صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اصلاحات در قرآن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما اصلاحات در قرآن




    «اصلاحات» در قرآن كريم و دين مبين اسلام، يك مقوله روشن، انسانی، قاطع و دينی است.
    در قرآن كريم، با تعبيرهای گوناگون مثل صلاح، اصلاح، مصلحون و... مطرح شده و رهبران اديان و پيامبران الهی، همواره خويش را مصلح و اصلاح طلب خوانده اند و در راستای اصلاحات تمام سعی خويش را نموده اند.
    خداوند متعال از زبان حضرت شعيب (ع) می فرمايد: «...إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الاِْصْلَـحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ مَا تَوْفِيقِی إِلاَّ بِاللَّهِ...»(هود/ 88)...جز اصلاح شما هدفی ندارم تا آن جا كه در توانم هست، توفيق من تنها به خداست...».
    قرآن كريم در جايی ديگر می فرمايد: «پروردگار تو هيچ قريه ای را كه مردمش مصلحان باشند، به ستم نابود نخواهد ساخت».(هود/117)
    اصلاح طلبان واقعی، سرانجامی نيكو در انتظار آنان است و چيزی از رنج ها و كوشش های آنان در راه دشوار اجرای اصلاحات فروگذار نخواهد بود.(اعراف/170)


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18



    «اصلاحات» می تواند فوايد فراوانی را در سطح جامعه و افراد داشته باشد از جمله:
    1. حاكم شدن صالحان و برقراری امنيت اجتماعی; چنان كه خداوند می فرمايد: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُوا مِنكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّــلِحَـتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الاَْرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِی ارْتَضَی لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا»(نور/55) خدا به كسانی از شما كه دين باوران بودند و كارهای شايسته كردند وعده داد كه زمامداری زمين را به آنان بسپارد چنان كه مردمانی را كه پيش از آنان بودند و چون آنان زمينه های صلاح و شايستگی را در خويش پديد آورده بودندفرمانروايان زمين كرد و دين شان را ـ كه خود برايشان پسنديده بود ـ استوار خواهد ساخت و پس از نگرانی ها و بيم ها به امنيت خواهد رساند».
    2. برخورداری از پاداش معنوی و اخروی و جلب رضايت خداوند متعال;(بقره/ 62)
    3. تحقق دو فريضه مهم امر به معروف و نهی از منكر و برچيده شدن فساد و گناه از چهره جامعه; (آل عمران/114)
    و...

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    خداوند متعال اصلاح طلبان را به دو قسمت تقسيم می كند:
    1. مصلحان واقعی: آن هايی هستند كه بر اساس ايمان، تقوا، خلوص، پاكی و صفای دل می خواهند كل جامعه بشری در مسير حق و حقيقت قرار گيرد و همه با برادری و برابری و عدالت زندگی و در مسير تكاملی نظام آفرينش پيش روند» (آل عمران/114)
    2. مصلحان شعاری و ادعايی; كه در واقع به تعبير قرآن اين ها مفسدند نه مصلح» (بقره/11و12)و اين ها با سوءاستفاده از نام اصلاحات و اصلاح طلبی در زمين به فساد می پردازند همچو مستكبران ستمكار كه با الفاظی مانند حقوق بشر و... به اهداف نامشروع خود دست پيدا می كنند.(1)
    ******
    1: تفسير نمونه، ج 1، ص 103 ـ 105/ كتاب نقد، «اصلاحات»، پاييز 79، شماره 16، مقاله «اصلاحات شفاف» محمد حكيم پور، ص 44 ـ 68 و مقاله اصلاحات علوی، محمد محمدی ری شهری، ص 2 ـ 32، مؤسسه فرهنگی دانش و انديشه معاصر


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما گستره اصلاحات




    اصلاحات از ضروری ترين و مسلّم ترين تعاليم اسلامی است كه به صورت تكليفی فردی و اجتماعی تبيين گشته است و گستره آن همه امور را در بر می گيرد; مانند مسائل فردی و اصلاح ميان افراد، يا اصلاح مسائل خانوادگی و يا اصلاحات اجتماعی و مسائل گروهی و جمعی. درمسائل اجتماعی نيز اصلاحات اسلامی، همه بخش های جامعه را فرا می گيرد. از محيط زيست و مسائل زندگی مردم و شهرها گرفته تا مسائل فرهنگی و تربيتی، اقتصادی، سياسی و غيره، همه در موضوع اصلاحات نهفته است و از نظر انسانی دينی هيچ پديده يا رويداد يا فرد يا گروهی از قلمرو اصلاحات بيرون نيست و تعهد دينی و مسئوليت های خدايی، انسان دين باور را بر می انگيزد تا برای سامان بخشيدن به همه بخش های حيات انسان بكوشد و برای زدايش هر نابسامانی، ناهنجاری، واپس گرايی و تباهی و فساد تلاش كند و هر كاستی، ناتوانی و نادانی را از دامن فرد، خانواده و جامعه بزدايد و سراسر اجتماع را به سامانی در خور و شايسته برسند و اين سخن والای پيامبر بزرگوار را راهگشای زندگی خويش قرار دهد كه «اصلح الناس الصلحهم للناس»(1) صالح ترين انسان ها، اصلاح طلب ترين آنان است.»
    *************
    1: بحارالانوار،ج 77، ص 112
    ویرایش توسط meshkaat : ۱۳۸۸/۰۹/۳۰ در ساعت ۰۶:۴۵

  7. تشکر


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    1,487
    مورد تشکر
    7 پست
    حضور
    4 روز 12 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    1164
    آپلود
    119
    گالری
    2



    با سلام خدمت دوست عزیزم مشکات
    یه سوالی داشتم؟میخاستم بدونم اونهایی که به صورت شعاری اصلاح میکنند و نظم جامعه را به هم میزنند،برای چی دارای گناه می باشند و این در صورتی است که تا اینها نباشند گروه اول پیدا نمی شوند؟یعنی تا بیماری نباشد دکتری هم نخواهد بود.پس چرا اینها دارای گناه می باشند و ما که از طریق اینها دچار بیماری می شویم باید ثواب نمیبریم
    آفت دين سه چيز است، داناى بد كار و پيشواى ستم كار و مجتهد نادان‏
    حرکت کشتی نجات آدمیان احتیاجی به دریا ندارد.این کشتی روی قطره اشکی مقدس که برای حسین بن علی ریخته می شود می گذرد.علامه جعفری

  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    نقل قول نوشته اصلی توسط jahangardkocholo نمایش پست
    با سلام خدمت دوست عزیزم مشکات
    یه سوالی داشتم؟میخاستم بدونم اونهایی که به صورت شعاری اصلاح میکنند و نظم جامعه را به هم میزنند،برای چی دارای گناه می باشند و این در صورتی است که تا اینها نباشند گروه اول پیدا نمی شوند؟یعنی تا بیماری نباشد دکتری هم نخواهد بود.پس چرا اینها دارای گناه می باشند و ما که از طریق اینها دچار بیماری می شویم باید ثواب نمیبریم
    بنا م خدا
    سلام بزرگوار
    اینکه بگوئیم اگر کسانیکه نظم جامعه را برهم میزنند گناه نمی کنند(با همان دلیل ذکرشده)
    چرا که هرکسی مکلف به آنچه که خداوند تکلیف فرموده می باشد.....
    خداوند تمام انسانها را مکلف به تلاش برای رسیدن به تکامل وسعادت ابدی کرده است و حال آنکه این چیزها با سعادت بشری در تضاد کامل می باشد.
    وجود دکتر برای جامعه ضروری است اما دلیل نمی شود که خودمان فکاری کنیم تا مریض شویم تا که پزشک جامعه،بیکار نباشد.بلکه تلاش پزشک نیز همین است که کسی بیمار نشود تا به او برای درمان رجوع کند(برای همین هنگام مراجعه به پزشک،اغلب پزشکان دستوراتی برای پیشگیری از بیماری برای دیگر اعضای خانواده نیزتوصیه می کنند) ....
    پس هر کسی مکلف به وظیفه خودش میاشد و آنچه که خداوند تکلیف فرموده است مکلف می باشند

  10. تشکر


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    اهميت اصلاحات در هر بخش يا قلمرو به نسبت نابسامانی يا ضرر و زيانی است كه از آن بخش نصيب جامعه يا افراد می گردد; پس پيش از اقدام اصلاحی بايد اين سنجش انجام گيرد و پايه و درجه اهميت اصلاحاتی مشخص شود. در اين باره دو قلمرو و دو موضوع در اصلاحات بسيار با اهميت است و ضرورتی حياتی دارد:
    1. اصلاح بينشی و فكری
    2: اصلاح ساختار اداری و نظام مديريت

  12. تشکر


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    سرچشمه و خاستگاه همه كژی ها، انحراف ها، ويرانی ها، تباهی ها و نابسامانی ها، نوع بينش و تفكر و ذهنيت افراد جامعه است. انسان ها بدان گونه كه می انديشند، عمل می كنند و اگر انديشه ها و بينش ها دچار انحراف هايی اصولی بود، همه كاركردها بی نتيجه است و يا نتايجی واژگونه و انحرافی دارد; برای نمونه اگر فرد يا افرادی معيارهای تفكر اقتصادی سرمايه داری را پذيرفته باشند، عمل كرد آنان در خدمت همين تفكر قرار می گيرد و همه مسائل جامعه را به سود سرمايه داری و بخش خصوصی و به سوی اهداف آن هدايت می كند...آزادی ـ اين موهبت بزرگ الهی ـ را نيز به خدمت می گيرد و به معنای آزادی در نظام توليد و توزيع و مصرف تفسير می شود; يعنی هر چه را سودآور بود، توليد كند، گرچه ويرانگر محيط زيست و تباهگر نسل انسان باشد و مسائل اين چنينی; بنابراين، هرگونه اقدام اصلاحی بايد همراه با بينش لازم و صحيح همراه باشد تا قدمی مؤثر و مثبت در راه اصلاح جامعه برداشته شود.(1)

    ***********
    1:جهت مطالعه بیشتر رجوع شودبه(اصلاحات دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ج اول)

  14. تشکر


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    در يك تبيين كلی بايد دانست كه بيشتر واژه های مقدس در طول تاريخ به نوعی مورد سوء استفاده قرار گرفته اند; واژه هايی مانند اصلاح، خدمت به خلق، هدايت گری و ارشاد، امر به معروف و نهی از منكر، خيرخواهی، جهاد و غير اين ها. در چنين مواردی برخورد درست و سياست معقول، رها كردن آن واژه و عنوان نيست، بلكه مبارزه صحيح با سوءاستفاده كنندگان است. در مورد مفهوم اصلاحات نيز راه كار صحيح تبيين دقيق مفهوم و روشن ساختن حد و مرزهای آن است تا از اين رهگذر، سودجويان رسوا شوند.

  16. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,799
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    18

    راهنما




    «اصلاحات» مفهومی بسيار وسيع دارد و هر جا پای اصلاحات كشيده شود، دامنه افساد نيز گسترده می شود; بنابراين حد و مرز اصلاح و افساد را بايد در چهارچوب های كلی ارائه شده از سوی شريعت مقدس اسلام جستجو كرد.
    قرآن كريم راه انبياء را، اصلاح معرفی می كند (هود،88) و آن چه از سير آن ها بيرون باشد يا آنان را در رسيدن به اهداف اصلاحی با كندی روبه رو سازد، می تواند در مصاديق افساد جای گيرد. برخی عوامل اصلاح از ديدگاه قرآن عبارتند از جهاد (بقره،191 و 193)، موعظه (نساء،34)، نصيحت پذيری(اعراف،79)، عدالت در امور اقتصادی(اعراف،85) رهبری الهی (اعراف،142)، ايمان به خدا(انفال،1)...

صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود