جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حسين بن علي (ع) ، شهيد جنگ نرم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    73
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    45

    حسين بن علي (ع) ، شهيد جنگ نرم




    شاید این سوال پیش بیاید که با توجه به کشته شدن امام حسین(ع) و یاران با وفایش در جنگ شمشیر و نیزه چگونه می شود رابطه ای میان جنگ نرم و حادثه عظیم عاشورا برقرار کرد.
    برای پاسخ به این سوال بایست به نیم قرن قبل از واقعه عاشورا یعنی زمان رحلت پیامبر (ص) تا سال ۶۱ هجری برگردیم و حوادث رخ داده در این 50 سال را مورد بازبینی قرار دهیم.
    پس از حادثه غدیر که کسی فکر نمی کرد با توجه به تأکیدات پیامبر(ص) مبنی بر جانشینی حضرت علی(ع) گروهی که خود از پیشگامان بیعت با امیرالمومنین بودند در طی یک حرکت از پیش طراحی شده و با عملیات روانی گسترده مردم را به پیمان شکنی و بیعت با ابوبکر دعوت کردند. و این اولین جرقه ای بود تا جنگ نرم دشمنان اسلام بر علیه اسلام ناب محمدی شروع گردد.
    پاسخ تمام دشمنی ها با اسلام ناب را در شبه جزیره عرب بایست در کینه های بنی امیه از بنی هاشم که از آغاز رسالت نبی مکرم اسلام(ص) جستجو کرد.
    باور و اعتقاد مسلمانان شبه جزیره عرب و همچنین مناطق فتح شده توسط مسلمانان هدف نهایی دشمنان اسلام ناب بود به طوری که گروهی یهودی تازه مسلمان شده مامور ترویج اسلام گشته و اسلام را با کمترین توجه به اصول و مبانی اعتقادی اش ترویج و تبلیغ می کردند.
    این کج باوری ها از زمان خلیفه دوم سیر صعودی به خود گرفت و پس از شهادت مولی الموحدین به اوج خودرسید تا آنجایی که پس از شهادت حضرت علی (ع) در محراب مسجد در بعضی ممالک اسلامی این شایعه نقل محافل شده بود: مگر علی نماز هم می خواند؟!
    معاویه !
    اگر معاویه را به عنوان یکی از متخصص ترین افرادی که به روشهای جنگ نرم در جبهه دشمن آشنایی داشت، البته آنهم به واسطه مشاورانی حیله گر و بعضاً یهودی، بنامیم حرفی به گزاف نگفته ایم .
    معاویه در تمام دوران حکومتش از رویارویی نظامی با لشگریان اسلام ناب دوری می کرد و با تاکید مشاورانش ، جنگ نرم و تاثیرگذاری بر باور مردم را بهترین روش در مبارزه با اسلام ناب می دانست. در پاره اوقات مانند جنگ صفین نیز که مجبور به رویارویی نظامی شد ؛ شکست سختی خورد که با هوشمندی مشاورانش و عدم ولایت پذیری لشکر اسلام به وسیله حربه ای از حربه های جنگ نرم نتیجه جنگ را به نفع خود متمایل کرد.
    پس از آن بود که معاویه با استمداد از تجربه موفق خود از بهره گیری ابزار جنگ نرم بر علیه اسلام ناب رویه و اهتمام خود را بیش از پیش بر روی تاثیرگذاری بر باور ها و اعتقادات مسلمانان قرار داد.
    و اولین نتیجه را هنگامی گرفت که ابن ملجم مرادی که جانبازان و لشکریان حضرت علی(ع) و از نماز شب خوانان و متهجدان دوران بود با نیت « قربه الی الله» در محراب عبادت شمشیر به فرق حضرت علی(ع) زد و آن حضرت را به شهادت رساند.
    کم کم تجربه استفاده از ابزارهای جنگ نرم جای جنگ شمشیر را تنگ و تنگ تر کرد تا آنجایی که امام حسن مجتبی(ع) می فرمود اگر به اندازه انگشتان دو دست ار با وفا داشتم جنگ را بر صلح ترجیح می دادم.
    اصول تبلیغاتی و عملیات روانی معاویه بر چند اصل استوار بود:
    1- سد آگاهی مردم
    استفاده از جهل مخاطب و تزریق اطلاعات غلط یکی از موثرترین راه های تاثیر گذاری دلخواه برروح و روان جوامع است. از همین رو معاویه با حصر کامل فرهنگی مناطق حاکمیت خود از این روش بهره های فراوانی برد. برای مثال می توان به جلوگيري از رفت و آمد محدثين ساير بلاد اسلامي به حوزه حكومتي خود ، جلوگيري از خروج و اقامت شاميان در خارج از شام به مدت طولاني ، جلوگيري از كتابت و نقل احاديث نبوي در شام و ترويج علوم و فنون ديگر همچون داستان سرايي بجاي علم حديث [كه منشأ ورود بسياري از اسرائيليات و فرهنگ ساختگي يهود به كتب اسلامي شد.] اشاره کرد.
    2- شایعه و تشنج آفرینی
    شایعه معمول ترین ابزار جنگ نرم و در عین حال تاثیرگذارترین آنهاست. ابزاری که می تواند یک جامعه را از هم بپاشاند و باطل را جای حق قرار دهد. معاویه به وسیله این ابزار تهدید کشته شدن عثمان را که می رفت درسری تازه برای او فراهم کند را به فرصت تبدیل کرد و با نزدیک شدن به خانواده خلیفه سوم و حتی خواستگاری از همسر عثمان – که البته با مخالفت او روبرو شد- خود را خونخواه عثمان خواند و از حضرت علی (ع) خواستار تحویل دادن قاتلان خلیفه سوم به خود شد. و در منابر و محافل و مجالس در حوزه حکومتی خود لعن علی (ع) و مدح عثمان را واجب کرد به طوری که لعن علی (ع) را جزو مستحبات دین اسلام جا انداخت.
    3- اسطوره سازی
    یکی دیگر از روشهای جنگ نرم اسطوره سازی و چهره کردن افرادی به منظور جمع شدن مخاطبان گرد اوست. معاویه با استخدام تازه مسلمان شدگان یهودی به جعل حدیث روی آورد. به طوری که خود را از کاتبان وحی و اصحاب بزرگ پیامبر(ص) را از مسلمانان معمولی معرفی می کرد و بدین سان خود را به عنوان محور اسلام و اهل بیت پیامبر(ص) مسلمانان عادی و بعضاً خارجی قلمداد می کرد.
    4- سست کردن اعتقادات مذهبی
    یکی دیگر از ابزارهای جنگ نرم ، سست کردن اعتقادات مذهبی جوامع است. اعتقاداتی که مبنای اصلی هر دینی است و سست شدن آن موجبات فروپاشی جوامع از درون می باشد. معاویه با معمول کردن بی حرمتی ها به دین و سوق دادن مردم به زندگی های تجملی و زراندوزی و همچنین معرفی زذایل اخلاقی و دینی به عنوان فضایل اخلاقی راه انحطاط جامعه اسلامی را هموار کرد تا جایی که فردی مانند یزید که میگساری و سگ بازی او شهره خاص و عام بود توانست خود را خلیفه اسلامی بنامد.
    نمونه های ذکر شده تنها نمونه ای از اقدامات روانی و غیر نظامی دستگاه اموی بر علیه اسلام ناب بود که به جهت تبیین دوران قبل از واقعه عاشورا نقل شد.
    واقعه عاشورا در دورانی به وقوع پیوست که تنها 50 سال از رحلت پیامبر اسلام(ص) می گذشت و هنوز بسیاری از صحابه ایشان در قید حیات بودند و از زبان رسول گرامی اسلام « حسین منی و انا من حسین» را شنیده بودند. هنوز یادشان نرفته بود که پیامبر(ص) فرمود « حسن و حسین سیدی شباب اهل الجنه».
    عده ای به خاطر حفظ جان، عده ای به خاطر حب جاه و عده ای به خاطر مال دنیا و عموماً به خاطر ضعف ایمان در مقابل فرزند رسول خدا(ص) قرار گرفتند و پس از شهادت ایشان اهل بیت پیامبر(ص) را به اسارت بردند.
    نکته قابل توجه در این میان آن است که فرماندهان سپاه یزید جملگی از فرماندهان لشکر مولا علی (ع) و از سابقین در دین بودند، شمر، عمرسعد و بسیاری دیگر از سردمداران سپاه اموی نمازخوان بودند و خود را معتقد به اصول اسلامی می دانستند و حتی بسیاری با نیت قربه الی الله سر از بدن فرزندان رسول خدا جدا می کردند.
    اینجا بود که حضرت اباعبدالله الحسین (ع) فرمودند:
    « مردم بنده دنیا شده اند و دینشان لقلقه زبانشان است»
    عملیات روانی و شیوه های تبلیغاتی معاویه و پس از آن یزید تا آنجا پیش رفت که از جمعیت مسلمانان آن زمان تنها حدود 150 نفر آنهم با کودکان و زنان و سالخوردگان ، به یاری فرزند رسول خدا و در رکاب حضرت بودند و دیگر مسلمانان به دلایل ذکر شده یا سکوت کردند و دم بر نیاوردند و ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام را بی پاسخ گذاشتند و یا وقیحانه در مقابل حضرت ایستادند و دست خود را به خون فرزندان رسول خدا آغشته کردند.
    کار تا جایی پیش رفت که پس از شهادت آل بیت رسول خدا(ص) و به اسارت رفتن گروهی دیگر از اهل بیت عصمت و طهارت مردم کوفه و سپس شامیان به با سنگ و کلوخ به استقبال اهل بیت پیامبر (ص) رفتند به عنوان خارج شدگان از دین اسلام !!!
    « انا قتیل العبرات»
    این جمله را بارها و بارها شنیده ایم که حضرت فرموده اند :« من کشته اشکم»
    براستی حضرت کشته کدامین اشک شده اند؟ به نظر تعبیر این جمله به گریه کردن شیعیان حضرت در مصائب ایشان و اهل بیت مکرمشان کامل به نظر نمی رسد و در خواست حضرت برای حزن اندوه شیعیان برای مصائبشان واکنشی در جهت عملی است که عامل اصلی شهادت ایشان است که آنرا بایست در حربه های عملیات روانی دستگاه اموی پس از قتل عثمان جستجو کرد.
    رمز و راز این مطلب را بایست در منابر نماز جمعه و جماعات و اجتماعات مسلمین پیدا کرد. آنجایی که معاویه دستور برپایی مجلس روضه برای عثمان را صادر و اهل بیت پیامبر(ص) و شیعیان علی (ع) را قاتلان عثمان معرفی می کرد و احساسات مردم را برعلیه خاندان رسول الله (ص) بر می انگیخت تا سرانجام منجر به مقابله بر علیه فرزند رسول خدا(ص) گشت. از همین روست که حضرت اباعبدالله (ع) در روز عاشورا و پس از آن زین العابدین(ع) و زینب کبری(س) به مقابله با این حرکت خزنده و عملیات روانی برخاسته و به حق همین روشنگری ها و مقابله با جنگ نرم دشمن رمز ماندگاری قیام حسینی (ع) است که در آینده به آن خواهم پرداخت.

  2. تشکرها 3


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود