‏اى كه مستقيم‏ترين و صافترين و پابرجاترين طرق است دعوت مى‏كند".

    صاف و مستقيم از نظر عقائدى كه عرضه مى‏كند، عقائدى روشن، قابل درك خالى از هر گونه ابهام و خرافات، عقائدى كه دعوت به عمل دارد، نيروهاى انسانى را بسيج مى‏كند و ميان انسان و قوانين عالم طبيعت هماهنگى برقرار مى‏سازد.

    صافتر و مستقيم‏تر از اين نظر كه ميان ظاهر و باطن، عقيده و عمل، تفكر و برنامه، همگونى ايجاد كرده و همه را به سوى" اللَّه" دعوت مى‏كند.

    صافتر و مستقيم‏تر از نظر قوانين اجتماعى و اقتصادى و نظامات سياسى كه بر جامعه انسانى حكم فرما است كه هم جنبه‏هاى معنوى را پرورش مى‏دهد و هم از نظر مادى، تكامل آفرين است.

    به افراط و تفريط عبادت و همچنين برنامه‏هاى اخلاقى كه انسان را از هر گونه تمايل به افراط و تفريط و آز و حرص و طمع و اسراف و تبذير و بخل و حسد و ضعف و استكبار رهايى مى‏بخشد.

    و بالآخره صافتر و مستقيم‏تر از نظر نظام حكومتى كه برپادارنده عدل است و درهم كوبنده ستم و ستمگران.

    آرى قرآن هدايت به طريقه و روشى مى‏كند كه در تمام زمينه‏ها صافترين و مستقيم‏ترين و ثابت‏ترين طريقه است.

    در اينجا اين سؤال پيش مى‏آيد كه مفهوم " افعل تفضيل"، اين معنى را مى‏رساند كه در مذاهب و اديان موجود اقوام ديگر، اين استقامت و عدالت وجود دارد ولى در قرآن بيشتر است اما با توجه به چند نكته پاسخ اين سؤال روشن مى‏شود، زيرا:

    اولا اگر طرف مقايسه اديان آسمانى ديگر باشد، بدون شك آنها نيز هر كدام در زمان و عصر خود آئينى مستقيم و صاف و پا بر جا بودند، ولى طبق قانون تكامل، هنگامى كه به مرحله نهايى يعنى مرحله خاتميت برسيم، آئينى وجود خواهد داشت كه صافترين و پابرجاترين است.

    ثانيا اگر طرف مقايسه غير مذاهب آسمانى باشد باز هم افعل تفضيل در اينجا مفهوم دارد زيرا مكتبهاى ديگر مى‏كوشند كه سهمى از استقامت و صافى را داشته باشند ولى در مقايسه با اشتباهاتشان و در مقايسه مجموع آنها با قرآن روشن ميشود كه اين آئين از همه مستقيم‏تر و صافتر و با ساختمان روح و جسم و جان انسان هماهنگتر و به همين دليل پابرجاتر است.

    ثالثا همانگونه كه سابقا هم اشاره كرده‏ايم،" افعل تفضيل"، هميشه دليل بر اين نيست كه طرف مقايسه، حتما سهمى از آن مفهوم را دارا است، چنان كه در قرآن مجيد مى‏خوانيم أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدى‏:" آيا كسى كه به سوى حق دعوت مى‏كند شايسته‏تر براى رهبرى است يا آن كس كه راهى به حق ندارد مگر اينكه او را رهبرى كنند" (يونس- 35).

    ضمنا توجه به اين نكته لازم است كه با در نظر گرفتن اين معنى كه يكى از معانى" اقوم" ثابت‏تر و پابرجاتر است، و با در نظر گرفتن اينكه طرف مقايسه در عبارت ذكر نشده و به اصطلاح" حذف متعلق دليل بر عموم است" روشن مى‏شود كه اين آيه از آياتى است كه اشاره‏اى به مساله خاتميت اسلام و پيامبر نيز دارد، چرا كه مى‏گويد اين آئين از همه آئينها ثابت‏تر و پابرجاتر است (دقت كنيد).

    سپس از آنجا كه موضع‏گيري هاى مردم در برابر اين نامه مستقيم الهى مختلف است، به دو نوع موضع‏گيرى مشخص و نتائج آن اشاره كرده مى‏فرمايد:

    " اين قرآن به مؤمنانى كه عمل صالح انجام مى‏دهند مژده مى‏دهد كه براى آنان پاداش بزرگى است ( وَ يُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً كَبِيراً).

    منبع : تفسير نمونه، ج‏12، ص: 36 تا 38




    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ: بدرستى كه اين قرآنى كه عطا فرموديم تو را اى پيغمبر.

    يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ: هدايت نمايد به ديانت و طريقه‏اى كه محكمتر و استقامتش زيادتر است، يعنى ملت اسلام و توحيد، و اين هدايت مخصوص به فرقه نيست، بلكه براى كافه مردم مى‏باشد كه اگر متمسك به آن شوند رهنمائى يابند. وَ يُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ: و مژده مى‏دهد ايمان آورندگان به آن را.

    الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحاتِ: آنان كه بجا مى‏آورند كارهاى شايسته را كه منطوى است در قرآن و مبيّن آن پيغمبر خاتم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم باشد.

    أَنَّ لَهُمْ أَجْراً كَبِيراً: به اينكه براى ايشان است ثوابى بزرگ به حسب ذات و كيفيت و كميت. كاشفى گويد: مراد بهشت است كه دنيا و آنچه در او است در مقابل، حقير و ناقابل باشد.

    در معانى الاخبار «1»- حضرت صادق عليه السّلام از پدر از جد بزرگوارش حضرت سجاد عليهما السّلام فرمود: الامام منّا لا يكون الّا معصوما و ليست العصمة فى ظاهر الخلقة فيعرف بها و لذلك لا يكون الّا منصوصا فقيل له: يا بن رسول اللّه فما معنى المعصوم قال هو المعتصم بحبل اللّه و حبل اللّه هو القران لا يفترقان الى يوم القيمة و الامام يهدى الى القران و القران يهدى الى الامام و ذلك قول اللّه عزّ و جلّ انّ هذا القران يهدى للّتى هى اقوم.

    امام از ما نباشد مگر معصوم، و عصمت امر ظاهر خلقى نيست تا شناخته شود، و لذا امام نمى‏باشد مگر منصوص از جانب خدا. عرض كردند معنى معصوم چيست؟ فرمود: او متمسك به حبل الهى، و حبل اللّه قرآن است كه تا روز قيامت از يكديگر جدا نشوند، امام به سوى قرآن مى‏خواند و قرآن هدايت نمايد به امام، و اين است فرمايش الهى: ( إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ ).

    _________________________________
    (1) معانى الاخبار، صفحه 132، حديث اوّل.


    منبع : تفسير اثنا عشري، ج‏7، ص: 335 و 336
    ویرایش توسط فاطمه ایمانی : ۱۳۸۸/۰۹/۱۸ در ساعت ۲۱:۳۳

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




  7. تشکرها 3


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود