جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اشکالاتی به تفسیر شیعه از آیه شریفه "النبی اولی بالمومنین.." و رابطه آ

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۸
    نوشته
    5
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    اشکالاتی به تفسیر شیعه از آیه شریفه "النبی اولی بالمومنین.." و رابطه آ




    با عرض سلام

    ظاهراً بعضی از علمای غیر شیعه، اشکالاتی به تفسیر شیعه از آیه شریفه "النبی اولی بالمومنین.." و رابطه آن با غدیر خم، وارد کرده اند. بنده هر جا که مطالعه کرده ام، پاسخی به چنین اشکالات پیدا نکرده بودم. متن این اشکالات این هست:

    "مطلب ديگري که در مورد صدر کلام پيامبر بايد در نظر داشت اين است که چون مفهوم وصف، مشعر عليَّت است در نتيجه آية مذکور حاکي از اين معناست که سبب اولويت پيامبر بر مؤمنان، نبوت اوست و طبعاً از عدم نبوَّت عدم اولويت لازم مي آيد. اگر به آية مورد اشاره در صدر کلام رسول خدا ُ توجه کنيم در مي يابيم که آية شريفه نفرموده: «محمّدٌ أولى بالمؤمنين من أنفسهم»، بلکه بجاي نام مبارک پيامبر، صفت وسمت نبوّت ذکر گرديده و از آن حضرت با عنوان «النبي» ياد شده و فرموده: «النَّبِيُّ أَوْلَى بِالمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ...» = "اين پيامبر بر مؤمنان از خودشان سزاوارتر است و همسرانش مادران ايشانند" (الأحزاب ۶)، و بدين ترتيب اولويت آن بزرگوار نتيجة نبوتش محسوب گرديده است، بنا بر اين کسي که واجد مقام «نبوت محمّديّه» نيست نمي تواند همچون آن حضرت، واجد «اولويت» بر مؤمنين باشد: از اين رو نمي توان ادعا کرد که گرچه أئمه مقام «نبوت محمّديّه» را فاقد اند و لي امامتشان آنان را بر ديگر انبياء برتري داده است زيرا اولاً، پيش از اثبات امامت منصوصة آن بزرگواران، اظهار اينکه مقام امامت أئمه، از مقام نبوت أنبياء سلف برتر است جز ادعايي بي دليل و مصادرة به مطلوب نيست. ثانياً، در آية کريمه نبوّت خاصّة پيامبر اسلام، که أئمه فاقد آنند، مطرح است؛ به عبارت ديگر «ال» در کلمة «النّبيّ» که در آيه آمده، «الف و لام عهد» است، زيرا در ادامة آيه که مي فرمايد: «وَ ازْواجُهُ أُمَّهاتُهُم= و همسرانش مادران ايشانند» ضميره «ـهُ» به خود پيامبر راجع است و مثبت اين معني است که منظور «النّبيّ» شخص پيامبر اسلام ُ است، نه عموم انبياء و آن حضرت بر مؤمنان به سبب نبوت خاصه اش «اولويت» يافته است؛ و خلاف نيست که ائمه داراي آن نبوت نبوده و در نتيجه از آن اولويت نسبت به مؤمنان بر خوردار نخواهند بود. همچنين اگر ادعا شود اولويت ائمه، درجه و مرتبه اي نازلتر از اولويت پيامبر است، يادآوري مي کنيم که مفهوم «اولويت بر نفس يعني ترجيح دادن خواست پيامبر بر خواستة خود» مفهومي ذو مراتب و تشکيک پذير از قبيل اعلميت، افضليت، نوارنيت و ...... نيست تا بتوان براي آن مراتب و درجات مختلف ادعا کرد. با توجه به مطالب فوق ناگزيز بايد «مَوْلى» را در حديث غدير، به معنايي غير از «اَوْلى» حمل کنيم به عبارت ديگر، لا اقل در حديث غدير «مَفْعَل» به معناي «اَفْعَل» نيامده است. آشکار است که پيامبر ُ چنانکه مقتضاي مقام ارشاد و هدايت و لازمة بلاغت است کوچکترين واجبات، بلکه مستحبات و حتي آداب نشست و برخاست و خورد و نوش را به نحوي که هر آشناي به زبان عربي اعم از حاضر و غائب، به تکلف، معناي مقصود را دريابد، بيان فرموده است. بنابر اين اگر در اين موضوع مهم، پيامبر کلامي اين چنين بگويد که بنا به قواعد زبان عربي نتوان معنايي را که منظور مدعيان است از آن استخراج کرد، العياذ بالله عدم بلاغت و قصور بيان پيامبر ُ يا سهل انگاري آن حضرت را در تبليغ و ارشاد اثبات کرده ايم!! از اينرو معلوم مي شود که مقصود پيامبر ُ همان معنايي است که بدون تکلّف از کلام مي توان دريافت، يعني اينکه محبت علي (ع) همچنون محبت نسبت به پيامبر ُ، واجب و عداوت با او، چونان عداوت نسبت به رسول خدا ُ، حرام است. "

    چه اشکالاتی میتوان به این نوشتار میتوان وارد کرد؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    به نام خدا
    با سلام و عذر خواهي جهت تاخير در پاسخگويي ( سوال شما توسط كارشناسان رويت نشده بود )
    يكي از مواردي كه به اختلاف برداشت از كلمه مولادر مساله غدير خم منجر مي شود ، برخورد گزينشي اهل سنت با فرمايشات حضرت رسول اكرم (ص) است .
    در جريان غدير خم پيامبر اكرم (ص) جماعت كثير را بر كنار بركه خم در آفتاب سوزان جمع نكردند تا از جهاز شتران منبري ساخته بر آن بالا روند و بفرمايند من كنت مولاه فهذا علي مولاه " و بخ بخ يا علي برخي ، بر دوستي و رفقاقت بدون پذيرش ولايت و...تمام .
    در غدير خم پيامبر اكرم (ص) خطبه خواندند و تمامي اوصاف جانشينان پس از خود - و نه تنها حضرت امير (ع) - را معرفي نمودند و تا حضرت صاحب الامر حضرت مهدي (عج) را به مردم معرفي كردند .
    تمام وجوه و اوصاف جانشينان حضرت (ص) حاكي از ولايت در تمام شئون است ( مفهوم وصف مشعر بر عليت است ) .
    لذا تنها يك جمله در غدير فرموده نشد ، مسلم است كه تقطيع كلام بر دريافت مفهوم تام خدشه وارد ميكند .
    در ثاني پيامبر (ص) ابتدا از مردم پرسيدند كه "
    الست اولی منکم بانفسکم" كه اشعار به آيه شريفه مورد بحث دارد و مردم نيز تاييد كردند سپس بلافاصله فرمودند : "من كنت مولاه فهذا علي مولاه اللهم ..." يعني از همان نوع ولايت كه من دارم و همانگونه كه ولي شما بودم علي (ع) نيز از همان جنس ولايت را دارد .
    جمله "من كنت مولاه " كاملا نشاندهنده برد ولايت حضرت رسول در امور مومنين است ( من در چه زمينه هايي مولا بودم و در چه اموري بر شما ولايت داشتم و تا كجا ولايت من برد داشت ) و سپس ولايت حضرت امير (ع) را هم از همان جنس معرفي مينمايد " فهذا علي مولاه "
    اعتقاد به ولايت از جنس ديگر و يا با مراتب و منزلتهاي ديگر گوياي اين است كه رسول اكرم (ص) در ابلاغ خود نعوذ بالله قصور نموده اند و شرايط ابلاغ صحيح را بجا نياورده
    اند زيرا معناي دوستي و محبت مدنظرشان بوده - بهتعبير اهل سنت - اما از آيه اي در مقدمه سخنشان استفاده كرده اند كه حاكياز ولايت در تمامي امور است و جانشيني پس از پيامبر را در آن امور ميرساند و پناه ميبريم به خدا اگر پيامبر (ص) چنين قصوري در لحظه اي از عمررسالت خويش داشته باشند .
    مورد ديگر كه از متن آيه شريفه برداشت مي شود اين است كه آيه شريفه انحصار حكم اولويت بر مومنين را در پيامبر (ص) نمي رساند .
    مطلب مهمي كه بايد در جريان غدير در نظر گرفت اين است پيامبر (ص) بابكارگيري آيه شريفه 6 سوره احزاب دقيقا مسير و نوع ولايت و ولي را مشخصنمودند اما برخي اصرار دارند تا ولي را دوست و ... معرفي كنند آيا از نظراين افراد در آيات شريفه :
    انما وليكم الله
    الله ولي الذين امنوا ...
    و بسياري از آيات ديگر كه كلمه ولي در آن بكار رفته نيز به معني دوستي است؟ حال بگذريم كه معمولا - همانگونه كه در بالا گذشت - از بيان خطبه رسولاكرم (ص) در غدير امتناع مي كنند و غدير خم براي برخي تنها جمله "من كنتمولاه فهذا علي مولاه " است نه تمامي خطبه غديريه .

    ویرایش توسط fatememeshkat : ۱۳۸۸/۱۰/۱۹ در ساعت ۱۴:۰۶
    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام پاسختان اصلا قانع کننده نبود
    شما با دلیل صحبت نکردید. فقط می گویید (مورد ديگر كه از متن آيه شريفه برداشت مي شود اين است كه آيه شريفه انحصار حكم اولويت بر مومنين را در پيامبر (ص) نمي رساند .)
    چرا؟ لطفا با دلیل بیان بفرمایید. همان طور که آن عالم سنی با دلیل این مطلب را رد کرده است.
    اما فعلا به دلیل کمبود وقت نمی توانم جواب مفصلی بدهم. انشاء الله هفته آینده. اما در همین فرصت کم عرض می کنم این آقا فقط سعی بر متشوش کردن اذهان را داشته مگر نه هیچ ارتباطی ندارد. به فرض صحت گفته شما. خوب خدا می فرماید النبی اولی بالمؤمنین پیامبر اولی به مؤمنین است. خوب همین پیامبری که اولی است می گوید الا و من کنت مولاه فعلی مولاه. می فرمایند مگر من به شما اولی نیستم. خوب پس هر کس این مطلب را قبول دارد این علی مولای اوست. که عرض شد جواب مفصلی دارد. همچنین در باب معنی مولی. هفته آینده انشاالله.
    mhrabet@yahoo.com
    ویرایش توسط mohrab : ۱۳۸۸/۱۰/۱۹ در ساعت ۱۴:۳۹

  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    1,032
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط mohrab نمایش پست
    شما با دلیل صحبت نکردید. فقط می گویید (مورد ديگر كه از متن آيه شريفه برداشت مي شود اين است كه آيه شريفه انحصار حكم اولويت بر مومنين را در پيامبر (ص) نمي رساند .)
    حصر در ادبيات عرب ادواتي دارد كه آيه شريفه فوق هيچ يك از ادوات حصر را ندارد .
    مثلا يكي از ادوات حصر " انما " است كه آيه فاقد آن است . ( به دليل اينكه بحث تخصصي مي شود از پرداختن به اين مورد امتناع كردم )
    نقل قول نوشته اصلی توسط mohrab نمایش پست
    خوب خدا می فرماید النبی اولی بالمؤمنین پیامبر اولی به مؤمنین است. خوب همین پیامبری که اولی است می گوید الا و من کنت مولاه فعلی مولاه. می فرمایند مگر من به شما اولی نیستم. خوب پس هر کس این مطلب را قبول دارد این علی مولای اوست.
    بزرگوار دقت نفرموديد .
    آنها - اهل سنت - مي گويند اساسا ولي در " فهذا علي مولاه " به معني ولايت نيست بلكه محبت و دوستي است
    در ثاني شما شيعيان كه ميگوييد پيامبر فرموده اند
    "الست اولی منکم بانفسکم" و معتقديد كه اين فرمايش ايشان (ص) مشعر به آيه " النبي اولي بالمومنين من انفسهم " است و لذا نتيجه ميگيريد كه پس ولايت امير المومنين (ع) نيز ولايت اولي بالمومنين من انفسهم است در اشتباهيد . چرا ؟ بدليل اينكه در اين آيه انحصارا حكم اولي بالمومنين من انفسهم براي پيامبر (ص) صادر شده است چرا ؟ چون پيامبر را با وصف نبي در اين آيه معرفي كرده يعني چون پيامبر ، پيامبر است ، اولي بالمومنين من انفسهم است و لي ائمه كه نبي نيستند تا اين حكم شامل حال آنان باشد لذا استدلال شما شيعيان مردود است و نمي توانيد براي قضيه غدير خم بگوييد پيامبر (ص) اين ولايت را براي علي بن ابيطالب (ع) نيز اثبات كرد پس استدلالتان در اينجا مخدوش شد .
    بنده در خصوص اين اشكال دو مطلب عرض كردم يكي اينكه آيه انحصار حكم را نمي رساند و دوم اينكه اينكه اگر منظور پيامبر (ص) اين ولايت نبود نبايد از اين آيه استفاده مي كردند زيرا بكاربردن اين آيه شريفه ، خود قرينه مقاليه براي مفهومي است كه ما آن را برگزيديم يعني ولايت حضرت امير (ع) در تمامي شئون مومنين در غير اينصورت بلاغت در كلام - آنهم براي پيامبر (ص) كه بايد مراد خود را بصورت صحيح به مردم برسانند - ايجاب ميكرد از اين آيه استفاده نشود . بنابراين نه تنها در آيه شريفه دليلي بر حصر وجودندارد بلكه در جريان غدير حضرت رسول اكرم (ص) ايو ولايت را - با تمامي شئون آن - براي علي بن ابيطالب (ع) نيز اثبات نمودند و بر طبق آيه شريفه " ما اتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا " بايد به فرمان پيامبر (ص) عمل نمود .



    إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّالَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِعَظِيمٌ
    وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ


    آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى‏گرفتيد و با زبانهاى خود چيزىرا كه بدان علم نداشتيد مى‏گفتيد و مى‏پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است بااينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود
    و [گر نه] چرا وقتى آن را شنيديد نگفتيد براى ما سزاوار نيست كه در اين [موضوع] سخن گوييم [خداوندا] تو منزهى اين بهتانى بزرگ است
    سوره نور آيات 16 و 17


    حضرت زهرا (س) :
    کسی که عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد.
    :salavat(10):
    رسول اکرم(ص):
    الحیاءحسن و لکن فی النساءأحسن؛
    حیا خوب است ولی برای زنان خوب تر است.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    31
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedone نمایش پست
    با عرض سلام

    ظاهراً بعضی از علمای غیر شیعه، اشکالاتی به تفسیر شیعه از آیه شریفه "النبی اولی بالمومنین.." و رابطه آن با غدیر خم، وارد کرده اند. بنده هر جا که مطالعه کرده ام، پاسخی به چنین اشکالات پیدا نکرده بودم. متن این اشکالات این هست:

    "مطلب ديگري که در مورد صدر کلام پيامبر بايد در نظر داشت اين است که چون مفهوم وصف، مشعر عليَّت است در نتيجه آية مذکور حاکي از اين معناست که سبب اولويت پيامبر بر مؤمنان، نبوت اوست و طبعاً از عدم نبوَّت عدم اولويت لازم مي آيد. اگر به آية مورد اشاره در صدر کلام رسول خدا ُ توجه کنيم در مي يابيم که آية شريفه نفرموده: «محمّدٌ أولى بالمؤمنين من أنفسهم»، بلکه بجاي نام مبارک پيامبر، صفت وسمت نبوّت ذکر گرديده و از آن حضرت با عنوان «النبي» ياد شده و فرموده: «النَّبِيُّ أَوْلَى بِالمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ...» = "اين پيامبر بر مؤمنان از خودشان سزاوارتر است و همسرانش مادران ايشانند" (الأحزاب ۶)، و بدين ترتيب اولويت آن بزرگوار نتيجة نبوتش محسوب گرديده است، بنا بر اين کسي که واجد مقام «نبوت محمّديّه» نيست نمي تواند همچون آن حضرت، واجد «اولويت» بر مؤمنين باشد

    آری در اینجا اولویت پیامبر مستند به نبوت اوست .و شاید از این رو عبد الجبار معتزلی میگوید ولایت در جمله الست اولی بکم من انفسکم ولایت نبوت است و نه ولایت امامت .در حالی که در جواب این شبهه باید گفت که پیامبر فرمود: من کنت مولاه فعلی مولاه و این ولایت را برای علی علیه السلام نیز بیان کرد.حال اگر اشکالی هست در معنای مولی و ولی است که پاسخ آن بسیار است.

    سوالاتی که بعد این قسمت شده است منوط به درستی این قسمت از سوال است که ما آن را رد نمودیم


    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedone نمایش پست
    از اين رو نمي توان ادعا کرد که گرچه أئمه مقام «نبوت محمّديّه» را فاقد اند و لي امامتشان آنان را بر ديگر انبياء برتري داده است زيرا اولاً، پيش از اثبات امامت منصوصة آن بزرگواران، اظهار اينکه مقام امامت أئمه، از مقام نبوت أنبياء سلف برتر است جز ادعايي بي دليل و مصادرة به مطلوب نيست. ثانياً، در آية کريمه نبوّت خاصّة پيامبر اسلام، که أئمه فاقد آنند، مطرح است؛ به عبارت ديگر «ال» در کلمة «النّبيّ» که در آيه آمده، «الف و لام عهد» است، زيرا در ادامة آيه که مي فرمايد: «وَ ازْواجُهُ أُمَّهاتُهُم= و همسرانش مادران ايشانند» ضميره «ـهُ» به خود پيامبر راجع است و مثبت اين معني است که منظور «النّبيّ» شخص پيامبر اسلام ُ است، نه عموم انبياء و آن حضرت بر مؤمنان به سبب نبوت خاصه اش «اولويت» يافته است؛ و خلاف نيست که ائمه داراي آن نبوت نبوده و در نتيجه از آن اولويت نسبت به مؤمنان بر خوردار نخواهند بود.
    اولا آیه استثنا دارد مثل حدیث غدیر و آیه اولی الامر و ....
    ثانیا: ثانیا همه این سخن در گرو عدم اثبات ولایت برای ائمه است.در حالی که ما آیات و روایات زیادی دال بر امامت ائمه داریم و همه نزاع شیعه و سنی بر سر این است.
    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedone نمایش پست
    همچنين اگر ادعا شود اولويت ائمه، درجه و مرتبه اي نازلتر از اولويت پيامبر است، يادآوري مي کنيم که مفهوم «اولويت بر نفس يعني ترجيح دادن خواست پيامبر بر خواستة خود» مفهومي ذو مراتب و تشکيک پذير از قبيل اعلميت، افضليت، نوارنيت و ...... نيست تا بتوان براي آن مراتب و درجات مختلف ادعا کرد. با توجه به مطالب فوق ناگزيز بايد «مَوْلى» را در حديث غدير، به معنايي غير از «اَوْلى» حمل کنيم به عبارت ديگر، لا اقل در حديث غدير «مَفْعَل» به معناي «اَفْعَل» نيامده است. آشکار است که پيامبر ُ چنانکه مقتضاي مقام ارشاد و هدايت و لازمة بلاغت است کوچکترين واجبات، بلکه مستحبات و حتي آداب نشست و برخاست و خورد و نوش را به نحوي که هر آشناي به زبان عربي اعم از حاضر و غائب، به تکلف، معناي مقصود را دريابد، بيان فرموده است. بنابر اين اگر در اين موضوع مهم، پيامبر کلامي اين چنين بگويد که بنا به قواعد زبان عربي نتوان معنايي را که منظور مدعيان است از آن استخراج کرد، العياذ بالله عدم بلاغت و قصور بيان پيامبر ُ يا سهل انگاري آن حضرت را در تبليغ و ارشاد اثبات کرده ايم!!
    بدانند که مقام امامت از نبوت بالاتر است لذا به یقین ولایت برای ائمه صلوات الله علیهم هم ثابت است.چو صد آمد نود هم پیش ماست
    نقل قول نوشته اصلی توسط seyedone نمایش پست
    از اينرو معلوم مي شود که مقصود پيامبر ُ همان معنايي است که بدون تکلّف از کلام مي توان دريافت، يعني اينکه محبت علي (ع) همچنون محبت نسبت به پيامبر ُ، واجب و عداوت با او، چونان عداوت نسبت به رسول خدا ُ، حرام است. "

    به فرض همه اشکالات بالا درست باشد در فرض این سوال هم ولایت و امامت علی علیه السلام بر مومنین ثابت میشود چرا که این محبت اگر محبت عادی بود اختصاصی به شخص علی نداشت و شامل همه مومنین بود و لازم نبود پیامبر صل الله علیه و آله وسلم آن همه افراد را در هوای گرم جمع کند آری این محبت ونصرت یک محبت و نصرتت فراتر از آن محبت همگانی است .محبت و نصرتی که به متولیان امور و رهبران اختصاص دارد که مستلزم اطاعت امر ایشان و تسلیم بودن در برابر آنان است.و از آنجا که پیامبر این ولایت محبت را در این فرض متفرع بر ولایت محبت خود کرده ،از وحدت سیاق استفاده می شود که مراد از محبت علی محبتی در حد محبت نبی است که مستلزو ولایت امری نیز هست

    [/QUOTE]

    بر گرفته از جزوه درسی استاد علی ربانی گلپایگانی
    نوشته :www.theological.blogfa.com


    ویرایش توسط theological : ۱۳۸۸/۱۰/۱۹ در ساعت ۱۷:۴۵

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳
  5. آیا "دین داری" با "تقلید ازمراجع" رابطه ای داره؟؟؟؟
    توسط کهیعص در انجمن اجتهاد و تقلید
    پاسخ: 8
    آخرين نوشته: ۱۳۸۸/۱۱/۱۰, ۰۳:۱۹

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود