جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: هدف قران از بیان قصص

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما هدف قران از بیان قصص




    قرآن كريم، معجزه جاودان پيامبر اكرم(ص) مى باشد و براى تمام زمان ها نازل شده و احكام آن در هر زمان و مكانى همواره تازه و اثربخش است; چنان كه پيامبر اكرم(ص) مى فرمايد: «مَثَل قرآن، مَثَل خورشيد و ماه است و مثل آن دو هميشه در جريان است.» امام صادق(ع) مى فرمايد: «...قرآن تنها براى يك زمان و نه زمان ديگر و براى يك مردم و نه مردم ديگر نازل نشده; بلكه براى همه زمان ها و همه مردم نازل شده است.»(1)
    ***********
    1: البرهان،ج 3،ص 378


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    قرآن كريم، بيانگر همه خواسته هاى بشر است; «وَ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَـبَ تِبْيَـنًا لِّكُلِّ شَىْء وَ هُدًى وَ رَحْمَةً وَ بُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ »(نحل،89) و اين كتاب را كه روشنگر هر چيز است و براى مسلمانان رهنمود و رحمت و بشارتگرى است، بر تو نازل كرديم.» منتهى كتاب مبين نيازمند امام مبين است كه احكام و خواسته هاى بشر را از آن استخراج و تبيين كند. حضرت امام صادق مى فرمايد: «خداوند در قرآن هر چيزى را بيان كرده است; به خدا سوگند چيزى كه نياز مردم بوده است كم نگذارد تا كسى نگويد: «اگر فلان مطلب درست بود در قرآن نازل مى شد»; آگاه باشيد همه نيازهاى بشر را خدا در آن نازل كرده است.»(1) آن حضرت باز مى فرمايد: «در اين قرآن اخبار شما و اخبار گذشته ها و اخبار آينده ها و اخبار آسمان و زمين است و اگر كسى كه علمش را مى داند شما را به آن چه در قرآن است، خبر دهد، تعجب خواهيد كرد.»(2)
    *********
    1:نورالثقلين،ج 3، ص 73
    2: اصول كافى،ج 2، ص 564


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,081
    مورد تشکر
    83 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفاوت میان داستانهای قرآنی با دیگر داستانها






    1. قرآن كريم‌، دربارة داستان‌هاي اين كتاب مقدس مي‌فرمايد: "نَحْن‌ُ نَقُص‌ُّ عَلَيْكَ أَحْسَن‌َ الْقَصَص‌ِ بِمَآ أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ هَـَذَا الْقُرْءَان‌َ وَ إِن كُنت‌َ مِن قَبْلِه‌ِي لَمِن‌َ الْغَـَفِلِين‌َ ;(يوسف‌،3) ما به وسيلة اين قرآن ـ كه به تو وحي كرديم ـ بهترين سرگذشت‌ها را به تو باز مي‌گوييم‌، هر چند مسلماً پيش از اين از آن‌ها خبري نداشتي‌." اين كه در آيه شريفه آمده است‌، روش داستان سرايي قرآن‌، زيباترين شيوه‌هاست‌; بدان جهت است كه انسان را با بهترين ره توشة زندگي‌، آشنا مي‌كند و نيز به عالي‌ترين مقصد مي‌رساند. از نگاه قرآن كريم‌، عالي‌ترين مقصد توحيد، و بهترين ره توشه آن‌، تقواست‌.( تفسير موضوعي قرآن مجيد، آيت اللّه جوادي آملي‌، ج 7، ص 142، مركز نشر فرهنگي رجا. ) چنين خصوصيتي‌، در داستان‌هاي معمولي وجود ندارد.
    2. همان گونه كه در آيه شريفه آمده است‌، قرآن كريم از داستان‌هاي خود به عنوان "قصه‌" ياد مي‌كند. اصل واژه قصه‌، به معناي قطع است كه هنگام به كار رفتن با يك اثر، مانند قصه يوسف‌غ‌، به معناي دنبال كردن آن است و قصص‌، به معناي خبر ايراد شده است‌;( تهذيب اللسان‌، ج 2، ص 389 / مفردات الفاظ قرآن‌، راغب اصفهاني‌، ص 419، دارالكتب العلمية‌. ) از اين رو، "قصه نوعاً به بازآفريني رويدادهاي مذهبي اطلاق مي‌شود... قصه بااسطوره و افسانه‌، فرق زيربنايي دارد; به اين صورت كه قصه برگرفته شده از واقعيت است‌، در حالي كه اسطوره‌، بيان گر تفكرات ابتدايي و احياناً غلط، ناروا و خرافه بوده و افسانه‌، زاييدة قدرت ابداع و تخيّل نويسنده يا بهتر است گفته شود سازندة آن مي‌باشد. جنبة واقع‌گرايي در قصه‌، با آن چه امروزه به بعضي نويسندگان رئاليست و واقع‌گرا نسبت داده مي‌شود، تفاوت اساسي دارد. داستان‌هاي امروزي را اگرچه واقعي مي‌گويند; امّا منظور اين نيست كه عيناً در واقعيت روي داداند، بلكه نظر اين است كه داستان‌ها، ماجراها و حوادث محتمل مي‌باشند و ما عقلاً مي‌پذيريم كه اين گونه وقايع‌، امكان رويدادشان وجود دارد، در حالي كه بسياري از اوقات‌، قصه در اصل‌، همان تاريخ است‌; با اين تفاوت كه از نقل آن‌، هدف و مقصود خاصّي در كار است و مانند مورخان‌، صرفاً جنبة ضبط وقايع‌، مورد نظر نيست‌. در قصد، از همان آغاز نگارش‌، هدف‌، روشن و مشخص است و خواننده مي‌داند كه در نهايت‌، با اندرزي الهي ـ اخلاقي مواجه است‌."( راه و روش داستان‌نويسي‌، داريوش نوروزي‌، ص 21ـ22، به نقل از قصه و نكات تربيتي آن در قرآن‌، سعيد مهدوي‌، ص 21، بوستان كتاب‌، قم‌. )
    3. برخي از مهم‌ترين ويژگي قصه‌هاي قرآني عبارتند از: گزينشي و كوتاه بودن‌، داراي پراكندگي و تكرار، پيام‌داري‌، واقعيت‌گرايي‌، شخصيت‌پردازي‌، تقطيع و توصيف عيني حوادث نيز برخي از اهداف قصه در قرآن عبارتند از: عبرت‌آموزي‌، گسترش قدرت تفكر، بيان خبرهاي غيبي‌، آشنايي با سيره انبيا، آشنايي با قوانين و سنن ثابت الهي‌، ارائة دعوت ديني‌، بيان قدرت الهي و سرانجام محورهاي زير، بيان‌گر برخي از نكات تربيتي قصه‌هاي قرآني مي‌باشند: خدا محوري‌، هدايت الهي‌، اصلاح‌، بيداري وجدان‌، عزت نفس‌، طغيان و مبارزه با طغيان گري خودبيني و انحصارطلبي‌، رمز توقف‌، غرور و تكبر، آفات هدايت‌، تربيت عقلاني‌، امر به معروف و نهي از منكر، توجه دادن به معاد، تحريك ايمان‌، معرفي الگوهاي سازنده‌، بيم و اميد، صميميت و محبت‌، بررسي عوامل بازدارنده از تأثير محيط (آگاهي‌، هجرت‌، اصلاح وضع‌، جهاد) و تثبيت ارزش‌هاي اخلاقي‌.( همان‌. )



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    2,875
    تشکر:
    1
    حضور
    16 روز 14 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    34
    آپلود
    4
    گالری
    118



    این قصه ها را خداوند باید نازل می کرد تا تهمت بزرگ به پیامبر اسلام نزنند ، هر چند باز هم افراد مغرض و سودجو دست از توطئه برنداشتند و می گفتند پیامبر نعوذ بالله شاعر و قاص است. (1)

    ـــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــ
    (1) سوره انبیاء / آیه 5

    " خدا را در لحظه لحظه ی زندگی خود یاد کنید. "

    هر وقت نا امید از همه جا شدی بدون که کارت درست میشه.

    حدیث داریم به عزت و جلال خودم قسم که قطع میکنم امید بنده ای که به غیر من امید داره. امیدمون اگه گوشه دلمون به کسی باشه که کارمون را اون درست کنه خدا حاجت ما رو نمیده.

    ( برگرفته از سخنان حاج آقا مجتهدی )




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود