صفحه 1 از 11 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا برای امام حسین عزاداری می‌کنیم؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    203
    تشکر:
    1
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا برای امام حسین عزاداری می‌کنیم؟




    چرا با وجود اینکه این همه سال میگذره هنوزم ماه محرم پا برجاس و ما برای امام حسین عزاداری میکنیم ؟
    مگه امام حسینی کی بوده که ما براش این همه وقت داریم عزاداری میکنیم ؟
    چی کار کرده ؟

    هدف ما از این کار واقعا چیه ؟

    میخوام علتش رو بدونم، تهمت نمیزنم ولی به نظرم کساییکه واسه امام حسین عزاداری میکنن شاید ندونن اصلا واسه چی !! دلیل محکمی ندارن ... من میخوام دلیلش رو بدونم.
    اي منتظران گنج نهان مي آيد

    آرامش جان عاشقان مي آيد

    بر بام سحر طلايه داران ظهور

    گفتند که صاحب الزمان مي آيد

    اللهم عجل لولیک الفرج

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    حضرت على(ع) در روایتى مى‏فرماید:
    «یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا و یبذلون اموالهم و انفسهم فینا،اولئک منّا و الینا؛
    شیعه و پیروان ما در شادى و حزن ما شریکند و دارایی و جان خویش را در راه ما بذل می کنند،آنان از ما هستند و بازگشتشان به سوی ما است.»

    امام صادق(ع) فرمود:
    «شیعتنا جزء منا خلقوا من فضل طینتنا یسوؤهم ما یسؤنا و یسرّهم ما یسرّنا؛ شیعیان ما پاره‏اى از وجود ما هستند واز زیادى گل ما آفریده شده‏اند؛
    آن چه که ما را بدحال یا خوش حال مى‏سازد، آنان را بدحال و خوش حال مى‏گرداند.»

    بر این اساس وظیفه عقلانى و شرعى، ایجاب مى‏کند که در ایام عزادارى اهل‏بیت(ع)، حزن و اندوه خود را به «زبان حال»؛ یعنى، با اشک، آه و ناله و زارى، از نظر خوراک، با کم خوردن و کم آشامیدن مانند افراد غم‏زده اظهار نماییم ؛ ‏طبق فرموده امام صادق(ع) : عزاداران سیدالشهدا در روز عاشورا از آب و غذا دورى جویند تا آن که یک ساعت از وقت فضیلت نماز عصر بگذرد، آن گاه به جامی از آب بسنده کنند (5) و از نظر پوشاک، با پوشیدن لباسى که از حیث جنس و رنگ و نحوه پوشش در عرف، حکایت‏گر اندوه و ناراحتى است، آشکار سازیم.

    در روایت دیگر امام رضا (ع) به ریان بن شبیب، که روز اول محرم به محضر آن حضرت شرفیاب شد، فرمود : « یا ابن شبیب ان کنت باکیا لشیئ فابک علی الحسین فانه ذبح کما یذهب الکبش... ؛ای پسر شبیب اگر بر مصیبتی گریه می کنی ، بر حسین بن علی گریه کن چون که آن بزرگوار را همانند گوسفند سر بریدند و همراه او هیجده تن از اهل بیت او -که در زمین همانندی نداشتند- به شهادت رسیدند. » سپس خضرت فرمود: «...فاحزن لحزننا و افرح لفرحنا؛اگر خوش حال می شوی از این که در درجات عالی بهشت با ما باشی ،در حزن ما محزون ودر شادی ما شاد باش. »


    ویرایش توسط ╫❀نیایش❀╫ : ۱۳۸۸/۰۹/۲۴ در ساعت ۱۸:۰۰

    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    انسان‏سازى:
    از آن جا که در فرهنگ شیعى، عزادارى باید از سر معرفت و شناخت باشد؛ هم‏دردى با آن عزیزان، در واقع یادآورى فضایل، مناقب و آرمان‏هاى آنان است و بدین شکل، آدمى را به سمت الگوگیرى و الگوپذیرى از آنان سوق مى‏دهد.
    فردى که با معرفت در مجالس عزادارى، شرکت مى‏کند، شعور و شور و شناخت و عاطفه را درهم مى‏آمیزد و در پرتو آن، انگیزه‏اى قوى در او پدیدار می گردد و هنگام خروج از مراسم عزادارى مانند محبى مى‏شود که فعّال و شتابان به دنبال پیاده کردن اوصاف محبوب در وجود خویشتن است.

    ج. جامعه‏سازى:
    هنگامى که مجلس عزادارى، موجب انسان‏سازى گشت؛ تغییر درونى انسان به عرصه جامعه نیز کشیده مى‏شود و آدمى مى‏کوشد تا آرمان‏هاى اهل‏بیت(ع) را در جامعه حکم‏فرما کند.


    به بیان دیگر، عزادارى بر اهل‏بیت(ع)؛ در واقع با یک واسطه زمینه را براى حفظ آرمان‏هاى آنان و پیاده کردن آنها فراهم مى‏سازد. به همین دلیل مى‏توان گفت: یکى از حکمت‏هاى عزادارى، ساختن جامعه براساس الگوى ارائه شده از سوى اسلام است.


    ویرایش توسط ╫❀نیایش❀╫ : ۱۳۸۸/۰۹/۲۴ در ساعت ۱۸:۰۴

    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    نوشته
    138
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام حسین تشنه اب نبود تشنه لبیک بود..ولی چرا این قدر شان امام حسین را با این عزا داری ها پایین می اورند خدا عالم است .
    جاویدان باد کوروش ذوالقرنین

  7. تشکرها 2


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    مسأله عاشورا دو جنبه و دو چهره دارد:

    اول: چهره زیبایى‏ها

    چهره زیبایى‏ها ؛یعنى عظمتى که حضرت ابا عبداللَّه (ع) و یاران ایشان در ابعاد مختلف آفریده و عالى‏ترین جلوه‏هاى کمال انسانى را با عمل خویش ترسیم نموده و بزرگ ترین درس را به کل تاریخ بشریت آموخته اند. این بُعد از حادثه عاشورا بسیار غرورانگیز و افتخارآفرین است و به راستى باید به خود بالید که در چنین مکتب درخشانى پا به عرصه وجود نهاده و در آن رشد یافته ایم و با آن مى‏میریم و حاضریم همه هستى خود را در این راه نثار کنیم.

    دوم: چهره غمبار
    چهره دیگر عاشورا جنبه تراژدیک، غمبار و اسفبار آن است. اسف از این که چرا امت، حق امام (ع) را پاس نداشته و ناجوانمردانه‏ترین حرکات را نسبت به محبوب‏ترین خلق خدا و شریف‏ترین انسان‏ها روا داشتند. آرى ظلمى که بر امام (ع) و اهل بیت و یاران ایشان تحمیل شد، دل هر انسان نیکوسیرتى را به درد مى‏آورد و روح آدمى را سخت مى‏آزارد.
    کیست که بشنود در آن صحراى سوزان با وجود عطش جانکاه، در میان صدها یا هزاران مأمور دشمن حضرت ابی الفضل العباس (ع) خود را به شریعه رساند و چون در رودى عظیم و آب گوارا قرار گرفت و آب را تا دهان برآورد، ولى همین که به یاد تشنگى حضرت ابی عبداللَّه (ع) و فرزندانشان افتاد به خود اجازه نوشیدن نداد و لب تشنه با مشک پر از آب برگشت، این مردانگى و شرافت او را به ریختن اشک وادار نسازد؟!


    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278



    انتقال‏دهنده فرهنگ شیعى به نسل بعد:

    کسى نمى‏تواند منکر این حقیقت شود که نسل جدید در سنین کودکى، در مجالس عزادارى با فرهنگ اهل‏بیت(ع) آشنا مى‏شوند. به راستى عزادارى و مجالس تعزیه، یکى از عناصر و عوامل برجسته‏اى است تا آموزه‏هاى نظرى و عملى امامان راستین، به نسل‏هاى آینده منتقل شود. مراسم عزادارى، به دلیل قالب و محتوا، بهترین راه براى تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایى آنان با گفتار و کردار اهل‏بیت(ع) است.



    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    11,935
    مورد تشکر
    3 پست
    حضور
    33 روز 6 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    406
    آپلود
    94
    گالری
    278




    زنده نگه داشتن و ترویج دائمی مکتب:

    احیا و زنده داشتن نهضت عاشورا موجب زنده نگه داشتن و ترویج دائمی مکتب قیام و انقلاب در برابر طاغوت‌ها و تربیت کننده و پرورش دهندة روح حماسه و ایثار است.

    گریه بر مصائب سالار شهیدان باعث زنده نگه داشتن نهضت حسینی است. چنان که به اسارت رفتن خاندان امام باعث پایمال نشدن خون شهیدان کربلا شد. در اثر رساندن پیام امام به مردم کوفه و شام توسط امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) نهضت عاشورا به ثمر نشست.

    گریستن در سوگ شهدای کربلا، تجدید بیعت با عاشورا و فرهنگ شهادت و تغذیه فکری و روحی با این مکتب است. اشک ریختن نوعی بیعت و امضا کردن پیمان و قرارداد دوستی با سید الشّهدا و ابراز انزجار و تنفّر از قاتلان حضرت است. از این رو ائمه(ع) به گریستن بر مظلومیت شهدای کربلا تأکید کرده ‏اند. برای گریه بر مصیبت‏های امام حسین(ع) ثواب‏ها و فضیلت‏های فراوان ذکر کرده و فرموده‏اند که چشم گریان بر کربلائیان، چشمه فیض خدا است، زیرا اشک ریختن در عزای حسین(ع) نشانه پیوند قلبی با اهل بیت(ع) و سیدالشّهدا(ع) است.

    اشک، دل را سیراب میکند، عطش روح را برطرف میسازد، و نتیجه محبتی است که نسبت به اهل بیت حاصل میشود. نیز نشانه همدلی و هماهنگی روحی با ائمه اطهار(ع) است. قلبی که مهر حسین(ع) داشته باشد، بی شک به یاد مظلومیت و شهادت او میگرید.

    فضیلت‏ها و ثواب‏های زیادی که برای گریه بر امام حسین(ع) در روایات ذکر شده، در صورتی است که گناه و فسق و آلودگی انسان در حدی نباشد که مانع رسیدن فیض الهی گردد. اشکی که مبیّن پیوند عاطفی و رابطه مکتبی واتصال روحی با راه و فکر و خطّ سیّد الشهدا است که حتماً زمینه ساز پرهیز از گناه میگردد.

    به تعبیر شهید مطهری «گریه بر شهید، شرکت در حماسه او و هماهنگی با روح وی و موافقت با نشاط و حرکت او است».
    آری چنین اشکی سزاوار آن همه ثواب است.

    گریه در فرهنگ عاشورائیان سلاح همیشه برّانی است که فریاد اعتراض به ستمگران را دارد. اشک زبان دل است و گریه فریاد عصر مظلومیت، رسالت اشک نیز پاسداری از خون شهید است.

    به تعبیر حضرت امام خمینی(ره)
    «گریه کردن در عزای امام حسین، زنده نگهداشتن نهضت است. گریه بر مظلوم، فریاد مقابل ظالم است»

    منبع :http://www.pasokhgoo.ir


    ماهی ها از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند

    و

    چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند.

    تلاطم های زندگی حکمتی از جهان هستی است...

    پس از خدا بخواهیم دلمان آرام باشد نه اطرافمان



  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    نقل قول نوشته اصلی توسط hashem1359 نمایش پست
    امام حسین تشنه اب نبود تشنه لبیک بود..ولی چرا این قدر شان امام حسین را با این عزا داری ها پایین می اورند خدا عالم است .
    با سلام به جناب هاشم
    آیا شما با نحوه عزاداری مخالفید یا با اصل عزاداری؟


  12. تشکرها 2


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,017
    مورد تشکر
    4 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    29
    آپلود
    0
    گالری
    3



    بطور كلی قيام هايی كه هميشه پايدارند دارای صفات خاص و ويژه ای هستند كه تمامی اين صفات در قيام امام حسين (علیه السلام) مشهود بوده است. از جمله:
    قيام اصيل است و متكی به خدای یگانه.
    به مردم يا قدرت های پوشالی تكيه نمی كند و تكيه گاه آن تنها خدااست مكرر ديده شده كه حضرت فرمودند: اليه انيب و توكلت علی الله
    قيام فرا ظرفيتی است. يعنی منطبق بر همه زمانها و مكانها و شريط اجتماعی است آن چه ديده می شود اين است كه قيام امام حسين مربوط به زمان خودش نيست بلكه در زمانهای ديگر مثل انقلاب ايران و يا در مكانها و اديان ديگر مثل قيام مردم هند هم كاربرد عملی دارد .
    قيام الگو ساز است . راهنمايی ثابت است كه سنجش يافته و كمال پذيری عقلی او در همه شئون فردی و اجتماعی ديده می شود لذا امام حسين وقتی شرايط زمان عدم بعيت خود را مطرح ميكند مسئله را فردی مطرح نمی كند بلكه می فرمايد « مثلي لايبايع مثله» يعنی مثل من اگر فردآ زاده ای باشد يا مثل يزيد كه مظهر به فسق است كه بيعت نمی كند. متكی بر آزادی كرامت تعالی و توسعه ارزش های انسانی باشد كه خود امام حسين فرمودند: من خروج نكردم بخاطر اينكه فساد كنم و يا تباهی ايجاد كنم.
    آرمانگرا باشد يعنی هدفش ساختن پرداختن پيرايش و پالايش ساختار جامعه ای شايسته مبتنی بر معيارهای اصيل انسانی باشد كه امام حسين هم فرمودند: من خروج كردم لطلب الا صلاح في امت جدي.
    انديشه زا باشد يعنی تفكر آفرين و انديشه پرور باشد كه در تمام قيام، حضرت با خطبه هايشان مردم را وادار به تفكر كرده اند .
    قانونمند باشد. كه برای جزئی ترين اصول و روابط انسانی در پديده های اجتماعی راهكار داده باشد .


  14. تشکرها 2


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    203
    تشکر:
    1
    حضور
    6 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از صحبت های شما اینجوری برداشت کردم که یعنی ما برای امام حسین گریه میکنیم چون سرش رو مثل گوسفند بریدند !!
    بنابراین ما به خاطر امام حسین گریه نمیکنیم، به خاطر اینکه چه جوری اونو کشتن گریه میکنیم. دقت کردید تو عزادایا وقتی یه مداح میخواد جو بده یه دفعه میگه مثلا : بگم یا نگم ... میترسم بگم دیگه طاقت نیاری !! امام حسین رو سرش رو بریدن !! ملت هم میزنن زیر گریه ... خب یعنی چی ؟
    یعنی چون سر امام حسین رو بریدن پس ما گریه کنیم ؟

    چون ائمه گفتن باید تو شادی و غم ما شریک باشید !!
    پس یعنی واسه امام حسین نیست ؟ اینم یه دستوره که ائمه به ما دادن !!

    ما عزاداری میکنیم تا در آخرت اونا مارو شفاعت کنن !!
    پس ما به خاطر خودمون عزاداری میکنیم که آخرت نجات پیدا کنیم ؟
    امام حسین رو بهونه کردیم تا ما رو قیامت شفاعت کنه.

    پس چرا واسه امام حسین عزاداری یه ماهه محرمه ولی واسه امامای دیگه یه روز بیشتر نیس ؟
    بلاخره امام حسین یه کاری کرده که ما بعد از این همه سال بازم داریم واسش عزاداری میکنیم، خیلی بیشتر از امامای دیگه ...

    اینا که دلیلای قانع کننده این نیستند ... لطفا پستتون رو جوری بزارید که منم بفهمم چون پستای بالا هضمش یه کم واسم مشکله و بی ربط به پرسش منم نباشه ...
    من میخوام دلیل این رو بدونم که چرا ما بعد از این همه سال باز هم برای امام حسین عزاداری میکنیم ؟
    اي منتظران گنج نهان مي آيد

    آرامش جان عاشقان مي آيد

    بر بام سحر طلايه داران ظهور

    گفتند که صاحب الزمان مي آيد

    اللهم عجل لولیک الفرج

صفحه 1 از 11 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود