جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شخصیت امام حسین (ع) از دیدگاه آنتوان بارا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    203
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    3
    گالری
    4

    خجالت شخصیت امام حسین (ع) از دیدگاه آنتوان بارا




    شخصیت امام حسین (ع) از دیدگاه آنتوان بارا

    آنتون بارا کیست ؟
    آنتوان بارا که سوری الاصل و ساکن کویت است خود نویسنده ای توانا و ادیبی ب ذوق است و علاوه بر کتاب " حسین در اندیشه مسیحیت " ( اولین بار در سال 1978 به رشته تحریر درآمد ) 15جلد کتاب دیگر نیز به رشته تحریر درآورده که بیشتر آنها در حوزه ادبیات و رمان و داستان می باشد . وی همچنین روزنامه نگاری است حرفه ای که چهل و یکمین سال فعالیت مطبوعاتی اش را آغاز کرده ، او در مجلات و روزنامه های معروف و مختلف فعالیت داشته و در حال حاضر سردبیر هفته نامه شبکه الحوادث کویت است .
    " آنتوان بار " تشیع را بالاترین درجات عشق الهی معرفی می کند و امام حسین (ع) را فقط متعلق به شیعه یا مسلمانان نمی داند بلکه متعلق به همه جهانیان می داند و او را با عبارت " حسین گوهر ادیان " معرفی می کند و در پایان ، سخنش را با این عبارت به انتها می رساند که " حسین علیه السلام در قلب من است " .
    وی تاکنون 25 بار نهج البلاغه را به طور کامل خوانده و هربار نکات جدیدی از آن کشف کرده است و من با خود می اندیشم که علی (ع) چقدر در میان ما شیعیان مظلوم است که اکثر ما حتی یک بار هم نهج البلاغه را به طور کامل مرور نکرده ایم !!
    ویژگی های کتاب " حسین (ع) در اندیشه مسیحیت " :
    ویژگی این کتاب در این خلاصه می شود که شیوه و طرز نگاه آن متفاوت از آن چیزی است که تاکنون توسط مسلمانان و مستشرقان نوشته و پرداخته شده است . بسیاری اذعان داشتند که این کتاب بی طرفانه نوشته شده است .
    از ویژگی های مهم کتاب این است که من در آن به مقایسه شخصیت حسین و عیسی بن مریم علیهم السلام و نظرت ، مواضع ، اقدامت ، سخنان و کیفیت شهادت آن دو بزرگوار و نحوه استقبال بی محابا از مرگ در راه عقیده پرداخته ام ] بر طبق عقیده مسیحیان ، حضرت عیسی مصلوب و شهید شده است که البته این نظر با دیدگاه قرآنی ما انطباق ندارد ] من شباهت فراوانی میان شخصیت حسین (ع) و شخصیت عیسی به عنوان یک شهید و نه یک پیامبر ، یافتم . من در انجیل و کتاب های دیگر مربوط به زندگی و مقتل حسین (ع) تحقیق زیاد کردم و دریافتم تشابه بسیار زیاد و باورنکردنی در رفتار ها و اقدامات و سخنان و نحوه ابراز عقیده و کیفیت حفظ عقیده میان عیسی و حسین (ع) وجود دارد که چیز جدیدی بشمار می رفت من این موضوع را به تفصیل تحلیل کردم که آن دو عزیز چرا با میل و خواست خود مرگ را پذیرا شدند و بخصوص حسین شهید (ع) در شرایطی که زمینه رسیدن به مال و منال و پست و مقام دنیوی فراهم بود و او اگر اندکی از خود انعطاف نشان می داد و خواسته معاویه و یزید را اجابت می کرد ، می توانست جان خود را از کشته شدن نجات دهد . اما او براساس آیه : " انفروا خفافا و ثقالا وجاهدوا باموالکم و انفسکم فی سبیل الله ( همگی به سوی میدان جهاد ) حرکت کنید ، سبکبار باشید یا سنگین بار و با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کنید " ( توبه / 41 ) ، به حرکت شگفتی دست یازید . او به هیچ یک از امتیازات و تطمیع ها توجه نکرد حال آنکه دنیا پرستی و حب مال و جاه و مقام همه جا بیداد می کرد . او همه اینها را ترک کرد و رو به شهادت گذارد و خاندان و عترت را به سوی شهادت برد در حالی که می دانست همه اینها در راه عقیده است .
    تعریف و ذهنیت آنتوان بارا از امام حسین (ع)
    تعریف من از حسین همان عبارات کوتاه و مشخصی است که درباره حسین (ع) در کتاب آورده ام . من او را به عنوان گوهر جاودانه و همیشگی ادیان توصیف کرده ام . او را به عنوان شهیدی معرفی نموده ام که دارای جاه و جبروت فرعون و کسری نبود اما متواضع بود و برای حفظ دین و حرکت در مسیر جدش حرکت خود را آغاز کرد . او ابتدا از گفت و گو با معاویه و یزید شروع کرد اما روش گفت و گو برای هدایت دشمنان مؤثر واقع نشد . او با اینکه می دانست کشته می شود اما خویشتن را در راه عقیده به خطر انداخت و با سپاهی 70 نفری در برابر سپاه 70 هزار نفری عبیدالله - به تصریح منابع تاریخی - به سمت کوفه خارج شد تا حرکت و جنبشی در بدنه جامعه ایجاد کند .
    حماسه حسین (ع) تنها مختص سنی و شیعه و مسلمان نیست بلکه متعلق به هر مومنی است چنانکه در حدیث آمده " ان لقتل الحسین حراره فی قلوب المومنین لاتبرد ابدا " در این حدیث نگفته فی قلب المسلم . بلکه هر انسان آزاده ای که به راه و رسم حسین ایمان دارد را شامل می شود و لذا جهانیان و اندیشمندان وقتی از سیره حسین آگاه می شوند شیفته آن می گردند . همانطور که شیفته راه و مسلک علی ابن ابیطالب (ع) شده اند .
    دلایل آنتوان بارا در خصوص حضرت مسیح(ع) از آمدن حسین (ع) به کربلا
    استنادات و دلایل من همه برگرفته از انجیل است . برطبق آنچه در تاریخ آمده مسیح از کربلا دیدار کرد و به بنی اسرائیل فرمود هرکس که حسین (ع) را دریابد به یاری اش برخیزد عده ای در این روایت تاریخی تشکیک دارند اما ما هیچ شکی در آن نمی بینیم زیرا حضرت عیسی (ع) دارای معجزاتی بود و مرده را زنده می کرد و بیماران صعب العلاج را شفا می داد و لذا آیا برایش دشوار بود که درباره آینده پیشگوئی کند و بگوید شهید پس از خودش کیست ؟
    ارزشمند تربن بُعد شخصیت امام حسین (ع) از دیدگاه آنتوان بارا
    من در مورد زندگی و حرکت حسین (ع) بیشتر به بعد انقلابی شخصیت ایشان شیفته شده ام . آن حضرت در مرامنامه قیام خود اعلام می کند " انی لم اخرج اشراً ولا بطراً و لامفسداً و لا ظالماً انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی " ؛ من از روی هوسرانی و خوشگذرانی و برای افساد و ستمگری قیام نکرده ام بلکه قیام من برای اصلاح در امت جدم و برای امر به معروف و نهی از منکر و حرکت براساس سیره جد و پدرم است . این روح انقلابی می تواند کار معجزه آسا بکند اگر هر انسانی در هر زمان و مکان از آن برخوردار باشد و ما در سال های پیروزی انقلاب و عزت و افتخارات اخیر در ایران شاهد بودیم مردم و رهبران این کشور براساس این فلسفه حرکت خود را آغاز و با ظلم و استکبار مخالفت کردند و با تمام قدرت در برابر آن قیام نمودند .
    بعد دیگر شخصیت امام حسین (ع) که مرا شیفته خود کرده ، تواضع ایشان در کنار روح انقلابی است این دو خصیصه نمی تواند در یک شخص جمع شود . تواضع از صفات و ویژگی های برگزیدگان خداست او در عین احساس عزت و آزادگی و سرافرازی در برابر دشمنان ، تواضع خاص خود را دارد . این بعد عظیمی است که از ویژگی امام بشمار می رود .
    عاشورا در نگاه برخی مستشرقین ، بزرگان و علما
    شیخ جعفر شوشتری
    از عظمت بلکه معجزه قرآن ، آن است که برخلاف دیگر کتابها تکرارش ملال آور نیست ، بلکه لطفش بیشتر می گردد ، مصیبت امام حسین (ع) هم همینطور است . هرچه خوانده یا شنیده شود باز تازه است . دیگر آنکه نگاه کردن به خط قرآن عبادتست ، تلاوت و گوش دادن به آن عبادتست ، مرثیه امام حسین (ع) ، هم چنین است ، خواندنش و گوش دادنش عبادتست ، گریاندنش و گریه کردنش نیز عبادتست .
    " مَنْ بَکی اَوْ بَکی اَوْ تَباکی وَجَبَتْ لَهُ الْجَنةِ " از جمله آنکه قرآن مجید به جمیع شئون معجزه است و ... و حسین (ع) هم به سربریده اش ، به اعضایش ، به بدنش همه معجزه است . " بخشی از کتاب سرای دیگر "
    مَهاتما گاندی ( رهبر استقلال هند )
    من زندگی امام حسین (ع) ، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خواندم و توجه کافی به صفحات کربلا نموده ام و بر من روشن است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد ، بایستی از سرمشق امام حسین (ع) پیروی کند .
    محمد علی جناح ( قاعد اعظم پاکستان )
    هیچ نمونه ای از شجاعت ، بهتر از آنکه امام حسین (ع) از لحاظ فداکاری و تهور نشان داد در عالم پیدا نمی شود . به عقیده من تمام مسلمین باید از سرمشق این شهیدی که خود را در سرزمین عراق قربان کرد پیروی نمایند .
    بنتُ الشاطی ( نویسنده مصری )
    زینب ، خواهر حسین (ع) لذت پیروزی را در کام ابن زیاد و بنی امیه خراب کرد و در جام پیروزی آنان قطرات زهر ریخت ، در همه حوادث سیاسی پس از عاشورا ، همچون قیام مختار و عبدالله بن زبیر و سقوط دولت امویان و برپایی حکومت عباسیان و ریشه دواندن مذهب تشیع ، زینب ، قهرمان کربلا ، نقش برانگیزنده داشت .
    لیاقت علی خان ( نخستین نخست وزیر پاکستان )
    این روز محرم ، برای مسلمانان سراسر جهان معنی بزرگی دارد . در این روز ، یکی از حزن آورترین و تراژدیک ترین وقایع اسلام اتفاق افتد ، شهادت حضرت امام حسین (ع) در عین حزن ، نشانه فتح نهایی روح واقعی اسلامی بود ، زیرا تسلیم کامل به اراده الهی به شمار می رفت . این درس به ما می آموزد که مشکلات و خطر ها هر چه باشد ، نبایستی ما پروا کنیم و از حق و عدالت منحرف شویم .

    "
    فاطمیه آمد و آن همدم و مونس کجاست
    شمع می پرسد ز پروانه گل نرگس کجاست
    در عزای مادرت یابن الحسن یک دم بیا
    تا نپرسند این جماعت صاحب مجلس کجاست

    اجرک الله یا بقیه الله


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    203
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    3
    گالری
    4

    خجالت




    2ـ شاعر دانشمند " ابونصر سعدى "
    از سرایندگان نامدار قرن چهارم در وصف آزادگى و عزتمندى حسین ( علیه السلام ) از جمله چنین می سراید :
    الْحسینُ الذِى رَأى الْمَوتَ فِى الْعِز *** حَیاةً وَالْعِیشَ فِى الذلِ قَتْلاً ...
    " حسین ( علیه السلام ) همان کسى است که مرگ با عزت و آزادگى را زندگى حقیقى می نگریست و زندگى باذلت و حقارت را مرگ "
    3ـ از " مصعب بن زبیر " آورده اند که وقتى " سکینه " دخت آزاده حسین ( علیه السلام ) و همسر ارجمند خویش را اندوه زده دید ، گفت :
    " لَمْ یَبْقِ اَبُوکِ لِابْنِ حُرة عُذْراً . "
    " پدرت حسین ( علیه السلام ) دیگر براى هیچ آزادمنش و آزادی خواهى عُذر سکوت و سازش با استبداد و ذلت را باقى نگذاشته است ! "
    4ـ نیز پس از فروپاشى یاران و همراهانش هنگامى که دید دیگر یار و یاورى ندارد ، به خواندن این شعر حماسى پرداخت :
    فإِن الْأُلى بِالطف مِنْ آلِ هاشِمِ *** تَأَسوا فَسَنوا لِلْکِرامِ التأَسیا
    " آن پیشتازان راه آزادى و عدالت که در کرانه هاى فرات در برابر استبداد و تحمیل سرفرود نیاوردند ، براى همه صاحبان عزت و شرف ، نمونه و الگوى جاودانه اى به یادگار نهادند و به صورت آموزگار و مقتداى شکست ناپذیر براى همه آزادمنشان جلوه کردند ."
    5ـ سراینده و دانشمند بزرگ " شیخ کاظم ارزى " که روزى با تعمق در جلوه ها و نُمود هاى عزت و آزادگى عاشورا دگرگون شده بود ، شعرى سرود که یک بند آن این گونه است :
    قَدْ غَیرَ الطعْنُ مِنْهُمْ کُل جـارِحَة .... اِل الْمَکارِمَ فِى اَمْن مِنَ الْغِیَرِ
    " نیزه هاى بیداد استبدادِ عنان گسیخته و بى مهار توانست همه اندام و اعضاى پیکر آن آزادمنشان عدالتخواه را دگرگون سازد ؛ اما اراده شکست ناپذیر و منش بزرگوارانه و مترقى و همت والاى آنان را هر گز نتوانست تغییر دهد "
    هنوز سراینده این شعر ، آن را براى کسى نخوانده بود که یکى از آشنایان او در عالم رؤیا ریحانه سرفراز پیامبر فاطمه ( علیها السلام ) را دید که آن حضرت به او فرمود : برو و این سروده را از " شیخ کاظم ارزى " بگیر !
    او از خواب بیدار شد و شگفت زده راه خانه شاعر را در پیش گرفت و با این که با او میانه خوبى نداشت به در خانه اش آمد و گفت : هان اى دوست عزیز !خوب بشنو ببین تو این شعر را سروده اى ؟
    قَدْ غَیرَ الطعْنُ مِنْهُمْ کُل جـارِحَة .... اِل الْمَکارِمَ فِى اَمْن مِنَ الْغِیَرِ
    او غرق در حیرت شد و پاسخ داد آرى ! اما هنوز آن را براى کسى نخوانده ام ، تو را به خدا بگو تو از کجا خبر دارى و آن را از کجا به دست آورده اى ؟!
    او گفت : من در عالم رؤیا فاطمه ( علیها السلام ) را دیدم و آن حضرت این شعر را براى من خواند و فرمود : برو این سروده را از " شیخ " بگیر ! و من پس از این که از خواب بیدار شدم راه خانه تو را در پیش گرفتم .
    شکوه صلابت و آزادگى نهضت عزت ساز عاشورا در نگاه دشمن
    اسناد حماسه ساز عاشورا نشانگر این حقیقت است که حسین ( علیه السلام ) و یاران آزاده اش در گذر زمان در برابر استبدادى دادمنش و خونخوار و سپاهى دژخیم و بى شمار در بیابانى خشک و سوزان رو به رو شدند .
    دشمن هر آن چه در توان و امکان داشت بسیج کرد و با همه امکانات از جنگ روانى و بمباران دروغ و تحریف و کتمان حقایق و ترور شخص و هدف تا بستن آب بر روى کودکان و بیماران ، خشونت و بى رحمى بى حد و مرز و کشتن و اسب تاختن بر بدن ها و شکنجه و مثله کردن ها و با آنچه در تصور نمی گنجد کوشید تا نهضت آزادی خواهانه و ذلت ستیز عاشورا را به پذیرش تسلیم و تحقیر و رأى دادن به مدیریت به سبک استبدادى و امضاى اسارت مردم مجبور سازد ، اما سرانجام در برابر اراده شکست ناپذیر حسین ( علیه السلام ) جز شکست و رسوایى ابدى چیزى ندروید !
    این حقیقت درخشان حتى در گزارش و سخنان دشمن نیز آمده است ؛ به عنوان نمونه :
    1ـ " حُمید بن مسلم " از گزارشگران رویداد عاشورا در وصف شکوه و شکست ناپذیرى پیشواى آن مى گوید :
    " فَوَاللهِ لَقَدْ شَغَلَنِى نُورُ وَجْهِهِ وَ جَمالُ هِیْبَتِهِ عَنِ الْفِکْرَةِ فِى قَتْلِهَ . "
    " به خداى سوگند که فروغ فروزان سیماى حسین و جمال و هیبت او به گونه اى مرا مجذوب و واله ساخته بود که اندیشه کشتن او را از یاد بردم ! "
    2ـ پس از رویداد جانسوز عاشورا ، یکى از منتقدان ، برخى از سپاه شوم اموى را نکوهش کرد که ننگ و نفرین بر شما ! چگونه فرزندان پیامبر را آن گونه ناجوانمردانه قتل عام کردید ؟
    او پاسخ داد :
    " دوست من ! بیهوده سخن مگو ! اگر تو نیز آن روز آنچه را ما با آن روبه رو شدیم می دیدی ، جز جنایت و بیدادى که از ما سر زد از تو سر نمى زد ؛ چرا که ما با گروهى کم شمار رو به رو شدیم که دست هایشان بر قبضه شمشیر بود و شیرآسا از هر سو ، جنگاوران و رزمندگان را به خاک هلاک می افکندند و خود را بى هیچ هراسى به دریاى مرگ مى زدند ! آنان مردمى بودند که نه در برابر ثروت و مقام سر فرود مى آوردند و نه امان و امان نامه و نه زور و خشونت و مرگ ! چیزى نمی توانست میان آنان و مرگ هدفدار یا چیرگى بر حکومت مانع شود و اگر ما اندکى در برابر آن اراده هاى مصمم و شکست ناپذیر کوتاه مى آمدیم جان همه سپاه اموى را می گرفتند ! با این وصف اى بى مادر ! ما تیره بختان چه می توانستیم انجام دهیم ؟ "
    3ـ پس از ورود کاروان اسیران به کاخ پوشالى " عبید " در کوفه ، او بر آن شد تا با تحریف و دجالگری ، ننگ کشتار پیشواى آزادى و یاران آزادی خواه او را از دامان خود و رژیم خودکامه اموى بزداید و کار را به تقدیر و خواست خدا نسبت دهد ، که امام سجاد ( علیه السلام ) با این که جسم نازنینش در بند بود ، با به هیچ انگاشتن خشونت و بیداد حاکم ، لب به بیان حقیقت گشود و روشنگرى کرد که آنان را نه خدا ، که سپاه استبداد قتل عام کرد !
    این جا بود که آتش کینه و خشم " عبید " از منطق ستم ستیز و روح تسخیرناپذیر نهضت عاشورا زبانه کشید و نعره برآورد که تو هنوز هم جرأت و جسارت آن را دارى که در تالار کاخ من ، هر چه گویم ، پاسخ دهى و از برنامه و راه و رسم پدرت دفاع کنى ؟!
    بدین سان خشن ترین دژخیم استبداد لب به عزت و شکست ناپذیرى نهضت عاشورا گشود و به واماندگى و شکست خشونت و استبدد ، اعتراف کرد .
    4ـ هنگامى که پیشواى آزادى گام به میدان دفاع نهد ، پس از روزها تشنگى و تلاش و بدرقه دردناک یاران راه و تحمل آن شرایط دشوار محاصره و پیکار نابرابر ، طبق روال عادى باید خسته و تسلیم پذیر و داراى روحیه اى درهم شکسته باشد و در برابر ده ها هزار نفر دست ها را به نشان تسلیم بالا برد ، اما شگفتا ! که وقتى سپاه استبداد با او رو به رو شد ، شهامت و شجاعت و قدرتى را در برابر خود یافت که هرگز تصور نمی کرد ! هر کس به انگیزه شرارت پیش رفت ، لحظه اى مهلت نیافت ؛ از این رو " عمر بن سعد " فریاد کشید : مادرهایتان در مرگتان بگریند ، می دانید به جنگ چه کسى رفته اید ؟ این فرزند بزرگترین قهرمان اسلام و کشنده عرب است ؛ " هذا ابْنُ قَتالِ الْعَرَبِ . "
    بدینسان به شکوه و شکست ناپذیرى آن حضرت اعتراف کرد .
    5ــ " شمر " ، خشن ترین فرمانده سپاه استبداد در اعتراف به آزادگى و شکست ناپذیرى حسین ( علیه السلام ) گفت : به خداى سوگند که او روح تسخیر ناپذیر پدرش على را در کالبد دارد .
    بدینسان نهضت عاشورا نه تنها در منطق و منش ، سربلند و سرفراز درخشید که در جهاد و دفاع نیز شکست ناپذیر شد .
    فاطمیه آمد و آن همدم و مونس کجاست
    شمع می پرسد ز پروانه گل نرگس کجاست
    در عزای مادرت یابن الحسن یک دم بیا
    تا نپرسند این جماعت صاحب مجلس کجاست

    اجرک الله یا بقیه الله

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    203
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    3
    گالری
    4

    خجالت




    چارْلز دیکنْز ( نویسنده معروف انگلیسی )
    اگر منظور امام حسین (ع) جنگ در راه خواسته های دنیایی بود ، من نمی فهمیدم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند ؟ پس عقل چنین حکم می نماید که او فقط به خاطر اسلام ، فداکاری خویش را انجام داد .
    توماس کارْلایل ( فیلسوف و مورخ انگلیسی )
    بهترین درسی که از تراژدی کربلا می گیریم ، این است که حسین (ع) و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند . آنها با عمل خود روشن کردند که تفوق عددی در جایی که حق با باطل روبرو می شود و پیروزی حسین (ع) با وجود اقلیتی که داشت ، باعث شگفتی من است .
    ادوارد براوْن ( مستشرق معروف انگلیسی )
    آیا قلبی پیدا می شود که وقتی درباره کربلا سخن می شنود ، آغشته با حزن و الم نگردد ؟ حتی غیر مسلمانان نیز نمی توانند پاکی روحی را که در این جنگ اسلامی در تحت لوای آن انجام گرفت انکار کنند .
    فِرْدریک جمس :
    درس امام حسین (ع) و هر قهرمان شهید دیگری این است که در دنیا اصول ابدی و ترحم و محبت وجود دارد که تغییر ناپذیرند و همچنین می رساند که هر گاه کسی برای این صفات مقاومت کند و بشر در راه آن پافشاری نماید ، آن اصول همیشه در دنیا باقی و پایدار خواهد ماند .
    ل. م.بوید :
    در طی قرون ، افراد بشر همیشه جرأت و پردلی و عظمت روح ، بزرگی قلب و شهامت روانی را دوست داشته اند و در همین هاست که آزادی و عدالت هرگز به نیروی ظلم و فساد تسلیم نمی شود . این بود شهامت و این بود عظمت امام حسین (ع) . و من مسرورم که با کسانی که این فداکاری عظیم را از جان و دل ثنا می گویند شرکت کرده ام ، هرچند که 1300 سال از تاریخ آن گذشته است .
    واشنگتن ایروینگ ( مورخ مشهور آمریکایی )
    برای امام حسین (ع) ممکن بود که زندگی خود را با تسلیم شدن اراده یزید نجات بخشد ، لیکن مسئولیت پیشوا و نهضت بخش اسلام اجازه نمی داد که او یزید را به عنوان خلافت بشناسد . او به زودی خود را برای قبول هر ناراحتی و فشاری به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنی امیه آماده ساخت . در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک و در ریگ های تفتیده عربستان * ، روح حسین (ع) فناناپذیر است .
    ای پهلوان و ای نمونه شجاعت و ای شهسوار من، ای حسین (ع)!
    * البته امام حسین (ع) در صحرای کربلا شهید شد ، نه در ریگزار های عربستان !
    توماس ماساریک
    گر چه کشیشان ما هم از ذکر مصائب مسیح مردم را متأثر می سازند ، ولی آن شور و هیجانی که در پیروان حسین (ع) یافت می شود در پیروان مسیح یافت نخواهد شد و گویا سبب این باشد که مصائب مسیح در برابر مصائب حسین (ع) مانند پرکاهی است در مقابل یک کوه عظیم پیکر .
    موریس دو کبری
    در مجالس عزاداری حسین (ع) گفته می شود که حسین (ع) ، برای حفظ شرف و ناموس مردم و بزرگی مقام و مرتبه اسلام ، از جان و مال و فرزند گذشت و زیر بار استعمار و ماجراجویی یزید نرفت . پس بیایی ما هم شیوه او را سرمشق قرار داده ، از زیردستی استعمارگران خلاصی یابیم و مرگ با عزت رابر زندگی با ذلت ترجیح دهیم .
    ماربین آلمانی ( خاورشناس )
    حسین (ع) با قربانی کردن عزیزترین افراد خود و با اثبات مظلومیت و حقانیت خود ، به دنیا درس فداکاری و جانبازی آموخت و نام اسلام و اسلامیان را در تاریخ ثبت و در عالم بلند آوازه ساخت . این سرباز رشید عالم اسلام به مردم دنیا نشان داد که ظلم و بیداد و ستمگری پایدار نیست و بنای ستم هر چه ظاهراً عظیم و استوار باشد ، در برابر حق و حقیقت چون پرکاهی بر باد خواهد رفت .
    جُرج جُرداق ( دانشمند و ادیب مسیحی )
    وقتی یزید مردم را تشویق به قتل حسین (ع) و مأمور به خونریزی می کرد ، آنها می گفتند : " چه مبلغ می دهی ؟ " اما انصار حسین (ع) به او می گفتند " ما با تو هستیم . اگر هفتاد بار کشته شویم ، باز می خواهیم در رکابت جنگ کنیم و کشته شویم . "
    آنطون بارا ( مسیحی )
    اگر حسین از آن ما بود ، در هر سرزمینی برای او بیرقی برمی افراشتیم و در هر روستایی برای او منبری بر پا می نمودیم و مردم را با نام حسین (ع) به مسیحیت فرا می خواندیم.
    گیبون ( مورخ انگلیسی )
    با آنکه مدتی از واقعه گربلا گذسته و ما هم با صاحب واقعه هم وطن نیستیم ، مع ذلک مشقات و مشکلاتی که حضرت حسین (ع) تحمل کرده ، احساسات سنگین دل ترین خواننده را برمی انگیزد ، چندانکه یک نوع عطوفت و مهربانی نسبت به آن حضرت در خود می یابد .
    نیکلْسون ( خاورشناس معروف )
    بنی امیه ، سرکش و مستبد بودند ، قوانین اسلامی را نادیده انگاشتند و مسلمین را خوار نمودند ... و چون تاریخ را بررسی کنیم ، گوید : دین بر ضد فرمانفرمایی تشریفاتی قیام کرد و حکومت دینی در مقابل امپراطوری ایستادگی نمود . بنابراین ، تاریخ از روی انصاف حکم می کند که خون حسین (ع) به گردن بنی امیه است .
    سر پرسی سایکسْ ( خاورشناس انگلیسی )
    حقیقتاً آن شجاعت و دلاوری که این عده قلیل از خود بروز دادند ، به درجه ای بوده است که در تمام این قرون متمادی هر کسی که آن را شنید ، بی اختیار زبان به تحسین و آفرین گشود . این یک مشت مردم دلیر غیرتمند ، مانند مدافعان ترموپیل ، نامی بلند غیرقابل زوال برای خود تا ابد باقی گذاشتند .
    تاملاس توندون ( هندو ، رئیس سابق کنگره ملی هندوستان )
    این فداکاری های عالی از قبیل شهادت امام حسین (ع) سطح فکر بشریت را ارتقا بخشیده است و خاطره آن شایسته است همیشه باقی بماند .
    جلوه هاى آزادگى و شکست ناپذیرى عاشورا در نگاه دانشمندان و دشمنان
    جلوه هاى آزادگى و شکست ناپذیرى عاشورا در نگاه دانشمندان
    نهضت عزت آفرین عاشورا از آغاز تا انجام و تا هماره تاریخ ، دانشگاه عزت و صلابت و چشمه سار شکوه و آزادگى است ، و در منطق و پیام ، موضع گیرى و روشنگری ، دیدار و خطبه ، سند و نامه و هر پیک و سفیرش گوهر کمیاب عزت و آزادگىِ مورد نظر قرآن و پیامبر و همه آزادمنشان ـ از هر مذهب و تاریخى ـ موج مى زند .
    این دریافت ، نه تنها دریافت و باور دوست و آشنا ، بلکه هر پژوهشگر بى طرف و بیگانه و حتى مخالف نیز هست ؛ براى نمونه :
    1ـ دانشمند نامدار اهل سنت " ابن ابى الحدید " در این مورد نوشته است :سالار پرشکوه شکست ناپذیران روزگار و قهرمان کسانى که در برابر ذلت و تحقیر سر فرود نیاورده ، و به عصر ها و نسل ها درس جوانمردى و شرافت و مرگ پر افتخار را زیر سایه شمشیر هاى آموخته داد ، و آن را بر سازش با بیداد و فریب برگزید ، پدر یکتاپرستان گیتى حسین ( علیه السلام ) ، فرزند رشید على ( علیه السلام ) است . استبدادگران اموى به آن شخصیت تسخیر ناپذیر و یارانش امان دادند ، اما او بدان دلیل که نمی خواست در برابر ذلت و بیداد سر خم کند ، و نیز بیم آن داشت که اگر با پذیرش امان نامه کشته هم نشود ، ذلت بر او و دیگر آزاد منشان رهرو راهش از سوى " عبید " و دیگر خودکامگان سیاهکار و حقیر تحمیل گردد ، مرگ پر عزت و افتخار را بر زندگى ذلیلانه برگزید "
    فاطمیه آمد و آن همدم و مونس کجاست
    شمع می پرسد ز پروانه گل نرگس کجاست
    در عزای مادرت یابن الحسن یک دم بیا
    تا نپرسند این جماعت صاحب مجلس کجاست

    اجرک الله یا بقیه الله

  6. تشکرها 3


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    203
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 1 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    3
    گالری
    4



    عباس محمود عقاد ( نویسنده و ادیب مصری)
    جنبش حسین (ع) ، یکی از بی نظیرترین جنبش های تاریخی است که تاکنون در زمینه دعوت های دینی یا نهضت های سیاسی پدیدار گشته است ... دولت اموی پس از این جنبش ، به قدر عمر یک انسان طبیعی دوام نکرد و از شهادت حسین (ع) تا انقراض آنان بیش از شصت و اندی سال نگذشت .
    احمد محمود صُبحی
    اگر چه حسین بن علی (ع) در میدان نظامی یا سیاسی شکست خورد ، اما تاریخ ، هرگز شکستی را سراغ ندارد که مثل خون حسین (ع) به نفع شکست خوردگان تمام شده باشد . خون حسین (ع) ، انقلاب پسر زبیر و خروج مختار و نهضت های دیگر را در پی داشت ، تا آنجا که حکومت اموی ساقط شد و ندای خونخواهی حسین (ع) ، فریادی شد که آن تخت ها و حکومت ها را به لرزه درآورد .
    محمد زُغلول پاشا ( در مصر ، در تکیه ایرانیان )
    حسین (ع) در این کار به واجب دینی و سیاسی خود قیام کرده و اینگونه مجالس عزاداری ، روح شهادت را در مردم پرورش می دهد و مایه قوت اراده آنها در راه حق و حقیقت می گردد .
    عبد الرحمن شرقاوی ( نویسنده مصری )
    حسین (ع) ، شهید راه دین و آزادگی است . نه تنها شیعه باید به نام حسین (ع) ببالد ، بلکه تمام آزاد مردان دنیا باید به این نام شریف افتخار کنند .
    طه حسین ( دانشمند و ادیب مصری ) :
    حسین (ع) برای به دست آوردن فرصت و از سرگرفتن جهاد و دنبال کردن از جایی که پدرش رها کرده بود ، در آتش شوق می سوخت . او زبان را درباره معاویه و عمالش آزاد کرد ، تا به حدی که معاویه تهدیدش نمود . امام حسین (ع) ، حزب خود را وادار کرد در طرفداری حق سختگیر باشند .
    عبد المجید جَودهُ السحار ( نویسنده مصری )
    حسین (ع) نمی توانست با یزید بیعت کند و به حکومت او تن بدهد ، زیرا در آن صورت ، بر فسق و فجور ، صحه می گذاشت و ارکان ظلم و طغیان را محکم می کرد و بر فرمانروایی باطل تمکین می نمود . امام حسین (ع) به این کارها راضی نمی شد ، گر چه اهل و عیالش به اسارت افتند و خود و یارانش کشته شوند .
    علامه طنطاوی ( دانشمند مصری )
    ( داستان حسینی ) عشق آزادگان را به فداکاری در راه خدا بر می انگیزد و استقبال مرگ را بهترین آرزو ها به شمار می آورد ، چنانکه رای شتاب به قربانگاه ، بر یکدیگر پیشی جویند .
    العُبیدی ( مفتی موصل )
    فاجعه کربلا در تاریخ بشر نادره ای است ، همچنان که مسببین آن نیز نادره اند ... حسین بن علی (ع) سنت دفاع از حق مظلوم و مصالح عموم را بنا بر فرمان خداوند در قرآن به زبان پیامبر اکرم (ص) وظیفه خویش دید و از اقدام به آن تسامحی نورزید . هستس خود را در آن قربانگاه بزرگ فدا کرد و به این سبب نزد پروردگار ، " سرور شهیدان " محسوب می شود و در تاریخ ایام ، " پیشوای اصلاح طلبان " به شمار رفت . آری ، به آنچه خواسته بود و بلکه برتر از آن ، کامیاب گردید .
    عاشورا درنگاه مسیحیان و برخی مورخان مغرب زمین
    فاطمیه آمد و آن همدم و مونس کجاست
    شمع می پرسد ز پروانه گل نرگس کجاست
    در عزای مادرت یابن الحسن یک دم بیا
    تا نپرسند این جماعت صاحب مجلس کجاست

    اجرک الله یا بقیه الله

  8. تشکرها 3


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۸
    نوشته
    1,122
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    4
    گالری
    0



    سخنان ومطالب جالب ودل انگیزی در موضوع قرار دادید
    خیلی جالبه که کسانی از ادیان دیگر اونهم از قشر روشنفکر وصاحب کرسی فکر این حرفها رو در باره ابا الاحرار میزنن
    این ثابت میشود که امام حسین فقط برای دین اسلام نبوده وایشان نوری برای هدایت تمام عالمیان بوده است.
    اجرکم عندالله ای اغاز گران این مطلب زیبا.

    و اللهِ لن أنساكِ يا كربلا - لو قطعوني مفصلاًمفصلا
    شّرفكِ رب العُلا كربلاء - والقلبُ مشتاقٌ إلى كربلا



    اعوذبالله
    ********
    ماشاالله لا قوة الا بالله
    *******
    یافارس الحجاز ادرکنی یا ابا الصالح المهدی ادرکنی

  10. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود